Hef-tig. Dat is het kernwoord van de docu die u vandaag onder de snuffert krijgt. Verplichte kost. Als het niet nu is, dan vanavond, maar deze 2 uur durende verzameling interviews van de cipiers en andere medewerkers van de beruchte Abu Ghraib gevangenis MOET u gezien hebben. Waarom? U mag kiezen dit keer:
  1. Omdat het hoort tot de geschiedenis die nu nog steeds wordt geschreven en die - net zoals de Nazi-wandaden - zeker niet zo snel in de vergetelheid mag raken.
  2. Omdat het duidelijk maakt dat er sinds de Nazi's maar weinig veranderd is, zelfs al worden er honderd conventies van Genève tegenaan gegooid.
  3. Omdat het laat zien met welk arsenaal en vooral welke mindset een geheim militair apparaat opereert. 
  4. Gewoon omdat wij het zeggen.

(Lynndie England)

De mindset waarmee de bevelhebbers geconditioneerd zijn verandert niet na een gevalletje van 'betrapt!'. Dan gaat men gewoon alternatieven of eenvoudigweg een andere locatie zoeken, zo eenvoudig is het. Hoezeer we ook overtuigd mogen zeggen dat we in een beschaving leven, dat prachtig staaltje evolutie blijft nog steeds gebaseerd op het aloude Ordnung muss sein, Arbeit macht frei en Befehl ist Befehl. Op die drie punten scheelt Abu Ghraib trouwens niet zoveel met het leven dat een economie ons vraagt te leiden. Een doordenkertje...


(Lynndie England)

De documentaire brengt de mensen die de orders volgden in beeld en geeft ze een gezicht. Onder het mom van It's my job gingen ze over de grenzen van menswaardigheid heen. Waar ze op de foto's slechts koudhartige soldaten lijken, zo open en menselijk komen ze hier naar voren. Deze film toont waartoe de mens in staat is, hoe gewillig en meedogenloos hij kan zijn, en dat met een hart vol liefde en innerlijk medelijden. Enfin, sommige toch...



hano: Ik MOET helemaal niets!
Op 29-01-2010 9:59:59 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
dintelox: @hano

haha doe toch es normaal reageren kerel(ergens last van ofzo).

Maar Grenswetenschap het doet me deugd te zien dat jullie zo objectief zijn en keer op keer met zeer interessant nieuws komen.

Wederom bedankt voor dit verhelderende stukje werk.

Ga zo door....
Op 29-01-2010 10:44:05 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
hano:

Ik MOET helemaal niets!

In die illusie mag je gerust leven.
United as one. Divided by zero.
Op 29-01-2010 0:57:27 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
nabuco0: Elke staat claimt het alleenrecht op geweld.
Vrijwillig in dienst treden van de staat impliceert .
Het is een keuze! Zoals men zegt in de film, je verzetten maakt je schuldig en meedoen maakt je schuldig.
Zelfs het toevallig burgerschap van een staat impliceert !
We zijn allen schuldig of willen of niet !
Op 29-01-2010 13:39:20 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
soggycloggy: Ik ben laatst even in NL geweest voor kerst en oud en nieuw, bij een kroeg stond ik te praten met 2 afganiestan gangers. Een marinier en een leger persoon. Die marinier die werd steeds bozer, toen ik vroeg maar wat doe je er dan. Hij vond wij moesten amerika steunen, in deze vrijheid die we ze gaven?????
Want amerika had ons bevrijd, dus ik zei dat waren de canadezen,oke ik gaf nog meer vuur, maar hoe hysterischer hij werd des de kalmer ik werd. Mijn vader was een marinier, wilde altijd duidelijk maken hoe geweldig amerika was, maar 2 jaar voor zijn dood zag hij wel in dat het allemaal gebakken lucht was en is.
Ik luister graag naar george noory, maar iedere keer als ze vertellen hoe trots ze zijn op amerika gaan mijn haren recht over eind, en dan de geloofwaardigheid van politie mensen en militairen, laat me niet lachen, mijn man zijn collega (een marine officier) vermoorde zijn vrouw en kind , in NL en heeft 18 jaar gekregen, en mijn ex zwager (politieman) bedrijgde mijn schoonzusje met de dood ook al was hij weer getrouwd???? En jaja politie mensen nemen hun pistool niet mee naar huis????????? hij deed het altijd
en k heb voor mijn moeder gezorgd, ben getrouwd net iemand die leuk 2 univeriteit opleidingen heeft, en ik heb in de tussen tijd ook wel wat opleidingen gehad, maar de blinde geloof in beroepen, vind ik echt schandalig
BV elke arts die een mens chemo aan bied, is volgens mij een beul.Ik ken een specialist die met het hele gezin naar saint morritz gingen op koste van een farma bedrijf, hahahaha
misschien een verkeerde vak gekozen, nee. artsen verdienen al veel, maarze zijn zo overtuigt van hun kennis, iedereen die hun tegen spreekt is gek
Kennis is macht, en die kan je gebruiken zo als je wilt
Dus als politie agent of militair ben je geloof waardig, en anders niet of veel minder
Op 29-01-2010 13:57:57 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky: toevallig vorige week gekeken, idd een aanrader.
Nee, dank u.
Op 29-01-2010 14:40:50 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Cultuurmeneer: Compositietekening maken van de daders?

http://flashface.ctapt.de/

(Via GS...)
God... Dat ben je zelluf!
Op 29-01-2010 17:47:11 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
pablo: Taxi to the Dark Side

http://video.google.com/videoplay?docid=-2987535946644608661&hl=nl#

Saludos para TODOS,

Pablo
Op 29-01-2010 18:39:55 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Olav: En onze messias Obama heeft er nog geen letter excuses voor gemaakt aan de wereld. En er is nog steeds geen "Neurenberg" georganiseerd.

Nog sterker: vandaag was Tony Blair aan het woord.
Die "deed mee aan de oorlog in Irak vanwege 11 september". Alsof Irak daar ook maar IETS mee te maken had.

En onze Balk ellende. Die het rapport van de commissie Davids aanvankelijk met arrogante nonchalance in de prullenbak gooide en pas na een etmaal kwam met een halfbakken "met de kennis van nu" verhaal. Wát een gelul: het rapport kan niets bevatten wat hij TOEN al niet wist of kon weten.

Sorry maar soms ben ik woedend. Omdat de wereldleiders in 2001 terug gingen naar de Wannsee, deze keer door niemand gehinderd of gestraft.
Op 29-01-2010 23:03:52 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Girore: Ik vindt dat er iets te ongenuanceerd wordt gereageerd.

In Amerika zijn experimenten gedaan die probeerden aan te tonen/ uit te vissen hoe het mogelijk was dat doodnormale mensen afgrijselijke dingen kunnen uithalen met anderen. was een experiment in de jaren 70, wat ik nog weet.\Wat hield het in:

Studenten kregen een knop om op te drukken. Daarmee werd een andere student "gestraft" middels stroomstoten vanwege b.v het geschreeuw van de te straffen student.

Het wonderbaarlijke was dat de studenten steeds meer straf gaven (dus op de knop drukten) als er harder werd geschreeuwd.(gelukkig waren ze niet verbonden)

Dit waren doodnormale studenten en toch deden ze het.

De reactie was o.a. dat ze de opdrachtgver ter wille wilden staan, en zenuwachtig werden van het geschreeuw, dus door een hogere dosis te geven hoopten ze dat het geschreeuw konden stoppen.
Het rapport heet Are we all Nazi's en de conclusies waren niet gering.In ieder van ons schuilt in de juiste omstandigheden een monster.

Ik ben het dus absoluut niet eens met de acties die die mensen hebben gedaan, laat dat voorop staan.
Alleen moet je het wel plaatsen tegen de context van de tijd (911) en de omstandigheden waarin deze mensen werden geplaatst en verordonneert om bepaalde acties uit te voern.

uiteindelijk kun je tenslotte altijd nee zeggen.

Op 29-01-2010 23:35:31 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
moonwalker: @Girore:
Dan moet je de acties van de Moslim Vechters die Amerikaanse soldaten de keel doorsnijden ook tegen de context plaatsen van de tijd. Hun land wordt overvallen door een leger, hun vrouwen worden verkracht, hun kinderen vermoordt en noem maar op...Net als de Amerikanen in Abu Ghraib, zijn ze ook in staat tot gruwelijke daden onder de juiste omstandigheden.

Niet dat ik het eens ben met wat de Vechters (die de media terroristen noemen) doen of wat de amerikanen doen. Ik zou zelf niet weten waartoe ik in staat ben, als mijn land wordt aangevallen en mijn familie verkracht en vermoordt wordt. Misschien word ik ook een monster.
Before I read newspapers I was uninformed. After reading newspapers I became misinformed
Op 30-01-2010 5:19:14 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Girore: Moonwalker: Inderdaad, die kun je tegen dezelfde context houden.
Ik ben het ook daar niet mee eens, maar het gebeurt wel.

Uiteraard heeft iedereen zijn smoes, het gaat mij er meer om dat iedereen onder bepaalde omstandigeheden een monster wordt.
Dat is in ieder geval wetenschappelijk bewezen.

Dat het bewezen is zegt natuurlijk helemaal niets over de idiotie van doen van dit soort dingen.
Ik hoop niet dat ik of mijn kinderen of eigenlijk iedereen in de wereld hiermee geconfronteerd wordt.
Op 30-01-2010 9:02:32 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
moonwalker:
Girore:

Moonwalker: Inderdaad, die kun je tegen dezelfde context houden.
Ik ben het ook daar niet mee eens, maar het gebeurt wel.

Uiteraard heeft iedereen zijn smoes, het gaat mij er meer om dat iedereen onder bepaalde omstandigeheden een monster wordt.
Dat is in ieder geval wetenschappelijk bewezen.

Dat het bewezen is zegt natuurlijk helemaal niets over de idiotie van doen van dit soort dingen.
Ik hoop niet dat ik of mijn kinderen of eigenlijk iedereen in de wereld hiermee geconfronteerd wordt.


Goed gezegd!
Before I read newspapers I was uninformed. After reading newspapers I became misinformed
Op 30-01-2010 18:04:48 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Nick: @ Girore

Joh, dacht ik eindelijk wat nuttigs te gaan bijvoegen.

Doe jij het al : (

Natuurlijk zeer gewaardeerd !! : )

Ik geloof dat er in datzelfde onderzoek is aangetoond, dat er ook mensen zijn die juist het goede van de mens laten zien en commentaar geven en daar naar handelen. ( Kan ook een andere test gweest zijn. )

Laten we hopen dat die hele 2012 crap !! Waarin er ook mensen beweren dat wij een groter bewustzijns niveau zouden ontwikkelen etc.etc.
Dat er dan wat meer mensen voor held gaan spelen !!

Tja een groter bewustzijn betekent nog steeds niet dat het beest in de mens getemd zal worden. : ( Een balansverschuiving misschien, hopelijk in het voordeel van het goede.

In ieder geval en respect !

Ik hoop zelf dat ik bij het groepje zal zitten wat de goede keuze zal maken, in het geval dat mijn ouders vermoord, vrouw verkracht en kinderen mishandelt worden, maar ik vrees het ergste : (
Op 03-02-2010 1:10:54 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
mokum95: begin doet me denken aan zeitgeist, het geluid. ik ga ff kieken.. toch geen reedt op het werk te doen.. thx
Op 05-02-2010 13:38:13 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden