Bent u wel eens bang als fietser? Met al die voorbij razende gehaaste automobilisten die af en toe bijna dwars door u heen rijden zou dat niet verwonderlijk zijn.

Volgens een Engels onderzoek van Dr Ian Walker is bewezen dat fietsers zich wellicht veiliger door het verkeer kunnen kunnen manoeuvreren met behulp van een pruik. Deze studie kwam o.a. tot het feit dat automobilisten meer rekening houden met fietsers met lang haar dan die met een veiligheidshelm.

Verrassend genoeg werd vastgesteld dat fietsers met een kaal hoofd ook extra aandacht kregen van de automobilisten.

Dr Ian Walker - Meetapparatuur voor afstands metingen
(Dr Ian Walker - Meetapparatuur voor afstands metingen)

Dr Ian Walker gebruikte bij dit onderzoek een fiets uitgerust met computer en ultrasonische afstand sensor om gegevens te verzamelen van uiteindelijk meer dan 2500 automobilisten, in de helft van deze gevallen droeg hij een veiligheidshelm, dit om uiteraard het verschil te kunnen meten.

Dat het onderzoek niet helemaal zonder gevaar was bleek wel uit het feit dat hij tijdens de studieperiode werd klemgereden door een bus en een vrachtwagen. Opvallend genoeg was dat iedere keer terwijl hij een helm droeg.

In deze studie, die gepubliceerd zal worden in het “Accident Analysis and Prevention journal”, kwam hij er achter dat bestuurders gemiddeld zo’n 1.33 meter van zijn fiets reden, dit in tegenstelling tot de extra 14 centimeter ruimte die hij kreeg bij het dragen van een pruik, wat impliceerde dat hij een vrouwelijke fietser was.

Op het moment dat hij een helm droeg, zoals geadviseerd wordt, bleek dat de bestuurders maar liefst 8,5 centimeter dichter op hem voorbij reden. Grotere voertuigen maakte de afstand nog korter, vrachtwagens passeerde 19 centimeter dichterbij dan auto’s, en bussen zo’n 23 centimeter dichter.

Waarom is het zo dat automobilisten meer ruimte geven aan vrouwelijke fietsers? Is dat iets wat puur met een bepaalde aantrekkingskracht te maken heeft of zijn er meer nuchtere verklaringen?

Verkeersdrukte tijdens spitsuur
(Verkeersdrukte tijdens spitsuur)

Precies vanwege die vraag wilde hij dit onderzoek gaan doen, de enige reden die hij tot nu toe als waarschijnlijk achtte is dat vrouwelijke fietsers misschien als minder voorspelbaar worden gezien vanwege het feit dat ze minder vaak als fietsers in het verkeer deelnemen dan mannen.

Maar waarom minder rekening houden met fietsers die een helm dragen? Walker veronderstelt dat automobilisten deze helmdragers als meer ervaren en voorspelbaar dan andere zien en waarschijnlijk daarom deze fietsers minder ruimte geven.

Het dragen van een helm bleek overigens vooral nuttig in valpartijen met een lage snelheid, ideaal voor kinderen dus, wat betreft Walker blijft het omstreden of zo’n helm bij impact met een auto wel echt bescherming biedt.

Desondanks adviseert een andere onderzoeker, Samuel Charlton (senior psychology lecturer van de Waikato University) vooral door te gaan met het dragen van een helm, en niet vanwege het bovenstaande verhaal de helm maar thuis laten.

Hij kwam er tijdens een eigen onderzoek achter dat automobilisten de fietsers maar als lastig en “in de weg zittend” ervaren, reden genoeg dus om behoedzaam te zijn en wellicht een helm te dragen.

Charlton betreurt overigens het feit dat ze, terwijl ze juist mensen willen aanmoedigen de fiets te gebruiken wegens de gezondheid en het milieu, nog geen manier hebben gevonden om de veiligheid als fietser te kunnen garanderen, een groot probleem dat waarschijnlijk nog veel mensen bij de fiets vandaan houdt.

Misschien enigszins geruststellend is het resultaat van een 3 jarig onderzoek door de Otago University reden om eens de fiets te pakken, uiteraard dat aantoonde dat hoofdletsel met maar liefst 20 procent kan dalen bij juist gebruik van een veiligheidshelm, misschien dus toch nog een met helm!

Onderstaand een stukje video opgenomen met de fiets-cam van Dr Ian Walker:

Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden