Even 'tegen beter weten in' richten we onze blik op het jongste geval van 'spontane zelfontbranding'. Hoewel onze vrinden van de SS en andere 'in-de-doos-denkers' graag appels met peren vergelijken en de uitkomst daarvan als bewijs zien dat het onmogelijk is om spontaan zelf te ontbranden, bereiken ons iedere keer weer berichten die het tegendeel vertellen. Het jongste geval betreft een vondst van een verkoolde Amerikaanse dame in haar verder ongeschonden woonwagen. Het verhaal is zoals alle andere verhalen, een verkoold lijk gedeeltelijk tot as gereduceerd en verder geen sporen van brand of aanwijzingen dat het om iets anders zou gaan dan een spontane zelfontbranding.

zelfontbranding
(Een klassieker; lichaam gedeeltelijk verteerd door vuur, houten vloer ongeschonden en een heleboel vragen.)

Hoewel tot nu toe niemand er in geslaagd is om het mysterie van het zelfontbranding definitief te verklaren wil de wetenschap er niet aan dat het om een nog onbekend fenomeen gaat. Wat we wel weten als we de literatuur over het onderwerp nalezen is dat het in 80% van alle gevallen om vrouwen gaat en dat de slachtoffers opvallend vaak overgewicht leden en/of alcoholist waren. Gedocumenteerde gevallen van zelfontbranding komen vanaf 1950 met een gemiddelde van 1,3 keer per jaar voor (bron). Om een mens tot as te veranderen moet men een lichaam minstens twee uur lang aan minimaal 800 graden Celsius blootstellen.

In de historie komt men ook gedocumenteerde gevallen tegen zoals die van Nicole Millet (1725) of die van gravin Cornelia di Bandi (1731). Buiten een 'bezoek van god' zoals men in 1725 dacht, zoekt men tegenwoordig oorzaken in lichaamsvet (het lichaam zou te warm worden en dus zelf ontbranden), alcoholisme (het lichaam zou door geconsumeerde alcoholische drankjes licht ontvlambaar worden) en elektrische velden (men doelt dan op de van nature in het lichaam aanwezige elektrische velden die 'kortsluiting' krijgen waarna de cellen op moleculair niveau uiteenvallen).

Hoe dan ook, voorlopig staan de autoriteiten met het jongste geval van zelfverbranding met de handen in het haar en zal het hele debacle in een X-file onder gebracht worden.

Gerard: Blikseminslag lijkt me het meest waarschijnlijke.
'Don't forget rule number 6'
Op 11-11-2009 14:55:06 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
lonley wolf: stelletje heethoofden, in vuur en vlam staan voor een raar onderwerp zoals zelfontbranding, je kan me het vuur aan de schenen leggen maar ik loop daar niet warm voor!
Op 11-11-2009 15:19:19 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
cool: het lijkt me wel mogelijk dat het gebeurt, ik bedoel je heb ook in je dna fosfor deeltjes en nog meer spul wat ontbrand kan worden.
Op 11-11-2009 15:29:21 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gerard: Het menselijk lichaam bevat geen zodanige concentraties van brandbare stoffen dat dit onder normale omstandigheden, met het organisme in leven, ontbranden kan. Ga naar school als je dit niet begrijpt.
'Don't forget rule number 6'
Op 11-11-2009 16:14:53 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
cool:
Gerard:

Het menselijk lichaam bevat geen zodanige concentraties van brandbare stoffen dat dit onder normale omstandigheden, met het organisme in leven, ontbranden kan. Ga naar school als je dit niet begrijpt.


ik studeer microbiologie en biochemie, en er zijn nog genoeg geheimen van het lichaam die onderzocht moeten worden, men weet nog lang niet alles over het lichaam. vooral niet over dna kuch kuch.
en wie weet is er misschien ook geen mega concentraties van de stoffen nodig om dit te laten gebeuren.
misschien gaat het wel om de combinatie van...
Op 11-11-2009 16:44:53 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky: Misschien zijn de hersenen hiertoe ook wel in staat.http://www.grenswetenschap.nl/nieuws.asp?n=4370&p=1
( te hard gekieteld?)
Nee, dank u.
Op 11-11-2009 17:14:07 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky:
lonley wolf:

stelletje heethoofden, in vuur en vlam staan voor een raar onderwerp zoals zelfontbranding, je kan me het vuur aan de schenen leggen maar ik loop daar niet warm voor!

da's nog eens een vurig betoog!, volgens mij ben je gewoon bang om aan dit onderwerp je vingers te branden...
Nee, dank u.
Op 11-11-2009 17:20:14 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
DaVince: Misschien in een bolbliksem terecht gekomen?
Religion, a placebo which causes damage.
Op 11-11-2009 19:36:17 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ron B.: er is een bepaald punt in het menselijk lichaam wat temperaturen kan bereiken tot enkele duizenden graden, word beweerd door sommige onderzoekers (dus reken mij er niet op af, ik heb het niet bedacht

met die temperaturen brand alles zo ongeveer wel...
We're Not Retreating; We're Advancing in a Different Direction
Op 11-11-2009 19:53:06 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky: Ach, wat je niet weet maakt je niet heet.. Wel zo veilig want wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten. (al heb ik wel voor heter vuren gestaan, en als de vlam in de pan slaat, dan kan ik daar ook niet meer
warm of koud van worden..)
Nee, dank u.
Op 11-11-2009 20:46:08 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
cool:
tjerky:

Ach, wat je niet weet maakt je niet heet.. Wel zo veilig want wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten. (al heb ik wel voor heter vuren gestaan, en als de vlam in de pan slaat, dan kan ik daar ook niet meer
warm of koud van worden..)


LOL XD.
Op 11-11-2009 22:56:44 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
adenis: pact met de duivel?
Op 12-11-2009 8:06:15 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
artofnemesis: Ted Sprague kon dat ook :-)
Op 12-11-2009 9:58:12 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
1SB: geheel wetenschappelijke onderbouwd en volledig onomstreden.
we hebben het antwoord
http://www.southpark.nl/guide/episode/302/
Op 12-11-2009 10:02:28 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
Ron B.:

er is een bepaald punt in het menselijk lichaam wat temperaturen kan bereiken tot enkele duizenden graden, word beweerd door sommige onderzoekers (dus reken mij er niet op af, ik heb het niet bedacht

met die temperaturen brand alles zo ongeveer wel...

Daar zou ik meer van willen weten, in welke hoek mag ik gaan zoeken?
Is it electrickery?
Op 12-11-2009 11:25:10 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
Ron B.:

er is een bepaald punt in het menselijk lichaam wat temperaturen kan bereiken tot enkele duizenden graden, word beweerd door sommige onderzoekers (dus reken mij er niet op af, ik heb het niet bedacht

Je sterretje?
United as one. Divided by zero.
Op 12-11-2009 11:33:24 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
vailixi:
1SB:

geheel wetenschappelijke onderbouwd en volledig onomstreden.
we hebben het antwoord
http://www.southpark.nl/guide/episode/302/



Hahahaha ja daar ligt het aan. het inhouden van scheten.
Niemand buiten onszelf kan over ons innerlijk heersen. Wanneer we dit weten worden we vrij.
Op 12-11-2009 0:17:28 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ron B.:
3.14po:

Ron B.:

er is een bepaald punt in het menselijk lichaam wat temperaturen kan bereiken tot enkele duizenden graden, word beweerd door sommige onderzoekers (dus reken mij er niet op af, ik heb het niet bedacht

Je sterretje?

ik ben van jou meer serieuze opmerkingen gewend, maar als je nieuwsgierig bent mag je ook gewoon vragen, inplaats van met beledigingen te gooien
We're Not Retreating; We're Advancing in a Different Direction
Op 12-11-2009 0:52:17 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
Ron B.:

3.14po:

Ron B.:

er is een bepaald punt in het menselijk lichaam wat temperaturen kan bereiken tot enkele duizenden graden, word beweerd door sommige onderzoekers (dus reken mij er niet op af, ik heb het niet bedacht

Je sterretje?

ik ben van jou meer serieuze opmerkingen gewend, maar als je nieuwsgierig bent mag je ook gewoon vragen, inplaats van met beledigingen te gooien

Excuses, was niet bedoeld als belediging.
United as one. Divided by zero.
Op 12-11-2009 13:00:32 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
MBR: Zou toch geweldig zijn als we met vetten, zuren en alcohol razendhoge temperaturen kunnen bereiken. Je zou dan bijvoorbeeld aan een nieuwe energiebron kunnen denken.
Of een door eten aangedreven gasfornuis kunnen maken.
Of de snackbar als energieleverancier!
toevallig..?
Op 12-11-2009 13:10:35 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ron B.:
3.14po:

Ron B.:

3.14po:

Ron B.:

er is een bepaald punt in het menselijk lichaam wat temperaturen kan bereiken tot enkele duizenden graden, word beweerd door sommige onderzoekers (dus reken mij er niet op af, ik heb het niet bedacht

Je sterretje?

ik ben van jou meer serieuze opmerkingen gewend, maar als je nieuwsgierig bent mag je ook gewoon vragen, inplaats van met beledigingen te gooien

Excuses, was niet bedoeld als belediging.

en ik kom er later even op terug, zit nu de baas zn tijd te verspillen
We're Not Retreating; We're Advancing in a Different Direction
Op 12-11-2009 17:10:58 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ron B.:
Emie :

Ron B.:

er is een bepaald punt in het menselijk lichaam wat temperaturen kan bereiken tot enkele duizenden graden, word beweerd door sommige onderzoekers (dus reken mij er niet op af, ik heb het niet bedacht

met die temperaturen brand alles zo ongeveer wel...

Daar zou ik meer van willen weten, in welke hoek mag ik gaan zoeken?

heel eerlijk gezegd kan ik je ook niet echt meer vertellen, ikzelf ken het oa uit het werk van nassim haramein, maar dan moet ik dus eerst ruim 10 uur video doorspitten om exact dat stukje terug te vinden...

dus was ik al even met google aan het spelen geweest, en in het nederlands is er helemaal niets te vinden, in het engels kom ik ook niet veel verder omdat ik waarschijnlijk de juiste zoekwoorden niet weet...

maar wat ik er zo nog van weet, er is in het hart een "lege ruimte" tussen beide kamers in, waarvan haramein dus beweerde dat het een singulariteit is, en de poort naar de echte ziel, onvoorwaardelijke liefde volgens anderen enz.
maar hoe dan ook, dat plekje kan tot een paar duizend graden heet worden, en daar ging het over in dit geval...
We're Not Retreating; We're Advancing in a Different Direction
Op 12-11-2009 19:49:39 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Marsepars:
3.14po:

Ron B.:

er is een bepaald punt in het menselijk lichaam wat temperaturen kan bereiken tot enkele duizenden graden, word beweerd door sommige onderzoekers (dus reken mij er niet op af, ik heb het niet bedacht

Je sterretje?

Ík vind 'm leuk!
Cannot kill the Battery!!!
Op 12-11-2009 19:53:02 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ron B.:
Marsepars:

3.14po:

Ron B.:

er is een bepaald punt in het menselijk lichaam wat temperaturen kan bereiken tot enkele duizenden graden, word beweerd door sommige onderzoekers (dus reken mij er niet op af, ik heb het niet bedacht

Je sterretje?

Ík vind 'm leuk!

ik vind het persoonlijk, en persoonlijk vind ik het geen humor om over mijn sterretje te spreken, of te spotten...
ga dan lekker jezelf of gordon belachelijk maken ofzo!
(bericht gewijzigd op 12-11-2009 19:59:38)
We're Not Retreating; We're Advancing in a Different Direction
Op 12-11-2009 19:58:51 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky: beter een sterretje in je autoruit dan andersom.
Nee, dank u.
Op 12-11-2009 20:00:51 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Marsepars:
Ron B.:

Marsepars:

3.14po:

Ron B.:

er is een bepaald punt in het menselijk lichaam wat temperaturen kan bereiken tot enkele duizenden graden, word beweerd door sommige onderzoekers (dus reken mij er niet op af, ik heb het niet bedacht

Je sterretje?

Ík vind 'm leuk!

ik vind het persoonlijk, en persoonlijk vind ik het geen humor om over mijn sterretje te spreken, of te spotten...
ga dan lekker jezelf of gordon belachelijk maken ofzo!

Sorry, Ron.
Maar ik vond 't wel leuk gevonden en lekker droog.
En daar houd ik wel van.

Nog even over spontanious combustion: wat moeten we daar nou van geloven?
Ik bedoel, zo vaak komt dat nou ook weer niet voor.

'Gedocumenteerde gevallen van zelfontbranding komen vanaf 1950 met een gemiddelde van 1,3 keer per jaar voor (bron). Om een mens tot as te veranderen moet men een lichaam minstens twee uur lang aan minimaal 800 graden Celsius blootstellen.'

Is dat alleen in de VS of wereldwijd?
Cannot kill the Battery!!!
Op 12-11-2009 20:13:15 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky: Juist niet in de v.s., want daar doen ze aan Fahrenheit.
Nee, dank u.
Op 12-11-2009 22:56:51 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
cool:
tjerky:

Juist niet in de v.s., want daar doen ze aan Fahrenheit.


of fartenheit XD.
Op 12-11-2009 23:00:39 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ron B.: nou omdat ik zo serieus genomen word, dus even een 10 uur video opnieuw gekeken

de naam waaronder het bekend staat zijn "radiogens" of "hotpoints"...
We're Not Retreating; We're Advancing in a Different Direction
Op 16-11-2009 18:32:12 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ron B.:
Marsepars:

Sorry, Ron.
Maar ik vond 't wel leuk gevonden en lekker droog.
En daar houd ik wel van.

oooh, ik vind het ook wel grappig hoor, maar zolang het maar op iemand anders toegepast word en niet op mij, ik ben in mijn jeugd genoeg gepest en kan er dus echt niet de humor van inzien, helaas...
We're Not Retreating; We're Advancing in a Different Direction
Op 16-11-2009 18:35:13 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Marsepars:
Ron B.:

Marsepars:

Sorry, Ron.
Maar ik vond 't wel leuk gevonden en lekker droog.
En daar houd ik wel van.

oooh, ik vind het ook wel grappig hoor, maar zolang het maar op iemand anders toegepast word en niet op mij, ik ben in mijn jeugd genoeg gepest en kan er dus echt niet de humor van inzien, helaas...

Dan moeten we voortaan maar een ander gaan gallen.
Ik vind dat het hier trouwens nog redelijk beschaafd aan toe gaat.
Op andere fora word je harder aangepakt en vaak nog niet eens op je argumenten.

Nee, we zitten wel goed hier...
Cannot kill the Battery!!!
Op 16-11-2009 18:57:02 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ron B.:
Marsepars:

Ron B.:

Marsepars:

Sorry, Ron.
Maar ik vond 't wel leuk gevonden en lekker droog.
En daar houd ik wel van.

oooh, ik vind het ook wel grappig hoor, maar zolang het maar op iemand anders toegepast word en niet op mij, ik ben in mijn jeugd genoeg gepest en kan er dus echt niet de humor van inzien, helaas...

Dan moeten we voortaan maar een ander gaan gallen.
Ik vind dat het hier trouwens nog redelijk beschaafd aan toe gaat.
Op andere fora word je harder aangepakt en vaak nog niet eens op je argumenten.

Nee, we zitten wel goed hier...

ik verlaag me nog wel eens tot nujij maar verder dan dat zak ik ook niet af hoor, om over het nivo van reacties op youtube enz maar niet te beginnen

en ik kan wel wat hebben hoor, maar ik houd zelf meer van algemenere humor ipv persoonlijk...
We're Not Retreating; We're Advancing in a Different Direction
Op 16-11-2009 19:19:47 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Marsepars:
Ron B.:


ik verlaag me nog wel eens tot nujij maar verder dan dat zak ik ook niet af hoor, om over het nivo van reacties op youtube enz maar niet te beginnen

en ik kan wel wat hebben hoor, maar ik houd zelf meer van algemenere humor ipv persoonlijk...

Op Spitsnieuws ging het er ook af en toe hard aan toe, maar daar raakte ik een beetje op uitgekeken. Het nieuwtje was er af.

Maar we zijn weer lekker off-topic, mijn waarde!

Op een andere draad hier heb ik gelezen dat door een bepaald virus de temperatuur in de longen op kon lopen tot 55 graden.
http://www.grenswetenschap.nl/nieuws.asp?n=4491
Het staat aan het eind van de eerste reactie.

Spontane zelfontbranding...
Zou het dan toch kunnen?
Cannot kill the Battery!!!
Op 17-11-2009 8:52:35 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden