Het spookt weer in de zuid Chinese zee. Terwijl men in Indonesië momenteel nog op zoek is naar een op mysterieuze wijze verdwenen Boeing heeft men in Maleisië op het strand twee op mysterieuze wijze verschenen schepen gevonden. Toeval ? Ongelukken ? Piraten? Lees het relaas en laat ons maar weten wat u denkt.

Spookschip
Spookschip (foto van de film Ghostship )

En als we schepen zeggen dan bedoelen we ook schepen, het gaat in dit geval om schepen met een lengte van ongeveer twee voetbalvelden en zo hoog als een flatgebouw van drie verdiepingen.

Inlanders zagen de twee schepen in een ruwe zee op de kust van de straat van Malakka afdrijven. Toen de schepen vast liepen op het stand kwam men er al snel achter dat de schepen compleet verlaten waren en geen lading (meer?) hadden. Vreemd genoeg heeft nog niemand zich gemeld met de mededeling dat hij of zij de twee schepen vermist. De lokale politie is op dit moment druk doende om de mogelijke eigenaars te achterhalen. Enfin, het originele bericht kunt u hier terugvinden.

Of de verdwenen Boeing en de verschijnende schepen iets met elkaar te maken hebben is niet te zeggen. De vermoedelijk slecht onderhouden Boeing zou in slecht weer gevlogen hebben en de zeeën rondom de Indonesische eilanden worden nog steeds bevolkt door piraten.

Het komt vaker voor, ronddrijvende schepen waarvan de bemanning in rook lijkt te zijn opgegaan. Een tot de verbeelding sprekend geval is dat van het Amerikaanse schip Marie Celeste. De krant ‘ The London Times’ drukte het verhaal op 14 februari 1873 af. Op 5 december 1872 voer het Briste schip ‘Dei Gratia’ ergens tussen de Azoren en Lissabon (Portugal) toen ze opeens de ‘Marie Celeste’ in zicht kregen. De ‘Marie Celeste’ had al haar zeilen uitstaan en maakte in de ogen van de Britten rare manoeuvres. De Britten besloten om aan boord te gaan. Éénmaal op de ‘Marie Celeste’ troffen ze niemand aan.

In het scheepslogboek stonden geen bijzonderheden. Naast de naaimachine van de kapiteinsvrouw stond een flesje olie nog keurig rechtop. De Britten concludeerden hieruit dat het schip kennelijk niet door zwaar weer was getroffen. Er waren geen sporen van muiterij en het hele schip was in puike conditie. De ‘Marie Celeste’ was vertrokken met een veertien koppige bemanning waarvan geen spoor meer was terug te vinden. Later zou het Amerikaanse ‘State Department’ de zaak verder onderzoeken maar tot op de dag van vandaag weet niemand waar de bemanning is gebleven.

Een soortgelijk verslag vinden we terug in een artikel in de krant ‘The London Times’ van 6 november 1840. In het artikel wordt melding gemaakt van het Franse schip ‘Rosalie’. Dit grote schip voer van Hamburg naar Havana (Cuba) en werd geheel verlaten aangetroffen. Ook in dit geval was het schip in goede conditie en waren er geen aanwijzingen dat er muiterij was gepleegd of dat het schip getroffen was door zwaar weer. De kostbare lading lag onaangeroerd aan boord. Het enige wat men had aangetroffen was een uitgehongerde kanarie in een kooitje. Van de bemanning werd nooit een spoor teruggevonden.

Het is niet alleen in het verleden dat schepen zomaar verlaten werden aangetroffen, lees het volgende artikel er maar eens op na:

Abandoned Yacht Found Adrift in Bermuda Triangle

Dat de Bermuda driehoek nog steeds actueel is blijk uit een artikel genaamd "Abandoned Yacht Found Adrift in Bermuda Triangle," uit de 'London Times'van 16 juli 1997. Er wordt in dat bewuste artikel melding gemaakt dat een fregat van de Engelse marine 'HMS London' een verlaten zeiljacht in de wateren van de bermuda had aangetroffen. Marine personeel vond op het schip kledingstukken, diverse persoonlijke eigendommen en op één van de bedden lag nog een open geslagen boek. Van de eigenaars, een Duits echtpaar, was geen spoor te vinden. De boot verkeerde in prima staat en men kon vaststellen dat het jacht al een maand of 10 op drift was.

UPDATE: Vaker vliegtuigen verdwenen boven Indonesië
Telegraaf, zo 7 jan 2007

AMSTERDAM - Het Boeing 737-400 toestel van Adam Air is niet het enige vliegtuig in Indonesië dat tijdens een vlucht mysterieus verdwenen is.

Een SC-7 Skyvan van Pan Malaysia Air Transport verdween op 30 januari 1990 boven Oost Atjeh. Het toestel met elf passagiers en vijf bemanningsleden is nooit teruggevonden.

Op negentien januari, 1995, verdween een Twin Otter PK-NUK van Merpati Nusantara spoorloos in het gebied rond Flores, Oost Indonesië.

Sulawesi

Geen concrete, nieuwe aanwijzingen zijn gevonden over de lokatie van het vliegtuig. De afgelopen dagen zouden in verschillende gebieden in Sulawesi kledingstukken en schoenen van passagiers gevonden zijn. Maar na verificatie bleken de gevonden voorwerpen toch niet tot inzittenden van de nu beruchte vlucht KI 574 te behoren. Ook heeft het lokaliseren van het vliegtuig via contact met mobiele telefoons van passagiers en bemanningsleden geen nieuwe resultaten gebracht.

Familieleden van de 102 inzittenden doen er alles aan om de zoekactie te bespoedigen en te ondersteunen. De zoekactie waaraan meer dan zevenhonderd politie-en legermanschappen en hulpteams uit de VS en Singapore aan deelnemen, gaat nu de zesde dag in. De Indonesische vice-president Jusuf Kalla heeft de families beloofd de zoektocht voort te zetten tot het vliegtuig gevonden is.

De 55-jarige Aris Suyitio probeerde tevergeefs zijn zoon op zijn mobiel te bereiken waarbij de telefoon een keer zou zijn opgenomen. Veel familieleden van passagiers zeggen in hun dromen te hebben gezien waar het vliegtuig is neergekomen.

De Verenigde Staten wil nu met satteliet-technologie het mysterieus verdwenen vliegtuig lokaliseren. 

UPDATE 20-04-07: Drie opvarenden vermist.

Een catamaran was stuurloos aangetroffen ten noorden van de kust van Queensland (Australie). Aan boord stonden de computers nog gewoon aan, liep de motor, werkte de radio en was de tafel gedekt alsof men ieder moment zou gaan eten. Van de drie opvarenden was echter geen spoor te bekennen.

En terwijl de politie en kustwacht het hoofd breekt over de vraag waar de bemanning gebleven is hoopt men uit de data van de GPS uit te vinden welke route de boot gevaren heeft. De komende dagen zal men een grootscheepse zoekactie op touw zetten.

UPDATE 23-04-07: Tweede 'spookschip' in Australische wateren gevonden.

Terwijl de Australische overheid de zoekactie naar de drie opvarenden van de eerder deze week aangetroffen catamaran heeft stop gezet, ondekte een visser een ander 'spookschip' op 30 kilometer afstand van Caloundra (Queensland, Australie.)

Het vaartuig, een 6 meter lange boot', dreef ondersteboven stuurloos op de golven. Onderzoek leerde al gauw dat de contactsleutels nog in het slot zaten en dat de brandstofstanken nog vol waren. Ook de beide buitenboordmotoren waren intact.

Men neemt aan dat de boot al enkele maanden op drift is en de authoriteiten menen dat de boot gewoon is los geslagen van een kade ergens.

Kennelijk heeft de eigenaar in dat scenario geen moeite gedaan om aangifte te doen van vermissing.

Update: wie interesse heeft in de Bermuda-driehoek kan vandaag 22-7-2007 op het Belgische net Canvas terecht voor een documentaire. Begint om 21u05, zorg dat u niet verdwijnt...

 

Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden