Iedereen heeft er een hekel aan en iedereen noemt het een 'stoplicht'. Maar als het groen is noem je het geen 'doorrijdlicht'. Officieel is het een driekleurig verkeerslicht. Waar komen die drie kleuren: rood, geel (amber-geel is de juiste benaming) en groen eigenlijk vandaan? Rood is de kleur van gevaar, geel is een opvallende kleur die staat voor: OPLETTEN! en groen is een veilige kleur. 

Het gebruik van lichten, om duidelijk te maken of er gestopt moet of doorgereden mag worden, stamt uit de vroege jaren van de spoorwegen. Helemaal in het begin gebruikten ze daar groen als stopkleur en bij wit mocht er doorgereden worden. Dit leverde af en toe problemen op als machinisten een straatlamp aanzagen voor een seinlamp. Vandaar dat ze al vrij snel overgegaan zijn naar rood voor stoppen en groen voor doorrijden.

Het eerste verkeerslicht voor wegverkeer werd in december 1868 in Londen in bedrijf gesteld. Het was tweekleurig: rood en groen, en werd ter plekke bediend door een politieagent. De lampen die destijds gebruikt werden waren gaslampen en helaas een maand later, begin januari 1869, was er een gasexplosie aan de installatie waarbij een agent het leven liet. Dit betekende het voorlopige einde van het verkeerslicht in het straatbeeld.

Jaren later, met de komst van elektrisch licht, maakte het verkeerslicht een comeback. Het eerste elektrische verkeerslicht ter wereld stond vanaf augustus 1914 op een kruising in Cleveland (V.S.) en had alleen de kleuren rood en groen. Pas vanaf 1920 werd het driekleurig verkeerslicht ingevoerd. Detroit (V.S.) was de stad waar men voor het eerst te maken kreeg met de tussenkleur geel/oranje. Tegenwoordig is het 'stoplicht' (driekleurig verkeerslicht) niet meer weg te denken uit het moderne verkeersbeeld.

ROOD: In de auto- en motorracerij gebruiken ze al vanaf het begin, in 1899, gekleurde vlaggen om signalen aan de rijders te geven. De betekenis van die kleuren komt overeen met de kleuren in een verkeerslicht. Zie je als rijder op de baan de rode vlag dan is dat een teken dat het circuit gesloten is voor al het verkeer, de wedstrijd is onderbroken. Je moet snelheid verminderen en in heel rustig tempo de baan verlaten. Als je op straat het rood in het verkeerslicht ziet dan MOET je stoppen, eigenlijk word je buiten het verkeer gesteld en je mag zolang het licht op rood staat niet meedoen.

GEEL: Voor coureurs is dit een teken voor gevaar op of vlak naast de baan. Rijders moeten snelheid minderen en voorbereid zijn om te stoppen. Inhalen is verboden. De kleur geel (koningsgezinde Nederlanders noemen het oranje) in het verkeerslicht betekent: Je MOET stoppen, tenzij stoppen redelijkerwijs niet meer mogelijk is. En het betekent niet, zoals veel mensen ten onrechte wel denken, dat je nog extra gas bij moet geven om te proberen het nog te halen.

GROEN: Als voor auto- en motorsporters de groene vlag gezwaaid wordt dan mag er weer gas gegeven worden. Het circuit is weer geopend voor de rijders na een ongevalssituatie. De baan is weer vrij en inhalen is toegestaan. Als een verkeerslicht op groen gaat dan mag men in België doorrijden, in Nederland is het verplicht om door te gaan. Wel even goed naar rechts en links kijken voordat je gaat, want er kan vanaf de andere kant altijd een lomperik door rood rijden.

BLAUW: Wie als rijder meedoet aan een race en niet snel genoeg is die krijgt de blauwe vlag te zien als de koploper(s) die rijder op een ronde gaan zetten. De langzamere deelnemer moet moet zo spoedig mogelijk ruimte maken om de snellere rijder(s) te laten passeren, deze rijder(s) mogen niet gehinderd worden. In het verkeerslicht kennen we geen blauwe lamp maar je hebt er in het verkeer wel mee te maken, denk maar aan de blauwe zwaailamp op de politie, brandweer- en ziekenauto's. Het idee is hetzelfde; je moet maken dat je aan de kant gaat, maar hou het vooral veilig voor jezelf. Je hebt er namelijk niets aan als je uitwijkt voor een ambulance en je knalt daardoor zelf tegen een bus of vrachtauto aan.

Tot slot nog even over de zwart met wit geblokte vlag  die deelnemers van auto- en motorraces zien als ze de finish passeren. De eerste keer dat het afvlaggen van een race met 'het zwart/wit geblokt' gefotografeerd werd was bij de Vanderbilt Cup race in New York, 1906. Waarom die vlag het geblokte patroon had is niet helemaal zeker, waarschijnlijk omdat een hoog contrast vlag opvallender is tegen de achtergrond van een menigte. Vooral als je bedenkt dat de eerste races op onverharde en dus stoffige ondergrond gereden werden (verminderd zicht van rijder). In het moderne wegverkeer hebben we ook met deze vlag te maken want als door ons navigatie systeem vriendelijk verteld wordt dat we onze bestemming bereikt hebben dan zien we in het schermpje 'het zwart/wit geblokt'.



chriske: toffe informatie, leuk om weten
Change the being by being the change
Op 11-02-2014 8:33:38 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
hugo: Geldt het aan bakboord ook?
DansFans: je dance, donc je suis.
Op 11-02-2014 9:03:16 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
stoerecurry:
Most people do not listen with the intent to understand, they listen with the intent to reply.
Op 11-02-2014 9:15:42 | Kudos: 3 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
lm: Even een waarschuwing voor eenieder die wel eens aan komt rijden bij knipperende verkeerslichten. Als de verkeerslichten bij een kruising tijdelijk buiten bedrijf zijn knippert een deel van de lichten oranje. 12 seconden voordat ze in bedrijf gaan gaan alle lichten knipperen. Vervolgens gaat alles ongeveer 4 seconden stil op oranje en aansluitend gaat de gehele kruising op rood om daarna met de regulering van het verkeer te beginnen. Dus kom je aanrijden bij een kruising waar alles knippert, let dan heel goed op! De flitspaal gaat namelijk ook aan, dus dat eerste rode licht levert je een bekeuring van 220 euro op plus 7 euro administratiekosten. Ik ben nog in beroep tegen deze flinke boete omdat ik dit waarschuwingssysteem heel onopvallend vind, en zeker bij een onoverzichtelijke kruising in het donker ga ik niet goed kijken of alle lampjes knipperen of maar een deel, ik let op wat die fietser gaat doen en of er nog meer verkeer aan komt. Op t moment dat ik er onderdoor ging zag ik in mijn ooghoek opeens rood licht. En wel ja, enkele weken later inderdaad zo'n mooie envelop van het CJIB
Don't take life so seriously, it's not like you're going to get out alive.
Op 11-02-2014 9:24:32 | Kudos: 2 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
stoerecurry: @lm, ik ben benieuwd hoe dat afloopt. (ik denk dat het CJIB zich erop beroept dat iedereen geacht word de regelgeving te kennen, maar toch hoop ik voor je dat dit niet het geval is)
Most people do not listen with the intent to understand, they listen with the intent to reply.
Op 11-02-2014 9:29:07 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
chriske: @Im....oh wat erg, want ja ik kan aannemen dat je voorzichtig was naar anderen toe en nu heb je dat aan je been....dank je voor de waarschuwing, toch spijtig voor jou en hoe gaat het aflopen...en zoals hierboven gezegd voor oranje moet je stoppen sorry
(bericht gewijzigd op 11/2/2014 9:40)
Change the being by being the change
Op 11-02-2014 9:36:15 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
lm: Ik heb maar alvast 227 euro gereserveerd... ik zal m vast gewoon moeten betalen maar er zomaar akkoord mee gaan zit niet in mn aard. Ze hebben 16 weken de tijd, dus eind mei/begin juni zullen we horen wat t OM er van vind. Ik laat t weten!
Don't take life so seriously, it's not like you're going to get out alive.
Op 11-02-2014 9:42:11 | Kudos: 2 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Lioness: Ik ga mijn taalgebruik gelijk aanpassen. Ik ben namelijk niet koningsgezind maar had het tot nu toe ook steeds over oranje..
And if it don’t feel good, what are you doing this for
Op 11-02-2014 9:44:00 | Kudos: 2 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Lioness: De nieuwste flitspalen staan nu toch altijd aan (24/7) ?
And if it don’t feel good, what are you doing this for
Op 11-02-2014 9:45:35 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
lm:
chriske:
@Im....en zoals hierboven gezegd voor oranje moet je stoppen sorry


Als je voor knipperend oranje gaat stoppen sta je heel lang stil! Maar voor oranje in een werkend verkeerslicht is het inderdaad stoppen als het mogelijk is. En in principe staan die dingen zo afgesteld dat de duur van het oranje licht exact de remtijd is bij de max snelheid die daar heerst.

Ik krijg dat oranje er niet uit, maar ben ook geen republikein dus laat maar zitten
Don't take life so seriously, it's not like you're going to get out alive.
Op 11-02-2014 9:49:53 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
lm:
Lioness:
De nieuwste flitspalen staan nu toch altijd aan (24/7) ?


Dat ligt aan de kruising, aan de drukte en de complexiteit van de kruising.
Don't take life so seriously, it's not like you're going to get out alive.
Op 11-02-2014 9:52:14 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
ThoTh:
ALLES IS WAAR
Op 11-02-2014 14:24:23 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
A3aan v.d.B.:
psixty4,
Denkt, aleer gij doende zijt, en doende, denkt dan nog. (Guido Gezelle)
Op 11-02-2014 15:26:11 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
psixty4: .

Duidelijk
Onduidelijk

It's all a figment of imagination!
Op 11-02-2014 18:11:27 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie : "Eugène pas op, het licht staat al op beige."
Is it electrickery?
Op 11-02-2014 18:29:05 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
chriske: tjien, wat doen kleurenblinden...
Change the being by being the change
Op 11-02-2014 18:55:42 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Picobyte: Oranje is remmen mits dat op een fatsoenlijke manier nog kan.
Knipperende verkeerslichten is kruising gebruiken volgens de borden en wegmarkeringen.
@lm:Een eventuele flitskast mag niet ingeschakeld zijn voor de verkeerslicht installatie een volledige lus heeft doorlopen.
De installatie moet eerst foutloos en volledig in bedrijf zijn,dus ik ben heel benieuwd wat er bij jou situatie is fout gegaan.

Op 11-02-2014 18:57:07 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
lm:
Picobyte:
Oranje is remmen mits dat op een fatsoenlijke manier nog kan.
Knipperende verkeerslichten is kruising gebruiken volgens de borden en wegmarkeringen.
@lm:Een eventuele flitskast mag niet ingeschakeld zijn voor de verkeerslicht installatie een volledige lus heeft doorlopen.
De installatie moet eerst foutloos en volledig in bedrijf zijn,dus ik ben heel benieuwd wat er bij jou situatie is fout gegaan.



Waar kan ik die informatie vinden? Ik ben heel benieuwd waar ze mee gaan komen over een paar maanden...
Don't take life so seriously, it's not like you're going to get out alive.
Op 11-02-2014 19:05:24 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
chriske:
tjien, wat doen kleurenblinden...

Bovenste lampje = stoppen. Onderste lampje = doorrijden. Middelste lampje = stoppen als dat redelijkerwijs mogelijk is.
Het kan dus ook gewoon zonder kleuren.
Is it electrickery?
Op 11-02-2014 19:25:38 | Kudos: 2 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Veteo:
chriske:
tjien, wat doen kleurenblinden...

Kleurenblinde coureurs kunnen een infonummer bellen voor de kleur van de vlag.
You don't know what you've got until it's gone...
Op 11-02-2014 20:07:15 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Olav: Het vrolijkste stoplicht hadden ze in de voormalige DDR: het beroemde "Ampelmänchen"

Op 11-02-2014 22:04:27 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
lm:

Nijntje!
Don't take life so seriously, it's not like you're going to get out alive.
Op 11-02-2014 22:15:52 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Olav: Even geen gekheid, de ISO 7010 regelt wereldwijd de signaalkleuren voor verkeers- en veiligheidsborden, lampen, lijnen, symbolen ...

Rood: gevaar, stop, noodstop, noodvoorziening.
Groen: veilig, start, vluchtweg, medische hulppost, hulptelefoon.
Geel: waarschuwing! Pas op!
Blauw: verplicht!
Oranje: onzichtbaar gevaar, kan plotseling risico opleveren!

Ook de vorm van een bord zegt iets:
Rond, wit met rood: verbod.
Driehoekig: pas op!
Rond, blauw met wit: gebod
Rechthoekig, groen met wit: veiligheidssymbool

Afzettingen, waarschuwingslinten, paaltjes, markeringen en lijnen:
Geel - zwart: verboden doorgang!
Rood - wit: pas op!
Op 11-02-2014 22:17:44 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
DeSchaduw: Een stoplicht bestaat overigens ook in de wegenverkeerswetgeving, en wie daar door heen rijdt heeft altijd een aanrijding.
Het zit namelijk op een politiewagen gemonteerd.
Ik zeg wat ik denk. Daarom ben ik vaak stil.
Op 11-02-2014 22:20:11 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Dutchdl: In China werd ooit geexperimenteerd met andere kleuren. Omdat het communistische rood natuurlijk nooit geassocieerd mocht worden met stoppen en meer aan vooruitgang deed denken dachten de partijleider s dat de kleuren omgedraaid moesten worden. Aldus geschiedde.

Alleen jammer dat er niet genoeg pecunia was om alles te vernaderen wat natuurlijk tot de niet zo denkbeeldige ongelukken leidde.

Aldus een oud-broodje aap verhaal :-)

Wel waar is dat de partijtop dit ooit wilde, maar er later vanaf is gestapt.
(bericht gewijzigd op 12/2/2014 1:43)
Si le vin te gêne dans ton travail, supprime le travail.
Op 12-02-2014 1:39:11 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Bontevogel:
Knipperende seinen zijn een crime.
In mijn werkomgeving heb ik ze ook, knipper geel ( bezet spoor ).
Knipper groen ( je gaat wisselen ). Knipper rood ( je komt op onbewaakt spoor ). En alle varianten op deze seinen..
Het is een crime...
Bovendien is door rood rijden een boete van 3200 euro ontvangen.
Op 12-02-2014 16:44:09 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
ThoTh:
ALLES IS WAAR
Op 12-02-2014 18:55:33 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
stoerecurry:
Bontevogel:

Knipperende seinen zijn een crime.
In mijn werkomgeving heb ik ze ook, knipper geel ( bezet spoor ).
Knipper groen ( je gaat wisselen ). Knipper rood ( je komt op onbewaakt spoor ). En alle varianten op deze seinen..
Het is een crime...
Bovendien is door rood rijden een boete van 3200 euro ontvangen.

Krijg je die boete als prive persoon?
Most people do not listen with the intent to understand, they listen with the intent to reply.
Op 12-02-2014 19:12:24 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Bontevogel:
stoerecurry:
Bontevogel:

Knipperende seinen zijn een crime.
In mijn werkomgeving heb ik ze ook, knipper geel ( bezet spoor ).
Knipper groen ( je gaat wisselen ). Knipper rood ( je komt op onbewaakt spoor ). En alle varianten op deze seinen..
Het is een crime...
Bovendien is door rood rijden een boete van 3200 euro ontvangen.

Krijg je die boete als prive persoon?


Ja.
Je bent in dienst.
Vergelijk het maar met een Taxi chauffeur in loon dienst.
(bericht gewijzigd op 14/2/2014 19:19)
Op 14-02-2014 19:18:35 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2017Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden