Gaat dat wel samen, spiritualiteit en techniek? Dat moet wel, als we een kijkje nemen bij de Hare Krishna-gemeenschap Radhadesh. In deze gemeenschap, die leeft in een mooi kasteel in de Belgische Ardennen, hebben de Hare Krishna's recent een grote verwarmingsketel aangeschaft. Dankzij donaties natuurlijk, want hoewel de commune grotendeels zelfvoorzienend is, hebben ze helaas geen goudmijn op het terrein.
De implementatie van de ketel zorgde even voor chaos, maar nu staat hij er. Zo milieuvriendelijk als maar kan zijn. Ook de volgelingen van Krishna - hun naam voor God - hebben het graag warm...

Hare Krishna

Geen enkele boiler is 100% schoon, maar deze komt dicht in de buurt. De verwarmingsketel werkt namelijk op basis van hout, bladeren en ander natuurlijk materiaal. Karmaproof.
Het zegt u misschien weinig, maar het installeren van een boiler van dit formaat is geen kleine klus. Er is de boiler, de watertanks en vooral de vele pijpleidingen en bijhorende graafwerkzaamheden. Dat allemaal bij de vredelievende Hare Krishna-adepten van Radhadesh:

Hare Krishna Kraan
(Meer foto's hier)

De Hare Krishna zijn goed bekend door hun mantra:

Hare Krishna
Hare Krishna
Krishna Krishna
Hare Hare
Hare Rama
Hare Rama
Rama Rama
Hare Hare


De drie gebruikte woorden, Hare, Rama en Krishna, zijn heilige namen van God. Krishna-adept George Harrison heeft er een hit rond gemaakt, hier op YouTube te vinden. Ook de overleden Beatles-zanger was overtuigd van de werking van deze mantra. De volgelingen van Krishna zingen, fluisteren of denken natuurlijk niet voor niets de hele tijd hetzelfde riedeltje. Het doel achter de mantra is het overstijgen van hun karma. Overstijgen van de cirkel die geboorte en dood vormt. Wilt u ook af van herhaaldelijke reïncarnaties, dan kunt u er ook een toevlucht toe nemen. Studie is niet nodig. Uren na elkaar de mantra opzeggen zorgt dat u dichtbij het zijn van een Hare Krishna-volgeling komt.

Hoewel de Hare Krishna eigenlijk gewoon een Hindoeïstische stroming is, staan ze in onze contreien nog steeds te boek als een sekte. Met hun gekke kleren en stukje Ganges op het voorhoofd vallen ze op en daar houdt men niet zo van. Hoe cultuurbepaald zoiets is kunnen we zien in Engeland. Daar komen de Hare Krishna met regelmaat aan het koninklijk hof, en kijkt niemand op van hun aanwezigheid in het straatbeeld. Volgende keer als u ze in Amsterdam of Rotterdam ziet rondbanjeren, gewoon lekker gezellig meezingen, ze doen minder vliegen kwaad dan u en ik:


(Wie goed oplet ziet GW-Karin)
Plakband: Leuk hoor, dat meezingen. Kan niet wachten tot de live-cd uitkomt .
ech?
Op 24-11-2009 13:15:16 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Lanoe: Kben er vorig jaar in mei geweest.
Was wel interesant en leuk, vooral omdat ik met 2 atheïsten en een moderne moslima heen ging.


(bericht gewijzigd op 24-11-2009 13:22:43)
Carpe diem homo universalis
Op 24-11-2009 13:21:12 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
Lanoe:

Kben er vorig jaar in mei geweest.
Was wel interesant en leuk, vooral omdat ik met 2 atheïsten en een moderne moslima heen ging.

Ik was er in september 2 weken. Leuke en mooie mensen ontmoet. Hoe men er bij komt dat het een sekte is, is mij onduidelijk.
United as one. Divided by zero.
Op 24-11-2009 13:40:28 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ja Horus:
3.14po:

Lanoe:

Kben er vorig jaar in mei geweest.
Was wel interesant en leuk, vooral omdat ik met 2 atheïsten en een moderne moslima heen ging.

Ik was er in september 2 weken. Leuke en mooie mensen ontmoet. Hoe men er bij komt dat het een sekte is, is mij onduidelijk.

Dat wordt ook pas duidelijk wanneer je dichtbij genoeg komt om door dat leuke en mooie vernislaagje heen te mogen prikken en te zien krijgt
met war voor soort verregaande restricties bijvoorbeeld vrouwen in het gezelschap te maken krijgen. En dat heb ik dan weer uit de eerste hand van een goede vriendin die er jarenlang bij aangesloten is geweest.
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
Op 24-11-2009 13:54:53 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
ourobouros: hahaha, ik wist niet dat ze daar plastieken replica's van de opperswami (bhaktivedanta prajuphaada) zitten hadden! best eng!!!
niets is iets, niet?
Op 24-11-2009 13:55:51 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
Ja Horus:

Dat wordt ook pas duidelijk wanneer je dichtbij genoeg komt om door dat leuke en mooie vernislaagje heen te mogen prikken en te zien krijgt
met war voor soort verregaande restricties bijvoorbeeld vrouwen in het gezelschap te maken krijgen. En dat heb ik dan weer uit de eerste hand van een goede vriendin die er jarenlang bij aangesloten is geweest.

Dat is vast iets dubbels. Ik bedoel, als je weet dat ingewijden alleen seks voor de voortplanting mogen hebben dan moet je jezelf niet laten inwijden als je daar een probleem mee hebt. En toch heeft iedere ingewijde daar het meest moeilijk mee, naar wat ik me heb laten vertellen. Als je de vragen stelt antwoorden ze gewoon, zelfs al is de vraag of het antwoord politiek niet correct. Misschien hangt dat ook af van de persoon die je voor je hebt, niet iedere Krishna is hetzelfde natuurlijk.

Maar ik ben wel benieuwd, over welke restricties heb je het? Wat werd jou zoal verteld?
United as one. Divided by zero.
Op 24-11-2009 14:01:05 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ron B.:
3.14po:


Ik was er in september 2 weken. Leuke en mooie mensen ontmoet. Hoe men er bij komt dat het een sekte is, is mij onduidelijk.

allemaal in een oranje jurk gaan lopen helpt wel voor die beeldvorming
We're Not Retreating; We're Advancing in a Different Direction
Op 24-11-2009 19:48:47 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ganzfeld:
Lanoe:

Kben er vorig jaar in mei geweest.
Was wel interesant en leuk, vooral omdat ik met 2 atheïsten en een moderne moslima heen ging.


een moderne moslima...

Bestaan er dan hervormde moskee's of vrijgezinde moslim gemeenschappen? Of bedoel je een moslima met een te leuke Dolce Gabana hoofddoek of Gucci boerka?

On topic.. Cool inkijkje .. ik kreeg er helemaal zin in.
(bericht gewijzigd op 24-11-2009 19:59:55)
Op 24-11-2009 19:59:05 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky:
ourobouros:

hahaha, ik wist niet dat ze daar plastieken replica's van de opperswami (bhaktivedanta prajuphaada) zitten hadden! best eng!!!

Zag het ook op het filmpje. Triest dat juist de mooie ideeën (krishna bewustzijn is echt oke) altijd weer omgevormd worden tot commerciële religies... Spiritueel anarchisme is misschien iets, bevalt mij iig wel.
Nee, dank u.
Op 24-11-2009 20:05:06 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
tjerky:

ourobouros:

hahaha, ik wist niet dat ze daar plastieken replica's van de opperswami (bhaktivedanta prajuphaada) zitten hadden! best eng!!!

Zag het ook op het filmpje. Triest dat juist de mooie ideeën (krishna bewustzijn is echt oke) altijd weer omgevormd worden tot commerciële religies... Spiritueel anarchisme is misschien iets, bevalt mij iig wel.

Wat is er commercieel aan het hebben van een beeld van je stichter?
(bericht gewijzigd op 24-11-2009 20:13:33)
United as one. Divided by zero.
Op 24-11-2009 20:13:33 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky:
Ganzfeld:

Lanoe:

Kben er vorig jaar in mei geweest.
Was wel interesant en leuk, vooral omdat ik met 2 atheïsten en een moderne moslima heen ging.


een moderne moslima...

Bestaan er dan hervormde moskee's of vrijgezinde moslim gemeenschappen? Of bedoel je een moslima met een te leuke Dolce Gabana hoofddoek of Gucci boerka?

On topic.. Cool inkijkje .. ik kreeg er helemaal zin in.

Alsof iedere christen van de zwarte kousen kerk is.........
Nee, dank u.
Op 24-11-2009 20:14:59 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky:
Zonder Hare:

tjerky:

ourobouros:

hahaha, ik wist niet dat ze daar plastieken replica's van de opperswami (bhaktivedanta prajuphaada) zitten hadden! best eng!!!

Zag het ook op het filmpje. Triest dat juist de mooie ideeën (krishna bewustzijn is echt oke) altijd weer omgevormd worden tot commerciële religies... Spiritueel anarchisme is misschien iets, bevalt mij iig wel.

Wat is er commercieel aan het hebben van een beeld van je stichter?
Dat er veel geld uit de zak van zoekenden geklopt wordt.
Nee, dank u.
Op 24-11-2009 20:19:41 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
ThoTh:
3.14po:

Hoe men er bij komt dat het een sekte is, is mij onduidelijk.


waarschijnlijk door de definitie:
Het woord sekte is in zijn oorspronkelijke betekenis een godsdienstige beweging die, vaak door een schisma, is afgesplitst van een grotere religieuze beweging of organisatie.


ALLES IS WAAR
Op 24-11-2009 20:25:56 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
tjerky:

Dat er veel geld uit de zak van zoekenden geklopt wordt.

Een beeld van de stichter hebben, gemaakt in de jaren 80, is dus een teken van geld uit de zakken kloppen? Waar haal jij deze informatie?
Het enige dat aan dat beeld wordt geofferd zijn bloemen, wierook en dat soort dingen. Jij weet meer?
(bericht gewijzigd op 24-11-2009 20:32:26)
United as one. Divided by zero.
Op 24-11-2009 20:32:26 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
ThoTh:
Het woord sekte is in zijn oorspronkelijke betekenis een godsdienstige beweging die, vaak door een schisma, is afgesplitst van een grotere religieuze beweging of organisatie.


Het zijn hindoes. Hun geloof wijkt in niets af van de hindoes. Hun focus ligt op andere aspecten maar het geloof is gewoon hindoeistisch. Die afsplitsing is ontstaan door mensen met paardenkleppen op.
(bericht gewijzigd op 24-11-2009 20:35:15)
United as one. Divided by zero.
Op 24-11-2009 20:34:25 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po: Is't oorlog tussen de kaalkoppen en de harigen?
United as one. Divided by zero.
Op 24-11-2009 20:35:57 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky:
Zonder Hare:

tjerky:

Dat er veel geld uit de zak van zoekenden geklopt wordt.

Een beeld van de stichter hebben, gemaakt in de jaren 80, is dus een teken van geld uit de zakken kloppen? Waar haal jij deze informatie?
Het enige dat aan dat beeld wordt geofferd zijn bloemen, wierook en dat soort dingen. Jij weet meer?

idd.
(bericht gewijzigd op 24-11-2009 21:04:41)
Nee, dank u.
Op 24-11-2009 21:00:40 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky:
Zonder Hare:

tjerky:

Dat er veel geld uit de zak van zoekenden geklopt wordt.

Een beeld van de stichter hebben, gemaakt in de jaren 80, is dus een teken van geld uit de zakken kloppen? Waar haal jij deze informatie?
Het enige dat aan dat beeld wordt geofferd zijn bloemen, wierook en dat soort dingen. Jij weet meer?

ik weet genoeg.. In deze gemeenschap, die leeft in een mooi kasteel in de Belgische Ardennen, moet ik nou nog meer uitleggen??
Nee, dank u.
Op 24-11-2009 21:03:10 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
tjerky:

ik weet genoeg.. In deze gemeenschap, die leeft in een mooi kasteel in de Belgische Ardennen, moet ik nou nog meer uitleggen??

Ja, want het enige wat je uitlegt zijn je nauwe vooroordelen.

Weet je ook hoe ze aan dat kasteel zijn gekomen?
(bericht gewijzigd op 24-11-2009 21:04:22)
United as one. Divided by zero.
Op 24-11-2009 21:04:22 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky:
Zonder Hare:

tjerky:

ik weet genoeg.. In deze gemeenschap, die leeft in een mooi kasteel in de Belgische Ardennen, moet ik nou nog meer uitleggen??

Ja, want het enige wat je uitlegt zijn je nauwe vooroordelen.

Weet je ook hoe ze aan dat kasteel zijn gekomen?

Nee, vertel het me a.u.b. (weet wel hoe de r.k. kerk aan haar rijkdommen gekomen is n.l. door uitbuiting, maar dit noemen ze ook "giften van het devote volk"
Nee, dank u.
Op 24-11-2009 21:11:57 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
tjerky:

Zonder Hare:

tjerky:

ik weet genoeg.. In deze gemeenschap, die leeft in een mooi kasteel in de Belgische Ardennen, moet ik nou nog meer uitleggen??

Ja, want het enige wat je uitlegt zijn je nauwe vooroordelen.

Weet je ook hoe ze aan dat kasteel zijn gekomen?

Nee, vertel het me a.u.b. (weet wel hoe de r.k. kerk aan haar rijkdommen gekomen is n.l. door uitbuiting, maar dit noemen ze ook "giften van het devote volk"

Klik eens op de linkjes en lees je wat in vooraleer je blaat en appelen met citroenen vergelijkt. Of verwacht je van de medemens dat ze echoputje gaan spelen?

De RKK vergelijken met de Hare Krishna om toch maar een beetje punt te maken: fail.
(bericht gewijzigd op 24-11-2009 21:15:06)
United as one. Divided by zero.
Op 24-11-2009 21:15:06 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky:
Zonder Hare:

tjerky:

Zonder Hare:

tjerky:

ik weet genoeg.. In deze gemeenschap, die leeft in een mooi kasteel in de Belgische Ardennen, moet ik nou nog meer uitleggen??

Ja, want het enige wat je uitlegt zijn je nauwe vooroordelen.

Weet je ook hoe ze aan dat kasteel zijn gekomen?

Nee, vertel het me a.u.b. (weet wel hoe de r.k. kerk aan haar rijkdommen gekomen is n.l. door uitbuiting, maar dit noemen ze ook "giften van het devote volk"

Klik eens op de linkjes en lees je wat in vooraleer je blaat en appelen met citroenen vergelijkt. Of verwacht je van de medemens dat ze echoputje gaan spelen?

De RKK vergelijken met de Hare Krishna om toch maar een beetje punt te maken: fail.

vergelijking: r.k. kerk: je bent nu wel arm, maar je moet geduld hebben want in de hemel komt het wel goed.. hindoeïsme: je bent nu arm, maar dit is karma, dus je eigen schuld,en als je braaf gehoorzaamt dan kom je in een volgend leven in een betere kaste terecht. hoezo appelen en peren, (niet citroenen) dit komt van "je knollen voor citroenen laten verkopen, iets waar beide religies erg bedreven in zijn. (en hoe zit dat nou met dat kasteel?)
Nee, dank u.
Op 24-11-2009 21:25:57 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
tjerky:

BLAAAAT

De hemel?
Is dit de eerste keer dat je van hindoeisme hoort?

En dat kasteel: zoek het op, je verdient geen wederwoord met zo'n nietszeggende kritiek. Misschien leer je dan nog iets.
(bericht gewijzigd op 24-11-2009 21:27:50)
United as one. Divided by zero.
Op 24-11-2009 21:27:50 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ron B.: wat ik btw wel toe moet geven, ik heb ooit eens een heel erg goed gesprek gehad met een hare krishna gewoon midden op straat, de tijd om me heen leek stil te staan en de wereld ging echt bijna aan me voorbij, al zat je even in een eigen realiteit, met alleen je gedachten en de wisselwerking tussen ons tweeën...

heb toen nog een boek van m gekregen waar ik best wel wat aan gehad heb, dat was voor mij bijna de eerste kennismaking met zaken die ik nu voor feiten aanneem, en de 2de kennismaking met de oosterse tradities, ik ben opgegroeid in het energieveld van de grootste stoepa van europa (in die tijd, tegenwoordig niet meer) en heb daar ook best wel veel tijd doorgebracht tijdens de bouw van die stoepa...

maar verder heb ik de heilige overtuiging om geen overtuiging aan te gaan hangen, en zal mij dan ook nooit meer volgeling van welke religie dan ook noemen... ik gok wel op mn eigen weg, en zie wel waar de reis mij zal brengen, en ben dan ook echt de enige die ik daar de schuld van kan geven, en als dat zou gebeuren dan was dat waarschijnlijk de les die ik te leren had in dit leven
We're Not Retreating; We're Advancing in a Different Direction
Op 24-11-2009 21:30:24 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky:
Zonder Hare:

tjerky:

BLAAAAT

De hemel?
Is dit de eerste keer dat je van hindoeisme hoort?

En dat kasteel: zoek het op, je verdient geen wederwoord met zo'n nietszeggende kritiek. Misschien leer je dan nog iets.

ken de baghavad gita zo'n beetje uit m'n hoofd, blaten laat ik aan haarloze schaapjes zoals u over......(Dat kasteel zal ik dan zelf wel gaan uitzoeken als je er niets over durft te zeggen )
Nee, dank u.
Op 24-11-2009 21:55:31 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
ThoTh:
Zonder Hare:

ThoTh:
Het woord sekte is in zijn oorspronkelijke betekenis een godsdienstige beweging die, vaak door een schisma, is afgesplitst van een grotere religieuze beweging of organisatie.


Het zijn hindoes. Hun geloof wijkt in niets af van de hindoes. Hun focus ligt op andere aspecten maar het geloof is gewoon hindoeistisch. Die afsplitsing is ontstaan door mensen met paardenkleppen op.

dus?
ALLES IS WAAR
Op 24-11-2009 22:02:36 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
ThoTh:
Zonder Hare:

Het zijn hindoes. Hun geloof wijkt in niets af van de hindoes. Hun focus ligt op andere aspecten maar het geloof is gewoon hindoeistisch. Die afsplitsing is ontstaan door mensen met paardenkleppen op.

Volgens mij is Hare Krishna een Vaishnavistische substroming, die een veel monotheïstische kijk op zaken heeft dan andere stromingen binnen het hindoeïsme.

Juist de aansturing van een dergelijke sub-groepering is een reden tot afscheiding, meestal verder gevoed door verschil van inzichten.

Jouw stelling volgend was Swami Prabhupada dus een paard, alhoewel jij waarschijnlijk alleen maar zult refereren aan het volbrengen van de wens van zijn meester het geloof verder te verspreiden.
ALLES IS WAAR
Op 24-11-2009 22:13:51 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky:
Zonder Hare:

tjerky:

ik weet genoeg.. In deze gemeenschap, die leeft in een mooi kasteel in de Belgische Ardennen, moet ik nou nog meer uitleggen??

Ja, want het enige wat je uitlegt zijn je nauwe vooroordelen.

Weet je ook hoe ze aan dat kasteel zijn gekomen?

Ja, dat weet ik nu. Het heeft historie, en het was op het laatst van een vereniging die falliet gegaan is. Toen heeft de hare krishna beweging het gewoon gekocht, en vanuit een verwaarloosde toestand gerestaureerd. (met het geld van de argeloze volgelingen dus) http://nl.wikipedia.org/wiki/Petite-Somme

(bericht gewijzigd op 24-11-2009 22:30:12)
Nee, dank u.
Op 24-11-2009 22:27:16 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
tjerky:

Zonder Hare:

tjerky:

ik weet genoeg.. In deze gemeenschap, die leeft in een mooi kasteel in de Belgische Ardennen, moet ik nou nog meer uitleggen??

Ja, want het enige wat je uitlegt zijn je nauwe vooroordelen.

Weet je ook hoe ze aan dat kasteel zijn gekomen?

Ja, dat weet ik nu. Het heeft historie, en het was op het laatst van een vereniging die falliet gegaan is. Toen heeft de hare krishna beweging het gewoon gekocht, en vanuit een verwaarloosde toestand gerestaureerd. (met het geld van de argeloze volgelingen dus) http://nl.wikipedia.org/wiki/Petite-Somme


Argeloze volgelingen.

Jongen, je projecteert je naieviteit iets teveel.
(bericht gewijzigd op 24-11-2009 22:48:09)
United as one. Divided by zero.
Op 24-11-2009 22:48:09 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
ThoTh:
Zonder Hare:

Argeloze volgelingen.

Jongen, je projecteert je naieviteit iets teveel.


Grappig...
Wou net zoiets over jouw megalomanie zeggen
ALLES IS WAAR
Op 24-11-2009 23:01:23 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky: of het gebrek aan.....(en ik ben al een tijdje geen jongen meer, jochie...)
Nee, dank u.
Op 24-11-2009 23:04:26 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
ThoTh:

Zonder Hare:

Argeloze volgelingen.

Jongen, je projecteert je naieviteit iets teveel.


Grappig...
Wou net zoiets over jouw megalomanie zeggen


leg eens uit?
(bericht gewijzigd op 24-11-2009 23:18:31)
United as one. Divided by zero.
Op 24-11-2009 23:18:31 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
tjerky:

of het gebrek aan.....(en ik ben al een tijdje geen jongen meer, jochie...)

Excuseer meneer
(bericht gewijzigd op 24-11-2009 23:18:55)
United as one. Divided by zero.
Op 24-11-2009 23:18:55 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky: Het zij u vergeven. (met alle respect tegenover volgelingen van de internationale beweging ter bevordering van Krishna- bewustzijn, want dit is een fijn bewust zijn)
Nee, dank u.
Op 24-11-2009 23:53:22 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
tjerky:

Het zij u vergeven. (met alle respect tegenover volgelingen van de internationale beweging ter bevordering van Krishna- bewustzijn, want dit is een fijn bewust zijn)

Fijn dat we weer op vriendschappelijke manier vibreren.
het is een bewustzijn als ieder ander. Iedere weg naar persoonlijke verlichting is goed. Een religie, geloof of spiritualiteit is slechts een leidraad. Al maakt het dat niet minder waardevol.
(bericht gewijzigd op 24-11-2009 23:58:25)
United as one. Divided by zero.
Op 24-11-2009 23:58:25 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ja Horus:
3.14po:

Ja Horus:

Dat wordt ook pas duidelijk wanneer je dichtbij genoeg komt om door dat leuke en mooie vernislaagje heen te mogen prikken en te zien krijgt
met war voor soort verregaande restricties bijvoorbeeld vrouwen in het gezelschap te maken krijgen. En dat heb ik dan weer uit de eerste hand van een goede vriendin die er jarenlang bij aangesloten is geweest.

Dat is vast iets dubbels. Ik bedoel, als je weet dat ingewijden alleen seks voor de voortplanting mogen hebben dan moet je jezelf niet laten inwijden als je daar een probleem mee hebt. En toch heeft iedere ingewijde daar het meest moeilijk mee, naar wat ik me heb laten vertellen. Als je de vragen stelt antwoorden ze gewoon, zelfs al is de vraag of het antwoord politiek niet correct. Misschien hangt dat ook af van de persoon die je voor je hebt, niet iedere Krishna is hetzelfde natuurlijk.

Maar ik ben wel benieuwd, over welke restricties heb je het? Wat werd jou zoal verteld?

Is ook wel dubbel, dat is waar, en dan gaat het ook nog slechts om een heel persoonlijke ervaring bij slechts een filiaal (Amsterdam), maar dat seksding, of de persoonlijke vrijheid om je eigen intimiteit wel of niet met iemand te delen, speelde wel een grote rol.
Het komt me ook voor dat een moderne westerse vrouw bijna logischerwijs moeite zal hebben met een hiërarchische structuur waarbinnen gelijkheid der sexen wel wordt gepropageerd, maar vrouwen (zo blijkt uit de geschiedenis) nimmer dezelfde positie kunnen bereiken als mannen en bovendien slechts gezien worden als moeders - behalve wanneer het je eigen echtgenote betreft.
(Ik zal de dame in kwestie 'ns vragen om hier zelf wat te posten.)
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
Op 25-11-2009 0:13:13 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi: "hun naam voor god"

sorry the enchanter, maar dit vind ik een beetje een blooper..
Op 25-11-2009 0:43:35 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ja Horus:
eoi:

"hun naam voor god"

sorry the enchanter, maar dit vind ik een beetje een blooper..

"Krishna and Rama refer to God himself, meaning "He who is All-Attractive" and "He who is the Source of All Pleasure".
http://en.wikipedia.org/wiki/Hare_Krishna
Ik sta ook maar aan de zijlijn, maar dit lijkt me niet zo vergezocht?
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
Op 25-11-2009 1:31:01 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Plakband: Toch vraag ik me af wat er volgt op het openingsnummer van de live cd...dan is het repetoir op vrees ik...'Een beetje verliefd' of zo?
ech?
Op 25-11-2009 9:57:16 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
Mosselman:

Toch vraag ik me af wat er volgt op het openingsnummer van de live cd...dan is het repetoir op vrees ik...'Een beetje verliefd' of zo?


United as one. Divided by zero.
Op 25-11-2009 11:19:24 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky:

Nee, dank u.
Op 25-11-2009 14:08:52 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky:

(bericht gewijzigd op 25-11-2009 14:10:23)
Nee, dank u.
Op 25-11-2009 14:09:29 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi:
Ja Horus:

eoi:

"hun naam voor god"

sorry the enchanter, maar dit vind ik een beetje een blooper..

"Krishna and Rama refer to God himself, meaning "He who is All-Attractive" and "He who is the Source of All Pleasure".
http://en.wikipedia.org/wiki/Hare_Krishna
Ik sta ook maar aan de zijlijn, maar dit lijkt me niet zo vergezocht?

er is nogal een verschil tussen werkelijke goden en een bullshit 'god'
Op 25-11-2009 16:38:02 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
ronplanet: Ik zat zelf in de club in de tijd dat dat kasteel werd aangekocht. de prijs was 1 miljoen gulden en daar zat gewoon een hypotheek op.

De inkomsten kwamen toen van straatverkoop van literatuur en lp's (de volgelingen waren voornamelijk hippies zonder vermogen, alleen het altaar is bekostigd door een meisje die haar erfenis doneerde). Tegenwoordig wordt er ook met toeristische activiteiten en allerlei workshops wat verdiend.

Kortom niet erg sensationeel allemaal. De grote plannen om de planeet te bekeren zullen nu wel in de ijskast beland zijn
Op 25-11-2009 18:21:03 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky: Aankoop is 1 ding, restauratie een ander. De meeste hippies van toen zijn nu middenklassers. Een beweging die onthechte arbeid, of toegewijde dienst als hoogste vorm van yoga predikt, en toch grote geldstromen beheerst, daar denk ik zo het mijne van........(water prediken en wijn drinken)
Nee, dank u.
Op 25-11-2009 22:56:18 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
tjerky:

Aankoop is 1 ding, restauratie een ander. De meeste hippies van toen zijn nu middenklassers. Een beweging die onthechte arbeid, of toegewijde dienst als hoogste vorm van yoga predikt, en toch grote geldstromen beheerst, daar denk ik zo het mijne van........(water prediken en wijn drinken)

Je bent erg achterdochtig. Dat is je goed recht, al vind ik het in dit geval ongepast. Buren gaan gratis helpen. Er zijn mensen die vakantie nemen om gratis te helpen. Ze krijgen er lekker eten, drinken en onderdak voor terug. Het is niet voor niets dat het pand nog lang niet klaar is. Een groot deel moet nog gerestaureerd worden. Moest er geld genoeg zijn, dan was dat na al die jaren wel al gebeurd. De wereld kan mooi zijn als de mens de medemens wil helpen. Ga er eens naartoe, het is gratis en je kan er al je vragen stellen. Zelfs de achterdochtige.
(bericht gewijzigd op 25-11-2009 23:42:27)
United as one. Divided by zero.
Op 25-11-2009 23:41:16 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ron B.:
Zonder Hare:

tjerky:

Aankoop is 1 ding, restauratie een ander. De meeste hippies van toen zijn nu middenklassers. Een beweging die onthechte arbeid, of toegewijde dienst als hoogste vorm van yoga predikt, en toch grote geldstromen beheerst, daar denk ik zo het mijne van........(water prediken en wijn drinken)

Je bent erg achterdochtig. Dat is je goed recht, al vind ik het in dit geval ongepast. Buren gaan gratis helpen. Er zijn mensen die vakantie nemen om gratis te helpen. Ze krijgen er lekker eten, drinken en onderdak voor terug. Het is niet voor niets dat het pand nog lang niet klaar is. Een groot deel moet nog gerestaureerd worden. Moest er geld genoeg zijn, dan was dat na al die jaren wel al gebeurd. De wereld kan mooi zijn als de mens de medemens wil helpen. Ga er eens naartoe, het is gratis en je kan er al je vragen stellen. Zelfs de achterdochtige.

even puur uit interesse, hebben "jullie" ook "vestigingen" in het noorden van NL?
We're Not Retreating; We're Advancing in a Different Direction
Op 26-11-2009 0:04:08 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
Ron B.:

Zonder Hare:

tjerky:

Aankoop is 1 ding, restauratie een ander. De meeste hippies van toen zijn nu middenklassers. Een beweging die onthechte arbeid, of toegewijde dienst als hoogste vorm van yoga predikt, en toch grote geldstromen beheerst, daar denk ik zo het mijne van........(water prediken en wijn drinken)

Je bent erg achterdochtig. Dat is je goed recht, al vind ik het in dit geval ongepast. Buren gaan gratis helpen. Er zijn mensen die vakantie nemen om gratis te helpen. Ze krijgen er lekker eten, drinken en onderdak voor terug. Het is niet voor niets dat het pand nog lang niet klaar is. Een groot deel moet nog gerestaureerd worden. Moest er geld genoeg zijn, dan was dat na al die jaren wel al gebeurd. De wereld kan mooi zijn als de mens de medemens wil helpen. Ga er eens naartoe, het is gratis en je kan er al je vragen stellen. Zelfs de achterdochtige.

even puur uit interesse, hebben "jullie" ook "vestigingen" in het noorden van NL?

Jullie? Ik zit niet bij de Hare Krishna.
Er is een vestiging in Amsterdam en in Rotterdam. Ik weet niets over andere nederlandse vestigingen.
(bericht gewijzigd op 26-11-2009 12:10:03)
United as one. Divided by zero.
Op 26-11-2009 0:10:03 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ron B.:
Zonder Hare:

Ron B.:

Zonder Hare:

tjerky:

Aankoop is 1 ding, restauratie een ander. De meeste hippies van toen zijn nu middenklassers. Een beweging die onthechte arbeid, of toegewijde dienst als hoogste vorm van yoga predikt, en toch grote geldstromen beheerst, daar denk ik zo het mijne van........(water prediken en wijn drinken)

Je bent erg achterdochtig. Dat is je goed recht, al vind ik het in dit geval ongepast. Buren gaan gratis helpen. Er zijn mensen die vakantie nemen om gratis te helpen. Ze krijgen er lekker eten, drinken en onderdak voor terug. Het is niet voor niets dat het pand nog lang niet klaar is. Een groot deel moet nog gerestaureerd worden. Moest er geld genoeg zijn, dan was dat na al die jaren wel al gebeurd. De wereld kan mooi zijn als de mens de medemens wil helpen. Ga er eens naartoe, het is gratis en je kan er al je vragen stellen. Zelfs de achterdochtige.

even puur uit interesse, hebben "jullie" ook "vestigingen" in het noorden van NL?

Jullie? Ik zit niet bij de Hare Krishna.
Er is een vestiging in Amsterdam en in Rotterdam. Ik weet niets over andere nederlandse vestigingen.

je leek nogal goed op de hoogte dus vandaar
We're Not Retreating; We're Advancing in a Different Direction
Op 26-11-2009 0:45:28 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
Ron B.:

Zonder Hare:

Ron B.:

Zonder Hare:

tjerky:

Aankoop is 1 ding, restauratie een ander. De meeste hippies van toen zijn nu middenklassers. Een beweging die onthechte arbeid, of toegewijde dienst als hoogste vorm van yoga predikt, en toch grote geldstromen beheerst, daar denk ik zo het mijne van........(water prediken en wijn drinken)

Je bent erg achterdochtig. Dat is je goed recht, al vind ik het in dit geval ongepast. Buren gaan gratis helpen. Er zijn mensen die vakantie nemen om gratis te helpen. Ze krijgen er lekker eten, drinken en onderdak voor terug. Het is niet voor niets dat het pand nog lang niet klaar is. Een groot deel moet nog gerestaureerd worden. Moest er geld genoeg zijn, dan was dat na al die jaren wel al gebeurd. De wereld kan mooi zijn als de mens de medemens wil helpen. Ga er eens naartoe, het is gratis en je kan er al je vragen stellen. Zelfs de achterdochtige.

even puur uit interesse, hebben "jullie" ook "vestigingen" in het noorden van NL?

Jullie? Ik zit niet bij de Hare Krishna.
Er is een vestiging in Amsterdam en in Rotterdam. Ik weet niets over andere nederlandse vestigingen.

je leek nogal goed op de hoogte dus vandaar

Niet alles is zoals het lijkt.
(bericht gewijzigd op 26-11-2009 13:03:32)
United as one. Divided by zero.
Op 26-11-2009 13:03:32 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky: Zal ik eens doen. Tot nog toe altijd wel goede ervaringen gehad met deze lieden. Ben niet zozeer achterdochtig, maar wereldwijde organisaties hebben nu eenmaal vaak een nogal bedenkelijke top, terwijl de mensen in de basis juist erg aardig en vol vertrouwen zijn. (Denk hierbij b.v. aan de Jehova-getuigen) Volgende lente zal ik er eens gaan helpen in ruil voor eten, want de vedische keuken is wel een goeie, en dan hier verslag doen.
Nee, dank u.
Op 26-11-2009 19:15:55 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
ronplanet:
tjerky:

Zal ik eens doen. Tot nog toe altijd wel goede ervaringen gehad met deze lieden. Ben niet zozeer achterdochtig, maar wereldwijde organisaties hebben nu eenmaal vaak een nogal bedenkelijke top, terwijl de mensen in de basis juist erg aardig en vol vertrouwen zijn. (Denk hierbij b.v. aan de Jehova-getuigen) Volgende lente zal ik er eens gaan helpen in ruil voor eten, want de vedische keuken is wel een goeie, en dan hier verslag doen.


Dat is allemaal al gebeurd na de dood van de stichter. Alle wereldse zonden die je maar kan bedenken maar met stip op 1 kindermisbruik. Het feit dat het nog bestaat is te danken aan een gedecentraliseerde organisatie.

Landen en tempels zijn financieel zelfstandig alleen is er een geestelijke leiding die de theologie in ere placht te houden en onderlinge ruzies beslecht (voor de prijs van heel veel vliegtickets .

Ook is het altijd klein gebleven (zo uit mijn hoofd 5000 full time wereldwijd -ter vergelijking de jehovahs hebben hetzelfde aantal in hindoeland india-).

In het algemeen kan je stellen dat hoe kleiner of armer het land, hoe vriendelijker de toegewijden.
Op 26-11-2009 19:49:55 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky: India klein??? (zo'n 1 miljard mensen), arm?????????, na China de snelst groeiende economie....http://nl.wikipedia.org/wiki/India
http://www.harekrishna.nl/old/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=21
ong 10.000 fulltime, en zo,n 250.000 parttime, + nog bezoekers/ vrijwilligers.
(bericht gewijzigd op 26-11-2009 21:01:40)
Nee, dank u.
Op 26-11-2009 20:53:42 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
ronplanet:
tjerky:

India klein??? (zo'n 1 miljard mensen), arm?????????, na China de snelst groeiende economie....http://nl.wikipedia.org/wiki/India
http://www.harekrishna.nl/old/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=21
ong 10.000 fulltime, en zo,n 250.000 parttime, + nog bezoekers/ vrijwilligers.


mijn informatie is wellicht wat outdated maar ledenaantallen houden ze voor zichzelf en doorgaans geloof ik wikipedia in alles behalve als ik net iets meer weet . Het verloop is in ieder geval heel groot. Monnniken zijn ook mensen met een zekere ambitie en de carriere mogelijkheden in dergelijke gemeenschappen zijn beperkt.
bovendien is er geen oudedagvoorziening dus als je het al tot je zeventigste heb volgehouden dan houd het alsnog op.
Ik heb 15 jaar meegedraaid en de verhouding komen-gaan was altijd 50/50.
die 250.000 parttime is volledig uit de duim gezogen in ieder geval want dat weten ze zelf niet eens.
Ik breng verder de intenties en integriteit van de gemiddelde toegewijde niet ter dicussie maar als het om de harde waarheid gaat dan moet je meewegen dat de krishna gemeenschap en de vaisnava tak van het hindoeisme heel marginaal is en in feite een sekte.
Op 27-11-2009 0:41:55 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
ronplanet:
dan moet je meewegen dat de krishna gemeenschap en de vaisnava tak van het hindoeisme heel marginaal is en in feite een sekte.

De eisen van een sekte zijn toch dat je er niet vrijwillig uit kan, dat je je geld moet afstaan en dat ze je bewust afzonderen van je familie? De grootte van een stroming is irrelevant.
United as one. Divided by zero.
Op 27-11-2009 1:13:34 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
ronplanet:
3.14po:

ronplanet:
dan moet je meewegen dat de krishna gemeenschap en de vaisnava tak van het hindoeisme heel marginaal is en in feite een sekte.

De eisen van een sekte zijn toch dat je er niet vrijwillig uit kan, dat je je geld moet afstaan en dat ze je bewust afzonderen van je familie? De grootte van een stroming is irrelevant.


http://nl.wikipedia.org/wiki/Sekte
Op 27-11-2009 19:36:39 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
wiki:

Inpalming : de mate waarin men een meer of minder belangrijk deel van zijn leven, denken en handelen door de wereldbeschouwing laat bepalen (men kan bijvoorbeeld driemaal in het leven naar de kerk gaan of in een slotklooster intreden, met alle varianten daartussen).
Groepsvorming : de mate van wederzijdse controle die de groepsleden op elkaar kunnen uitoefenen (in grote mate mogelijk bij het samen in één huis wonen).
Hiërarchie : de mate van macht die de leidende figuren op de volgelingen kunnen uitoefenen, inclusief de mogelijkheid tot straffen en het verwekken van angst.
Charismatische leider : de macht kan ook volledig in handen zijn van een figuur die door iedereen als de 'verlichte', of de 'Messias' wordt beschouwd.
Afzondering van de wereld: de mate waarin de handelingen en gebruiken (bijvoorbeeld voeding, kledij, arbeid) afwijken van die van de omgeving of van het eigen verleden; afzondering van familie en vroegere vrienden, werkkring, enzovoort.
Uitverkiezing : de leden van de groep kunnen ervan overtuigd zijn dat ze een apart statuut van 'uitverkorenen' hebben; ze menen bepaalde informatie te hebben, of bepaalde dingen te kunnen, waarvan ze menen dat andere mensen die niet hebben of kunnen.
Geslotenheid voor informatie: de mate waarin het contact met de media en met kritische of alternatieve informatie wordt verbroken.
Irrationalisme van geloofsovertuigingen: de mate waarin de groepsleden bepaalde overtuigingen hebben die in strijd zijn met algemeen aanvaarde of wetenschappelijk onderbouwde opvattingen (bijvoorbeeld complottheorieën, het geloof in buitenaardse wezens, niet werkzame 'geneesmethodes', enzovoort).
Proselytisme : de mate waarin de leden van de groep intense pogingen aanwenden om nieuwe leden te werven.

Als ik dit zo lees vind ik GW gevaarlijker dan de Hare Krishna.
United as one. Divided by zero.
Op 27-11-2009 19:48:33 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
raam: @ Ron B.

In het Noorden zijn geen vestigingen, alleen in Rotterdam, Den Haag en Amsterdam. In Leeuwarden zijn wel af en toe kleine bijeenkomsten en vroeger was er ook wel eens wat te doen in Groningen.

Kijk hier eens:
http://test.harekrishna.nl/contact/waar-vind-ik-jullie/
Op 23-12-2009 17:27:49 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ron B.:
raam:

@ Ron B.

In het Noorden zijn geen vestigingen, alleen in Rotterdam, Den Haag en Amsterdam. In Leeuwarden zijn wel af en toe kleine bijeenkomsten en vroeger was er ook wel eens wat te doen in Groningen.

Kijk hier eens:
http://test.harekrishna.nl/contact/waar-vind-ik-jullie/

heel erg bedankt, ik zal het eens in mij opnemen
We're Not Retreating; We're Advancing in a Different Direction
Op 23-12-2009 21:40:17 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden