Wel eens van Muzak gehoord? Vast wel, in ieder geval heb je er wel eens van genoten of je er zelfs aan geërgerd. Muzak is een handelsmerk dat dateert uit 1922 en is bedacht door generaal George Squier. Hij patenteerde een systeem voor het doorgeven en verspreiden van achtergrondmuziek vanaf grammofoonplaten via elektriciteitsleidingen naar werkplaatsen en dergelijke. Het woord Muzak zelf is een samentrekking van Music en Kodak, een merknaam die Squier intrigeerde. Muzak wordt ook wel geluidsbehang genoemd.

Muzak bevordert de kooplust, cijfers spreken dit niet tegen. In een supermarkt waar muzak te horen is zijn 17 procent meer klanten die aankopen doen dan wanneer er geen muziek speelt. Bij mensen jonger dan 25 jaar loopt dat percentage zelfs op tot 51 procent. Commercieel gezien dus een goede keuze.

Dat Muzak de consumptie aanwakkert, zal vooral winkeliers interesseren. Maar kunnen alle klanten deze achtergrondmuziek wel waarderen? In een studie van de Sunday Times uit 1997 belandde Muzak op de derde plaats van de meest ergerlijke fenomenen in het dagelijks leven. De stichting Bestrijding Akoestische Milieuvervuiling (BAM) bestempelt het als een ongewenste intimiteit vergelijkbaar met passief roken.

Ook is er felle kritiek vanuit de medische hoek, Muzak zou ongewenst lawaai zijn en zorgen voor een verhoogde bloeddruk en vermindering van het immuunsysteem. Een onderzoek uit 1995 aan de Nottingham University Medical School toonde aan dat bloedgevers nerveuzer en angstiger werden met muzak. Dit is opmerkelijk omdat achtergrondmuziek vaak juist een kalmerend effect zou hebben. In de metro, in de bus en in de treinstations zou een zacht muziekje de gemoederen sussen en het wachten dragelijker maken.
Sterker nog: De oorsprong van Muzak ligt in de jaren 30 toen wolkenkrabbers werden gebouwd met lawaaierige enge liften. Door de angstaanjagende liften te voorzien van een rustgevend muziekje werd de angst voor de liften enigszins weggenomen. Ook werd Muzak een rage op de werkvloer, vooral om de productiviteit te verhogen, het werk leek niet meer zo monotoon.

Bij Appie Hein is als testcase in 67 filialen van de 700 de muzak afgeschaft. Bevalt het dan zal er in geen van de filialen meer Muzak te horen zijn. Kijken of de winkelwagentjes inderdaad minder vol zullen zijn.

Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden