Nog vijf jaar vooraleer de uitvinding in auto's wordt geimplementeerd: de commerciele gedachtenlezer. Wetenschappers van het Amerikaanse Massachusetts Institute of Technology werken hiervoor samen met de Cambridge-universiteit. "Het systeem dat we hebben ontwikkeld maakt het mogelijk om een breed scala aan gevoelens te lezen bij iemand waarop een camera wordt gericht," aldus professor Peter Robinson van Cambridge. Om deze uitvinding uit te rollen werken de onderzoekers samen met een (nog onbekend) automerk.

Natuurlijk is dit geen echt gedachten lezen, het zijn geen neurologische processen die de camera oppikt. Niet direct tenminste, indirect wel want het systeem leest de gevolgen van de gedachten: de mimiek of gezichtsuitdrukking. Het systeem werkt daarmee vergelijkbaar als de emotielezer van de universiteit van Amsterdam die men een tijd geleden demonstratief op de Mona Lisa losliet. Door het scannen van de gezichtsuitdrukkingem kon men toen bepalen dat Leonardo's schilderij voor 83% gelukkig was. In welke mate het om dezelfde uitvinding gaat is onduidelijk, maar dat er vorderingen zijn gemaakt is zeker.

Door tijdens een les de student te scannen kan men bijvoorbeeld onmiddelijk zien of hij de leerstof heeft begrepen. Een andere toepassing die de uitvinders voor hun idee hebben is afgestemde marketing. Uw web- of mobielcam kijkt, ziet het humeur, en gaat vervolgens advertenties geven die daarbij passen. Wie depressief is zal bijvoorbeeld Prozac voor de kiezen krijgen, een terminaal persoon een bos bloemen.

De wetenschappers willen meer scannen dan alleen maar het gezicht. Er bestaan plannen om ook de lichaamshouding en -taal digitaal te analyseren. Vindt men hier langzaam de frenologie, die zegt dat je het karakter kunt bepalen op basis van uiterlijke eigenschappen, opnieuw mee uit?

Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden