Het houdt de politiek al jaren bezig: toenemende arbeidsongeschiktheid, hoog ziekteverzuim, hoe krijg je mensen zo ver dat ze in de zorg en het onderwijs willen werken. Hoe komen we aan arbeidskrachten voor werkzaamheden als appels plukken of asperges steken? Heel veel mensen (de politiek noemt dat “burgers”), vinden nauwelijks of geen voldoening in hun werk. Hoe komt dat? Door de managers!

Veel jonge mensen beginnen na school of studieperiode vol verwachting aan het werk. Uit een onderzoek  van het Zweedse communicatiebureau UNIVERSUM (artikel Volkskrant 9 september 2006) blijkt dat Nederlandse studenten met name uitdagend werk zoeken, internationaal willen werken en een balans tussen werk en privé wensen.
In de praktijk worden die ambities vaak al snel gesmoord. Alle uitdagende en wervende beelden in personeelsadvertenties en reclameblokjes blijken in werkelijkheid al snel regeltjes, bedrijfspolitiek en vooringenomen stellingen te zijn. En daar word je niet vrolijk van.

De grootse oorzaak van deze misère is de manager. De manager die resultaten wil halen door het toepassen van allerhande methoden,  technieken en modellen die in de loop der jaren door adviseurs en goeroes zijn bedacht om organisaties beter te laten functioneren. Als we kijken naar de praktijk van alledag met weinig succes! Het gaat immers niet om theoretische modellen en aanpakken, maar om hetgeen mensen drijft, waar de zingeving voor mensen ligt. Waar heb je lol in, waar ben je goed in. Ofwel: waar ben je goed in, dus heb je lol in.

Managers en medewerkers worden een stuk gelukkiger en succesvoller als we de modellen en aanpakken laten voor wat ze zijn, en ons zouden toeleggen op hetgeen mensen als echt zinvol ervaren. Want voor zinvolle, zingevende zaken willen mensen zich echt inspannen, waardoor de mensen, de organisatie waar zij werken en ook de managers met veel meer plezier, minder stress veel betere resultaten zullen boeken.

Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden