Wat is de zin van het leven? Waarom zijn we hier? Deze vraag houdt de mensheid al eeuwenlang bezig, en wel om twee redenen. Ten eerste is het één van de grote vragen; antwoord vinden op deze vraag kan ons helpen ons leven zinvoller te benutten. Ten tweede houdt deze vraag ons na al die eeuwen nog steeds bezig omdat er nog steeds geen echt sluitend eenduidig antwoord op is gevonden.

Zoeken naar de zin van het leven

Het is niet onze eigen keuze om geboren te worden. In ieder geval, zo ver ik me kan herinneren heb ik niet bewust ervoor gekozen om geboren te worden, en al helemaal niet bewust op deze plaats en onder deze omstandigheden. Jammer voor mij werd ik ook niet geboren met een gids bij de hand waar in stond waarom ik hier op aarde ben en wat het doel hiervan is. Maar onder het mom van 'nu ik er toch ben' kan ik er maar beter het beste van zien te maken.

Afgezien van wat oude geschriften waarvan we de schrijvers nooit meer kunnen vragen wat ze nou echt bedoelden, hebben we niet veel om uit af te leiden waarom we nou op aarde zijn. Misschien hebben we het antwoord op de vraag 'wat is de zin van het leven' nog niet gevonden omdat de vraag verkeerd gesteld is.

In plaats ons af te vragen wat de zin van het leven is, is het misschien beter om onszelf af te vragen of het leven überhaupt zin heeft. Is er wel een voorafgesteld doel voor het leven? Is het niet allemaal slechts toeval? Bestaan we nou eenmaal zonder reden?

Het harde antwoord op de vraag 'heeft het leven zin?', van mijn kant is nee. Het leven heeft op zich geen zin. Wanneer er geen leven zou zijn, zou ook niemand het missen. Maar gelukkig betekent dit niet dat jouw leven zinloos hoeft te zijn.

Iets dat zin heeft is niets anders dan iets wat een reden, een doel heeft. Het leven op zich mag dan wel geen doel hebben, maar je kunt wel zin geven aan jouw leven. In plaats te zoeken naar een antwoord op de vraag 'wat is de zin van HET leven', zou je misschien beter op zoek kunnen gaan naar het antwoord op de vraag 'wat is de zin van JOUW leven'.

Wat zijn jouw dromen?

Gezien of iets zin heeft afhangt van de vraag of het een doel heeft, is het gelukkig niet heel moeilijk een antwoord te vinden op deze vraag. De zin van jouw leven heb je namelijk zelf in de hand. Gezien er geen al vastgelegd plan klaarlag toen we geboren werden, is het dus aan ons dat maar zelf te creëren. De zin van jouw leven is het nastreven en halen van jouw levensdoelen, jouw dromen. Het is aan jou om iets van je leven te maken, en uiteindelijk ben jijzelf ook diegene aan wie je verantwoording moet afleggen.

Helaas weten maar weinig mensen wat ze echt willen in het leven. Het is dan ook de uitdaging om je eigen levensdoelen in de eerste plaats te ontdekken. Het vinden van je dromen. Uitzoeken waarom we hier zijn blijft vooralsnog een persoonlijke queeste, één waar alleen jijzelf het antwoord op kunt vinden. Mijn vraag is dan ook: wat zijn jouw grote levensdoelen/dromen.

Waarom ben jij hier op aarde?

Horatio: -Verlichting zoeken en brengen
-Onze planeet leefbaar maken en houden
-Lief zijn voor mezelf en anderen
-Bewustworden en maken
-Plezier maken
-Een spiegel voor houden
-Heel veel sex!!!!!
Op 06-12-2009 13:07:27 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
C.: Jemig, je schrijft blogs waar je heel diep op in kunt gaan, Kyosaki....
Dat maakt me heel nieuwsgierig naar de persoon achter het blog.

Kyosaki:

Het is niet onze eigen keuze om geboren te worden. In ieder geval, zo ver ik me kan herinneren heb ik niet bewust ervoor gekozen om geboren te worden, en al helemaal niet bewust op deze plaats en onder deze omstandigheden.


Daar kun je toch een andere visie op hebben. Persoonlijk sta ik meer achter de visie dat je op een ander niveau wel degelijk ervoor gekozen hebt om geboren te worden, zelfs in het nestje en de plaats waar je in terecht bent gekomen.

En als je die visie hebt, dan spelen andere vragen zoals zin van het leven of jouw leven ook een andere rol. Ergens ontdek je dan een bigger picture.

Ik denk dat iedereen in zijn/haar kern een (groot) talent heeft. Vaak is dat ook datgene wat je het liefst doet of heel goed kan. Dat zou je zo maar een passie kunnen noemen. Dat hebben en dat volgen zou er zo maar toe kunnen leiden dat je weet wat je in het leven wil, en hoe zinvol jouw en het leven kan zijn.
Op 06-12-2009 13:17:02 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Harlekein: De zin van het leven is het leven zin te geven.
Op 06-12-2009 13:30:10 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Tombstone:
Horatio:

-Verlichting zoeken en brengen
-Onze planeet leefbaar maken en houden
-Lief zijn voor mezelf en anderen
-Bewustworden en maken
-Plezier maken
-Een spiegel voor houden
-Heel veel sex!!!!!


Was het maar zo, want daar kan ik wel wat mee. Maar wat is dan eigenlijk de definitie van 'zinvol'? Plezier, zelfontplooiing, een bijdrage aan zingeving van anderen?

Hoezo heeft dat zin als uiteindelijk niets beklijft. En maakt het ook echt wat uit behalve tijdelijke genoegdoening in velerlij vormen.

Volgens mij heeft het leven alleen zin als je geloofd in een hiernamaals. Dan doe je het ergens voor.

Assumption is the mother of all fuck-ups.
Op 06-12-2009 13:52:09 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gerard: De zin van het leven is leven.
'Don't forget rule number 6'
Op 06-12-2009 13:55:29 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
johannez: de zin van het leven is daarnaar zoeken en het dan niet vinden maar het wel heel leuk hebben en er dan achter komen dat dat de zin was!
Op 06-12-2009 13:59:20 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
nupeet: Vraagt de wind zich af waarom zij waait?
Unity in the Heart of Diversity
Op 06-12-2009 14:32:02 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
harses:
Horatio:

-Verlichting zoeken en brengen
-Onze planeet leefbaar maken en houden
-Lief zijn voor mezelf en anderen
-Bewustworden en maken
-Plezier maken
-Een spiegel voor houden
-Heel veel sex!!!!!

Onze planeet leefbaar maken???,laten we dan eerst om te beginnen maar eens ophouden met fokken!!!
Op 06-12-2009 14:54:22 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
harses: Het leven heeft idd geen zin,het hiernamaals is slechts een vrome wensdroom van mensen die niet kunnen/willen accepteren dat er na de dood gewoonweg niks meer is.
Dus leef je leven,wees goed voor jezelf en voor anderen.
That''s all.
Op 06-12-2009 14:57:54 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ron B.: wat jij de zin van het leven noemt, noemen anderen juist onzinnig...
de zin van het leven is wat jou leven zin geeft...
We're Not Retreating; We're Advancing in a Different Direction
Op 06-12-2009 15:07:21 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
cool: voor iedereen is het zin van het leven anders, en dit is ook 1 van die vragen waarvan het antwoord voor iedereen ook anders is.
Hier heb je geen werkelijk vast antwoord op.
Op 06-12-2009 15:17:13 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
C.:
nupeet:

Vraagt de wind zich af waarom zij waait?


Nee, die waait gewoon, die "is" (er) gewoon.
Maar de wind heeft dan ook geen gevoelens, emoties, gedachten e.d. waar wij als mens wel mee zijn behept. En omdat we daar wel over beschikken, zoeken we en denken we en voelen we ook zoveel.

En komen we uit op vragen als: "wat is de zin van het leven?"
(bericht gewijzigd op 6-12-2009 15:56:36)
Op 06-12-2009 15:55:51 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Cheshire Cat: Wat is het zin van zingeving?
(bericht gewijzigd op 6-12-2009 16:07:49)
"We're all mad here."
Op 06-12-2009 16:06:42 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Pizza!:
C.:

nupeet:

Vraagt de wind zich af waarom zij waait?


Nee, die waait gewoon, die "is" (er) gewoon.
Maar de wind heeft dan ook geen gevoelens, emoties, gedachten e.d. waar wij als mens wel mee zijn behept. En omdat we daar wel over beschikken, zoeken we en denken we en voelen we ook zoveel.

En komen we uit op vragen als: "wat is de zin van het leven?"


het verschil tussen echt leven en bestaan? bestaan doen we al, leven is een keuze waarbij je besluit iets te doen met je bestaan, misschien is dit ons voorrecht als mens zijnde wel
Op 06-12-2009 16:16:40 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
nupeet: Ja de wind "is" de wind.Toch wil ik de wind een bewustzijn toedichten,als onderdeel van een groter geheel,de wind raakt zich bewust van zichzelf als zijnde wind door ons?
Een hoedanigheid van de wind bezongen in een liedje:


Voelen is idd niet onbelangrijk , c.komen gevoelens, emoties, gedachten e.d. vanuit ons verstand ,of is t mogelijk dat er iets van een andere orde in werking is? c u later
(bericht gewijzigd op 7-12-2009 20:26:37)
Unity in the Heart of Diversity
Op 06-12-2009 16:26:59 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
C.:
Pizza!:

het verschil tussen echt leven en bestaan? bestaan doen we al, leven is een keuze waarbij je besluit iets te doen met je bestaan, misschien is dit ons voorrecht als mens zijnde wel


Mooi gezegd.
Het kan inderdaad als voorrecht aanvoelen, afhankelijk van je persoonlijke leefomstandigheden. Ik kan me voorstellen dat als bv. je basisbehoeften om uberhaupt in leven te kunnen blijven, zoals eten en drinken, schaars aanwezig zijn, een dergelijke vraag ofwel een andere lading krijgt ofwel totaal niet in iemand opkomt. Simpelweg omdat die persoon aan het overleven is.

Dus als de basisbehoeften er wel zijn, is het wellicht al een voorrecht dat men zich bezig kán houden met deze vraag.
Op 06-12-2009 16:29:22 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
C.:
nupeet:

Ja de wind "is" de wind.Toch wil ik de wind een bewustzijn toedichten,als onderdeel van een groter geheel,de wind raakt zich bewust van zichzelf als zijnde wind door ons?
Voelen is idd niet onbelangrijk , c.:,denk jij dat gevoelens, emoties, gedachten e.d. vanuit ons verstand komt,of is t mogelijk dat er iets van een andere orde in werking is?(t kan even duren voor we dieper op de vragen in kunnen gaan,ik dien even mijn ouders te verzorgen) c u later


We voelen de wind, zien soms het effect ervan (ronddwarrelende blaadjes, takken die zwiepen), we horen het soms huilen, maar of we ons altijd bewust zijn van het bestaan ervan? De wind zelf heeft denk ik geen bewustzijn, maar kan onderdeel zijn van het bewustzijn van een ander. Wind is onderdeel van het weer, de natuur en van het groter geheel.

Je andere vraag vat ik niet helemaal: iets van een andere orde? Ik denk dat gevoelens sowieso niet uit het verstand komen, juist niet. Bij gedachten kan dat wel het geval zijn, en emoties kunnen triggers en projecties van beide zijn.
Op 06-12-2009 16:49:09 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky: Op deze manier is het wel een beetje makkelijk om veel reaxies te krijgen...., maar wel weer leuk zo voor een druilerige zondag. Tja, de zin van het leven, hebben we net "wie ben ik" gehad (m'n hersenen roken er nog van), en nu "waarom ben ik".., terwijl ik er pers. nog niet echt van overtuigd ben dat ik überhaupt besta, want het zou allemaal ook wel eens een droom kunnen zijn.
Nee, dank u.
Op 06-12-2009 17:27:47 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky:

De zin van de dood, ook iets om over na te denken.
Nee, dank u.
Op 06-12-2009 17:32:49 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
AND:
tjerky:

, terwijl ik er pers. nog niet echt van overtuigd ben dat ik überhaupt besta, want het zou allemaal ook wel eens een droom kunnen zijn.

Waarom heb ik zo'n donkerbruin vermoeden dat hier binnenkort ook wel een stuk over verschijnt...

Wie ben ik, wat is de zin van het leven, bestaan we echt, het blijft in het rijtje van de grote filosofische passen. Kyosaki houdt zich ongetwijfeld bezig met dit soort vragen.
(bericht gewijzigd op 6-12-2009 17:36:51)
Op 06-12-2009 17:34:14 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
MBR: Het leven laat zich niet zo makkelijk vatten in een zin die reden of redenloosheid aangeeft. Denk veel eerder aan een muziekstuk, iedere noot draagt iets bij aan het geheel, en ook als deze noot niet meer klinkt, is ze nog steeds onderdeel van de muziek. Zonder ons als onderdelen zou het geheel niet klinken, de reden is dan niet zozeer te vatten in een specifieke visie maar veel eerder in een symbolisch besef waarin we onze 'plaats' als begrip loslaten en meer gaan denken in de term van verbondenheid met alles.
Door je zo nu en dan af te vragen op welke manier je gehoord wordt in dit leven, en of je ook werenlijk doet wat je kunt om jezelf zo zuiver mogelijk te laten klinken, haal je de maximale harmonie uit dit leven.
Want jij bent een van de spelers in dit orkest, en of jouw geluid/trilling ook werkelijk past bij het stuk dat je speelt en met welke middelen je dat speelt is helemaal afhankelijk van hoe je naar de muziek luistert. Hoe meer je jezelf als verbonden ervaart hoe makkelijker je kunt meespelen in een melodie die een cultuur of een waan van de dag kan loslaten en meer trouw is aan het zelf.
Vraag naar hoe je verbonden bent met je wereld, dat geeft een aardige indruk van wat je wilt laten horen in dit leven, of wat er juist ontbreekt.
toevallig..?
Op 06-12-2009 17:34:25 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
Horatio:

-Heel veel sex!!!!!

Heel veel sex = vleselijke compensatie voor innerlijke onrust en strijd.
United as one. Divided by zero.
Op 06-12-2009 17:39:29 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
C.:
3.14po:

Horatio:

-Heel veel sex!!!!!

Heel veel sex = vleselijke compensatie voor innerlijke onrust en strijd.


Seks als gebruiksmiddel, uitlaatklep of verdoving?
Je kunt ook gaan hardlopen of een andere sport doen...
Op 06-12-2009 17:43:06 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Horatio:
3.14po:

Horatio:

-Heel veel sex!!!!!

Heel veel sex = vleselijke compensatie voor innerlijke onrust en strijd.

'Vleselijke compensatie'? Je lijkt wel een chinees die zich tot het Boeddhisme gekeerd heeft...
(Ps. Wacht maar tot je kleine chineesjes krijgt...whehehe. Praten we weer verder...over onrust en strijd gesproken?)
Op 06-12-2009 18:46:08 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
Horatio:

'Vleselijke compensatie'? Je lijkt wel een chinees die zich tot het Boeddhisme gekeerd heeft...

Heeft niets met een bepaalde stroming te maken hoor. 't Is gewoon de holistische manier van bekijken. Iedere uiterlijke manifestatie is een compensatie van het innerlijke, zo ook de seksualiteit (waarvan je ziet dat het in huidige tijden nogal aanwezig is).

Horatio:

(Ps. Wacht maar tot je kleine chineesjes krijgt...whehehe. Praten we weer verder...over onrust en strijd gesproken?)

Ik heb een laag libido gecultiveerd. Hielp me om rust te vinden. Kind of niet, geen onrust op dat gebied. Ik snap ook niet helemaal wat een kind hiermee te maken heeft?
United as one. Divided by zero.
Op 06-12-2009 19:00:55 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
C.:

Seks als gebruiksmiddel, uitlaatklep of verdoving?
Je kunt ook gaan hardlopen of een andere sport doen...
Of de kern vanbinnen aanpakken in plaats van een andere vorm van compensatie te kiezen.

Vooral bij vrouwen en macho's is het duidelijk dat seks een vorm van zelfbevestiging kan zijn.
United as one. Divided by zero.
Op 06-12-2009 19:03:01 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Chris de Boden: De zin van het leven is het ervaren ervan.
Het leven zou je als een soort stageplek kunnen zien.

Met wat fantasie:
Je lichaam en je ziel zou je los van elkaar moeten zien in principe.
Tijdens het geboorteproces wordt een ziel in een stoffelijk lichaam gehuisvest met als doel om de ziel te laten ervaren hoe het is om als stoffelijk lichaam te funktioneren. Tijdens het sterfproces worden lichaam en ziel weer gescheiden van elkaar, het lichaam sterft af en de ziel met weer een ervaring rijker gaat of weer terug naar een ander lichaam en de tijd wanneer dit gebeurt kan elk willekeurig tijdstip zijn of als je genoeg ervaring hebt opgebouwd gaat je ziel een dimensie hoger om daar weer de nodige ervaring op te bouwen.
Het uiteindelijke doel is het bewust worden van het geheel waar wij dus ook deel van uitmaken.

Het is vanuit dit perspectief in het nu niet te bevatten wat ons eigenlijke doel is, vanuit een ander perspectief en dat zou een andere staat van bewustzijn kunnen zijn zou deze vraag ineens duidelijk als vanzelfsprekend worden beantwoordt.

Althans, dit is mijn eigen visie hierop.
Linux=Technisch lego voor volwassenen. Project SteviaLX 1404 v1.0
Op 06-12-2009 19:08:29 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
vailixi: Ik geloof in reincarnatie en vanuit die standpunt denk ik dat ik er wel voor gekozen heb om nu als de persoon die ik ben geboren te zijn.
En de zin van het leven is: Te leren van je fouten en om het voor de rest zo goed mogelijk te doen zodat je elk leven weer iets verder komt zodat je op een gegeven moment niet meer hier hoeft terug te komen.
Niemand buiten onszelf kan over ons innerlijk heersen. Wanneer we dit weten worden we vrij.
Op 06-12-2009 19:08:46 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Cheshire Cat: Nu we het toch over reincarnatie hebben.

Tibetaans dodenboek:

De tekst beschrijft het proces van overlijden en wedergeboorte in termen van de drie overgangsfasen of bardo's (bar do betekent letterlijk tussen twee).

De eerste en kortste fase is de bardo op het moment van de dood, wanneer een diepe staat van bewustzijn, het heldere licht verschijnt (chi kha í bar do) Als de stervende in staat is dat als realiteit te herkennen, wordt hij onmiddellijk bevrijd van het wedergeboren worden.

Indien dat niet het geval is - en dat geldt voor vrijwel iedereen - begint de tweede staat van bardo (chos nyid bar do) Het verloren gaan van de persoonlijkheid als gevolg van het overlijden onthult een nieuwe realiteit. Deze keer niet als een helder licht, maar in de vorm van een mandala van 58 toornige godheden en een mandala van 42 vredelievende godheden. Deze godheden verschijnen in het bewustzijn van de overledene in de dagen na het overlijden.

Als ook deze realiteit niet herkend wordt - en dat geldt opnieuw voor vrijwel iedereen - breekt de derde bardo aan (srid pa i bardo). Dat is de bardo van het mundane bestaan waar men opnieuw wedergeboren wordt in één van de zes sferen: goden, halfgoden, mensen, dieren, hongerige geesten of in de hel.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tibetaans_Dodenboek

"We're all mad here."
Op 06-12-2009 19:52:38 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
GM: Ha ha, dat is een simpele vraag.
Het leven is zinloos. Elke gebeurtenis heeft de betekenis die je er zelf aan geeft.
(Heb ik ook niet zelf bedacht)
Op 06-12-2009 19:57:04 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
NewDayNL:
Kyosaki:

Het harde antwoord op de vraag 'heeft het leven zin?', van mijn kant is nee. Het leven heeft op zich geen zin. Wanneer er geen leven zou zijn, zou ook niemand het missen.


Joh! "Zuurpruim"

De drang tot verwerkelijking zou leven - haar aanjager - missen. Kijk om je heen, alles wil 'iets' (meer/anders) worden.

- Materie is die werkelijk geworden drang
- Leven is verwerkelijkte materie
- Bewust [van het leven] leven is verwerkelijkt leven
- ? is verwerkelijkt bewust leven.

De zin van het leven is het eerstvolgend vraagteken in te kunnen vullen.

RR
Het was altijd groter dan we dachten dat het was
Op 06-12-2009 19:59:54 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky: Ach de zin...., als je maar durft.

Nee, dank u.
Op 06-12-2009 20:30:53 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Cheshire Cat:
tjerky:

Ach de zin...., als je maar durft.



Hoe sacarstisch , hij is net overleden.
(bericht gewijzigd op 8-12-2009 0:09:07)
"We're all mad here."
Op 06-12-2009 20:48:09 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky: "Het leven is tijdelijk, en de dood is onvermijdelijk.
Maar stel dat je niet dood kon gaan, dan had je stomweg niet bestaan.
Wees blij dus dat je straks mag sterven, en laat het je leven niet bederven.


(bericht gewijzigd op 6-12-2009 21:17:44)
Nee, dank u.
Op 06-12-2009 21:15:26 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
de echte sjaak: Wauw...Mensen...wat is het toch een mooie discussie over een van de meest belangrijkste vragen.

Kyosaki -> Thumbs up voor dit artikel
MBR -> Woorden met inhoud!

De zin van het leven. Hoe we hier zijn gekomen is nog steeds een goede vraag. Mars / Venus, Aliens, God, Darwin dat is een andere discussie. Maar wat is nu de zin ervan...

Leven, jij en ik die er van genieten maar...
Leven is zijn. De persoon zijn die je moet zijn. Niemand heeft gezegt dat het makkelijk is maar zonder strijd geen overwinning.
Leven doe je nu nu nu en nu.. ik BEN en jij ook en samen ZIJN wij.
MBR'-> Samen ZIJN we een ensemble. Met een hermetische blik van binnen naar buiten. Een quantumsoep van trillingen waarin wij ZIJN en alles IS. Onze bewustzijn / ziel leeft in een tempel ons lichaam. Dat ook weer een trilling is wat word aangestuurd met onze hersenen / geest. Onze zintuigen nemen de trillingen om ons heen waar. Het is dan ook de kunst om het binnenste in lijn te krijgen met alles om je heen. Alleen leven we in maatschappij waar we van buiten naar binnen leven. Om onze lichaamlijke behoeftes tevreden te stellen. Waar de 7 zonden de overmacht heben gekregen.
Zoek de rust en harmonie in jezelf, centreer, het hou het daar.
Bewust ZIJN is is iets wat je moet worden, het moet groeien.
Wanneer het bewustzijn van elk individu omhoog gaat groeit ONS bewustZIJN.
Weten wat je wilt. In lijn komen met wat JIJn echt wilt en wie moet wilt zijn. Respect voor de natuur, Moeder Aarde, je mede'mens'.
Samen het geluk vinden en houden en er van genieten

En zo kan ik nog 300 pagina's schrijven..
Peace & Love

Op 06-12-2009 21:40:05 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie : Emie+kinderen+ouders+familie+liefde+vrienden+alles=ZIN

Let vooral op dat +alles...
De wind waait, een boom boomt, een wurm wurmt, een oorlog wordt uitgevochten, verdriet maakt verdrietig, geluk maakt gelukkig...
Zijn=Zin
Is it electrickery?
Op 06-12-2009 22:05:43 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
paps: Mooi blogje.

Ik heb in het verleden, als student, met de nodige geestverruimende middelen, al eens een antwoord gevonden op mijn eigen missie op aarde:

Ondeugend blijven.




(bericht gewijzigd op 6-12-2009 22:08:30)
Koester uw onwetendheid, de rest kunt u opzoeken.
Op 06-12-2009 22:07:23 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
barosman: ff in 1 zin...
de enige zin die het leven heeft is de zin die je er aan geeft.

(bericht gewijzigd op 6-12-2009 22:26:01)
Op 06-12-2009 22:24:29 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sa2_hidup: Ik moet er eerst nog achterkomen of ik wel leef
Op 06-12-2009 22:48:03 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi: om mijzelf te vormen, en uiteindelijk die vorm te laten vallen en opnieuw te beginnen anders gaat het vervelen.
Op 07-12-2009 10:03:27 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Bounty: Ik persoonlijk zie het als volgt. Het aardse leven is een kweekvijver voor het leven in de "hemel". Ik zie het leven op aarde als niets meer dan een lange reis vol lessen. Als wij geen lering trekken uit deze lessen kom je aan het einde van je reis weer terug op aarde in een ander leven als een ander persoon. Onze reis hier op aarde is er een die er wel degelijk toe doet maar waar het echt om gaat is het leven wat je in de "hemel" gaat leiden als gevolg van je aardse lessen.
De kwaliteit van je leven wordt bepaald door de zaken waar jij onbewust bekwaam goed in bent !
Op 07-12-2009 11:16:02 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Bassie22: De zin van het leven is evolutie. De zin van 'jouw' leven is ervaren.
Onderstaande komt van mijn website.

Je bent veel meer dan een mens. Je bent “Bewustzijn”!
Je zou denken dat je allemaal mens bent, maar dat is maar een klein stukje..
Je bent nl. vooral 'Bewustzijn'! 'Bewustzijn' dat in verbinding staat met al het andere 'Bewustzijn'. Het 'Bewustzijn' is "Alles Dat Er Is". Anderen noemen dit God, Jaweh, Bron, etc.

Je hoeft 'hier' dan ook niets te leren, zoals velen denken en zeggen. Je hoeft niets te leren omdat je alles al weet!
Het enige waar je naar 'zoekt', zijn manieren om jezelf te ervaren. Op alle mogelijke manieren.

Het "Alles Dat Er Is" (de Bron), wil weten wie en wat het allemaal is en kan zijn. Daarom besloot het zich te verdelen in allemaal stukjes 'Bewustzijn' en allemaal met dezelfde eigenschappen als het 'Grote Bewustzijn', maar in volledige Vrijheid!
Snap je nu de tekst in bepaalde heilige boeken: 'God schiep ons naar zijn zijn evenbeeld?'

De enige manier om uit te vinden 'wie of wat of wat het kan zijn' is te ervaren. Daarom creëren wij veel verschillende realiteiten, waar we ons kunnen focussen. Deze realiteit is daar één van.

Hierboven wordt dus duidelijk dat we allemaal 'Het Grote Geheel' zijn. 'Bewustzijn' op zoek naar wie of wat het allemaal kan zijn. Dé manier is dus ervaren.
Ervaringen zijn voor een ieder uniek!

Je bent hier dus niet om te leren, gestraft te worden of verlicht te raken... Je bent n.l. al 'Het grote Bewustzijn' en dat is alles wat je ooit kan zijn!

Wij zijn allen één! Wij zijn één en hetzelfde. Wij zijn 'Al Dat Is'...
Nieuw Bewust Zijn
Op 07-12-2009 11:29:24 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Bounty:
Bassie22:

De zin van het leven is evolutie. De zin van 'jouw' leven is ervaren.
Onderstaande komt van mijn website.

Je bent veel meer dan een mens. Je bent “Bewustzijn”!
Je zou denken dat je allemaal mens bent, maar dat is maar een klein stukje..
Je bent nl. vooral 'Bewustzijn'! 'Bewustzijn' dat in verbinding staat met al het andere 'Bewustzijn'. Het 'Bewustzijn' is "Alles Dat Er Is". Anderen noemen dit God, Jaweh, Bron, etc.

Je hoeft 'hier' dan ook niets te leren, zoals velen denken en zeggen. Je hoeft niets te leren omdat je alles al weet!
Het enige waar je naar 'zoekt', zijn manieren om jezelf te ervaren. Op alle mogelijke manieren.

Het "Alles Dat Er Is" (de Bron), wil weten wie en wat het allemaal is en kan zijn. Daarom besloot het zich te verdelen in allemaal stukjes 'Bewustzijn' en allemaal met dezelfde eigenschappen als het 'Grote Bewustzijn', maar in volledige Vrijheid!
Snap je nu de tekst in bepaalde heilige boeken: 'God schiep ons naar zijn zijn evenbeeld?'

De enige manier om uit te vinden 'wie of wat of wat het kan zijn' is te ervaren. Daarom creëren wij veel verschillende realiteiten, waar we ons kunnen focussen. Deze realiteit is daar één van.

Hierboven wordt dus duidelijk dat we allemaal 'Het Grote Geheel' zijn. 'Bewustzijn' op zoek naar wie of wat het allemaal kan zijn. Dé manier is dus ervaren.
Ervaringen zijn voor een ieder uniek!

Je bent hier dus niet om te leren, gestraft te worden of verlicht te raken... Je bent n.l. al 'Het grote Bewustzijn' en dat is alles wat je ooit kan zijn!

Wij zijn allen één! Wij zijn één en hetzelfde. Wij zijn 'Al Dat Is'...



De kwaliteit van je leven wordt bepaald door de zaken waar jij onbewust bekwaam goed in bent !
Op 07-12-2009 0:15:48 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
NewDayNL: ha Bassie22 - je bent te bescheiden... Doe es ff een link van die website van je dan. RR

Bassie22:

De zin van het leven is evolutie. De zin van 'jouw' leven is ervaren.
Onderstaande komt van mijn website.


... en trouwens: "22"?? Veel te zware kost voor een jochie van 22, 23 jaar. Of kóm je uit '22?
(bericht gewijzigd op 7-12-2009 15:43:24)
Het was altijd groter dan we dachten dat het was
Op 07-12-2009 15:41:03 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
AND:
NewDayNL:

ha Bassie22 - je bent te bescheiden... Doe es ff een link van die website van je dan. RR

Bassie22:

De zin van het leven is evolutie. De zin van 'jouw' leven is ervaren.
Onderstaande komt van mijn website.


... en trouwens: "22"?? Veel te zware kost voor een jochie van 22, 23 jaar. Of kóm je uit '22?


leeftijd zegt niet altijd alles, dat iemand ouder is houdt in het gunstigste geval in dat deze meer tijd heeft gehad om zich mogelijk te ontwikkelen, dit zegt niet dat dit ook daadwerkelijk het geval hoeft te zijn. Iemand van 22 kan een stuk wijzer zijn dan iemand van 85 in dit geval. Plus leeftijd is maar een getal en het is vrij relatief, het hangt helemaal van de persoon in kwestie af.
Op 07-12-2009 17:23:31 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Marsepars: Zoals Barbossa al zei: 'Dying is the day worth living for!'

(bericht gewijzigd op 7-12-2009 19:05:11)
Cannot kill the Battery!!!
Op 07-12-2009 18:59:29 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Picobyte: We zijn als ziel hier op deze planeet om te leren,de aarde is een kleuterschool voor zielen.
Tot zover dus is ons leven hier wel nuttig.
Maar waarom zijn er zielen,en een schepping?
Eigenlijk is daar maar een antwoord op mogelijk.
Omdat het kan,puur zonder reden zonder doel gewoon omdat het kan.
Eerst was er niets toen een bigbang en de creatie van de eerste materie en levende ziel.
De ziel maakt als zodanig deel uit van het geheel van de formule voor alles.
Materie bestaat alleen als er mensen/zielen zijn om deze waar te nemen.
Stroom moet vloeien.
Op 07-12-2009 22:13:05 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Joep: De Zin van het leven,
ik zal daar Vannacht eens lekker over slapen..
Op 07-12-2009 22:46:32 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky:

Nee, dank u.
Op 07-12-2009 23:07:56 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
fred: Doet mij denken aan mijn legendarische leraar latijn:

"Alles is nutteloos, we kunnen echter nut vinden in het nutteloze"
Op 03-01-2010 0:20:45 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gerard: De zin van het leven is genieten.
'Don't forget rule number 6'
Op 03-01-2010 0:29:28 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Bassie22:
AND:

NewDayNL:

ha Bassie22 - je bent te bescheiden... Doe es ff een link van die website van je dan. RR

Bassie22:

De zin van het leven is evolutie. De zin van 'jouw' leven is ervaren.
Onderstaande komt van mijn website.


... en trouwens: "22"?? Veel te zware kost voor een jochie van 22, 23 jaar. Of kóm je uit '22?


leeftijd zegt niet altijd alles, dat iemand ouder is houdt in het gunstigste geval in dat deze meer tijd heeft gehad om zich mogelijk te ontwikkelen, dit zegt niet dat dit ook daadwerkelijk het geval hoeft te zijn. Iemand van 22 kan een stuk wijzer zijn dan iemand van 85 in dit geval. Plus leeftijd is maar een getal en het is vrij relatief, het hangt helemaal van de persoon in kwestie af.


Oeps... beetje late reactie...
Nee.. ik ben geen 22, en nee ik ben niet uit '22.
website: www.ariestolk.nl
Nieuw Bewust Zijn
Op 03-01-2010 15:44:52 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
wdawn: Ik geloof dat wij geen keuze hebben. We gaan dood, en we moeten in een nieuw lichaam verder leven. De vraag is, hoe stoppen wij deze Cirkel zodat we echt weer kunnen zijn WAT wij zijn zonder belemmering van een stoffelijk lichaam.

Er is niks wat wij moeten leren, waarom zou iets dat deel is van ALLES iets moeten leren van ons stoffelijke lijdensweg vol met tegen strijdigheden?
Ons wezen is al volmaakt, maar zit gewoon gevangen. Wie daar verantwoordelijk voor is ? Waarom wil je als een perfect wezen, imperfectie ervaren? Het enige wat ik me voor kan stellen is dat wij ons heeel erg vervelen, maar dat lijkt mij sterk.
(bericht gewijzigd op 25-1-2011 15:47:26)
triest zijn de "machtige", gelukkig zijn de domme.
Op --0 15:46:39 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Luk:
wdawn:

Ik geloof dat wij geen keuze hebben. We gaan dood, en we moeten in een nieuw lichaam verder leven. De vraag is, hoe stoppen wij deze Cirkel zodat we echt weer kunnen zijn WAT wij zijn zonder belemmering van een stoffelijk lichaam. ...


Tot aan "...we gaan dood" heb je helemaal gelijk hoor .

De cirkel stoppen is makkelijk (want die bestaat niet, dit terzijde): leef NU en blijf dood eens je dood bent. Zo simpel is het. En zo gaat het ook.
Denk ik (niet alleen).

Raar dat je deze thread na een jaar terug ophaalt.
De schijnheiligen hebben het schijnbaar gehaald. Ehyeh Asher Ehyeh.
Op --0 16:07:59 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
wdawn: Hij stond in ene keer boven aan mijn "laatste reactie" terwijl ik hier nog nooit een reactie had achtergelaten .
(bericht gewijzigd op 25-1-2011 16:34:06)
triest zijn de "machtige", gelukkig zijn de domme.
Op --0 16:33:27 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
armuth: Heren graag de twee niet dooreenwerpen,dat geeft misleiding.

Schepping en Evolutie

Geloof en Religie

Wetenschap en pseudo-wetenschap

Wonder en Geen wonder.

Onzichtbaar en Zichtbaar.

Geest en Vlees.

God en goden

Ik ben arm en toch rijk.Ik heb problemen en ben toch blij.
Op --0 17:59:19 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Pieter: Vlamingen en Walen

Belgen en niet-Belgen
No shit, Sherlock
Op --0 18:05:56 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Tetzmol: Je vergeet Koffie en Thee nog Pieter.
Maar deze discussie was toch al eens gevoerd?
Oh ja, Bier en Wijn niet te vergeten.
(bericht gewijzigd op 25-1-2011 18:11:04)
“You never know what is enough unless you know what is more than enough.”
Op --0 18:09:33 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
vosje: Straks, als je zelfmoord pleegt, kan je hierna niet meer leven, en heb je je leven nog meer verprutst dan het al was..
If time doesn't matter, distance also won't.
Op --0 18:28:55 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Pieter:
vosje:

Straks, als je zelfmoord pleegt, kan je hierna niet meer leven, en heb je je leven nog meer verprutst dan het al was..


Leg 's uit?
No shit, Sherlock
Op --0 18:31:09 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
vosje:
Pieter:

vosje:

Straks, als je zelfmoord pleegt, kan je hierna niet meer leven, en heb je je leven nog meer verprutst dan het al was..


Leg 's uit?

Nou je hebt voor je gevoel je leven al helemaal verpruts, en pleegt zelfmoord. Als je niet meer terug zou kunnen komen, zal je toch weer terug hunkeren naar leven?
Maar ja, ik zei maar wat. Zat met mijn hoofd nog na te denken, en schreef even snel op waar ik dacht..
If time doesn't matter, distance also won't.
Op --0 18:48:09 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Pieter: Je gaat ervan uit dat er een leven na de dood is, begrijp ik?
No shit, Sherlock
Op --0 18:50:31 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
vosje: Ik weet het niet, ik dacht er alleen aan, omdat er laatst zoiets soortgelijks tegen mij is gezegt, als grap ofzo. Alleen weet ik niet meer waar, en hoe..
If time doesn't matter, distance also won't.
Op --0 19:07:17 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Buff:
Luk:

wdawn:

Ik geloof dat wij geen keuze hebben. We gaan dood, en we moeten in een nieuw lichaam verder leven. De vraag is, hoe stoppen wij deze Cirkel zodat we echt weer kunnen zijn WAT wij zijn zonder belemmering van een stoffelijk lichaam. ...


Tot aan "...we gaan dood" heb je helemaal gelijk hoor .

De cirkel stoppen is makkelijk (want die bestaat niet, dit terzijde): leef NU en blijf dood eens je dood bent. Zo simpel is het. En zo gaat het ook.
Denk ik (niet alleen).



Besta jij uit meerdere personen ofzo...

Ik ben ook gek... :P
Op --0 19:20:57 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Buff: Het leven ansich is zinloos, maar goed dat jij er bent om er zin aan te geven...
Ik ben ook gek... :P
Op --0 19:47:54 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Arnold71: Het leven is zinloos, je moet het zelf zin geven door de dag te plukken.
Goed te doen, behulpzaam zijn, creatief en produktief.
Een andere theorie is dat je hier een taak hebt te vervullen.
(Waarom krijg je dan geen handleiding bij je geboorte met wat je
taak is? Nu moet je het zelf maar uitzoeken en zelfkennis is
toch ook niet gemakkelijk, hoewel dat bij mij toeneemt met de jaren.
Meer inzicht in mensen en situaties.
Er is ook een theorie die zegt dat je karma hebt op te lossen
uit vorige levens. De gebeurtenissen, personen en krachten die
werkzaam zijn in je leven komen uit een ander leven en tijd.
Dus karma en het principe van reïncarnatie.
Op --0 19:57:38 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
todo: Life is a bitch & then you die.
Ik kan er werkelijk niets anders in ontdekken of van maken.
Op --0 20:43:11 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
BeyondPerceptio:
todo:

Life is a bitch & then you die.
Ik kan er werkelijk niets anders in ontdekken of van maken.


Life is a beach and then you dive.
Op --0 20:55:06 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Buff:
BeyondPerceptio:

todo:

Life is a bitch & then you die.
Ik kan er werkelijk niets anders in ontdekken of van maken.


Life is a beach and then you dive.


Zo hoppa, met je kop in het zand...

Ik ben ook gek... :P
Op --0 21:01:32 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
armuth:
Buff:

Luk:

wdawn:

Ik geloof dat wij geen keuze hebben. We gaan dood, en we moeten in een nieuw lichaam verder leven. De vraag is, hoe stoppen wij deze Cirkel zodat we echt weer kunnen zijn WAT wij zijn zonder belemmering van een stoffelijk lichaam. ...


Tot aan "...we gaan dood" heb je helemaal gelijk hoor .

De cirkel stoppen is makkelijk (want die bestaat niet, dit terzijde): leef NU en blijf dood eens je dood bent. Zo simpel is het. En zo gaat het ook.
Denk ik (niet alleen).



Besta jij uit meerdere personen ofzo...


Leven is eeuwig.
Ging je maar dood,dan is alle ellende voorbij.
Jammer dat alleen ''vlees '' het zichtbare vergankelijk is.peer reviewd
Diegene die niet in het ''onzichtbare'' geloven ,
zijn i.d.d niet bang voor de dood.
Ik wel.
Ik ben arm en toch rijk.Ik heb problemen en ben toch blij.
Op --0 21:09:18 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Tetzmol: Je hoeft nergens bang voor te zijn Armuth. G-d is liefde en schepper van al. Dus ook schepper van de zonde. Zonde bestaat eigenlijk niet, maar het is enkel een mogelijkheid van het tegendeel. Vaak leer je meer van eens buiten de paden te wandelen dan door op de paden te blijven.
“You never know what is enough unless you know what is more than enough.”
Op --0 21:21:07 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
todo: Als leven eeuwig is, waar komen dan al die mensen vandaan?
Leven (mens, denken, ziel) komt ergens vandaan want er zijn steeds meer mensen. En als het een begin heeft heeft het ook een einde.

Op --0 21:53:49 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Tetzmol:
todo:

Als leven eeuwig is, waar komen dan al die mensen vandaan?
Leven (mens, denken, ziel) komt ergens vandaan want er zijn steeds meer mensen. En als het een begin heeft heeft het ook een einde.

Al eens gekeken hoe groot het heelal is? Er zijn meer zonnen dan dat er zandkorrels zijn op aarde.
Heb je al eens boven de Sahara gevlogen? Duizelingwekkend dus.
Alles bij elkaar opgeteld hebben er mogelijk door de eeuwen heen zo'n 20.000.000 mensen geleefd, da's peanuts. Daarbij genomen dat er een grote mogelijkheid is van reincarnatie. Dus waar maak je je druk om?
Eeuwigheid is een begrip dat ons petje te boven gaat, zonder begin noch einde.
“You never know what is enough unless you know what is more than enough.”
Op --0 22:05:22 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Buff:
armuth:

Leven is eeuwig.
Ging je maar dood,dan is alle ellende voorbij.
Jammer dat alleen ''vlees '' het zichtbare vergankelijk is.peer reviewd
Diegene die niet in het ''onzichtbare'' geloven ,
zijn i.d.d niet bang voor de dood.
Ik wel.




Het genoegen De Dood te mogen ontmoeten.

Een vriendelijke vreemdeling wacht daar aan je bed...
Voert je aan zijn hand mee een deur door...
En je ziet, daar begint de werkelijke, vreugdevolle pret...
Zingeving is een illusie, een onzinnig onderdeel van donker en licht...
Dit te ondervinden is een ieder gegeven en de mens zijn levensplicht...
Ik ben ook gek... :P
Op --0 22:19:54 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Buff: Ik 'kan' rijmen en dichten-... Ach laat ook maar.


(bericht gewijzigd op 25-1-2011 22:22:10)
Ik ben ook gek... :P
Op --0 22:21:38 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi: de zin van het leven voor mij is ontplooiing in de kunsten, gemeenschap (in de zin van dingen gemeen hebben niet in de zin van omgeving) en verlangen > werkelijkheid.

Daar realiteit de ultieme vorm van relativiteit betreft is er geen concrete zin, maar voor nu en straks zal alles magisch zijn en niks te maken met lagere vormen van realiteit zoals waar 90% van de mensheid zich in bevindt atm.

Lekker door muren heengaan, tegen de stroming in. Ben daar sterk genoeg voor, en wanneer ik dat niet meer ben ga ik wel naar een andere planeet, geen probleem mee.
Alleen een probleem met het opnieuw geboren worden aangezien ik mijn familie op prijs stel, mischien is dat net zo gemaakt maar ik hecht er veel waarde aan.

Ik ben iemand die wilt houden van, iemand die passie wenst, maar niet gemaakte passie, geen geforceerde gespeelde liefde voor dingen en mensen. uiterst impulsief en explosief.
Op --0 23:48:15 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Arnold71: @eoi:

Er is één theorie die zegt dat je door liefde weer naar elkaar toetrekt
in een volgend leven. Maar dat geldt ook in negatieve zin. Als je
bewijs van spreken iemand vermoord zal deze in een volgend leven
ook een rol spelen. Dan heb je een karmatische schuld in te lossen Ik denk dat het universum streeft naar evenwicht.
In dit leven en erna.
Op --0 0:53:25 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi: Ja dat zijn leuke fantasien, maar alles is eigenlijk fantasie, en hoe verder je weg gaat van de fantasie van anderen hoe leuker (onvoorspelbaarder) het leven kan worden of eigenlijk juist voorspelbaarder, nouja hun leven word dan voorspelbaarder, als je deel uit maakt van hun leven is het weer onvoorspelbaar, ohwell.

Ik geloof wel in oneindigheid maar niet in structurele menselijk doorgrondbare reincarnatie. Mensen moeten niet denken dat ze patent hebben op oneindige existentiele feiten, mensen kunnen wel met theorien strooien en vanalles door de war gooien maar uiteindelijk gaan we gewoon op in een ander leven, of we daar vat op hebben of niet terzijde. Namen zijn ook maar fantasie.
Woorden, dingetjes, stipjes.
Op --0 1:15:33 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Arnold71: (eoi

Mensen moeten niet denken dat ze patent hebben op oneindige existentiele feiten.

Je hebt niet voor het zeggen. Anders zou ik het wel weten als ik mocht kiezen in een volgend leven.Opgroeien in een rijke familie bijvoorbeeld.........dat scheelt al heel veel in je leven.

Ach ja, ik ben gezond. Eerst zien dat ik dit leven goed leef en op
orde krijg, en dat valt ook niet altijd mee.

Op --0 8:57:25 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
armuth:
Arnold71:

(eoi

Mensen moeten niet denken dat ze patent hebben op oneindige existentiele feiten.

Je hebt niet voor het zeggen. Anders zou ik het wel weten als ik mocht kiezen in een volgend leven.Opgroeien in een rijke familie bijvoorbeeld.........dat scheelt al heel veel in je leven.

Ach ja, ik ben gezond. Eerst zien dat ik dit leven goed leef en op
orde krijg, en dat valt ook niet altijd mee.


Onder de wet leven is mooi.
Maar daarna kan kan je niet meer kiezen,dan is je ''tijd'' voorbij.
Ik ben arm en toch rijk.Ik heb problemen en ben toch blij.
Op --0 9:35:28 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Arnold71: @armuth

Er wordt gezegd, maar dat is ook weer een theorie dat je je ouders
kiest in een nieuw leven met daarbij behorende levenslessen.
Dus weer het karma verhaal.

Alleen gebeurt dat onderbewust. Dat kun je je niet herinneren,
zo ook je vorige levens niet.
Op --0 0:15:36 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
armuth:
Arnold71:

@armuth

Er wordt gezegd, maar dat is ook weer een theorie dat je je ouders
kiest in een nieuw leven met daarbij behorende levenslessen.
Dus weer het karma verhaal.

Alleen gebeurt dat onderbewust. Dat kun je je niet herinneren,
zo ook je vorige levens niet.


Vanaf de oorsprong zijn jij en jouw oer- en oer- .... enz ,voorouders
allemaal unieke personen.
Die lopen nu nog rond en zijn niet UITgestorven.
isnieanders.
Ik ben arm en toch rijk.Ik heb problemen en ben toch blij.
Op --0 13:45:16 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Arnold71: @armuth:

Ook zij zijn een ziel met een lichaam die ergens vandaan is gekomen.
Maar het blijft toch raadselachtig dat je karaktertrekken, gedragingen
en zelfs trauma's van je ouders en voorouders in je hebt.

Dat is wat ook wel eens voorouderlijke ziel genoemd. Dat je kijkt
naar het gedrag van ouders, voorouders om een persoon te begrijpen.
Familiekarma die wordt doorgegeven Zoals Rijkdom, crimineel gedrag of talenten.
Het is toch vreemd hoe dat in mensen zit gebakken en wordt
doorgegeven. Totdat je zelf bepaalde dingen zat bent en uit deze
vicieuze cirkel vandaan stapt en het zelf anders aanpakt,
het doorbreken van je familiekarma.

Dat zijn raadselachtige dingen......
Op --0 13:57:52 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
armuth: Al ben je één van een ééneiige tweeling,
de ''persoon'' zijn niet identiek.
Ik ben arm en toch rijk.Ik heb problemen en ben toch blij.
Op --0 14:03:45 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
vosje: [quote=Arnold71]
@armuth:

[...]
Familiekarma die wordt doorgegeven Zoals Rijkdom, crimineel gedrag of talenten.
[...]
[/quote]
Volgensmij zelfs al, als je het niet van elkaar weet?
If time doesn't matter, distance also won't.
Op --0 14:49:47 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
wdawn: Hmm je eigen ouders uitzoeken, hahah dan moet mijn "ik" wel heel sterk zijn wilt hij mij deze ouders hebben gegevens :S.

Soms zou ik wel eens willen dat de lessen die je schijnbaar te leren hebt gewoon wat directer aan je verteld worden, scheelt een hoop tijd. Ik heb zo vaak het idee bij bepaalde mensen die mij op een indirecte manier wat vertellen dat zij nog veel meer weten, waarom het niet gewoon direct vertellen? of zou het onbewust gaan en pik ik toevallig die lessen in ene keer op?

Pfff kon ik alles maar gewoon herinneren, dan maar eventjes depri zijn omdat ik het misschien niet aankan, uiteindelijk herstel ik wel weer.
Ik weet dat er veel meer is dan ik nu kan waarnemen, maar ik kan het nog niet ervaren te minste niet op de manier hoe ik het wil, heel frustrerend is dat. Ik hou niet van dat machteloze gevoel, weten dat er meer is dan je kan waarnemen en het ook ervaren, maar er niks tegen kunnen doen :S iedere dag lekker leeggezogen worden zonder jezelf te kunnen verdedigen.

Misschien was ik in maar vorige levens wel heel machtig en net zo als de mensen die ik nu haat :S en mag ik nu die machteloosheid ervaren, Jippie.

(bericht gewijzigd op 26-1-2011 17:43:24)
triest zijn de "machtige", gelukkig zijn de domme.
Op --0 17:32:17 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Arnold71: wdawn:

(Misschien was ik in maar vorige levens wel heel machtig en net zo als de mensen die ik nu haat :S en mag ik nu die machteloosheid ervaren, Jippie. ).

Misschien kan dat omdat je door de levens heen verschillende
ervaringen op moet doen.
Op --0 23:15:37 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
HansMichaelChi:
Sa2_hidup:

Ik moet er eerst nog achterkomen of ik wel leef

Vraagt U zich af of U leeft? Hoe kunt U dat als U niet leeft?
Op --0 3:15:33 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Fremdkörper: Tip: lees Wees blij dat het leven geen zin heeft van de onvolprezen Jaap van Heerden.

Kerngedachte: als het leven een aantoonbare zin zou hebben, dan zou ons gehele leven - dag in, dag uit - in het teken moeten staan van deze zin.
Dat kan niet anders dan een verschrikkelijk bestaan zijn!
Respecteer de mens, maar niet zijn overtuigingen.
Op --0 9:15:37 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Luk:
Fremdkörper:

Tip: lees Wees blij dat het leven geen zin heeft van de onvolprezen Jaap van Heerden.

Kerngedachte: als het leven een aantoonbare zin zou hebben, dan zou ons gehele leven - dag in, dag uit - in het teken moeten staan van deze zin.
Dat kan niet anders dan een verschrikkelijk bestaan zijn!



In sommige oer-katholieke gemeenschapjes in Nederland (en over heel de wereld zijn er zo nog een pak) is dat dan ook zo.
De schijnheiligen hebben het schijnbaar gehaald. Ehyeh Asher Ehyeh.
Op --0 11:56:23 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Clavius:
Fremdkörper:

Tip: lees Wees blij dat het leven geen zin heeft van de onvolprezen Jaap van Heerden.

Kerngedachte: als het leven een aantoonbare zin zou hebben, dan zou ons gehele leven - dag in, dag uit - in het teken moeten staan van deze zin.
Dat kan niet anders dan een verschrikkelijk bestaan zijn!


Je onderbouwt je laatste zin niet, vermoedelijk omdat je weet dat je stelling onwaar is. Want immers, als het zo erg is om de zin van het leven te kennen, waarom zijn dan alle grote filosofen, en waarschijnlijk zelfs alle mensen sowieso, er dan al sinds mensenheugenis zo naarstig naar op zoek?!? Met andere woorden, het verlangen van de mens, dat men in de praktijk terugziet, weerspreekt je stelling.
I might just be saying that to get you mad...
Op --0 13:45:44 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Luk:
Clavius:

Fremdkörper:

Tip: lees Wees blij dat het leven geen zin heeft van de onvolprezen Jaap van Heerden.

Kerngedachte: als het leven een aantoonbare zin zou hebben, dan zou ons gehele leven - dag in, dag uit - in het teken moeten staan van deze zin.
Dat kan niet anders dan een verschrikkelijk bestaan zijn!


..., en waarschijnlijk zelfs alle mensen sowieso, er dan al sinds mensenheugenis zo naarstig naar op zoek?!? Met andere woorden, het verlangen van de mens, dat men in de praktijk terugziet, weerspreekt je stelling.


Dan leef jij toch in een andere praktijk dan ik hoor.
Zomaar veralgemenen wat uw overtuiging is...
Dat u op zoek bent naar "de zin van het leven", dat er zo nog mensen zijn, zelfs (grote, en dan nog "alle"?) filosofen, kan allemaal best zijn.
Maar daar dan ineens maar "waarschijnlijk alle mensen" van maken en die opdringen met "het verlangen naar het kennen van de zin van het leven" maakt het een beetje blufpoker volgens mij.
Of quote ik je weer fout en schreef je niet wat er staat, sorry dan.

Het linkshandig zijn van vele mensen, zelfs grote filosofen, dat men in de praktijk terugziet, bewijst volgens mij niet dat alle mensen linkshandig zijn.

Ik zou dat boek wel eens willen lezen trouwens, maar ik vind het nergens meer (nieuw) te koop (en tweedehands ook niet). Lijkt me wel interessant. Want ik denk dat het een verschrikkelijk bestaan moet zijn, dag in dag uit te moeten leven in het teken van de zin van het leven. Een mening die wel meerdere mensen hebben. Er is zelfs een boek over geschreven, dus wat ik in de praktijk terugzie weerspreekt ...

De schijnheiligen hebben het schijnbaar gehaald. Ehyeh Asher Ehyeh.
Op --0 14:21:59 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Clavius:
Luk:

Dan leef jij toch in een andere praktijk dan ik hoor.
Zomaar veralgemenen wat uw overtuiging is...
Dat u op zoek bent naar "de zin van het leven", dat er zo nog mensen zijn, zelfs (grote, en dan nog "alle"?) filosofen, kan allemaal best zijn.
Maar daar dan ineens maar "waarschijnlijk alle mensen" van maken en die opdringen met "het verlangen naar het kennen van de zin van het leven" maakt het een beetje blufpoker volgens mij.
Of quote ik je weer fout en schreef je niet wat er staat, sorry dan.

Het linkshandig zijn van vele mensen, zelfs grote filosofen, dat men in de praktijk terugziet, bewijst volgens mij niet dat alle mensen linkshandig zijn.


Blablabla... appels met peren... bla... Na je gedrag in het andere topic hecht aan JOU mening 0,0 waarde. (http://www.grenswetenschap.nl/nieuws/Raimon-Panikkar-Als-je-niet-in-God-gelooft-kun-je-niet-in-jezelf-geloven/#reactie160237) Nu ontken je al dat 'de zin van het leven' dé grote vraag is die de gehele mensheid al sinds haar bestaan bezighoudt.
(bericht gewijzigd op 27-1-2011 14:45:53)
I might just be saying that to get you mad...
Op --0 14:39:36 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
wdawn: Kerngedachte: als het leven een aantoonbare zin zou hebben, dan zou ons gehele leven - dag in, dag uit - in het teken moeten staan van deze zin.
Dat kan niet anders dan een verschrikkelijk bestaan zijn!

Hoezo, als je het bereikt hebt kun je gaan richten op andere dingen , lijkt me een veel betere volgorde .

triest zijn de "machtige", gelukkig zijn de domme.
Op --0 15:04:16 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Luk:
Clavius:

Nu ontken je al dat 'de zin van het leven' dé grote vraag is die de gehele mensheid al sinds haar bestaan bezighoudt.


"Wat eten we morgen?", dàt is dé grote vraag die de gehele mensheid al sinds haar bestaan bezighoudt.

De schijnheiligen hebben het schijnbaar gehaald. Ehyeh Asher Ehyeh.
Op --0 15:10:48 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
wdawn: Nu niet meer , en toen was er nog veel meer te eten eigenlijk, dus toen eigenlijk ook niet. Je moest er alleen iets meer moeite voordoen.

Pff met de kennis van toen over de natuur had iedereen altijd wel wat te eten, alleen wanneer mensen zich gebieden gaan toe eigenen wordt het een probleem "groot grond bezitters".

Zelfs ik kan nu overal voedsel vinden als er geen supermarkten meer zouden zijn, of ik het altijd lekker vind dat is de luxe vraag.

De vraag die mensen dus iedere dag bezig houdt is een luxe vraag .

Mensen in Afrika hebben geen "luxe" voedsel doordat andere hen dat niet gunnen, de moderne "groot grond bezitters".

Dieren houden zich alleen bezig met voedsel, de meeste van ons zijn geen dieren .

triest zijn de "machtige", gelukkig zijn de domme.
Op --0 15:19:02 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Pieter:
Luk:

Clavius:

Nu ontken je al dat 'de zin van het leven' dé grote vraag is die de gehele mensheid al sinds haar bestaan bezighoudt.


"Wat eten we morgen?", dàt is dé grote vraag die de gehele mensheid al sinds haar bestaan bezighoudt.


En n**ken

Edit. Uitlating gekuist.
(bericht gewijzigd op 27-1-2011 15:49:56)
No shit, Sherlock
Op --0 15:49:03 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
wdawn: Nope, ook luxe en ook een dierlijke drang.
Voor mij wel 1 van de moeilijkere om onder controle te houden
(bericht gewijzigd op 27-1-2011 15:53:45)
triest zijn de "machtige", gelukkig zijn de domme.
Op --0 15:51:56 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Fremdkörper:
Clavius:

Fremdkörper:

Tip: lees Wees blij dat het leven geen zin heeft van de onvolprezen Jaap van Heerden.

Kerngedachte: als het leven een aantoonbare zin zou hebben, dan zou ons gehele leven - dag in, dag uit - in het teken moeten staan van deze zin.
Dat kan niet anders dan een verschrikkelijk bestaan zijn!


Je onderbouwt je laatste zin niet, vermoedelijk omdat je weet dat je stelling onwaar is. Want immers, als het zo erg is om de zin van het leven te kennen, waarom zijn dan alle grote filosofen, en waarschijnlijk zelfs alle mensen sowieso, er dan al sinds mensenheugenis zo naarstig naar op zoek?!? Met andere woorden, het verlangen van de mens, dat men in de praktijk terugziet, weerspreekt je stelling.


Hoezo bevestigt een verlangen naar iets dat het a) bestaat en b) de moeite van het verwerven waard is? Ik zie niet hoe dat dwingend zou zijn.

Ik onderbouw gewoon niet dat het kennen van de zin van het leven vreselijk is, omdat dat voor zich spreekt.

En tegen al die zoekers zou ik willen zeggen: de jacht is vaak leuker dan het bezit, en be careful what you wish, you might get it.

Het is jammer dat de humor van de stelling van Van Heerden je kennelijk ontgaat.

Respecteer de mens, maar niet zijn overtuigingen.
Op --0 21:36:01 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Tetzmol:
armuth:

Al ben je één van een ééneiige tweeling,
de ''persoon'' zijn niet identiek.

Da's ook toevallig, ik ben een twee eiige eenling. Ik ben volledig identiek aan mezelf.

(bericht gewijzigd op 27-1-2011 21:53:47)
“You never know what is enough unless you know what is more than enough.”
Op --0 21:51:50 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden