Datum: Zondag 3 juni 1984. Tijd: 04:30. Locatie: 75 zeemijlen ten noorden van Bermuda. Nadat het zielschip, de 117 voet metende driemaster, Marques al 14 uur lang een zware storm voor de kiezen gehad te hebben leek het natuurgeweld af te nemen. De meeste bemanningsleden lagen inmiddels weer in hun kooi toen het gebeurde. Een enorme golf van ongekende omvang beukte krachtig op het schip dat gelijk kapseisde. In de volgende 60 seconden was het schip voorgoed verdwenen. Van de oorspronkelijke 28 opvarenden bleven er slechts 9 gespaard door de zee. Eén van de overlevenden, John Ash, zei over de golf: "It meant to kill us. There was nothing we could do." Sterke zeemansverhalen?

Marques
(Een golf en dag driemaster
)

Monstergolven, freak waves of roque waves, het maakt niet uit hoe men het beestje noemt want het is één pot nat. Over plotseling opdoemende monsterlijke hoge golven op zee doen zeevaarders al jaren verslag maar de beste stuurlui aan wal deden dat altijd af als sterke praat. Tegenwoordig weten we wel beter en word het fenomeen, mede dankzij satellietbeelden, van de monstergolven niet langer ontkend. Wie denkt dat monstergolven slechts gedurende een storm ontstaan heeft het mis, ook in relatief kalm water komen dergelijke golven voor. De grote vraag is altijd nog hoe dergelijke golven met een hoogte van 30 meter of meer kunnen ontstaan. Dit is wat een officiële lezing daarover zegt:

Onderzoekers van de Umea universiteit in Zweden en de Ruhr-Universität in Bochum tonen in Physical Review Letters aan dat dergelijke golven makkelijker ontstaan wanneer twee golfbewegingen elkaar raken onder een hoek van minder dan 70 graden. Wie op het strand weleens een tijdje in de branding heeft staan staren heeft kunnen zien dat de terugrollende golven soms botsen met de aankomende golven. Eens in de zoveel tijd resulteert dit in een soort van botsing die het water hoog doet opspatten. In het groot doet zich blijkbaar iets soortgelijks voor. De verdwijning van 200 mammoetankers in de afgelopen 20 jaar wordt hieraan geweten. Bron.

Hoewel bovenstaande verklaring aannemelijk klinkt is en blijft het nog steeds een theorie. In het boek "Earthquakes, Tides, Unidentified Sounds and Related Phenomena: A Catalog of Geophysical Anomalies" gaat de auteur William R. Corliss dieper in op die vraag maar kan ook niet tot een sluitend antwoord komen. Men denkt aan stromingen die botsen, golven die 'samenspannen', natuurlijke barrieres zoals rotsen of zandbanken, aard- of zeebevingen, harde wind en ga zo maar door. Maar waar komen dan de monstergolven vandaan die kennelijk vanuit het niets en zonder aanwijsbare oorzaak in kalm water opduiken?

Wanneer is een golf eigenlijk een monstergolf? Hoewel er geen exacte definitie is gaat men er vanuit dat een monstergolf minstens drie keer groter dan het gemiddelde moet zijn, aldus professor Toby Garfield. Volgens Garfield vond een van de grootste door de wetenschap erkende monstergolven plaats in het jaar 1700. Toen brak er door een aardbeving in de staat Oregon een klif af die in het zeewater van de Amerikaanse westkust viel. Dit veroorzaakte een enorme golf die als tsunami op Japan beukte en een ramp veroorzaakte.


13 februari 2010: Twee enorme golven sloegen neer op de toeschouwers die vanaf het waterfront naar een surfwedstrijd in Californië keken. Vijftien mensen raakte gewond waarvan minstens drie mensen zich in het ziekenhuis moesten laten behandelen voor gebroken benen en handen. De golven van ongeveer 18 meter hoog kwamen onverwachts. Hoewel groot en hoewel onverwachts kwamen deze golven niet in aanmerking voor het predicaat 'monstergolf' maar meer voor 'grote golven die men niet aan zag komen'. Deze golven ontstonden waarschijnlijk omdat het inkomende de zeewater op natuurlijke onderwater barrières liep waardoor het met extra kracht door een engte omhoog werd gestuwd. Surfers weten dat maar al te goed en zijn er gek op

Daar waar de Indische en Atlantische oceaan ontmoeten ligt Kaap Agulhas en wordt sinds oudsher door zeelui gezien als een zeer gevaarlijk gebied waar stormen gieren en er golven kunnen ontstaan van ongeveer 30 meter hoog. De Aghulhas stroming beukt daar met een snelheid van 24 meter per seconde frontaal recht in op vanuit Antarctica door stormen opgejaagde golven. Het effect daarvan kun je in het onderstaande plaatje bekijken.

freakwave

Heel anders dan de torenhoge sufers-golven aan de Amerikaanse westkust of de woelige wateren rond de kaap is de Middellandse zee. Hoewel de zee tussen Afrika en Europa wel kan spoken en er soms ook gierende stormen zijn staat de Middellandse zee niet bekend als gevaarlijk of risicovol vaargebied. En daar lijkt nu verandering in te komen. We pakken de kranten er even bij:

26 februari 2010: In de Egyptische badplaats Sharm el-Sheikh is vanochtend vroeg een cruiseschip in harde wind en hoge golven tegen de kade geslagen. Daarbij kwamen drie bemanningsleden om het leven en raakten vier toeristen gewond.

03 maart 2010: Reusachtige golven treffen cruiseschip Louis Majesty. Klik hier voor de beelden.

07 maar 2010: In de Straat van Gibraltar zijn vijf passagiers van het Marokkaanse cruiseschip Atlas gewond geraakt nadat hun schip door een hoge golf was getroffen. Hierdoor sloeg de ruit van een recreatieruimte aan diggelen en werden vijf personen door rondvliegend glas getroffen.

Tot drie keer toe een cruiseschip in korte tijd door golven in de problemen en dat in een gebied waar men dat niet zou verwachten. Natuurlijk kan het toeval zijn (al geloof ik daar niet in) of zouden er andere, nog onbekende, krachten aan het werk zijn geweest? Ik ga mijzelf niet verliezen in nog meer theorieën maar zet het fenomeen 'monstergolf' in mijn lange lijst van nog niet helemaal begrepen zaken. Ik heb zo een donkerbruin vermoeden dat dit blogje nog wel een update gaat krijgen.

Wie trouwens een reisje met per cruiseschip wil hoeft zich niet echt zorgen te maken over monstergolven. De kans daar aan ten onder te gaan is zeer klein. Nee, wie een cruise wil maken heeft wel andere zorgen om zich druk over te maken.

Emie : (derde regel) zielschip.
De Vliegende Hollander was er zoeen
Is it electrickery?
Op 26-03-2010 13:26:35 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
welja: 200 mammoettankers verdwenen de afgelopen 20 jaar??
dat maakt me pas ongerust.
wat vervoerden die? en waarom heb ik daar nog niets over gehoord?
het moet toch niet gekker worden. de aardbol is volgens mij echt aan een groet schoonmaak begonnen.
Laatst zag ik iemand gelukkig staan te wezen.
Op 26-03-2010 15:29:54 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
welja: 200 mammoettankers verdwenen de afgelopen 20 jaar??
dat maakt me pas ongerust.
wat vervoerden die? en waarom heb ik daar nog niets over gehoord?
het moet toch niet gekker worden. de aardbol is volgens mij echt aan een grote schoonmaak begonnen.
Laatst zag ik iemand gelukkig staan te wezen.
Op 26-03-2010 15:30:28 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Marsepars: 10 bootjes per jaar?
Valt mee.

De zee geeft en de zee neemt.
Cannot kill the Battery!!!
Op 26-03-2010 21:22:09 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
nupeet: @Bert Vanslagmulders De verdwijning van 200 mammoetankers in de afgelopen 20 jaar wordt hieraan geweten.
Monsterlijk die golven ,opzeker ,edoch buiten om piraterij ,brand en zwaar weer ,zitten er tussen die 200 waarschijnlijk een aantal gerelateerd aan maritieme fraude. (t zogenaamde roestbakken afzinken).
Unity in the Heart of Diversity
Op 26-03-2010 22:33:32 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
nupeet:
...maritieme fraude. (t zogenaamde roestbakken afzinken).

Inclusief bemanning en lading? Ook zonde.
Archeologisch wel interessant, die wrakken overal op de zeebodem. Ik zie de Hawassen van de toekomst zich al op hun achterhoofd krabbelen
(bericht gewijzigd op 26-3-2010 22:41:21)
Is it electrickery?
Op 26-03-2010 22:40:10 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
moonwalker: Geweldig blog! Bedankt voor het onder aandacht brengen!
Before I read newspapers I was uninformed. After reading newspapers I became misinformed
Op 27-03-2010 2:43:23 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
nupeet: [quote=Emie ]
nupeet:
...maritieme fraude. (t zogenaamde roestbakken afzinken).

Inclusief bemanning en lading?

Ja,rederijen die willens en wetens (voor verzekeringspenningen) de roestbakken door laten varen of vaker nog omvlaggen , http://en.wikipedia.org/wiki/Flag_of_convenience dit alles meestal ten koste van bemanning en planeet ,waarbij ook de bemanningen -van de onder ' goede vlaggen ' varende schepen , sinds de directies van de meeste zeemanshuizen in navolging van landrotten banksters , liever hun eigen zakken vullen dan dat te doen waaraan ze hun bestaansrecht verlenen, -zich meer en meer achter t hoofd krabben.
(bericht gewijzigd op 27-3-2010 13:40:26)
Unity in the Heart of Diversity
Op 27-03-2010 8:59:18 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie : @Nupeet: krankzinnig... kost dus gewoon mensenlevens voor een paar rotcenten. Maar de scheepvaart is daarin geen uitzondering vrees ik.
Is it electrickery?
Op 27-03-2010 11:59:42 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
nupeet:
Emie :

@Nupeet: krankzinnig... kost dus gewoon mensenlevens voor een paar rotcenten. Maar de scheepvaart is daarin geen uitzondering vrees ik.

Er zijn uitzonderingen ,(voornamelijk onder de on afhankelijken )maar buiten om die uitzonderingen,
Rot tot op het bot ,met het empathisch vermogen van een baksteen.
Unity in the Heart of Diversity
Op 27-03-2010 13:55:44 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden