De matrozen keken bevreesd naar de zwiepende spanten en hoorden de mast vervaarlijk kraken in de verwoestende storm die het schip teisterde. Bliksemflitsen schoten door de inktzwarte lucht en schuimkoppen vlogen over het zeeoppervlak. Plotseling liepen spookachtige blauwe vlammen over de boegspriet en de toppen van de masten. De matrozen slaakten een zucht van verlichting. Hun gebeden waren verhoord: de beschermheilige Sint-Elmus was gekomen om over ze te waken.

Sint-Elmusvuur, ook bekend als Elmsvuur of Saint Elmo’s fire is vernoemd naar de beschermheilige Erasmus van Formiae, een katholieke bisschop die leefde in de derde eeuw na Christus. Erasmus - niet te verwarren met die andere Erasmus - was de patroonheilige van zeelui.

Op het internet zijn er in het Nederlands helaas amper artikelen te vinden over dit fascinerende verschijnsel, dus het wordt eens tijd voor een uitgebreide verkenning van dit fenomeen.

Elmsvuur is al eeuwenlang als verschijnsel bekend bij diverse grootheden. In zijn dagboeken schreef Julius Ceasar al: “Tijdens de tweede wacht van de nacht in februari verscheen plotseling een dikke wolk waaruit een hagelbui neerstortte terwijl op hetzelfde moment de speren van het Vijfde Legioen begonnen te gloeien als blauw vuur.”

In scheepsjournaals is in voorgaande eeuwen meermaals melding gemaakt van Elmsvuur. Naast Columbus beschreven ook Maghellaan, Shakespeare, en Melville dit bijzondere verschijnsel. En vanop de H.M.S. Beagle schreef Charles Darwin in een brief aan J.S.Henslow: “Overal waren vlammen zichtbaar. Bliksemschichten in de lucht, blauwe, luminescerende deeltjes in het water en zelfs de masten waren getooid met blauwe vlammen aan de toppen.”

Het verschijnen van Elmsvuur werd beschouwd als een goed teken omdat het zich voornamelijk voordoet aan het einde van vreselijk onweer.

Het werd aldus gezien als een antwoord op de schietgebedjes van de matrozen: na het verschijnen van Elmsvuur gaat de storm liggen - als antwoord van God.

Ondanks de mythologische verhalen over goddelijke interventie heeft Elmsvuur een wetenschappelijke verklaring. Benjamin Franklin was in 1749 de eerste die het fenomeen toeschreef aan atmosferische elektriciteit.
Elmsvuur is dus een lichtverschijnsel. Dit verschijnsel treedt op wanneer grote ladingsverschillen worden opgebouwd voordat de ontlading komt. Dan kan het gebeuren dat voorwerpen bij de grond zo sterk geladen worden, dat er positief geladen vonken uit weglekken.

St-Elmsvuur wordt omschreven als spookachtige, dansende blauwe vlammen en natuurlijk vuurwerk. Het is blauwachtig tot blauw-witachtig vuur dat minutenlang om uiteinden van voorwerpen heen kan dansen. De vlammen verteren niets van de omgeving, zijn vrij van warmte en worden begeleid door een sissend geluid. Deze factoren hebben eeuwenlang de spirituele en geheimzinnige status van Elmsvuur verhoogd.

De wetenschappelijke term is corona of puntontlading. Corona is het geleidend worden (doorslaan) van lucht onder invloed van een hoge elektrische veldsterkte zonder dat een compleet ontladingspad ontstaat. Om de geleider heen ontstaan kleine kanaaltjes met geïoniseerd gas - vaak lucht -, waarin de positieve en negatieve ladingdragers ten opzichte van elkaar verschuiven en zo het veld van energie ontdoen. Deze elektrostatische ontladingen zijn soms hoorbaar als gesis of geknetter.

Technologen zijn er inmiddels in geslaagd corona’s gecontroleerd op te wekken voor een breed scala aan toepassingen. Een van de bekendere is de laserprinter, waar de corona elektrische lading aanbrengt op de drum die vervolgens na laserbelichting de inktdeeltjes van de toner op het papier overbrengt. Elmsvuur in de printer... wie had dat gedacht?

Het natuurlijke vuurwerk doet zich ook voor bij kerktorens, lichtmasten en vliegtuigen. Aan de uiteinden van de vleugels, op antennes of propellers zijn door piloten meermaals Elmsvuurverschijnselen waargenomen. Vliegtuigen kunnen met dit verschijnsel te maken hebben als er in de buurt door een vulkanische uitbarsting as wordt uitgestoten. Doordat de aswolken geen water bevatten verschijnen ze niet op de radar. British Airways Vlucht 9 was de eerste die met dit verschijnsel te maken kreeg. Alle vier de motoren vielen uit toen het vliegtuig in 1982 door de as van vulkaan Galunggung vloog.

Er gaan zelfs verhalen rond dat de vermaarde zeppelin Hindenburg in brand schoot door Elmsvuur, maar in het algemeen wordt Elmsvuur eerder in verband gebracht met geruststelling en het einde van gevaar.

Tijdens zijn tweede reis schreef Columbus: “Een blauwe vlam danste door onze zeilen en bleef als een kaars helder branden op onze mast. Als hij verschijnt, is er geen gevaar.”

Voor de liefhebbers resteert nog het liedje, wat de meesten ongetwijfeld beter zullen kennen dan het verschijnsel zelf:

Lemetje: Een bijzonder natuurverschijnsel dat toch, ondanks de wetenschappelijke verklaring, mystiek is.
Ook leuk om het muziekclipje weer eens te zien na 25 jaar.
Op 14-11-2009 8:16:54 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Marsepars: Zijn er ook gevallen bekend waarbij dit bij personen voorkomt?
Dat je ineens zelf allemaal blauwe vlammetjes aan het einde van je ledematen ziet?
Cannot kill the Battery!!!
Op 14-11-2009 8:33:34 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Lemetje: Als je door de bliksem bent getroffen, is het heel goed mogelijk.
Een andere verklaring is dat je de eigen energieuitstraling kunt zien oftewel, je aura. Hoeveel joints had je gerookt voordat je het zag?
Op 14-11-2009 11:08:19 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Marsepars:
Lemetje:

Als je door de bliksem bent getroffen, is het heel goed mogelijk.
Een andere verklaring is dat je de eigen energieuitstraling kunt zien oftewel, je aura. Hoeveel joints had je gerookt voordat je het zag?

Ik geloof niet in aura's, omdat ik er nog nooit één gezien heb.
Wil nog niet zeggen dat het niet bestaat...

Enne... het was gewoon een algemene vraag, hoor.
Cannot kill the Battery!!!
Op 14-11-2009 11:52:41 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
C.: Interessant onderwerp.

Kende St. Elmo's fire alleen maar van het liedje....
Op 14-11-2009 14:13:02 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky:

Nee, dank u.
Op 14-11-2009 19:27:25 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Unbeliever: Als nu ook al de spanten beginnen te zwiepen dan is er geen heilige groot genoeg om je te redden hoor.
Op 14-11-2009 20:53:25 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
paps: zwiepen
´ zwie - pen
( zwiepte, h. gezwiept)

verend doorbuigen;
Spanten kunnen wel verend doorbuigen in een storm. De oude, houten schepen tenminste. Als de spanten van een olietanker zwiepen heb je nog niet genoeg aan een peleton beschermheiligen.

Koester uw onwetendheid, de rest kunt u opzoeken.
Op 14-11-2009 21:05:37 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky:
paps:

zwiepen
´ zwie - pen
( zwiepte, h. gezwiept)

verend doorbuigen;
Spanten kunnen wel verend doorbuigen in een storm. De oude, houten schepen tenminste. Als de spanten van een olietanker zwiepen heb je nog niet genoeg aan een peleton beschermheiligen.






(bericht gewijzigd op 14-11-2009 23:28:47)
Nee, dank u.
Op 14-11-2009 23:26:49 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Chris de Boden:
Marsepars:

Zijn er ook gevallen bekend waarbij dit bij personen voorkomt?
Dat je ineens zelf allemaal blauwe vlammetjes aan het einde van je ledematen ziet?


Dit is niet voor het eerst dat ik over St. Elmo's fire leest, een leuk interessant onderwerp voor op de saaie zondagmiddag naast alle wereld problematiek door. TOP , hier geniet ik van .

Wat ik begrepen heb komt het idd ook bij mensen en dan vooral bij bergbeklimmers, alleen weet ik niet meer waar ik dat gelezen had.

Ik heb het zelf nog nooit waargenomen, wel een keer een ander soort ontlading waargenomen.

Ik trok een keer een wolle trui uit en de kamer was zwak verlicht en die trui knetterde behoorlijk en je zag zelfs de stroomvonkjes.
Ik was die dag niet met electriciteit in aanraking geweest, dus het moest wel een statische ontlading zijn geweest.
Linux=Technisch lego voor volwassenen. Project SteviaLX 1404 v1.0
Op 15-11-2009 17:04:03 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
DaVince:
Chris de Boden:

Ik trok een keer een wolle trui uit en de kamer was zwak verlicht en die trui knetterde behoorlijk en je zag zelfs de stroomvonkjes.
Ik was die dag niet met electriciteit in aanraking geweest, dus het moest wel een statische ontlading zijn geweest.


Dat was zeker statische ontlading doordat je wollen trui langs je haar schuurde. Dat heb ik bijna altijd als ik een wollen trui uittrek.
Religion, a placebo which causes damage.
Op 15-11-2009 20:46:15 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky:
paps:

zwiepen
´ zwie - pen
( zwiepte, h. gezwiept)

verend doorbuigen;
Spanten kunnen wel verend doorbuigen in een storm. De oude, houten schepen tenminste. Als de spanten van een olietanker zwiepen heb je nog niet genoeg aan een peleton beschermheiligen.



vergis je niet in de buigzaamheid van staal.
Nee, dank u.
Op 16-11-2009 1:04:34 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
silvizzz: op een andere site staat dit:
Als de voorwerpen waarop het te zien is positief zijn dan hebben de ontladingen de vorm van een uitwaaierende pluim van 1 tot hooguit 10 cm lengte. Bij negatieve lading ontstaan de lichtverschijnselen op grote delen van de voorwerpen tegelijk en is dat als een klein egaal licht zichtbaar

bij een positieve ontlading komen er dus een soort vlammen in de vorm van een pluim, maar bij negatieve ontlading ontstaat er een klein egaal licht.

word met dit kleine egale licht geen bolbliksem bedoeld?
Op 01-06-2011 18:05:23 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Boudicca:
tjerky:

paps:

zwiepen
´ zwie - pen
( zwiepte, h. gezwiept)

verend doorbuigen;
Spanten kunnen wel verend doorbuigen in een storm. De oude, houten schepen tenminste. Als de spanten van een olietanker zwiepen heb je nog niet genoeg aan een peleton beschermheiligen.





heel soms moet ik nadenken.. Wij hadden vroeger een pony die net zo ondeugend was als zijn naamgenoot.

Maar zelfs in metaal zit beweging, ander knapt alles doormidden.
Ga maar eens meteen flinke zuidwester de Eiffeltoren op. Gelieve iets tegen zeeziekte mee te nemen

ps: Pipo leuk de reactie reactie 197628.
Warrior queen of the Iceni
Op 01-06-2011 18:27:52 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
silvizzz: zie deze site.
http://www.ask-bliksembeveiliging.be/page2.php

deze site zegt dat negatieve deeltjes weggestoten worden en positieve deeltjes juist aangetrokken. alles bestaat uit moleculen met negatieve en positieve ladingen. dit betekend dus dat de negatieve deeltjes en positieve deeltjes uit elkaar getrokken worden. dit veroorzaakt elmsvuur. dit betekend dus dat elmsvuur ontstaat voor onweer. op deze site staat dat elmsvuur ontstaat aan het einde van zo'n bui.

Op 01-06-2011 19:56:48 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden