De 'La Jamais Contente' (letterlijk vertaald 'de nooit tevredene') was de eerste auto in de geschiedenis die meer dan 100 km/uur haalde. De elektrisch aangedreven auto van de Belgische autocoureur Camille Jenatzy verbrak in 1899 het wereldsnelheidsrecord op land. De auto was uitgerust met Michelin-banden, wat ongebruikelijk was voor die tijd. De auto in de vorm van een torpedo was wellicht ook 's werelds eerste aerodynamische auto.

Jenatzy verpulverde het snelheidsrecord van de Franse graaf en autocoureur Gaston de Chasseloup-Laubat (92,78 km/uur, 4 maart 1899) in april 1899 met een snelheid van 105,83 km/uur. De recordauto van Jenatzy was gemaakt door carrosserieontwerper Rothschild (Rothschild is de naam van een internationale dynastie van Duits/Joodse oorsprong). Als materiaal gebruikte hij partinium, een legering van aluminium, wolfraam en gewalst magnesium.

De La Jamais Contente bestaat nog steeds en is in de originele uitvoering te bekijken in het Musée de l'Automobile in Compiègne (Frankrijk).

Marsepars: En dat zonder gordel, schijfremmen of zelfs maar noemenswaardig stuur....
Cannot kill the Battery!!!
Op 21-11-2009 14:56:10 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ja Horus:
Marsepars:

En dat zonder gordel, schijfremmen of zelfs maar noemenswaardig stuur....

Wat dat betreft is er weinig veranderd; het gaat nog steeds rechtdoor en aan schijfremmen doet men ook niet...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bonneville_400
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
Op 21-11-2009 16:12:54 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
ourobouros: 100 per uur op "elektriek" in 1899...............

anno 2009 rijd men nog steeds op achterlijke, primitieve, stinkende, giftige, vervuilende, luidruchtige ontploffingsmotoren en is jan met de pet er heilig van overtuigd dat het niet anders kan

moest de research niet een eeuw lang afgeblokt, gedwarsboomd en weggelachen zijn geweest, wat ging er dan nu mogelijk zijn geweest?


(bericht gewijzigd op 22-11-2009 21:40:15)
niets is iets, niet?
Op 21-11-2009 18:46:54 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Picobyte: Misschien moet je om te remmen de motor kortsluiten.
Stroom moet vloeien.
Op 21-11-2009 18:59:21 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Olav: Tja, zowat alle techniek om zeer zuinige en stille auto's te maken is al heel heel lang voorhanden, maar daar worden de oliebaronnen van deze wereld niet wijzer van en dus worden er inderdaad nog steeds zulke slechte rendementen gehaald bij de huidige auto's.

Koppel een Stirlingmotor (gepatenteerd in 1816) of een brandstofcel (gepatenteerd in 1839) aan een generator (in zijn bruikbare vorm gepatenteerd in 1869) en je hebt de perfecte basis voor een échte hybride (dus op veel soorten energie werkende) auto.

Fantastisch, die 19e eeuwse wetenschap! Jammer dat we er, dankzij Koninklijke Shell, Seven Sisters en handlangers, na anderhalve eeuw nog steeds niet van mogen profiteren!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Stirlingmotor
http://nl.wikipedia.org/wiki/Brandstofcel
Op 22-11-2009 21:47:26 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
muchas: deze auto staat ook in Het Musée de l'Air et de l'Espace (ook wel bekend onder de afkorting MAE) in Le Bourget, vlakbij Parijs, is het belangrijkste luchtvaartmuseum van Frankrijk, en een van de grootste ter wereld. Het museum staat op het grondgebied van de luchthaven Le Bourget.
http://www.mae.org/
Op 22-11-2009 23:27:01 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Olav: Hee, wie kent de Elsbett-motor nog?

Die motor die 1:50 liep op zowat elke denkbare brandstof? Die zo veel rendement had, dat er zelfs geen radiator meer nodig was?

Toen deze techniek uit het ontwikkelingsstadium begon te komen en zelfs enig succes dreigde te krijgen, was er ineens geen enkele bank meer die het bedrijf wilde ondersteunen..... curieus, nietwaar?

http://members.home.nl/johnmeilink/artElsbett.htm
Op 23-11-2009 0:02:36 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Fik2000: Dit bewijst nog maar eens hoe de ontwikkeling van de elektrische auto tegengehouden is geweest!
Op 25-11-2009 2:29:57 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Marsepars:


Er zijn nog 9 delen.
Cannot kill the Battery!!!
Op 25-11-2009 7:35:01 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Unity in the Heart of Diversity
Op 25-11-2009 18:13:07 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden