Nooit geweten waarom de Mona Lisa van Leonardo da Vinci soms lacht en, niet eens afhankelijk van de hoek waaronder u kijkt, soms somber of triest kijkt? Wetenschappers hebben het onderzocht en ontdekten dat het bekende schilderij gemixte signalen naar uw hersenen stuurt...

Mona Lisa

"Bepaalde delen van de hersenen houden zich bezig met het verwerken van dezelfde soort informatie. Soms komt de éne informatie door, dan zie je de somberheid, soms overheerst andere informatie en dan zie je de lach," aldus neurowetenschapper Luis Martinez Otero. Meer info na de *klik*.
3.14po: lijkt soms een schilderij van een opgefleurde porseleinen pop.
United as one. Divided by zero.
Op 22-10-2009 0:13:06 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
ThoTh: Het heeft voornamelijk te maken met 2 gebogen lijnen boven en onder de mond.

Boven de mond buigen deze richting de bovenkanten van de oren, waardoor de suggestie wordt gewekt dat ze lacht.
De ander loop onder de onderlip en buigt naar beneden, waardoor er een diepere emotie van bedachtzaamheid uitgestraald wordt.

Overigens is dit geen truc van LdV, maar slechts een goede weergave van de realiteit.

In alles zit meerdere signalen, dwars door elkaar heen. Slechts doordat het beeld stilstaat en we er dus langer naar kunnen kijken en het schilderij een ongelooflijke belangstelling geniet vinden we er zoveel van. But it's just life...
ALLES IS WAAR
Op 22-10-2009 0:23:11 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Plakband: Ik heb er nooit wat aan gevonden, dat hele schilderij niet. Heb ook sterk de indruk dat vele 'kenners' dit schilderij moeten prijzen vanwege politieke correctheid binnen hun vakgebied. M.a.w.: Als je als kunstkenner zegt dat je de Mona Lisa gewoon bagger vindt dan is je denk ik geen lang leven in een bepaald circuit beschoren. Als niet-kunstkenner zeg ik: Het is een erg stom en lelijk, nietszeggend schilderij, hoe vaak het ook geprezen wordt als 10e wereldwonder of zo.
(bericht gewijzigd op 22-10-2009 14:54:43)
ech?
Op 22-10-2009 14:53:46 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
antitoerisme :
ik zie dr trouwens niet lachen ik zie een vrouwachtig persoon die eigelijk erg nodig moet poepen
Alles dat ik zeg wordt herhaald door een zwoel vrouwenkoortje
Op 22-10-2009 16:26:32 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Evergreen: Nou mijn vrouw is veel knapper.....
Op 22-10-2009 18:04:36 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
ThoTh:
Mosselman:

Ik heb er nooit wat aan gevonden, dat hele schilderij niet. Heb ook sterk de indruk dat vele 'kenners' dit schilderij moeten prijzen vanwege politieke correctheid binnen hun vakgebied. M.a.w.: Als je als kunstkenner zegt dat je de Mona Lisa gewoon bagger vindt dan is je denk ik geen lang leven in een bepaald circuit beschoren. Als niet-kunstkenner zeg ik: Het is een erg stom en lelijk, nietszeggend schilderij, hoe vaak het ook geprezen wordt als 10e wereldwonder of zo.

De schildertechnieken zijn relatief uitzonderlijk; de setting, pose, glimlach en plaatsing slechts onderwerp van hype.
ALLES IS WAAR
Op 22-10-2009 18:25:39 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Tetzmol:
Mosselman:

Ik heb er nooit wat aan gevonden, dat hele schilderij niet. Heb ook sterk de indruk dat vele 'kenners' dit schilderij moeten prijzen vanwege politieke correctheid binnen hun vakgebied. M.a.w.: Als je als kunstkenner zegt dat je de Mona Lisa gewoon bagger vindt dan is je denk ik geen lang leven in een bepaald circuit beschoren. Als niet-kunstkenner zeg ik: Het is een erg stom en lelijk, nietszeggend schilderij, hoe vaak het ook geprezen wordt als 10e wereldwonder of zo.

Ik geloof nooit dat er een kunstkenner is die Mona Lisa bagger zal vinden. Het kan misschien wel niet je ding zijn als kenner. Maar de techniek waarmee Leonardo schilderde is ongekend. Zeker als je je bedenkt welke middelen de kunstenaars destijds voorhanden hadden.

Tetzmol.
“You never know what is enough unless you know what is more than enough.”
Op 22-10-2009 19:03:37 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Plakband: Aan de ambachtelijke kunst van dit portret valt niet af te dingen. Daar doel ik ook niet op. Maar de complete compositie 'an sich ' raakt me niet.


(bericht gewijzigd op 22-10-2009 19:52:13)
ech?
Op 22-10-2009 19:50:12 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
Tetzmol:

Mosselman:

Ik heb er nooit wat aan gevonden, dat hele schilderij niet. Heb ook sterk de indruk dat vele 'kenners' dit schilderij moeten prijzen vanwege politieke correctheid binnen hun vakgebied. M.a.w.: Als je als kunstkenner zegt dat je de Mona Lisa gewoon bagger vindt dan is je denk ik geen lang leven in een bepaald circuit beschoren. Als niet-kunstkenner zeg ik: Het is een erg stom en lelijk, nietszeggend schilderij, hoe vaak het ook geprezen wordt als 10e wereldwonder of zo.

Ik geloof nooit dat er een kunstkenner is die Mona Lisa bagger zal vinden. Het kan misschien wel niet je ding zijn als kenner. Maar de techniek waarmee Leonardo schilderde is ongekend. Zeker als je je bedenkt welke middelen de kunstenaars destijds voorhanden hadden.

Tetzmol.


Mee eens. De kunst van de kunst is de kunst. Het zijn diegenen die dat niet zien die we cultuurbarbaar noemen; niet omdat je iets mooi vindt of niet, dat staat er los van. Schoonheid is in dit geval zelfs van ondergeschikt belang.
United as one. Divided by zero.
Op 22-10-2009 19:51:31 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Plakband: Buiten het ambacht is het dus een puur emotioneel iets: Het raakt me of niet. En dt schilderij heeft me simpelweg nooit graakt.
(bericht gewijzigd op 22-10-2009 19:55:46)
ech?
Op 22-10-2009 19:54:40 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
Mosselman:

Buiten het ambacht is het dus een puur emotioneel iets: Het raakt me of niet. En dt schilderij heeft me simpelweg nooit graakt.

Dat kan ik niet zeggen, ik heb het schilderij zelfs nog aangeraakt in het Louvres, jaren geleden.
United as one. Divided by zero.
Op 22-10-2009 19:57:15 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Plakband: Dus wederom een anarcho-toerist die het niet kan laten om met een vette vinger een grootheiligdom te onteren. Gevolg: Een tijdlange nabranderij van dit vet op het meesterwerk zelf. Foei.
ech?
Op 22-10-2009 20:05:11 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi: ik vind dat schilderij ook geen zak aan, doe mij de nachtwacht maar daar zit tenminste een heel verhaal in verstopt.
Op 22-10-2009 20:19:44 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Marsepars: Het blijft een stukje verf op een lap stof.
Je hebt er geen moer aan.
Je kan er geeneens koffie mee zetten.

Net als met diamanten en goud word de prijs kunstmatig hooggehouden.
Brood heeft voor mij meer waarde.
Of koffie.
Cannot kill the Battery!!!
Op 22-10-2009 20:24:58 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ron B.:
Marsepars:

Het blijft een stukje verf op een lap stof.
Je hebt er geen moer aan.
Je kan er geeneens koffie mee zetten.

Net als met diamanten en goud word de prijs kunstmatig hooggehouden.
Brood heeft voor mij meer waarde.
Of koffie.

voor 1 zo'n schilderij kan je heel wat brood en koffie kopen
maar wat is waarde als je het bezit maar het alleen maar in getalletjes uit kan drukken, en wanneer je het weg moet doen om die waarde te kunnen gebruiken?
We're Not Retreating; We're Advancing in a Different Direction
Op 22-10-2009 20:39:55 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Marsepars:
Ron B.:

Marsepars:

Het blijft een stukje verf op een lap stof.
Je hebt er geen moer aan.
Je kan er geeneens koffie mee zetten.

Net als met diamanten en goud word de prijs kunstmatig hooggehouden.
Brood heeft voor mij meer waarde.
Of koffie.

voor 1 zo'n schilderij kan je heel wat brood en koffie kopen
maar wat is waarde als je het bezit maar het alleen maar in getalletjes uit kan drukken, en wanneer je het weg moet doen om die waarde te kunnen gebruiken?

Voor hele volksstammen is dat dus heel wat waard, zo niet alles.
Ik ben blij dat ik wat minder materialistischer aan het worden ben en zo die poppenkast aan me voorbij kan laten gaan.

OT.
Betreft de Mona Lisa: Stond er niet een tijdje terug iets over die mevrouw, die model heeft gestaan voor dit doek, op deze site?
Cannot kill the Battery!!!
Op 22-10-2009 20:45:40 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky: Als kind was ik al betoverd door deze dame, en ik vind haar nog steeds erg mooi, maar toch is koffie idd belangrijker.
Nee, dank u.
Op 22-10-2009 21:51:20 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Beeblebrox: Ze kijkt besmuikt en benepen.
En dat is opzich al knap! Vooral omdat dit ook nog eens zo op het doek terecht gekomen is.
Op 22-10-2009 22:03:14 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky: en fnuikend voor alle andere portretschilders.
Nee, dank u.
Op 22-10-2009 22:10:45 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ja Horus:
Marsepars:


Betreft de Mona Lisa: Stond er niet een tijdje terug iets over die mevrouw, die model heeft gestaan voor dit doek, op deze site?


Bedoel je
http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?grens=3060
?

Toen zat 3.14po er ook al met zijn vingers aan.
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
Op 23-10-2009 1:05:17 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
el Vinci: Iemand wel eens opgemerkt dat haar hoofd uit een zwart is gevormd, voor de kijker rechts is te zien (download en filter) dat haar haar deels niet haar haar is maar een zwart gat. Zou onze Leo iets meer hebben meegekregen van de oude wijze schurken uit Rome voor wie hij een poosje werkte maar die hij later met een "meningsverschil" de rug toekeerde om zch dan vervolgens bij een expliciet groepje wetenschappers te voegen ?!

Je hebt eerder al een interessant artikel geschreven over dit onder werp Tim, ik miste toen echter ook al dit punt dus nu dan maar de vraag. wat betekent dat zwarte gat ??
Op 23-10-2009 5:15:48 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
artofnemesis:
Op 23-10-2009 10:00:26 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
Ja Horus:

Marsepars:


Betreft de Mona Lisa: Stond er niet een tijdje terug iets over die mevrouw, die model heeft gestaan voor dit doek, op deze site?


Bedoel je
http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?grens=3060
?

Toen zat 3.14po er ook al met zijn vingers aan.

Stoute 3.14po
United as one. Divided by zero.
Op 23-10-2009 10:11:32 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
ourobouros:
Marsepars:

Het blijft een stukje verf op een lap stof.
Je hebt er geen moer aan.
Je kan er geeneens koffie mee zetten.

Net als met diamanten en goud word de prijs kunstmatig hooggehouden.
Brood heeft voor mij meer waarde.
Of koffie.


Helemaal gelijk heb je, we denken er PERSIES hetzelfde over,
maar nu ga ik eerst wat worstebroodjes frituren terwijl ik met één oog op een pamfletje van Wilders wat meeneurie met mijn Franz Bouwer-cd.
niets is iets, niet?
Op 23-10-2009 13:56:29 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Marsepars:
el Vinci:

Iemand wel eens opgemerkt dat haar hoofd uit een zwart is gevormd, voor de kijker rechts is te zien (download en filter) dat haar haar deels niet haar haar is maar een zwart gat. Zou onze Leo iets meer hebben meegekregen van de oude wijze schurken uit Rome voor wie hij een poosje werkte maar die hij later met een "meningsverschil" de rug toekeerde om zch dan vervolgens bij een expliciet groepje wetenschappers te voegen ?!

Je hebt eerder al een interessant artikel geschreven over dit onder werp Tim, ik miste toen echter ook al dit punt dus nu dan maar de vraag. wat betekent dat zwarte gat ??


Ik denk dat het een hoofddoek is.
Mona Lisa = moslima?
Cannot kill the Battery!!!
Op 23-10-2009 17:26:12 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Plakband: En 'tis nog een lelluk wijf ook.
ech?
Op 23-10-2009 18:09:50 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky: Ze is een soort van spiegel. Je ziet haar zoals je je voelt.
Nee, dank u.
Op 25-10-2009 0:55:33 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
el Vinci: nee is geen hoofddoek is echt een zwarte cirkel, je kunt daar natuurlijk van alles achter zoeken en ik noemde dan een zwart gat omdat het dat m.i. in eerste instantie suggereert. Niemand aantwoord ? Tim ?
Ook die snede op haar voorhoofd , wat bedoelde Leo daar dan mee,
Het suggereert dat haar gelaat er ooit chirurgisch werd opgeplakt.

Op 26-10-2009 0:49:26 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
ThoTh:
el Vinci:

Ook die snede op haar voorhoofd , wat bedoelde Leo daar dan mee,
Het suggereert dat haar gelaat er ooit chirurgisch werd opgeplakt.

Dat is duidelijk een hoofddoek van luchtige stof.
ALLES IS WAAR
Op 26-10-2009 1:03:30 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky:
Nee, dank u.
Op 26-10-2009 1:05:29 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky:
Nee, dank u.
Op 26-10-2009 1:06:53 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky: @ el Vinci Het gezicht is er (gelukkig) later op geplakt...
Nee, dank u.
Op 26-10-2009 1:16:52 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Bounty: Ok ik zal jullie allemaal uit de droom helpen. Er wordt gewoon gelachen op het schilderij (in de vorm van een glimlach). Niks geen moeilijke neuro bladiebla, gewoon wat er te zien is. Heb alles nagemeten, en daarnaast is mijn werkelijkheid gewoon de werkelijke....
De kwaliteit van je leven wordt bepaald door de zaken waar jij onbewust bekwaam goed in bent !
Op 26-10-2009 9:37:26 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden