In 1892 werd begonnen met de opgravingen van Amarna, oftewel Achetaton (de horizon van de god Aton), een verlaten stad in een desolaat stukje Egypte tussen Caïro en Thebe. Een ware sensatie! Plotseling verscheen een enigmatische Farao voor het oog van de historici waar nog niemand van gehoord had. De heersers na hem hadden hem uit de geschiedenis geschrapt en enkel deze verlaten stad in het midden van de woestijn getuigde nog van zijn bestaan.

Achnaton

In dit vierde deel van GW's blogreeks over Achnaton wil ik de overeenkomsten tussen zijn Aten-hymne en de Bijbelse psalm 104 uitdiepen.

Op het eerste gezicht lijkt psalm 104 een typisch loflied uit zijn tijd maar bij een close-reading zien wij een verschil met de Hebreeuwse traditie. Waar in de Bijbel slechts 1 persoon het aangezicht van God heeft gezien en het heeft overleefd (Jacob) staat in psalm 104 vers 29: 'Verberg uw gelaat en zij bezwijken van angst'. Dit is een omkering van de Joodse traditie waar het gelaat van JHWH per definitie verborgen is. Wanneer wij dit echter vergelijken met 'When you set in western lightland... One sleeps in chambers, heads covered' zien we de parallel met het Aten-Lied waar de wereld leeft bij het gelaat van God (de zon) en bezwijkt van angst wanneer die zon haar gelaat verbergt. Om verdere tekstuele parallellen te ontdekken moeten wij vers 19 tot en met vers 30 van de Psalm aan een nader onderzoek onderwerpen.

In het Zonnelied wordt beschreven hoe bij zonsondergang de mensen zich terugtrekken en de wilde dieren het rijk overnemen, wanneer de zon weer opgaat staan de mensen op en 'the entire land sets out to work'. Vers 19-22 van de Psalm beschrijft hoe bij zonsondergang het 'woud zich gaat roeren' en zegt: 'De jonge leeuwen gaan uit op roof': een opmerkelijke Atenovereenkomst met 'Every lion comes from its den' in de Aten-hymne. In deze overeenkomst zien wij trouwens tevens een belangrijk verschil tussen beide liederen. Waar in het Zonnelied de lege plek die de verjaagde goden hebben achtergelaten nog niet is opgevuld en de nacht enkel de afwezigheid van Aten is, is in de Psalm ook de nacht het domein van God: 'brullend vragen zij God om voedsel.' In vers 22-23 trekken de wilde dieren zich terug bij zonsopgang en gaan de mensen aan het werk 'en arbeiden door tot de avond'.

Vers 24 is letterlijk terug te vinden in Achnatons Hymne. 'Hoe talrijk zijn uw werken' naast 'How many are your deeds' . Dit couplet van de Psalm gaat verder met een beschrijving van de zee met de schepen die erop varen en de vissen die er in leven. In het Aten-lied komen deze elementen weer terug: 'ships fare north... your rays are in the midst of the sea.'

In Bijbelwetenschappelijke kringen is het niet bon-ton te beweren dat psalm 104 in directe relatie staat met Achnatons Zonnelied, maar de overeenkomsten tussen de in beeldschrift opgetekende Aten-hymne en de Hebreeuwse psalm zijn te groot om dit alleen aan toeval toe te schrijven. Daarbij is het van belang te zien hoe revolutionair de inhoud van Achnatons loflied was. Egyptische hymnen stonden altijd vol met godennamen en abstracte redenaties terwijl het Zonnelied enkel de Aten noemt en voor een groot deel bestaat uit een gedetailleerde natuurbeschrijving.

Al met al genoeg aanwijzingen om in de volgende aflevering van deze blogreeks te onderzoeken of er een link bestaat tussen Achnaton en Mozes!

Wordt vervolgd.

Deel 1

Deel 2

Deel 3

Grounded: "... In Bijbelwetenschappelijke kringen is het niet bon-ton te beweren dat psalm 104 in directe relatie staat met Achnatons Zonnelied..."

Kan ik me iets bij voorstellen; historiciteit zal daar sowieso niet zo heel 'bon-ton' zijn.

Overigens een boeiend blog Otto!
God? Dat ben je zelluf!
Op 02-06-2010 10:48:17 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Snadert: Interessant artikel. Sowieso zou de combinatie christendom/Egypte eens wat serieuzer bekeken moeten worden. Zo heb ik ernstige twijfels bij het Nieuwe Testament, en dan met name bij de Maria aspecten daarin. Het zo christelijke of liever gezegd katholieke beeld van Maria met kind op schoot is regelrecht afkomstig uit Egypte waar Isis met Osiris op schoot de basis vormde voor deze combinatie. De z.g. Zwarte Madonna's laten zien wat de oorspronkelijke afkomst van dit archetypische beeld is.
Op 02-06-2010 21:54:53 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Tunnelforce9: ik vind zijn karaktaristieke gelaat wel opmerkelijk maar er zijn meer egyptenaren en joden die zo'n soort gelaat hebben toch ??

http://en.wikipedia.org/wiki/Stanley_Fischer

of ga ik nu te ver ?

wel een lekker nwo mannetje zo te zien
Op 03-06-2010 4:23:38 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Splash:
Tunnelforce9:

ik vind zijn karaktaristieke gelaat wel opmerkelijk maar er zijn meer egyptenaren en joden die zo'n soort gelaat hebben toch ??

http://en.wikipedia.org/wiki/Stanley_Fischer

of ga ik nu te ver ?

wel een lekker nwo mannetje zo te zien

Op 03-06-2010 9:25:13 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Tunnelforce9: verdomme dat is echt 2 druppels water splash !!

dus Achnaton leeft nog steeds (denkt aan gedoe met geboorte papieren obama)
(bericht gewijzigd op 3-6-2010 15:04:07)
Op 03-06-2010 15:03:48 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
Splash:


Ik vind die gelijkenis wel meevallen. Je zoekt algauw gelijkenissen als het wordt beweerd en als je 2 foto's naast elkaar zet.
United as one. Divided by zero.
Op 03-06-2010 16:50:20 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
3.14po:

Splash:


Ik vind die gelijkenis wel meevallen. Je zoekt algauw gelijkenissen als het wordt beweerd en als je 2 foto's naast elkaar zet.

Ik zie 't ook niet! Links heeft totaal andere gezichtsvorm, oogleden, wenkbrauwen...
Is it electrickery?
Op 03-06-2010 16:55:49 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Tunnelforce9: ja dat was een goede grap hè ?

Op 03-06-2010 16:59:14 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden