Er zijn verschillende vormen van vrijheid. Zo is er de vrijheid om te denken en te zeggen wat je wilt. Dan is er ook de vrijheid om te doen of te laten wat je wilt en natuurlijk de vrijheid om te gaan en staan waar je wilt. In een ideale wereld zouden de drie genoemde vormen van vrijheid het hoogste goed moeten zijn. Helaas, we wonen niet in een ideale wereld. Door te zeggen wat je denkt loopt men een aardige kans of voor het gerecht te komen of de woede op hals te halen van mensen die er anders over denken. De vrijheid om te doen en laten wat we willen beperkt zich tot ons menu (alhoewel) en welke TV zenders we bekijken, verder hangt overal wel een beperking, regulering, gebod of verbod aan. Tot voor kort was gaan en staan waar we willen nog wel te doen maar voor hoelang nog?

graaier

Mobiliteit is vrijheid. Minder validen en iedereen die wel eens beperkingen aan het bewegingsapparaat heeft gehad kunnen dat beamen. Wel willen gaan en staan maar niet kunnen is misschien wel de meest voelbare confrontatie van het niet hebben van vrijheid. Een lekke fietsband, een stakende bus of een defect aan een voertuig op het moment van het gewenste vertrek en de stresslevels schieten omhoog. We zitten dan 'vast' en voelen ons minimaal beperkt of maximaal gevangen.

Beperken van vrijheden gebeurt in de eerste plaats door overheden. Onder het mom de maatschappij voor iedereen leefbaar te houden moet iedereen wat vrijheid inleveren. Meestal zijn dergelijk vrijheidsbeperkende maatregels heel logisch. Niemand zal er moeite mee hebben zich door een rood stoplicht tijdelijk de vrijheid om een kruispunt over te steken te laten ontnemen. En iedereen zal het er mee eens zijn dat vormen van 'individuele vrije expressie' niet zomaar overal kan.

Maar tussen zinnige maatregels die onvermijdelijk zijn in onze complexe samenleving zitten natuurlijk ook een boel onzinnge regeltjes. De jongste van die maatregelen is het onzalige plan van de 'kilometerheffing'.

CDA-minister Eurlings beoogt op termijn alle auto's te voorzien van apparatuur zodat via de satelliet keurig geregistreerd kan worden wie waar, wanneer en hoeveel heeft gereden. Zijn eenmaal de afgelegde kilometers bekend, dan betaalt de reiziger van 3 tot 7 cent per kilometer. Eurlings weet zeker dat met deze maatregels de files zullen verdwijnen.

Onzin natuurlijk. Files ontstaan omdat men massaal ergens heen moet en meestal is dat het werk. Per kilometer laten betalen maakt niet dat men minder moet werken en de spits kan vermijden. Maar er zijn nog wat kanttekeningen.

Op de eerste plaats zijn het de minder kapitaalkrachtige mensen die vergeleken met de rijkeren minder mobiliteit gaan krijgen. De inhoud van de portemonnee bepaalt dan nog meer dan nu de actieradius van de reizende mens.

Dan is er natuurlijk de elektronica. Van iedereen met een voertuig voorzien van kilometerheffingsapparatuur zal gekend zijn waar ze waren en wanneer ze ergens waren. Op zich is dat een inbreuk op de privacy en dus de persoonlijke vrijheid.

Iedere auto heeft al een registratiemiddel voor gereden kilometers midden op het dashboard en voor iedereen duidelijk leesbaar. Waarom dan toch het wankele pad van de automatisering inslaan? Als het écht om het aantal gereden kilometers ging dan zou de ouderwetse kilometerteller toch (eventueel na aanpassing) voldoen?

We hebben gezien dat OV-chippassen makkelijk te kraken zijn en dankzij het EPD (elektronisch patiëntendossier) ligt uw medische wel en wee feitelijk gewoon op straat. Men hoeft geen helderziende te zijn dat men massaal aan het frauderen zal slaan op het moment dat de elektronische kilometerheffing een feit zal zijn. En wie denkt u dat daar de dupe van zal worden?

Misschien weet Eurlings ook wel dat het systeem weinig hout zal snijden en voor meer problemen gaat zorgen dan het oplost. Misschien wil Eurling het systeem niet eens, maar doet hij een beroep op het aloude problem-reaction-solution principe.

Dat werkt als volgt. De staat heeft veel geld nodig. De staat wil dat geld van u. De staat zegt het ei van columbus te hebben om de files te bestrijden. Iedereen is namelijk van mening dat files een problem zijn.

De staat kiest niet voor de meest logische oplossing van meer wegen, want het gaat natuurlijk om uw geld en niet om uw mobiliteit. En dus komt de staat met een draconische maatregel waaraan iedereen die tot 10 kan tellen al gelijk kan zien dat het gedoemd is te mislukken.

Dan komt de reaction; iedereen roept boe en bah en draagt alternatieven aan. Aan de meer dan 1200 Telegraaf reacties onder een artikel over het registratiekastje in de auto zie je al voorstellen om het hele rekeningrijden af te schaffen en gewoon de brandstofprijs te verhogen: solution.

En dus kan de Staat later het volk sussen en het rekeningrijden inwisselen voor de 'door u gewenste' verhoging van de brandstofprijzen. Het volk haalt dan opgelucht adem en betaalt aan de pomp met liefde een prijs die ze anders nooit zouden hebben geaccepteerd.

Zou Eurlings zo slim zijn? Nee, vast niet. Als hij zelfstandig kon nadenken was hij geen katholiek geweest. Waarschijnlijker is dat het hele kilometerheffingsverhaal een onderdeel van een groter plaatje is. We wonen met z'n allen op een piepklein stukje grond en we ontlenen in deze wereld alleen maar ons bestaansrecht als we economisch nut hebben. De Romeinen bedachten de strategie van 'geef het volk brood en spelen' om de gemoederen beheersbaar te houden. Een Macedoniër bedacht divide et impera, oftewel verdeel en heers, om opstanden te voorkomen. Nu lijkt het motto om de massa geknecht te houden: 'verarm en beperk ze en zorg dat je altijd en overal weet wat ze uitspoken'.

Ach, de VVD’er Mark Rutte zei het laatst al zo mooi: 'De overheid is er niet om uw geluk te bevorderen'.

Draconian: Flink offtopic maar deze is wel heel bizar.
http://www.nu.nl/internet/2128211/hackers-kraken-informatie-klimaatverandering.html

In een van de e-mails suggereert Phil Jones, directeur van de gerenommeerde afdeling klimaatverandering (CRU) van de universiteit van East Anglia, om een ''trucje'' te gebruiken om informatie over temperaturen te manipuleren om zo temperatuursdalingen ''te verbergen''.
.......
Op 22-11-2009 8:56:32 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Fluwijn: 1984 :-S
Op 22-11-2009 11:19:04 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
hoff: " Als hij zelfstandig kon nadenken was hij geen katholiek geweest."

whahahahaha.. rofl :-)
Op 22-11-2009 11:38:26 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Marsepars: 'Ach, de VVD’er Mark Rutte zei het laatst al zo mooi: 'De overheid is er niet om uw geluk te bevorderen'. '

Dan wordt het maar ens tijd om de overheid op te doeken.
Kan je eindelijk weer eens een échte baan gaan zoeken, Mark.
Betonvlechters hebben ze nog nodig.
En loodgieters. En verhuizers en vuilnismannen en stratenmakers.

Enneh.. Vergeet je wachtgeldregeling maar.
'Tis crisis, hè!
Cannot kill the Battery!!!
Op 22-11-2009 0:11:37 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ganzfeld: En waarom wil de staat meer geld?

Niet om de samenleving te versterken, niet om het sociale klimaat op te krikken nee...

Ze betalen er een failiet bvanksysteem van, kopen dwaze straaljagers en sturen soldaten naar plekken waar we niets te zoeken hebben. Ze verspillen geld aan megalomane bouwprojecten en vullen zakken.

Op 22-11-2009 14:22:45 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Beeblebrox: Complimenten voor dit artikel!
Iedere keer weer blijkt dat de Nederlander als een mak schaap achter de politici aanloopt, uitgeknepen wordt (al eens een schaap uitgeknepen?) en vervolgens weer op diezelfde politici stemt.
Tegenwerking wordt bijkans harder gestraft dan moord en de vervolgstappen zijn ongekend, automatisch snelheidsovertredingen registreren en afrekenen, snelheidsbeperkingen opleggen, de startonderbreking koppelen zodat u niet eens kunt starten bij 'smog' en ga zo maar door.
Het gaat hier net als in Europa niet om de burger (tenzij je die alleen als melkkoe ziet), maar het in stand houden van een groep (andermans) geld- en baantjesverdelers. Als je niet tot dat groepje behoort ben je de Sjaak!
(bericht gewijzigd op 22-11-2009 15:17:38)
Op 22-11-2009 15:16:54 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
maridd: Het is op zich denk ik niet vreemd dat de mensen die de weg gebruiken daar ook voor betalen.
De overheid gebruikt echter de verkeerde middelen om oneigenlijk redenen. Wat is er nou simpeler dat de motorrijtuigenbelasting in de benzineprijzen te doen, zoals reeds in veel landen gebruikelijk is. Simpel en zeer effectief, on-zuinige en zware auto's betalen meer, toeristen betalen mee, zo is er een directe relatie tussen gebruik en betaling. Fraude en ontduiking is daarbij eveneens bijna onmogelijk. Geen ingewikkelde en dure "big brother" kastjes en andere privacy schendende maatregelen. Maar door bedriegerij ("het is goedkoper" - quod non, dus vooral niet praten over hogere provincie-belastingen waar iedereen dus aan me moet betalen, ook niet-automobilisten, "oplossing voor de files" - quod-non - de mensen moeten toch naar hun werk) drukken ze het er door.
Wat er werkelijk aan de hand is zoals ambtenaren aan het werk houden (honderden belastingambtenaren t.b.v. de MBelasting en straks de km-heffing), het steeds meer onder controle houden van de burger, en het nodeloos interessant doen ter zelfverheffing hoor je ze niet over.
De politiek verwacht echter terecht dat een verhoging van de benzineprijs niet te is verkopen, omdat deze prijs nu al tot in het absurde is opgefokt door onder meer de zgn. "tijdelijke" maatregel Het kwartje van Kok, die - zoals ze natuurlijk hoopten - iedereen nu al vergeten schijnt te zijn, maar nog steeds niet is afgeschaft.
De wetgeving in Nederland wordt steeds meer een uitdragerij van ondoorzichtige maatregelen die een ander doel beogen dan ze ons doen willen geloven.
Boldly going nowhere.
Op 22-11-2009 15:44:58 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Broeikul: Onlangs was nog veel kommentaar op het kostbare inhuren van externen door de overheid, en het feit dat er netto geen ambtenaren zijn wegbezuinigd deze kabinetsperiode. Als je dan ziet dat dezelfde politicy die continue hun eigen werknemers (ambtenaren) afzeiken door steeds te mekkeren dat er er te veel van zijn, vervolgens telkens met dit soort idiote kostenverslindende (en veel permanente manuren) plannen aankomen, of weer een nutteloos ministerie toevoegen (zoals Rouvoets jeugdramp), is er alle reden voor om dit af te sabelen. Simpelweg, zoals zo vaak geopperd, via de brandstof verrekenen, geen extra miljardentechniek of manuren nodig.
Op 22-11-2009 17:24:12 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Buddah67:
maridd:

Het is op zich denk ik niet vreemd dat de mensen die de weg gebruiken daar ook voor betalen.
De overheid gebruikt echter de verkeerde middelen om oneigenlijk redenen. Wat is er nou simpeler dat de motorrijtuigenbelasting in de benzineprijzen te doen, zoals reeds in veel landen gebruikelijk is. Simpel en zeer effectief, on-zuinige en zware auto's betalen meer, toeristen betalen mee, zo is er een directe relatie tussen gebruik en betaling. Fraude en ontduiking is daarbij eveneens bijna onmogelijk. Geen ingewikkelde en dure "big brother" kastjes en andere privacy schendende maatregelen. Maar door bedriegerij ("het is goedkoper" - quod non, dus vooral niet praten over hogere provincie-belastingen waar iedereen dus aan me moet betalen, ook niet-automobilisten, "oplossing voor de files" - quod-non - de mensen moeten toch naar hun werk) drukken ze het er door.
Wat er werkelijk aan de hand is zoals ambtenaren aan het werk houden (honderden belastingambtenaren t.b.v. de MBelasting en straks de km-heffing), het steeds meer onder controle houden van de burger, en het nodeloos interessant doen ter zelfverheffing hoor je ze niet over.
De politiek verwacht echter terecht dat een verhoging van de benzineprijs niet te is verkopen, omdat deze prijs nu al tot in het absurde is opgefokt door onder meer de zgn. "tijdelijke" maatregel Het kwartje van Kok, die - zoals ze natuurlijk hoopten - iedereen nu al vergeten schijnt te zijn, maar nog steeds niet is afgeschaft.
De wetgeving in Nederland wordt steeds meer een uitdragerij van ondoorzichtige maatregelen die een ander doel beogen dan ze ons doen willen geloven.

Vergeet ook niet dat wellicht in 5 - 10 jaar auto's niet op conventionele brandstof rijden. Dus het huidige melk-koetje van de staat gaat in de toekomst opdrogen. Kilometerrijden vervangt de benzine en diesel in een fee die te bepalen is per km. Dus beperkt het verlies van inkomsten voor de staat.

Op 22-11-2009 17:43:09 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky: zo kan het ook....
Nee, dank u.
Op 22-11-2009 19:47:32 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
weerman: Prima artikel, echter één dingetje was onvolledig. Ik citeer:

"Zijn eenmaal de afgelegde kilometers bekend, dan betaalt de reiziger van 3 tot 7 cent per kilometer."

Dat is in feite nog maar het starttarief; de prijs zal hoger worden in de loop der jaren: inflatiecorrectie, minder auto's op de weg dus minder inkomsten... Maar het ergste is vergeten: de spitsheffing. Oftewel: wie in de periode van de spitsuren zal gaan rijden, wordt extra aangeslagen. In feite een boete omdat u tijdens de spits rijdt.

Schoffie Eurlings had natuurlijk ook bedrijven met meer dan 300 werknemers kunnen verplichten om hun werknemers op te halen en na werktijd weer op haltes af te zetten. DAT zou auto's schelen. Hoogovens had vroeger gewoon autobussen rijden; niemand hoefde met de auto naar IJmuiden...

Maar ja; dit is leuk voor een toekomstig commissariaatje voor Schoft Eurlings. In ieder geval weet deze Dolende al snel welke aandelen moeten worden aangeschaft: dat bedrijf wordt straks het maken van de -dure- spionagekastjes gegund.

Hoe lang staan we dit soort ridicuul tuig nog toe om regeringsverantwoordelijkheid te hebben? Dit soort wangedrochten hoort thuis in een TBS-kliniek.
De ellende is, dat de helft van het actieve, daadwerkelijk stemmende deel van het electoraat weer gewoon op dat vervloekte CDA gaat stemmen... Om de meest idiote redenen.

En de komende provinciale ingezetenenbelasting? Ach, wie fietst, mag ook best meebetalen aan aanleg en onderhoud van de fietspaden; ik betaal ze nu, als automobilist. Dus daar heb ik op zich niet zo'n moeite mee. Maar de teloorgang van de privacy is ronduit doodeng. Niemand zal ooit nog alleen in z'n auto zitten; altijd kijkt er een ambtenaar met je mee of je niet te hard rijdt, geen stoute dingen doet, enz...
Dit systeem mag er nooit komen. Het is aan ONS om dat de politiek duidelijk te maken. Dat zal niet meevallen, want de politiek is al sinds jaren onze vijand. Zo wordt het gevoeld, en gekke Camiel werkt daar hard aan mee!
Op 22-11-2009 22:50:46 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky: @ weerman, vroeger was er rijwiel belasting, maar de eerste politieke daad van de Duitse bezetters was het afschaffen hiervan om populariteit van het volk te verkrijgen.
Nee, dank u.
Op 22-11-2009 23:22:07 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Marsepars:
Ganzfeld:

En waarom wil de staat meer geld?

Niet om de samenleving te versterken, niet om het sociale klimaat op te krikken nee...

Ze betalen er een failiet bvanksysteem van, kopen dwaze straaljagers en sturen soldaten naar plekken waar we niets te zoeken hebben. Ze verspillen geld aan megalomane bouwprojecten en vullen zakken.

En dat allemaal met geld waar we met z'n allen hard voor gewerkt hebben.
Fijn, hè? Zo'n overheid...
Cannot kill the Battery!!!
Op 23-11-2009 8:21:15 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gerard: Niet o mopperen, heeft toch geen zin. DOE er wat aan.
'Don't forget rule number 6'
Op 24-11-2009 6:27:37 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Marsepars:
Gerard:

Niet o mopperen, heeft toch geen zin. DOE er wat aan.

Zoals?
Cannot kill the Battery!!!
Op 24-11-2009 8:15:40 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gerard:
Marsepars:

Gerard:

Niet o mopperen, heeft toch geen zin. DOE er wat aan.

Zoals?

Massaal het RR-kastje in de vijver van het binnenhof dumpen? Of zijn we bang voor de consequenties? Wel, de overheid heeft alleen macht zolang de burger angst voor haar heeft.
En ga de volgende keer niet stemmen, dat is toch een belediging voor het gezonde verstand.
Verder is het allemaal niet zo heel erg hoor, hadden we vroeger gevaar te vrezen van wilde dieren, vandaag de dag hebben we dat ingeruild voor de overheid. Netto maakt het niet zoveel uit.
'Don't forget rule number 6'
Op 28-11-2009 6:05:09 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Marsepars:
Gerard:


Massaal het RR-kastje in de vijver van het binnenhof dumpen? Of zijn we bang voor de consequenties? Wel, de overheid heeft alleen macht zolang de burger angst voor haar heeft.
En ga de volgende keer niet stemmen, dat is toch een belediging voor het gezonde verstand.
Verder is het allemaal niet zo heel erg hoor, hadden we vroeger gevaar te vrezen van wilde dieren, vandaag de dag hebben we dat ingeruild voor de overheid. Netto maakt het niet zoveel uit.

Was sowieso al niet meer van plan om te gaan stemmen.
Democratie is een illusie.
Cannot kill the Battery!!!
Op 28-11-2009 7:52:26 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gerard:
Marsepars:

Gerard:


Massaal het RR-kastje in de vijver van het binnenhof dumpen? Of zijn we bang voor de consequenties? Wel, de overheid heeft alleen macht zolang de burger angst voor haar heeft.
En ga de volgende keer niet stemmen, dat is toch een belediging voor het gezonde verstand.
Verder is het allemaal niet zo heel erg hoor, hadden we vroeger gevaar te vrezen van wilde dieren, vandaag de dag hebben we dat ingeruild voor de overheid. Netto maakt het niet zoveel uit.

Was sowieso al niet meer van plan om te gaan stemmen.
Democratie is een illusie.


Zeker. Zolang niet alles wat de overheid doet openbaar is, is stemmen hetzelfde als gokken.
'Don't forget rule number 6'
Op 28-11-2009 9:34:37 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden