Zoals aangekondigd: de zo goed als volledige lezing van Sam Osmanagich over de 5 piramides in Bosnië. Het was initieel niet de bedoeling om zijn presentatie integraal op te nemen, we waren van plan om het te houden bij een hapklare samenvatting van 10 minuten. Op de lezing zelf kwamen GW'ers al naar ons toe met de vraag of we het helemaal online wilden plaatsen. Toen zeiden we: 'waarschijnlijk niet'. Maar we doen het toch. Met een absoluut minimum aan montage, rauw dus, wat betekent dat u soms het gevoel zult hebben in een spelletje Doom of Wolfenstein te zijn aanbeland. Raar gebibber, rondgeloop van de cameraman, voeten van het publiek, slechte hoeken, out of focus, audiocracks, gezoek naar mooie vrouwen, het zit er allemaal excessief in. Omdat het uiteindelijk om de audio en de inhoud van de lezing draait. Ongebruikelijk, dus GW:

Sam Osmanagich
(Sam Osmanagich, ontdekker van de Bosnische piramides)



(Fullscreenversie hier)

Wilt u ondanks het Wolfenstein-effect deze lezing (en de samenvatting) in hogere kwaliteit op DVD, dan kunt u ons mailen. Voor 15 euro sluiten we de deal. Dan pompen we de schijf meteen vol met andere GW-filmpjes.
Marsepars: Ga 'm zekers kijken!
En rauw is alleen maar beter. Dan is het 'echter'.

Dank u zeer!!!
Cannot kill the Battery!!!
Op 01-04-2010 20:13:05 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
nupeet: Rauw zoveel beter , dat vervelende gastje mag je er van mij uitknippen.
Unity in the Heart of Diversity
Op 02-04-2010 0:00:51 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
IscopeU: Ik zag toch een paar decolletés die nog wel even wat ... rauwer... in beeld gebracht hadden mogen worden.

Maar mijn dank is groot. Ik had zelf geen mogelijkheden om heen te gaan en full screen... en wolfenstein effect, het voelde alsof ik er zelf was.
Op 02-04-2010 3:20:31 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Lanoe: Interesante lezing
Carpe diem homo universalis
Op 02-04-2010 0:48:50 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie : Dank, zeer interessant weer. Respect voor Semir, zo onverstoorbaar als hij doorgaat met zijn werk, ondanks alle kritiek en tegenwerking. Zijn ego lijkt hem niet in de weg te zitten. Kan Hawass nog veel van leren!
Is it electrickery?
Op 02-04-2010 13:25:10 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Radiation: Dit is grenswetenschap van de bovenste plank. Zeer interessant!
Ge kunt er uw haar mee kammen!
Op 02-04-2010 13:42:07 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Marsepars: Een uiterst vermakelijke lezing.
Goed opgebouwd, ook.
Cannot kill the Battery!!!
Op 03-04-2010 11:44:00 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Realist: la tempel rosa lila


Zien jullie de voertuigen met wielen! Erg discutabel, maar als je moet aantonen dat er vroeger veel kennis was zal het wel kloppen.
(bericht gewijzigd op 14-4-2010 14:51:42)
“I would rather have a mind opened by wonder than one closed by belief”
Op 14-04-2010 14:48:48 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie : @Realist, het plaatje is zo klein dat ik geen details kan zien (nee ook niet op de aangeklikte versie, ik heb slechte ogen). En verder snap ik je post ook niet.
Is it electrickery?
Op 14-04-2010 15:38:13 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Realist: Als je het verhaal van Sam gekeken heeft, heeft hij het over piramides wereldwijd. Deze tempel zat verstopt in een van de piramides en zou dus verwijzen naar naar voertuigen met wielen, om aan te geven dat men vroeger al over wetenschap beheerste en die is verdwenen. Maar ik kan er alle prototypes van alle fabriekanten naast leggen, maar dit lijkt toch niet op een auto oid.

Google de naam anders ff, staan meer plaatsjes.
“I would rather have a mind opened by wonder than one closed by belief”
Op 14-04-2010 18:43:49 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Maan:
Realist:

Als je het verhaal van Sam gekeken heeft, heeft hij het over piramides wereldwijd. Deze tempel zat verstopt in een van de piramides en zou dus verwijzen naar naar voertuigen met wielen, om aan te geven dat men vroeger al over wetenschap beheerste en die is verdwenen. Maar ik kan er alle prototypes van alle fabriekanten naast leggen, maar dit lijkt toch niet op een auto oid.

Google de naam anders ff, staan meer plaatsjes.



Ik weet wat je bedoeld, maar ik denk dat ik niet precies weet wat Sam hiermee bedoelde. Het lijkt mij helemaal niet op een voertuig, of wat voor demonstratie van techniek dan ook, ik zie er zelf eerder een slang in.
The Lost History of Man: http://www.talc.site88.net
Op 14-04-2010 19:17:18 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
Realist:

Als je het verhaal van Sam gekeken heeft, heeft hij het over piramides wereldwijd. Deze tempel zat verstopt in een van de piramides en zou dus verwijzen naar naar voertuigen met wielen, om aan te geven dat men vroeger al over wetenschap beheerste en die is verdwenen. Maar ik kan er alle prototypes van alle fabriekanten naast leggen, maar dit lijkt toch niet op een auto oid.

Google de naam anders ff, staan meer plaatsjes.


Ah zo. Dank voor de verduidelijking!
Is it electrickery?
Op 14-04-2010 20:46:34 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
"We're all mad here."
Op 14-04-2010 21:11:49 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie : Dank Cheshire Cat. Kan er met de beste wil van de wereld inderdaad geen voertuigen met wielen in zien.
Is it electrickery?
Op 15-04-2010 13:38:43 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Cheshire Cat:
Emie :

Dank Cheshire Cat. Kan er met de beste wil van de wereld inderdaad geen voertuigen met wielen in zien.

Messchien een foutje opgetreden, de tempel van de zon waar de bovengenoemde tempel in stond staat in mexico.
Maar er is ook een tempel van de zon in india: konark.
Bij deze tempel zijn genoeg wielen te zien, maar deze tempel komt uit de de 13de eeuw en waren wielen al bekent.
Daar in tegen waren wielen onbekent in de amerika's tot de komst van de europianen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Konark_Sun_Temple
"We're all mad here."
Op 15-04-2010 15:43:44 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky:
Cheshire Cat:

Emie :

Dank Cheshire Cat. Kan er met de beste wil van de wereld inderdaad geen voertuigen met wielen in zien.

Messchien een foutje opgetreden, de tempel van de zon waar de bovengenoemde tempel in stond staat in mexico.
Maar er is ook een tempel van de zon in india: konark.
Bij deze tempel zijn genoeg wielen te zien, maar deze tempel komt uit de de 13de eeuw en waren wielen al bekent.
Daar in tegen waren wielen onbekent in de amerika's tot de komst van de europianen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Konark_Sun_Temple


Het wiel, en de werking ervan waren in zuid Amerika wel degelijk bekend. Ik heb wel eens foto's gezien van een pre-columbiaans speelgoed diertje op wieltjes.
Dat het wiel niet gebruikt werd is een feit, maar waarom???
Misschien wel uit principe, kijk maar hoe onze beschaving sinds het wiel (en alle verdere technische uitvindingen die er op volgden) er ogenschijnlijk op vooruit, maar in werkelijkheid op achteruit is gegaan.....
Nee, dank u.
Op 15-04-2010 19:48:28 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Cheshire Cat:
tjerky:

Cheshire Cat:

Emie :

Dank Cheshire Cat. Kan er met de beste wil van de wereld inderdaad geen voertuigen met wielen in zien.

Messchien een foutje opgetreden, de tempel van de zon waar de bovengenoemde tempel in stond staat in mexico.
Maar er is ook een tempel van de zon in india: konark.
Bij deze tempel zijn genoeg wielen te zien, maar deze tempel komt uit de de 13de eeuw en waren wielen al bekent.
Daar in tegen waren wielen onbekent in de amerika's tot de komst van de europianen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Konark_Sun_Temple


Het wiel, en de werking ervan waren in zuid Amerika wel degelijk bekend. Ik heb wel eens foto's gezien van een pre-columbiaans speelgoed diertje op wieltjes.
Dat het wiel niet gebruikt werd is een feit, maar waarom???
Misschien wel uit principe, kijk maar hoe onze beschaving sinds het wiel (en alle verdere technische uitvindingen die er op volgden) er ogenschijnlijk op vooruit, maar in werkelijkheid op achteruit is gegaan.....


U heeft helemaal gelijk, ik wist niet dat het bestond.


http://www.precolumbianwheels.com/

"We're all mad here."
Op 15-04-2010 20:07:25 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tjerky:
Cheshire Cat:

tjerky:

Cheshire Cat:

Emie :

Dank Cheshire Cat. Kan er met de beste wil van de wereld inderdaad geen voertuigen met wielen in zien.

Messchien een foutje opgetreden, de tempel van de zon waar de bovengenoemde tempel in stond staat in mexico.
Maar er is ook een tempel van de zon in india: konark.
Bij deze tempel zijn genoeg wielen te zien, maar deze tempel komt uit de de 13de eeuw en waren wielen al bekent.
Daar in tegen waren wielen onbekent in de amerika's tot de komst van de europianen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Konark_Sun_Temple


Het wiel, en de werking ervan waren in zuid Amerika wel degelijk bekend. Ik heb wel eens foto's gezien van een pre-columbiaans speelgoed diertje op wieltjes.
Dat het wiel niet gebruikt werd is een feit, maar waarom???
Misschien wel uit principe, kijk maar hoe onze beschaving sinds het wiel (en alle verdere technische uitvindingen die er op volgden) er ogenschijnlijk op vooruit, maar in werkelijkheid op achteruit is gegaan.....


U heeft helemaal gelijk, ik wist niet dat het bestond.


http://www.precolumbianwheels.com/

Looks like a Cheshire chariot.
Nee, dank u.
Op 15-04-2010 23:00:00 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Cheshire Cat:
tjerky:

Cheshire Cat:

tjerky:

Cheshire Cat:

Emie :

Dank Cheshire Cat. Kan er met de beste wil van de wereld inderdaad geen voertuigen met wielen in zien.

Messchien een foutje opgetreden, de tempel van de zon waar de bovengenoemde tempel in stond staat in mexico.
Maar er is ook een tempel van de zon in india: konark.
Bij deze tempel zijn genoeg wielen te zien, maar deze tempel komt uit de de 13de eeuw en waren wielen al bekent.
Daar in tegen waren wielen onbekent in de amerika's tot de komst van de europianen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Konark_Sun_Temple


Het wiel, en de werking ervan waren in zuid Amerika wel degelijk bekend. Ik heb wel eens foto's gezien van een pre-columbiaans speelgoed diertje op wieltjes.
Dat het wiel niet gebruikt werd is een feit, maar waarom???
Misschien wel uit principe, kijk maar hoe onze beschaving sinds het wiel (en alle verdere technische uitvindingen die er op volgden) er ogenschijnlijk op vooruit, maar in werkelijkheid op achteruit is gegaan.....


U heeft helemaal gelijk, ik wist niet dat het bestond.


http://www.precolumbianwheels.com/

Looks like a Cheshire chariot.

"We're all mad here."
Op 17-04-2010 1:28:58 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ron B.: een goede reden om in peru en colombia geen wielen te gebruiken is omdat het nogal heuvelachtig is misschien?

en ook het soort cultuur kan een invloed hebben, rondtrekkende handelaren of landbouwers hebben veel meer aan wielen dan een groep jager-verzamelaars, om maar even wat te noemen...
We're Not Retreating; We're Advancing in a Different Direction
Op 17-04-2010 18:33:08 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Realist: Maar om weer on topic te gaan. Onzin verhaal over wielen Sam! Geen vergevordere beschaving daar. Iig de verkeerde argumenten gekozen als er al wel goede zijn.

Maar kijkt iedereen hier overheen en neemt men alleen de rode draad voor lief?
“I would rather have a mind opened by wonder than one closed by belief”
Op 19-04-2010 18:15:21 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
Realist:

Maar om weer on topic te gaan. Onzin verhaal over wielen Sam! Geen vergevordere beschaving daar. Iig de verkeerde argumenten gekozen als er al wel goede zijn.

Maar kijkt iedereen hier overheen en neemt men alleen de rode draad voor lief?

Cheshire Cat wees er al op dat Sam zich wellicht vergist heeft in het plaatje (zie hierboven). Ik houd inderdaad de rode draad vast, aangezien Sam nog volop aan het zoeken en onderzoeken is, niet alle feiten die hij nu brengt zullen perfect kloppen. Maar als ik naar de foto's kijk van wat er nu al tevoorschijn komt in Bosnië, dan zie ik toch echt mensenwerk.
Wat denk jij dat er op de foto's te zien is?
(bericht gewijzigd op 19-4-2010 19:49:59)
Is it electrickery?
Op 19-04-2010 19:06:20 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Realist:
Emie :

Realist:

Maar om weer on topic te gaan. Onzin verhaal over wielen Sam! Geen vergevordere beschaving daar. Iig de verkeerde argumenten gekozen als er al wel goede zijn.

Maar kijkt iedereen hier overheen en neemt men alleen de rode draad voor lief?

Cheshire Cat wees er al op dat Sam zich wellicht vergist heeft in het plaatje (zie hierboven). Ik houd inderdaad de rode draad vast, aangezien Sam nog volop aan het zoeken en onderzoeken is, niet alle feiten die hij nu brengt zullen perfect kloppen. Maar als ik naar de foto's kijk van wat er nu al tevoorschijn komt in Bosnië, dan zie ik toch echt mensenwerk.
Wat denk jij dat er op de foto's te zien is?

Vergissen lijkt me een beetje sterk. Die man zal toch wel nadenken wat hij de mensen laat zien? Als hij wel alle fotootjes kan selecteren, kan hij toch ook wel de juiste selecteren?

Wat er op de tempel te zien is lijkt mij gewoon versieringen.
“I would rather have a mind opened by wonder than one closed by belief”
Op 20-04-2010 10:47:47 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie : @Realist; haha misverstandje. Tijdens de lezing komen er heel veel dia's voorbij van de Bosnische Piramide van de Zon, waar stukken zijn blootgelegd. Daar zijn toch duidelijk treden, muren en dergelijke man-made structures te zien. Maar ik begrijp dat jij die anders interpreteert; dus de vraag is: wat is het dan, als het geen piramide is? Wat zijn die bouwsels die blootgelegd zijn?
(bericht gewijzigd op 20-4-2010 12:44:42)
Is it electrickery?
Op 20-04-2010 0:06:12 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Realist: Daar had ik het niet over. Het ging mij enkel om o.a. die tempel die in de eerste 5 a 10 minuten, die hij gebruikte in zijn betoog om aan te tonen dat er vergevorderde beschavingen voor ons geleefd hebben. Ik ben toen afgehaakt omdat ik een geforceerde sturing van mijn en de kijkers, opinie aanvoelde. Maar als ik tijd heb zal ik de rest ook ontleden, en misschien heb ik mijn standpunt te snel doen gelden. Mijn eerste indruk was iig, dat er veel kritische noten in me opkwamen in de eerste 10 minuten. Ik zeg dus niet dat er geen piramide kan zijn oid.

Een ander punt wat me ook opviel in de eerste 10 min is dat er bijna een heilige verklaring wordt gegeven voor de bouw van pirmides wereldwijd. Ik denk dat eeh piramide op zich niet spectaculair is. Daarbij is de constructie ook uitermate geschikt om stormen, aardbevingen etc te overleven. Denk dat men ook torens bouwde die al lang vergaan zijn. Geef een kind 100 blokjes met de opdracht een gebouw te maken en op zekers dat er binnen een uur een piramide gebouwd is.


“I would rather have a mind opened by wonder than one closed by belief”
Op 21-04-2010 10:34:28 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
Realist:

Ik denk dat eeh piramide op zich niet spectaculair is. Daarbij is de constructie ook uitermate geschikt om stormen, aardbevingen etc te overleven. Denk dat men ook torens bouwde die al lang vergaan zijn. Geef een kind 100 blokjes met de opdracht een gebouw te maken en op zekers dat er binnen een uur een piramide gebouwd is.

Aannames, aannames, aannames. Kan ik niet zoveel mee. Een piramide die slecht is gebouwd (de nieuwere) die bonken recht in elkaar bij een aardbeving. Check anders Egypte maar.
En die kinderen die vanzelf piramides gaan maken na een uurtje spelen... tjah, jij bent er blijkbaar zeker van maar ik zou dat nog eerst even willen zien.
United as one. Divided by zero.
Op 21-04-2010 10:52:02 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie : @Realist, dank voor de verduidelijking. Het was in een ander topic geloof ik dat je zei dat het allemaal een hoax was (en iets met toerisme), maar hier nuanceer je het.
En inderdaad, die tempel waarop zogenaamd wielen te zien zouden zijn, was een slecht voorbeeld. Een gevalletje 'te graag willen zien' denk ik. Daarom is het ook goed dat er zoveel mensen betrokken zijn bij het onderzoek, honderd ogen zien meer dan twee, en er is altijd wel iemand kritisch of sceptisch. Komt onderzoek altijd ten goede.
Is it electrickery?
Op 21-04-2010 0:19:07 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ron B.:
Emie :

@Realist, dank voor de verduidelijking. Het was in een ander topic geloof ik dat je zei dat het allemaal een hoax was (en iets met toerisme), maar hier nuanceer je het.
En inderdaad, die tempel waarop zogenaamd wielen te zien zouden zijn, was een slecht voorbeeld. Een gevalletje 'te graag willen zien' denk ik. Daarom is het ook goed dat er zoveel mensen betrokken zijn bij het onderzoek, honderd ogen zien meer dan twee, en er is altijd wel iemand kritisch of sceptisch. Komt onderzoek altijd ten goede.

wat ik begreep was dat bij die rode tempel er gesproken werd over "the wheel of a galaxy" of iets dergelijks, dat die spiraal niet zozeer een wiel zou zijn maar een representatie van (hoogstwaarschijnlijk) een melkwegstelsel...

maar ik moet zeggen dat het wel enigszins verwarrend kan zijn, want op datzelfde moment gaat het oa ook over meerdere tempels met dezelfde naam in verschillende landen, voor zover ik het mij zo denk te heugen...
We're Not Retreating; We're Advancing in a Different Direction
Op 21-04-2010 20:08:29 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Realist:
3.14po:

Realist:

Ik denk dat eeh piramide op zich niet spectaculair is. Daarbij is de constructie ook uitermate geschikt om stormen, aardbevingen etc te overleven. Denk dat men ook torens bouwde die al lang vergaan zijn. Geef een kind 100 blokjes met de opdracht een gebouw te maken en op zekers dat er binnen een uur een piramide gebouwd is.

Aannames, aannames, aannames. Kan ik niet zoveel mee. Een piramide die slecht is gebouwd (de nieuwere) die bonken recht in elkaar bij een aardbeving. Check anders Egypte maar.
En die kinderen die vanzelf piramides gaan maken na een uurtje spelen... tjah, jij bent er blijkbaar zeker van maar ik zou dat nog eerst even willen zien.

Kan je aannames aannames typen, maar een piramide is toch echt minder complex dan een vliegtuig. IS gewoon logisch, en een bouwwerk met van hogere macht is al helemaal absurd.
“I would rather have a mind opened by wonder than one closed by belief”
Op 22-04-2010 15:40:42 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Maan:
Realist:

3.14po:

Realist:

Ik denk dat eeh piramide op zich niet spectaculair is. Daarbij is de constructie ook uitermate geschikt om stormen, aardbevingen etc te overleven. Denk dat men ook torens bouwde die al lang vergaan zijn. Geef een kind 100 blokjes met de opdracht een gebouw te maken en op zekers dat er binnen een uur een piramide gebouwd is.

Aannames, aannames, aannames. Kan ik niet zoveel mee. Een piramide die slecht is gebouwd (de nieuwere) die bonken recht in elkaar bij een aardbeving. Check anders Egypte maar.
En die kinderen die vanzelf piramides gaan maken na een uurtje spelen... tjah, jij bent er blijkbaar zeker van maar ik zou dat nog eerst even willen zien.

Kan je aannames aannames typen, maar een piramide is toch echt minder complex dan een vliegtuig. IS gewoon logisch, en een bouwwerk met van hogere macht is al helemaal absurd.


Wie heeft het over een hogere macht? Vergeten technologie als je het mij vraagt. (Maar die ontdekken we wel weer opnieuw.)
The Lost History of Man: http://www.talc.site88.net
Op 22-04-2010 15:52:59 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
Realist:

Kan je aannames aannames typen, maar een piramide is toch echt minder complex dan een vliegtuig. IS gewoon logisch, en een bouwwerk met van hogere macht is al helemaal absurd.

Je hebt piramides en je hebt piramides. Die 3 in Egypte, of Teotihuacan, China, of Macchu Pichu, ... Net het feit dat de oudste bouwwerken steviger en vaak meer grotesk zijn dan de na-apers uit latere tijden zet toch te denken? De mate van organisatie die je nodig hebt om de piramides of steden te bouwen waar we het over hebben is gigantisch. Dat staat los van hoe ze het geflikt hebben en valt niet echt te vergelijken met legoblokjes van een kind, hoewel ik dat ook nog steeds betwijfel.
United as one. Divided by zero.
Op 22-04-2010 15:55:32 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Realist: Maar de beste heer Sam heeft het over de heilige vorm van een piramide die overal op de wereld weer terugkomt. Daarom zeg ik dat het in mijn ogen niet zo bijzonder is hoe deze vorm tot stand is gekomen.
“I would rather have a mind opened by wonder than one closed by belief”
Op 22-04-2010 16:20:55 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
Realist:

Maar de beste heer Sam heeft het over de heilige vorm van een piramide die overal op de wereld weer terugkomt. Daarom zeg ik dat het in mijn ogen niet zo bijzonder is hoe deze vorm tot stand is gekomen.

Wat ik wel bijzonder vind is dat op verschillende plekken ter wereld, in verschillende tijdperken, hetzelfde ontdekt wordt. Het wiel, vuur maken, pottenbakken, weefkunst, (piramide-)bouwkunst etc.... Dat soort kennis hangt kennelijk 'in de lucht', en wordt altijd en overal 'geplukt'. (Of ontvangen, geef het maar een naam.)
Is it electrickery?
Op 22-04-2010 16:32:43 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Realist: Je moet begrijpen dat de mens en alle subsoorten vanaf dezelfde genen komen. Een bepaalde ontwikkeling creerd een bepaald nieuw leefomgeving wat bouw bouwgrond voor nieuwe ontwikkelingen is. Maar ik denk dat er meer ontwikkelingen in die beschavingen zijn die niet overeenkomen dan wel. En daarnaast zijn het mensen die reizen en werkende technieken overnemen van buren. Zo kun je een goed werkende techniek ook in een evolutionair proces zien. Als het goed en sterk is zal het zich sneller en makkelijker verspreiden.
“I would rather have a mind opened by wonder than one closed by belief”
Op 23-04-2010 0:03:18 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden