Vraag aan een Belg – liefst een Vlaming, gezien onze beperkte kennis van het Frans – hoe ze een Hollander in één woord kunnen typeren en je krijgt spontaan hetzelfde (ant)woord te horen: ‘gierig’. Toen we op de redactie de weekendkranten doornamen stuitten we echter op een contradictie. In een Vlaamse krant (Het Laatste Nieuws) dan nog wel. Als het op giften voor het goede doel aankomt, blijken het nét onze zuiderburen te zijn die gierig omspringen met vrijwillige donaties. Hoe komt het dat ‘de gierige Nederlanders’ - die even ver van de ramp in Haïti staan als de Belgen - zoveel guller zijn?


(Artikelkop uit Het Laatste Nieuws, weekendeditie 23-24 januari 2010)

Cijfers

België telt 10,4 miljoen inwoners, Nederland 16,5 miljoen. Op vrijdag 22 januari 2010 had België 9,3 miljoen euro ingezameld voor Haïti, in Nederland stond de teller op 83,4 miljoen euro (eigenlijk 41,7 miljoen; de regering verdubbelde het ingezamelde bedrag). Rekening houdende met het verschil in aantal inwoners geven Belgen gemiddeld 90 cent, Nederlanders 2,50 euro.

Calvinisme en traditie

Dat Nederlanders – in tegenstelling tot wat Belgen denken – wel vrijgevig zijn heeft historisch gezien te maken met calvinisme en een soort van ‘domineegeest’. Daardoor voelen we ons verantwoordelijk voor het onrecht dat heerst. “Vergelijk het een beetje met voetbal”, verklaart Theo Schuyt, professor strategische filantropie bij de Vrije Universiteit Amsterdam, “als de nationale ploeg speelt, zijn we allemaal Oranje. En als er een ramp uitbreekt supportert iedereen voor het goede doel.”

Nederland heeft ook een grotere traditie van solidariteit dan België. Televisieshows ten voordele van het goede doel zijn in Nederland zo oud als de televisie zelf. Denk maar eens aan Mies Bouwman die in 1962 16 miljoen gulden (7,3 miljoen euro) inzamelde voor een gehandicaptendorp. Van alle inzamelacties vormde de tsunami van 2004 het hoogtepunt: Nederland schonk toen 208 miljoen euro (België zamelde ‘amper’ 48 miljoen euro in).

Wallonië

De benefietshow op de Nederlandse televisie bracht 41,7 miljoen euro op (staatsverdubbeling niet meegerekend). De benefietshow op de Vlaamse televisie – een samenwerking tussen de openbare omroep Eén en de commerciële zender VTM – bracht 5,9 miljoen euro op. Een gezamenlijk programma van RTBF en RTL-TVI op de Waalse televisie bracht amper 198.000 euro op. Pijnlijk niet?

Nu blijkt volgens Jan Rachels, een man die in België al 35 jaar aan fondsenwerving voor goede doelen doet, dat hoe zuidelijker men woont, hoe minder vrijgevig men is. Hetzelfde fenomeen zou zich ook in Frankrijk uiten. Maar het blijkt ook dat als er lokale rampen gebeuren wél iedereen in de buidel tast. Om het wat genuanceerder uit te drukken liggen Belgen iets minder wakker van de ‘ver van mijn bed’-rampen. Of moeten we ons de vraag stellen wie het slimste omgaat met zijn zuurverdiende centen?

Radiation: Thomas schreef: "eigenlijk 41,7 miljoen; de regering verdubbelde het ingezamelde bedrag".

Dus geven de Nederlanders twee keer, waarvan één keer vrijwillig?
Ge kunt er uw haar mee kammen!
Op 24-01-2010 15:45:36 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Blowjob: De Nederlander is gewoon wat pragmatischer. Als ik vandaag niet geef dan staan ze morgen misschien wel op de stoep.
Op 24-01-2010 15:55:31 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sa2_hidup: Ik doneer niet om er zelf beter van te worden...

Ik heb gedoneerd omdat ik het wil. Wanneer ik t niet wil, doneer ik niet( alhoewel, met de verdubbelaar doneer ik uiteindelijk toch)

Op 24-01-2010 16:05:32 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ganzfeld: belgen laten zich gewoon niet ringeloren door hype en media en kennelijk hebben ze geen last van dubieuze sentimenten.
Op 24-01-2010 16:44:41 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
Blowjob:

De Nederlander is gewoon wat pragmatischer. Als ik vandaag niet geef dan staan ze morgen misschien wel op de stoep.

Dan geef ik gewoon morgen ook niet. Eens zien wie de langste adem heeft. Vlamingen houden wel van wat strijd.
United as one. Divided by zero.
Op 24-01-2010 18:53:29 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Picobyte: Ik geef niet dat doet de staat al voor mij.
Deur aan deur collectanten krijgen ook niets van mij,uit principe omdat heel veel mensen die wel geld geven dat uit valse schaamte doen.
Het is net als toen ik klein was en met mijn ouders mee moest naar de kerk.
Mensen gooiden altijd wel geld in de collekte mand want de mensen naast je keken mee.
Alsof god geld nodig heeft.
Stroom moet vloeien.
Op 24-01-2010 19:05:18 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
phx: Het is wel weer mooi te lezen dat de frankos nog zuuniger en asocialer zijn. Bevestigd weer mijn stereotype beeld dat franstalige landen asociaal, arrogant en een economisch debakel zijn.
Op 24-01-2010 19:20:28 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Kat: Wij Belgen betalen ons al blauw aan alles en nog wat..
Vooral belastingen, ook worden bestolen aan de energiemaatschappijen, we houden met moete zelf nog iets over. De gepensioneren hebben de laagste pension uitkeren van west europa
Niet moeilijk dat belgen minder geven. Ze zijn al lang uitgeperst .
Op 24-01-2010 20:19:41 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
Kat:

Niet moeilijk dat belgen minder geven. Ze zijn al lang uitgeperst .

Nee hoor, zolang er bloed door de aderen loopt is er nog ruimte tot persen.
United as one. Divided by zero.
Op 24-01-2010 20:24:20 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Cheshire Cat:
3.14po:

Kat:

Niet moeilijk dat belgen minder geven. Ze zijn al lang uitgeperst .

Nee hoor, zolang er bloed door de aderen loopt is er nog ruimte tot persen.

Om daarna nog eens kaal te plukken, en dan nog eens de poot uit te draaien........fijn! >
(bericht gewijzigd op 24-1-2010 21:04:10)
"We're all mad here."
Op 24-01-2010 21:03:39 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Chris de Boden: Dat Belgen Nederlanders gierig vinden kan weleens zo zijn ook, ik geef er al geen dubbeltje aan uit
Ik vind het al ronduit schandalig dat de overheid ff'tjes bepaald dat iedere Nederlander een euro moet afstaan aan Haiti dmv belastingsgeld. Schandalig dat ik nieteens zelf meer mag bepalen of ik aan een 'goed doel' geef of juist niet.

Ik heb al moeite ondanks hard werken om de maand door te komen, heb nog 2 van die kleine kostgangertjes hier in huis wonen(werken ho maar, maar in profiteren zijn ze goed in en als het stortregend mag ik s'avonds laat nog naar buiten ook om uitgelaten te worden door mijn hond ), laat mij die ene euro dan gewoon zelf houden, want ik weet genoeg echt goede doelen waar die euro beter aan besteed kan worden en ik ben heus wel intelligent genoeg dat ik daar zelf ook wel over kan beslissen en hoeft de overheid dus niet te doen.

Schande!!!
Linux=Technisch lego voor volwassenen. Project SteviaLX 1404 v1.0
Op 24-01-2010 21:05:52 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
portos: Het is waar dat de Belgen in het algemeen de Nederlanders respectloos beschouwen als zijnde gierige, op zichzelf gerichte mensen. Die Belgen denken vaak zo omdat ze zich minderwaardig voelen tov Nederlanders en omdat ze de levenswijze van hun noorderburen niet begrijpen.
Ik als Vlaming, wonende in Z-België, heb een positievere kijk op de Nederlanders. Ze leven soberder dan de Belg, maar als het er echt op aan komt hebben ze een groter hart. Belgen zijn veel kleingeestiger en bekrompener in het algemeen dan de Nederlanders.
En eigenaardig is, hoe mooier de natuur hoe achterlijker de bewoners er zijn; ik leef ook in een mooi bosrijk heuvelland in Z.België, dus......
Op 24-01-2010 21:07:59 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Chris de Boden: Ik heb persoonlijk vrede met de Belgen evenals dat het mij in principe helemaal niet interesseerd welke nationaliteit iemand heeft, ik kijk naar het individu zelf.

Maar feit blijft wel dat Belgie een ander land is als Nederland.
Wij Nederlanders kunnen wel Vlaams verstaan, maar toch zijn Vlaams en Nederlands twee afzonderlijke talen in principe die heel erg dicht bij elkaar liggen. Fries is daarintegen niet te verstaan en is ook een afzondelijke taal wat Nederland dus gedeeltelijk 2 talig maakt.

Zowel België als Nederland zijn twee afzondelijke landen met ieder land zo zijn eigen cultuur en ik denk dat door het cultuurverschil er moppen en vooroordelen over en weer vliegen.
Linux=Technisch lego voor volwassenen. Project SteviaLX 1404 v1.0
Op 24-01-2010 21:26:23 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Picobyte: Leuk om juist van een Belg te horen dat die te veel betaald aan wegen belasting andere belasting en dat stroom duur is.
Weet dan ook da wij als nederlanders dan wel dik 40 eurocent per kuub voor ons aardgas betalen en daarmee voor consumenten het duurste 'gasland' van europa zo niet heel de wereld zijn terwijl we notabene op de tien na grootste gasbubbel zitten hier.
Letterlijk in mijn geval zellufs.
En dan tel ik vastrecht en btw over dat vastrecht en meer ingewikkelde toestanden niet eens mee.
En sja als al de NL auto en wegen tax aan wegen werdt besteedt konden we al er eind ww2 een plan voor was gemaakt nu allemaal door een volledig ondertunneld hoofdewgen net rijden inclusief inductie en stuur computer netwerk upgrade.
Stroom moet vloeien.
Op 24-01-2010 22:03:45 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Picobyte: Ik ben een Nederlander en zal altijd op en aanmerkingen geven als men daar om vraagt, gewoon omdat goed altijd beter kan.
Stroom moet vloeien.
Op 24-01-2010 22:05:35 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
antitoerisme : belgen geven gewoon minder omdat de vlamingen vinden dat de wallonen maar moeten betalen en andersom ;-)
Alles dat ik zeg wordt herhaald door een zwoel vrouwenkoortje
Op 24-01-2010 22:19:17 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Antoine: Is het sowieso niet een beetje hypocriet dat wij, Nederlanders en Belgen, onderdeel van de rijkere, doorgaans Westerse landen, normaal gezien Zuiderse landen', waaronder ongetwijfeld Haiti uitzuigen door hen nog altijd een habbekrats voor hun grondstoffen te betalen, en door hen in tezelfdertijd in een constante stroom van niet te betalen schuld onder de knoet houden, nu een schijntje van onze rijkdom gaan afstaan om die mensen ginder zogenaamd te gaan helpen? Waarom doen we het? Om ons verdrongen schuldgevoel wat te verlichten? Om onszelf eventjes wat beter te voelen?
Versta me niet verkeerd; ik vind de ramp ginder erg! Maar eerst een systeem propageren en verheerlijken waarin concurrentie en wedijver als het hoogste goed beschouwd word, en dan heiliger willen zijn dan de paus, lijkt me redelijk tegenstrijdig en schijnheilig.
Op 24-01-2010 22:28:22 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi: maw ik ben geen onderdeel van élke nederlander :þ
Op 24-01-2010 22:45:13 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
ellen: Zou het misschien aan de genen van de Nederlander kunnen liggen? Het feit dat jouw buurvrouw/man gul zijn portemonnee opentrekt en je dan vervolgens confronteert met dit feit ("hoeveel heb jij gegeven"?), zou best wel eens de achterliggende link kunnen zijn waarom Nederlanders "spontaan" meer geven dan de Belgen die zich minder aantrekken van wat de buren doen of niet doen.....
Op 24-01-2010 23:45:13 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
Antoine:

Versta me niet verkeerd; ik vind de ramp ginder erg! Maar eerst een systeem propageren en verheerlijken waarin concurrentie en wedijver als het hoogste goed beschouwd word, en dan heiliger willen zijn dan de paus, lijkt me redelijk tegenstrijdig en schijnheilig.

United as one. Divided by zero.
Op 25-01-2010 1:20:45 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Joris:
Antoine:


Versta me niet verkeerd; ik vind de ramp ginder erg! Maar eerst een systeem propageren en verheerlijken waarin concurrentie en wedijver als het hoogste goed beschouwd word, en dan heiliger willen zijn dan de paus, lijkt me redelijk tegenstrijdig en schijnheilig.


Er liggen daar tussen de 100- en de 200.000 mensen dood onder het puin. Een groot deel van de rest van de bevolking op Haïti heeft geen dak boven het hoofd en is overgeleverd aan de dreiging van honger, ziekte en alsnog de dood. En dan heeft iemand het lef om te gaan praten over goed of fout? Dat is goed fout!
De discussie over het welslagen (of niet) van het kapitalisme als heersende wereldovertuiging hoeft, lijkt me, niet gevoerd te worden ten koste van maar 1 euro voor hulp.
Wat mij betreft heeft Nederland weer laten zien dat het zo ontzéttend makkelijk is om een goede daad te stellen dat het gewoon moeilijk is om te geloven dat we dit morgen niet nog een keer kunnen doen. Goede doelen genoeg lijkt me zo!
Weltrusten!
(bericht gewijzigd op 25-1-2010 4:10:13)
Op 25-01-2010 4:09:40 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
A. Hemelwandelaar:
phx:

Het is wel weer mooi te lezen dat de frankos nog zuuniger en asocialer zijn. Bevestigd weer mijn stereotype beeld dat franstalige landen asociaal, arrogant en een economisch debakel zijn.


Of slim, minder schaapachtig en niet zo goedgelovig? De meeste hulporganisaties zijn een wassen neus. Geld vloeit rijkelijk, behalve daar naartoe waar het nodig is. En dit Haïti verhaal strookt sowieso van geen kant. Amerika stuurt troepen, VN laten al jaren de moordpraktijken van de dictatoriale regering toe, en nou moeten we ineens geloven alsof we ze moeten helpen... Gimme a break. Niet dat ik de Haïtianen niet zou willen helpen hoor, er zijn best alternatieven, maar iig niet de opties die de media aandragen.
"When an inner situation is not made concious, it appears outside as fate" ~ C.G. Jung
Op 25-01-2010 4:33:48 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ganzfeld:
Picobyte:

Ik geef niet dat doet de staat al voor mij.


Idd wegens een ondemocratisch besluit bedacht koenders ad hoc maar even de gullen gave van de NLers te verdubbelen.
En van wie kwam dat geld .. juist van u en mij.

Dus omdat gulle gevers zo nodig moetsen geven joegen ze zij die liever niets geven toch op dezelfde kosten. De enige die er mooi uitsprong was sinterkoenders zelf. (andermans/vrouws geld uitgeven is ook zoooo makkelijk.

NL kent dus een verkapte vorm van rampen-elders-in-de-wereld belasting. Nou dat kan nog leuk worden.
Op 25-01-2010 7:27:47 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Mehdi: Belgen zijn meer ingetogen, ( een cultuur die me aanspreek ). In Belgie maken ze er niet zo'n circus van,..

Kijk eens wat er op touw word gezet hier in Holland, 3fm met de inzamelingsactie, scholen die zich 100 procent inzetten om op hun manier geld in te zamelen etc etc,..

Denk dat die 9,3 miljoen euro die Belgie heeft verzameld een giga bedrag is, enwel zonder het circus! Petje af voor de Belgen


(bericht gewijzigd op 25-1-2010 9:36:53)
,. Waar een wil is ben ik weg,..!
Op 25-01-2010 9:36:22 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
gemi1981: "Just send us your cash" zei Bush. "There are people who want to send blanckets and bottled water, no, we just want you to send us your cash" Dat waren de woorden die mijn portefeuille hebben dichtgehouden. Ben ik de enige die overtuigd is dat dergelijke inzamelacties niets aan de dramatische toestand veranderen? Plaatselijke en directe hulp, ja, geld opsturen, nee. Keer op keer is het reeds bewezen dat het geld fout terechtkomt, Haiti is op zich al een corrupt land, wat denk je dat net jouw euro anders besteed gaat worden?
Op 25-01-2010 11:18:03 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Antoine:
Joris:

Antoine:


Versta me niet verkeerd; ik vind de ramp ginder erg! Maar eerst een systeem propageren en verheerlijken waarin concurrentie en wedijver als het hoogste goed beschouwd word, en dan heiliger willen zijn dan de paus, lijkt me redelijk tegenstrijdig en schijnheilig.


Er liggen daar tussen de 100- en de 200.000 mensen dood onder het puin. Een groot deel van de rest van de bevolking op Haïti heeft geen dak boven het hoofd en is overgeleverd aan de dreiging van honger, ziekte en alsnog de dood. En dan heeft iemand het lef om te gaan praten over goed of fout? Dat is goed fout!
De discussie over het welslagen (of niet) van het kapitalisme als heersende wereldovertuiging hoeft, lijkt me, niet gevoerd te worden ten koste van maar 1 euro voor hulp.
Wat mij betreft heeft Nederland weer laten zien dat het zo ontzéttend makkelijk is om een goede daad te stellen dat het gewoon moeilijk is om te geloven dat we dit morgen niet nog een keer kunnen doen. Goede doelen genoeg lijkt me zo!
Weltrusten!

Sorry, maar ik heb het niet over goed of fout. Ik heb het over hypocrisie! Akkoord, er liggen daar elke dag 100 tot 200.000 mensen als direct gevolg van deze ramp af te zien. Maar ELKE DAG zijn er een paar miljard mensen die zo een hard leven hebben in minstens even erbarmelijke omstandigheden. Hebben we dat dan ondertussen geaccepteerd? Ik heb het over een systeem dat armoede in stand houd. Terwijl we onszelf enkel in extreme situaties zoals deze, een geweten aanpraten door 1 Euro steun te geven. Ik weiger om hier een discussie te voeren rond morele superioriteit tussen mensen, laat staan tussen NL en Belgen. Maar bekeken vanuit dit perspectief lijkt het me allemaal zo scheef getrokken toch.
Zeker als we dan nog moeten zitten leuteren wie er nu het gulst is, de Belgen of de Nederlanders. Wel, mij zal het worst wezen.
Op 25-01-2010 11:30:05 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Clavius: En de Nederlander is in feite nóg vrijgeviger dan het bovenstaande artikel weergeeft. Het feit dat de Nederlander te maken heeft met de allergrootste belastingdruk van Europa is niet eens belicht. Voor iemand die zó weinig te besteden heeft, geeft de Nederlander dus extreem veel.

Dat de gemiddelde Nederlander veel vrijgeviger is dan de gemiddelde Belg werd al pijnlijk duidelijk bij de Tsunami. Toen was het hetzelfde verhaal.

Maar ook de gigantische intocht van Belgen, die voor enkele eurocenten voordeel hun inkopen helemaal in de Nederlandse grensstreek komen doen, spreekt natuurlijk boekdelen.

Tóch zal de Belg de Nederlander altijd voor 'gierig' uit blijven maken. Al wordt de realiteit nog 100 keer op dezelfde wijze duidelijk. Dat heeft te maken met het bord voor het Belgische hoofd. Of moeten we dit meer een stalen plaat noemen?
I might just be saying that to get you mad...
Op 25-01-2010 11:40:36 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi: Tis de eerste paar stenen van de 'one world' filosofie he.
Wij moeten betalen wat er in een hutje aan de andere kant van de wereld gebeurd, god wat zal het een bevrijding zijn wanneer die geestenzieke reetpeperpolitici allemaal met een raket naar mars verdwijnen. Gaan ze daar maar elkaar geld toesmijten en het eigen land negeren.
Op 25-01-2010 11:46:47 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Radiation:
Clavius:

En de Nederlander is in feite nóg vrijgeviger dan het bovenstaande artikel weergeeft. Het feit dat de Nederlander te maken heeft met de allergrootste belastingdruk van Europa is niet eens belicht. Voor iemand die zó weinig te besteden heeft, geeft de Nederlander dus extreem veel.

Dat de gemiddelde Nederlander veel vrijgeviger is dan de gemiddelde Belg werd al pijnlijk duidelijk bij de Tsunami. Toen was het hetzelfde verhaal.

Maar ook de gigantische intocht van Belgen, die voor enkele eurocenten voordeel hun inkopen helemaal in de Nederlandse grensstreek komen doen, spreekt natuurlijk boekdelen.

Tóch zal de Belg de Nederlander altijd voor 'gierig' uit blijven maken. Al wordt de realiteit nog 100 keer op dezelfde wijze duidelijk. Dat heeft te maken met het bord voor het Belgische hoofd. Of moeten we dit meer een stalen plaat noemen?


Wow how! Nederland de hoogste belastingdruk? Waar heb je die cijfers gevonden?
Zal ik je wat zeggen: Fiscaal strandt België namelijk op een bedroevende 150ste plaats in een wereldwijde belastingslijst van 183 landen. In vergelijking met de 26 andere EU-landen staan we op de 23ste plaats, bijna de allerhoogste belastingdruk dus. België doet het dus wat de totale belastingdruk betreft, véél en véél slechter dan Nederland dat op een 9de plaats staat.
Ge kunt er uw haar mee kammen!
Op 25-01-2010 11:48:12 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
xzns: phx: Het is wel weer mooi te lezen dat de frankos nog zuuniger en asocialer zijn. Bevestigd weer mijn stereotype beeld dat franstalige landen asociaal, arrogant en een economisch debakel zijn.

Helemaal mee eens!
Hetzelfde soort die hun pedofiel weer zo graag in Frankrijk terug wilde hebben en de president 'geneigd is te denken dat de mens als pedofiel geboren wordt, walgelijke figuren.


http://www.elsevier.nl/web/10118929/Nieuws/Buitenland/Sarkozy-onder-vuur-na-uitspraak-over-pedofilie.htm
Op 25-01-2010 0:30:03 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Clavius:
Radiation:

Clavius:

En de Nederlander is in feite nóg vrijgeviger dan het bovenstaande artikel weergeeft. Het feit dat de Nederlander te maken heeft met de allergrootste belastingdruk van Europa is niet eens belicht. Voor iemand die zó weinig te besteden heeft, geeft de Nederlander dus extreem veel.

Dat de gemiddelde Nederlander veel vrijgeviger is dan de gemiddelde Belg werd al pijnlijk duidelijk bij de Tsunami. Toen was het hetzelfde verhaal.

Maar ook de gigantische intocht van Belgen, die voor enkele eurocenten voordeel hun inkopen helemaal in de Nederlandse grensstreek komen doen, spreekt natuurlijk boekdelen.

Tóch zal de Belg de Nederlander altijd voor 'gierig' uit blijven maken. Al wordt de realiteit nog 100 keer op dezelfde wijze duidelijk. Dat heeft te maken met het bord voor het Belgische hoofd. Of moeten we dit meer een stalen plaat noemen?


Wow how! Nederland de hoogste belastingdruk? Waar heb je die cijfers gevonden?
Zal ik je wat zeggen: Fiscaal strandt België namelijk op een bedroevende 150ste plaats in een wereldwijde belastingslijst van 183 landen. In vergelijking met de 26 andere EU-landen staan we op de 23ste plaats, bijna de allerhoogste belastingdruk dus. België doet het dus wat de totale belastingdruk betreft, véél en véél slechter dan Nederland dat op een 9de plaats staat.


Lees je eigen post nog eens goed door en PROBEER je eigen denkfout even te bespeuren.

(Zelfs 'stalen plaat' is nog te zacht gezegd geloof ik. Misschien moeten we het eerder over 50cm dikke plaat hebben, met afwisselend staal, beton en lood, zoals dat bij atoomschuilkelders gebruikelijk is.)
I might just be saying that to get you mad...
Op 25-01-2010 0:41:35 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Radiation:
Clavius:

Radiation:

Clavius:

En de Nederlander is in feite nóg vrijgeviger dan het bovenstaande artikel weergeeft. Het feit dat de Nederlander te maken heeft met de allergrootste belastingdruk van Europa is niet eens belicht. Voor iemand die zó weinig te besteden heeft, geeft de Nederlander dus extreem veel.

Maar ook de gigantische intocht van Belgen, die voor enkele eurocenten voordeel hun inkopen helemaal in de Nederlandse grensstreek komen doen, spreekt natuurlijk boekdelen.

Tóch zal de Belg de Nederlander altijd voor 'gierig' uit blijven maken. Al wordt de realiteit nog 100 keer op dezelfde wijze duidelijk. Dat heeft te maken met het bord voor het Belgische hoofd. Of moeten we dit meer een stalen plaat noemen?


Wow how! Nederland de hoogste belastingdruk? Waar heb je die cijfers gevonden?
Zal ik je wat zeggen: Fiscaal strandt België namelijk op een bedroevende 150ste plaats in een wereldwijde belastingslijst van 183 landen. In vergelijking met de 26 andere EU-landen staan we op de 23ste plaats, bijna de allerhoogste belastingdruk dus. België doet het dus wat de totale belastingdruk betreft, véél en véél slechter dan Nederland dat op een 9de plaats staat.


Lees je eigen post nog eens goed door en PROBEER je eigen denkfout even te bespeuren.

(Zelfs 'stalen plaat' is nog te zacht gezegd geloof ik. Misschien moeten we het eerder over 50cm dikke plaat hebben, met afwisselend staal, beton en lood, zoals dat bij atoomschuilkelders gebruikelijk is.)


PROBEER jij dan eens om cijfers goed te interpreteren. Hoe lager in de lijst, hoe hoger de belastingsdruk. Om het misschien helemaal proberen duidelijk te maken, zodat je het eindelijk begrijpt: hoe hoger in de lijst hoe kleiner de belastingsdruk.

Je mag dus gerust zelf uw 50cm dikke plaat,met afwisselend staal, beton en lood, zoals dat bij atoomschuilkelders gebruikelijk is voor jezelf houden.
Ge kunt er uw haar mee kammen!
Op 25-01-2010 0:53:51 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
celtic: Nederlanders zijn zeer goed in het verzinnen van belastinginning

http://www.incrowd.info/Nieuws/2009vervolg3/2009_week47_559.htm
Condemnation without investigation is the highest form of ignorance
Op 25-01-2010 13:00:01 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
wouber: Tja en wordt dat geld van de nederlander beter besteed? Zoals het er nu naar uitziet, verandert er weinig voor de arme Haitiaan en komt het Amerikaans leger er als grote winnaar uit!
Op 25-01-2010 13:11:55 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
phx: De belasting druk volgens Frobes
1) Frankrijk
2) Nederland
3) Belgie

Frankrijk verbaasde mij enigzins. Daarentegen zijn de huren daar niet zo extreem als hier (buiten de grote steden).
Het is eigenlijk interessanter om te zien wat mensen aan koopkracht overhouden.

Maar in ieder geval zijn wij guller dan Belgen en Fransen maar dat verbaasd mij niets.
Op 25-01-2010 14:14:16 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Clavius:
phx:

Maar in ieder geval zijn wij guller dan Belgen en Fransen maar dat verbaasd mij niets.


Mij ook niet. In België moet je zelfs overal betalen om naar het toilet te mogen. En dan zijn het nóg de SMERIGSTE toiletten die je doorgaans tegen kunt komen. Als je dáárvoor geld durft te vragen... Jah dan kun je gerust stellen dat je gierig bent idd.
I might just be saying that to get you mad...
Op 25-01-2010 15:10:25 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
Clavius:

Mij ook niet. In België moet je zelfs overal betalen om naar het toilet te mogen. En dan zijn het nóg de SMERIGSTE toiletten die je doorgaans tegen kunt komen. Als je dáárvoor geld durft te vragen... Jah dan kun je gerust stellen dat je gierig bent idd.

Ik weet niet welk deel van Belgie jij hebt bezocht maar ik kan me daar (als Vlaming) niet echt in vinden. Maar goed, toiletten zijn voor mij ook niet echt een criterium. Ik schijt met evenveel plezier gratis in het bos.
United as one. Divided by zero.
Op 25-01-2010 16:14:36 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Joris: [/quote]
Antoine zei,
Sorry, maar ik heb het niet over goed of fout. Ik heb het over hypocrisie! Akkoord, er liggen daar elke dag 100 tot 200.000 mensen als direct gevolg van deze ramp af te zien. Maar ELKE DAG zijn er een paar miljard mensen die zo een hard leven hebben in minstens even erbarmelijke omstandigheden. Hebben we dat dan ondertussen geaccepteerd? Ik heb het over een systeem dat armoede in stand houd. Terwijl we onszelf enkel in extreme situaties zoals deze, een geweten aanpraten door 1 Euro steun te geven. Ik weiger om hier een discussie te voeren rond morele superioriteit tussen mensen, laat staan tussen NL en Belgen. Maar bekeken vanuit dit perspectief lijkt het me allemaal zo scheef getrokken toch.
Zeker als we dan nog moeten zitten leuteren wie er nu het gulst is, de Belgen of de Nederlanders. Wel, mij zal het worst wezen.
[/quote]

Sorry is helemaal niet nodig. Ik ben het met je principe helemaal eens. Miljarden mensen die aan de westerse hebzucht ten onder gaan.... ziek!
Je stelt, vanuit je standpunt, heel terecht de vraag ´waarom geven we´ en dan geef je daarop een antwoord waar ik me persoonlijk niet in kan vinden. Dat opgeteld bij andere reacties hier, die ik meer dan dubieus vind, maakten dat ik wilde reageren op je reactie.

Hoe reageer je op de vraag hoe het zit met dat uitzuigen van arme landen? Zijn we allemaal verantwoordelijk omdat we producten afnemen van die uitzuigende bedrijven en corporaties?
Nee ? Dan is het geven niet hypocriet maar een druppel op een gloeiende plaat.
Ja? Dan wordt het als bevolking misschien tijd om meer medeleven en solidariteit te tonen. Het kapitalisme onderuit te trekken. We zijn er toe in staat, dat hebben we bij bijvooreeld de dsb wel laten zien. Als we het eens kunnen worden over het feit dat het anders moet en dat we dat zelf in handen hebben dan hoeven we het alleen nog maar te doen en dat kon wel eens een leuke bussiness worden!

(bericht gewijzigd op 25-1-2010 20:42:24)
Op 25-01-2010 20:34:44 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
phx: In Nederland moet je ook steeds vaker betalen voor WCs maar ik moet zeggen dat ik Vlaanderen en het Duitse Kanton in Belgie wel veel sfeervoller vind dan Nederland tegenwoordig. Dat Walonie mag van mij afgezonken worden (of een provincie van Frankrijk worden) daar heb ik niets mee, rare frambozen. Ik ben altijd blij is ik daar weg ben, voelt net als Back to the Future als je uit Walonie rijdt

Clavius:

phx:

Maar in ieder geval zijn wij guller dan Belgen en Fransen maar dat verbaasd mij niets.


Mij ook niet. In België moet je zelfs overal betalen om naar het toilet te mogen. En dan zijn het nóg de SMERIGSTE toiletten die je doorgaans tegen kunt komen. Als je dáárvoor geld durft te vragen... Jah dan kun je gerust stellen dat je gierig bent idd.


(bericht gewijzigd op 26-1-2010 7:34:21)
Op 26-01-2010 7:32:31 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Bounty: Ik ben Nederlander, ik vind de belgen gewoon veel slimmer in deze kwestie.

Offtopic: Wie weet eigenlijk de geschiedenis achter het feit dat de Nederlanders de Belgen altijd dom noemen?
De kwaliteit van je leven wordt bepaald door de zaken waar jij onbewust bekwaam goed in bent !
Op 26-01-2010 8:36:11 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Clavius:
3.14po:

Ik weet niet welk deel van Belgie jij hebt bezocht maar ik kan me daar (als Vlaming) niet echt in vinden.

Antwerpen bijvoorbeeld. Om te kotsen die bakken daro.

3.14po:

Ik schijt met evenveel plezier gratis in het bos.

Ik snap em... In het bos is het helemaal gratis en voor niks natuurlijk. Scheelt weer...
I might just be saying that to get you mad...
Op 26-01-2010 9:43:31 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
CCRider: Ik vind Belgie zowieso altijd een beetje een bananenrepubliek
My dentist told me I need a crown. I was like I KNOW, RIGHT?
Op 26-01-2010 14:32:32 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
Clavius:

3.14po:

Ik weet niet welk deel van Belgie jij hebt bezocht maar ik kan me daar (als Vlaming) niet echt in vinden.

Antwerpen bijvoorbeeld. Om te kotsen die bakken daro.

3.14po:

Ik schijt met evenveel plezier gratis in het bos.

Ik snap em... In het bos is het helemaal gratis en voor niks natuurlijk. Scheelt weer...

Nee, dat gratis is bijzaak.

Antwerpen is een stad apart, daar heb je gelijk in. Grootstadmentaliteit, terwijl het nu ook weer geen metropool is. Typische uitspraak van Antwerpeneirs: Belgie bestaat uit Antwerpen en alles errond is parking.
United as one. Divided by zero.
Op 26-01-2010 14:37:14 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky:
Bounty:

Ik ben Nederlander, ik vind de belgen gewoon veel slimmer in deze kwestie.

Offtopic: Wie weet eigenlijk de geschiedenis achter het feit dat de Nederlanders de Belgen altijd dom noemen?

Volgens mij heeft het iets met de door de hollanders verloren onafhankelijkheidsoorlog te maken.
Nee, dank u.
Op 26-01-2010 15:44:53 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
CCRider:

Ik vind Belgie zowieso altijd een beetje een bananenrepubliek

Bananenkoninkrijk dan toch...
Vlamingen spreken in elk geval nog behoorlijk Nederlands. Ook hun dialecten klinken mij aangenamer in de oren dan die van 'ons'. Maar da's allemaal off topic.
Is it electrickery?
Op 26-01-2010 15:46:38 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Antoine:
Bounty:

Ik ben Nederlander, ik vind de belgen gewoon veel slimmer in deze kwestie.

Offtopic: Wie weet eigenlijk de geschiedenis achter het feit dat de Nederlanders de Belgen altijd dom noemen?

Ik vermoed dat het terug gaat tot aan de val van Antwerpen tijdens de tachtigjarige oorlog. Zo goed als alle intelligentia van die tijd van uit het Zuiden vluchtten toen naar het meer liberale en vrijere Noorden (Nederland).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Beleg_van_Antwerpen_%281584-1585%29

De naar het Noorden gevluchte Zuiderlingen voelden zich duidelijk superieur aan de achtergeblevenen, die opnieuw onder Spaans, katholiek gezag kwamen. Dat gevoel zal zo een beetje blijven hangen zijn zeker?
Op 26-01-2010 22:55:29 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Clavius:
Bounty:

Offtopic: Wie weet eigenlijk de geschiedenis achter het feit dat de Nederlanders de Belgen altijd dom noemen?


Komt allemaal door het taaltje. Vlaams klinkt voor een ABN-spreker gewoon erg dom. Net zoals Limburgs en Fries. (Die laatste klinkt nog het allerdomste.)
I might just be saying that to get you mad...
Op 27-01-2010 11:06:17 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
Clavius:

Bounty:

Offtopic: Wie weet eigenlijk de geschiedenis achter het feit dat de Nederlanders de Belgen altijd dom noemen?


Komt allemaal door het taaltje. Vlaams klinkt voor een ABN-spreker gewoon erg dom. Net zoals Limburgs en Fries. (Die laatste klinkt nog het allerdomste.)

In Belgie doen ze hetzelfde met Limburgers. Alle 'domme belgen'-grapjes zijn er bekend als 'domme limburger'-grapjes.
United as one. Divided by zero.
Op 27-01-2010 11:25:05 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gerard:
Clavius:

Bounty:

Offtopic: Wie weet eigenlijk de geschiedenis achter het feit dat de Nederlanders de Belgen altijd dom noemen?


Komt allemaal door het taaltje. Vlaams klinkt voor een ABN-spreker gewoon erg dom. Net zoals Limburgs en Fries. (Die laatste klinkt nog het allerdomste.)

Opmerkelijk eigenlijk wel, dat niet de inhoud, maar de vorm zo bepalend is hoe een boodschap overkomt en hoe de boodschapper beoordeeld wordt.
'Don't forget rule number 6'
Op 27-01-2010 0:58:45 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Clavius:
Gerard:

Clavius:

Bounty:

Offtopic: Wie weet eigenlijk de geschiedenis achter het feit dat de Nederlanders de Belgen altijd dom noemen?


Komt allemaal door het taaltje. Vlaams klinkt voor een ABN-spreker gewoon erg dom. Net zoals Limburgs en Fries. (Die laatste klinkt nog het allerdomste.)

Opmerkelijk eigenlijk wel, dat niet de inhoud, maar de vorm zo bepalend is hoe een boodschap overkomt en hoe de boodschapper beoordeeld wordt.


Ben ik helemaal met je eens Gerard. Maar zo werkt dat nu eenmaal in het algemeen. Het uiterlijk van de mens is doorgaans bij de meesten ook het belangrijkste, terwijl het toch eigenlijk om de binnenkant gaat.
I might just be saying that to get you mad...
Op 27-01-2010 13:07:55 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie : Het ABN, ja breek me de bek niet open. Godfried Bomans en Jos Brink spraken het. Tegenwoordig is het Gooise R wat de klok slaat, s en z worden verwisseld, f en v ook: 'Ik wejk tot fiej uuj.' Nee dát klinkt lekker.
Wim Helsen of Herman Brusselmans weleens horen spreken? Vinden jullie dat echt dom klinken? (Clavius/Gerard) Spreken jullie accentloos trouwens, ben nu ineens benieuwd waar jullie wonen
Edit: herstel, alleen voor Clavius die vraag. Sorry Gerard
(bericht gewijzigd op 27-1-2010 15:02:06)
Is it electrickery?
Op 27-01-2010 14:56:24 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gerard:
Emie :

Het ABN, ja breek me de bek niet open. Godfried Bomans en Jos Brink spraken het. Tegenwoordig is het Gooise R wat de klok slaat, s en z worden verwisseld, f en v ook: 'Ik wejk tot fiej uuj.' Nee dát klinkt lekker.
Wim Helsen of Herman Brusselmans weleens horen spreken? Vinden jullie dat echt dom klinken? (Clavius/Gerard) Spreken jullie accentloos trouwens, ben nu ineens benieuwd waar jullie wonen

Ik woon in Utrecht, maar spreek ABN. Beide ouders spreken ook redelijk ABN, en van die heb ik leren spreken, in beginsel, uiteraard.
Voor wat lollig Utregs:

'Don't forget rule number 6'
Op 27-01-2010 15:28:34 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Clavius:
Emie :

Het ABN, ja breek me de bek niet open. Godfried Bomans en Jos Brink spraken het.

Én Harmen Siezen, prachtig niet?

Emie :

Tegenwoordig is het Gooise R wat de klok slaat, s en z worden verwisseld, f en v ook: 'Ik wejk tot fiej uuj.' Nee dát klinkt lekker.

Eens, het is tenenkrommend.

Emie :

Wim Helsen of Herman Brusselmans weleens horen spreken? Vinden jullie dat echt dom klinken?

Alleen als ik NIET luister naar wat deze heren zeggen wél. Maar de inhoud is alles behalve dom.

Emie :

(Clavius/Gerard) Spreken jullie accentloos trouwens, ben nu ineens benieuwd waar jullie wonen
Edit: herstel, alleen voor Clavius die vraag. Sorry Gerard

Uit de grensstreek. Vroeger had ik wel een accent. Ieder weekend wordt onze stad overspoeld met Belgen die hier wat goedkoper inkopen komen doen. (Heeejjjj, we zijn weer ontopic.)
I might just be saying that to get you mad...
Op 27-01-2010 15:31:57 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Bounty: Ik zat zo een even terug te denken aan mijn tijd als kelner tijdens mijn studie. Wij hadden regelmatig Belgen in het restaurant. Best grappig is dat Belgen gewoon echt te gierig zijn met het geven van fooien en durven je zonder blikken of blozen 10 cent te geven om 50 euro rond te maken ofzo. Duitsers daarentegen gaven altijd royale fooien. Maar kunnen daarentegen ook vreselijk zeuren. Al met al in de horeca bij ons stonden belgen inderdaad als gierig bekend als het ging om het geven van fooien.
De kwaliteit van je leven wordt bepaald door de zaken waar jij onbewust bekwaam goed in bent !
Op 27-01-2010 16:33:14 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
pablo: Hola Gringos,
Wat een pedant zooitje zijn jullie ook en weer de belg misbruiken om jullie aso gedrag te camoufleren.

En weer zeker op de VOC wijze aan hulpverlening doen, zie doc

Darwin's nightmare - Darwins Albtraum

http://video.google.nl/videoplay?docid=9039818938732594749&hl=nl#

Ps. is niet ondertiteld, maar ik hoop dat jullie het begrijpen en vooral voelen wat de overdracht inhoud.

VOC en APARTHEID, de 2 kenmerken van el Hollandais and his wooden shoes. Ach racisme wordt er ook al heel jong met de paplepel erin geprogammeerd bij de Holandse Kids, want wat is dat een fout kinderfeest in december met die Ouwe "Knar"e nzijn knechten.

Ps hebben jullie (redactie GW) een wooden ("houten" bord voor de kop? Want jullie doen hier ook al aan de digitale versie van APARTHEID op deze site . Viva la Vida Loca Pablo mocht een week niet meer reageren, ooooooooooooooooooooooh, wat kinderlijk, hi hi hi hi hi

Ps Neem betreft debatteren daar wel een voorbeeld van de Gringo uit de USA, die weten wat vrijheid van meningsuiting is en hoe het AANVOELT. (Ps ik weet ook wel dat Obama een Bounty is )

Ach die arme Hollander en zijn Polderlandje met de laagste ligging op moederaarde en tevens het medemens zijn van de gemiddelde Hollander is ook van een behoorlijk laag niveau.

Pablo un latino met een Wigger (White nigger ) Alma
Op 28-01-2010 18:31:54 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
pablo: Want de Aarde is onze Moeder

Als walvissen en dolfijnen dood aanspoelen aan de kusten,

http://www.garagetv.be/video-galerij/kriske1974/Fonske_de_dolfijn_is_niet_meer.aspx
zwermen sprinkhanen de oogsten verslinden,

http://www.nujij.nl/kilometerslange-sprinkhanenzwermen-bedreigen.4090324.lynkx

legers mieren verdwaasd rondtrekken,

http://www.megades.nl/nieuws/532/Argentijnse_mier_-_Veni_Vidi_Vici.html

trekvogels niet meer weten hoe ze moeten terugkeren naar hun plek van vertrek,

http://www.telegraaf.nl/dft/bedrijven/philips/848174/__Philips_en_NAM_helpen_trekvogel__.html

http://www.volkskrant.nl/wetenschap/article399782.ece/De_kariboes_zijn_de_weg_kwijt
http://www.natuurbericht.nl/default.asp?id=1642

bijen en vlinders uitsterven door vergiftiging van bloemen en bomen,

http://www.wijwordenwakker.org/content.asp?m=M4&s=M62&ss=P459&l=NL

http://www.wijwordenwakker.org/content.asp?m=M4&s=M62&ss=P326&l=NL

als vele soorten planten en dieren zich terugtrekken uit het leven,



weet dan blanke broeder, dat de laatste dagen van de aarde zijn aangebroken.
Besef dat de boodschap die uw rode broeders u brengen om de aarde en alle levende wezens lief te hebben de enige mogelijkheid is tot overleving.

De aarde is onze moeder en als u haar blijft verkrachten en leegroven,
zal ze binnen honderd jaar haar kracht tonen.
Dan zullen de aarde en de zee gaan beven,
de rivieren als ratelslangen woest met hun staart slaan,
zal de droogte uw oogst doen mislukken
en zullen oorlogen over heel de wereld razen.
Water zal uw land binnenstromen
en hete, roodgloeiende modderstromen uit vuurspuwende bergen zullen over uw huizen komen.

Als u deze verschijnselen ziet, weet dan blanke broeder, dat een terugweg niet meer mogelijk is.

Big Eagle, opperhoofd van de Eagle-clan der indianen,
in een toespraak tot het blanke opperhoofd van Washington op 4 juli 1912.
Op 28-01-2010 19:01:13 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
pablo: Zou Belgie een VOORTEKEN zijn voor ons TODOS/ALLEN?

Als walvissen en dolfijnen dood aanspoelen aan de kusten,

http://www.gara...s_niet_meer.aspx
ai ai ai caramba Gringos word eens wakker POR FAVOR

Saluditos para TODOS,

Pablo con
Op 28-01-2010 19:05:19 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie : Pablo met zijn GROTE mond ("mouth" heeft nogal een irritante MANIER van reageren en kennelijk ("apparently" ook nog nooit van de SPAANSE inquisitie gehoord, als hij zo op de VOC afgeeft.
Ja, wij Nederlanders weten heus wel hoe dat zat met die veroveraarsbende. Zijn we rijk mee geworden, hebben we o.a. Amsterdam van gebouwd. Shame on us.
We kunnen de geschiedenis niet ongedaan maken en verder vind ik het onnodig je zo kinderachtig veroordelend en laatdunkend uit te laten. Kun je wel smileys neerzetten maar het is wel duidelijk dat je je superieur voelt.
Je doet wel goed je huiswerk en die speech van Big Eagle was boeiend, maar alsjeblieft pas je toon eens wat aan...

Is it electrickery?
Op 29-01-2010 19:25:36 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
pablo:

Hola Gringos,

Je hebt duidelijk niet genoeg spiegeltijd gehad, we geven je nog twee weken.
(bericht gewijzigd op 29-1-2010 19:39:12)
United as one. Divided by zero.
Op 29-01-2010 19:39:12 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Girore: Zolang je nog in dit soort gedachten blijft hangen kom je ook nooit een steek verder.

Blijven hangen in gedachten van ellende helpt zeker weten aan een voortijdige dood.

Als het je hier niet bevalt, ga heen en vermenigvuldig u.
Ik geloof overigens nooit dat de indianen op die manier dachten, die hielden ook wel van een robbertje vechten en hadden er ook geen moeite mee om elkaar de scalp afhandig te maken.

De werels is zoals hij is en toevallig woon ik in nederland, gelukkig!!!.

Ik voel me absoluut niet schuldig aan de ellende in rest van de wereld.

Ik ben alleen maar blij dat ik tot de 2% rijkste mensen ter wereld behoor, net als overigens iedere nederlander.

Dus als het niet goed is, ga heen waar het wel goed is, of probeer daar wat te veranderen, want er zijn heel wat nederlanders die ondanks hun rijkdom andere mensen graag ook rijker willen maken en daarvoor heel wat moeite nemen in die landen.
Petje af voor deze mensen.

De wereld is echt niet zwart/wit, er zijn heel veel grijstinten en soms ook een kleurtje.

Ik ga graag voor een kleurtje.
Op 29-01-2010 20:59:01 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
Juan/Pablo:
en inqui is uit spanje en niet Latino

Dat klopt. Maar je bent zo trots op je Spaanse taal enzo. Die heb je dus te danken aan die inquisitors. Fijn he. Enfin, slaap lekker knul.
Is it electrickery?
Op 29-01-2010 21:47:18 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden