Pole roads, een Engelse titel voor dit artikeltje want 'palenweg' klinkt nu eenmaal niet zo cool. Het woord 'boomstammenspoorlijn' dekt waarschijnlijk iets beter de lading. Pole roads werden vroeger gebruikt door houthakkers. Omdat bijna al het benodigde materiaal voor de bouw al ter plekke in het bos aanwezig was kon er relatief snel en goedkoop een soort van 'spoorweg' gebouwd worden.
 



Voor de bouw van een pole road werd een ruim acht meter breed pad geëgaliseerd en vrijgemaakt van bosjes en stronken. Op een harde ondergrond werden de boomstamrails direct op de grond gelegd. Bij een zachte ondergrond werden dwarsliggers gebruikt met een onderlinge afstand van twee à drie meter. Bij de eerste pole roads lagen er korte dwarsliggers onder één stam en niet onder de gehele breedte van het spoor zodat er in het midden een goed looppad voor de trekdieren overbleef.



De boomstamrails bleven op hun plaats liggen doordat aan weerszijden stokken en palen de grond ingeslagen werden. Een werkploeg van zes man kon per dag zo'n honderd tot honderdvijftig meter spoor aanleggen, afhankelijk van hoe bochtig het traject was. Zelden waren pole roads langer dan vier kilometer.



In eerste periode werden paarden en ossen gebruikt als trekkracht om de gekapte boomstammen uit het bos te transporteren. Bij hellingen naar beneden werd gebruik gemaakt van de zwaartekracht en werden de karren onder controle gehouden door remmen die bediend werden door een mens, de zogenaamde 'brakeman'.



In latere periode zette men allerlei stoomlocomotieven en andere machines in en op het laatst reden er aangepaste trucks uit Wereld Oorlog 1 met hun enorme stalen wielen over de boomstammenspoorlijnen. Pole roads werden gebruikt door houtkapbedrijven tot in de jaren 1930.



stoerecurry: Wat zal dat een kleine levensspanne hebben, ik kan me voorstellen dat die boomstammen binnen twee jaar dermate ver weggerot zijn dat je er niet meer overheen kunt rijden.
En wat zonde voor al die bomen.
Most people do not listen with the intent to understand, they listen with the intent to reply.
Op 23-01-2014 9:12:46 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
psixty4:
stoerecurry:
Wat zal dat een kleine levensspanne hebben, ik kan me voorstellen dat die boomstammen binnen twee jaar dermate ver weggerot zijn dat je er niet meer overheen kunt rijden.
En wat zonde voor al die bomen.

Slijtage van de stammen was een groter probleem. Versleten boomstammen werden vervangen door nieuwe, bomen genoeg in een houthakkersbos. De oude werden opgeladen en afgevoerd richting houtzagerij.
It's all a figment of imagination!
Op 23-01-2014 9:35:45 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
stoerecurry: Slijtage? Dat kan ik me niet voorstellen.
Hoe bedoel je slijtage, dat een boomstam in elkaar word gedrukt oid?
Erg leuk artikel trouwens
Most people do not listen with the intent to understand, they listen with the intent to reply.
Op 23-01-2014 9:38:21 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
psixty4:
stoerecurry:
Slijtage? Dat kan ik me niet voorstellen.
Hoe bedoel je slijtage, dat een boomstam in elkaar word gedrukt oid?

Slijtage aan de toplaag van de stammen, daar waar de flenzen van de wielen de stam raken. Zie hoeveel vezels er naast liggen.

It's all a figment of imagination!
Op 23-01-2014 9:56:25 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
lm: Hoelang bleef een dergelijke 'palenweg' liggen? Ik kan me voorstellen dat een dergelijke constructie van tijdelijke aard is, voor enkele seizoenen. Interessant artikel en mooie foto's!
Don't take life so seriously, it's not like you're going to get out alive.
Op 23-01-2014 10:14:43 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
hugo: Slippery when wet?
DansFans: je dance, donc je suis.
Op 23-01-2014 10:16:59 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
psixty4:
lm:
Hoelang bleef een dergelijke 'palenweg' liggen? Ik kan me voorstellen dat een dergelijke constructie van tijdelijke aard is, voor enkele seizoenen. Interessant artikel en mooie foto's!

Er is niet veel info op het net over die pole roads, zo'n beetje alles wat ik kon vinden heb ik verwerkt in het artikeltje. Ik vermoed dat je gelijk hebt dat ze tijdelijk waren. Waarschijnlijk werden de pole roads weer opgeruimd als ze klaar waren met hout kappen in een stukje bos.


(bericht gewijzigd op 23/1/2014 10:36)
It's all a figment of imagination!
Op 23-01-2014 10:33:50 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
psixty4:
hugo:
Slippery when wet?

Waarschijnlijk wel. Zoiets als een trein op ijzeren rails waar natte bladeren op liggen.
It's all a figment of imagination!
Op 23-01-2014 10:35:49 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
lm:
psixty4:
hugo:
Slippery when wet?

Waarschijnlijk wel. Zoiets als een trein op ijzeren rails waar natte bladeren op liggen.


Vandaar, NS wil niet breken met een traditie ....
Don't take life so seriously, it's not like you're going to get out alive.
Op 23-01-2014 10:42:18 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
satijn: Misschien heb ik er over gelezen, maar waar bevinden wij ons in dit verhaal?
In de USA, aan de zwarte medemensen te zien??
Op 23-01-2014 10:58:14 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
psixty4:
satijn:
Misschien heb ik er over gelezen, maar waar bevinden wij ons in dit verhaal?
In de USA, aan de zwarte medemensen te zien??

Inderdaad USA.
De eerste zin van het stukje was oorspronkelijk:

Pole roads, een Amerikaanse titel voor dit artikeltje

Maar de taalpolitie van de redactie heeft dat 'verbetert' naar Engelse.


(bericht gewijzigd op 23/1/2014 11:8)
It's all a figment of imagination!
Op 23-01-2014 11:04:51 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
psixty4:
satijn:
Misschien heb ik er over gelezen, maar waar bevinden wij ons in dit verhaal?
In de USA, aan de zwarte medemensen te zien??

Inderdaad USA.
De eerste zin van het stukje was oorspronkelijk:

Pole roads, een Amerikaanse titel voor dit artikeltje

Maar de taalpolitie van de redactie heeft dat 'verbetertd' naar Engelse.


(Omdat Amerikaans geen taal is.)
Is it electrickery?
Op 23-01-2014 11:49:43 | Kudos: 3 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
stoerecurry: Touche.
Most people do not listen with the intent to understand, they listen with the intent to reply.
Op 23-01-2014 12:04:16 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
chriske: 'k vind dat toch een goed systeem want hier lieten ze de rubberindustrie nog met rust en volgens mij deden ze recyclage van de versleten boomstammen voor een warm vuurke in de toen nog erg barre winters
Change the being by being the change
Op 23-01-2014 13:41:11 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
satijn:
chriske:
'k vind dat toch een goed systeem want hier lieten ze de rubberindustrie nog met rust en volgens mij deden ze recyclage van de versleten boomstammen voor een warm vuurke in de toen nog erg barre winters

Die nu teruggekeerd zijn (die winters hé ! ;-)
Op 23-01-2014 14:43:55 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
satijn:
Emie :
psixty4:
satijn:
Misschien heb ik er over gelezen, maar waar bevinden wij ons in dit verhaal?
In de USA, aan de zwarte medemensen te zien??

Inderdaad USA.
De eerste zin van het stukje was oorspronkelijk:

Pole roads, een Amerikaanse titel voor dit artikeltje

Maar de taalpolitie van de redactie heeft dat 'verbetertd' naar Engelse.


(Omdat Amerikaans geen taal is.)

Je hebt gelijk, maar blijkbaar is er voor sommigen een zeer groot verschil tussen Engels en Amerikaans. Wij horen dat ook natuurlijk,maar ik had eens een Waalse collega die zei Engels vrij goed te begrijpen maar geen snars verstond van wat Amerikanen vertelden.
Op 23-01-2014 14:46:24 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
stoerecurry: America is ook erg groot he, ik kan me voorstellen dat ze dar erg uiteenlopende dialecten hebben.
Most people do not listen with the intent to understand, they listen with the intent to reply.
Op 23-01-2014 14:52:41 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
chriske:
satijn:
....maar ik had eens een Waalse collega die zei Engels vrij goed te begrijpen maar geen snars verstond van wat Amerikanen vertelden.


die moet dan ook duchtig vertalen in zijn kopke hé satijntje
Change the being by being the change
Op 23-01-2014 14:54:50 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
satijn:
chriske:
satijn:
....maar ik had eens een Waalse collega die zei Engels vrij goed te begrijpen maar geen snars verstond van wat Amerikanen vertelden.


die moet dan ook duchtig vertalen in zijn kopke hé satijntje

Inderdaad!
Hij wilde ook persé Nederlands tegen mij praten om de taal te leren. Ik praatte ook in't Frans tegen hem en dan lachte hij me soms uit (om me te ontmoedigen, denk ik , zodat hij terug tegen mij Nederlands kon praten, begrijp je?)
Maar over lachen gesproken, wanneer hij in't Engels begon , was het pas echt gieren!!
Voor de rest : een hele toffe Pé!
Op 23-01-2014 15:23:08 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
freddy-:
satijn:
chriske:
satijn:
....maar ik had eens een Waalse collega die zei Engels vrij goed te begrijpen maar geen snars verstond van wat Amerikanen vertelden.


die moet dan ook duchtig vertalen in zijn kopke hé satijntje

Inderdaad!
Hij wilde ook persé Nederlands tegen mij praten om de taal te leren. Ik praatte ook in't Frans tegen hem en dan lachte hij me soms uit (om me te ontmoedigen, denk ik , zodat hij terug tegen mij Nederlands kon praten, begrijp je?)
Maar over lachen gesproken, wanneer hij in't Engels begon , was het pas echt gieren!!
Voor de rest : een hele toffe Pé!

wat mij dn weer doet denken.. in nederland, althans waar ik woon (groningen) zeggen we toffe peer. jullie toffe Pé?! waar zit 'm dat verschil in en waarom en wie en hoe enzo
iemand?

(bericht gewijzigd op 23/1/2014 17:28)
Op 23-01-2014 17:28:36 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
freddy-:
satijn:
chriske:
satijn:
....maar ik had eens een Waalse collega die zei Engels vrij goed te begrijpen maar geen snars verstond van wat Amerikanen vertelden.


die moet dan ook duchtig vertalen in zijn kopke hé satijntje

Inderdaad!
Hij wilde ook persé Nederlands tegen mij praten om de taal te leren. Ik praatte ook in't Frans tegen hem en dan lachte hij me soms uit (om me te ontmoedigen, denk ik , zodat hij terug tegen mij Nederlands kon praten, begrijp je?)
Maar over lachen gesproken, wanneer hij in't Engels begon , was het pas echt gieren!!
Voor de rest : een hele toffe Pé!

wat mij dn weer doet denken.. in nederland, althans waar ik woon (groningen) zeggen we toffe peer. jullie toffe Pé?! waar zit 'm dat verschil in en waarom en wie en hoe enzo
iemand?

Vlamingen en Nederlanders, gescheiden door dezelfde taal.
Is it electrickery?
Op 23-01-2014 18:05:29 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
lifetime:
stoerecurry:
America is ook erg groot he, ik kan me voorstellen dat ze dar erg uiteenlopende dialecten hebben.


De grote van een land zegt niet zoveel in deze! Kijk eens (luister eens) in (het kleine) Nederland rond.
Live kost Time
Op 23-01-2014 18:22:41 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
satijn: Toffe Peer of Toffe Pé:

Gevonden op 'goeievraag.be' :

De oorsprong ligt in de stad Amsterdam. De Amsterdamse taal, oftewel het Mokums, kent veel woorden die uit het Jiddisch (Joodse taal) en uit het Bargoens (dieventaal) komen. De uitdrukking "toffe peer" is een samenstelling van twee van zulke woorden. Het Jiddische woord tof betekent goed, fijn. Het Bargoense woord peer betekent kerel, vent.

In Vlaanderen lopen veel heerschappen rond die Peter of Pierre heten en die wij soms gemakkelijkheidshalve 'Pé' noemen. Misschien vandaar de verbastering in Vlaanderen van 'Peer' naar 'Pé'.

PS : een 'Pé' in Vlaanderen is ook een wortel.
(bericht gewijzigd op 23/1/2014 18:27)
Op 23-01-2014 18:27:01 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
freddy-:
satijn:
Toffe Peer of Toffe Pé:

Gevonden op 'goeievraag.be' :

De oorsprong ligt in de stad Amsterdam. De Amsterdamse taal, oftewel het Mokums, kent veel woorden die uit het Jiddisch (Joodse taal) en uit het Bargoens (dieventaal) komen. De uitdrukking "toffe peer" is een samenstelling van twee van zulke woorden. Het Jiddische woord tof betekent goed, fijn. Het Bargoense woord peer betekent kerel, vent.

In Vlaanderen lopen veel heerschappen rond die Peter of Pierre heten en die wij soms gemakkelijkheidshalve 'Pé' noemen. Misschien vandaar de verbastering in Vlaanderen van 'Peer' naar 'Pé'.

PS : een 'Pé' in Vlaanderen is ook een wortel.

goed antwoord, satijn!
dank jewel
Op 23-01-2014 19:01:42 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
rob: Niks met palen wegen te maken maar wel indrukwekkend.

Op 23-01-2014 19:02:10 | Kudos: 2 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Veteo: Prachtige ouwe praktijken.
Mooi om daar fullspeed overheen te raggen.
Alleen het inhalen wordt wat moeilijk..
You don't know what you've got until it's gone...
Op 23-01-2014 19:37:25 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
hugo:
freddy-:
satijn:
Toffe Peer of Toffe Pé:

Gevonden op 'goeievraag.be' :

De oorsprong ligt in de stad Amsterdam. De Amsterdamse taal, oftewel het Mokums, kent veel woorden die uit het Jiddisch (Joodse taal) en uit het Bargoens (dieventaal) komen. De uitdrukking "toffe peer" is een samenstelling van twee van zulke woorden. Het Jiddische woord tof betekent goed, fijn. Het Bargoense woord peer betekent kerel, vent.

In Vlaanderen lopen veel heerschappen rond die Peter of Pierre heten en die wij soms gemakkelijkheidshalve 'Pé' noemen. Misschien vandaar de verbastering in Vlaanderen van 'Peer' naar 'Pé'.

PS : een 'Pé' in Vlaanderen is ook een wortel.

goed antwoord, satijn!
dank jewel

Vlamingen houden het liever ko
DansFans: je dance, donc je suis.
Op 23-01-2014 20:14:44 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
satijn:
hugo:
freddy-:
satijn:
Toffe Peer of Toffe Pé:

Gevonden op 'goeievraag.be' :

De oorsprong ligt in de stad Amsterdam. De Amsterdamse taal, oftewel het Mokums, kent veel woorden die uit het Jiddisch (Joodse taal) en uit het Bargoens (dieventaal) komen. De uitdrukking "toffe peer" is een samenstelling van twee van zulke woorden. Het Jiddische woord tof betekent goed, fijn. Het Bargoense woord peer betekent kerel, vent.

In Vlaanderen lopen veel heerschappen rond die Peter of Pierre heten en die wij soms gemakkelijkheidshalve 'Pé' noemen. Misschien vandaar de verbastering in Vlaanderen van 'Peer' naar 'Pé'.

PS : een 'Pé' in Vlaanderen is ook een wortel.

goed antwoord, satijn!
dank jewel

Vlamingen houden het liever ko

inder
Op 24-01-2014 7:30:43 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
chriske:
rob:
Niks met palen wegen te maken maar wel indrukwekkend.



knappe film, mooi dat de maker op 't einde zegt dat we niet mogen vergeten waar al die plrachtige planken vandaan komen nl van die oeroude machtige bomen....echt een goede reportage uit 1947 ! goe gevonden Rob
Change the being by being the change
Op 24-01-2014 8:37:09 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
hugo: Er worden door vergunninghouders tegenwoordig nog steeds decennia geleden gezonken stammen opgedoken en verwerkt. (Deadhead logging)
DansFans: je dance, donc je suis.
Op 24-01-2014 11:10:30 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
A3aan v.d.B.:
Goed blog psixty4 Leuke reacties!
Denkt, aleer gij doende zijt, en doende, denkt dan nog. (Guido Gezelle)
Op 24-01-2014 16:21:25 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Olav: Nou we het toch over oude sporen hebben....

Als in het Kennedy Space Centre in Miami een ruimtemissie wordt voorbereid, dan komen motoren, satellieten en zonnepanelen uit de hele Verenigde Staten. Het Jet Propulsion Laboratory in Californië bijvoorbeeld ligt duizenden kilometers van Cape Canaveral en het spoor is nog altijd het beste vervoermiddel voor zware, peperdure en kwetsbare delen zoals de raketmotoren die hier worden gemaakt.

Over de hele afstand moet het spoor, de bruggen, de tunnels en de onderdoorgangen geschikt zijn voor deze transporten. En net als in Europa heeft de VS "normaalspoor", met een spoorwijdte van 1435 mm.

Waar komt die 1435 mm. vandaan? De eerste locomotief van Stephenson had die spoorbreedte al, maar hij vond hem niet uit. Hij gebruikte gewoon de al bestaande spoorbreedte van de kolenmijnen. Paardentractie dus.

Die paardentractie was veel ouder dan het spoor. In oude Romeinse wegen werden twee langsgroeven aangebracht, die de wielen van de strijd- en transportwagens "in het spoor" hielden. Die sporen lagen 1435 mm. van elkaar, want waar twee paarden doorheen konden, kon ook de getrokken wagen door. Simpel. Standaard.

Zo worden de nieuwste ruimtetelescoopspiegels en zwaarste raketmotoren door iets heel ouds in hun omvang begrenst: door twee Romeinse paardenkonten.
(bericht gewijzigd op 26/1/2014 22:46)
Op 26-01-2014 22:46:03 | Kudos: 5 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
A3aan v.d.B.:

Een plus voor jouw post Olav!
Denkt, aleer gij doende zijt, en doende, denkt dan nog. (Guido Gezelle)
Op 26-01-2014 22:51:04 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
SJ-o: Mooie voertuigen
Op 29-01-2014 11:31:03 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2017Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden