De eigenaar van een rommelwinkeltje in het Canadese Montreal zit in een lastig parket. Onlangs bood hij zeep aan die in de Tweede Wereldoorlog door de Nazi's van het vet van Joodse slachtoffers zou zijn gemaakt. Los van het morele of historische aspect is er een juridische kant aan de zaak. Als het stuk zeep inderdaad gemaakt is van menselijk vet dan is de winkelier volgens de Canadese wet strafbaar. Als het stuk zeep niet is gemaakt van menselijk vet dan pleegt de winkelier fraude. Prima voer voor advocaten dus. De vraag of de Nazi's inderdaad gedurende de Tweede Wereldoorlog van het vet van Joodse slachtoffers zeep maakten laat zich wat lastiger beantwoorden. Verhalen over lampenkappen gemaakt van de huid of zeep van het vet van Joodse slachtoffers circuleren al meer dan 60 jaar. En hoewel de menselijke wreedheid geen grenzen kent is nog steeds niet duidelijk of het broodje aap verhalen zijn of dat dergelijke 'souvenirs' werkelijk bestaan hebben.

Buchenwald
(Buchenwald. Tijdens het proces werd bewijs getoond dat men getatoeëerde huid wegsneed voor onderzoek, maar of de lampenkap van een menselijke huid is gemaakt is onzeker)

Ilse Koch was de vrouw van de beruchte kampcommandant en voormalig bankier Karl Otto Koch. De wrede Koch regeerde met ijzeren vuist over 'zijn' concentratiekamp Buchenwald. Volgens de verhalen zou mevrouw Koch een bizarre voorliefde hebben voor de tatoeages van de gevangenen en op haar aanwijzingen zouden Joden met tatoeages vermoord zijn om van hun getatoeëerde huid lampenkappen te maken. Nog voor het einde van de oorlog hadden de Nazi's, op aanwijzing van de rechter en SS'er Dr. Georg Konrad Morgen commandant Otto Koch ter dood gebracht wegens vervalsing, mismanagement, verduistering en gezagsondermijning.

Frau Ilse Koch stond in 1943 al in het beklaagdenbankje. Toen onderzocht de jurist en SS'er Georg Konrad Morgen de beschuldigingen over moord en corruptie in het Buchenwald kamp. Het gerucht dat van de huid van Joden lampenkappen werden gemaakt werd door Konrad diepgaand onderzocht maar hij kon geen bewijs vinden en Ilse Koch ging vrijuit. Haar vrijheid was echter voor korte duur want kort na de capitulatie van Duitsland werd ze gepakt door de geallieerden en voor een Amerikaans tribunaal gebracht. Voor wat betreft haar aandeel in het (laten) vervaardigen van lampenkappen en andere memorabilia zoals hoesjes voor zakmessen en boekomslagen werden er geen bewijzen getoond. Ook de voormalige gevangene en belangrijkste getuige dr. Sitte die sinds 1939 in Buchenwald gevangen zat, moest onder druk van de verdediging toegeven dat hoewel hij de geruchten had gehoord, hij nimmer de lampenkappen had gezien of kennis had van gevangenen die om hun huid waren vermoord. Enfin, een weergave van die rechtszaak is hier na te lezen.

sachenhausen
(Het voormalige concentratiekamp Sachsenhausen is nu een museum. In het 'Pathologie' gebouw is een foto te zien van stukken getatoeëerde huid en zelfs een lampenkamp vervaardigd uit menselijk huid. Dat is ook wat het bijschrift expliciet vermeldt. Bewijs voor die bewering is er niet)

Later is SS'er Morgen door de geallieerden bijna letterlijk het vuur aan de schenen gelegd om hem te laten verklaren dat Ilse Koch wel degelijk lampenkappen van menselijke resten had gemaakt. Ondanks de bedreigingen heeft Morgen die verklaring niet gegeven.

spanner
(Spanner zou van Joden zeep hebben gemaakt)

Maar hoe zit het dan met die zeep? Volgens AP journalist Num die zich in de materie verdiepte hebben historici nimmer kunnen aantonen of weerleggen dat de Nazi's massaal zepen van Joden maakten. Ook onderzoeker Professor Yehuda Bauer (verbonden aan de Hebreeuwse Universiteit en Hoofd van de historische afdeling Holocaust) spreekt de bewering dat de Nazi's zeep van Joden maakten tegen.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog verscheen er in 1917 een bericht in de London Times dat de Duitsers van hun doden zeep en andere producten maakten. Dat verhaal had meer met propaganda te maken dan met werkelijkheid en werd na de oorlog ook als hoax weerlegd. In de Tweede Wereldoorlog kreeg men van de Duitse overheid in de getto’s en concentratiekampen zeep uitgereikt waarin de letters "RIF" stonden gedrukt wat stond voor "Reichsstelle für Industrielle Fettversorgung". Velen lazen in plaats van 'RIF' de letters 'RJF'wat volgens de legende zou staan voor "Rein jüdisches Fett" (of puur joods vet) mogelijk hebben dergelijke vergissingen of juist macabere grappen geleid tot het verhaal dat de Duitsers op grote schaal Joden zouden verwerken in zeep en andere producten.

Toch zijn er ondanks de schaarse bewijzen aanwijzingen dat de Nazi's in ieder geval op kleine (experimentele) schaal wel degelijk zeep van mensen maakten. Sigmund Mazur verklaarde voor het Neurenbergtribunaal dat Duitsers in Danzig (Polen, Gdansk) in het Anatomisch Instituut wel degelijk menselijk vet gebruikten voor het vervaardigen van zeep. Volgens zijn bewering kon men van 40 lichamen ongeveer 70 tot 80 kilo vet schrapen wat uiteindelijk 25 kilo zeep zou opleveren. Diverse onderzoekers vonden voor deze bewering voldoende aanwijzingen.

In het boek "World without civilization: mass murder and the Holocaust" ging historicus en analist Robert Melvin Spector dieper op deze materie in. De kwade genius achter de zeep-productie zou de wetenschapper en SS'er Rudolf Spanner zijn geweest. Spanner zou een manier hebben gevonden om van de Joden die hij uit het naburige Stutthof concentratiekamp liet halen zeep te maken.

spanner
(Het zeep-laboratorium van Spanner)

Buiten de vermeende praktijken van Spanner is er volgens het merendeel van de onderzoekers geen bewijs om aan te nemen dat de Nazi's op grote schaal van Joden zeep maakten. Dat de Duitsers Joden en andersdenkenden op grote schaal vervolgden, martelden en vermoordden is een feit, al is er over de exacte aantallen nog steeds een debat. Dat er Nazi's waren die zich te buiten gingen aan ongehoorde wreedheden en de meest bizarre 'wetenschappelijke' experimenten is ondertussen ook genoegzaam bekend. Wreedheden tegen de mens was niet alleen voorbehouden aan Nazi's; ook in Rusland en in de Amerikaanse concentratiekampen in het na-oorlogse Duitsland deed men hun uiterste best om gevangen naar het leven te staan en te martelen. We kunnen het beste van de geschiedenis leren als we zo zuiver mogelijk blijven en in dit geval helpt zeep niet echt.

Pieter: Knap verhaal. Complimenten.
No shit, Sherlock
Op 10-04-2010 16:17:59 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Plakband: Een gewaagd epistel. Jammer dat de aantallen in productie met dito verkoopwaarde missen. Denk dat alleen een hoge opbrengst van deze gruwel nog maar iets kan rechtvaardigen in de verwrongen geest van een toenmalige nazi.
ech?
Op 10-04-2010 18:43:50 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Frank Bomans:
Zijde weer bezig, Madam Toerkes?
Op 10-04-2010 19:27:25 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Meneer Glimlach: Potver, heb baby-olie in de kast staan...
Wie weet tegenwoordig nog wat waar is?
Op 10-04-2010 21:32:32 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Pieter: He bah, meneer Glimlach. Naast de zonnebloemolie, neem ik aan? :-)
Ik ben blij dat u ook van woordspelletjes houdt. Maar het is in dit geval wel erg luguber.
No shit, Sherlock
Op 10-04-2010 21:44:29 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
antitoerisme : Dikke onzin
Eva Braun en Adolfje gebruikten niet eens jodenvet voor anale seks.
zigeuners waren veel glibberiger
alleen van de moord op zigeuners weer bijna niemand iets
er zijn zelfs mensen die beweren dat er meer zigeuners zijn omgebracht dan joden
Alles dat ik zeg wordt herhaald door een zwoel vrouwenkoortje
Op 11-04-2010 4:49:18 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
ourobouros: de winnaar van de oorlog schrijft de geschiedenis die later als waarheid wordt verkocht

natuurlijk zal de winnaar zichzelf daarin tot heldenstatus verheven, en van de verliezer een kwade immorele macht maken waartegen alle licht zich heeft verenigd om het met wortel en al uit te roeien.

de Amerikanen zijn bij mijn weten het meest kwaadaardige ras van allen op deze beparasiteerde planeet

zet al hun misdaden, massamoorden, regelrecht satanische praktijken(au mijn rug!, zei het Vietnamese meisje), false flag operations(waarom weten zoweinig mensen iets over WTC7?en hoe kan een plastieken paspoort het uithouden waar stalen steunberen smelten als een ijsje in de zon?), staatsgrepen-met-stroman, illegale oorlogen en bezettingen, gebruik van atoomwapens, radioactief afval in schrapnel en bomhulzen,, oorlogje ensceneren met het volk(ganse religieuze groep) waar hun traditionele beste zakenpartners eigenlijk het koningshuis van uitmaken,.......enz.....enz.....* eens op een rijtje, en de nazis lijken plots slechts hobbyisten naast dit palmares

Kijk eerst eens hoe de nazi-partij gesteund werd vanuit de States, en hoe na de oorlog kopstukken en wetenschappers zomaar ingelijfd werden in CIA en Military alsof er geen vuiltje aan de lucht was? Het Fascisme is er verre van dood, integendeel.

Al vind ik dat de Nazi's verschrikkelijke, onmenselijke dingen hebben gedaan en misdaden begaan, ik heb moeite om dat zeepverhaal te geloven, en ik beschouw de Amerikaan helemaal niet als een bevrijder, integendeel.

*boek is in de maak
niets is iets, niet?
Op 11-04-2010 13:12:09 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky: De Duitsers hebben de oorlog verloren, maar de nazi's hebben gewonnen...
Nee, dank u.
Op 11-04-2010 16:42:21 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
ourobouros:
tjerky:

De Duitsers hebben de oorlog verloren, maar de nazi's hebben gewonnen...

exellently well said
(for something that fills its days by chewing Bamboo)
niets is iets, niet?
Op 11-04-2010 17:35:59 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Marsepars:
tjerky:

De Duitsers hebben de oorlog verloren, maar de nazi's hebben gewonnen...

Ik kan je niet anders dan gelijk geven, hoe spijtig ook...
Cannot kill the Battery!!!
Op 11-04-2010 18:40:48 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Korsou: Er zijn veel Joden om zeep geholpen. Daarna kwam de spraakverwarring.
Op 12-04-2010 2:14:45 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
antitoerisme : Dus het gerucht over het verwerken van joden tot koeken is ook niet waar?
Alles dat ik zeg wordt herhaald door een zwoel vrouwenkoortje
Op 12-04-2010 3:43:07 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Realist:
antitoerisme :

Dikke onzin
Eva Braun en Adolfje gebruikten niet eens jodenvet voor anale seks.
zigeuners waren veel glibberiger
alleen van de moord op zigeuners weer bijna niemand iets
er zijn zelfs mensen die beweren dat er meer zigeuners zijn omgebracht dan joden



Dat de 2e wereldoorlog om joden ging is ook niet helemaal waar. In de concentratiekampen zatten homo's, zigeuners, joden, andere buitenlanders maar ook tuig van de straat, opgepakte dronken mensen, zwervers. Eigenlijk alles wat niet netjes en beschaaft was volgens Hitlers ideologie. Ook ten tijde van het begin van de oorlog was er totaal geen jodenoverlast en bedroeg het aantal joden in duitsland ongeveer 1,6%. (wat anders dan ruim 10% marokanen in NL(puur ter vergelijking)). Grotere joden deportaties vonden pas plaats nadat Duitsland zich had uitgebreid met een aantal slavische volkeren waar het jodenpercentage hoger lag.



“I would rather have a mind opened by wonder than one closed by belief”
Op 12-04-2010 9:36:24 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Meneer Glimlach:
antitoerisme :

Dus het gerucht over het verwerken van joden tot koeken is ook niet waar?


Ergens hou ik wel van lugubere taal-humor...
Wie weet tegenwoordig nog wat waar is?
Op 12-04-2010 20:10:46 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
artofnemesis: Dat was in elk geval géén koshere zeep..
Op 13-04-2010 17:22:47 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
bert: Voor mij, maar dat zal dan wel persoonlijk zijn, is het onbegrijpelijk dat hier "grapjes" over gemaakt worden. Het feit dat de jeugd van vandaag bijna niet eens meer weet dast er een WWII was is al droevig genoeg. Maar voor nabestaanden, die hun geliefden tot lampenkampen en zeep hebben zien verwerken is dit onverteerbaar. Net als de commentaren hier.
Op 14-04-2010 0:10:09 | Kudos: 2 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
artofnemesis:
bert:
Voor mij, maar dat zal dan wel persoonlijk zijn, is het onbegrijpelijk dat hier "grapjes" over gemaakt worden. Het feit dat de jeugd van vandaag bijna niet eens meer weet dast er een WWII was is al droevig genoeg.

Wat heeft het maken van grapjes te maken met de kennis van de jeugd van tegenwoordig over WWII?

bert:

Maar voor nabestaanden, die hun geliefden tot lampenkampen en zeep hebben zien verwerken is dit onverteerbaar. Net als de commentaren hier.

Dat is inderdaad verdrietig, maar het is niet eens bevestigd dat dat ook daadwerkelijk is gebeurd.
Op 15-04-2010 17:34:24 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Korsou: Bert, jongere mensen kennen WOII voornamelijk van politieke discussies waarin op lafhartige wijze bepaalde andere meningen vergeleken worden Hitler's gedachtengoed. Dit heeft het hele verschrikkelijke van WOII tot een politiek gedoe van nu gemaakt, hetgeen m.i. zeer onterecht en bijna misselijkmakend is.
Op 16-04-2010 2:29:12 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
bert: Met jouw commentaar is het voor mij dus eigenlijk overbodig om te reageren, want je hebt alles al gezegd om je onkunde in deze aan te tonen. Je hebt het dus duidelijk niet begrepen.
artofnemesis:

bert:
Voor mij, maar dat zal dan wel persoonlijk zijn, is het onbegrijpelijk dat hier "grapjes" over gemaakt worden. Het feit dat de jeugd van vandaag bijna niet eens meer weet dast er een WWII was is al droevig genoeg.

Wat heeft het maken van grapjes te maken met de kennis van de jeugd van tegenwoordig over WWII?

bert:

Maar voor nabestaanden, die hun geliefden tot lampenkampen en zeep hebben zien verwerken is dit onverteerbaar. Net als de commentaren hier.

Dat is inderdaad verdrietig, maar het is niet eens bevestigd dat dat ook daadwerkelijk is gebeurd.

Op 16-04-2010 16:57:38 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
bert: Ik kan niet anders dan het met je eens zijn. Het is niet de schuld van de jongeren dat ze er weinig tot niets van weten maar wel van het onderwijs dat ze daarin dus duidelijk niet genoten hebben. Wel verbaasd het mij dat de "grapjes" blijkbaar ook als zodanig ervaren worden. En de eeuwige dooddoener: het is niet bewezen. Nou geloof me, het is bewezen en het feit dat deze opmerking geplaatst wordt blijkt dat geschiedvervalsers een prima job hebben gedaan en nog doen. Over een tijdje, ik schat één generatie weet men er inderdaad niks meer vanaf en kan men weer van voren af aan beginnen. Alleen zijn dan de lachebekjes van nu en hun kinderen aan de beurt treuriggenoeg. Maar dat hebben ze ook nog niet geleerd.
Korsou:

Bert, jongere mensen kennen WOII voornamelijk van politieke discussies waarin op lafhartige wijze bepaalde andere meningen vergeleken worden Hitler's gedachtengoed. Dit heeft het hele verschrikkelijke van WOII tot een politiek gedoe van nu gemaakt, hetgeen m.i. zeer onterecht en bijna misselijkmakend is.

Op 16-04-2010 17:03:36 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
artofnemesis:
bert:

Over een tijdje, ik schat één generatie weet men er inderdaad niks meer vanaf en kan men weer van voren af aan beginnen. Alleen zijn dan de lachebekjes van nu en hun kinderen aan de beurt treuriggenoeg. Maar dat hebben ze ook nog niet geleerd.


Die kans is vrij reëel, ja. Gelukkig ben ik dan ook van mening dat mijn zoon hoort te weten wat er in deze wereld gebeurt (en gebeurd is), en zal ik hem dat dan ook vertellen. Op een objectieve manier, welteverstaan. Dat houdt naar mijn idee in dat je alle kanten van de zaak belicht.

Jammergenoeg is dat laatste, objectief spreken over WW2, nog een beetje taboe. Misschien was ook mijn opmerking over de zeep een beetje te scherp, maar dat maakt mij nog niet 'de jeugd' van tegenwoordig, of erger nog; Nazi-sympathisant. Ik ben mij er heel goed van bewust wát er allemaal in WW2 is gebeurd.
(bericht gewijzigd op 16-4-2010 18:13:59)
Op 16-04-2010 18:13:17 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky: De geschiedenis van w.o. 2 zoals we ze op school (70er jaren) geleerd hebben is grotendeels door de overwinnaars vervalst.
Objectief naar dit verhaal kijken doet dus best wel zeer omdat 'waarheden' gehoord sinds de kleutertijd deels grove leugens zijn, en dat zeer belangrijke achtergrondinformatie over het ontstaan en de financiering van het 3e rijk weg wordt gelaten.
Historisch revisionisme is iets anders dan domweg ontkennen, maar serieus wetenschappelijk onderzoek naar wat er nou tijdens de holocaust echt gebeurd is, is in een aantal landen gewoon verboden.
Hier een goed leesbaar artikeltje dat de deksel van de beerput op een kiertje zet..http://www.stelling.nl/kleintje/edelfask/011a.htm
Nee, dank u.
Op 16-04-2010 20:06:18 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Tetzmol: Nou Tjerky, wat er echt tijdens de holocaust is gebeurt kan ik je vertellen. Ruim 85% van m'n familie aan moeders kant heeft het einde van de oorlog nooit gezien. Dat is de holocaust, dus geen fabeltje. Ongeacht door wie die werd gefinanciërd blijft het vreselijk dat mensen om hun geloof, afkomst (ras?), sexuele geaardheid of denkbeelden worden uitgeroeid. Vergeet niet dat ook JIJ er bij had kunnen zitten destijds, omdat je anders wenst te denken dan de mainstream.

Tetzmol.
“You never know what is enough unless you know what is more than enough.”
Op 16-04-2010 20:27:19 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky: @ Tetzmol
Hier wil ik niets tegen in brengen, er zijn ontzettend veel mensen omgekomen. De werkelijkheid is erger dan de mythe.
Dwangarbeid, ondervoeding, medische experimenten en sadisme hebben voor ontzettend veel slachtoffers gezorgd.
Maar wèl in opdracht van dezelfde multinationals die nu nog steeds de grootsten zijn.
Vergeleken bij dit lot lijkt in enkele minuten vergassen nog humaan..
(bericht gewijzigd op 16-4-2010 21:41:05)
Nee, dank u.
Op 16-04-2010 21:40:14 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
ziggit: Ik kreeg onlangs nog een pps over de holocoust per e-mail toegestuurd met als titel "Laten wij hen niet vergeten."
Geen pretje om naar te kijken.
Nu doe ik zo af en toe wat stamboomonderzoek en dan vind je zomaar dat het maar een haartje gescheeld had of ik was er geneens geweest.Blijkt via moederskant een Joodse lijn te zijn waarvan het merendeel der zijlijnen gewoon uitgemoord is en ook nog een paar van die lijn.
Ik vroeg me later af. Hoelang zal het nog duren voordat alle beelden uit het verleden afgedaan kunnen worden als vervalst. Dit gezien de rap voortschreidende techniek t.a.v beeldbewerking.
En hoe zou je dit kunnen voorkomen?
Op 16-04-2010 23:46:47 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
ziggit:

Ik kreeg onlangs nog een pps over de holocoust per e-mail toegestuurd met als titel "Laten wij hen niet vergeten."
Geen pretje om naar te kijken.
Nu doe ik zo af en toe wat stamboomonderzoek en dan vind je zomaar dat het maar een haartje gescheeld had of ik was er geneens geweest.Blijkt via moederskant een Joodse lijn te zijn waarvan het merendeel der zijlijnen gewoon uitgemoord is en ook nog een paar van die lijn.
Ik vroeg me later af. Hoelang zal het nog duren voordat alle beelden uit het verleden afgedaan kunnen worden als vervalst. Dit gezien de rap voortschreidende techniek t.a.v beeldbewerking.
En hoe zou je dit kunnen voorkomen?

Niet, vermoed ik. De mens is een ster in het consequent vergeten van het verleden om vervolgens opnieuw dezelfde gebeurtenissen/fouten te maken. Zelfs de jeugd van tegenwoordig die de holocaust niet ontkent snapt de ernst van de zaak niet ten volle. En hoe zou dat ook kunnen, als je het zelf niet hebt ervaren en in een maatschappij leeft waarin alles te koop is. Het contrast met de toenmalige omstandigheden kan niet veel groter zijn.
United as one. Divided by zero.
Op 16-04-2010 23:52:23 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Marsepars:
Tetzmol:

Nou Tjerky, wat er echt tijdens de holocaust is gebeurt kan ik je vertellen. Ruim 85% van m'n familie aan moeders kant heeft het einde van de oorlog nooit gezien. Dat is de holocaust, dus geen fabeltje. Ongeacht door wie die werd gefinanciërd blijft het vreselijk dat mensen om hun geloof, afkomst (ras?), sexuele geaardheid of denkbeelden worden uitgeroeid. Vergeet niet dat ook JIJ er bij had kunnen zitten destijds, omdat je anders wenst te denken dan de mainstream.

Tetzmol.

Zo is dat.

Elk slachtoffer dat is gevallen door de nazi's is er één teveel.
En dan maakt het niet uit hoe je ter wereld gekomen bent.
Zelfs Duitse soldaten zie ik als slachtoffers, omdat zij met leugens werden overgehaald om aan de slachting deel te nemen.
Niet allemaal, maar het meerendeel wel.
Cannot kill the Battery!!!
Op 17-04-2010 8:14:15 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky: Ook onderbelicht is het feit dat er in de jaren na de oorlog zo'n 9 miljoen (!) Duitsers omgekomen of gedeporteerd zijn.
De krijgsgevangenen kampen die onder Eisenhower vielen waren echt onmenselijk. Geen onderdak, nauwelijks voedsel, geen medische verzorging en sadisme hebben de dood betekend voor ongeveer 1 miljoen dienstplichtigen. http://www.read-all-about-it.org/archive_english/POW/in_a_US_death_camp.html
Vanwege het blokkeren van voedseltransporten door de overwinnaars zijn er erg veel burgers onnodig verhongerd.
Veel verdwenen ook naar Siberië om de pijpleidingen aan te leggen waar we nu zoveel plezier van hebben.
Auschwitz was niet zozeer een vernietigingskamp, maar een private onderneming van de Duits-Amerikaanse multinational i.g. Farben-Standard oil. Hier werd synthetische benzine en rubber gemaakt, en de geneesmiddelenindustrie had onbeperkt menselijke proefkonijnen.
Zou iemand de anticonceptiepil nog slikken in de wetenschap dat deze in de oorlog ontwikkeld is?
Een berucht kamp was de Ford fabriek in Keulen die zo'n 60% van de trucks voor de wehrmacht maakte en de hele oorlog in Amerikaanse handen is gebleven terwijl de nazi's voor dwangarbeiders zorgden zodat er erg veel winst gemaakt is.
Nee, dank u.
Op 17-04-2010 11:40:01 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
bert: Wat een probaat middel blijkt te zijn is jongeren naar een concentratiekamp te sturen en dan bij voorkeur rondgeleid te worden door een oud kampbewoner. Zijn de meesten in één klap genezen van hun grote mond. Het is daar, zelfs na al die jaren, nog zó overweldigend walchelijk, dat de adem je stokt in de keel. Zeker wanneer je geen ouder hebt die je heeft vertelt wat er speelde is dit gewoon een must. En je hoeft niet helemaal naar Auschwitz, ook in Vught staan de verbrandingsovens en obductietafels open en bloot te bezichtigen.
Op 18-04-2010 21:28:46 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
artofnemesis: .. dat is nog eens een goed educatief verantwoord schoolreisje. Helemaal mee eens!
Op 19-04-2010 17:18:06 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
bert: Thanks! Nou nog handelen, maar dat zit er niet in ben ik bang. Door alle rotzooi in lucht, eten, straling enz. worden de mensen steeds lustelozer en ongeïnteresseerder. Maar verplicht op de schoolreislijst lijkt me een prima idee!

artofnemesis:

.. dat is nog eens een goed educatief verantwoord schoolreisje. Helemaal mee eens!

Op 19-04-2010 17:38:13 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden