Er gaat bijna geen maand meer voorbij of er wordt een nieuwe dinosaurussoort ontdekt. Nadat ze 65 miljoen jaar geleden uitstierven, wacht hen een nieuwe bedreiging. Een controversiële theorie stelt dat zowat een derde van alle gekende dinosaurussoorten nooit echt bestaan heeft, omdat de jonge dinosaurussen niet leken op een kleine versie van hun ouders. Dinosaurusjongen zouden tijdens hun groei naar volwassenheid - net zoals bij vogels - drastische fysieke veranderingen doorstaan. Veel van de fossielen van jonge dinosaurussen - waaronder de nanotyrannus - zouden op die manier verkeerd geïdentificeerd zijn als unieke soorten.

Volgens paleontologen Mark Goodwin van de universiteit van Californië en John "Jack" R. Horner van de Montana State University is de nanotyrannus een goed voorbeeld om hun theorie te ondersteunen. Van de nanotyrannus werd gesteld dat hij een kleinere variant was van de tyrannosaurus. Nu zijn er meer en meer experts die verklaren dat die stelling verkeerd is. De fossielen van de nanotyrannus lijken op een variant van de tyrannosaurus, maar de schedel van een tyrannosaurus verandert tijdens het volwassen worden gewoonweg zeer sterk; beiden zijn eigenlijk van dezelfde soort.

Tyrannosaurus (Jurrasic Park)
(Tyrannosaurus - Jurassic Park)

Goodwin en Horner vonden de aanwijzingen waarom dinosaurussen drastische fysieke veranderingen tijdens het opgroeien ondergaan bij hun dichtste levende verwanten, de vogels. Neushoornvogels (Bucerotidae) krijgen bijvoorbeeld pas hun 'neus-hoorn' boven de snavel als ze driekwart gegroeid zijn. Net zoals het gewei bij herten onderscheidt de hoorn volwassen neushoornvogels van de jongen. Dinosaurussen zouden op een gelijkaardige manier van uitzicht veranderen.

My name is Hornbill (Neushoornvogel)
(My name is Hornbill)

Hans-Dieter Sues, een paleontoloog bij het National Museum of Natural History in Washington, is het er mee eens dat sommige dinosaurussoorten uit het Boven-Krijt tijdperk wel degelijk onvolwassen exemplaren van bekende soorten kunnen zijn. Sues werkte zelf niet mee aan de studie van Goodwin en Horner, maar zegt dat wetenschappers in de jaren 70 ontdekten dat sommige dinosaurussoorten in feite dezelfde dieren waren, maar in verschillende stadia van de groei.

Walking With Dinosaurs
(Walking With Dinosaurs)

Sues blijft voorzichtig omdat sommige conclusies controversieel zijn en het idee dat een derde van de dinosaurussoorten nooit heeft bestaan vindt hij overdreven. Hij gaat er van uit dat er geen tweede golf van uitstervende dinosaurussoorten komt, tenzij fossielenjagers de jackpot vinden. Want deze hypothese kan enkel aan de werkelijkheid getoetst worden als er nog veel meer dinosaurusfossielen gevonden worden.

Nitro71: Lijkt me stug dat ze dit pas net ontdekt hebben. Iedere idioot die naar dieren kijkt, weet dit.
Op 04-12-2009 0:45:09 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Martijn: Oud nieuws. Stond 2 maanden geleden in een of ander blad.
It's life Jim, but not as we know it.
Op 04-12-2009 17:41:18 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
BeyondPerceptio: Oud nieuws, ja.
Ongeveer 100 miljoen jaar ofzo, lol
Op 04-12-2009 19:59:51 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
ziggit: "Hij gaat er van uit dat er geen tweede golf van uitstervende dinosaurussoorten komt"

Heb er ook een hard hoofd in. Tenzij het gaat lukken een paar te klonen natuurlijk :-)
Op 04-12-2009 21:53:09 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Bert(AWRvB): Andere wetenschappers zijn het niet eens met die verklaringen zoals onderaan die webpagina staat:

Onenigheid

Niet iedereen is het eens met de conclusies van de nieuwe studie. Veel wetenschappers betwisten vooral de claim dat maarliefst een derde van alle soorten dinosauriers verkeerd zou zijn geïdentificeerd op basis van 'babyfossielen'.
**********************************************************************
De wereldberoemde en uiterst deskundige paleontoloog Robert T Bakker denkt er iets anders over dan Jack Horner, Holly Woodward, en Mark Goodwin:

http://scienceblogs.com/laelaps/2008/04/paleontological_profiles_rober.php

So........though electrifying in its novelty, Jack's theory simply doesn't work. Pachycephalosaur dinosaurs did grow like Triceratops - or like muskoxen. Bumps and horns simply got bigger and thicker all through life. There was no sudden, dramatic growth reversal. By the time an individual pachy had achieved half-grown size, its dome and horns were taking on the shape that was very close to what the adult would have.

***********************************

Er is een discussie over geweest in nl.wetenschap:
Veel dinosaurussoorten hebben nooit bestaan.
Op 05-12-2009 4:55:19 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
sumya: wij hadden een thema over dino's maar ik glf niet da ze bestaan hebben ik ben ook niet zo glfwaardig
Op 16-03-2011 20:24:44 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
sumya: ik denk geen enkel heeft bestaan
Op 16-03-2011 20:25:26 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Marsepars:
sumya:

ik denk geen enkel heeft bestaan

Ik heb twee enkels en geloof mij nou: die bestaan echt wel!
Cannot kill the Battery!!!
Op 16-03-2011 20:27:00 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
CCRider:
Marsepars:

sumya:

ik denk geen enkel heeft bestaan

Ik heb twee enkels en geloof mij nou: die bestaan echt wel!

My dentist told me I need a crown. I was like I KNOW, RIGHT?
Op 16-03-2011 20:28:13 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie : Oh crap.
Dit is typisch zo'n onderwerp.
Nou vooruit, kom d'r maar in Armuth... misschien helpt het.
Is it electrickery?
Op 16-03-2011 20:28:21 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
sumya:

wij hadden een thema over dino's maar ik glf niet da ze bestaan hebben ik ben ook niet zo glfwaardig

Ik vind je wel geloofwaardig, hoor. Waarom zou ik aan je twijfelen? Misschien bedoel je 'goedgelovig'?
Is it electrickery?
Op 16-03-2011 20:29:30 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Marsepars:
Emie :

Oh crap.
Dit is typisch zo'n onderwerp.
Nou vooruit, kom d'r maar in Armuth... misschien helpt het.

Cannot kill the Battery!!!
Op 16-03-2011 20:29:35 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
CCRider:
Klinkt heel aannemelijk allemaal. ( het artikel ) en ik kan me ook zo voorstellen dat ze ( degene die het (onder)zoeken doen erg eager zijn om nieuwe soorten te vinden en dus al snel geneigd zijn er een heel nieuw soort van te maken.
My dentist told me I need a crown. I was like I KNOW, RIGHT?
Op 16-03-2011 20:37:16 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Luk: Ook in 2009 (toen dit artikel geplaatst werd) was duidelijk slechts 30% gekend.

De schijnheiligen hebben het schijnbaar gehaald. Ehyeh Asher Ehyeh.
Op 17-03-2011 1:03:07 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
CCRider: hihi... die blijft gewoon leuk
My dentist told me I need a crown. I was like I KNOW, RIGHT?
Op 17-03-2011 1:44:05 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden