De Indonesische vulkaan Merapi laat al een tijdje van zich horen. Door de verschillende uitbarstingen staan er inmiddels minstens 450 slachtoffers op de teller. De eruptie komt breed in het nieuws maar één aspect ervan lijkt wonderweinig aan bod te komen: de aswolk van de Merapi. En dat terwijl we ons nog vaag herinneren dat zo goed als heel Europa lam lag toen de IJslandse Eyjafjalljökull een aswolk uitstootte. Maatschappijen annuleerden massaal vluchten, ook als ze niet in de buurt van de aswolk kwamen. Of althans, dat moesten ze. Hoe dan ook: alle vliegverkeer lag plat. Waarom is er met de Merapi geen vuiltje aan de lucht en lijkt diens aswolk van geen invloed op het luchtverkeer te zijn?

Aswolk
(aswolk)

In april 2010 kwam het vliegverkeer in Europa helemaal tot stilstand. De geruchten gaan dat het om een grootschalige militaire oefening ging, en dat de aswolk eigenlijk de ideale afleiding was. Het was zo'n nieuwe en onbekende dreiging dat vluchten die in de verste verte niet bij de aswolk kwamen ook aan de grond moesten blijven.
Bij de Merapi is het anders. De luchthaven van Jogjakarta, 25 kilometer verderop, werd slecht één uur lang gesloten voordat de landingsbaan was schoongeveegd, aldus de schaarse berichtgeving. Eén uur, of een paar uur meer, het staat hoe dan ook in schril contrast met de IJslandse aswolk.

Merapi
(De Merapi vulkaan)

Natuurlijk, Midden Java, daar in de buurt zijn niet veel vliegvelden. Vliegtuigen kunnen daar gemakkelijk de aswolken vermijden en uitwijken naar andere luchthavens. In het geval van de Eyjafjalljökull trokken de aswolken over het dichtbevolkte Europa. Maar toch werd er veel meer aan de grond gehouden dan nodig. Als dat al een doel diende, welkeen zou dat kunnen zijn?

Niet alle vliegtuigen bleken last te hebben van de IJslandse aswolk. Toevallig of niet, precies in die periode was er een zeer grootschalige NAVO-luchtmachtoefening die gewoon doorging zonder dat de jets last hadden van een aswolk. Het bleek de grootste militaire oefening van het jaar. Wat bijzonder handig dat ze toen geen last hadden van burgervliegtuigen. Even gesteld dat dit alles geen toeval is, rest er slechts één vraag om het Merapi Mysterie op te lossen: wat hield die militaire oefening precies in?

How to make a vulcano
galaxy: Lekker complotterig weer (geen bezwaar tegen).

Ook ik was van mening dat er een luchtje aanzat, toen half Eropa platlag.
Op --0 0:42:20 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
nabuco0: Wanneer je in het artikkel klikt op het woord (link) "geruchten" dan kom je terecht op een webpage van de United States European Command. Links bovenaan vind je een kader met de Headlines en een blik op deze onthult een meerderheid van itemms die betrekking hebben op Rusland. Ik meen me ook te herinneren dat in die periode de Iljoesin met de poolse president crashte in Rusland.
Dit alles doet veel denken aan de koude oorlog, en als een stand- down van burgerluchtvaart nodig was in de noordelijke wateren en gebieden van Europa was er misschien een mogelijkheid dat een oefening uitmondde in een echt en /of uitgelokt incident met Rusland.
Op --0 13:10:21 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Cheshire Cat: Even off topic, maar lees net dat de Anak Krakatau ook is begonnen met lelijk te doen.

Ik heb de link al als nieuws aangemeld.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Anak_Krakatau
"We're all mad here."
Op --0 18:22:55 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ron B.: het enige wat ik mij denk te heugen is dat de aswolk boven europa veel hoger de lucht in geblazen werd, waardoor vliegverkeer er meer last van had, maar ik heb dat verder niet opgezocht dus is een gokje...
We're Not Retreating; We're Advancing in a Different Direction
Op --0 21:20:41 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
John Hobrich: Wat ik weet van de vliegstop bij de IJslandse aswolk is dat er wat kleinere luchtvaartmaatschappijen het loodje hebben gelegd, o.a. in Denemarken eentje. Dat was voor de groten wel handig, zei een vlieger me.
Maar veel en veel alarmerender vind ik het bericht dat er in Indonesie militaire oefeningen waren ten tijde van deze ramp. Dat is wel vaker het geval als er een groot 'iets' is. Het beste voorbeeld is 9/11, toen de gehele luchtafweer van de VS in simulatie-modus zat, inclusief allemaal nepvliegtuigjes op hun radarscherm.
Op --0 21:59:04 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ron B.:
Ron B.:

het enige wat ik mij denk te heugen is dat de aswolk boven europa veel hoger de lucht in geblazen werd, waardoor vliegverkeer er meer last van had, maar ik heb dat verder niet opgezocht dus is een gokje...

bij de laatste paar uitbarstingen van de merapi in de afgelopen dagen was de aswolk veel hoger, en nu word het verkeer wel omgeleid...

de grote knal word btw nog steeds verwacht!
We're Not Retreating; We're Advancing in a Different Direction
Op --0 21:07:31 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Tunnelforce9: ook op ijsland zijn veel vaker uitbarstingen velen kleiner dan afgelopen keer maar ook wel grotere het bijzondere van de afgelopen keer is dat de wind richting europa stond normaal hebben we er geen last van.

het zelfde geld voor indonesie het ligt in de oceaan en de pluim kan dus h3eel goed een bepaalde kant opgaan die nwaar nauwelijks luchtverkeer is en er is ook veeeeel meer ruimte om alternatieve routes te nemen anders dan in west europa want alees ligt hier veel dichter op elkaar
Op --0 14:34:53 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden