In 1995 stichtte ik, samen met Herman Hegge, Frontier Sciences Foundation. Indertijd was Nederland grotendeels louter bekend voor graancirkelonderzoekers en een UFO-ontvoeringsexpert – Philip CoppensHilda Musch. Korte tijd later ruilde ik Vlaanderen in voor Groot-Brittannië – wat ik recent voor Los Angeles heb ingeruild.

Nu, vijftien jaar later, zie ik dat er niet veel veranderd is in de Lage Landen. De interesse in grenswetenschappen is er nog steeds, maar als je die vergelijkt met de opgang van dit genre elders – bijvoorbeeld Amerika – dan is het duidelijk dat de Lage Landen achterblijven.

De Da Vinci Code was een succes – wereldwijd – maar had niet de reusachtige impact hier die het in andere landen wel kende. Zenders als Discovery en The History Channel doen vaak “ons soort” documentaires – al wordt Nostradamus al te vaak vernoemd. Maar hoe komt het dat Amerikanen beter bekend zijn met de Orval dimensie van Nostradamus dan geïnteresseerden in de Lage Landen? Waarom worden onderzoekers, zoals Wim Zitman op het vlak van Egypte, niet vaker uitgenodigd om zijn theses uiteen te zetten?

Met Frontier Publishing probeerden we Europese auteurs een Engelstalig boekenplatform te geven. Dat is vaak gelukt. Maar vaak zijn de Nederlandse en Vlaamse lichten meer en beter gelezen elders dan in eigen land. Waarom?

Het antwoord moet ik schuldig blijven. Ik woon al te lang niet meer in deze contreien om te weten waar precies het probleem ligt. Maar ik zal het proberen. Grotendeels, lijkt me, is de wereld sterk veranderd, maar zijn de Lage Landen niet echt meeveranderd. Schrik van het vreemde is hier veel dieper en groter dan elders. Racisme in alle lagen van de bevolking is hier – helaas – veel duidelijker aanwezig dan elders. Daarnaast zitten we vast in oude denkpatronen en leven we in een klimaat waar wat de buren van ons denken, nog steeds bijzonder belangrijk lijkt te zijn. “De schone schijn” en schrik voor het vreemde zijn dooddoeners voor verandering en grenswetenschappen zijn – per definitie – intiem verbonden met verandering.

We leven in een tijdperk van verandering. Dat is een feit voor de hele wereld. Maar elke maatschappij heeft zijn specifieke problemen. De Verenigde Staten mag dan al teveel fundamentalistische godsdienst hebben, Europa heeft echter hetzelfde probleem: geen echte spiritualiteit. Er is geen echte drang om wijsheid opnieuw centraal te stellen. En dat is belangrijk, want dat is intiem verbonden met grenswetenschappen.

Wat is dus het probleem van grenswetenschappen in de Lage Landen? Elders heeft men de stap gezet van puur intellect naar het hart: wat betekent het allemaal en hoe passen we het dagdagelijks toe? Dat die stap in de Lage Landen niet gezet is, is duidelijk als je ziet dat het merendeel van de auteurs en sprekers mannen zijn. Op het Frontier Symposium 2009 vroeg het publiek zich af waarom er niet meer vrouwelijke sprekers zijn. Probleem is: niemand kan ze vinden. Omdat de Vlaming en Nederlander nog steeds teveel intellectueel aankijkt naar grenswetenschappen. En dus komen de vrouwelijke sprekers op dit symposium vaak uit het buitenland.

Verandering moet je niet bespreken of denken; je moet het leven. En dat is het probleem van de Lage Landen en waarom er zo bitter weinig veranderd is in de voorbije vijftien jaar.

Hoewel het dus hoger tijd is dan elders om te veranderen, hebben onze contreien ook een eeuwenoude traditie van revolutie in plaats evolutie. Dus wat nog niet is, kan hier vaak sneller komen. Maar dit mag geen excuus zijn om onmiddellijk met de rest van de wereld verandering en de grenswetenschappen te omarmen en te leven.

Steenslagen:
Op het Frontier Symposium 2009 vroeg het publiek zich af waarom er niet meer vrouwelijke sprekers zijn. Probleem is: niemand kan ze vinden. Omdat de Vlaming en Nederlander nog steeds teveel intellectueel aankijkt naar grenswetenschappen. En dus komen de vrouwelijke sprekers op dit symposium vaak uit het buitenland.


Wat dacht je van Janet Ossebaard ipv Bert Janssen bij het volgende symposium? Of Désirée Röver ipv Marcel Messing?
Op 09-01-2010 10:50:59 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Steenslagen:
Verandering moet je niet bespreken of denken; je moet het leven. En dat is het probleem van de Lage Landen en waarom er zo bitter weinig veranderd is in de voorbije vijftien jaar.


De Nederlander is en wordt dermate kundig geïndoctrineerd dat je kunt verwachten dat niet eens écht domme mensen het de eerste jaren nog steeds over complottheorieën zullen hebben, met de nadruk op theorieën. Nederland is reddeloos verloren volgens Robin de Ruiter (Ecuador/Bolivia) en Peter Stuivenberg (Zuid-Afrika) en het lijkt er helaas sterk op dat ze gelijk gaan krijgen.
Op 09-01-2010 11:13:27 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Steenslagen:
In 1995 stichtte ik, samen met Herman Hegge, Frontier Sciences Foundation. Indertijd was Nederland grotendeels louter bekend voor graancirkelonderzoekers en een UFO-ontvoeringsexpert – Hilda Musch.


Nederland was voor 1995 ook bekend dankzij David Summers en zijn blad Exposure, waar Herman Hegge het vak leerde als assistent van David. Een artikel van Eustace Mullins over de mainstream media in de VS is dankzij Exposure in 1993 bij de Spaanse Rus Daniel Estulin terechtgekomen en heeft dusdanig veel indruk gemaakt dat Estulin het als belangrijkste bron benutte voor zijn in 2006 verschenen boek over de Bilderbergconferentie.

Als je ziet hoezeer de kwaliteit van de artikelen in Frontier Magazine de laatste jaren is verbeterd, is er misschien toch nog wel een klein beetje hoop voor Nederland en België.
Op 09-01-2010 11:23:50 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Cultuurmeneer:
Philip Coppens:

De Verenigde Staten mag dan al teveel fundamentalistische godsdienst hebben, Europa heeft echter hetzelfde probleem: geen echte spiritualiteit. Er is geen echte drang om wijsheid opnieuw centraal te stellen.
...
Verandering moet je niet bespreken of denken; je moet het leven.


Steenslagen:
De Nederlander is en wordt dermate kundig geïndoctrineerd dat je kunt verwachten dat niet eens écht domme mensen het de eerste jaren nog steeds over complottheorieën zullen hebben, met de nadruk op theorieën. Nederland is reddeloos verloren volgens Robin de Ruiter (Ecuador/Bolivia) en Peter Stuivenberg (Zuid-Afrika) en het lijkt er helaas sterk op dat ze gelijk gaan krijgen.


Op zichzelf een mooi statement "Verandering moet je niet bespreken of denken; je moet het leven." Maar je kunt toch niet zomaar overal met je 'hart' achteraan lopen? Je moet toch ook kritisch zijn!?!

Je noemt de USA al met z'n 95% van de inwoners die religieus en in hoofdzaak christelijk is. Het is niet alleen het echte fundamentalisme van een minderheid dat daar een probleem is maar ook dat een overgrote meerderheid van 95% maar klakkeloos aannemen dat de bijbel op enige wijze de waarheid en 'wijsheid' is. Het probleem is dat wanneer je je gezond verstand maar in de ijskast zet je overal wel achteraan kunt lopen.
Ik ga er wel vanuit dat 'conspiracy'-claims een kern van waarheid bevatten maar moet ik dan meteen alles geloven wat op internet staat?

(bericht gewijzigd op 9-1-2010 11:43:35)
God... Dat ben je zelluf!
Op 09-01-2010 11:29:32 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
celtic: Ik merk om mij heen dat er toch steeds meer mensen zich uit de kudde losmaken. Vooral vrouwen. Maar het midden pad lijkt te verdwijnen. Ze geloven het ene uiterste of het andere uiterste.
(bericht gewijzigd op 9-1-2010 11:47:34)
Condemnation without investigation is the highest form of ignorance
Op 09-01-2010 11:45:48 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Steenslagen:
Cultuurmeneer:


Ik ga er wel vanuit dat 'conspiracy'-claims een kern van waarheid bevatten maar moet ik dan meteen alles geloven wat op internet staat?


Natuurlijk moet je nooit en te nimmer iets klakkeloos geloven. Jij schreef me hier eind vorig jaar dat je lang geleden Antony Sutton's 'America's Secret Establishment' hebt gelezen en daar enthousiast over was, dus het probleem in Nederland en België is zeker niet vooral door jou veroorzaakt, Cultuurmeneer.

Om wel treurig van te worden zijn die types waarmee Nederland vergeven is. Hard schreeuwen over de 'conspiracy-gelovers' (nadruk op "gelovers" , maar zelf ondertussen te beroerd om de feiten goed gedocumenteerd onder ogen te willen zien in een van de talloze boeken die de afgelopen vijftig, zestig jaar in de VS en Engeland zijn verschenen.

Maar Philip Coppens heeft het geloof ik niet zozeer over samenzweringen, maar over het veel bredere geheel van grenswetenschappen.
(bericht gewijzigd op 9-1-2010 11:53:32)
Op 09-01-2010 11:48:31 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Cultuurmeneer:
Steenslagen:

...
Maar Philip Coppens heeft het geloof ik niet zozeer over samenzweringen, maar over het veel bredere geheel van grenswetenschappen.


Begrijp ik! (Ik had m'n reactie iets beter moeten indelen: het stukje over conspiracies was een reactie op jouw post.)
Maar ook achter 'het veel bredere geheel van grenswetenschappen' kun je toch niet zomaar aanlopen?! Ik vind 't juist interessant om 'grenswetenschap' te matchen met reguliere wetenschap.
Zo heb ik vanmorgen nog een nieuws-item geupload waarin blijkt dat 'geometrische wetten' RNA vorm geven: http://futurity.org/top-stories/new-clues-to-how-rna-gets-in-shape/ Echter helaas nog niet te zien bij het 'Laatste nieuws'.

Maar wat de massa van mensen betreft die niet open staat voor grenswetenschappen: daar ben ik het wel met je eens. Misschien een kwestie van gehoorzaamheid of (al dan niet gezond) wantrouwen.Maar misschien worden ze ook wel afgeschrikt door de wat extremere sites als Niburu e.d.
God... Dat ben je zelluf!
Op 09-01-2010 0:07:16 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Plakband: ..of Argusoog of Wanttoknow. Die laatste denken echt alleen met hun hart...denken ze. Wat uit kan monden in een flink staaltje hoogmoed, getuige de openingszin van de beheerder uit een recent artikel 'Wie ben ik?':
"Wie ben ik? Als je denkt dat het leven berust op een soort toeval zonder enige betekenis, is je perceptie van de complexe wereld om je heen slechts gericht op betekenisloosheid en zinloosheid."

Zo, wordt iedereen even veroordeeld die niet gelooft wat hij gelooft. En heeft daarom per definitie een betekenisloos en zinloos leven. Maar heeel erg vanuit het hart geredeneerd hoor. Wat een idioterie.

Over dit artikel:
De heer Coppens reist veel de wereld over denk ik? Toch snap ik niet zo goed waar zijn bevindingen op zijn gebasseerd. Het is duidelijk dat er een enorme markt gemoeid is met spiritualiteit/grenswetenschappelijke en esotherische zaken. Misschien is de mens in de lage landen wat minder geneigd om in de commercie van al te wilde of vage beweringen te trappen. Dat kan je 'reddeloos verloren' noemen. Of je kunt stellen dat ze andere interesses en gedachten hebben. En of je dat dan banaal of kortzichtig om minder ontwikkeld vindt - sja.
Edit:
By the way, het lijkt me sterk dat er niet genoeg vrouwelijke sprekers te vinden zijn. Kijk alleen al naar de hoeveelheid vrouwelijke schrijvers van vele boeken in de Frontier Bookshop zelf. Volgens mij kom je echter snel uit op een snijvlak wbt grenswetenschappelijke zaken versus spiritualiteit/esotherie. En ik heb de indruk dat veel dames sneller en liever richting de mooie verhalen en uiterst fantastische beweringen gaan die 'goed voelen'. Er zullen er ook genoeg zijn die wel voor wat meer en beter onderbouwde zaken gaan maar naar mijn idee zeker niet de meerderheid.

(bericht gewijzigd op 9-1-2010 12:32:46)
ech?
Op 09-01-2010 0:26:22 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Steenslagen:
Cultuurmeneer:

Steenslagen:

...
Maar Philip Coppens heeft het geloof ik niet zozeer over samenzweringen, maar over het veel bredere geheel van grenswetenschappen.


Begrijp ik! (Ik had m'n reactie iets beter moeten indelen: het stukje over conspiracies was een reactie op jouw post.)
Maar ook achter 'het veel bredere geheel van grenswetenschappen' kun je toch niet zomaar aanlopen?! Ik vind 't juist interessant om 'grenswetenschap' te matchen met reguliere wetenschap.
Zo heb ik vanmorgen nog een nieuws-item geupload waarin blijkt dat 'geometrische wetten' RNA vorm geven: http://futurity.org/top-stories/new-clues-to-how-rna-gets-in-shape/ Echter helaas nog niet te zien bij het 'Laatste nieuws'.

Maar wat de massa van mensen betreft die niet open staat voor grenswetenschappen: daar ben ik het wel met je eens. Misschien een kwestie van gehoorzaamheid of (al dan niet gezond) wantrouwen.Maar misschien worden ze ook wel afgeschrikt door de wat extremere sites als Niburu e.d.


Niburu is meer voor Veronica-publiek, Paravisie en dergelijke, zoals Alex Jones en Jesse Ventura in de VS zich ook vooral richten op de gewone man. Maar in de VS is grenswetenschap, conspiracy de laatste jaren kennelijk zo populair geworden dat er steeds meer 'alternatieve' radio- en televisiestations opkomen die daar aandacht aan besteden. Dat missen wij. Hier is ook veel verdeeldheid. Men is, op z'n Nederlands, het liefst bezig met het beschimpen van de negatieve kanten van Niburu, terwijl de krachten beter gebundeld zouden kunnen worden.

Je zou Nederlanders achter die tv moeten zien weg te krijgen. Veel van die afstompende programma's als Big Brother, Gouden Kooi, en dergelijke worden in Nederland bedacht door types als John de Mol, Reinout Oerlemans, Joop van den Ende en geëxporteerd naar andere westerse landen. En van de kletspraat van NOVA, Journaal, Eénvandaag en P&W wordt ook niemand wijzer, behalve de gevestigde orde.


(bericht gewijzigd op 9-1-2010 12:52:37)
Op 09-01-2010 0:49:42 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Plakband: Nou nou, daar heb je me een punt hoor. Want David Icke is natuurlijk DE grote waarheidsbrengert.
'Secrets of the Matrix' was trouwens erg vermakelijke lezing. Mooi gebracht verhaal met genoeg typisch Britse Humor dus regelmatig hard gelachen voor mijn schermpje. En dat zo'n 5 tot 6 uur achter elkaar als ik me goed herinner. Knap om voor zo'n lange duur bevlogen op een podium te staan. Wat me na het aanzien van meerdere lezingen daarna duidelijk werd, is dat Icke altijd maar hetzelfde verhaal afdraait wat door de tijd heen wordt bijgeschaafd naar gelang zijn ontdekkingen en zeker ook overtuigingen in zijn persoonlijke zoektocht. Dus als je jezelf -tig jaar traint in dat verhaal dan kom je inderdaad een heel eind. Het lijkt me een heel sympathieke kerel. Die op een functionele manier zijn EIGEN gedachtengoed leuk weet uit te dragen en over te brengen.
ech?
Op 09-01-2010 18:36:24 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Steenslagen:
Mosselman:

Nou nou, daar heb je me een punt hoor. Want David Icke is natuurlijk DE grote waarheidsbrengert.
'Secrets of the Matrix' was trouwens erg vermakelijke lezing. Mooi gebracht verhaal met genoeg typisch Britse Humor dus regelmatig hard gelachen voor mijn schermpje. En dat zo'n 5 tot 6 uur achter elkaar als ik me goed herinner. Knap om voor zo'n lange duur bevlogen op een podium te staan. Wat me na het aanzien van meerdere lezingen daarna duidelijk werd, is dat Icke altijd maar hetzelfde verhaal afdraait wat door de tijd heen wordt bijgeschaafd naar gelang zijn ontdekkingen en zeker ook overtuigingen in zijn persoonlijke zoektocht. Dus als je jezelf -tig jaar traint in dat verhaal dan kom je inderdaad een heel eind. Het lijkt me een heel sympathieke kerel. Die op een functionele manier zijn EIGEN gedachtengoed leuk weet uit te dragen en over te brengen.


Begreep jij 5% van wat Icke in zijn voortdurend evoluerend verhaal probeert duidelijk te maken dan zou de wereld (ook de jouwe) er alweer een beetje minder droevig aan toe zijn.

Overigens is David Icke natuurlijk niet dé waarheidbrenger maar slechts een in een hele lange rij van wie hij veel geleerd en overgenomen heeft.

Onder het motto, kijk eens er lopen nóg dommeren dan Mosselman op deze planeet, is het leuk om jezelf zacht te spiegelen aan een Alex Jones of Jesse Ventura, maar enorm veel verrijkender is het werk van de échte conspiracy-onderzoekers als E.C. Knuth, Emanuel Josephson, William Guy Carr, Antony Sutton, Eustace Mullins, Gary Allen, G. Edward Griffin, William Cooper, Jordan Maxwell, Gurudas, Fritz Springmeier, Anthony Hilder, Bill Still, Michael Tsarion, Stewart Swerdlow, Jim Marrs, Jim Keith, Eric Jon Phelps, Texe Marrs, Robin de Ruiter, Peter Stuivenberg.
(bericht gewijzigd op 9-1-2010 20:07:38)
Op 09-01-2010 20:06:18 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Steenslagen:
Steenslagen:

...enorm veel verrijkender is het werk van de échte conspiracy-onderzoekers als E.C. Knuth, Emanuel Josephson, William Guy Carr, Antony Sutton, Eustace Mullins, Gary Allen, G. Edward Griffin, William Cooper, Jordan Maxwell, Gurudas, Fritz Springmeier, Anthony Hilder, Bill Still, Michael Tsarion, Stewart Swerdlow, Jim Marrs, Jim Keith, Eric Jon Phelps, Texe Marrs, Robin de Ruiter, Peter Stuivenberg.

Vooral niet te vergeten: Nesta Webster, Benjamin Freedman, Webster Tarpley, John Coleman, Ted Gunderson, Len Horowitz, Jerry E. Smith.
(bericht gewijzigd op 10-1-2010 6:11:12)
Op 10-01-2010 6:07:28 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Plakband: En die heb je allemaal gelezen? Wauw, wat knap zeg. Nu weet je precies hoe alles in elkaar zit. Dat al die sheeple dat niet weten zeg. Dom hoor van ze. Maar gelukkig 'mag' jij de enige weg, de waarheid en het licht verkondigen, 'is dat jou gegeven' van boven of zo? Dat je als doortastende lichtbrenger bent verkozen om dit uit te mogen dragen....het zal je beslist een heel speciaal en uitverkoren gevoel geven. Gekkie.
ech?
Op 10-01-2010 0:28:16 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Steenslagen:
Mosselman:

En die heb je allemaal gelezen? Wauw, wat knap zeg. Nu weet je precies hoe alles in elkaar zit. Dat al die sheeple dat niet weten zeg. Dom hoor van ze. Maar gelukkig 'mag' jij de enige weg, de waarheid en het licht verkondigen, 'is dat jou gegeven' van boven of zo? Dat je als doortastende lichtbrenger bent verkozen om dit uit te mogen dragen....het zal je beslist een heel speciaal en uitverkoren gevoel geven. Gekkie.

Hoewel ik het minder slecht getroffen heb dan jij ben ik ook maar een domme jongen, Mosselman. Desondanks is het niet plezierig om een sukkel die het vertikt zich te verdiepen in de conspiracy-materie steeds maar dat ego te zien opblazen in een poging zijn eigen onnozelheid te rechtvaardigen. Het is best als jij je gewillig naar de slachtbank wilt laten leiden, maar hou op met je gemekker over anderen die niet van plan zijn om zich net zo braaf als jij te laten meevoeren.
Op 10-01-2010 0:57:35 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Plakband: Oh mijn god, vooral die laatste zinnen weer... Duidelijk religieus waanzinnig ge-tunnel. Bij tijd en wijle ga ik inderdaad goed tekeer omdat het conspiracy-hoedje-gebeuren me wat teveel de overhand neemt zonder dat er een weerwoord komt. Dat lijkt me prima voor de balans.

Zo, en nu weer even aan het infuus om mijn ego NOG verder op te blazen . Tot de volgende keer maar weer(gekkie).
ech?
Op 10-01-2010 14:40:13 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Steenslagen:
Mosselman:

Zo, en nu weer even aan het infuus om mijn ego NOG verder op te blazen . Tot de volgende keer maar weer(gekkie).

Misschien moet je ook eens lachgas proberen, net als Firefox.
Op 10-01-2010 15:25:44 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Frank Bomans:
Steenslagen:

Mosselman:

Zo, en nu weer even aan het infuus om mijn ego NOG verder op te blazen . Tot de volgende keer maar weer(gekkie).

Misschien moet je ook eens lachgas proberen, net als Firefox.

gasgrapjes?
Zijde weer bezig, Madam Toerkes?
Op 10-01-2010 15:28:21 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
ThoTh:
Frank Bomans:

Steenslagen:

Mosselman:

Zo, en nu weer even aan het infuus om mijn ego NOG verder op te blazen . Tot de volgende keer maar weer(gekkie).

Misschien moet je ook eens lachgas proberen, net als Firefox.

gasgrapjes?

Zal ik er ook een laten?
ALLES IS WAAR
Op 10-01-2010 15:36:48 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Bounty: Ik vind die Coppens een Mongool. En ben het niet eens met zijn verhaal. Dit baseer ik op hetzelfde als waar hij zijn verhaal op baseert (NIETS!)

Wat een nutteloos nietszeggend stuk en voor mij een bewijs van zijn eigen veramerikanisering!
De kwaliteit van je leven wordt bepaald door de zaken waar jij onbewust bekwaam goed in bent !
Op 12-01-2010 11:09:53 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Steenslagen:
Bounty:

Ik vind die Coppens een Mongool. En ben het niet eens met zijn verhaal. Dit baseer ik op hetzelfde als waar hij zijn verhaal op baseert (NIETS!)

Wat een nutteloos nietszeggend stuk en voor mij een bewijs van zijn eigen veramerikanisering!


Waar ben je het dan niet mee eens, Bounty? Ik ga ervan uit dat je je in deze quote goed kunt vinden:

"Grotendeels, lijkt me, is de wereld sterk veranderd, maar zijn de Lage Landen niet echt meeveranderd. Schrik van het vreemde is hier veel dieper en groter dan elders. Racisme in alle lagen van de bevolking is hier – helaas – veel duidelijker aanwezig dan elders. Daarnaast zitten we vast in oude denkpatronen en leven we in een klimaat waar wat de buren van ons denken, nog steeds bijzonder belangrijk lijkt te zijn. “De schone schijn” en schrik voor het vreemde zijn dooddoeners voor verandering en grenswetenschappen zijn – per definitie – intiem verbonden met verandering."
Op 12-01-2010 0:47:26 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden