Als mens zijnde heb je een groot 'voordeel' ten opzichte van de rest van de levensvormen op deze aarde: je hebt namelijk een keuze. De keuze om je leven tot op zekere hoogte zo in te richten als jij dat wil. Je hoeft als mens niet steeds achterom te kijken of er geen wilde dieren aankomen en je hoeft niet je hele dag bezig te zijn met het verzamelen van voedsel. Vaak is een wandeling naar de supermarkt al genoeg.

Dit geeft jou als mens de ruimte om eigen levensdoelen te stellen en na te streven. Door de sprong die de mens qua evolutie heeft gemaakt, is het bestaan geen kwestie van puur overleven meer, er is ruimte voor meer. Hoe deze ruimte wordt ingevuld hangt volledig van het individu af. Hoe ambitieus is iemand, welke skills heeft deze en hoe vastbesloten is de persoon in kwestie zijn zelfgestelde doel te halen. Nog belangrijker misschien is de vraag, kiest de persoon in kwestie er zelf voor zijn eigen dromen na te jagen? Vraag jezelf het volgende eens af: leef jij het leven, of leeft het leven jou?

De mens is tot een ontelbaar aantal dingen in staat, zeker als deze zich ergens volledig voor inzet. Onmogelijk is niets. Wanneer je ergens niet genoeg vanaf weet kun je er meer over leren, mis je cruciale skills dan kun je deze door genoeg oefening alsnog aanleren. Het enige obstakel die het realiseren van dromen in de weg zit, is de persoon zelf. Als de persoon in kwestie zelf geen vertrouwen heeft in zichzelf en te lui is om nieuwe dingen te leren is deze alleen zichzelf tot last. Wanneer je iets echt wilt en je gaat er 100% voor, en je overkomt je hindernissen, dan haal je je doelen gegarandeerd, hoe groot of klein deze ook mogen zijn.

Het lege kamer experiment

Om na te gaan tot hoeveel je eigenlijk in staat bent zullen we een kort gedachte-experiment doorlopen. Stel je voor: je neemt een witte lege kamer van 2 bij 3, je laat er een aantal personen omstebeurt 2 uur alleen doorbrengen. Het enige wat ze meekrijgen is een vel papier, een pen, een permanent marker en wat kleurtjes. Vervolgens houd je bij wat deze personen met hun tijd daar doen. De mogelijkheden zijn eindeloos, de persoon kan bijvoorbeeld in de 2 uren in deze lege kamer:

  • Een gedicht schrijven
  • Een verhaal schrijven
  • Een planning maken van alle dingen die hij of zij nog moet doen
  • Een tekening maken
  • Een vliegtuigje van het papiertje vouwen en daarmee wat gaan rondgooien
  • De hele muur onderkladden met de marker
  • Slapen
  • Trainen (sit-ups, push-ups, squads etc.)
  • Mediteren
  • Een nieuw idee uitwerken, brainstormen
  • Wachten tot het experiment afgelopen is, balend dat hij nu zijn favoriete tv mist

Dit zijn nog lang niet alle dingen die een persoon in deze 2 uurtjes had kunnen doen, maar het geeft een goed beeld van het menselijk potentieel. Alleen al in een lege kamer met niks anders dan een vel papier en wat schrijfgerei heb je al de keuze uit hele hoop activiteiten. Het is vast ook niet moeilijk in te zien dat niet alle activiteiten even nuttig zijn. De persoon die mokkend is gaan zitten wachten tot hij weg kon heeft zijn tijd niet erg nuttig doorgebracht.

Hetzelfde is eigenlijk het geval in het leven. Degene die almaar wachten op het perfecte moment, op dat ene idee of die ene kans, zien hun tijd aan hun voorbij trekken zonder dat ze er iets zinvols mee hebben gedaan. Aan de andere kant, mensen die zelf iets bedachten om te gaan doen bereiken veel meer in het leven. In plaats te wachten op een externe verandering stellen zij zelf doelen en gaan ze zelf opzoek naar nieuwe inspiratie en ideeën.

Het is aan jou de keus: Blijf je mokkend wachten tot je weg mag, of doe je iets nuttigs met je tijd?

Tru: Tjakka!
Op 09-02-2010 9:14:38 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Tru: Ik twitter dit even snel door naar die luiaards in Haïti.
Op 09-02-2010 9:15:39 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ix: Onzin, je kunt wel creabea bezig zijn, geen probleem, maar er werkelijk iets mee bereiken in het instituut dat wij samenleving noemen is zeker anno nu waarin iedereen alles zelf kan doen en in feite alles ook al is gedaan, het bijna onmogelijk om de volgende v Gogh (de schilder) te worden, er is geen markt voor. Zo blijf je in een wurggreep van het systeem, tenslotte moet je ergens je centen vandaan verdienen want je eigen vis vangen in een hutje op de hei is illegaal.
Op 09-02-2010 9:54:38 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Kat: nadenken is toch ook een bezigheid.
Met het papier zou ik geen idee hebben wat ik er zou kunnen mee doen, ik kan niet tekenen, gedichten enz.....
Als werkende moeder, zou ik wel genieten van 2 uur stilte en niets doen.
Op 09-02-2010 10:37:16 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Realist: Er is misschien geen markt voor een schilderij, maar er zijn genoeg dingen te creeren die wel aanslaan. Als het nieuw is en mooi, is er een markt.
“I would rather have a mind opened by wonder than one closed by belief”
Op 09-02-2010 10:37:27 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Clavius:
Ix:

Onzin, je kunt wel creabea bezig zijn, geen probleem, maar er werkelijk iets mee bereiken in het instituut dat wij samenleving noemen is zeker anno nu waarin iedereen alles zelf kan doen en in feite alles ook al is gedaan, het bijna onmogelijk om de volgende v Gogh (de schilder) te worden, er is geen markt voor. Zo blijf je in een wurggreep van het systeem, tenslotte moet je ergens je centen vandaan verdienen want je eigen vis vangen in een hutje op de hei is illegaal.


Dat is één van de uitdagingen van 'de nieuwe maatschappij' wat je daar aandraagt. We moeten naar een ander systeem van inkomsten en geldverdeling. Want we zullen uiteindelijk steeds meer en meer werkeloze armen en werkende ultrarijken krijgen. En dat blijft niet goed gaan.

Vorig jaar zijn er bij ons op het bedrijf 45 magazijnmedewerkers op straat gezet. Niet omdat het slecht gaat, nee, omdat er een groot aantal volledig gerobotiseerde vorkheftrucks ingezet zijn. Deze doen hun werk naar volle tevredenheid, foutloos, zonder morren, zonder ongelukjes, zonder beschadigingen, zonder de plee's te vernielen, etc... Over voldoende tijd zal dit met iedere baan mogelijk zijn.

Maar ook kunst wordt anders. Alles begint op elkaar te lijken. Nieuwe muziek lijkt straks ook altijd wel op een ander ouder liedje. Dus machines het werk laten doen en dan maar allemaal creabea's worden is ook geen fun.
I might just be saying that to get you mad...
Op 09-02-2010 10:49:17 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ringwerelder: Lees vaak gw.nl, twijfelde om een account aan te maken en te reageren. Moet er toch eens van komen, dus nu mijn eerste reactie.
Leuk dit soort tjakka verhalen. Maar net als Kat moet ik ook hard en lang werken om geld te verdienen om mijzelf en mijn gezin te onderhouden. Wil ik dus mijn dromen kunnen realiseren zou ik daarmee moeten stoppen of minderen. En net als zoveel anderen blijft er mijn vrije tijd niet veel anders over dan mijn sociale verplichtingen na te komen en wat er dan nog aan tijd rest te dromen over een betere wereld enz.. Misschien geldt het verhaal wel voor mensen die geen verplichtingen hebben of tijd en geld zat. het zij ze van harte gegund...
Op 09-02-2010 11:05:22 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Realist: Vervelend ringwerelder, dat je na je eerste post moet concluderen dat je geleefd wordt ipv het andere.
“I would rather have a mind opened by wonder than one closed by belief”
Op 09-02-2010 11:49:13 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Benny Lava: Ik durf te stellen dat sinds we van jager-verzamelaars zijn overgegaan op landbouw we ons leven behoorlijk zwaarder hebben gemaakt. Jager-verzamelaars hoeven maar een paar uur per dag te werken (afhankelijk van het klimaat natuurlijk) en de rest kunnen ze besteden aan luieren en slapen. Sinds we landbouw bedrijven zijn we vooral bezig met voor dag en dauw opstaan om te buffelen voor een baas die meteen de helft van ons inkomen afpakt (de staat) en tot op grote hoogte bepaalt wat we met de rest kunnen doen. Weinig mensen zijn écht vrij.
Als we het zo goed hebben, waarom zijn er nu dan meer geesteszieken dan ooit tevoren?
We leven een zeer onnatuurlijk leven, ik zit bijvoorbeeld acht uur per dag voorovergebogen op een stoel naar een lichtgevend vierkant te kijken. Terwijl ik erop gebouwd ben om in mijn blote reet achter herten en konijnen aan te rennen.
My loony bun is fine.
Op 09-02-2010 0:31:41 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Clavius:
Benny Lava:

Terwijl ik erop gebouwd ben om in mijn blote reet achter herten en konijnen aan te rennen.


Haha... En dat willen ze zelfs gaan verbieden!

Moet er trouwens niet aan denken, met dit weer.
I might just be saying that to get you mad...
Op 09-02-2010 0:51:04 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ringwerelder:
Realist:

Vervelend ringwerelder, dat je na je eerste post moet concluderen dat je geleefd wordt ipv het andere.

Die conclusie was er al voor de post hoor! Daar ben ik al een tijdje heel REALISTSCH in. Als ik nu beslis om alles te laten vallen dan doe ik mijn gezin te kort. Ik kan het dus vanuit mijn verantwoordelijksgevoel niet doorbreken. Net zoals de meerderheid. Ik had dus toen ik jonger was alleen voor mezelf moeten kiezen. Maar als iedereen dat doet krijgen we een maatschappij zoals nu onstaat. Ikke en de rest kan stikken. Het is ook zoals Benny Lava het stelt. Maar willen we terug of willen we vooruit. Terug naar de oertijd of naar de sterren? Beide kunnen we alleen met zijn allen door samen te werken. Maar hoe goed die nieuwe maatschappij in jouw ogen ook zou zijn, er zijn altijd grote groepen die anders denken. En daardoor wordt je dus geleefd omdat je vroeg of laat een keuze moet maken of dat er door een meerderheid een keuze wordt gemaakt waar je het eigenlijk niet mee eens bent.
Op 09-02-2010 13:14:30 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Lemetje:
Clavius:

Benny Lava:

Terwijl ik erop gebouwd ben om in mijn blote reet achter herten en konijnen aan te rennen.


Haha... En dat willen ze zelfs gaan verbieden!

Moet er trouwens niet aan denken, met dit weer.


Watje!
Op 09-02-2010 13:25:04 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Cultuurmeneer:
Benny Lava:

Ik durf te stellen dat sinds we van jager-verzamelaars zijn overgegaan op landbouw we ons leven behoorlijk zwaarder hebben gemaakt. Jager-verzamelaars hoeven maar een paar uur per dag te werken (afhankelijk van het klimaat natuurlijk) en de rest kunnen ze besteden aan luieren en slapen. Sinds we landbouw bedrijven zijn we vooral bezig met voor dag en dauw opstaan om ...


Maar wij hebben lekker verwarmde huizen, een auto, vakanties, ziekenhuizen, een levensverwachting die het drievoudige is van die van toen...
En we hebben Mac's en iPhone's en ... Wat wil een mens nog meer?
God... Dat ben je zelluf!
Op 09-02-2010 13:42:00 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Pizza!:
Ringwerelder:

Realist:

Vervelend ringwerelder, dat je na je eerste post moet concluderen dat je geleefd wordt ipv het andere.

Die conclusie was er al voor de post hoor! Daar ben ik al een tijdje heel REALISTSCH in. Als ik nu beslis om alles te laten vallen dan doe ik mijn gezin te kort. Ik kan het dus vanuit mijn verantwoordelijksgevoel niet doorbreken. Net zoals de meerderheid. Ik had dus toen ik jonger was alleen voor mezelf moeten kiezen. Maar als iedereen dat doet krijgen we een maatschappij zoals nu onstaat. Ikke en de rest kan stikken. Het is ook zoals Benny Lava het stelt. Maar willen we terug of willen we vooruit. Terug naar de oertijd of naar de sterren? Beide kunnen we alleen met zijn allen door samen te werken. Maar hoe goed die nieuwe maatschappij in jouw ogen ook zou zijn, er zijn altijd grote groepen die anders denken. En daardoor wordt je dus geleefd omdat je vroeg of laat een keuze moet maken of dat er door een meerderheid een keuze wordt gemaakt waar je het eigenlijk niet mee eens bent.


Lees het boek Een werkweek van 4 uur eens, geschreven door Tim Ferris, daar wordt uitgelegd hoe je er wel uit kunt stappen, zonder je gezin te kort te doen. Je hoeft niet geleefd te worden, zelfs niet met een vaste baan en een gezin.
Op 09-02-2010 14:56:42 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Realist:
Ringwerelder:

Realist:

Vervelend ringwerelder, dat je na je eerste post moet concluderen dat je geleefd wordt ipv het andere.

Die conclusie was er al voor de post hoor! Daar ben ik al een tijdje heel REALISTSCH in. Als ik nu beslis om alles te laten vallen dan doe ik mijn gezin te kort. Ik kan het dus vanuit mijn verantwoordelijksgevoel niet doorbreken. Net zoals de meerderheid. Ik had dus toen ik jonger was alleen voor mezelf moeten kiezen. Maar als iedereen dat doet krijgen we een maatschappij zoals nu onstaat. Ikke en de rest kan stikken. Het is ook zoals Benny Lava het stelt. Maar willen we terug of willen we vooruit. Terug naar de oertijd of naar de sterren? Beide kunnen we alleen met zijn allen door samen te werken. Maar hoe goed die nieuwe maatschappij in jouw ogen ook zou zijn, er zijn altijd grote groepen die anders denken. En daardoor wordt je dus geleefd omdat je vroeg of laat een keuze moet maken of dat er door een meerderheid een keuze wordt gemaakt waar je het eigenlijk niet mee eens bent.

Als je voor jezelf kiest is het niet meteen ikke, ikke, ikke. Ook dan kun je samenwerken. En als mensen echt opgesloten zitten in hun leven kan het naar mijn mening niet goedgaan. Maar ik denk dat je ook een hele hoop positieve dingen uit je situatie kan halen. Het gras is altijd groener aan de overkant.
“I would rather have a mind opened by wonder than one closed by belief”
Op 09-02-2010 15:38:24 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ringwerelder: Pizza! : Als ik het boek zou gaan lezen zou het misschien wel kunnen voor mij en voor jou en voor een paar anderen. Maar toch niet voor iedereen? Misschien ooit in de toekomst als alles gerobotiseerd is. Maar dan moeten er dus voor iedereen een zinvol leven zijn zonder verveling. Ik zou me wel vermaken, maar de rest dan? Niet iedereen is even creatief of heeft zelfinitiatief.
Op 09-02-2010 17:36:14 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Pizza!:
Ringwerelder:

Pizza! : Als ik het boek zou gaan lezen zou het misschien wel kunnen voor mij en voor jou en voor een paar anderen. Maar toch niet voor iedereen? Misschien ooit in de toekomst als alles gerobotiseerd is. Maar dan moeten er dus voor iedereen een zinvol leven zijn zonder verveling. Ik zou me wel vermaken, maar de rest dan? Niet iedereen is even creatief of heeft zelfinitiatief.


Juist omdat niet iedereen even creatief is of zelf-initiatief heeft zullen maar weinigen ook echt de stap wagen. Degene die dit wel doen zijn waarschijnlijk ook wel de mensen die zich wel kunnen vermaken met hun vrije tijd. Het blijft een keuze natuurlijk.
Op 09-02-2010 17:43:05 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
rudiev: Blijf je mokkend wachten tot je weg mag, of doe je iets nuttigs met je tijd?

Ik ben niet creatief dus iets doen met het papier en kleurtjes zal ik niet doen. Ik ben wel een denker en waarschijnlijk zal ik over van alles na gaan denken, hetgeen ik ook nog wel eens heb als ik wil gaan slapen, en dan duurt het wel eens langer dan twee uurtjes. Dus ergens vermoed ik dat deze twee uurtjes best wel snel voorbij kunnen gaan.

Cultuurmeneer:

Maar wij hebben lekker verwarmde huizen, een auto, vakanties, ziekenhuizen, een levensverwachting die het drievoudige is van die van toen...
En we hebben Mac's en iPhone's en ... Wat wil een mens nog meer?

Simpel gelukkig zijn. En ook al kunnen geld en nieuwe spulletjes je eventjes gelukkig maken of je vermaken, ik weet wel dat het mij nu niet gelukkig maakt. Ik heb liever genoeg geld om te overleven dan veel geld hebben, en de rest van me tijd breng ik liever sociaal door(vriendin/vrouw heb ik niet, dus vrienden), dat is voor mij veel belangrijker dan het huis van 3,5 ton, luxe auto, 2 vakanties en anders spullen, ik ben wat dat betreft nu absoluut niet meer materialistisch ingesteld, ik weet wat ik nu mis namelijk..
Edit: ow knipoog, neem aan dat je het meer met mij eens ben dan.
Realist:

Als je voor jezelf kiest is het niet meteen ikke, ikke, ikke. Ook dan kun je samenwerken. En als mensen echt opgesloten zitten in hun leven kan het naar mijn mening niet goedgaan. Maar ik denk dat je ook een hele hoop positieve dingen uit je situatie kan halen. Het gras is altijd groener aan de overkant.

Elk mens is in beginsel egoistisch, elke mens probeert zijn eigen verlangens te bevredigen. En dit is niet per definitie fout, je moet wel, anders ben je niet echt gelukkig. Hoewel er ook mensen zijn die gelukkig worden door andere te helpen, maar ook deze hebben verlangens voor zichzelf. Zo nu en dan eens alleen aan jezelf denken is niets mis mee in mijn ogen.
(bericht gewijzigd op 9-2-2010 18:28:01)
je mag me beledigen, je mag me kwetsen, maar spreek wat je denkt, dan discussieren we verder...
Op 09-02-2010 18:25:17 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
ThoTh:
rudiev:

Elk mens is in beginsel egoistisch, elke mens probeert zijn eigen verlangens te bevredigen. En dit is niet per definitie fout, je moet wel, anders ben je niet echt gelukkig. Hoewel er ook mensen zijn die gelukkig worden door andere te helpen, maar ook deze hebben verlangens voor zichzelf. Zo nu en dan eens alleen aan jezelf denken is niets mis mee in mijn ogen.


Ben het met je beginstelling niet helemaal eens. De mens wordt pas egoistich als hij/zij het gevoel heeft niet aan de basisbehoeften te komen. Als die behaalt zijn bestaat het gedrag niet alleen uit zelfverrijkende acties.
Wel deel ik je mening dan egocentrisme niet erg is, maar juist slim in een wereld waarin geneigd wordt naar egoïsme.
ALLES IS WAAR
Op 09-02-2010 19:04:51 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Benny Lava:
Cultuurmeneer:

Benny Lava:

Ik durf.... blablabla ...


Maar wij hebben lekker verwarmde huizen, een auto, vakanties, ziekenhuizen, een levensverwachting die het drievoudige is van die van toen...
En we hebben Mac's en iPhone's en ... Wat wil een mens nog meer?
Drievoudig ten opzichte van welke periode? Ik denk dat het wel meevalt met die hogere levensverwachting. We leven gewoon niet op de manier waarvoor we gebouwd zijn tegenwoordig. En ik ben het zat en ga veranderen! Dus, als je binnenkort iemand in zijn blote reet tegenkomt in je plaatselijke kinderboerderij, aangenaam, dat ben ik.
My loony bun is fine.
Op 10-02-2010 0:29:23 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
rudiev:
ThoTh:

rudiev:

Elk mens is in beginsel egoistisch, elke mens probeert zijn eigen verlangens te bevredigen. En dit is niet per definitie fout, je moet wel, anders ben je niet echt gelukkig. Hoewel er ook mensen zijn die gelukkig worden door andere te helpen, maar ook deze hebben verlangens voor zichzelf. Zo nu en dan eens alleen aan jezelf denken is niets mis mee in mijn ogen.


Ben het met je beginstelling niet helemaal eens. De mens wordt pas egoistich als hij/zij het gevoel heeft niet aan de basisbehoeften te komen. Als die behaalt zijn bestaat het gedrag niet alleen uit zelfverrijkende acties.
Wel deel ik je mening dan egocentrisme niet erg is, maar juist slim in een wereld waarin geneigd wordt naar egoïsme.

Is het voldoen aan die basisbehoefte niet juist het egoïstische wat ik bedoel? Je voldoet aan je basisbehoeft omdat jij die nodig heb en dat doe je voor jezelf. Ik ben het verder wel met je eens dat als die behaalt zijn het gedrag niet alleen meer uit zelfverrijkende acties bestaat. Geven is vaak makkelijker dan aannemen.
je mag me beledigen, je mag me kwetsen, maar spreek wat je denkt, dan discussieren we verder...
Op 10-02-2010 13:13:23 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
paps: Blogjes die je aanzetten tot nadenken verdienen immer lof.

"Hij die een oordeel heeft, is opgehouden met nadenken."

Koester uw onwetendheid, de rest kunt u opzoeken.
Op 10-02-2010 23:30:50 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ron B.:
paps:

"Hij die een oordeel heeft, is opgehouden met nadenken."

en die uitspraak is een oordeel op zich, dus de schrijver van die uitspraak is ook opgehouden met nadenken???

tegeltjeswijsheid, meer niet
We're Not Retreating; We're Advancing in a Different Direction
Op 11-02-2010 20:10:38 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden