De kans is heel groot dat er in uw directe omgeving blauwe hardsteen uit België verwerkt zit in dorpels, vensterbanken, vloeren of straatstenen. De blauwe steen is goed te herkennen aan een diversiteit van gefossileerd biologisch zeeleven dat zich aan de gepolijste oppervlakte openbaart. Blauwe hardsteen wordt sinds 1888 gewonnen in Zinnik (Frans: Soignies), in de Belgische provincie Henegouwen. Zes jaar later veroverden de Carrières du Hainaut de internationale markten: Frankrijk, Nederland, Duitsland, Denemarken, Rusland, Nederlands Indië en Argentinië.


Blauwe (Belgische) hardsteen of arduin is een compacte donkere kalksteen, waardoor hij niet zo hard is als graniet en dus gevoeliger is voor krassen en zuren. Deze kalksteen bestaat uit verschillende soorten fossielen die zich openbaren als witte vlekjes. Ook zwarte aders en vlekken (stylolieten) zijn aanwezig door de natuurlijke vorming van de steen.

Geologie

De eerste laag losse grond van 25 meter dik in Zinnik bestaat uit een laag leem, een laag kleiachtig en zeer fijn zand en een laag groene kleigrond. De lagen worden respectievelijk gebruikt voor de productie van baksteen, de productie van cement en als waterdichte afdeklaag voor de inkuiling van afvalstoffen. Onder deze losse grond ligt een 50 meter dikke rotsachtige kalksteenlaag. De kalksteenlaag wordt gebruikt voor de productie van steenslag (granulaat).

Op een diepte van 75 meter begint de 30 meter dikke laag blauwe hardsteen. 345 miljoen jaar geleden was deze streek overspoeld door een warme, ondiepe en kalme tropische zee. Het samenklitten van levend en dood zeeleven (crinoidea, ...) zal in de loop der tijden het blauwe hardsteen vormen.

Een impressie van de steengroeve kan u hieronder bekijken. Met onze verontschuldigingen voor het achtergrondlawaai.

ourobouros: wtf?
komkommertijd zeker?
niets is iets, niet?
Op 28-07-2009 13:16:54 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Cheshire Cat: Ik had meer intresse in de Belgische blauwe watersteen (coticule), prime wetsteen.

De gele is nog beter.

http://nl.ardennes-coticule.com/index.asp?id=378
"We're all mad here."
Op 28-07-2009 15:11:27 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ron B.:
Cheshire Cat:

Ik had meer intresse in de Belgische blauwe watersteen (coticule), prime wetsteen.

De gele is nog beter.

http://nl.ardennes-coticule.com/index.asp?id=378

hmmm, houd jij je toevallig met reënactment ofzo bezig?
je ziet tegenwoordig weinig mensen meer met dit soort kennis

dank voor de tip btw!
We're Not Retreating; We're Advancing in a Different Direction
Op 28-07-2009 20:19:13 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Cheshire Cat:
Ron B.:

Cheshire Cat:

Ik had meer intresse in de Belgische blauwe watersteen (coticule), prime wetsteen.

De gele is nog beter.

http://nl.ardennes-coticule.com/index.asp?id=378

hmmm, houd jij je toevallig met reënactment ofzo bezig?
je ziet tegenwoordig weinig mensen meer met dit soort kennis

dank voor de tip btw!

Nee, helaas niet met reenactmant, meer met messen, dan is zulke kennis zeker handig.

Maar inderdaad de kennis is er nog maar weinig, was afgelopen jaar in Antwerpen en vroeg het daar in een scheerwinkel, maar daar kende ze het maar vaag en hadden het niet.

Nog een tip, kijk op internet of je een chineese smurie steen kan vinden, goedkoop en een korrel grote (grid) van 12.000, dat is pas fijn.
"We're all mad here."
Op 28-07-2009 21:06:43 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Olav: Hee, tijd voor een onderzoekje.

De Belgische kasseien zijn toch van graniet (porfier? Ik heb weleens gehoord dat veel van die kasseien nog van de Romeinse heirwegen afkomstig zijn en dus al oeroud en nog steeds niet versleten.

In elk geval worden ze steeds weer herbruikt. Ik was eens bij een opgebroken walkant in de Rotterdamse haven, en de stenen die daar werden weggehaald hadden aan de onderkant nog allemaal sporen van wagens en krassen van sleepvrachten. Vanwege de slijtvastheid waren alle straten in de Rotterdamse havens (net als in Antwerpen) van kasseien of kinderkopjes. Iemand van de havendienst zei me toen dat die straatkeien al vele eeuwen oud konden zijn.

Is dat zo?
Op 28-07-2009 22:04:57 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Cheshire Cat: @ Olav,

Kasseien zijn van porfier, porfier kan graniet bevatten.

Ik denk dat kasseien vroeger inderdaad werden hergebruikt, net als ze nu met de meeste straatstenen doen.

Maar nu worden de meeste kasseien straten gewoon geasfalteert, of de kasseien eindigen als steenslag in beton of voor spoorwegballast.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Porfier

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kasseien

Dus ja die straatkeien konden eeuwen oud zijn, maar waarschijnelijk afkomsig uit Belgie en minder van Romeinse heirwegen.
(bericht gewijzigd op 28-7-2009 22:23:37)
"We're all mad here."
Op 28-07-2009 22:23:20 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Olav: @ Cheshire Cat;

Waren er in Belgie geen Romeinse heirwegen dan? Dacht het wel! Belgie is altijd al het kruispunt van Europa geweest. Ook tijdens de heerschappij van andere grote wegenbouwers, zoals Charlemagne en Napoleon.

Indat licht is het ook het overdenken waard, hoe die kasseien door gevangenen of krijgsgevangenen zijn gehakt, vervoerd en gelegd.
Op 29-07-2009 21:12:49 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Cheshire Cat:
Olav:

@ Cheshire Cat;

Waren er in Belgie geen Romeinse heirwegen dan? Dacht het wel! Belgie is altijd al het kruispunt van Europa geweest. Ook tijdens de heerschappij van andere grote wegenbouwers, zoals Charlemagne en Napoleon.

Indat licht is het ook het overdenken waard, hoe die kasseien door gevangenen of krijgsgevangenen zijn gehakt, vervoerd en gelegd.


Er zullen zeker wel heirwegen in belgie zijn, maar dit waren toen de hoofdwegen en zijn dat ook zeer lang geweest of zijn het nog.
Maar de meeste kasseien zijn van meer resentelijke tijd (laatste eeuwen), zeg maar gerust met het begin van de industriele revolutie.
Voor die tijd was het voor de meeste burgers niet gebruikelijk om veel te reizen, dus minder wegen en nog slecht ook (onverhard).

Weet je zeker dat het (krijgs)gevangen waren die dat deden?
"We're all mad here."
Op 29-07-2009 21:21:43 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden