Een maand geleden kwamen we met een klein experiment op de proppen. We vroegen ons namelijk af of subliminale beinvloeding, op relatief subtiele wijze, daadwerkelijk voor bepaalde resultaten zorgt. Op televisie zien we namelijk de meest fantastische resultaten, bijvoorbeeld door iemand als mentalist Derren Brown, waardoor we ons afvragen hoe simpel het echt is. Een GW-experiment rond subliminale beinvloeding zou, als het werkt, ervoor moeten zorgen dat u exact doet wat wij willen. Zonder dat u daar natuurlijk veel erg in heeft. *mwuahahaha, kuch*

De meest gemakkelijke manier om dat op korte termijn te testen was via de google-adds die u op sommige plaatsen aantreft. Zo levert onderzoek ook nog eens wat op. Google houdt goed bij hoe vaak u klikt op iets waarvan u slechts zelden van plan bent om op te klikken. Kunt u het goed lezen?Want, laat ons eerlijk zijn, de meest reclame is bar irritant. Gelukkig brengen die Google-adds wel eens relevante zaken naar boven waardoor de pijn verzacht wordt.

Ons kleine onderzoekje viel sommige lezers van GW tot hun ergernis op. Enkele arendsogen mailden ons om te vragen of we de irritante achtergond waarop vaag 'klik op reclame' staat konden verwijderen. Rechts ziet u de afbeelding die we als achtergrond gebruikten omkaderd. 

Mogelijk heeft u de voorbij maand de verborgen boodschap niet bewust gezien en werd u blootgesteld aan digitale subliminale beinvloeding. Het is de vraag in welke mate daar ook aan is toegegeven. De eerste les die we door de e-mailende GW-lezers leerden was dat online subliminale beinvloeding leidt tot ergernis. Maar werkt het ook?

Om eerlijk te zijn, we kunnen het niet zeggen, al was er een toename van meer dan 63% aan googleclicks: van 136 clicks naar 215. De reden van de onduidelijkheid is de gestelde termijn, die was slechts 1 maand om het voor u draaglijk te maken. Dat was te kort en te ongelukkig gekozen. Tijdens de juli-dagen met extreme hitte kregen we minder bezoekers dan normaal. In de augustusdagen na de hittegolf hadden we wellicht daarom bijna  65% bezoekers meer. In juli kwamen er +/- 10.300 unieke bezoekers langs, in augustus 16.000. Goed nieuws voor ons, het gaat vooruit, maar niet voor het subliminale onderzoekje. 

Door de 65%-toename aan bezoekers is er tijdens de beinvloedingsperiode logischerwijs meer op de reclame geklikt (het eerste redactie-etentje is binnen, waarvoor dank) maar algemeen gezien valt er weinig te zeggen over de reden waarom uw vingerspieren samentrokken. Onze doelgroep: de kritische open-minded en humorvolle leergierige medemensen, zijn misschien ook niet de meest ideale groep om dit soort dingen mee te testen. U bent mogelijk veel te slim om in dit soort ongein te trappen.

Het experiment is dus in bepaalde opzichten geslaagd, maar in andere dan weer een tegenvaller. Als we ons strikt aan de cijfers en procenten houden is er zelfs minder op de reclame geklikt. In het vervolg zullen we iets subtieler zijn. Als u plots ontzettende jeuk aan het rechteroor krijgt...

Vladimir: Welke video's?
Op 18-07-2007 0:38:38 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
CSM: Tijd voor een dikke vette aanklacht.
Op 18-07-2007 20:01:21 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden