In een eerder blog hadden we het reeds over Muzak, de achtergrondmuziek die u hoort tijdens het shoppen. In sommige supermarkten is men er vanaf gestapt, maar in andere hoort u nog steeds de tonen door de luidsprekers. Een winkel(keten) met enige lust voor winst probeert de klant aan te sporen om meer te kopen, het hoort erbij. Om te weten wat men precies van klanten en hun muziekervaring kan verwachten is wetenschappelijk onderzoek nodig. Ook in een café of bar, waar muziek eerder gewoon is.

Bier hier...In 1982 ontdekte Robert Milliman dat snelle muziek klanten wegjaagt. Ze bleven minder lang en kochten minder. U zou denken dat zoiets alleen maar nadelig is, maar in een bar is snelle muziek net goed. Een onderzoek van 1992 door Leo Standing van de Bishop's universiteit in Cananda toont aan dat snelle muziek ervoor zorgt dat mensen hun glas sneller uitdrinken. Hoe sneller het glas leeg is, hoe eerder het nieuwe besteld...

Enkele jaren later, in 1999, had Adrian North een nog merkwaardiger vinding. Door in een wijnhandel Franse muziek te draaien zal de bezoeker meer geneigd zijn Franse wijn te kopen. Hoort de klant Duitse muziek, dan zal Duitse wijn sneller aangekocht worden. De man heeft ook tests online om meer te weten over deze muzikale invloeden.
In 2004 kwam Nicholas Guégoen van de universiteit van Bretagne er achter dat harde muziek er ook al voor zorgt dat barbezoekers hun glas sneller achterover slaan.

De conclusie? Wilt u goedkoop uit zijn, ga dan met vrienden naar een praatcafé zonder al te veel muziek. Hangt u liever de grote Jan uit, bezoek dan vooral disco's en rockcafé's waar harde muziek communicatie voorkomt en samen beschonken zijn een prima alternatief biedt...

Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden