De Sinterklaas die wij vandaag kennen is een ingewikkelde soep van elementen uit verschillende culturen, door de jaren heen op smaak gebracht met folklore en fantasie. Voor de oorspronkelijke en echte Sint-Nicolaas moeten we terug naar de derde eeuw. Afspraak bij Nicolaas van Myra, Lyciër, bisschop van Myra (Myra is een Oud-Romeinse stad die nu in Turkije gelegen is), hoofdpersonage in verschillende legenden (bijvoorbeeld de Legenda Aurea) en heilig verklaard.

Nicolaas van Mira - forensische reconstructie
(Nicolaas van Mira - forensische reconstructie)

Sinterklaas, die vandaag de dag de hoofdrol speelt op het gelijknamige jaarlijkse kinderfeest dat op de pakjesavond van 5 december en op 6 december in België - de eigenlijke katholieke naamdag van Sint Nicolaas -, is niet altijd de oude man met grijze baard in een rood kleed geweest. Sint Nicolaas, Nicolaas van Myra, is volgens historici waarschijnlijk rond 280 geboren in Patara, Lycië, en overleden op 6 december 342 of 352. Hij was een toegewijde katholiek en werd al op jonge leeftijd bisschop van Myra (Myra bevindt zich dichtbij het hedendaagse Demre).

Sint Nicolaas wijdde zijn leven aan het helpen van armen, waarbij hij onder andere - anoniem - fameuze bruidsschatten aan arme meisjes schonk. In Myra groeide zijn reputatie als geheime weldoener met de dag, vooral door het achterlaten van muntstukken of geschenkjes in de schoenen van kinderen. Kinderen plaatsten speciaal hun schoentjes en lieten in ruil soms wortelen of hooi achter voor zijn paarden.

Nicolaas van Myra werd na zijn dood heilig verklaard en wordt traditioneel afgebeeld met een rode bisschopsmantel. Volgens sommige legenden werd hij meestal bijgestaan door een kleine weesjongen. Sint Nicolaas wordt genoemd als patroonheilige van kinderen, zeelieden en heel Griekenland. Sint Nicolaas bleef tijdens de Middeleeuwen een populaire heilige waarbij ieder jaar op de dag van zijn overlijden een groot feest georganiseerd werd. Ter ere van Sint Nicolaas werden aan kinderen kleine cadeautjes - meestal in hun schoentjes - gegeven.

Door de Reformatie, een religieuze hervorming in de zestiende eeuw, werden de vereringen van katholieke heiligen onderdrukt en ook Sint Nicolaas ontsnapte daar niet aan, zodat zijn populariteit op een smeulend vuurtje belandde. In de Lage Landen hield de verering van Sint Nicolaas - in de vorm van Sinterklaas - wel stand.

Volgens de folklore was Sinterklaas een vriendelijke figuur die op 5 december van huis tot huis trok en geschenkjes in de schoentjes van kinderen achterliet. In de Nederlandse traditie draagt Sinterklaas een rode bisschopsmantel, heeft hij elfen als hulpjes en huppelt hij met zijn paard over de daken om in schoorstenen af te dalen en geschenken af te leveren.

In de zeventiende en achttiende eeuw maakt Sinterklaas met emigrerende Nederlanders zijn oversteek naar Amerika. Bij de verengelsing van zijn naam in 1773 wordt Sinterklaas de Kerstman. In 1809 wordt in het boek 'A History of New York' van Washington Irving de taille van de Kerstman omvangrijker. De Kerstman aka Sinterklaas wordt er beschreven als een dikbuikige pijpenroker in plaats van goedhartige bisschop.

In het gedicht 'A Visit from Saint Nicholas', ook bekend als 'The Night Before Christmas', van Clement Clarke Moore uit 1823 krijgt de Kerstman er een magische slee met rendieren, een zak vol speelgoed en een dikke buik bij. In 1930 kreeg de Amerikaanse Sinterklaas zijn definitief uiterlijk door een reclamecampagne van Coca-Cola. Haddon Sundblom, illustrator van de campagne gaf de in het rood geklede Kerstman een witte bontversiering en lederen laarzen.

Tijdens de industriële revolutie kreeg Sinterklaas er bij ons een stoomboot bij om zijn jaarlijkse intrede te maken. De Spaanse afkomst werd toegevoegd, net als Zwarte Piet, zijn staf en de roe. Sinterklaas rijdt dan voor het eerst op een schimmel de daken af om geschenken via de schoorstenen af te leveren. In de jaren '50 - '60 van de vorige eeuw krijgt het paard van Sinterklaas een naam: Majestueuzo. In de jaren 90 van diezelfde eeuw wordt dat Amerigo. In Vlaanderen heet het paard van Sinterklaas Slecht Weer Vandaag (toen Sinterklaas aan Zwarte Piet vroeg hoe ze zijn paard zouden noemen had Zwarte Piet de vraag van Sinterklaas slecht verstaan en antwoordde hij neutraal: "Slecht weer vandaag, Sinterklaas").

Update 23/10/2013: Door de heisa rond de zwarte pieten van Sinterklaas zouden we haast vergeten dat GW weet wie de échte Sinterklaas is. Om te beginnen is Sinterklaas niet altijd de oude man met grijze baard en rode klederdracht geweest. Lees dit blog er maar eens op na.

Nick: Dit is al de derde keer dat ik exact hetzelfde verhaal lees.
Is dit echt alles wat er over de beste man bekend is ?
Op --0 11:34:52 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Chris de Boden: Ik was in 2007 in Myra en heb de kathedraal bezocht waar het door de Spanjaarden leeggeroofde graf van Sint Nicolaas zich bevind.

Ik heb hier HD-videobeelden van, het probleem is dat ik niet in staat ben om die beelden te monteren en omdat het bandje ook privébeelden van mijn familie bevat (Pa, Ma en Broer) kan ik het bandje niet zomaar ff opsturen. Komt bij dat montage software peperduur is.

Misschien dat ik ergens lid kan worden van een videoclub en dat ik misschien met korting aan de juiste software kan komen(zodra ik weer nieuwe hardware heb).
Linux=Technisch lego voor volwassenen. Project SteviaLX 1404 v1.0
Op --0 11:44:03 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
artikel:
In Myra groeide zijn reputatie als geheime weldoener met de dag, vooral door het achterlaten van muntstukken of geschenkjes in de schoenen van kinderen. Kinderen plaatsten speciaal hun schoentjes en lieten in ruil soms wortelen of hooi achter voor zijn paarden.

Wat was er dan geheim aan?
Klinkt juist als een moderne Snieklaas die wel degelijk met de eer strijkt.
Is it electrickery?
Op --0 11:46:07 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
Chris de Boden:

Ik was in 2007 in Myra en heb de kathedraal bezocht waar het door de Spanjaarden leeggeroofde graf van Sint Nicolaas zich bevind.

Ik heb hier HD-videobeelden van, het probleem is dat ik niet in staat ben om die beelden te monteren en omdat het bandje ook privébeelden van mijn familie bevat (Pa, Ma en Broer) kan ik het bandje niet zomaar ff opsturen. Komt bij dat montage software peperduur is.

Misschien dat ik ergens lid kan worden van een videoclub en dat ik misschien met korting aan de juiste software kan komen(zodra ik weer nieuwe hardware heb).

Hoeveel materiaal heb je precies? In Gigabytes bedoel ik.
United as one. Divided by zero.
Op --0 11:51:15 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Chris de Boden: Dat weet ik niet, dat geeft mijn camcorder niet aan, naar schatting een minuut of 10 mini-hdv materiaal, iig genoeg om er een youtube-hd-filmpje van een paar minuten van te kunnen maken.

De beelden zijn wel de moeite waard en de beeldkwaliteit is superieur op een full-hd tv.

Linux=Technisch lego voor volwassenen. Project SteviaLX 1404 v1.0
Op --0 0:08:36 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
Chris de Boden:

Dat weet ik niet, dat geeft mijn camcorder niet aan, naar schatting een minuut of 10 mini-hdv materiaal, iig genoeg om er een youtube-hd-filmpje van een paar minuten van te kunnen maken.

De beelden zijn wel de moeite waard en de beeldkwaliteit is superieur op een full-hd tv.

Kom anders eens langs bij mij en dan monteren we het samen.
United as one. Divided by zero.
Op --0 0:30:45 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Chris de Boden:
3.14po:

Chris de Boden:

Dat weet ik niet, dat geeft mijn camcorder niet aan, naar schatting een minuut of 10 mini-hdv materiaal, iig genoeg om er een youtube-hd-filmpje van een paar minuten van te kunnen maken.

De beelden zijn wel de moeite waard en de beeldkwaliteit is superieur op een full-hd tv.

Kom anders eens langs bij mij en dan monteren we het samen.

Leuk idee, moeten we een keer wat plannen(daar ik op het OV ben aangewezen).
Linux=Technisch lego voor volwassenen. Project SteviaLX 1404 v1.0
Op --0 0:46:58 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Grounded:
Chris de Boden:

Ik was in 2007 in Myra en heb de kathedraal bezocht waar het door de Spanjaarden leeggeroofde graf van Sint Nicolaas zich bevind.

Ik heb hier HD-videobeelden van, het probleem is dat ik niet in staat ben om die beelden te monteren en omdat het bandje ook privébeelden van mijn familie bevat (Pa, Ma en Broer) kan ik het bandje niet zomaar ff opsturen. Komt bij dat montage software peperduur is.

Misschien dat ik ergens lid kan worden van een videoclub en dat ik misschien met korting aan de juiste software kan komen(zodra ik weer nieuwe hardware heb).


Voor vrijwel alle dure software bestaan gratis alternatieven hoor...

http://www.osalt.com/

Multimedia & audio: http://www.osalt.com/multimedia-and-audio/
(bericht gewijzigd op 4-12-2010 13:09:02)
God? Dat ben je zelluf!
Op --0 13:04:27 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
Chris de Boden:

3.14po:

Chris de Boden:

Dat weet ik niet, dat geeft mijn camcorder niet aan, naar schatting een minuut of 10 mini-hdv materiaal, iig genoeg om er een youtube-hd-filmpje van een paar minuten van te kunnen maken.

De beelden zijn wel de moeite waard en de beeldkwaliteit is superieur op een full-hd tv.

Kom anders eens langs bij mij en dan monteren we het samen.

Leuk idee, moeten we een keer wat plannen(daar ik op het OV ben aangewezen).

Laat maar weten.
United as one. Divided by zero.
Op --0 13:06:28 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
Grounded:

Chris de Boden:

Ik was in 2007 in Myra en heb de kathedraal bezocht waar het door de Spanjaarden leeggeroofde graf van Sint Nicolaas zich bevind.

Ik heb hier HD-videobeelden van, het probleem is dat ik niet in staat ben om die beelden te monteren en omdat het bandje ook privébeelden van mijn familie bevat (Pa, Ma en Broer) kan ik het bandje niet zomaar ff opsturen. Komt bij dat montage software peperduur is.

Misschien dat ik ergens lid kan worden van een videoclub en dat ik misschien met korting aan de juiste software kan komen(zodra ik weer nieuwe hardware heb).


Voor vrijwel alle dure software bestaan gratis alternatieven hoor...

http://www.osalt.com/

Ik moet het eerste alternatief dat aan de enkels van Final Cut Pro komt nog zien.
United as one. Divided by zero.
Op --0 13:07:11 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Grounded:
3.14po:

Grounded:

Chris de Boden:

Ik was in 2007 in Myra en heb de kathedraal bezocht waar het door de Spanjaarden leeggeroofde graf van Sint Nicolaas zich bevind.

Ik heb hier HD-videobeelden van, het probleem is dat ik niet in staat ben om die beelden te monteren en omdat het bandje ook privébeelden van mijn familie bevat (Pa, Ma en Broer) kan ik het bandje niet zomaar ff opsturen. Komt bij dat montage software peperduur is.

Misschien dat ik ergens lid kan worden van een videoclub en dat ik misschien met korting aan de juiste software kan komen(zodra ik weer nieuwe hardware heb).


Voor vrijwel alle dure software bestaan gratis alternatieven hoor...

http://www.osalt.com/

Ik moet het eerste alternatief dat aan de enkels van Final Cut Pro komt nog zien.


Maar voor een eenvoudig youtube filmpje voldoet bijv hyper engine av toch ook? http://sourceforge.net/projects/hyperengine/ (Mac Only?)

(Gebruik trouwens zelf Final Cut Express dus kan niet uit ervaring spreken wat betreft hyper engine.)

(bericht gewijzigd op 4-12-2010 13:17:31)
God? Dat ben je zelluf!
Op --0 13:12:48 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Marsepars: En volgens Toon heette die vent Snieklaas:


Meesterlijk!!!
Cannot kill the Battery!!!
Op --0 15:07:57 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
moonwalker:
Chris de Boden:

Komt bij dat montage software peperduur is.

Niet mee eens.
Als alternatief voor After Effects kun je Jahshaka gebruiken. Het is open source, dus gratis om te downloaden en te gebruiken:
http://download.cnet.com/Jahshaka/3000-2169_4-10542308.html

Wil je iets simpeler om alleen te kunnen knippen, plakken en dergelijke, dan kun je gebruik maken van Avidemux:
http://avidemux.sourceforge.net/

De tijden dat je alleen afhankelijk was van peperdure software is allang voorbij. Voor bijna alle dure software is er een gratis versie te vinden. Check deze link ook:
http://www.smashingapps.com/2009/02/18/11-free-and-useful-open-source-alternatives-for-designers.html

Hoop dat je er wat aan hebt.

Edit:
*Moet leren eerst alle posts te lezen voordat ik reageer*

Zie nu pas dat anderen ook software hebben gepost. Sorry.
(bericht gewijzigd op 4-12-2010 17:14:42)
Before I read newspapers I was uninformed. After reading newspapers I became misinformed
Op --0 17:12:59 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Luk: @Thomas Renneboog:
U schrijft:

"In het gedicht 'A Visit from Saint Nicholas', ook bekent als 'The Night Before Christmas'..."

'bekend' moet daar met 'd'. Als je het nog snel aanpast krijg je misschien wél iets van de Sint.
De schijnheiligen hebben het schijnbaar gehaald. Ehyeh Asher Ehyeh.
Op --0 19:31:13 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Plakband: Elke pc is uitgerust met 'windows moviemaker', kan je prima mee knippen en plakken. Kijk welke versies je hebt en zoek op youtube naar tutorials voor jou versie. Gaat een wereld voor je open. Videomontages maken ligt voor iedereen al jaren binnen handbereik.
Oh ja, leuk artikel!
(bericht gewijzigd op 4-12-2010 20:22:39)
ech?
Op --0 20:22:23 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
Plakband:

Videomontages maken ligt voor iedereen al jaren binnen handbereik.

Ik laat dat toch graag aan vakmensen over.
Is it electrickery?
Op --0 20:24:45 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Plakband: 't is leuk hoor Emie, best makkelijk ook. De basis bestaat gewoon uit knippen en plakken, in beeld en evt. afzonderlijk het geluid. Easy does it.
ech?
Op --0 20:30:51 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
Plakband:

't is leuk hoor Emie, best makkelijk ook. De basis bestaat gewoon uit knippen en plakken, in beeld en evt. afzonderlijk het geluid. Easy does it.

Mijn broer maakte vroeger 8mm filmpjes, heb ik vaak bij geholpen (camera/licht/bijrolletjes). Dat was nog letterlijk snijden en plakken. Op zo'n viewer met grote spoelen heen en weer, opnieuw sijden, plakken, gedoe... Mijn hobby is 't nooit geworden. Ik heb trouwens ook geen camera dus er valt niks te monteren. Ja, IKEA kasten.
Is it electrickery?
Op --0 20:37:00 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Meneer Glimlach:
Marsepars:

En volgens Toon heette die vent Snieklaas:


Meesterlijk!!!


Wat is het toch geweldig dat zulke dingen op internet te vinden zijn!
Prachtig fragment.
Wie weet tegenwoordig nog wat waar is?
Op --0 20:59:46 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Pieter:
Emie :

dus er valt niks te monteren. Ja, IKEA kasten.


En op te monteren
No shit, Sherlock
Op --0 22:35:39 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Radiation: Slecht weer vandaag.
Ge kunt er uw haar mee kammen!
Op --0 22:36:38 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Grounded: On topic: ik vind het wel jammer dat bij die katholieke feesten aan het eind van het jaar (St. Hubertus, St. Maarten, St. Nicolaas, enz.) het gegeven dat het eigenlijk echte oude 'winter-feesten' zijn is verdwenen.
Dat was met de oude festivals rond Wodan wel anders. Dat 'winter-element' heeft toch eigenlijk veel meer inhoud; het staat nòg meer in verband met onze psyche, dat wisselen van de seizoenen.
God? Dat ben je zelluf!
Op --0 22:42:07 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
Radiation:

Slecht weer vandaag.

Gestoofd konijn met pruimen zou een hoop goed maken. Maar ja.
Is it electrickery?
Op --0 22:50:28 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Grounded:
Emie :

Radiation:

Slecht weer vandaag.

Gestoofd konijn met pruimen zou een hoop goed maken. Maar ja.


Tijd voor een paar goud-blonde jongens!
BIER!!!
(bericht gewijzigd op 4-12-2010 22:58:07)
God? Dat ben je zelluf!
Op --0 22:57:45 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
Grounded:

On topic: ik vind het wel jammer dat bij die katholieke feesten aan het eind van het jaar (St. Hubertus, St. Maarten, St. Nicolaas, enz.) het gegeven dat het eigenlijk echte oude 'winter-feesten' zijn is verdwenen.
Dat was met de oude festivals rond Wodan wel anders. Dat 'winter-element' heeft toch eigenlijk veel meer inhoud; het staat nòg meer in verband met onze psyche, dat wisselen van de seizoenen.

Nou een kind dat vol verwachting een leeg schoentje aantreft, dat hakt wel in de psyche hoor...
Maar ik begrijp wat je bedoelt. St. Maarten ging bij ons in 't dorp vooral om het enorme vuur en het snoepgoed, St. Nicolaas behoeft geen uitleg en Hubertus werd bij ons niet gevierd want dat was de bisschop van de vijand Maastricht.
Is it electrickery?
Op --0 23:00:39 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
Grounded:

Emie :

Radiation:

Slecht weer vandaag.

Gestoofd konijn met pruimen zou een hoop goed maken. Maar ja.


Tijd voor een paar goud-blonde jongens!
BIER!!!

Ik dacht vikingen. Toch weer jammer.
Is it electrickery?
Op --0 23:01:28 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
welja:
Plakband:

Elke pc is uitgerust met 'windows moviemaker', kan je prima mee knippen en plakken. Kijk welke versies je hebt en zoek op youtube naar tutorials voor jou versie. Gaat een wereld voor je open. Videomontages maken ligt voor iedereen al jaren binnen handbereik.
Oh ja, leuk artikel!

Ha, de mijne niet.
Laatst zag ik iemand gelukkig staan te wezen.
Op --0 23:05:46 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
welja:
Emie :

Plakband:

't is leuk hoor Emie, best makkelijk ook. De basis bestaat gewoon uit knippen en plakken, in beeld en evt. afzonderlijk het geluid. Easy does it.

Mijn broer maakte vroeger 8mm filmpjes, heb ik vaak bij geholpen (camera/licht/bijrolletjes). Dat was nog letterlijk snijden en plakken. Op zo'n viewer met grote spoelen heen en weer, opnieuw sijden, plakken, gedoe... Mijn hobby is 't nooit geworden. Ik heb trouwens ook geen camera dus er valt niks te monteren. Ja, IKEA kasten.

heb je ook vaker plezier van.
Laatst zag ik iemand gelukkig staan te wezen.
Op --0 23:07:20 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
redaxie:
Luk:

@Thomas Renneboog:
U schrijft:

"In het gedicht 'A Visit from Saint Nicholas', ook bekent als 'The Night Before Christmas'..."

'bekend' moet daar met 'd'. Als je het nog snel aanpast krijg je misschien wél iets van de Sint.


Je hebt natuurlijk gelijk. De betreffende editor is oneervol ontslagen.
Als 'wél' geen 'wèl' had moeten zijn, zouden we je open sollicitatie serieus hebben overwogen. Maar aangezien fouten geen optie zijn binnen de GW-gelederen: helaas.
Op --0 2:49:05 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Luk:
redaxie:

Luk:

@Thomas Renneboog:
U schrijft:

"In het gedicht 'A Visit from Saint Nicholas', ook bekent als 'The Night Before Christmas'..."

'bekend' moet daar met 'd'. Als je het nog snel aanpast krijg je misschien wél iets van de Sint.


Je hebt natuurlijk gelijk. De betreffende editor is oneervol ontslagen.
Als 'wél' geen 'wèl' had moeten zijn, zouden we je open sollicitatie serieus hebben overwogen. Maar aangezien fouten geen optie zijn binnen de GW-gelederen: helaas.


Wél is juist.
De schijnheiligen hebben het schijnbaar gehaald. Ehyeh Asher Ehyeh.
Op --0 3:50:03 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Marsepars:
Luk:

redaxie:

Luk:

@Thomas Renneboog:
U schrijft:

"In het gedicht 'A Visit from Saint Nicholas', ook bekent als 'The Night Before Christmas'..."

'bekend' moet daar met 'd'. Als je het nog snel aanpast krijg je misschien wél iets van de Sint.


Je hebt natuurlijk gelijk. De betreffende editor is oneervol ontslagen.
Als 'wél' geen 'wèl' had moeten zijn, zouden we je open sollicitatie serieus hebben overwogen. Maar aangezien fouten geen optie zijn binnen de GW-gelederen: helaas.


Wél is juist.


Volgens mij is 'wèl' juist.
Ik denk altijd aan 'Hè' en 'Hé'.

En als ik het mis heb, doe ik het al jaren fout...

Cannot kill the Battery!!!
Op --0 8:03:24 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Meneer Glimlach:
Marsepars:

Luk:

redaxie:

Luk:

@Thomas Renneboog:
U schrijft:

"In het gedicht 'A Visit from Saint Nicholas', ook bekent als 'The Night Before Christmas'..."

'bekend' moet daar met 'd'. Als je het nog snel aanpast krijg je misschien wél iets van de Sint.


Je hebt natuurlijk gelijk. De betreffende editor is oneervol ontslagen.
Als 'wél' geen 'wèl' had moeten zijn, zouden we je open sollicitatie serieus hebben overwogen. Maar aangezien fouten geen optie zijn binnen de GW-gelederen: helaas.


Wél is juist.


Volgens mij is 'wèl' juist.
Ik denk altijd aan 'Hè' en 'Hé'.

En als ik het mis heb, doe ik het al jaren fout...



Even in de Schrijfwijzer (van Jan Renkema) gebladerd (met een 'd', want eigenlijk is de zin: ik HEB even in de...), daar staat de kwestie 'wèl' of 'wél' niet nader genoemd. Wèl staat er een stukje over 'hé' en 'hè', waarbij er duidelijk een verschil in klank en betekenis is.
Als je dit gegeven doortrekt naar het woord 'wel', moet de juiste schrijfwijze dus 'wèl' zijn (de 'e' klinkt dan als blèren).
Oftewel: Mars had gelijk.
Wie weet tegenwoordig nog wat waar is?
Op --0 10:49:35 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Meneer Glimlach:
Emie :

Grounded:

Emie :

Radiation:

Slecht weer vandaag.

Gestoofd konijn met pruimen zou een hoop goed maken. Maar ja.


Tijd voor een paar goud-blonde jongens!
BIER!!!

Ik dacht vikingen. Toch weer jammer.

Ik eet mee! Stoofvlees, bier en vooruit, goud-blonde jongens! ;-)
Wie weet tegenwoordig nog wat waar is?
Op --0 10:50:35 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Grounded:
Meneer Glimlach:

Emie :

Grounded:

Emie :

Radiation:

Slecht weer vandaag.

Gestoofd konijn met pruimen zou een hoop goed maken. Maar ja.


Tijd voor een paar goud-blonde jongens!
BIER!!!

Ik dacht vikingen. Toch weer jammer.

Ik eet mee! Stoofvlees, bier en vooruit, goud-blonde jongens! ;-)

Even voor de goede orde: in mijn denkraam geldt: goud-blonde jongens = BIER. Voor het overige proef en snoep ik alleen van de (goud-blonde) DAMES!
Maar verder oordeel ik niet over jouw voorkeuren heur........
God? Dat ben je zelluf!
Op --0 0:58:00 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Chris de Boden:
3.14po:

Chris de Boden:

3.14po:

Chris de Boden:

Dat weet ik niet, dat geeft mijn camcorder niet aan, naar schatting een minuut of 10 mini-hdv materiaal, iig genoeg om er een youtube-hd-filmpje van een paar minuten van te kunnen maken.

De beelden zijn wel de moeite waard en de beeldkwaliteit is superieur op een full-hd tv.

Kom anders eens langs bij mij en dan monteren we het samen.

Leuk idee, moeten we een keer wat plannen(daar ik op het OV ben aangewezen).

Laat maar weten.

Ik hou je op de hoogte
Linux=Technisch lego voor volwassenen. Project SteviaLX 1404 v1.0
Op --0 13:58:59 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
JoZ:
Plakband:

Elke pc is uitgerust met 'windows moviemaker', kan je prima mee knippen en plakken. Kijk welke versies je hebt en zoek op youtube naar tutorials voor jou versie. Gaat een wereld voor je open. Videomontages maken ligt voor iedereen al jaren binnen handbereik.
Oh ja, leuk artikel!


Iedere mac is ook uitgerust met gratis software genaamd iLife. Zeer simpel van gebruik Het is bedoeld voor foto's, video's muziek etc. Alles wat met media te maken heeft dus Als je een mac hebt en je hebt iLife toevallig niet meer, dan betaal je simpelweg 20 euro voor een update of nieuwe pakket.
Op --0 0:07:29 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Luk:
Meneer Glimlach:
...
Even in de Schrijfwijzer (van Jan Renkema) gebladerd (met een 'd', want eigenlijk is de zin: ik HEB even in de...), daar staat de kwestie 'wèl' of 'wél' niet nader genoemd. Wèl staat er een stukje over 'hé' en 'hè', waarbij er duidelijk een verschil in klank en betekenis is.
Als je dit gegeven doortrekt naar het woord 'wel', moet de juiste schrijfwijze dus 'wèl' zijn (de 'e' klinkt dan als blèren).
Oftewel: Mars had gelijk.



Hoe zou je 'wél' dan uitspreken, als het al zou bestaan (want als Mars gelijk heeft kàn het niet. Kan 'kàn' eigenlijk wèl? )

En eigenlijk heeft dit niks met "de échte sinterklaas" te maken, sorry. Of is het dan ook de èchte? Zoals in blèren? Ik denk dat 'échte' toch ook ècht wél kan hoor, net als wél wèl kan, eigenlijk .
Maar hoe 'échte' dan zou klinken in verhouding tot èchte zou ik écht niet weten. ééééchte ? Dan klopt het niet, inderdaad, wèlwèl.
Ik zal het de sint vragen, in België komt die nog.
Maar ik krijg nooit niks. En, ik ben ècht wèl niet stout.Hè?
De schijnheiligen hebben het schijnbaar gehaald. Ehyeh Asher Ehyeh.
Op --0 0:21:23 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Demosthenes: Er valt nog wel wat meer te zeggen over Nicolaas. Zo kun je zijn portret zien op het balkon van de San Marco basiliek in Venetie. Het mozaiek is meegeroofd tijdens de kruistochten.

Nicolaas is in de Katholieke kerk allang geen heilige meer, omdat nader onderzoek uitwees dat veel meisjes die een bruidschat ontvingen deze mogelijk door hem nodig hadden.

In de oosters-orthodoxe kerk is hij juist de belangrijkste heilige. Als je in Demre komt staat er een enorm stanbeeld dat aan de kerstman doet denken voor zijn (ruine) kathedraal. Zelfs de straatnamen zijn vertaald naar het russisch zoveel bedevaart gangers komen er. De taferelen doen denken aan Lourdes met huilende en biddende groepjes mensen. Echt ongelofelijk om te zien daar.
Op --0 8:32:45 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi: Dit stuk is een mening, klopt veel niet aan.

Zo zijn de elfjes er maar weer bijgehaald, is vergeten te vermelden dat santaclaus een door accent verspreking' is van sinterklaas.
En de oorsprong van de moren is ook weggelaten en er word geinsinueerd dat dat er bij is verzonnen tijdens de 'industriële revolutie".

Op 23-10-2013 15:28:29 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gordon Freeman: En hier de echte zwarte Piet?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hadji_Firoez
Quis custodiet ipsos custodes?
Op 23-10-2013 16:53:21 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Veteo:
Gordon Freeman:
En hier de echte zwarte Piet?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hadji_Firoez

In 2009 werd het feest van de Hadji Firoez vermeld op de lijst van meesterwerken van het orale en immateriële erfgoed van de mensheid van UNESCO. In 2010 werd de feestdag ook erkend en daarmee beschermd door de Verenigde Naties.

Zo kan het dus ook!

(Ha, Gordon, goed dat je er weer eens bent)
You don't know what you've got until it's gone...
Op 23-10-2013 17:26:52 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
DeSchaduw: Bedankt voor de tips over software. Als ik binnenkort weer normaal internet heb zal ik dit topic nog even terug zoeken.
Ik zeg wat ik denk. Daarom ben ik vaak stil.
Op 23-10-2013 17:55:54 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
chriske: fli fla flo knolder de bolder
fli fla flo der ligt ne sint op 't zolder
fli fla flo huppeldepup kado
fli fla flo tja.................
Change the being by being the change
Op 25-10-2013 0:42:42 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
satijn: Het is gewoon Hugo!
Op 25-10-2013 14:45:55 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Janneman: Voor diegenen die wél geïnteresseerd zijn in het juiste gebruik van accenten, zie https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/klemtoonteken-nadrukteken.

Het nadrukteken of klemtoonteken is altijd het accent aigu ( ´ ), een streepje van linksonder naar rechtsboven. Het accent grave ( ` ) wordt alleen gebruikt in algemeen gangbare woorden van Franse herkomst, zoals à, scène en misère, en om de uitspraak van de letter e aan te geven, zoals in appèl, hè en blèren.
Op 26-10-2013 16:34:38 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
stoerecurry:
Most people do not listen with the intent to understand, they listen with the intent to reply.
Op 27-10-2013 23:04:37 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden