Het brengen van grenswetenschappelijke of zo u wilt tegendraadse visies is een ondankbare taak. Bij het lanceren van andere geluiden reageert de goegemeente met boe-geluiden of plakt men de labels 'zwevers, aluhoedjes of mafkezen' op. Als dan naar verloop van tijd blijkt dat het gebrachte andere geluid meer waarheid bleek te bevatten dan de gangbare theorie dan zwijgt men in alle talen. Dat is de reden dat u nooit een juichend item in het reguliere nieuws ziet onder de kop "Grenswetenschap had alweer gelijk". Een mooi recent voorbeeld hiervan is de 'global warming hoax'. Al begin 2008 brachten wij u een ontnuchterend stukje over het klimaat en herhaaldelijk plaatsten wij onze vraagtekens bij de strapatsen van Al Gore. Nu leest men opeens in het reguliere nieuws over jarenlange manipulatie met klimaatgegevens om de opwarming van de aarde te overdrijven. Het land is in rep en roer. Politici stellen kamervragen en wetenschappers reageren verbijsterd.

wake up and smell the coffee
(Wakker worden is doorgaans geen pretje, maar verslapen is nog erger)

Natuurlijk is het niet per definitie zo dat grenswetenschappelijke visies meer waarheid bevatten dan andere zienswijzen. En als er weer eens een grenswetenschappelijke visie bewaarheid wordt verschijnt er geen taart op de GW redactie of juichen we niet 'zie je wel'. We registreren slechts en richten onze blikken alweer op nieuwe concepten om andere geluiden over te produceren. Waarom dat zo is legde wijlen Bram Vermeulen jaren geleden al eens uit.

Grenswetenschappelijke of tegendraadse visies stuiten doorgaans op weerstand. Volgens Vermeulen komt dat omdat dergelijke geluiden gaan om verandering. En daarmee bedoelde hij verandering van je eigen veilige wereldbeeld. En dat is de kern van het probleem: de meeste mensen willen helemaal niet veranderen. Dus als we een tegendraadse visie lanceren zoals "aardolie is geen fossiele brandstof" dan knagen we aan het veilige wereldbeeld van veel mensen die bijna volautomatisch reageren met ontkenning.

Als brenger van grenswetenschappelijke inzichten kan je dan een zaak gaan bouwen en aanwijzingen, argumenten en bewijzen gaan verzamelen om de stelling te onderbouwen. Het zal echter geen zin hebben: men zal blijven ontkennen en nee tegen de nieuwe inzichten roepen omdat ze domweg niet willen veranderen. En hoe meer aanwijzingen en bewijzen ik dan naar voren zou brengen hoe meer de hakken in het zand gaan want angst voor veranderen maak je met feiten en argumenten alleen maar groter.

Probeer het maar eens uit in de familiekring en lanceer de stelling dat aardolie geen fossiele brandstof is en leg die voor aan ooms, nichtjes en aanverwanten. De eerste reactie van het publiek zal in het gunstigste geval een minzaam lachje zijn zo van 'ach, heb je hem weer' tot 'doe niet zo gek'. Als je dan toch doorgaat en je stelling gaat onderbouwen dan zal je op grotere weerstand stuiten in de trant van; ‘zeg, houden we dat gelul'. Ga je dan toch door dan zal men doorgaans reageren door je stelling en argumenten te negeren. Om de impasse te doorbreken zal één of andere godheid in de mainstream media je stelling moeten bevestigen. En als dat dan gebeurt dan gebeurt er iets vreemds. Individuele veilige wereldbeelden worden dan 'formeel' aangepast en binnen korte tijd doet de eerst zo weerbarstige familiekring alsof ze al jaren het vermoeden hadden dat aardolie geen fossiele brandstof is.

Er zit maar weinig glorie in het verkondigen van tegendraadse visies die knagen aan de veilige geadopteerde wereldbeelden van anderen. Gelukkig voor ons zitten we niet te wachten op applaus, erkenning of de glorie. En we hebben al helemaal geen behoefte om als een soort zendeling mensen te overtuigen van een bepaald gelijk. Er zit een wereld van verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen en dergelijke discussies laten we graag over aan de politiek en religie. Veel leuker is de tijd het werk te laten doen; immers de waarheid van vandaag is de leugen van morgen.

We wachten dus gewoon weer rustig af tot we de mainstream media horen bekennen dat Volkert niet de beoogde 'lone gunman' was die Fortuyn doodschoot en dat de aanslagen op 9/11 wel degelijk een false flag operatie was van de Bush regering. We verwachten op termijn de krokodillentranen van politici dat het griepvaccin toch niet zo goed voor u was als nu gedacht is en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Tot die tijd blijven we de luis in de pels van uw veilige wereldbeeld.

MBR: Jullie grenswetenschappelijke reportages zijn leuk en goed en geweldig en verbijsterend en ongelooflijk en bijzonder en geestverruimend en spiritueel en interessant en...(stokje doorgevend aan de volgende)
toevallig..?
Op 04-12-2009 8:14:52 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
celtic:
MBR:

Jullie grenswetenschappelijke reportages zijn leuk en goed en geweldig en verbijsterend en ongelooflijk en bijzonder en geestverruimend en spiritueel en interessant en...(stokje doorgevend aan de volgende)

Inspirerend, nadenkend... met twee voeten aan de grond...(stokje door)
Condemnation without investigation is the highest form of ignorance
Op 04-12-2009 8:19:49 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
C.:
celtic:

MBR:

Jullie grenswetenschappelijke reportages zijn leuk en goed en geweldig en verbijsterend en ongelooflijk en bijzonder en geestverruimend en spiritueel en interessant en...(stokje doorgevend aan de volgende)

Inspirerend, nadenkend... met twee voeten aan de grond...(stokje door)


....verhelderend, meestal leerzaam, grensverleggend, horizonverruimend, denkraamverbredend en soms irritant (als je hersens kraken van het nadenken over een bepaald topic )...

Wie het stokje verder wil aanpakken, be my guest...

On topic: hier in dit stukje cyberspace is het prettig anderen te treffen, die je iets beter begrijpen zonder teveel woorden of uitleg, maar met wie je ook best een goede discussie aan kan gaan. Heel plezierig.
Op 04-12-2009 8:53:30 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
nupeet: Chapeau, hoort een vrolijk liedje bij ,
, next
Unity in the Heart of Diversity
Op 04-12-2009 9:20:43 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Martijn: Moge grenswetenschap de lichtbron zijn voor alle aluhoedjes, in dit duistere tijdperk!

Aequam memento rebus in arduis servare mentem

Chapeau!
It's life Jim, but not as we know it.
Op 04-12-2009 9:29:24 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gerard: Als kuddedier voelt de mens zich veilig bij de grootste GEMENE deler.
Als rat knaag ik graag aan zekerheden die geen zekerheden zijn.
Als kat doe ik mijn eigen zin.
'Don't forget rule number 6'
Op 04-12-2009 9:31:15 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Janverbeek: Heel herkenbaar dit verhaal. Ik ben er mee gestopt zaken van "tegendraadse" aard bij andere als discussiepunt op te werpen. Het wordt altijd weer een strijd van gelijk krijgen i.p.v. elkaars inzichten te overdenken. En zo wellicht tot een nieuw inzicht te komen.

Goed geconstateerd "De waarheid van vandaag is de leugen van morgen".

OVerigens kan het kloppen dat enkele links uit het artikel niet werken?
Op 04-12-2009 9:43:59 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Cultuurmeneer: Wetenschappers zijn soms net mensen; vaak hebben ze heel wat te verliezen wanneer er jonge broekies (of GW-ers) met nieuwe ideeën op de proppen komen. Reputatie, inkomen (ineens worden al je veel gelezen boeken niets meer waard), enz. Logisch dat sommigen 'wat conservatief' of niet altijd 'zuiver' zijn.
Anderzijds hebben GW-ers natuurlijk ook niet altijd gelijk.

Maar - eens met bovenstaande roepers - het is nuttig dat er een site is als grenswetenschappen.nl waar er ruimte is voor nieuwe ideeën en waar het niet fataal is als je ook een keer de plank mis slaat met je nieuwe ideeën. Maar wel altijd kritisch blijven - is mijn mening.

Vooral doorgaan!
God... Dat ben je zelluf!
Op 04-12-2009 10:54:30 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
rudiev: Sommige links zijn inderdaad niet juist, staat 'blogs/Knagen-aan-veilige-wereldbeelden/' tussen wat er niet tussen hoort.

Het is inderdaad leuk te kunnen dicussieren met mensen die dezelfe interesses hebben. De ideeën kunnen nog weleens verschillend, maar dat is juist het leuks, we hebben allemaal andere inzichten over een onderwerp, en vaak omdat het nog niet goed verklaart is zouden meerdere meningen de waarheid kunnen zijn.
In mijn directe vriendenkring krijg ik nooit zo vaak tegenspraak, dat is niet omdat ik altijd gelijk heb, maar die houden zich er over het algemeen niet zo meer bezig, dus die luisteren dan gewoon wat ik erover vertelt, niet dat dat zo vaak ik, maar het is wel leuk als er eens een onderwerp komt dat ik meestal met een andere verklaring komt. Ja nu met 2012, door de film, hoor je sporadisch daar eens wat over.
Andere kant van GW artikelen is dat, zoals de naam het al suggereert, het op de grens ligt. In veel onderwerpen is nog niet altijd duidelijk wat het nou echt is. Zoals genoemd: tijd zal het leren.
Maar het leuke is om andere kanten te horen dan de mainstream verklaringen, want die vertrouw ik meestal niet zo. Net als bijvoorbeeld met een ruzie tussen personen wil ik altijd van alle kanten het verhaal en verklaring horen, daarna probeer ik mijn eigen, niet altijd correcte, mening te bouwen.
je mag me beledigen, je mag me kwetsen, maar spreek wat je denkt, dan discussieren we verder...
Op 04-12-2009 0:21:44 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
C.:
rudiev:

In mijn directe vriendenkring krijg ik nooit zo vaak tegenspraak, dat is niet omdat ik altijd gelijk heb, maar die houden zich er over het algemeen niet zo meer bezig, dus die luisteren dan gewoon wat ik erover vertelt, niet dat dat zo vaak ik, maar het is wel leuk als er eens een onderwerp komt dat ik meestal met een andere verklaring komt.


Over bepaalde onderwerpen krijg ik soms gigantische discussies, maar dat is meer omdat een ander vastgeroeste en vaststaande ideeen heeft. Eigenlijk staan die niet open voor andere ideeen. Dat kan en mag, ik heb er geen behoefte aan ze te overtuigen maar vind het wel prettig als er over en heen inzichten, beargumenteerd, worden gedeeld.

En inderdaad, soms totaal geen tegenspraak of wisselwerking. Eigenlijk vind ik dat wel jammer. Soms weten mensen er niets of weinig van en gebruiken dat als argument. Je hebt altijd een 1e reactie, een soort gut feeling, een primair idee, over iets, denk ik.
Maar soms zie ik lege en glazige blikken.

Ik vind het prettig om een discussie aan te gaan en de mening van een ander te weten, vooral over onderwerpen waar ik gepassioneerd over ben. En als daar dan een fijne discussie uit rolt, waar ik ook nog iets van opsteek, ja daar kan ik erg content mee zijn...
(bericht gewijzigd op 4-12-2009 12:53:29)
Op 04-12-2009 0:50:09 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Plakband: Mijn omgeving interesseert het nauwelijks tot niet, daarom heb ik het allang opgegeven om een serieus gesprek te beginnen over grenswetenschappelijke zaken. Ze zullen er daarom ook geen moeite voor doen om zich er actief in te verdiepen: de wereld is zoals ie wordt voorgeschoteld in de reguliere media. Heb ik geen probleem mee, ieders goed recht.
ech?
Op 04-12-2009 13:06:09 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Bassie22: Het is altijd goed om een ander een keuze te geven. Een keuze in wat 'ze' willen geloven en wat 'ze' willen doen.
Jullie doen dat! "Je hebt altijd een keuze" (als je er open voor staat...)
Nieuw Bewust Zijn
Op 04-12-2009 13:27:49 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tigron: Een mooi voorbeeld is, dat ik in 1975 reeds "het nieuwe rijden"
toepaste, je weet wel: zo snel mogelijk in de hoogste versnelling en rustig gas geven, en bij een rood stoplicht naderen de auto laten uitrollen.
Destijds hield men bij hoog en laag vol dat dat slecht was voor de automotor omdat deze hard zou slijten vanwege de ondertoeren, en daarbij zou het meer brandstof kosten omdat de auto harder moest werken om vooruit te komen.
Tja, er was blijkbaar de ervaring van een oliecrisis en dure olie voor nodig om het nu als "modern" en "milieubewust" te zien.

Van mij krijgt de GW crew een symbolisch applaus en een grote taart
Op 04-12-2009 14:17:50 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Troy: Grenswetenschap is een vlakke hand in het gezicht, soms hard, soms minder hard maar bijna altijd aangenaam. En toch is het niet mijn fetisch :-)
God is an imaginary friend for adults
Op 04-12-2009 15:47:53 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky: Als de galactische licht federatie toch ingrijpt dan moeten we Niburu.nl ook een taart sturen.
Nee, dank u.
Op 04-12-2009 15:48:59 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
gonzo: De wetenschap staat niet open voor andere gedachte wat ze juist wel zouden moeten. Volgens mij is dit juist het eerste wat je leert anders ben je geen wetenschapper
Op 05-12-2009 11:02:31 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Bassie22:
Nieuw Bewust Zijn
Op 05-12-2009 15:17:55 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky:
Bassie22:



mooi !
Nee, dank u.
Op 05-12-2009 18:12:16 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Marsepars: @ GW-redaxie:

@ Bassie22:
Cannot kill the Battery!!!
Op 05-12-2009 20:36:56 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Chris de Boden: Mooi stukkie
Linux=Technisch lego voor volwassenen. Project SteviaLX 1404 v1.0
Op 05-12-2009 20:58:20 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
CCRider: Haha Geweldig stuk.
Ook herkenbaar, ik heb bijna altijd gelijk, maar ik krijg t bijna nooit. ;-p
(bericht gewijzigd op 6-12-2009 22:59:25)
My dentist told me I need a crown. I was like I KNOW, RIGHT?
Op 06-12-2009 22:54:45 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
NewDayNL: Goed stuk. Vanslagmulders en Kyosaki hebben een battle?
(Laatstgenoemde's stuk:
http://www.grenswetenschap.nl/blogs/De-zin-van-het-leven/ )

Wat betreft inhoudelijk: ik houd rekening met een werkelijkheid die we ons niet kunnen voorstellen. Eventuele puppeteers vallen daar weer bij in het niet.

Nothing is real
[... but ignorance is bliss]
dank aan Matrix (1999)
Het was altijd groter dan we dachten dat het was
Op 06-12-2009 23:20:09 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie : We want more!
Is it electrickery?
Op 06-12-2009 23:28:37 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Marsepars:
C.:


Ik vind het prettig om een discussie aan te gaan en de mening van een ander te weten, vooral over onderwerpen waar ik gepassioneerd over ben. En als daar dan een fijne discussie uit rolt, waar ik ook nog iets van opsteek, ja daar kan ik erg content mee zijn...

Same here!
En dan hoef ik het niet eens met die ander eens te zijn, zolang we daarna maar door één deur kunnen.
Want discussieren met iemand die een andere visie heeft dan jij, houdt je scherp.
En een andere visie wil niet zeggen slimmer of dommer.
Daarom is het ook zo leuk om op dit soort sites te komen!
Cannot kill the Battery!!!
Op 07-12-2009 21:35:34 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky:
Marsepars:

C.:


Ik vind het prettig om een discussie aan te gaan en de mening van een ander te weten, vooral over onderwerpen waar ik gepassioneerd over ben. En als daar dan een fijne discussie uit rolt, waar ik ook nog iets van opsteek, ja daar kan ik erg content mee zijn...

Same here!
En dan hoef ik het niet eens met die ander eens te zijn, zolang we daarna maar door één deur kunnen.
Want discussieren met iemand die een andere visie heeft dan jij, houdt je scherp.
En een andere visie wil niet zeggen slimmer of dommer.
Daarom is het ook zo leuk om op dit soort sites te komen!

wat dat betreft mis ik Firefox wel een beetje, vooral als het over Egypte en de daarmee samenhangende beslommeringen gaat........(als tie nou gewoon een beetje beleefd gebleven was.)
Nee, dank u.
Op 07-12-2009 22:03:01 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden