Gans ons leven worden we geconfronteerd met de dood, of het nu in Verweggistan of heel dichtbij is. We geloven in de dood omdat ons gezegd is dat we zullen sterven. We associëren onze geest met ons lichaam waarvan we weten dat het zal sterven. Maar volgens een nieuwe wetenschappelijke theorie blijkt dat de dood niet de terminale gebeurtenis in ons leven is.

Een bekend aspect van de kwantumfysica is dat bepaalde waarnemingen niet absoluut kunnen worden voorspeld. Er is een hele waaier van mogelijke waarnemingen met verschillende waarschijnlijkheden. De heersende 'many-worlds interpretation' stelt dat iedere mogelijke waarneming overeenstemt met een verschillend universum (van het multiversum). De nieuwe theorie met de naam 'biocentrisme' verfijnt deze stellingen.

Er is een oneindig aantal universums en alles wat er mogelijk gebeurt, speelt zich af in een van die universums. In dit scenario bestaat de dood niet in zijn echte betekenis. En alle mogelijke universums bestaan gelijktijdig, ongeacht wat er in een van de universums gebeurt.

Hoewel ons lichaam voorbestemd is om kennis te maken met de dood is ons gevoel van leven slechts een 20 Watt sterke energiebron in de hersenen. Maar deze energie verdwijnt niet wanneer we sterven, omdat één van de wetenschappelijke axioma’s zegt dat energie nooit sterft. En dat energie nog gecreëerd, noch vernietigd kan worden. De centrale vraag is natuurlijk of deze energie naar een ander universum kan overgaan.

Het vakblad Science schreef onlangs dat wetenschappers er in geslaagd waren om retroactief iets te veranderen dat zich in het verleden had voltrokken. In een experiment konden deeltjes zelf over hun gedrag beslissen toen ze tegen een beamsplitter botsten. Verderop in het experiment kon een wetenschapper een aan/uit-knop bedienen. De beslissing die de wetenschapper op dat ogenblik nam bepaalde de keuze die het deeltje in het verleden nam. En neen, we kunnen er geen tekeningetje bij maken.

Ongeacht de keuze die je als waarnemer maakt zal je de resultaten ervaren die uit je keuze voortvloeien. De verbindingen tussen de verschillende geschiedenissen en het multiversum overtreffen namelijk onze simpele ideeën over tijd en ruimte. Wat zou er gebeuren moesten we de keuze van de energiebron van 20 Watt als een hologram kunnen projecteren? Of je nu het knopje van een splitter op 'aan' of 'uit' zet, het blijft dezelfde energie die verantwoordelijk is voor het hologram.

Volgens de biocentrisme-theorie zijn tijd en ruimte geen voorwerpen: graai met je hand in de lucht; als je alles wegneemt, wat blijft er dan over? Niets. Dit is ook van toepassing voor tijd. Doorheen het bot van uw schedel kan je niets van de buitenwereld waarnemen. Alles wat je op dit ogenblik ziet en ervaart is een informatiestroom die de hersenen verwerken. Ruimte en tijd zijn slechts hulpmiddelen om alles samen te brengen.

De dood bestaat niet in een tijd- en ruimteloze wereld. Zelfs Einstein gaf het toe: "Besso (een oude vriend van Einstein) is uit deze vreemde wereld vertrokken. Hij heeft een kleine voorsprong op mij, maar dat betekent niets. Mensen zoals wij weten dat het onderscheid tussen het verleden, het heden en de toekomst slechts een koppige en hardnekkige illusie is."

There's hope: Hierin staat beschreven wat oude volken duizenden jaren terug al wisten. Het geknutsel van de wetenschap is leuk tijdverdrijf maar ook niet meer dan dat.
Iemand die nuchter nadenkt beseft al snel dat dit leven slechts een fractie is van wat leven is.
En idd tijd is niet lineair zoals ons wordt geleerd zoals ook uit het boek 'The Intention Experiment' van Lynn McTaggart blijkt. Maar juist omdat we hiermee opgegroeid zijn maakt het lastig voor ons daar wat mee aan te vangen maar dat komt nog wel. Langzaam worden we wakker.
Op 08-02-2010 8:44:45 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Bounty: Is geen nieuwe theorie hoor, ik zeg SLIDERS !!
De kwaliteit van je leven wordt bepaald door de zaken waar jij onbewust bekwaam goed in bent !
Op 08-02-2010 8:52:48 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Marsepars: Jammer dat we jarenlang gehersenspoeld zijn met het idee dat de dood het eind is en dat je er bang voor moet zijn.
Nou doe je er weer een tijd over om er vrede mee te hebben en te beseffen dat het einde van je aardse bestaan het begin is van een nieuw avontuur, namelijk de eeuwigheid.
Ach, heb ik wat te doen!
Cannot kill the Battery!!!
Op 08-02-2010 9:25:37 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Draconian:
Marsepars:

Jammer dat we jarenlang gehersenspoeld zijn met het idee dat de dood het eind is en dat je er bang voor moet zijn.
Nou doe je er weer een tijd over om er vrede mee te hebben en te beseffen dat het einde van je aardse bestaan het begin is van een nieuw avontuur, namelijk de eeuwigheid.
Ach, heb ik wat te doen!


Dat klopt niet. Dan zou nu pas de eeuwigheid begonnen zijn. We waren er altijd al met de illusie dat we gescheiden wezens zijn.
.......
Op 08-02-2010 10:16:53 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Realist: Mooi stukje tekst hoor, maar geen enkel bewijs dat er multiversums zijn, leven voor of na de dood of wat dan ook. Als deze theorie waar is, is het ook waar dat er een god is, dat er een allah is, dat de romeinen goden hadden, zo ook de grieken, egyptenaren etc. Op basis van geloof is het altijd waar. Maar iets werkelijks aantonen? Ho maar.
“I would rather have a mind opened by wonder than one closed by belief”
Op 08-02-2010 10:32:06 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
lindaatje: Dood is foetsie, nada, op, weg, alles over en uit. Zoals Harry Mulisch het zei "We zijn (afkomstig uit) een Goddelijke vonk en bij de dood is het vonkje gewoon uit!
CAUTE - Behoedzaamheid
Op 08-02-2010 10:49:20 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
maridd:
lindaatje:

Dood is foetsie, nada, op, weg, alles over en uit. Zoals Harry Mulisch het zei "We zijn (afkomstig uit) een Goddelijke vonk en bij de dood is het vonkje gewoon uit!


Hoe weet je dat? Ben je al 'ns dood geweest dan?
Boldly going nowhere.
Op 08-02-2010 11:23:40 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi: Als je het licht uit doet met de lichtknop in je huis, is de electriciteit dan verdwenen of simpelweg niet geleid?

Bedoel maar.
Op 08-02-2010 11:48:07 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Realist:
eoi:

Als je het licht uit doet met de lichtknop in je huis, is de electriciteit dan verdwenen of simpelweg niet geleid?

Bedoel maar.

De elekticiteit wordt niet geleid, de energie komt dus niet in het lampje en dus is het ook niet de energie van het lampje. Het is niet realistisch om een lampje aan en uit zetten met het leven te vergelijken. Het geeft enkel een mooie uitkomst die de theorie van leven na de dood versterkt door de energie in het middelpunt te zetten. Maar zoals mensen bestaan ook planten, stenen, wind of geluid ook uit energie. En nat zoals dode planten vergaat onze energie gewoon in de grond.
“I would rather have a mind opened by wonder than one closed by belief”
Op 08-02-2010 0:39:23 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi: Nee de energie vergaat niet, de energie is in transitie.
Het is onmogelijk voor een alles wat is om iets van zichzelf te verliezen en minder te worden, anders zou de toekomst te verliezen zijn. Het zou zichzelf compleet onmogelijk maken.

Wat voor naam je ook geeft aan die energie, of electriciteit, of magie van mijn part. Het zal altijd aanwezig zijn en zich altijd kunnen bedienen van een lichaam in wat voor vorm en dimensie ook.

Cest la vie.
Op 08-02-2010 0:44:54 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Realist:
eoi:

Nee de energie vergaat niet, de energie is in transitie.
Het is onmogelijk voor een alles wat is om iets van zichzelf te verliezen en minder te worden, anders zou de toekomst te verliezen zijn. Het zou zichzelf compleet onmogelijk maken.

Wat voor naam je ook geeft aan die energie, of electriciteit, of magie van mijn part. Het zal altijd aanwezig zijn en zich altijd kunnen bedienen van een lichaam in wat voor vorm en dimensie ook.

Cest la vie.


Dat de energie niet vergaat ben ik compleet met je eens. De energie zit opgeslagen in onze celletjes. Dat er leven ontstaat uit dode wezentjes is ook de bevestiging dat de energie doorgegeven word en dat de cyclus zich in stand houd.
“I would rather have a mind opened by wonder than one closed by belief”
Op 08-02-2010 0:57:38 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
sufi: @There's hope
Het geknutsel van de wetenschap is leuk tijdverdrijf

Leuk gezegd....
Op 08-02-2010 16:21:09 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Chris de Boden:
Maar volgens een nieuwe wetenschappelijke theorie blijkt dat de dood niet de terminale gebeurtenis in ons leven is.


Mee eens!!!

Sowieso zie ik de dood als een bevrijding, maar wat ik juist een zwaar terminale gebeurtenis vind is toch wel de geboorte en dat is ook lijden!!!
Stel je voor dat je een geest ben en kan vliegen, tijdreizen, op 5 plekken gelijk aanwezig zijn enzo enzo en je hebt het als geest prima naar je zin. Opeens wordt je naar een planeet toegetrokken en zit je opgesloten in de buik van een mensenvrouw voor een maandje of 9, dan wordt je eruit geperst en als dat niet snel genoeg gaat wordt je eruit getrokken en dan kan het grote lijden wat men het leven noemt beginnen.
Niks is voor een geest zo frustrerend om opgesloten te zitten, in dit geval opgesloten in een stoffelijk en ouder wordend en afhankelijk lichaam.

Als je dit zo beschouwd, dan is het leven dus helemaal niks om trots op te zijn dus en stelt het leven geen moer voor.
Linux=Technisch lego voor volwassenen. Project SteviaLX 1404 v1.0
Op 08-02-2010 17:33:21 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi: een geest zit niet gevangen, het lichaam is ook een expressie van de geest, welk lichaam dan ook.

Je kunt elk moment ermee ophouden daar heb je geen strop voor nodig.
Op 08-02-2010 17:48:34 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Marsepars:
Draconian:

Marsepars:

Jammer dat we jarenlang gehersenspoeld zijn met het idee dat de dood het eind is en dat je er bang voor moet zijn.
Nou doe je er weer een tijd over om er vrede mee te hebben en te beseffen dat het einde van je aardse bestaan het begin is van een nieuw avontuur, namelijk de eeuwigheid.
Ach, heb ik wat te doen!


Dat klopt niet. Dan zou nu pas de eeuwigheid begonnen zijn. We waren er altijd al met de illusie dat we gescheiden wezens zijn.

En waarom zou het niet kloppen?
Omdat het niet in jouw straatje past?
Ik bekijk en ervaar de dingen op mijn manier.
Cannot kill the Battery!!!
Op 08-02-2010 18:05:37 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
portos: De boeken van Loes van Loon eens lezen, en daarna is het moeilijk nog te twijfelen aan een mentaal bewustzijn dat het fysiek voertuig overleeft.
Op 08-02-2010 18:24:12 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Bassie22: Als je dood gaat sterft alleen je ego. En juist dat is wat mensen angstig maakt. Alles wat tot dan verzameld is, inclusief de status die men zich aan heeft gemeten, verdwijnt...

Op het moment dat je 'dood gaat', zal je ziel weten dat er geen 'dood' bestaat. Dat het leven eeuwig duurt en dat je altijd al een wereld zonder einde bent geweest. Het 'leven' gaat door, zij het in een andere vorm (energie)!

'Dood' gaan is de perfecte gebeurtenis. Het is net zo mooi als geboren worden. Het is dan ook niet het einde, maar juist een nieuw begin. Zonder -wat wij dood noemen- is er geen vernieuwing. Het 'oude' maakt plaats voor het 'nieuwe'. Dat is de cyclus die je overal ziet!

(bericht gewijzigd op 9-2-2010 7:28:40)
Nieuw Bewust Zijn
Op 09-02-2010 7:28:03 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Realist:
Bassie22:

Als je dood gaat sterft alleen je ego. En juist dat is wat mensen angstig maakt. Alles wat tot dan verzameld is, inclusief de status die men zich aan heeft gemeten, verdwijnt...

Op het moment dat je 'dood gaat', zal je ziel weten dat er geen 'dood' bestaat. Dat het leven eeuwig duurt en dat je altijd al een wereld zonder einde bent geweest. Het 'leven' gaat door, zij het in een andere vorm (energie)!

'Dood' gaan is de perfecte gebeurtenis. Het is net zo mooi als geboren worden. Het is dan ook niet het einde, maar juist een nieuw begin. Zonder -wat wij dood noemen- is er geen vernieuwing. Het 'oude' maakt plaats voor het 'nieuwe'. Dat is de cyclus die je overal ziet!



Je vergeet er voor te zetten:"mijn mening is"

Geen enkel bewijs, net als de bijbel een geloof gebaseerd op gevoel of hoop.
“I would rather have a mind opened by wonder than one closed by belief”
Op 09-02-2010 11:47:36 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Frank Bomans: Over hoe het na de dood zal zijn, daar komt nooit bewijs van in onze wereld.
Zijde weer bezig, Madam Toerkes?
Op 09-02-2010 13:12:05 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Buff:
Frank Bomans:

Over hoe het na de dood zal zijn, daar komt nooit bewijs van in onze wereld.


Immers: de Wereld is nog steeds plat. Hé Bomans?

http://www.pimvanlommel.nl/?eindeloos_bewustzijn
Een boek wat uitnodigt tot een verder onderzoek van misschien wel, één van de grootste levensvragen die de Mens bezighoudt.
Ik ben ook gek... :P
Op 09-02-2010 13:20:39 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Realist:
Buff:

Frank Bomans:

Over hoe het na de dood zal zijn, daar komt nooit bewijs van in onze wereld.


Immers: de Wereld is nog steeds plat. Hé Bomans?

http://www.pimvanlommel.nl/?eindeloos_bewustzijn
Een boek wat uitnodigt tot een verder onderzoek van misschien wel, één van de grootste levensvragen die de Mens bezighoudt.

Er kunnen ook een andere redenen bedacht worden waarom zulke waarnemingen worden waargenomen, die het verhaal van pim tegenspreken en de wetenschap ondersteunen, zonder wetenschappelijk bewijs is het een theorie, en een theorie kan er op vele manieren nog steeds naast zitten.
“I would rather have a mind opened by wonder than one closed by belief”
Op 09-02-2010 15:53:17 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Bassie22:
Realist:

Bassie22:

Als je dood gaat sterft alleen je ego. En juist dat is wat mensen angstig maakt. Alles wat tot dan verzameld is, inclusief de status die men zich aan heeft gemeten, verdwijnt...

Op het moment dat je 'dood gaat', zal je ziel weten dat er geen 'dood' bestaat. Dat het leven eeuwig duurt en dat je altijd al een wereld zonder einde bent geweest. Het 'leven' gaat door, zij het in een andere vorm (energie)!

'Dood' gaan is de perfecte gebeurtenis. Het is net zo mooi als geboren worden. Het is dan ook niet het einde, maar juist een nieuw begin. Zonder -wat wij dood noemen- is er geen vernieuwing. Het 'oude' maakt plaats voor het 'nieuwe'. Dat is de cyclus die je overal ziet!



Je vergeet er voor te zetten:"mijn mening is"

Geen enkel bewijs, net als de bijbel een geloof gebaseerd op gevoel of hoop.


Helaas, nee. In 1991 ben ik drie keer aan de andere kant geweest. Ik denk te weten waar ik over praat....
Nieuw Bewust Zijn
Op 09-02-2010 17:55:49 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
artofnemesis:
eoi:

Als je het licht uit doet met de lichtknop in je huis, is de electriciteit dan verdwenen of simpelweg niet geleid?

Bedoel maar.

.. en zijn wij dan het licht (de lamp), de electriciteit, de bediener van het lichtknopje of het knopje zelf? De dood in deze context is alleen relevant voor het lampje..
Op 09-02-2010 18:05:31 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
rudiev:
lindaatje:

Dood is foetsie, nada, op, weg, alles over en uit. Zoals Harry Mulisch het zei "We zijn (afkomstig uit) een Goddelijke vonk en bij de dood is het vonkje gewoon uit!

Dit is ook hoe ik dacht, er is geen onomstotelijk bewijs dat er iets hierna is, dus na je dood is je persoonlijkeheid, je bewustzijn over. Maar in de loop der jaren toch genoeg gezien van paranormale verschijnselen dat ik me toch af vraag of er misschien toch iets meer is. Dit zijn docu's, of zelfs films, van waargebeurde paranormale verhalen. Sommige readings waarvan je denk hoe dat kan? De serie 'het 6e zintuig' waarin sommige dingen en gelijkenissen van paragnosten je toch kippevel geven. Iemand in de vrienden kring is bij een paragnost geweest en die had een hele brief geschreven en voor zover ik weet dat ze zei klopte alles. Het meten van een restenergie bij een dood iemand die het lichaam verlaat. Progessie therapie. Mensen die zich dingen herinneren, waarschijnlijk uit een vorig leven, die precies kloppen, bijvoorbeeld het jongetje wat al heel vroeg kon vliegen en zich herinneren een piloot uit (de tweede wereld-?) oorlog te zijn. Eenzelfde iets op discovery gezien van een vrouw uit amerika die zich dingen uit inda herinneren, bij het opzoeken van de plek klopte het. Tweelingen die elkaar aanvoelen als er iets ergs gebeurd, ongeacht afstand. Uhm...meer weet ik er zo even niet. Maar dan ga ik toch denken 'is er toch iets meer?'. Wat hou ik in het midden, maar het lijk op 'iets' meer.

(bericht gewijzigd op 9-2-2010 18:42:38)
je mag me beledigen, je mag me kwetsen, maar spreek wat je denkt, dan discussieren we verder...
Op 09-02-2010 18:41:07 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Realist:
Bassie22:

Helaas, nee. In 1991 ben ik drie keer aan de andere kant geweest. Ik denk te weten waar ik over praat....


Is 22 je leeftijd?
“I would rather have a mind opened by wonder than one closed by belief”
Op 09-02-2010 20:22:42 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
ThoTh:
Realist:

Mooi stukje tekst hoor, maar geen enkel bewijs dat er multiversums zijn, leven voor of na de dood of wat dan ook. Als deze theorie waar is, is het ook waar dat er een god is, dat er een allah is, dat de romeinen goden hadden, zo ook de grieken, egyptenaren etc. Op basis van geloof is het altijd waar. Maar iets werkelijks aantonen? Ho maar.

Prima uitgangspunt.

Graag jouw bewijsvoering dat je bewustzijn na je dood niet voortbestaat svp

En was het niet jouw eigen conclusie dat niets onmogelijk was?

Als laatste maak je wel heel interessante sprongen door te zeggen:
Als deze theorie waar is, is het ook waar dat er een god is, dat er een allah is, dat de romeinen goden hadden, zo ook de grieken, egyptenaren etc.


Wat is het verband tussen deze zaken dan, dat als het één geldt het ook voor het ander moet gelden?

On-topic:
Bewijsvoering is er, en wordt keurig verwoord in het artikel: Er is geen verlies van energie...nooit, nimmer (voor zover we weten )

Dan rest ons inderdaad nog de vraag wat er gebeurt met de energie. Gelukkig komen we daar ook wel een eind mee.
Of al de energie waaruit bewustzijn bestaat blijft tijdens je leven bij elkaar omdat het aan elkaar gehecht is, òf omdat het gevangen zit.( of een combi van beide?)

Beantwoord eerst die vraag maar eens, dan komt daarna wel de vraag wat er dan gebeurt na het afsterven van het fysiek.
ALLES IS WAAR
Op 09-02-2010 21:15:51 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
antitoerisme : ik snap dat verhaal van die deeltjes niet.
kan iemand dat uitleggen?
Alles dat ik zeg wordt herhaald door een zwoel vrouwenkoortje
Op 09-02-2010 21:30:56 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
ThoTh:
antitoerisme :

ik snap dat verhaal van die deeltjes niet.
kan iemand dat uitleggen?

Laat iemand kiezen uit twee deuren.
Zodra er gekozen is en de persoon is door de deur heen valt deze op slot.
Verderop aan het eind van de twee gangen waar de deuren naar toe gingen, heb je de mogelijkheid om òf de ene gang open te zetten, òf de andere.

Dan nu de grap.
Als de persoon de linkerdeur heeft gekozen en de linkergang is ingelopen en de linkerdeur op slot is gevallen en jij de linkergang aan de achterkant dichtmaakte (door de rechter te openen), blijkt na controle dat de persoon uit de linkergang verdwenen is (en wellicht alsnog door de rechter rent, op weg naar de ontstane uitang)

zo duidelijk?
ALLES IS WAAR
Op 09-02-2010 21:49:35 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky: @thoth zo duidelijk? ja....
Nee, dank u.
Op 09-02-2010 22:32:57 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi:
artofnemesis:

eoi:

Als je het licht uit doet met de lichtknop in je huis, is de electriciteit dan verdwenen of simpelweg niet geleid?

Bedoel maar.

.. en zijn wij dan het licht (de lamp), de electriciteit, de bediener van het lichtknopje of het knopje zelf? De dood in deze context is alleen relevant voor het lampje..

Het lampje zit op een andere dimensie van 'formaat anders vol leven.
Op 10-02-2010 0:01:32 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
de echte sjaak: Oke voor de mensen die dit leuk vinden
http://www.garnier-malet.com/the_theory_132.htm
Op 10-02-2010 4:02:40 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Realist: @Thoth

Mijn bewijsvoering is dat er nog geen bewijs is dat bewustzijn voortbestaat. Er is nooit een energie of hoe je het ook noemt verschenen die op papier heeft gezet: Ik ben die en die en ik leef nog voort. oid.

Daarnaast is het ook prima aan te tonen met onze wetenschap wat bewustzijn is. Het is simpel een proces van een goede samenwerking van onze hersenen. En omdat onze hersenen zo ontwikkeld zijn en omdat wij kunnen nadenken over de bredere zin van het leven kunnen wij over de meeste gekke dingen de meest uiteenlopende theorieen bedenken. Het is een vorm van creativiteit en vrijheid.

Inderdaad denk ik dat alles mogelijk is. Maar om toch een standpunt te hebben kijk ik naar wetenschap en feiten. Als er heldere bewijzen zijn voor leven na de dood, kan ik dat voor waar aannemen. Alles wat nog niet aantoonbaar is, is een verlenging van wat men weet in combinatie met wat men erover denkt en wat men gelooft, en dat kan behoorlijk uiteenlopen.

Als deze theorie waar is, is het ook waar dat er een god is, dat er een allah is, dat de romeinen goden hadden, zo ook de grieken, egyptenaren etc.

Het verband hierin is dat als we kunnen aannemen dat iets mogelijk is, dat het allemaal mogelijk is. Het is en blijft geloof, en daarom kun je sommige geloven ook niet afschrijven, er is namelijk nog nooit aangetoont dat er geen god van een oorlog, landbouw of liefde is.

En dat energie niet vergaat is inderdaad wetenschappelijk aan te tonen, maar dat geeft natuurlijk geen garantie dat dat het bewustzijn is en dat het verder leeft.

(bericht gewijzigd op 10-2-2010 12:38:47)
“I would rather have a mind opened by wonder than one closed by belief”
Op 10-02-2010 0:32:42 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Buff:
Realist:

Er kunnen ook een andere redenen bedacht worden waarom zulke waarnemingen worden waargenomen, die het verhaal van pim tegenspreken en de wetenschap ondersteunen,


Typische reactie, en weer gaat men voorbij aan de inhoudelijke boodschap die een "BDE" heeft voor een Mens.
Ik ben het met jou eens: 'zonder wetenschappelijk bewijs is het een theorie, en een theorie kan er op vele manieren nog steeds naast zitten.' Daarom is er misschien nog wel veel meer onderzoek nodig op dit vlak. Maar voor mij persoonlijk is de reden die Van Lommel aandraagt in zijn onderzoek voor dit moment het meest aannemelijk te noemen. Als het puur een chemisch proces is wat zich af zou spelen in de hersenen die afsterven (wat niet zo is, want de hersenen vertonen geen activiteit in het onderzoek van Van Lommel), dan gaat men voorbij aan de inhoudelijke boodschap die een BDE voor een mens heeft.

Ik ben ook gek... :P
Op 10-02-2010 0:41:55 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Hippie: Het is niet voor niets een BIJNA dood ervaring, zegt dus niets over de status waarin je verkeerd na de dood.

Je kunt het als je wilt ook vergelijken met een papiertje dat opbrand, er is niets meer over dan as, dit is niet hetzelfde als het papier maar er is nog wel behoud van energie.

Zo vergaat een mens ook tot as of compost.

Een mens is meer te vergelijken met chemie dan met natuurkunde.
Op 10-02-2010 15:52:32 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
antitoerisme :
ThoTh:

antitoerisme :

ik snap dat verhaal van die deeltjes niet.
kan iemand dat uitleggen?

Laat iemand kiezen uit twee deuren.
Zodra er gekozen is en de persoon is door de deur heen valt deze op slot.
Verderop aan het eind van de twee gangen waar de deuren naar toe gingen, heb je de mogelijkheid om òf de ene gang open te zetten, òf de andere.

Dan nu de grap.
Als de persoon de linkerdeur heeft gekozen en de linkergang is ingelopen en de linkerdeur op slot is gevallen en jij de linkergang aan de achterkant dichtmaakte (door de rechter te openen), blijkt na controle dat de persoon uit de linkergang verdwenen is (en wellicht alsnog door de rechter rent, op weg naar de ontstane uitang)

zo duidelijk?


ehm niet echt....hoe komt die persoon dan in de rechter gang?
Alles dat ik zeg wordt herhaald door een zwoel vrouwenkoortje
Op 10-02-2010 16:41:59 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Shinobi:
Realist:

Mooi stukje tekst hoor, maar geen enkel bewijs dat er multiversums zijn, leven voor of na de dood of wat dan ook. Als deze theorie waar is, is het ook waar dat er een god is, dat er een allah is, dat de romeinen goden hadden, zo ook de grieken, egyptenaren etc. Op basis van geloof is het altijd waar. Maar iets werkelijks aantonen? Ho maar.

Deze theorie impliceert helemaal niet het bestaan van een god, ik weet niet hoe jij daar bij komt. Dat de dood niet bestaat staat niet gelijk aan het bestaan van Allah, Romeinse goden of eender welke god(en). En we geloven allemaal, wetenschap is slechts een aaname van de werkelijkheid m.a.w, niets is zeker, het enigste wat ik weet is dat ik besta, al de rest is onzeker. Jij zou perfect een uitreksel van mijn eigen geest kunnen zijn. Deze theorie noemt men solipsisme. Ik ga ervan uit dat het niet zo is, hoewel ik daar (op dit moment in ieder geval) geen bewijs van heb. M.a.w ik geloof.
What man is a man who does not make the world better?
Op 10-02-2010 16:43:06 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
rudiev:
antitoerisme :

ik snap dat verhaal van die deeltjes niet.
kan iemand dat uitleggen?

Zoek en lees ook eens over het double slit experiment.
http://en.wikipedia.org/wiki/Double-slit_experiment

Het makkelijkste is om het filmpje te bekijken, beeld legt het makkelijk uit dan woorden. Als je dan nog vragen heb horen we het wel
Conclusie is dat de observeerder de uitkomst van de observatie kan beïnvloeden, ook uit het verleden, waar het nog onbekend was wat er precies heeft plaatsgevonden, maar zodra je iets meet en later de meeting bekijkt heeft dat invloed op de in het verleden gedane observatie.
je mag me beledigen, je mag me kwetsen, maar spreek wat je denkt, dan discussieren we verder...
Op 10-02-2010 21:19:00 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
valere:
Realist:

eoi:

Nee de energie vergaat niet, de energie is in transitie.
Het is onmogelijk voor een alles wat is om iets van zichzelf te verliezen en minder te worden, anders zou de toekomst te verliezen zijn. Het zou zichzelf compleet onmogelijk maken.

Wat voor naam je ook geeft aan die energie, of electriciteit, of magie van mijn part. Het zal altijd aanwezig zijn en zich altijd kunnen bedienen van een lichaam in wat voor vorm en dimensie ook.

Cest la vie.


Dat de energie niet vergaat ben ik compleet met je eens. De energie zit opgeslagen in onze celletjes. Dat er leven ontstaat uit dode wezentjes is ook de bevestiging dat de energie doorgegeven word en dat de cyclus zich in stand houd.


-De enige houvast, die we hebben voor eeuwigheid is 'de wet van behoud van energie' .
-En er is ook nog de wet of de formule van Einstein, die zegt, dat energie omzetbaar is in massa of materie ;
-Als dat zo is, kan men stellen, dat onze energie -of een zekere hoeveelheid energie - op een bepaald moment overgegaan is in de materie van ons lichaam ; en dat deze energie die toestand ook weer kan verlaten . Dat wordt dan onze dood ...
-Wat de kern van deze energie is - geest ? bewustzijn ? absolute logica ?- kan men niet kennen en nog minder bewijzen .
-Besluit : blijven we niet bestaan met de materie van ons lichaam, dan misschien wel onder de gedaante van een vorm van energie of bewustzijn ???
hunkeren naar meer inzicht
Op 11-02-2010 17:11:24 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
gemi1981: Als je ervan uitgaat dat het leven niet stopt bij de dood maar dat wij het oneindige leven machtig zijn. Begint het nog maar net, dan kan je ervan uitgaan dat onze duizenden levens die we geleid hebben allemaal eenduidige ervaringen zijn die we opdoen en niets meer dan dat. Wat maakt het dan nog uit dat je leven een hel is, dat je ontslagen word of je ongeneeslijk ziek wordt verklaard. Het zou je beleving van je situatie ENORM verlichten. Bekijk het van een afstand en niet als iets waar je tot over je oren in zit. Dat maakt mensen depressief. Ze kunnen de situatie niet meer nuanceren of de andere/ positieve kant ervan bekijken. Ze worden een slaaf van hun eigen emoties zonder zich hiervan te distantiëren. Ik weet, elke dag opnieuw dat wij allemaal energie zijn dat oneindig is waar de aardse dood geen pap in te brokken heeft. Dit is kennis die ik heb opgedaan door de persoonlijke ervaringen die me reeds te beurt zijn gevallen en heeft niets met geloof te maken.
Op 11-02-2010 17:45:06 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
harses: Natuurlijk wil de mens niet geloven dat er na de dood niks meer is,maar net zoals een boom,plant of ander leven vergaat het.
Niks hemel,niks hel.
Gewoon afgelopen uit.
Er is volgens mij nog nooit aangetoond dat geest en lichaam twee aparte ''dingen''zijn.
En ik ben van mening dat de ''geest''slechts bestaat bij het lichaam.
En niet apart van elkaar.
De geest word gevormd door de omgeving waarin we leven.
Zet je een pasgeboren baby in een isoleercel en met kunstmatige voeding en laat hem op geen enkele wijze kennismaken met de wereld en andere mensen dan zal het geestelijk ook niks worden.
Maar dat is slechts mijn mening.
Op 12-02-2010 21:15:38 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky:
eoi:

Als je het licht uit doet met de lichtknop in je huis, is de electriciteit dan verdwenen of simpelweg niet geleid?

Bedoel maar.

Als je je ogen dicht doet dan is het wel echt donker!
Nee, dank u.
Op 12-02-2010 22:55:03 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
todo: Gewoon weer een soort religie erbij, onstaan uit angstdenken.
"Oei, als ik er toch eens niet meer zou zijn, brrrrrr..."
Op 14-02-2010 7:31:52 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Marsepars:
maridd:

lindaatje:

Dood is foetsie, nada, op, weg, alles over en uit. Zoals Harry Mulisch het zei "We zijn (afkomstig uit) een Goddelijke vonk en bij de dood is het vonkje gewoon uit!


Hoe weet je dat? Ben je al 'ns dood geweest dan?

Ik wel.
Als we de Big Bang theorie voor waarheid mogen aannemen, ben ik zeker 15 miljard jaar dood geweest. Daarna werd ik geboren en als mijn lijf er op een gegeven moment mee ophoudt ben ik weer dood...
Cannot kill the Battery!!!
Op 14-02-2010 9:59:36 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
vosje: Ik heb een vraagje, mijn vader gelooft
in engelen, en de hemel, wat zijn die dan?
Sarah
If time doesn't matter, distance also won't.
Op 15-02-2010 0:24:30 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
vlinder: Vosje, mensen geloven al generaties lang in sprookjes.
Hoe kan dat? Door o.a de vaccinaties. Deze bevat kwik.
Dit geeft net als het kwik wat via de navelstreng bij het ongeboren kind komt degeneratie van de hersenneuronen.



Je totale bewustzijnsniveau wordt bepaalt door je hartfunctie.
Het hart en ook je hersenen werken dus samen.
Het kwik hecht zich aan o.a het goud wat in je hart zit.
Dit verlaagd het frequentie niveau van je hart en daardoor van je bewustzijn. Wetenschappelijk is aangetoond dat je de eerste hartaanval op jonge leeftijd al hebt gehad. Als je dit weet kun je er al rekening mee houden dat het eens langs zal komen als je gezond leeft = voeding en beweging. Angst hiervoor wordt bepaalt door een laag serotonine gehalte, dus als je voldoende bananen eet en zorgt dat je bloedvaten open blijven door chocolade te eten kan er niets met je gebeuren.
Kwik haalt o.a het serotonine gehalte naar beneden, hoe meer kwik in je lichaam hoe angstiger hierdoor de mens is.
Na iedere vaccinatie in je armen wordt je bewustzijnsniveau weer lager. Hoe hoger je hartfrequentie hoe hoger je bewustzijnsniveau.
Je haalt dan het kwik weer weg.
Dus als je ouder wordt en veel beweegt, hierdoor het kwik weghaalt kom je ook je hartaanval weer tegen. De verhaaltjes die je in de kindertijd hebt gehoord o.a sprookjes en bijbelverhalen maar ook onderwijs worden omdat je in de kindertijd vaccinaties krijgt vastgelegd in je onderbewustzijn door het kwik. Dit is wat men dan tegen komt bij een bijna dood ervaring. Men zegt dan ik zag een engel, een bloementuin of een familielid. Ook zie je oudere mensen naar het bos gaan trollen zoeken.
Hierdoor neemt men aan dat alles wat je is vertelt waar is.
Door o.a gezonde voeding, veel aardappelen, koolsoorten en ui daarbij altijd fruit eten met je linkerhand breng je je hartfrequentie
weer omhoog, daarbij je bewustzijnsniveau en ligt niets meer vast maar is alles mogelijk.


Op 15-02-2010 16:23:31 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie : Met alle respect Vlinder, maar Vosje vroeg wat hemel en engelen zijn... Deze uiteenzetting is daar allesbehalve een antwoord op.
Is it electrickery?
Op 15-02-2010 16:50:26 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
vlinder: Mijn welgemeende excuus voor het afwijkende antwoord, ik zie hier erg veel verschillende vragen allemaal door elkaar heen lopen.

Natuurwetenschappelijke beschouwing over het lot van een lijk.
Van de dood is pas sprake als het gehele lichaam afsterft en stopt met functioneren. Gerard Stort:

http://www.scribd.com/doc/16324585/Leven-na-de-Dood

(bericht gewijzigd op 15-2-2010 22:01:16)
Op 15-02-2010 17:05:55 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
rudiev: @Vlinder
Allemaal leuk en aardig dat hele kwikverhaal. Maar hoeveel jaren vaccineren we nou precies? Als ik het zo terug zoek is het rijksvaccinatieprogramma in 1957 begonnen in Nederland. Nou weet ik niet wanneer dat in andere landen is begonnen, maar hoe zie jij je kwikverhaal voor die tijd?
je mag me beledigen, je mag me kwetsen, maar spreek wat je denkt, dan discussieren we verder...
Op 15-02-2010 17:55:36 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
rudiev: Als dood niet bestaat
...dan bestaat het leven ook niet.
je mag me beledigen, je mag me kwetsen, maar spreek wat je denkt, dan discussieren we verder...
Op 15-02-2010 17:56:25 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Dainichi: Even @vosje en consorten een citaat:
"Een astronaut en een hersenchirurg spreken over God. De astronaut claimt: "Ik ben nu al zo vaak daarboven geweest, en ik heb nog nóóit God of engelen gezien!" Zegt de hersenchirurg: "Ik heb al zo vaak hersenen geopereerd, maar nog nooit één gedachte gezien!""
Alhoewel ik zelf absoluut niet godsdienstig ben, ik vind het toch een prachtig citaat.

Overigens is er laatst ook het gewicht van iemand die stierf heel nauwlettend in de gaten gehouden, en er zou een klein verschil in gewicht zijn ná het sterfmoment. Hij zou lichter zijn geworden, een onverklaarbaar verschil waarbij rekening is gehouden met gewicht van ademtocht e.d. Volgens de meest eenvoudige manier van opvatten van de relativiteitstheorie van Einstein zou dat betekenen dat een deel van wat er aan het lichaam verbonden zat, in energie is vertrokken. Een prachtige gedachte; het geeft mij hoop (geen uitsluitsel) dat je na dit leven eventueel door kunt.
Vandaag was ik toevallig bij een crematie, de plechtigheid met open kist, maar er ontbreekt toch echt zo enorm iets, in gestorven mensen, meer dan alleen beweging en kleur...

Al is dat natuurlijk een typisch menselijke gedachte. Je gelooft heilig dat je doorgaat. Star Trek Voyager heeft daar een leuke aflevering over; Emanations in seizoen 1. Iedereen die 'm kent kan beamen dat dit een bijzonder menselijke, intrigerende aflevering is; zeker het bekijken waard al ben je geen Trekkie!
Op 15-02-2010 21:56:35 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
vlinder: Rudiev.
Zal mijn inzichten spoedig ergens plaatsen als reactie.
Ben met de voorbereidingen daarvan bezig.
Op 15-02-2010 23:03:15 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
ThoTh:
Realist:

@Thoth

Mijn bewijsvoering is dat er nog geen bewijs is dat bewustzijn voortbestaat. Er is nooit een energie of hoe je het ook noemt verschenen die op papier heeft gezet: Ik ben die en die en ik leef nog voort. oid.

Daarnaast is het ook prima aan te tonen met onze wetenschap wat bewustzijn is. Het is simpel een proces van een goede samenwerking van onze hersenen. En omdat onze hersenen zo ontwikkeld zijn en omdat wij kunnen nadenken over de bredere zin van het leven kunnen wij over de meeste gekke dingen de meest uiteenlopende theorieen bedenken. Het is een vorm van creativiteit en vrijheid.

Inderdaad denk ik dat alles mogelijk is. Maar om toch een standpunt te hebben kijk ik naar wetenschap en feiten. Als er heldere bewijzen zijn voor leven na de dood, kan ik dat voor waar aannemen. Alles wat nog niet aantoonbaar is, is een verlenging van wat men weet in combinatie met wat men erover denkt en wat men gelooft, en dat kan behoorlijk uiteenlopen.

Als deze theorie waar is, is het ook waar dat er een god is, dat er een allah is, dat de romeinen goden hadden, zo ook de grieken, egyptenaren etc.

Het verband hierin is dat als we kunnen aannemen dat iets mogelijk is, dat het allemaal mogelijk is. Het is en blijft geloof, en daarom kun je sommige geloven ook niet afschrijven, er is namelijk nog nooit aangetoont dat er geen god van een oorlog, landbouw of liefde is.

En dat energie niet vergaat is inderdaad wetenschappelijk aan te tonen, maar dat geeft natuurlijk geen garantie dat dat het bewustzijn is en dat het verder leeft.



Heb wel overtuigender documentaires gezien, maar toch...
ALLES IS WAAR
Op 16-02-2010 0:55:31 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Kat:
[/yt]


(bericht gewijzigd op 16-2-2010 1:37:25)
Op 16-02-2010 1:24:26 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Uno:
tjerky:

eoi:

Als je het licht uit doet met de lichtknop in je huis, is de electriciteit dan verdwenen of simpelweg niet geleid?

Bedoel maar.

Als je je ogen dicht doet dan is het wel echt donker!


Soms wel,soms niet..
Heb je weleens, terwijl je wakker bent een geactiveerde pijnappelklier gehad?
Uno Solo
Op 16-02-2010 22:03:14 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Bassie22:
Realist:

Bassie22:

Helaas, nee. In 1991 ben ik drie keer aan de andere kant geweest. Ik denk te weten waar ik over praat....


Is 22 je leeftijd?


Nee, Sterker nog op die leeftijd wist ik niks, behalve dan datgene, wat er geprogrammeerd werd dor mijn ouders, de kerk, de school en de samenleving...

Op mijn 27e ging ik 'dood'. Als je goed leest zie je dat ik nu 20 jaar verder ben...
Nieuw Bewust Zijn
Op 17-02-2010 10:34:40 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
rudiev:
Realist:

Mooi stukje tekst hoor, maar geen enkel bewijs dat er multiversums zijn, leven voor of na de dood of wat dan ook. Als deze theorie waar is, is het ook waar dat er een god is, dat er een allah is, dat de romeinen goden hadden, zo ook de grieken, egyptenaren etc. Op basis van geloof is het altijd waar. Maar iets werkelijks aantonen? Ho maar.

Het lijk me in dit geval wel een hele gevaarlijke conclusie om te zeggen als het ene waar is dat het andere ook waar is. Het niet bestaan van de dood zegt nog helemaal niets over het wel of niet bestaan van god, allah, romeinse goden, griekse goden, egyptenaren, etc. Deze zaken kunnen nog heel goed los van elkaar staan. Tevens zijn de type en aantal goden in hetgeen je nu aanhaalt verschillend, dus kan het nog niet allemaal waar zijn.
je mag me beledigen, je mag me kwetsen, maar spreek wat je denkt, dan discussieren we verder...
Op 17-02-2010 11:54:16 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
joop: De Dood een illusie? Zoek op internet:"The Great Reversal" by AnO.
Er zijn zaken die met gebruikmaking van onze hersenen niet begrepen kunnen worden; het zgn kosmische bewustzijn wordt door woorden beperkt. Door de eindeloze woordenreeks te leren stoppen kunnen sommige van ons tot een weten komen.
de dood een illusie
Op 07-09-2010 14:08:18 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Tunnelforce9: ik snap in principe wel waarom iedereen zo graag zou willen dat de Hemel bestaat of reincarnatie. Mensen denken dat dat misschien ons volgende evolutie stap is maar de evolutie van de mens door de natuur is al duizenden jaren geleden gestopt, wij zullen onszelf alleen nog kunnen evolueren door bijvoorbeld over tegaan naar een een soort robot-ras of een cyborg-ras(half mens half machine)

Er zal een moment komen in de nabije toekomst(paar duizend jaar) dat iedereen alle herrinnereingen , gedachtes en kennis zullen hebben van de totale mensheid vanaf een bepaald punt, tot in de eeuwigheid
Mensen zullen ook niet meer door biologisch falen kunnen sterven in die toekomst ..

dit alles is velen malen realistischer dan dit hele artikel ..
hoe kun je een theorie die (nog) niet bewezen is (namelijk "decision based multiverse" in verband brengen met een vraag als dood bestaat niet .. het heeft niks met elkaar te maken.
het gerapporteerde verschijnsel lijkt veel meer op quantum Entanglement effecten dan multiverse bewijzen..

met quantum entanglement kun je lichtdeeltjes "terug in de tijd" sturen
oorzaak -> gevolg is dus niet een een echte gouden regel ;P
Op 07-09-2010 17:21:46 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Buff: Is toch altijd weer indrukwekkend, om te zien en te horen, wat mensen die een BDE hebben gehad erover te vertellen hebben...

http://eentweedeleven.kro.nl/
Ik ben ook gek... :P
Op 07-09-2010 18:06:31 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden