De leegte, het actieve onzichtbare niets, is het grootste deel van het universum om ons heen. In de online te bekijken lezing die we nu brengen gaat Kim Griest, professor in de fysica, dieper in op de bouwstenen en de eigenschappen van het heel-al. Hij behandelt onder andere het Higgs-boson, dat is één van de elementaire bouwstenen van het universum dat ook wel het God-deeltje wordt genoemd. Kim Griest legt je in mensentaal uit waarom.

In een opmerkelijk heldere presentatie, Engels begrijpen is natuurlijk een vereiste, kunnen ondertussen de recente ontwikkelingen over deeltjesversnellers geleerd worden. Het uitgangspunt is de quantummechanica, het meest waarschijnlijke wiskundig model dat de werking van ons heelal mogelijk verklaart. Terloops wordt de stringtheorie ook genoemd.
Een zwart gat in kleurHet grootste deel van de lezing behandelt het Higgs-veld bestaande uit Higgs-bosonen. Dat klinkt meteen moeilijk maar is het niet. Quantummechanica, een theoretisch wiskundig model dat alles om ons heen probeert te verklaren, kan alleen werken als onze zichtbare realiteit waarin alles een massa heeft reist aan de lichtsnelheid. Aangezien dat niet zo is moet er, om werkend te blijven, iets zijn dat zorgt voor massa. Met andere woorden: onze waarneembare (en meetbare) realiteit is een vertraging in het Al, iets dat voor een bepaalde wrijving zorgt. Wrijving in lucht of weerstand in elektriciteit zorgt voor warmte. Weerstand in het Al (door de Higgs-bosonen) zorgt voor massa. Dat 'Al' noemen sommigen God, vandaar de bijnaam van het Higgs-boson: het Gods-deeltje.

Het Higgs-veld is waar het allemaal om draait, de bron van massa. Dat is een (sinds kort na de oerknal) altijd aanwezig veld dat dingen ervan weerhoudt aan de lichtsnelheid te reizen. Het principe is te vergelijken met onder water bewegen. Net zoals je hand onder water wordt tegengehouden door het water, houdt het Higgs-veld de elementaire deeltjes tegen om aan lichtsnelheid te reizen, wat ze van nature uit willen doen. In mensentaal: een dame die 100 kilogram weegt interacteert meer met het goddelijke Higgs-field dan een dame van 50 kilogram.

Het grote vraagteken van tegenwoord luidt: bestaat het Higgs-boson of is het fantasie om het geheel kloppend te krijgen? Wiskundige modellen zijn, zolang ze niet zijn bewezen, niets anders dan filosofie in formuleform. In de lezing horen we Griest vertellen dat we op deze vragen nog enkele jaren van antwoord worden onthouden. De huidige deeltjesversnellers zijn heel duur in gebruik, dat vertraagt het onderzoek sowieso. Daarnaast is men in CERN, de grootste deeltjesversneller die zich in Zwitserland bevindt, bezig de apparatuur te verbeteren om zo kleinere deeltjes te kunnen waarnemen en opmeten. Met die verbeteringen zal men misschien het Higgs-boson vinden, maar de bouw en afwerking van de installatie duurt nog minstens vijf jaar.

Wat zou de toekomst kunnen bieden, als we dat God-deeltje vinden? Qua wapens, het eerste praktisch gebruik van dit soort uitvindingen, kunnen we denken aan Stargate-achtige taferelen waarbij een slachtoffer helemaal vaporiseert. Als men het Higgs-veld, dus de Higgs-bosonen, zou kunnen beinvloeden dan kan men alle materie beinvloeden. Door het Higgs-boson te wijzigen verandert de structuur van alle andere elementaire deeltjes: quarks, protonen, neutronen, elektronen, atomen, alles. Gesteld dat men het Higgs-deeltje vindt dan is de tabel van Mendeljev slechts een uitgangspunt en kan materie beinvloed worden tot in het oneindige. Dit soort gesleutel aan het universum is rechtstreeks ingrijpen in de schepping; als conservatieve gelovigen dit zullen beseffen gaan er nog poppen dansen.

Bovenstaande blog is kort en misschien snapt u er helemaal niets van. Daarom is het ook beter om 42 minuten te kijken en luisteren naar onderstaande lezing van professor Kim Griest, hij kan het vele malen beter. Op het einde van zijn presentatie beantwoordt hij vragen uit het publiek.

Update 7-5-2008: Op 25 mei start men de LHC op om te beginnen zoeken naar het God-deeltje. 

Clark Kendt:
F.Floor (61):

Mijn 1e-reactie op dit cover had ik anders gewoon uit TRIV gehaald op pag.7 als beginidee en die ligt nu nog steeds in de bladenwinkel.
Nee dat volslagen goddeloze Reformatorisch Dagblad liet in een 2e artikel weten dat het ECHT om sub-sub-subquarks ging (dus zielkunde) maar mijn abonnement is stopgezet. Die smash kan dus ook wel 4 jaar geleden zijn geweest of wel 5 jaar maar had toen mijn oud moedertje op te passen dus deed er niet veel meer mee.
Heel vreemd. Lijkt wel achterafcensuur. Dit moet opgezocht worden!!

Als jij de komende 5 jaar strikt en alleen gebruikt voor research, dan vind ik het een goed idee.

:S
Op 10-02-2008 21:53:06 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Nuchtere Dirk: Meten is weten is een oude slagzin , echter je moet wel weten wat je meet ! Dit is hier niet het geval ! Bovendien twee gelijken krachten die tegenelkaar botsen geeft als reactante NUL zero !!!
Dat er meer demensies zijn is aannemelijk maar voorals nog zijn het meerdre aannames (Al dan niet waar ?)
Bovendien is de proefopstelling een cirkel dus de deeltjes kunnen NOOIT recht op elkaar botsen dit geeft altijd omdat de baan ervan een boog is verstrooiing van "krachten" die dan met een verkeerde aanname gemeten wordt in de solenoid ; dus een fout meetresultaat geeft! Met een fout gedefinieerde meeteenheid die men veronderstelt ! Mensen de wereld vergaat door deze proefneming niet ; dit mijn conclusie !
Op 12-09-2008 18:40:36 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Feniks:
Nuchtere Dirk:

Meten is weten is een oude slagzin , echter je moet wel weten wat je meet ! Dit is hier niet het geval ! Bovendien twee gelijken krachten die tegenelkaar botsen geeft als reactante NUL zero !!!
Dat er meer demensies zijn is aannemelijk maar voorals nog zijn het meerdre aannames (Al dan niet waar ?)
Bovendien is de proefopstelling een cirkel dus de deeltjes kunnen NOOIT recht op elkaar botsen dit geeft altijd omdat de baan ervan een boog is verstrooiing van "krachten" die dan met een verkeerde aanname gemeten wordt in de solenoid ; dus een fout meetresultaat geeft! Met een fout gedefinieerde meeteenheid die men veronderstelt ! Mensen de wereld vergaat door deze proefneming niet ; dit mijn conclusie !

'Mensen de wereld vergaat door deze proefneming niet ; dit mijn conclusie !'

Natuurlijk niet .....
Op 12-09-2008 19:23:22 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
paragnostwillem: heel gewoon dit soort van proeven en een hele boel van die labiele personen die dan denken nu vergaat de wereld dat kost wel mensenlevens laat dit een les zijn voor al die onzinnige onruststokers over 2012 ook dan vergaat de wereld niet maar die daar zoveel over schrijven moeten zich wel aangesproken voelen voor het aantal doden
Op 13-09-2008 17:44:45 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Luk:
paragnostwillem:

heel gewoon dit soort van proeven en een hele boel van die labiele personen die dan denken nu vergaat de wereld dat kost wel mensenlevens laat dit een les zijn voor al die onzinnige onruststokers over 2012 ook dan vergaat de wereld niet maar die daar zoveel over schrijven moeten zich wel aangesproken voelen voor het aantal doden


Wel wel, wie had ooit gedacht dat ik hier zou zetten "Volgens mij heb je gelijk Willem".... Maar volgens mij heb je gelijk.
Behalve je laatste zin (het is te zeggen, het laatste deel van je zin, want zonder leestekens is er van verschillende zinnen naar aloude gewoonte geen sprake), dat stuk over 'aangesproken worden door het aantal doden', ik begrijp niet helemaal wat je daarmee juist bedoelt.

Bedoel je dat de mensen die er over schrijven (over 2012) dat énkel doen omdat het "sensatie" is ?
(bericht gewijzigd op 13-9-2008 18:39:12)
De schijnheiligen hebben het schijnbaar gehaald. Ehyeh Asher Ehyeh.
Op 13-09-2008 18:38:28 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Feng Shui:
Luk:

paragnostwillem:

heel gewoon dit soort van proeven en een hele boel van die labiele personen die dan denken nu vergaat de wereld dat kost wel mensenlevens laat dit een les zijn voor al die onzinnige onruststokers over 2012 ook dan vergaat de wereld niet maar die daar zoveel over schrijven moeten zich wel aangesproken voelen voor het aantal doden


Wel wel, wie had ooit gedacht dat ik hier zou zetten "Volgens mij heb je gelijk Willem".... Maar volgens mij heb je gelijk.
Behalve je laatste zin (het is te zeggen, het laatste deel van je zin, want zonder leestekens is er van verschillende zinnen naar aloude gewoonte geen sprake), dat stuk over 'aangesproken worden door het aantal doden', ik begrijp niet helemaal wat je daarmee juist bedoelt.

Bedoel je dat de mensen die er over schrijven (over 2012) dat énkel doen omdat het "sensatie" is ?

Je kan mensen toch niet verbieden om over iets na te denken en hun gedachten op papier te zetten. Dat is vrijheid, je kan het lezen, je kan het ook laten liggen. Al heel lang wordt het einde voorspeld en het zal vast ook op een dag komen. Het is ieders keuze zich daar wel of niet mee bezig te houden.
Onderschriften zeggen niets
Op 13-09-2008 23:42:20 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Feniks:
Luk:

paragnostwillem:

heel gewoon dit soort van proeven en een hele boel van die labiele personen die dan denken nu vergaat de wereld dat kost wel mensenlevens laat dit een les zijn voor al die onzinnige onruststokers over 2012 ook dan vergaat de wereld niet maar die daar zoveel over schrijven moeten zich wel aangesproken voelen voor het aantal doden


Wel wel, wie had ooit gedacht dat ik hier zou zetten "Volgens mij heb je gelijk Willem".... Maar volgens mij heb je gelijk.
Behalve je laatste zin (het is te zeggen, het laatste deel van je zin, want zonder leestekens is er van verschillende zinnen naar aloude gewoonte geen sprake), dat stuk over 'aangesproken worden door het aantal doden', ik begrijp niet helemaal wat je daarmee juist bedoelt.

Bedoel je dat de mensen die er over schrijven (over 2012) dat énkel doen omdat het "sensatie" is ?

Natuurlijk ! Net zoals al die 'complottheoriën' over 9/11 niets anders is dan een ziekelijke hang onder de massa naar het sensationele.
Op 14-09-2008 0:09:12 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Feniks:
Feng Shui:

Luk:

paragnostwillem:

heel gewoon dit soort van proeven en een hele boel van die labiele personen die dan denken nu vergaat de wereld dat kost wel mensenlevens laat dit een les zijn voor al die onzinnige onruststokers over 2012 ook dan vergaat de wereld niet maar die daar zoveel over schrijven moeten zich wel aangesproken voelen voor het aantal doden


Wel wel, wie had ooit gedacht dat ik hier zou zetten "Volgens mij heb je gelijk Willem".... Maar volgens mij heb je gelijk.
Behalve je laatste zin (het is te zeggen, het laatste deel van je zin, want zonder leestekens is er van verschillende zinnen naar aloude gewoonte geen sprake), dat stuk over 'aangesproken worden door het aantal doden', ik begrijp niet helemaal wat je daarmee juist bedoelt.

Bedoel je dat de mensen die er over schrijven (over 2012) dat énkel doen omdat het "sensatie" is ?

Je kan mensen toch niet verbieden om over iets na te denken en hun gedachten op papier te zetten. Dat is vrijheid, je kan het lezen, je kan het ook laten liggen. Al heel lang wordt het einde voorspeld en het zal vast ook op een dag komen. Het is ieders keuze zich daar wel of niet mee bezig te houden.

En wàt is dan dat berucht einde dat inderdaad al zooooooo dikwijls voorspeld werd, maar nooit kwam ?
Op 14-09-2008 0:11:31 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
paragnostwillem: natuurlijk hebben mensen zelf ook hun verantwoordelijkheden maar de manier van brengen veroorzaakt wel degelijk een grote paniek bij labiele mensen en daar moet je als stevig in je schoenen staand mens wel degelijk je verantwoording voor nemen is niet zo van ieder voor zich ook al is dat nu mode

dus zet er dan duidelijk bij dit is een denkpatroon wat misschien kan gebeuren

daar ook morgen de hemel naar beneden kan komen en dan hebben we allemaal een blauwe hoed is eenzelfde onzin als 2012
Op 14-09-2008 13:33:49 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ron B.:
paragnostwillem:

natuurlijk hebben mensen zelf ook hun verantwoordelijkheden maar de manier van brengen veroorzaakt wel degelijk een grote paniek bij labiele mensen en daar moet je als stevig in je schoenen staand mens wel degelijk je verantwoording voor nemen is niet zo van ieder voor zich ook al is dat nu mode

dus zet er dan duidelijk bij dit is een denkpatroon wat misschien kan gebeuren

daar ook morgen de hemel naar beneden kan komen en dan hebben we allemaal een blauwe hoed is eenzelfde onzin als 2012

een paragnost die paranormale zaken onzin noemt, je maakt jezelf niet echt geloofwaardig vind ik
We're Not Retreating; We're Advancing in a Different Direction
Op 14-09-2008 15:19:42 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Feng Shui:
Feniks:

Feng Shui:


Je kan mensen toch niet verbieden om over iets na te denken en hun gedachten op papier te zetten. Dat is vrijheid, je kan het lezen, je kan het ook laten liggen. Al heel lang wordt het einde voorspeld en het zal vast ook op een dag komen. Het is ieders keuze zich daar wel of niet mee bezig te houden.

En wàt is dan dat berucht einde dat inderdaad al zooooooo dikwijls voorspeld werd, maar nooit kwam ?


Het einde van de wereld. Hoe dat einde eruit ziet maken we misschien nog mee, misschien niet. Ik ben er van overtuigd dat wij de wereld kapot maken. We gebruiken de aarde helemaal op, tot de laatste druppel olie; we vervuilen op grote schaal rivieren, zeeën, land en atmosfeer; we putten de oceanen uit door ze helemaal leeg te vissen; er komen steeds meer mensen en daardoor ontstaan tekorten aan voedsel en drinkwater. En als klap op de vuurpijl krijgen we de beschikking over steeds krachtigere bommen en andere wapens om oorlog mee te kunnen voeren. Als de wereld (of in ieder geval het grootste deel van de mensheid) niet om één of andere reden naar de donder gaat, dan zou mij dat ten zeerste verbazen.
Dus geniet van je leven, vandaag kan wel eens de laatste dag zijn.
Onderschriften zeggen niets
Op 15-09-2008 16:56:36 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Luk:
Feng Shui:

...
Als de wereld (of in ieder geval het grootste deel van de mensheid) niet om één of andere reden naar de donder gaat, dan zou mij dat ten zeerste verbazen.
Dus geniet van je leven, vandaag kan wel eens de laatste dag zijn.


Ben ik het mee eens. "De wereld" gaat zeker niet ten onder gaan. De mensheid daarentegen is goed op weg om dat wel te doen (door o.a. de wereld voor zichzelf onleefbaar te maken voor wat geldgewin).

Ik gok vcoor de laatste dag toch nog steeds een beetje op 21-12-2012, mag dat ?

;-)
De schijnheiligen hebben het schijnbaar gehaald. Ehyeh Asher Ehyeh.
Op 15-09-2008 17:41:57 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Feng Shui:
Luk:

Feng Shui:

...
Als de wereld (of in ieder geval het grootste deel van de mensheid) niet om één of andere reden naar de donder gaat, dan zou mij dat ten zeerste verbazen.
Dus geniet van je leven, vandaag kan wel eens de laatste dag zijn.


Ben ik het mee eens. "De wereld" gaat zeker niet ten onder gaan. De mensheid daarentegen is goed op weg om dat wel te doen (door o.a. de wereld voor zichzelf onleefbaar te maken voor wat geldgewin).

Ik gok vcoor de laatste dag toch nog steeds een beetje op 21-12-2012, mag dat ?

;-)

Tuurlijk mag je gokken op 2012, maar ik vindt dat toch al wel heel snel aanstaande. Ik hoop toch nog iets langer te mogen genieten van mijn leven. Gelukkig is er ook nog veel moois in de wereld.
Onderschriften zeggen niets
Op 16-09-2008 9:52:00 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Nuchtere Dirk: In het land der blinden is een oog koning !
Mijn vorig commentaar is in een zwart gat verdwenen !
Op 17-09-2008 21:24:17 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
harriechristus: Het ware Godsdeeltje.....................

Gods Rijk bestaat in de microkosmos..........

ATOMEN BESTAAN UIT RUIMTESCHEPEN

Atomen bestaan uit ruimteschepen waarin triljoenen super-intelligente microwezens wonen en in de verre toekomst gaan wij ook zelf het heelal volbouwen met ruimteschepen.

ONEINDIGE REEKS VAN STEEDS HOGERE CULTUREN

Atomen bestaan uit ruimteschepen, waarin microwezens wonen, die ook weer uit (hoger ontwikkelde) atomen bestaan, die uit (nog veel hoger ontwikkelde) ruimteschepen bestaan, enz enz enz ... als een oneindige reeks van steeds hogere culturen.

HEELAL UIT LEVENDE WEZENS.

Het hele heelal is dus eigenlijk uit levende wezens opgebouwd.
Het heelal is geen dood mechaniek wat de wetenschap ons wijs wil maken, maar het heelal is een levend heelal uit levende wezens opgebouwd.

GOD

Het heelal is eigenlijk GOD zelf als de eenheid van een oneindig aantal microwezens.
Lees de nieuwe bijbel over gods eeuwig en oneindig rijk in de microkosmos.
http://home.wanadoo.nl/r.f.dezwart/index.html
http://www.internetkluis.com/
hartelijke groeten van harriechristus
Nvdr: Harry, je bent hier welkom als je ook over andere zaken kunt praten dan alleen je atoomtheorie.
Gods Rijk bestaat in de microkosmos
Op 01-11-2008 11:23:54 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Firefox:
harriechristus:

Het ware Godsdeeltje.....................

Gods Rijk bestaat in de microkosmos..........

ATOMEN BESTAAN UIT RUIMTESCHEPEN

Atomen bestaan uit ruimteschepen waarin triljoenen super-intelligente microwezens wonen en in de verre toekomst gaan wij ook zelf het heelal volbouwen met ruimteschepen.

ONEINDIGE REEKS VAN STEEDS HOGERE CULTUREN

Atomen bestaan uit ruimteschepen, waarin microwezens wonen, die ook weer uit (hoger ontwikkelde) atomen bestaan, die uit (nog veel hoger ontwikkelde) ruimteschepen bestaan, enz enz enz ... als een oneindige reeks van steeds hogere culturen.

HEELAL UIT LEVENDE WEZENS.

Het hele heelal is dus eigenlijk uit levende wezens opgebouwd.
Het heelal is geen dood mechaniek wat de wetenschap ons wijs wil maken, maar het heelal is een levend heelal uit levende wezens opgebouwd.

GOD

Het heelal is eigenlijk GOD zelf als de eenheid van een oneindig aantal microwezens.
Lees de nieuwe bijbel over gods eeuwig en oneindig rijk in de microkosmos.
http://home.wanadoo.nl/r.f.dezwart/index.html
http://www.internetkluis.com/
hartelijke groeten van harriechristus



Geen enkele wetenschapper beschouwt het heelal als een 'dood mechaniek', integendeel ...

'De nieuwe bijbel' ? Aha, en ik die dacht dat er maar één echte Bijbel was .....
Op 02-11-2008 1:21:29 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
HansMichaelChi:
F.Floor (61):

Papier is geen link. Wel heb ik het EOS-verhaal gecheqt met andere papierbladen maar welke??? Er is zoveel van dat peperdure spul.
Vreemd genoeg trof ik het hele sub-quarksverhaal al 2 jaar eerder ook aan in zoiets belachelijks als het Reformatorisch Dagblad wat alleen mensen in het zwart gekleed lezen. Dat duidt op Nature ofzo.
Ik begrijp natuurlijk donders goed dat je als wetenschapper ongerust wordt als je iets hebt gemist en ik weet ook deksels goed dat je voor iedere verwijzing weer een andere verwijzing moet overschrijven
want dat is me 44 jaar geleden bijgebracht - maar als je 61 bent hoef je niet meer zo nodig alles te bewijzen: het lijkt de laatste 15 jaar wel of er een uitvindingenexplosie aan de gang is!
Maar ter geruststelling: nee de Kijk was het niet.

Kabbala? Nou leuk hoor maar alleen het OT kent 9 woorden alleen al voor onze 2 woorden god, en het heere.
Hoewel ik Jehovahgetuigen herders zonder erbarmen vind hebben ze toch wel een redelijk nauwkeurige vertaling. In hun Job vind je bv.:
...want het heelal is gevuld met pure energie. (!)
...het bolle oppervlak der aarde.


Zonder teveel in herhaling te willen vallen haalde ik hier in grenswetenschappen al een paar keer aan over de ronde Aarde, hangende aan niets in de Ruimte, wat de Bijbel Ned. Bijbelgenootsch. 1951 schrijft en dat Religie altijd onderdrukking geweest is en verbod van de Bijbel, en toen dat niet meer ging ondanks het moorden; erin stoppen wat je zelf wil. In Openbaring 17 lees je over de grote religie-hoer die dronken is van het bloed van de Jezusvolgers, die zit in de stad van 7 heuvels (Rome ligt op 7 heuvels) etc. etc. Als nuchtere onderzoeker zeg ik: Het heelal is soulbased en de grote Geest weet hoe het moet en de hele santekliek is de uit drukking van alle zielen. Zodat ik --het zwart-religieuze hatende-- zeg dat VERMECHANISERING (ingrijpen) de boel verziekt.
Op 21-11-2008 23:53:10 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden