In Denemarken noemen ze het fenomeen “zwarte zon” en het is te zien van halverwege maart tot halverwege april. Ik heb het over zeer grote hoeveelheden spreeuwen die ieder jaar weer even hun trektocht onderbreken om even aan te sterken. Met name in Tøndermarsken (DM) vormen de spreeuwen groepen tot wel 1.2 miljoen exemplaren groot. Toeschouwers komen dan ook van heinde en verre om het spektakel te aanschouwen.

En een spektakel is het. Het begint met kleine groepen die zich langzaam voegen. En terwijl de groep spreeuwen groeit, neemt ook het geruis van hun vleugels toe. Ze lijken helemaal op te gaan in hun collectief en met ware doodsverachting duiken ze nu weer eens scherp naar links en dan weer naar rechts. Zo nu en dan is de groep zo groot dat ze even de zon lijken te verduisteren om daarna weer scherp naar beneden te duiken. Enorme zwermen spreeuwen die als één grote spreeuw (sturnus vulgaris)  door het luchtruim suizen. En dat levert natuurlijk prachtige beelden op.


( klik hier voor een vergroting )

Meer dan een miljoen spreeuwen door de lucht zien zwieren is prachtig zolang het maar niet boven verstedelijkt gebeid is. In 2005 was op het NOS journaal een item te zien over spreeuwen die zich tijdelijk boven een Frans stadje hadden verzameld. Zo’n massale vogelbeweging laat natuurlijk ook massaal vogelpoepjes vallen. Het stadje werd bijna letterlijk bedolven onder de kak.

Maar buiten kak vormen vogels, en zeker als ze in grote groepen vliegen, een probleem voor de luchtvaart. Op de foto hieronder is te zien wat het effect van een kraanvogel op een Israëlische helikopter was. Ondanks de klap wist de piloot het toestel veilig aan de grond te krijgen.


( Kraanvogels zijn minder sterk dan helicopters )

kennislink wist ons het volgende over vogelaanvaringen te melden:

”In de geschiedenis van de luchtvaart zijn 500 vliegtuigen gecrasht als gevolg van aanvaringen met vogels. Daarbij kwamen ongeveer 400 mensen om. Het werkelijke aantal is waarschijnlijker hoger omdat vogels vaak de achterliggende oorzaak zijn van wat wordt toegeschreven aan een ‘technisch mankement’. Driekwart van de crashes betreft militaire toestellen. In 1995 stortte bijvoorbeeld een viermotorige AWACS neer, 43 seconden na het opstijgen van vliegveld Elmendorf (Alaska) na een botsing met een grote groep Canadese ganzen. 24 bemanningsleden kwamen om. Een zwerm spreeuwen veroorzaakte het neerstorten van een viermotorig Hercules transportvliegtuig op 15 juli 1996 tijdens de landing op Welschap. Er vielen 34 doden”.

Om uw aankomende vliegvakantie niet te verpesten kan ik u melden dat over het algemeen het luchtruim dankzij moderne elektronica goed in de gaten wordt gehouden. Via onder andere radar systemen zoals “Robin” speurt men het luchtruim af naar mogelijke gevaren.  


( Waar zitten de vogels? klik hier voor vergroting)

Gerelateerd aan deze publicatie:
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden