In het blog 'Het Universele Gedachtenveld' hebben we een mogelijke bron van onze ideeën onder de loep genomen. In dit blog wil ik me richten op deze gedachten/ideeën zelf. Of onze gedachten nou uit het UGV geplukt worden of niet, om één ding kunnen we niet heen: ideeën vormen de wereld.

We leven in een wereld die grotendeels is gevormd door ideeën. Alles dat door mensen gemaakt is komt voort uit een gedachte. Van de computer waar je dit op leest tot de stoel waar je op zit. Zowel de medicijnen die je leven hebben gered als het gereedschap en de techniek waarmee de tandarts je gaatjes heeft gevuld. Zelfs de manier waarop een groot deel van het landschap is ingericht komt voort uit een idee.

Alles maar dan ook alles!

Niet alleen de wereld om ons heen komt voort uit onze gedachten, ook handelingen en theorieën, inzichten. Alles komt voort uit een gedachte. Wij mensen vormen de wereld om ons heen door onze gedachten om te zetten in tastbare dingen. Nieuwe technologie is het resultaat van een gedachte, een idee. Vooruitgang komt voort uit de wonderlijke geest van creatievelingen. Nieuwe ontwikkelingen, uitvindingen, doorbraken, ontdekkingsreizen, noem het maar op, komen niet zomaar voort uit ideeën, maar uit ideeën waar iets mee gedaan werd.

Groei en bloei

Een gedachte is als een zaadje dat je plant. Wanneer je het goed verzorgt en het de mogelijkheid geeft om te bloeien kan het uitgroeien tot een prachtige bloem of zelfs een wonderschone boom waar je later weer de vruchten van kunt plukken. De natuurlijke mest om ideeën mee te voeden zijn andere ideeën. Ideeën waar iets mee gedaan wordt, waar over gefilosofeerd wordt, ideeën die uitgewerkt worden door er dieper op in te gaan - dát zijn de ideeën die de mogelijkheid hebben de wereld te veranderen.

Ying en Yang

De menselijke geest is in staat om uit een enkele gedachte een prachtige nieuwe wereld te creëren, maar helaas kan het omgekeerde ook. Een negatieve gedachte kan uitmonden in de vernietiging van de wereld. Ook nucleaire wapens komen voort uit gedachten, net als raketten, biologische wapens, en acties die leidden tot de uitroeiing van andere volken en hele diersoorten.

Aan de andere kant komen uit gedachten ook de prachtigste kunstwerken, muziekstukken en verhalen voort. De methodes om het meeste uit onszelf te halen, en zelfs technologieën om meer in balans met de natuur te kunnen leven. Een enkel idee is tot zoveel in staat, afhankelijk van de intentie. Er is geen goed of slecht idee, omdat goed of slecht ook maar ideeën zijn. Maar als we de in onze ogen goede ideeën bewust voeden en laten bloeien kan de wereld er wel een stuk op vooruit gaan.

Splash: Is het dan dat de mens van nature slecht is dat de ideeën m.b.t. raketten en geldelijk gewin de overhand hebben op die van bloemetjes en tralalilala? Ik verdenk Kyosaki van een hoog hippie-gehalte. Niet dat dat slecht is hoor. Het is maar een idee.
Op 21-06-2010 8:46:02 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Grounded: Ik mis eigenlijk een goede definitie van 'idee' in dit blog. Ook het idee van 'idee' is maar een idee, namelijk..........

Edit: is elke gedachte een idee? Hebben we het over 'het' idee of over 'de' idee? Enz.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Idee
(bericht gewijzigd op 21-6-2010 9:44:16)
God? Dat ben je zelluf!
Op 21-06-2010 9:33:41 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Tru: Daar ging het toch om; vormen ideeën/gedachten nou de wereld of waren ze er al in een UGV?
Nu hebben we ineens weer zaadjes. Waar komen die vandaan?
Was het UGV toch nog niet helemaal U?
Op 21-06-2010 10:53:46 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
Tru:

Daar ging het toch om; vormen ideeën/gedachten nou de wereld of waren ze er al in een UGV?
Nu hebben we ineens weer zaadjes. Waar komen die vandaan?
Was het UGV toch nog niet helemaal U?

Het UGV is de bron, dit blog gaat over wat we ermee doen. Ik zie 't verschil wel.
Goeie aanvulling van Grounded!
En weer een leuk blog, Kyosaki, ouwe hippie
Is it electrickery?
Op 21-06-2010 11:16:55 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Tru:
Emie :

Tru:

Daar ging het toch om; vormen ideeën/gedachten nou de wereld of waren ze er al in een UGV?
Nu hebben we ineens weer zaadjes. Waar komen die vandaan?
Was het UGV toch nog niet helemaal U?

Het UGV is de bron, dit blog gaat over wat we ermee doen. Ik zie 't verschil wel.
Goeie aanvulling van Grounded!
En weer een leuk blog, Kyosaki, ouwe hippie


OK, maar dan wordt de vraag van Grounded wel heel belangrijk.
Ook vraag ik me af waarom die 'prachtige bloem of zelfs een wonderschone boom' dan niet in de UGV zat.
Op 21-06-2010 11:35:59 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie : Die bloem en boom zijn geen gedachten, dat zijn levende wezens. Je kan bloem en boom wel als beeldspraak gebruiken en dan zijn het weer wel gedachten
De gedachte om een zaadje te planten komt uit het UGV, de daad om het zaadje in de grond te stoppen is wat je ermee doet.
Maar elke daad wordt voorafgegaan door een gedachte natuurlijk... (impulsieve daden ook? vraag ik me af terwijl ik dit tik.)
Is it electrickery?
Op 21-06-2010 11:56:20 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Pizza!: Je bent je niet van alle gedachten bewust, ik heb ooit gehoord dat je wel 7 gelijktijdige gedachtenstromen kunt hebben waarvan je er van 1 bewust bent. Je onderbewustzijn speeld een grote rol.

De boom of de plant is het resultaat van het uitvoeren van de ideeën. Zoals het idee voor een muziekstuk, de bloem/ plant is het uiteindelijke nummer zelf.
Op 21-06-2010 13:03:49 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie : Zonder direct The Secret erbij te halen, kun je stellen dat gedachten en ideeën letterlijk de wereld om ons heen creëren. Alles is bedacht. Of is alles gedacht?
Is it electrickery?
Op 21-06-2010 13:06:52 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Pizza!: Zover mensen de wereld om ons heen beïnvloeden wel.
Op 21-06-2010 13:43:33 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
Pizza!:

Je bent je niet van alle gedachten bewust, ik heb ooit gehoord dat je wel 7 gelijktijdige gedachtenstromen kunt hebben waarvan je er van 1 bewust bent. Je onderbewustzijn speeld een grote rol.

De boom of de plant is het resultaat van het uitvoeren van de ideeën. Zoals het idee voor een muziekstuk, de bloem/ plant is het uiteindelijke nummer zelf.

Dat was Osho die dat zei. Eigenlijk meer filosofie dan wetenschap.
United as one. Divided by zero.
Op 21-06-2010 15:48:38 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Grounded:
3.14po:

Pizza!:

Je bent je niet van alle gedachten bewust, ik heb ooit gehoord dat je wel 7 gelijktijdige gedachtenstromen kunt hebben waarvan je er van 1 bewust bent. Je onderbewustzijn speeld een grote rol.

De boom of de plant is het resultaat van het uitvoeren van de ideeën. Zoals het idee voor een muziekstuk, de bloem/ plant is het uiteindelijke nummer zelf.

Dat was Osho die dat zei. Eigenlijk meer filosofie dan wetenschap.


Maar het is idd zo dat misschien wel 95 of 99 procent van je overwegingen en beslissingen onderbewust gedaan resp. genomen worden. Er zijn zelfs wetenschappers die zeggen dat 100% van je beslissingen e.d. onderbewust worden genomen. En dat je bewustzijn alleen maar een soort flinterdun reflectie-gedeelte is van je onderbewustzijn.

(bericht gewijzigd op 21-6-2010 17:32:13)
God? Dat ben je zelluf!
Op 21-06-2010 17:31:46 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Whyme:
Splash:

Is het dan dat de mens van nature slecht is dat de ideeën m.b.t. raketten en geldelijk gewin de overhand hebben op die van bloemetjes en tralalilala? Ik verdenk Kyosaki van een hoog hippie-gehalte. Niet dat dat slecht is hoor. Het is maar een idee.

het is ook maar een idee dat geldelijk gewin de overhand heeft, en er zijn maar relatief weinig mensen die ideeën hebben over raketten zeker tegenover het aantal mensen dat ideeën heeft over de Liefde..
pluk de nacht, slapen kan altijd nog.
Op 21-06-2010 23:03:08 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Splash:
Whyme:

Splash:

Is het dan dat de mens van nature slecht is dat de ideeën m.b.t. raketten en geldelijk gewin de overhand hebben op die van bloemetjes en tralalilala? Ik verdenk Kyosaki van een hoog hippie-gehalte. Niet dat dat slecht is hoor. Het is maar een idee.

het is ook maar een idee dat geldelijk gewin de overhand heeft, en er zijn maar relatief weinig mensen die ideeën hebben over raketten zeker tegenover het aantal mensen dat ideeën heeft over de Liefde..

Wellicht heb je gelijk en zijn het de negatieve ideeën die de media beheersen en zo een schijnwerkelijkheid genereren, terwijl achter de schermen liefde, vrede en broederschap floreren. Dat zou tenminste nog iets zijn, maar ik zie het toch liever andersom.
Hence mijn vraag: overheersen 'slechte' gedachten het UGV?
Op 22-06-2010 2:16:31 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Pizza!:
Splash:

Whyme:

Splash:

Is het dan dat de mens van nature slecht is dat de ideeën m.b.t. raketten en geldelijk gewin de overhand hebben op die van bloemetjes en tralalilala? Ik verdenk Kyosaki van een hoog hippie-gehalte. Niet dat dat slecht is hoor. Het is maar een idee.

het is ook maar een idee dat geldelijk gewin de overhand heeft, en er zijn maar relatief weinig mensen die ideeën hebben over raketten zeker tegenover het aantal mensen dat ideeën heeft over de Liefde..

Wellicht heb je gelijk en zijn het de negatieve ideeën die de media beheersen en zo een schijnwerkelijkheid genereren, terwijl achter de schermen liefde, vrede en broederschap floreren. Dat zou tenminste nog iets zijn, maar ik zie het toch liever andersom.
Hence mijn vraag: overheersen 'slechte' gedachten het UGV?

Niet perse, het is maar net waar we ons op focussen. Het is alleen wel zo dat 'slechte' destructieve gedachten vaak een 'groter'(of in ieder geval sneller merkbaar) effect hebben. Het is makkelijker iets te vernietigen dan op te bouwen. Een kunstwerk waar een beeldhouwer een maand over heeft gedaan kan met een enkele slag van een moker of een stuk dynamiet verpulverd worden.
Op 22-06-2010 11:47:49 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Horatio: Precies de blog die ik even nodig had...tnx!
Op 22-06-2010 21:41:38 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Grounded:
Grounded:

3.14po:

Pizza!:

Je bent je niet van alle gedachten bewust, ik heb ooit gehoord dat je wel 7 gelijktijdige gedachtenstromen kunt hebben waarvan je er van 1 bewust bent. Je onderbewustzijn speeld een grote rol.

De boom of de plant is het resultaat van het uitvoeren van de ideeën. Zoals het idee voor een muziekstuk, de bloem/ plant is het uiteindelijke nummer zelf.

Dat was Osho die dat zei. Eigenlijk meer filosofie dan wetenschap.


Maar het is idd zo dat misschien wel 95 of 99 procent van je overwegingen en beslissingen onderbewust gedaan resp. genomen worden. Er zijn zelfs wetenschappers die zeggen dat 100% van je beslissingen e.d. onderbewust worden genomen. En dat je bewustzijn alleen maar een soort flinterdun reflectie-gedeelte is van je onderbewustzijn.



Toevallig hier een leuk artikel over dit onderwerp:

http://www.scientias.nl/verborgen-wijsheid-in-het-brein/11648
God? Dat ben je zelluf!
Op 23-06-2010 11:10:55 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden