Het Panamakanaal is een 81 kilometer lang kanaal in het Centraal-Amerikaanse land Panama. Het kanaal loopt in een noord-zuid richting door de landengte van Panama en verbindt de Caribische Zee met de Grote Oceaan. Op 15 augustus 1914 voer het Amerikaanse stoomschip SS Ancon als eerste door het Panamakanaal. Kolonel John Blashford-Snell, een ontdekkingsreiziger en auteur, zegt dat hij bewijs gevonden heeft van een veel oudere waterweg die de Atlantische met de Grote Oceaan verbindt. Een waterweg die verschillende eeuwen vóór het Panamakanaal moet bestaan hebben.

Blashford-Snell ontdekte de oude waterweg - die bestaat uit rivieren, een meer en spoelvlaktes - enkele honderden kilometer verder in het noordwesten van Panama. Hij verklaart dat de route met een beetje goede wil bevaarbaar is, maar toch eerst nog meer onderzoek zal vereisen. Blashford-Snell is van plan een expeditie op te zetten om na te gaan of het effectief mogelijk is om - zonder een onderbreking over land - met een boot van de ene kust naar de andere te varen.

Het Panamakanaal is een belangrijke ader in het intercontinentale transport omdat men niet meer om Zuid-Amerika heen hoeft te varen. Het kanaal is tevens de scheiding van de Noord- en Zuid-Amerikaanse continenten. Om gebruik te maken van het Panamakanaal moet er tol betaald worden. De tol wordt berekend aan de hand van de capaciteit van het schip, met een gemiddelde prijs van 45.000 dollar per doorreis. Richard Halliburton betaalde de laagste tol ooit toen hij in 1928 in 10 dagen tijd door het Panamakanaal zwom. De Amerikaan moest toen 36 cent dokken.

Als de expeditie van Blashford-Snell slaagt in zijn opzet dan gaat hij iets opzienbarends bewijzen. Er zijn namelijk oude kaarten van het gebied die een passage tussen de Atlantische en Grote Oceaan aangeven. Een van de oude kaarten die een verbinding weergeeft is deze van Thomas Kitchin uit 1774. Men heeft deze passage altijd als een fantasierijke toevoeging van de geograficus beschouwd, maar mogelijk moet er dus opnieuw en nauwkeuriger aandacht aan besteed worden.


(Kaart van Thomas Kitchin, klik hier voor een grotere weergave)

Al in de zestiende eeuw werd gesproken over de mogelijkheid om de landengte die de Atlantische van de Grote Oceaan scheidt, met een kanaal te doorsnijden. In 1524 opperde Karel V (van het Heilige Roomse Rijk) op advies van Vlaamse ingenieurs dat scheepsreizen tussen Spanje en Peru aanzienlijk verkort zouden kunnen worden door de aanleg van een kanaal. Zijn zoon Filips II van Spanje (1527-1598) verbood echter het graven van een kanaal op straffe des doods, omdat 'de mens niet mag scheiden wat God heeft verenigd'. (Wikipedia)

Omdat er geen enkel historisch verslag is dat verhaalt over een kanaal dat de kusten van de Atlantische en de Grote Oceaan verbindt is de bewijslast van Blashford-Snell betwistbaar. Maar Blashford-Snell argumenteert dat er sterke vermoedens voor een natuurlijke waterweg zijn. Tijdens zijn eerste expeditie van twee weken vond hij naar eigen zeggen verschillende riviersystemen - die op een paar honderd meter na - met elkaar verbonden waren.

Het grote probleem van Blashford-Snell was hoe men van de ene naar de andere rivier kon geraken. Mariano Hernandez, een lokale visser, bezorgde hem de oplossing: hij gebruikte de waterweg om naar het meer te varen, maar de reis lukte alleen tijdens het regenseizoen als het landschap in een meer van twee meter diep verandert.

ourobouros: veranderT.
Nvdr: Aangepast, dank u voor de melding. Editor krijgt 10 stokslagen.
niets is iets, niet?
Op 25-02-2010 14:26:28 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Nitro71: Er is te plaatse een hoogteverschil van 26 meter tussen beide oceanen. Het Panama kanaal heeft hier sluizen voor nodig. Hoe het hier zonder sluizen zou kunnen werken is mij een raadsel. Ik geloof het dan ook niet helemaal.
Op 25-02-2010 14:35:42 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky: Rivieren stromen van boven naar beneden, dus het kan in principe wel, maar stroomopwaarts varen lijkt me wel een zware klus, en met grote vrachtschepen onmogelijk.
Als je van R'dam naar Maastricht vaart stijg je (tegenwoordig met sluizen) ook zo'n 50 meter. Als je dus eerst zo'n 40 meter stijgt tot de stroomgrens (die ook een vlakte kan zijn) waar je in de regentijd overheen vaart, en dan pakweg zo'n 15 meter stroomafwaarts daalt dan ben je er.
Met grote vrachtschepen is dit onmogelijk. maar met b.v. een kano goed te doen.
Nee, dank u.
Op 25-02-2010 17:55:42 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ja Horus: verbindT
Doe nog maar wat stokslagen erbij.
Nvdr: Dat worden dan 20 stokslagen. Bedankt voor de melding.
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
Op 25-02-2010 18:50:41 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
mistery59: NU, al goed en wel, maar deze kaart komt van Wiki, en er staat een grote fout op deze kaart. Moet je kijken waar dat noorden is aangegeven, dit kan niet. Atlantische oceaan ligt linksboven en de pacific onderaan, dus de NOORD aangeving is fout. Mss een klein detail, maar vindt ik verkeerd.
Op 25-02-2010 19:23:04 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Lodewijck:
mistery59:

NU, al goed en wel, maar deze kaart komt van Wiki, en er staat een grote fout op deze kaart. Moet je kijken waar dat noorden is aangegeven, dit kan niet. Atlantische oceaan ligt linksboven en de pacific onderaan, dus de NOORD aangeving is fout. Mss een klein detail, maar vindt ik verkeerd.


Dus valt er niet te varen? Of niet te onderzoeken? Wij wachten in spanning op uw geestelijke verfrissing.
Don't grow up, it's a trap
Op 26-02-2010 0:17:18 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
hano: Zo, dat had een heleboel ellende kunnen voorkomen. meer dan 22.000 doden zijn gevallen bij de aanleg van het kanaal.
Los nog van wat het gekost heeft...
Op 26-02-2010 10:01:52 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky: Rond kaap hoorn varen was ook niet zo prettig. http://nl.wikipedia.org/wiki/Susanna_%28fregat%29
Nee, dank u.
Op 26-02-2010 19:47:52 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky:
mistery59:

NU, al goed en wel, maar deze kaart komt van Wiki, en er staat een grote fout op deze kaart. Moet je kijken waar dat noorden is aangegeven, dit kan niet. Atlantische oceaan ligt linksboven en de pacific onderaan, dus de NOORD aangeving is fout. Mss een klein detail, maar vindt ik verkeerd.

Panama is nogal kronkelig.
fficial&hl=nl&tab=wl&q=panama" target="_Blank">http://maps.google.nl/maps?client=firefox-a&rls=org.mozilla:nl fficial&hl=nl&tab=wl&q=panama
Nee, dank u.
Op 26-02-2010 22:11:05 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Martijn:
mistery59:

... maar vindt ik verkeerd.


Ook stokslagen?
It's life Jim, but not as we know it.
Op 02-03-2010 21:54:24 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky: De taalwet is voor zover ik weet de enige wet zonder sancties, dus je ken een brief aan de koning(in) schrijfen med ale moochelyke taalfauten zonder dat je straf kreigt.....
Nee, dank u.
Op 03-03-2010 21:06:29 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden