Hoe krijg je een banaan nog zoeter dan die al is? Het antwoord is Mozart. Althans, volgens het Japanse fruitbedrijf Toyoka Chuo Seika. Door de bananen een week lang bloot te stellen aan de muziek smaken de bananen volgens hen veel beter. De bananen hebben daarom ook de toepasselijke naam "Mozart Bananen" gekregen.

Overigens is het in Japan helemaal niet ongebruikelijk om het voedsel aan muziek bloot te stellen, aldus de krant Japan Times. Veel andere bedrijven hanteren hetzelfde principe en het is niet alleen toepasbaar op fruit. Ook noodles, sauzen en zelfs Japanse 'sake' moeten er aan geloven. Het werkt volgens de kenners overigens niet met alle soorten muziek.

Zo is er in 20 jaar tijd geëxperimenteerd met jazz, Mozart, Bach en Beethoven. Mozart blijkt volgens de Japanners simpelweg het beste te werken, ook voor bananen.

In ieder geval lijken de consumenten het er mee eens te zijn. Een tros bananen gaat voor zo'n 3 euro de deur uit en ze blijken veel beter te verkopen dan de variant die niet aan de muziek is blootgesteld.

GeeWeetje: Geldt dit voor bananen in de groei of geldt dit ook voor al reeds geplukte bananen
Quis custodiet ipsos custodes
Op --0 0:28:47 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Clavius: Ok, dus eerst hadden planten al pijn, een afweermechanise, een communicatiemechanise, en nu zelfs een muzikale voorkeur.

That's it: Vegetariërs zijn brute beulen en moordenaars.
I might just be saying that to get you mad...
Op --0 0:48:13 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
wdawn: Ach van iedereen wordt wel geparasiteerd, dat is schijnbaar heel normaal op deze wereld waarin iedereen elkaar parasiteert op materiële en geestelijke zin.

en ze willen altijd MEER het is nooit genoeg.
(bericht gewijzigd op 3-12-2010 13:27:41)
triest zijn de "machtige", gelukkig zijn de domme.
Op --0 13:26:59 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Clavius:
wdawn:

Ach van iedereen wordt wel geparasiteerd, dat is schijnbaar heel normaal op deze wereld waarin iedereen elkaar parasiteert op materiële en geestelijke zin.

en ze willen altijd MEER het is nooit genoeg.


Hoort deze reactie onder een ander blog? Is die hier per ongeluk terug gekomen? Of bent gij Armuth?
I might just be saying that to get you mad...
Op --0 13:33:31 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Maan:
Clavius:

wdawn:

Ach van iedereen wordt wel geparasiteerd, dat is schijnbaar heel normaal op deze wereld waarin iedereen elkaar parasiteert op materiële en geestelijke zin.

en ze willen altijd MEER het is nooit genoeg.


Hoort deze reactie onder een ander blog? Is die hier per ongeluk terug gekomen? Of bent gij Armuth?


...Nooit zoet genoeg?
The Lost History of Man: http://www.talc.site88.net
Op --0 14:35:53 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
wdawn: hehe precies nooit zoet genoeg, totdat het zoete een keer gaat rotten in hun magen.
triest zijn de "machtige", gelukkig zijn de domme.
Op --0 14:47:08 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Radiation: hey, nieuwe redacteur of -trice?
Ge kunt er uw haar mee kammen!
Op --0 14:51:32 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Marsepars:
Radiation:

hey, nieuwe redacteur of -trice?

Ik ben het in ieder geval niet.
Cannot kill the Battery!!!
Op --0 15:18:04 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
A. Hemelwandelaar: Misschien weten die planten gewoon dat Mozart origineel in A = 432 hz gespeeld werd
"When an inner situation is not made concious, it appears outside as fate" ~ C.G. Jung
Op --0 15:39:11 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Samblo:
Marsepars:

Radiation:

hey, nieuwe redacteur of -trice?

Ik ben het in ieder geval niet.

Zelfs geen gastblogje Mars? ooo toe nou...

ja wie zou die nieuwe redacteur zijn? Ben benieuwd wat ie nog meer in petto heeft... Iemand een idee waar DDK voor staat? De Dode Kennedy's? Drie Dubbele Kabouter? Drie Dronken Koningen?...
Op --0 16:28:59 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
ZaZu:
Clavius:
That's it: Vegetariërs zijn brute beulen en moordenaars.
Helemaal met je eens. Plant leeft ook. Mensen moeten eens accepteren dat leven, leven eet. Zo werkt het nou eenmaal hier..
wie wat bewaart die heeft wat, dat geldt ook voor geduld
Op --0 16:49:29 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Meneer Glimlach: We dwalen af (en dat zonder Armuth).
Het punt was dat muziek blijkbaar een positieve uitwerking
heeft op de groei van deze plant. Kan dat niet eens echt
grondig onderzocht worden? Kunnen we daar wat mee?
Geldt dit ook voor kinderen?
Zijn kinderen die aan trance worden blootgesteld anders dan
kinderen die al op jonge leeftijd new age, jazz of klassiek horen?

Wie weet tegenwoordig nog wat waar is?
Op --0 17:14:08 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Samblo:
Meneer Glimlach:

We dwalen af (en dat zonder Armuth).
Het punt was dat muziek blijkbaar een positieve uitwerking
heeft op de groei van deze plant. Kan dat niet eens echt
grondig onderzocht worden? Kunnen we daar wat mee?
Geldt dit ook voor kinderen?
Zijn kinderen die aan trance worden blootgesteld anders dan
kinderen die al op jonge leeftijd new age, jazz of klassiek horen?

Waarom plaats je new-age in het rijtje jazz of klassiek? Dat valt toch meer in het rijtje trance en liftmuziek?
Op --0 17:59:41 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Marsepars:
Samblo:


Waarom plaats je new-age in het rijtje jazz of klassiek? Dat valt toch meer in het rijtje trance en liftmuziek?

Wat is er mis met liftmuziek?
Van een beetje goeie metal is nog niemand dood gegaan, hoor...
Cannot kill the Battery!!!
Op --0 18:02:22 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Samblo:
Marsepars:

Wat is er mis met liftmuziek?

Uh,,, heb je een half uurtje...
Marsepars:

Van een beetje goeie metal is nog niemand dood gegaan, hoor...

Metal als liftmuziek. haha zie het al voor me. Maar zal er niet zo zeker van zijn dat er nog nooit iemand is doodgegaan door metal...Eerst even navragen op Guantanomo Bay en Noorwegen voor de zekerheid... Metal lijkt trouwens meer op klassiek dan dat het lijkt op liftmuziek, maar dat wist je waarschijnlijk al...
Op --0 18:11:05 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Meneer Glimlach:
Samblo:

Meneer Glimlach:

We dwalen af (en dat zonder Armuth).
Het punt was dat muziek blijkbaar een positieve uitwerking
heeft op de groei van deze plant. Kan dat niet eens echt
grondig onderzocht worden? Kunnen we daar wat mee?
Geldt dit ook voor kinderen?
Zijn kinderen die aan trance worden blootgesteld anders dan
kinderen die al op jonge leeftijd new age, jazz of klassiek horen?

Waarom plaats je new-age in het rijtje jazz of klassiek? Dat valt toch meer in het rijtje trance en liftmuziek?


Hmmm... ik had mij wat beter moeten uitdrukken, want als ik Armuth goed had gevolgd, had ik kunnen weten dat jullie hier slechte verstaanders zijn. ;-)

Met "trance" muziek bedoelde ik alle "opgefokte" muziek en met "new-age, jazz, klassiek" bedoelde ik alle rustgevende muziek.

(En nu niet gaan zeuren dat "trance" je in trance brengt en dat je zo ook rust kan ervaren, of dat sommige bebop-jazz ook tot zelfmoordneigingen kan leiden of dat sommige klassieke muziek niet veel onderdoet voor de bom op Hiroshima, jullie begrijpen mijn punt best.)
Wie weet tegenwoordig nog wat waar is?
Op --0 19:01:40 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Samblo: @ glimlach, begrijp je punt wel,maar je punt klopt niet. Precies vanwege datgene waar wij niet over mogen zeuren
Op --0 19:11:55 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
kind.of.human: Ik luister regelmatig naar Mozart. Mijn vriendin zij altijd dat ik zoet en fruitig smaakte....
Ik wordt steeds beter in het bedenken van motto's
Op --0 22:59:22 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
kind.of.human:

Ik luister regelmatig naar Mozart. Mijn vriendin zij altijd dat ik zoet en fruitig smaakte....

Was dat Katinka Polderman?

Is it electrickery?
Op --0 23:25:43 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
degriezels:
Emie :

kind.of.human:

Ik luister regelmatig naar Mozart. Mijn vriendin zij altijd dat ik zoet en fruitig smaakte....

Was dat Katinka Polderman?




dat is revue emie


(bericht gewijzigd op 3-12-2010 23:38:11)
Op --0 23:37:19 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
drumstroker: Juist... De bananen smaken alleen lekkerder als je van tevoren wéét dat ze de godganselijke tijd naar een muzikaal fossiel hebben geluisterd. Dit...mensen... is het welbekende placebo-effect. Een ideaal systeem in ons brein, dat ons de dingen positiever doet lijken dan ze zijn. Dus het werkt inderdaad echt, want smaak beleef je, en als je het door het placebo-effect beter beleeft, werkt het dus inderdaad. Ik wil alleen nog maar de Mozart-banaan!!! Ik heb ze gehad onder invloed van heavy-metal... Smaakt zeer goed, het probleem is alleen dat ze nogal zwaar op de maag liggen, maar ze zitten wel vol gezond ijzer. Bananen die met rock zijn geïndoctrineerd, zorgen voor maagsteen, waar je niet vrolijk van wordt, vooral als ze de anus uit knallen. Dus als je rock luistert, leg de bananen dan even ergens neer waar ze de muziek niet kunnen horen.
(bericht gewijzigd op 4-12-2010 2:17:15)
Jij leidt geen leven... Het leven leidt jou...
Op --0 2:13:54 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Luk: Een wetenschappelijk verantwoorde dubbelblind-test moet toch niet zó moeilijk zijn lijkt me.
Laat genoeg mensen die van niks weten (geleid door mensen die óók niet weten welke be-muziekt zijn en welke niet) proeven en eventueel verschil moet toch duidelijk worden?
Zelfde als met flesjes water en flesjes gepotentieerd water, volgens mij redelijk simpel te testen of iemand het verschil merkt (op welke manier ook). Maar men moet willen natuurlijk. En er het geld voor vinden, voor dergelijk onderzoek.
Er geld uitslaan (en dus alle baat hebben bij het niet onderzoeken ervan) is echter nog véél eenvoudiger, en brengt véél meer op.
De schijnheiligen hebben het schijnbaar gehaald. Ehyeh Asher Ehyeh.
Op --0 2:30:05 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ja Horus:
Samblo:

Marsepars:

Radiation:

hey, nieuwe redacteur of -trice?

Ik ben het in ieder geval niet.

Zelfs geen gastblogje Mars? ooo toe nou...

ja wie zou die nieuwe redacteur zijn? Ben benieuwd wat ie nog meer in petto heeft... Iemand een idee waar DDK voor staat? De Dode Kennedy's? Drie Dubbele Kabouter? Drie Dronken Koningen?...

David Daniel Kaminsky (Danny Kaye)?
http://en.wikipedia.org/wiki/Danny_Kaye
Wat planten en muziek betreft verwijs ik altijd graag naar Mythbusters (thuistelers opgelet!):

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
Op --0 4:24:26 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Luk:
En hier part 2:


In het kort (en het Engels) voor hen die geen tijd hebben om Joetjoeb te kijken:

Seven small greenhouses were set up on the M5 Industries roof. Four were set up with stereos playing endlessly looping recordings (as having the MythBusters actually talk to the plants could contaminate the samples with their expelled carbon dioxide): Two of negative speech, two of positive speech (Kari and Scottie each made one positive and one negative inducing soundtrack), a fifth with classical music and a sixth with intense death metal music. A seventh greenhouse, used as a control sample, had no stereo. The greenhouses with the recordings of speech grew better than the control, regardless of whether such talk was kind or angry. The plants in the greenhouse with the recording of classical music grew better, while the plants in the greenhouse with the recording of intense death metal grew best of all.


En in het Nederlands: de plantjes die death-metal te horen kregen groeiden het best! (drumstroker: grow them! )

Bekijk ook de andere filmpjes van deze toffe reeks eens.
Aanrader.

(bericht gewijzigd op 4-12-2010 4:41:01)
De schijnheiligen hebben het schijnbaar gehaald. Ehyeh Asher Ehyeh.
Op --0 4:34:47 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
degriezels:
dat is revue emie

Katinka Polderman is zo ongeveer het tegenovergestelde van revue.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Revue
Is it electrickery?
Op --0 0:37:37 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Samblo:
Luk:


Seven small greenhouses were set up on the M5 Industries roof. Four were set up with stereos playing endlessly looping recordings (as having the MythBusters actually talk to the plants could contaminate the samples with their expelled carbon dioxide): Two of negative speech, two of positive speech (Kari and Scottie each made one positive and one negative inducing soundtrack), a fifth with classical music and a sixth with intense death metal music. A seventh greenhouse, used as a control sample, had no stereo. The greenhouses with the recordings of speech grew better than the control, regardless of whether such talk was kind or angry. The plants in the greenhouse with the recording of classical music grew better, while the plants in the greenhouse with the recording of intense death metal grew best of all.


En in het Nederlands: de plantjes die death-metal te horen kregen groeiden het best! (drumstroker: grow them! )

Bekijk ook de andere filmpjes van deze toffe reeks eens.
Aanrader.


Ze draaiden Vivaldi geen Mozart in de klassieke kas... Wel grappig dat de planten inderdaad beter groeiden met muziek. Schijnt echter te komen door de lage tonen. Toch nog een keer herhalen met Mozart ipv Vivaldi
Op --0 14:54:08 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Marsepars:
Samblo:

Marsepars:

Wat is er mis met liftmuziek?

Uh,,, heb je een half uurtje...
Marsepars:

Van een beetje goeie metal is nog niemand dood gegaan, hoor...

Metal als liftmuziek. haha zie het al voor me. Maar zal er niet zo zeker van zijn dat er nog nooit iemand is doodgegaan door metal...Eerst even navragen op Guantanomo Bay en Noorwegen voor de zekerheid... Metal lijkt trouwens meer op klassiek dan dat het lijkt op liftmuziek, maar dat wist je waarschijnlijk al...

Ligt er aan welke metal...
En die dooien, waren watjes. Wisten niet wat goed voor ze was.
Cannot kill the Battery!!!
Op --0 14:58:37 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Obnoxious: Heeft het niet gewoon te maken met trillingen?
Alles hangt toch aan elkaar door trillingen.
En anders ga ik voor het placebo-effect van drumstroker.
A fairytale called 'life'.
Op --0 11:25:23 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Kat: Dit doet me denken aan, als je tegen planten praat dat ze sneller groeien.
Op --0 0:09:53 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Wi┬ęked: Het zit hem niet zo zeer in het soort muziek. Het heeft hem meer met de frequentie te maken. Zo'n freq. kun je overal in stoppen. Verder is een placebo iets heel moois. Het toont de kracht van het menselijk geloof in iets. Ook zie ik wel iets in praten tegen een plant. Het is een vorm van liefde uitstralen.
snert schep wagen
Op --0 18:56:43 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Meneer Glimlach:
Wi©ked:

Het zit hem niet zo zeer in het soort muziek. Het heeft hem meer met de frequentie te maken. Zo'n freq. kun je overal in stoppen. Verder is een placebo iets heel moois. Het toont de kracht van het menselijk geloof in iets. Ook zie ik wel iets in praten tegen een plant. Het is een vorm van liefde uitstralen.

Voor opmerkingen over placebo-werking hadden we een tijdje terug een ander draadje...
Wie weet tegenwoordig nog wat waar is?
Op --0 20:09:08 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
Kat:

Dit doet me denken aan, als je tegen planten praat dat ze sneller groeien.

Als je praat, stoot je CO2 uit, en dat is goed voor de plantjes. (De concentratie CO2 is dan tijdelijk verhoogd rond de plant.)
Je hoeft dus niks te zeggen, gewoon uitademen is genoeg
Is it electrickery?
Op --0 20:22:23 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Samblo:
Marsepars:

Samblo:

Marsepars:

Wat is er mis met liftmuziek?

Uh,,, heb je een half uurtje...
Marsepars:

Van een beetje goeie metal is nog niemand dood gegaan, hoor...

Metal als liftmuziek. haha zie het al voor me. Maar zal er niet zo zeker van zijn dat er nog nooit iemand is doodgegaan door metal...Eerst even navragen op Guantanomo Bay en Noorwegen voor de zekerheid... Metal lijkt trouwens meer op klassiek dan dat het lijkt op liftmuziek, maar dat wist je waarschijnlijk al...

Ligt er aan welke metal...
En die dooien, waren watjes. Wisten niet wat goed voor ze was.



Aha volgens mij bedoelen we allebei iets anders met 'lift-muziek'. Ik bedoel namelijk 'muziek bedoeld voor in de lift'.

Zoals deze (eigenlijk nog niet eens zo heel slecht. Beats the crap out of metallica


(bericht gewijzigd op 3-1-2011 22:14:03)
Op --0 22:13:10 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden