Hoe goed sluit het huidige onderwijssysteem nog aan op de wereld van vandaag? Sir Ken stelt dat het huidige systeem van massa-educatie misschien goed aansloot bij het industriële tijdperk van begin 20e eeuw maar ondertussen hopeloos verouderd is. Een interessante visie op het onderwijs, gebracht door middel van een verhelderende animatie.

lange wapper: Dàt is te moeilijk voor mij ....
Op 13-11-2010 10:57:35 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
luidspreker:
In het jaar 1988 was ik 17 jaar oud en had ik door dat de leraren, dus education system, mij niets (meer) te leren had.

Tot dan was ik een lui, 5 is ook genoeg, student en daarna ben ik veranderd in een ultieme zichzelf-lerend machine, dat ben ik nog steeds.

Anno 2010 zou de kinderen na basisschool hun leraren zelf moeten uitzoeken, is mijn idee.
Leraar is meester in wat hij leert en leerling vindt leuk wat hij wil leren zou de basis moeten zijn.
Op 13-11-2010 0:31:58 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Arnold71: Tijd dat het onderwijs wordt uitgebreid. Zie hier de plannen van
D'66

(D66 denkt hierbij op termijn aan invoering van een Associate Degree, uitbreiding van de HBO-masters, Honours programma’s en University Colleges, verlenging van WO-masters naar twee jaar, invoering van research masters, meer onderzoekerbanen en het invoeren van een Professional Doctorate voor werkenden. Hiervoor zijn in de toekomst grote investeringen nodig, die mogelijk kunnen worden opgebracht door invoering van een sociaal leenstelsel. (Zie ‘Studiefinanciering’.)

Waarom heeft Nederland bijvoorbeeld nog zo weinig Associate degree
opleidingen? Deze bestaan al langer in de VS, UK en Vlaanderen.
Deze 2 jarige HBO opleiding is een fraaie tussenstap voor praktisch
ingestelde Havisten en HBO-ers. Kies je ervoor om verder te studeren, dan vervolg je je studie voor Bachelor met alvast een AD op zak. Het biedt ook meer variatie.



Op 13-11-2010 0:35:48 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Arnold71: Foutje hierboven het moet zijn; Deze 2 jarige HBO opleiding is een fraaie tussenstap voor praktisch ingestelde Havisten en MBO-ers

Op 13-11-2010 0:50:06 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Hubble: Kijk! Dat noem ik nou het nieuwe leren....visualiseren.
Begrijpelijke taal, creatief en dus innovatief
Wie mooi is van binnen is ook mooi van buiten
Op 13-11-2010 13:49:08 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
stef: Er was eerder al een zeer leuk filmpje van die man over het zelfde onderwerp: http://www.google.be/url?sa=t&source=web&cd=2&ved=0CCIQtwIwAQ&url=http%3A%2F%2Fwww.ted.com%2Ftalks%2Fken_robinson_says_schools_kill_creativity.html&ei=zp7eTIpVyZQ6jZyd4w4&usg=AFQjCNG2kCkVbFbsj345gUiuFMD20Jc98w.
Dat vind je ook op www.ted.com met onderschriften, al is de vertaling niet zo bijster geslaagd. Humor en kwinkslagen zijn dan ook moeilijk te vertalen.
Op 13-11-2010 15:24:06 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie : Mijn dochter zit op een Vrije School, een vorm van onderwijs die perfect aansluit bij haar persoonlijkheid. Je ziet haar groeien, sterker worden en genieten.
Het kan dus wel.
Is it electrickery?
Op 13-11-2010 16:59:53 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
bjdejong: Leuk verhaal van een specialist die ver van school staat.
Wat hij zegt zou kunnen, maar hoeveel docenten heb je per klas nodig? Is het dus uitvoerbaar en hoe zijn die docenten opgeleid, ze vallen echt niet uit de lucht met die kennis.
In nederland heb je na de basisschool diverse richtingen, basis, kader, gemengd, etc. Nu is het zo dat de beste VMBO's van Nederland juist verschillende niveaus hebben dat stimuleert gigantisch.

Wat ook een probleem is dat wanneer je als docent wiskunde wordt opgeleid je op kennis wordt getraind en dat gaat heel ver, het laagste niveau is VWO. Nu denk je dat is goed, ja maar dan mag je alleen aan het VMBO lesgeven en alles wat je hebt geleerd zul je nooit gebruiken? Zo worden docenten opgeleid, vind ik merkwaardig.

Ieder op eigen niveau ook zo'n mooie Utopie.
Kletskoek met 30 leerlingen in een klas en 1 docent. 50 minuten lestijd per uur en dan de tijd verdelen over 30 minuten, minus 10 minuten voor start en afsluiten. Dat is 1 minuut en een beetje per leerling. Daar hebben politici nog nooit over nagedacht.
Wat dacht je van leerlingen van het VMBO. Doen wat ze leuk vinden? Ahum spelletjes, sms'en enzovoort. Nederlands ben je belazert, wiskunde doe normaal daar is een rekenmachine voor. Geschiedenis dat is toch gebeurt, Aardrijkskunde = tomtom, biologie wat is dat?
Een puber verandert gigantisch en als die iets niet wil is dat leren. Daar komt ook nog bij dat een erg groot deel van de pubers niet kan plannen, let wel ik zeg niet allemaal. In een klas van 30 stuks zijn er hooguit 5 die dat wel kunnen. HOE komt dat, nou hersenen zijn in ontwikkeling, dat kunnen de meeste pas rond de 25, uitzonderingen nagelaten.
Dan is er nog het groepsproces, leren is not done.

Theorie is zo mooi, maar vaak onzin bedacht door mensen die ver van de zijlijn staan!

Onderwijs en zorg zijn van die mooie items voor politici om daar tegenaan te schoppen, zij zullen het beter doen!
Het is zoals je tuin elke week omspitten dan groeit er ook niets
(bericht gewijzigd op 13-11-2010 18:58:19)
Op 13-11-2010 18:17:22 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Arnold71: @bjdejong en andere grenswetenschappers

Graag jullie mening over de associate degree en
de onderwijsplannen van D66 die ik hierboven heb beschreven.
Op 13-11-2010 18:27:15 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
nemesis: Conclusie: leer zelf te denken en laat de kinderen die van nature leergierig zijn zelf ontdekken en spelend leren.
Overal kom je papegaaien tegen die alles uit een boekje hebben en maar 1 richting kunnen uitkijken.
Mijn oudste zoon was tot zijn 4 de jaar heel goed met puzzels (13 maanden oud !) en bouwen met lego (3 jaar) complete steden en robots,tot hij moest leren volgens het boekje.Hij verveelde zich erg op school en werd een vijfjes en zesjes leerling.Hij heeft zich zonder ooit een boek gelezen te hebben door de mbo (grafisch)heen gewerkt.
De jongste met zijn geweldige fantasie en creativiteit was te gevoelig voor zo'n grote groep.Nou als deze kinderen niet met de grote groep meekunnen(aanpassen) dan komen ze niet verder dan niveau 2, met als gevolg dat ze nooit meer de richting en keuze mogelijkheid hebben met onderwijs op hoger niveau. Dus al maakt hij prachtige foto's en mooie ontwerpen deze richting is gesloten.Terwijl deze kinderen gaves en aanleg hebben en in de praktijk geweldige dingen kunnen maar wegens de droge theorie nooit hun diploma halen en dus die baan niet krijgen.Laatste mogelijkheid: eigen bedrijf beginnen.
Op 13-11-2010 18:36:35 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
nemesis: Arnold 71: Sorry zag je comment te laat, maar die briljante leerlingen komen er toch wel,denk ik.Mijn stukje ging dan weer over de verschillende vormen van intelligentie terwijl de scholen maar over 1 vorm gaan.
Voldoe je niet aan de standaard dan tel je niet mee en jammer dan van al die mensen die ergens talent voor hebben maar b.v. niet kunnen rekenen of moeilijk lezen en nee die zijn niet minder inteligent maar gewoon anders.
En dat richting kiezen wat die 12 jarigen al moeten doen dat is veel te vroeg!!! Ze weten echt niet wat ze willen worden.En helaas: hoe lager het onderwijs hoe minder keuze ze worden echt in een richting geduwt die economisch gevraagd word en niet wat ze willen. Beroepen test is net zoiets als stemwijzer
Op 13-11-2010 18:48:36 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
bjdejong: Kinderen hebben een basis nodig en die moeten ze eerst leren. Bij de leergierige kinderen gaat dat vanzelf, bij anderen moet dat klassikaal.
De school waar ik lesgeef hebben we sinds een paar jaar ruimtes waar de kinderen zelfstandig kunnen werken. Allemaal gebaseerd op het idee dat kinderen willen leren en als je ze de kans geeft dan gaan ze dat doen. Zo komt ieder op zijn eigen niveau. Bla bla bla.
De kinderen hebben nu op hyves een anti site opgericht, ze willen terug naar klassikaal leren!!!
Waarschijnlijk heeft een minderheid baat bij dat eigen niveau, maar de meerderheid kan gewoon niet zelfstandig op eigen niveau leren.

Wat is er zo belangrijk bij de sport, techniek of talent? Welnee het belangrijkste is doorzettingsvermogen.

Heb je dan nog zo'n hoog niveau en geen doorzettingsvermogen, nou vergeet het dan maar. Dan heb je een docent nodig die je erdoor trekt.

Scholen zijn de afgelopen tientallen jaren gigantisch veranderd en het is echt niet zoals de heer hierboven doet voorkomen. Ok Engeland misschien, lopen ze ook nog met een schooluniform, kun je niet helemaal vergelijken met Nederland.
Op 13-11-2010 19:23:47 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
welja:
Emie :

Mijn dochter zit op een Vrije School, een vorm van onderwijs die perfect aansluit bij haar persoonlijkheid. Je ziet haar groeien, sterker worden en genieten.
Het kan dus wel.

Goed, dat ze zulke verstandige en lieve ouders heeft.
Laatst zag ik iemand gelukkig staan te wezen.
Op 13-11-2010 19:40:32 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
welja:

Emie :

Mijn dochter zit op een Vrije School, een vorm van onderwijs die perfect aansluit bij haar persoonlijkheid. Je ziet haar groeien, sterker worden en genieten.
Het kan dus wel.

Goed, dat ze zulke verstandige en lieve ouders heeft.

Dankje!
Hetzelfde geldt trouwens voor onze zoon, die VSO volgt en het daar uitstekend doet! Je koopt toch ook geen schoenen voor je kinderen die niet passen?
Er zijn nog wel mogelijkheden dus, maar over 't algemeen gesproken denk ik dat het onderwijs wel verouderd is.
Is it electrickery?
Op 13-11-2010 21:06:39 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Pizza!: mijn opleiding op dit moment is ook gigantisch vrij, Innovative Business Services in Finland. We hebben cases aan te werken, en krijgen wat richtlijnen aangereikt. Maar, we moeten zelf ons boekenpakket samenstellen, zelf op zoek gaan naar de info en pro-actief zijn. Als we er niet uit komen kunnen we 1 van de coaches om hulp vragen. Het bevalt me prima. Grootste voordeel, als je in ieder geval pro-actief genoeg bent, is dat je alle tijd hebt om je in interessante en relevante stof te verdiepen, plus je kunt het meteen toepassen in de case waar je aan werkt.
Op 13-11-2010 21:42:02 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
Pizza!:

mijn opleiding op dit moment is ook gigantisch vrij, Innovative Business Services in Finland. We hebben cases aan te werken, en krijgen wat richtlijnen aangereikt. Maar, we moeten zelf ons boekenpakket samenstellen, zelf op zoek gaan naar de info en pro-actief zijn. Als we er niet uit komen kunnen we 1 van de coaches om hulp vragen. Het bevalt me prima. Grootste voordeel, als je in ieder geval pro-actief genoeg bent, is dat je alle tijd hebt om je in interessante en relevante stof te verdiepen, plus je kunt het meteen toepassen in de case waar je aan werkt.


Mooi dat het bij je past, maar lang niet iedereen kan die zelfdiscipline opbrengen of heeft de vaardigheid zelfstandig de juiste informatie te zoeken en te verwerken.
Belangrijk is dus dat de leerstof wordt aangeboden op een manier die bij de leerling past.
De standaard: leerling heeft zoveel lesuren op dit niveau gehad en moet dus dat en dat beheersen, is niet meer van deze tijd. Je kan iets pas leren/beheersen, als je daar zelf klaar voor bent en interesse hebt in het onderwerp.
Ik heb vrijwel geen interesse in (en kennis van) geschiedenis. Nooit gehad. Kan ik wel elke dag gaan zitten studeren, het komt niet binnen.

Is it electrickery?
Op 13-11-2010 23:33:23 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Marsepars: Het onderwijs is bedoeld om een bepaald werk-/denkniveau aan te geven.
Tenminste, zo zie ik het.
Wat ik op school heb geleerd heb ik zo naast me neer kunnen leggen.
Dat pas ik nagenoeg niet meer toe.
Maar beter verouderd onderwijs, dan geen onderwijs.

Edit: En nu heb ik het filmpje gezien.
Mooi!

We worden allemaal klaargestoomd voor het 'grote mensenleven'.
Terwijl iedereen veel beter zou kunnen presteren, dan hij of zij denkt.
Op bepaalde vlakken, dan.
De een is goed in timmeren, een ander leest graag, weer een ander is een genie in wiskundige problemen.
Daar zou de focus moeten liggen.
Alleen is het vrijwel onmogelijk om iedereen de juiste, of beter gezegd gepaste opleiding te geven.
Dan zou het hele systeem om moeten en daar zijn hullie van de regering niet zo blij mee.
Want het motto is nog steeds: Do as I say, not as I do...

Jammer voor hen dat wij onze vrije tijd kunnen aanwenden om informatie in te winnen.

(bericht gewijzigd op 14-11-2010 7:49:59)
Cannot kill the Battery!!!
Op 14-11-2010 7:28:44 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
welja: Zo te zien is iedereen hier het wel zo'n beetje eens over ons huidige onderwijs.
Laatst zag ik iemand gelukkig staan te wezen.
Op 14-11-2010 9:03:51 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Arnold71: (D66 denkt hierbij op termijn aan invoering van een Associate Degree, uitbreiding van de HBO-masters, Honours programma’s en University Colleges, verlenging van WO-masters naar twee jaar, invoering van research masters, meer onderzoekerbanen en het invoeren van een Professional Doctorate voor werkenden. Hiervoor zijn in de toekomst grote investeringen nodig, die mogelijk kunnen worden opgebracht door invoering van een sociaal leenstelsel. (Zie ‘Studiefinanciering’.)

Waarom heeft Nederland bijvoorbeeld nog zo weinig Associate degree
opleidingen? Deze bestaan al langer in de VS, UK en Vlaanderen.
Deze 2 jarige HBO opleiding is een fraaie tussenstap voor praktisch
ingestelde Havisten en HBO-ers. Kies je ervoor om verder te studeren, dan vervolg je je studie voor Bachelor met alvast een AD op zak. Het biedt ook meer variatie.
Graag jullie mening over de associate degree en
de onderwijsplannen van D66 die ik hierboven heb beschreven.
Op 14-11-2010 14:33:51 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
remmes: Even los van de zelfdiscipline, scholen met een andere insteek etc.,
het is bewezen dat het onderwijs met de jaren slechter wordt, en dat de overheid daar tot nog toe eerder aan meewerkt dat het tegengaat. het systeem dicht alle lekken zelf en eraan ontsnappen word met de jaren gecompliceerder. door onderwijs steeds gerichter te maken worden we, los van ons eigen vakgebied steeds achterlijker en behalve jezelf in dingen te gaan verdiepen is er weinig mogelijk om het tegen te gaan als je het mij vraagt.....
Op 14-11-2010 16:42:29 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Pizza!:
Arnold71:


(D66 denkt hierbij op termijn aan invoering van een Associate Degree, uitbreiding van de HBO-masters, Honours programma’s en University Colleges, verlenging van WO-masters naar twee jaar, invoering van research masters, meer onderzoekerbanen en het invoeren van een Professional Doctorate voor werkenden. Hiervoor zijn in de toekomst grote investeringen nodig, die mogelijk kunnen worden opgebracht door invoering van een sociaal leenstelsel. (Zie ‘Studiefinanciering’.)

Waarom heeft Nederland bijvoorbeeld nog zo weinig Associate degree
opleidingen? Deze bestaan al langer in de VS, UK en Vlaanderen.
Deze 2 jarige HBO opleiding is een fraaie tussenstap voor praktisch
ingestelde Havisten en HBO-ers. Kies je ervoor om verder te studeren, dan vervolg je je studie voor Bachelor met alvast een AD op zak. Het biedt ook meer variatie.
Graag jullie mening over de associate degree en
de onderwijsplannen van D66 die ik hierboven heb beschreven.

hmm houdt dit in dat iemand na de havo of mbo na 2 jaar al naar de universiteit kan?
Op 14-11-2010 16:49:13 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Arnold71: @Pizza!:

In feite kun je na je propedeuse al naar de universiteit.
De Associate degree is een diploma tussen de Propedeuse
en de Bachelor.
Op 14-11-2010 19:53:51 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gerard:
lange wapper:

Dàt is te moeilijk voor mij ....

Nee hoor, het is simpel, maar je onderbewuste verzet zicht tegen iets nieuws. Gewoon steeds weer blijven kijken tot je het wel begrijpt, dan heb je iets essentieels gewonnen.
'Don't forget rule number 6'
Op 14-11-2010 21:31:42 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Meneer Glimlach: @Arnold71.
Plannen klinken aardig. Het lijkt me zelfs wel wat als leerlingen ieder vak op hun eigen niveau kunnen volgen, dus bijv. wiskunde op VWO niveau, maar Frans op mavo niveau. Ik denk dat veel leerlingen hierdoor gemotiveerd worden, vaak willen ze wel hard werken voor een hoger niveau, maar ja, er zijn ook vakken die ze niet goed beheersen, daardoor blijven ze op een lager niveau en haken ze af. Onvoldoende uitdaging. (Ben zelf ook docent aan de mavo).

Overigens heb ik het filmpje op youtube bekeken en zag daar nog meer filmpjes van RSA staan. Die zijn ook aan te raden. De website van de organisatie die hierachter zit vind je hier:
http://www.thersa.org/about-us
Wie weet tegenwoordig nog wat waar is?
Op 14-11-2010 22:27:46 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
CCRider:
Meneer Glimlach:

(Ben zelf ook docent aan de mavo).



Meester Glimlach
My dentist told me I need a crown. I was like I KNOW, RIGHT?
Op 14-11-2010 22:44:24 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Arnold71: @Meneer Glimlach:

Wat vind u van de Associate degree? Ik zeg meer variatie, een
fraaie tussenstap en nodigt uit om een HBO opleiding te doen.
Na 2 jaar een diploma. En dan misschien verder voor de Bachelor.
Waarom moet een studie altijd 4 tot 6 jaar duren in het Hoger
onderwijs, zeker voor de meer praktisch ingestelde studenten
van het MBO en en de HAVO.

We lopen wel achter op de VS, UK en Vlaanderen.
Op 14-11-2010 22:55:39 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
antitoerisme :
Emie :

Mijn dochter zit op een Vrije School, een vorm van onderwijs die perfect aansluit bij haar persoonlijkheid. Je ziet haar groeien, sterker worden en genieten.
Het kan dus wel.

Die verschrikkelijke school met ouderwetse narigheden.

Brrrrrrrr.......

Gelukkig dat ik daar al eeuwen niet meer op zit .

Tot op het fascistoide af bij tijden
Alles dat ik zeg wordt herhaald door een zwoel vrouwenkoortje
Op 15-11-2010 16:13:04 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
antitoerisme : School is natuurlijk zowiezo een in strijd met de rechten van de mens.

Je kunt niet mensen gevangen zetten die nooit iets misdaan hebben.
En dwangarbeid laten verrichten.

Alles dat ik zeg wordt herhaald door een zwoel vrouwenkoortje
Op 15-11-2010 16:28:14 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Meneer Glimlach:
Arnold71:

@Meneer Glimlach:

Wat vind u van de Associate degree? Ik zeg meer variatie, een
fraaie tussenstap en nodigt uit om een HBO opleiding te doen.
Na 2 jaar een diploma. En dan misschien verder voor de Bachelor.
Waarom moet een studie altijd 4 tot 6 jaar duren in het Hoger
onderwijs, zeker voor de meer praktisch ingestelde studenten
van het MBO en en de HAVO.

We lopen wel achter op de VS, UK en Vlaanderen.


Ik vind het een goed idee. Meerdere korte(re) opleidingen zijn (in ieder geval voor veel mavo-leerlingen) aantrekkelijker dan één lange, zeker als de opstroom kans naar het HBO daarmee groter wordt.

Van mij mag al het onderwijs in 'module's' worden gegoten (nadat men enige basiskennis heeft opgedaan, bijvoorbeeld het brugjaar). Je volgt dan vooral de modules die je motiveren en die bij je niveau passen. Je kan als overheid dan een minimum aantal afgeronde modules vereisen voordat je klaar bent met een opleiding. Het hangt dan dus van je eigen tempo af hoe snel je daarmee klaar bent. Het voordeel is dat je per module in korte tijd de diepte in kan gaan met je lesstof. Het zou hierbij helemaal mooi zijn als leerlingen deze module's ook op verschillende scholen kunnen volgen. Dan bevorder je pas de creativiteit en het niveau van het (middelbaar) onderwijs!
Als extra stimulans zou je leerlingen een bijdrage kunnen laten betalen per module die in het geheel weer wordt uitgekeerd als het aantal vereiste module's binnen een bepaalde tijd wordt afgerond.
Wie weet tegenwoordig nog wat waar is?
Op 15-11-2010 20:42:35 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Meneer Glimlach:
antitoerisme :

School is natuurlijk zowiezo een in strijd met de rechten van de mens.

Je kunt niet mensen gevangen zetten die nooit iets misdaan hebben.
En dwangarbeid laten verrichten.


En waar heb jij leren lezen en schrijven?
Wie weet tegenwoordig nog wat waar is?
Op 15-11-2010 20:43:01 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
antitoerisme :
Meneer Glimlach:

antitoerisme :

School is natuurlijk zowiezo een in strijd met de rechten van de mens.

Je kunt niet mensen gevangen zetten die nooit iets misdaan hebben.
En dwangarbeid laten verrichten.


En waar heb jij leren lezen en schrijven?


Dat had ik niet op school hoeven doen

Daar heb je slechts een jaar voor nodig, twee op zn hoogst .

Zwaktebod!

Gaat ook voorbij aan wat ik zeg
;

school is in strijd met de rechten van de mens
Alles dat ik zeg wordt herhaald door een zwoel vrouwenkoortje
Op 16-11-2010 18:15:24 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Marsepars:
antitoerisme :


school is in strijd met de rechten van de mens


Daar heb ik even op zitten broeden.
Hoezo dat, dan?
Cannot kill the Battery!!!
Op 16-11-2010 18:19:20 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
antitoerisme :

Emie :

Mijn dochter zit op een Vrije School, een vorm van onderwijs die perfect aansluit bij haar persoonlijkheid. Je ziet haar groeien, sterker worden en genieten.
Het kan dus wel.

Die verschrikkelijke school met ouderwetse narigheden.

Brrrrrrrr.......

Gelukkig dat ik daar al eeuwen niet meer op zit .

Tot op het fascistoide af bij tijden

Je mist het punt: het past bij haar. Bij jou kennelijk niet, dus had je een andere school moeten zoeken/dus zocht je een andere school.
(bericht gewijzigd op 16-11-2010 18:44:36)
Is it electrickery?
Op 16-11-2010 18:43:28 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
antitoerisme :
Marsepars:

antitoerisme :


school is in strijd met de rechten van de mens


Daar heb ik even op zitten broeden.
Hoezo dat, dan?

http://zwembaddezeeman.blogspot.com/2009/11/nederlands-onderwijs-is-een-schending.html

Alles dat ik zeg wordt herhaald door een zwoel vrouwenkoortje
Op 16-11-2010 19:27:49 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
antitoerisme :
Emie :

antitoerisme :

Emie :

Mijn dochter zit op een Vrije School, een vorm van onderwijs die perfect aansluit bij haar persoonlijkheid. Je ziet haar groeien, sterker worden en genieten.
Het kan dus wel.

Die verschrikkelijke school met ouderwetse narigheden.

Brrrrrrrr.......

Gelukkig dat ik daar al eeuwen niet meer op zit .

Tot op het fascistoide af bij tijden

Je mist het punt: het past bij haar. Bij jou kennelijk niet, dus had je een andere school moeten zoeken/dus zocht je een andere school.

Dat was een alternatief voor nog erger toen. Alleen er zit een fascistische angel in .
Alles dat ik zeg wordt herhaald door een zwoel vrouwenkoortje
Op 16-11-2010 19:28:42 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Meneer Glimlach:
antitoerisme :

Meneer Glimlach:

antitoerisme :

School is natuurlijk zowiezo een in strijd met de rechten van de mens.

Je kunt niet mensen gevangen zetten die nooit iets misdaan hebben.
En dwangarbeid laten verrichten.


En waar heb jij leren lezen en schrijven?


Dat had ik niet op school hoeven doen

Daar heb je slechts een jaar voor nodig, twee op zn hoogst .

Zwaktebod!

Gaat ook voorbij aan wat ik zeg
;

school is in strijd met de rechten van de mens



Tja, gevangen / dwangarbeid...
Hoe wil je je werk dan beschrijven?
Je zal toch iets moeten doen om in je levensonderhoud te voorzien?
(bericht gewijzigd op 16-11-2010 20:12:46)
Wie weet tegenwoordig nog wat waar is?
Op 16-11-2010 20:11:41 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Marsepars:
antitoerisme :

Marsepars:

antitoerisme :


school is in strijd met de rechten van de mens


Daar heb ik even op zitten broeden.
Hoezo dat, dan?

http://zwembaddezeeman.blogspot.com/2009/11/nederlands-onderwijs-is-een-schending.html

Dank u!
Cannot kill the Battery!!!
Op 16-11-2010 20:12:45 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
antitoerisme :
Meneer Glimlach:

antitoerisme :

Meneer Glimlach:

antitoerisme :

School is natuurlijk zowiezo een in strijd met de rechten van de mens.

Je kunt niet mensen gevangen zetten die nooit iets misdaan hebben.
En dwangarbeid laten verrichten.


Dat zou inderdaad veel beter kunnen als je je eerder kon bekwamen in hetgeen je interesse wekt of hetgeen waar je talent voor hebt.

School remt de ontwikkeling door jarenlange gevangenschap die elke creativiteit in de aanleg smoort.

Om maar een voorbeeldje te noemen.

Kijk maar eens hoeveel tijd jij kwijt was aan het eerste en de tijd die je moest besteden aan vakken waar je niks mee had.

En dat is maar 1 voorbeeldje

En waar heb jij leren lezen en schrijven?


Dat had ik niet op school hoeven doen

Daar heb je slechts een jaar voor nodig, twee op zn hoogst .

Zwaktebod!

Gaat ook voorbij aan wat ik zeg
;

school is in strijd met de rechten van de mens



Tja, gevangen / dwangarbeid...
Hoe wil je je werk dan beschrijven?
Je zal toch iets moeten doen om in je levensonderhoud te voorzien?

Alles dat ik zeg wordt herhaald door een zwoel vrouwenkoortje
Op 16-11-2010 20:58:47 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Arnold71: In feite wordt je in Nederland op school klaargestoomd om mee
te draaien in het systeem. Zie het VMBO, zie de onderwijsfabrieken
van het HBO waar je een nummer bent. Tenzij je naar een privé
of eliteschool kan is het doorsnee onderwijs mager.

Prins Charles ging in Schotland naar Gordonstoun. Op deze elite
school was aandacht voor theorie, sport, toneel, muziek kortom
alle facetten van ontwikkeling. Maxima ging in Argentinië naar
het Northlands College.

Gordonstoun, Northlands of Oxford en Cambridge.
Zo moet onderwijs eigenlijk zijn.
Op 17-11-2010 1:17:12 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Arnold71:
Op 17-11-2010 1:23:12 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden