Volgens een onderzoek van de Australische psycholoog Joe Forgas zou een slechte stemming ons helpen om helderder te denken. Volledig in tegenstelling tot de goedgemutsten zijn mensen met knorrige gevoelens beter in staat om een besluit te vormen, minder lichtgelovig en niet makkelijk beet te nemen. Terwijl opgewektheid creativiteit bevordert, zorgt zwaarmoedigheid voor meer aandacht en zorgvuldig nadenken. De beweringen staat allemaal geschreven en gedrukt in het Australian Science Magazine.

Volgens Forgas, een professor aan de universiteit van New South Wales, kunnen zwaarmoedige personen beter met veeleisende situaties omgaan omdat hun hersenen informatieverwerkende strategieën 'promoten'. Forgas vroeg aan vrijwilligers om verschillende films te bekijken en bij positieve of negatieve gebeurtenissen in hun leven te blijven stilstaan om hen in een goede of slechte stemming te brengen. Daarna vroeg hij de vrijwilligers aan een reeks van taken deel te nemen, zoals het beoordelen van stadsmythen en ooggetuigenverslagen leveren van verschillende gebeurtenissen.

Uit de resultaten van Forgas' onderzoek blijkt dat de vrijwilligers in slechte stemming de goedgestemden overtroffen door minder fouten te maken, beter informatie door te geven en hun geschreven verslagen van meer gedetailleerde informatie te voorzien. Volgens Forgas bevordert een positieve stemming creativiteit, flexibiliteit, samenwerking en de afhankelijkheid van 'mental shortcuts', terwijl een slechte stemming zorgt voor meer aandacht, zorgvuldig denken en een grotere aandacht voor de externe wereld.

Uit een eerder onderzoek van Forbes blijkt dat de weersgesteldheid een identieke invloed op onze hersenen heeft. Sombere regendagen scherpen het geheugen, terwijl een stralende zon vergeetachtigheid aanzwengelt.

Marsepars: Er zit wel iets in natuurlijk.
Als je niet zo lekker in je vel zit, wil je je toch beter voelen.
Dus probeer je dat te bereiken.
Als je je toch al happy voelt, hoef je er alleen maar voor te zorgen dat je in die stemming blijft en dat kost minder energie.

En op zich is het helemaal niet erg om af en toe een beetje down te zijn.
Als het maar niet te lang duurt.
Maar dat is weer puur persoonlijk.
Wat voor de een lang is, is voor de ander maar een schijntje.

Maar ik zie de logica van bovenstaand verhaal wel in.
Cannot kill the Battery!!!
Op 12-12-2009 9:00:54 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Lemetje: GRRRRRRRRRRR, inloggen, opnieuw aanmelden....daar zou je een humeur van krijgen!

Maarrrr, we moeten positief blijven! Negatieve mensen daar houdt de maatschappij niet van! Dan kun je het schudden, wil je iets gedaan krijgen. Dus ook al ben je totaal verkeerd uit bed gestapt; blijven glimlachen, al is het als een boer die kiespijn heeft.
We houden van blijde, positeve mensen, die gedwee doen wat ze wordt opgedragen en niet lopen mopperen.
Daar KRIJG ik iets van...Ik ben geen chagerijn, maar laat me zoals ik ben en me voel. Blij, als ik blij ben en minder als ik m'n dag niet heb. Dat maakt me zoals ik ben; en ik ben behoorlijk inventief als zich een (praktisch)probleem voordoet.
En als 'Oude Knar' vindt dat ik me opnieuw moet aanmelden, zit er niets anders op.
Op 12-12-2009 11:59:24 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
antitoerisme : Nou ik heb momenteel een zwaar kuthumeur
maar ik geloof niet dat ik er zo helder van aan het denken ben
voornamelijk onzin wat ik uitkraam momenteel
Alles dat ik zeg wordt herhaald door een zwoel vrouwenkoortje
Op 12-12-2009 16:28:25 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
wodansman: Hoe je je voelt, is een keuze. Veel mensen hebben het niet door dat ze soms onbewust kiezen om zich rot te voelen omdat ze daar een bevestiging uit halen, of een "secundaire winst" waarbij bijvoorbeeld voordeel gedaan kan worden met de "ongewenste" gemoedstoestand.

Je zou kunnen stellen dat mensen met een positieve stemming, zich meer richten op positieve dingen itt mensen met een slechte stemming.
Op 12-12-2009 19:28:43 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
luidspreker:
's zomers ben ik speels en gedreven,
's winters denk-werker en lui,
in de herfst neem ik doorslaggevend beslissingen
en
Ik ben op mijn best als de lente aanbreekt.

Voor mij is het dus bijna waar.
Op 12-12-2009 19:47:04 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
wodansman:
Hoe je je voelt, is een keuze.

Niet altijd! Stemmingsstoornissen kunnen zeer ernstig zijn; een zware depressie is een ernstige psychiatrische aandoening, net als tegenpool manie. Ik geloof niet dat mensen daar voor kiezen, ook niet onbewust. Onbalans in biochemie, onbewuste keuze, onbalans in energetisch systeem, placebo-effect, karma, les van God, een kwade geest/entiteit, etc.... Het is eindeloos complex, en m.i. dus niet af te doen met 'Gevoel is een keuze'.
Secundaire winst, dat verschijnsel ken ik idd ook; maar het is niet zo zwart-wit als je hier stelt.
Voor het overige: meer aandacht naar het positieve, helemaal mee eens! Wat je voedt, groeit.
Is it electrickery?
Op 12-12-2009 20:38:36 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Radiation:
Lemetje:

GRRRRRRRRRRR, inloggen, opnieuw aanmelden....daar zou je een humeur van krijgen!

Maarrrr, we moeten positief blijven! Negatieve mensen daar houdt de maatschappij niet van! Dan kun je het schudden, wil je iets gedaan krijgen. Dus ook al ben je totaal verkeerd uit bed gestapt; blijven glimlachen, al is het als een boer die kiespijn heeft.
We houden van blijde, positeve mensen, die gedwee doen wat ze wordt opgedragen en niet lopen mopperen.
Daar KRIJG ik iets van...Ik ben geen chagerijn, maar laat me zoals ik ben en me voel. Blij, als ik blij ben en minder als ik m'n dag niet heb. Dat maakt me zoals ik ben; en ik ben behoorlijk inventief als zich een (praktisch)probleem voordoet.
En als 'Oude Knar' vindt dat ik me opnieuw moet aanmelden, zit er niets anders op.


De pagina effen vernieuwen lost bij mij het probleem van aanmelden op.
Ge kunt er uw haar mee kammen!
Op 13-12-2009 8:21:30 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
ThoTh:
Emie :

wodansman:
Hoe je je voelt, is een keuze.

Niet altijd! Stemmingsstoornissen kunnen zeer ernstig zijn; een zware depressie is een ernstige psychiatrische aandoening, net als tegenpool manie. Ik geloof niet dat mensen daar voor kiezen, ook niet onbewust. Onbalans in biochemie, onbewuste keuze, onbalans in energetisch systeem, placebo-effect, karma, les van God, een kwade geest/entiteit, etc.... Het is eindeloos complex, en m.i. dus niet af te doen met 'Gevoel is een keuze'.
Secundaire winst, dat verschijnsel ken ik idd ook; maar het is niet zo zwart-wit als je hier stelt.
Voor het overige: meer aandacht naar het positieve, helemaal mee eens! Wat je voedt, groeit.

Goed gezegd.

Dit is de oeroude discussie van aangeboren of aangeleerd.

De waarheid is dat beide waar zijn en dat iedereen constant kan kiezen hoe hij zijn werkelijkheid ervaart, MAAR dat de bereidheid hiervoor en het inzicht dit te kunnen grotendeels gedomineerd wordt door eigenschappen die je al had voordat je in dit leven binnenkwam.

Terug naar de opmerking dat negatieve emoties meer creativiteit oproepen:

Dit is de reden dat er 'kwaad' is in de wereld.
Spreekwoordelijk allemaal in een schitterende omgeving harp zitten spelen bleek niet uitdagend genoeg voor datgeen wat ons tot gevolg heeft gehad.

Uiteindelijk heb je twee opties: Bewust, of onbewust leven.
Eenmaal gekozen voor een bepaalde mate van bewustzijn is er een aantal paden wat duidelijk wordt, maar die er ook al lagen toen onbewustzijn nog regeerde.

De paden kan je afwisselen, alhoewel dit niet tot meer bewustzijn leidt. Teruglopen kan ook, maar ook daarin is tot op heden weinig nut gevonden.

Zoiets?:
ALLES IS WAAR
Op 13-12-2009 0:03:11 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden