Vijf jaar geleden zochten Richard en Monica Chapin naar een manier om een oude schoolvriend met alvleesklierkanker (pancreaskanker) te helpen. Ze vonden lichttherapie de beste keuze. Hoewel hun vriend overleed voordat ze hun idee realiseerden, gingen ze door met hun 2 miljoen dollar kostend project. Onderzoek bracht namelijk letterlijk aan het licht dat de maan helende krachten zou kunnen hebben. "Maanlicht is verschillend van zonlicht wat betreft spectrum en chemische samenstelling. Delen van dat spectrum kan ons lichaam en immuunsysteem helpen.", aldus Chapin.

Na verder onderzoek en het voorgevoel dat maanlicht een positieve impact heeft op de gezondheid gingen de Chapins met een team deskundigen - van optische wetenschap tot werktuigbouw - rond de tafel zitten. Twee jaar later was het resultaat van de besprekingen klaar: een massieve, vijf verdiepingen hoge en 18 meter brede, maanlicht collector in de woestijn nabij Kitt Peak. Volgens de Chapins zou de collector meer maanlicht dan gelijk welke andere telescoop op aarde opvangen en kan het maanlicht in de orde van grootte van de lichtstraal van een laserpointer verspreid worden over een zone van 3 tot 4 meter.

Iedere (heldere) nacht reflecteert de collector het maanlicht. Chapin zegt dat wanneer dat licht naar mensen geprojecteerd wordt de gevolgen voor de gezondheid ontzagwekkend zijn: "We hebben al meer dan 250 mensen blootgesteld aan verschillende concentraties maanlicht. Hun verbazingwekkende belevenissen gaan van vermindering van pijn tot verbetering van depressies. Er is iets aan maanlicht dat mensen een goed gevoel bezorgd.

Natuurlijk zijn niet alle resultaten zo spectaculair. Iedere groep die opeenvolgend blootgesteld wordt aan maanlicht bestaat uit 30 personen en vaak zijn er twee op drie personen die, na de blootstelling aan geconcentreerd maanlicht, opmerken dat ze weinig of niets gevoeld hebben. "We werken nog aan de beste tijdsperiode van blootstelling. In één geval leidde de blootstelling aan maanlicht tot 50 kilogram gewichtsverlies en in een ander geval - een blootstelling van 2 minuten aan geconcentreerd maanlicht - tot het tijdelijk verdwijnen van prekankercellen."

Sage Mendola, een cognitiewetenschapper die de spiegels van de maancollector configureert om de grootst mogelijke hoeveelheid maanlicht op de vangen, zegt dat hij als een van de eersten de gevolgen van maanlichtprojectie heeft beleefd: "Het is werkelijk interessant omdat de ongelofelijke helderheid van het licht u toch de ogen niet doet dichtknijpen." Mandola heeft zelf geen ervaringen dat het maanlicht zijn psychische gezondheid gunstig zou beïnvloed hebben, maar zegt wel dat deelnemers na de behandeling dikwijls zeer positieve commentaren hebben.

Chapin zegt dat, aangezien er maar weinig mensen zich bewust zijn van het potentiële effect van maanlicht, hij zijn onderzoek verder zal zetten: "Op basis van verder onderzoek, het eerste in zijn soort, zullen we de toepassing van geconcentreerd maanlicht uitbreiden. Na het aanmoedigende effect van maanlicht op mensen zullen we experimenteren op planten. De genoomopeenvolging van planten wordt geassocieerd met dat van mensen. Het is verbazingwekkend wat maanlicht veroorzaakt. Het controleert alles, van de groei van tarwe en tomaten, tot de aanmaak van hormonen."

Op dit ogenblik zijn er weinig wetenschappers die zich willen associëren met Chapins onderzoek. Chapin wil zijn onderzoek echter nog verder uitbreiden en blijft op zoek gaan naar geïnteresseerde wetenschappers en universiteiten. "We ontdekten dat maanlicht ons positief beïnvloedt, we zijn slechts kleine wezens in een grote wereld, maar het gaat er om dat iedereen een groot verschil kan maken."

Lemetje: Waarom zou het niet werken? De maann en aangezien de m is een belangrijk onderdeel om ook eb en vloed te regelen en aangezien de mens ook voor een groot deel uit vocht bestaat, staan wij ook onder invloed van de maan. Als de maan er niet meer is, zullen vrouwen problemen krijgen met menstrueren en zal ook veel van de flora en fauna van slag raken. Het zal zeker helpen als mensen gewoon eens gaan wandelen op een heldere nacht onder de maneschijn en het is nog eens romantisch bovendien. De maan heeft meer invloed op ons dan we denken.
Op 27-10-2009 8:00:30 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
MBR: Ehmm, licht met chemische samenstelling?
Maar goed, lichttherapie werkt (zo hoor ik vaak) en dat bedrijven als Philips ambilight en moodlight op de markt zetten om er aan te verdienen geeft wel aan dat mensen er zeer zeker gevoelig voor zijn.
Dat maanlicht een ander effect heeft op mensen dan direct zonlicht kan ik ook nog begrijpen. Ben wel nieuwsgierig of er in de frequentie van het maanlicht nog bijzonderheden zitten of dat het meer de combinatie is van bijvoorbeeld de activiteit en afgifte van hormonen zoals melatonine door de pijnappelklier en licht.
Want uiteindelijk is het gewoon indirect zonlicht.

Voor je het weet heb je gepatenteerd maanlicht van philips!
toevallig..?
Op 27-10-2009 8:29:58 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Platoon: Zou veelvuldig gebruik van een nachtkijker met (maan-)lichtversterking mijn leesbril overbodig maken? Zo ja, dan moet ik nog wel verzinnen waar ik 's-nachts voor op pad zal gaan.
Op 27-10-2009 10:50:49 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Link: maanlicht bestaat niet :p
Op 27-10-2009 11:47:51 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Cultuurmeneer: En werkt het dan via de ogen of via de huid of allebei (of anderzins)?
God... Dat ben je zelluf!
Op 27-10-2009 11:57:10 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gerard: Stil gaan zitten in de overtuiging dat je beter wordt helpt ook.
'Don't forget rule number 6'
Op 27-10-2009 0:00:35 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
roesh01: DE GENEZERS IN HET OUDE EGYPTE.
De moderne wetenschap haalt minachtend haar schouders op als wij haar de natuurgeneeswijze van het Oude Egypte tot voorbeeld zouden willen stellen.
De Oude Egyptenaren waren grootmeesters in het genezen. Zij maakten hiervoor bijna uitsluitend gebruik van kruiden, van de Zon en van het volle Maanlicht. In het Westen kent men deze krachten niet en ofschoon wij dezelfde Maan bezitten als de Oosterlingen, heeft alleen in het Oosten de Maan een diepere betekenis gekregen.
Doordat de Oosterse genezers volkomen een waren met de natuur en zich wisten over te geven aan hogere beïnvloeding, wisten zij de patiënt zo te leggen, dat de zieke organen de juiste stand kregen. Hierna kon de Maan zijn genezende inwerking beginnen. De speciale kruiden activeerden de zieke delen en de zachte genezende bestraling van de Maan voltooide het genezingsproces.
Duizenden zieken werden op deze wijze genezen van kwalen die zelfs nu nog ongeneeslijk zijn. Zo is het bekend, dat een vrouw met inwendige gezwellen, een ziekte die thans de naam draagt van baarmoederkanker, door een Maankuur werd genezen. Ook zenuwzieken en zelfs krankzinnigen werden op die wijze met succes behandeld.
Een Maankuur bestond hieruit, dat de priesters de zieke bij het opkomen van de Maan in een slaaptoestand brachten. Enige, voor de stofwisseling noodzakelijke, kruiden werden toegediend en de zieke sliep zich onder de zachte uitstraling van de Maan als het ware beter. Het volledige artikel staat op www.liefdesband.nl
onder de Button HET OUDE EGYPTE
Op 27-10-2009 15:01:37 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
moonwalker:

In één geval leidde de blootstelling aan maanlicht tot 50 kilogram gewichtsverlies...


De beste manier om af te vallen!
Before I read newspapers I was uninformed. After reading newspapers I became misinformed
Op 27-10-2009 16:34:18 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Marsepars: Maanlicht is zonlicht dat gereflecteerd wordt door de Maan, correct me if I'm wrong...
Cannot kill the Battery!!!
Op 27-10-2009 20:56:32 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Beeblebrox: Als placebo werkt het blijkbaar prima, maar het blijft gewoon weerkaatst zonlicht, het is alleen wat langer onderweg.
Op 27-10-2009 21:02:29 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
moonwalker:
Marsepars:

Maanlicht is zonlicht dat gereflecteerd wordt door de Maan, correct me if I'm wrong...


Dubbelpost...sorry.
(bericht gewijzigd op 27-10-2009 21:07:13)
Before I read newspapers I was uninformed. After reading newspapers I became misinformed
Op 27-10-2009 21:05:18 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
moonwalker:
Marsepars:

Maanlicht is zonlicht dat gereflecteerd wordt door de Maan, correct me if I'm wrong...


You're not...maar omdat het gereflecteerd is veranderd de samenstelling, dus kan het wel waar zijn wat ze vertellen. I dunno...
Before I read newspapers I was uninformed. After reading newspapers I became misinformed
Op 27-10-2009 21:05:37 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Marsepars: Trouwens: maanlicht, moonlight, moonlight shadow...
Muziek!!!
Cannot kill the Battery!!!
Op 27-10-2009 21:09:50 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Beeblebrox:
moonwalker:

Marsepars:

Maanlicht is zonlicht dat gereflecteerd wordt door de Maan, correct me if I'm wrong...


You're not...maar omdat het gereflecteerd is veranderd de samenstelling, dus kan het wel waar zijn wat ze vertellen. I dunno...


De samenstelling verandert niet, een gedeelte wordt geabsorbeerd en de rest gereflecteerd en dat is alles.
Op 27-10-2009 21:10:50 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
moonwalker:
Beeblebrox:

moonwalker:

Marsepars:

Maanlicht is zonlicht dat gereflecteerd wordt door de Maan, correct me if I'm wrong...


You're not...maar omdat het gereflecteerd is veranderd de samenstelling, dus kan het wel waar zijn wat ze vertellen. I dunno...


De samenstelling verandert niet, een gedeelte wordt geabsorbeerd en de rest gereflecteerd en dat is alles.


Uit het artikel:

Maanlicht is verschillend van zonlicht wat betreft spectrum en chemische samenstelling


Ik dacht dat het betekende dat de Chemische samenstelling veranderd is. Bedankt voor de uitleg.
Before I read newspapers I was uninformed. After reading newspapers I became misinformed
Op 27-10-2009 21:39:15 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ron B.:
moonwalker:

Beeblebrox:

moonwalker:

Marsepars:

Maanlicht is zonlicht dat gereflecteerd wordt door de Maan, correct me if I'm wrong...


You're not...maar omdat het gereflecteerd is veranderd de samenstelling, dus kan het wel waar zijn wat ze vertellen. I dunno...


De samenstelling verandert niet, een gedeelte wordt geabsorbeerd en de rest gereflecteerd en dat is alles.


Uit het artikel:
Maanlicht is verschillend van zonlicht wat betreft spectrum en chemische samenstelling
Ik dacht dat het betekende dat de Chemische samenstelling veranderd is. Bedankt voor de uitleg.


denk bv ook aan licht wat door een prisma heen gaat, of door andere soorten kristal, het is bekend dat dit de golflengte enz beinvloed, ook zie je dat wanneer licht tegen een bepaald object weerkaatst dat dit licht breekt, bepaalde kleuren geabsorbeerd worden, en dat dit weerkaatste licht eigenschappen (frequenties) overneemt van het materiaal waarmee het botste, ook gaat een groot deel van dit licht eerst door de dampkring of magnetosfeer van de aarde waar het misschien ook nog wel eens wat lading mee kan pikken voordat het bounced op de maan en nogmaals door diezelfde dampkring heen de aarde bereikt, met bv een dubbele dosis ionisatie dan normaal...
(bericht gewijzigd op 27-10-2009 22:15:49)
We're Not Retreating; We're Advancing in a Different Direction
Op 27-10-2009 22:00:53 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Beeblebrox:
moonwalker:

Beeblebrox:

moonwalker:

Marsepars:

Maanlicht is zonlicht dat gereflecteerd wordt door de Maan, correct me if I'm wrong...


You're not...maar omdat het gereflecteerd is veranderd de samenstelling, dus kan het wel waar zijn wat ze vertellen. I dunno...


De samenstelling verandert niet, een gedeelte wordt geabsorbeerd en de rest gereflecteerd en dat is alles.


Uit het artikel:

Maanlicht is verschillend van zonlicht wat betreft spectrum en chemische samenstelling


Ik dacht dat het betekende dat de Chemische samenstelling veranderd is. Bedankt voor de uitleg.

Het artikel klopt niet. Licht is electromagnetische straling, bestaat uit golven en niet uit een chemische samenstelling.
Ik sta altijd open voor nieuwe inzichten maar volgens mij is 'men' het hier momenteel nog steeds over eens.
Op 27-10-2009 22:03:14 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ron B.:
Beeblebrox:

Het artikel klopt niet. Licht is electromagnetische straling, bestaat uit golven en niet uit een chemische samenstelling.
Ik sta altijd open voor nieuwe inzichten maar volgens mij is 'men' het hier momenteel nog steeds over eens.

licht is straling ja, maar het is bekend dat andere golflengtes daarin mee kunnen liften, en volgens mij zijn ze ook al een heel eind met geïoniseerde deeltjes die hier aan voldoen, en voor zover ik weet kan puur zonlicht (zonder dampkring) ook andere deeltjes losslaan bij impact die dan meereizen, maar verder met je eens hoor, op dat exacte punt is het artikel niet helemaal juist...
We're Not Retreating; We're Advancing in a Different Direction
Op 27-10-2009 22:13:50 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Marsepars: Zou het ermee te maken kunnen hebben dat de UV straling gedempt wordt, of van richting verandert, of alleen opgevangen door de maan, of zo?
Cannot kill the Battery!!!
Op 27-10-2009 22:19:11 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Platoon: Dit is echt een onzinverhaal. Licht heeft geen chemische samenstelling en zonlicht dat reflecteert op het maanoppervlak verandert niet of nauwelijks. Hooguit zouden bepaalde golflengten voor een (klein) deel kunnen worden geabsorbeerd waardoor de verhouding tussen de frequenties iets zou kunnen veranderen. Dat wij in maanlicht anders zien dan zonlicht heeft niet met het soort licht te maken, maar met de nachtblindheid van onze ogen. Dus riekt dit naar oplichting van zieken en zwakken met iets dat voor 'gelovigen' indrukwekkend lijkt maar in feite de 21e eeuwse pendant van het aardstralenkastje is.
Op 27-10-2009 22:30:39 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ron B.:
Platoon:

Dit is echt een onzinverhaal. Licht heeft geen chemische samenstelling en zonlicht dat reflecteert op het maanoppervlak verandert niet of nauwelijks. Hooguit zouden bepaalde golflengten voor een (klein) deel kunnen worden geabsorbeerd waardoor de verhouding tussen de frequenties iets zou kunnen veranderen. Dat wij in maanlicht anders zien dan zonlicht heeft niet met het soort licht te maken, maar met de nachtblindheid van onze ogen. Dus riekt dit naar oplichting van zieken en zwakken met iets dat voor 'gelovigen' indrukwekkend lijkt maar in feite de 21e eeuwse pendant van het aardstralenkastje is.

zucht...

weet je zeker dat je naam niet firefox is?
(interne humor)

het is btw al jaren (eeuwen) een raadsel waarom de maan meer invloed heeft op mensen dan logisch zou lijken, dus wie weet...
We're Not Retreating; We're Advancing in a Different Direction
Op 27-10-2009 22:35:53 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Beeblebrox:
Ron B.:

Platoon:

Dit is echt een onzinverhaal. Licht heeft geen chemische samenstelling en zonlicht dat reflecteert op het maanoppervlak verandert niet of nauwelijks. Hooguit zouden bepaalde golflengten voor een (klein) deel kunnen worden geabsorbeerd waardoor de verhouding tussen de frequenties iets zou kunnen veranderen. Dat wij in maanlicht anders zien dan zonlicht heeft niet met het soort licht te maken, maar met de nachtblindheid van onze ogen. Dus riekt dit naar oplichting van zieken en zwakken met iets dat voor 'gelovigen' indrukwekkend lijkt maar in feite de 21e eeuwse pendant van het aardstralenkastje is.

zucht...

weet je zeker dat je naam niet firefox is?
(interne humor)

het is btw al jaren (eeuwen) een raadsel waarom de maan meer invloed heeft op mensen dan logisch zou lijken, dus wie weet...


De maan heeft altijd al iets magisch gehad en is dankzij de getijden o.a. verantwoordelijk voor rare paringsrituelen (maar dat terzijde).
De mens heeft de maan aanbeden (en doet dat vast nog steeds) als een god, net als ze dat met de zon deed/doet. Het is dus niet zo gek dat er speciale invloed aan toebedacht wordt.

Ik houd het persoonlijk op een onschuldig en wellicht positief placebo effect.
Op 27-10-2009 22:43:35 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Platoon:
Ron B.:

Platoon:

Dit is echt een onzinverhaal. Licht heeft geen chemische samenstelling en zonlicht dat reflecteert op het maanoppervlak verandert niet of nauwelijks. Hooguit zouden bepaalde golflengten voor een (klein) deel kunnen worden geabsorbeerd waardoor de verhouding tussen de frequenties iets zou kunnen veranderen. Dat wij in maanlicht anders zien dan zonlicht heeft niet met het soort licht te maken, maar met de nachtblindheid van onze ogen. Dus riekt dit naar oplichting van zieken en zwakken met iets dat voor 'gelovigen' indrukwekkend lijkt maar in feite de 21e eeuwse pendant van het aardstralenkastje is.

zucht...

weet je zeker dat je naam niet firefox is?
(interne humor)

het is btw al jaren (eeuwen) een raadsel waarom de maan meer invloed heeft op mensen dan logisch zou lijken, dus wie weet...

Ik bestrijd de invloed van de maan op mensen niet. Dit heeft ook niets met de maan te maken. De maan produceert geen licht, het reflecteert alleen licht net zoals een spiegel doet. Dus, direct zonlicht is (met mate) gezond en gratis, gespiegeld zonlicht is net zo gezond en kost een spiegel, maar als die spiegel de maan is dan heeft het zonlicht bijzondere eigenschappen en kost het meer geld. Oe geleuft dat?
Op 27-10-2009 23:16:37 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ron B.:
Platoon:

Ron B.:

Platoon:

Dit is echt een onzinverhaal. Licht heeft geen chemische samenstelling en zonlicht dat reflecteert op het maanoppervlak verandert niet of nauwelijks. Hooguit zouden bepaalde golflengten voor een (klein) deel kunnen worden geabsorbeerd waardoor de verhouding tussen de frequenties iets zou kunnen veranderen. Dat wij in maanlicht anders zien dan zonlicht heeft niet met het soort licht te maken, maar met de nachtblindheid van onze ogen. Dus riekt dit naar oplichting van zieken en zwakken met iets dat voor 'gelovigen' indrukwekkend lijkt maar in feite de 21e eeuwse pendant van het aardstralenkastje is.

zucht...

weet je zeker dat je naam niet firefox is?
(interne humor)

het is btw al jaren (eeuwen) een raadsel waarom de maan meer invloed heeft op mensen dan logisch zou lijken, dus wie weet...

Ik bestrijd de invloed van de maan op mensen niet. Dit heeft ook niets met de maan te maken. De maan produceert geen licht, het reflecteert alleen licht net zoals een spiegel doet. Dus, direct zonlicht is (met mate) gezond en gratis, gespiegeld zonlicht is net zo gezond en kost een spiegel, maar als die spiegel de maan is dan heeft het zonlicht bijzondere eigenschappen en kost het meer geld. Oe geleuft dat?

jij bent voor jezelf al even aan het invullen wat ik zou denken en vinden, en daar ga ik niet eens op in...

ik geef al duidelijk genoeg aan op wat voor punten dit licht af zou kunnen wijken van direct zonlicht, en dat lijkt me voldoende.
We're Not Retreating; We're Advancing in a Different Direction
Op 28-10-2009 0:27:41 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Platoon:
Ron B.:

Platoon:

Ron B.:

Platoon:

Dit is echt een onzinverhaal. Licht heeft geen chemische samenstelling en zonlicht dat reflecteert op het maanoppervlak verandert niet of nauwelijks. Hooguit zouden bepaalde golflengten voor een (klein) deel kunnen worden geabsorbeerd waardoor de verhouding tussen de frequenties iets zou kunnen veranderen. Dat wij in maanlicht anders zien dan zonlicht heeft niet met het soort licht te maken, maar met de nachtblindheid van onze ogen. Dus riekt dit naar oplichting van zieken en zwakken met iets dat voor 'gelovigen' indrukwekkend lijkt maar in feite de 21e eeuwse pendant van het aardstralenkastje is.

zucht...

weet je zeker dat je naam niet firefox is?
(interne humor)

het is btw al jaren (eeuwen) een raadsel waarom de maan meer invloed heeft op mensen dan logisch zou lijken, dus wie weet...

Ik bestrijd de invloed van de maan op mensen niet. Dit heeft ook niets met de maan te maken. De maan produceert geen licht, het reflecteert alleen licht net zoals een spiegel doet. Dus, direct zonlicht is (met mate) gezond en gratis, gespiegeld zonlicht is net zo gezond en kost een spiegel, maar als die spiegel de maan is dan heeft het zonlicht bijzondere eigenschappen en kost het meer geld. Oe geleuft dat?

jij bent voor jezelf al even aan het invullen wat ik zou denken en vinden, en daar ga ik niet eens op in...

ik geef al duidelijk genoeg aan op wat voor punten dit licht af zou kunnen wijken van direct zonlicht, en dat lijkt me voldoende.

Moeite met begrijpend lezen?
Op 28-10-2009 0:32:06 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ron B.:
Platoon:

Ron B.:

Platoon:

Ron B.:

Platoon:

Dit is echt een onzinverhaal. Licht heeft geen chemische samenstelling en zonlicht dat reflecteert op het maanoppervlak verandert niet of nauwelijks. Hooguit zouden bepaalde golflengten voor een (klein) deel kunnen worden geabsorbeerd waardoor de verhouding tussen de frequenties iets zou kunnen veranderen. Dat wij in maanlicht anders zien dan zonlicht heeft niet met het soort licht te maken, maar met de nachtblindheid van onze ogen. Dus riekt dit naar oplichting van zieken en zwakken met iets dat voor 'gelovigen' indrukwekkend lijkt maar in feite de 21e eeuwse pendant van het aardstralenkastje is.

zucht...

weet je zeker dat je naam niet firefox is?
(interne humor)

het is btw al jaren (eeuwen) een raadsel waarom de maan meer invloed heeft op mensen dan logisch zou lijken, dus wie weet...

Ik bestrijd de invloed van de maan op mensen niet. Dit heeft ook niets met de maan te maken. De maan produceert geen licht, het reflecteert alleen licht net zoals een spiegel doet. Dus, direct zonlicht is (met mate) gezond en gratis, gespiegeld zonlicht is net zo gezond en kost een spiegel, maar als die spiegel de maan is dan heeft het zonlicht bijzondere eigenschappen en kost het meer geld. Oe geleuft dat?

jij bent voor jezelf al even aan het invullen wat ik zou denken en vinden, en daar ga ik niet eens op in...

ik geef al duidelijk genoeg aan op wat voor punten dit licht af zou kunnen wijken van direct zonlicht, en dat lijkt me voldoende.

Moeite met begrijpend lezen?

jij ook?

(eindeloze discussie)
We're Not Retreating; We're Advancing in a Different Direction
Op 28-10-2009 20:35:25 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Marsepars: Reaguurdersfittie!!!
*chips en bier pakt en achterover leunen gaat*
Cannot kill the Battery!!!
Op 28-10-2009 20:41:15 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden