Matrixliefhebbers, er is nieuws! De echte wereld versie van de stalen pin in het achterhoofd komt weer een stapje dichterbij. Emotiv Systems, een Australisch bedrijf kwam recentelijk met een draadloos hersenbestuurbaar apparaat.

Het toestel wordt gebracht als een helm met sensoren die de hersenactiviteit meet. Op basis van wat er zich in het hoofd afspeelt zal de aangesloten software reageren. Dat kan een spel zijn, maar in de toekomst ook allerlei andere soorten software. De vondst staat nog in de kinderschoenen maar mind control werd vorig jaar door een groot bedrijf als Hitachi binnen de 5 jaar op de commerciële markt verwacht.

De hersenhelm
De hersenhelm
( De hersenhelm. Crashbestendig? )

Matrix van binnenkort?
Mogelijk bent u bekend met het spel Second Life; een soort veredelde chatbox waarin men door een 3D-wereld loopt die bij momenten als levensecht wordt geinterpreteerd. De keurige huisvrouwtjes of zakenmannen die zonder weten van hun partner anderen het hoofd op hol brengen, of cybersexen en pikante foto's rondsturen, zijn een groot deel van de bevolkers. Een ander deel zijn diegenen die lui worden van het spel; een actieve geest in een niet-actief lichaam, Decimus Iunius Juvenalis draait zich even in het graf om.

Mensen kunnen in de gehypte virtuele wereld allerlei leuke dingen doen en kopen; niet zo gek dat minstens één derde van de spelers nu al verslaafd zijn geworden aan het tweede leven waarin ze in seconden kunnen vliegen en teleporteren naar waar ze maar willen. Dat men een eigen (veeeeel mooier) uiterlijk kan scheppen is natuurlijk ook handig meegenomen; niets zo vervelend als een lichaam dat niet past bij het zelfbeeld.

Mooie vrouwen in SL; vatbaar voor mooie woorden
( Alleen maar mooie mensen in SL. Wel zo makkelijk. )

Neemt u een sprongetje van enkele jaren en stelt u zich Second Life voor met een helm als die van Emotiv Systems. Niet de versie die nu gepresenteerd wordt, maar eentje die naast signalen kan scannen er ook naar de hersenen kan sturen; de logische volgende stap. Ondertussen zullen mensen ook al gewoon met elkaar kunnen praten, VoiP wordt heel binnenkort in het spel geintegreerd. Mogelijk is het bewegen van de lippen in de toekomst niet eens meer nodig en zal praten met dit soort toestellen (die steeds kleiner zullen worden) een soort van telepathie geworden... Wie weet...

Ziet u ze al zitten, de personen die (net zoals nu al gebeurt) meer tijd aan het tweede leven besteden dan aan het eerste? Die hun echte leven, sociale leven en relaties verwaarlozen of verbreken omdat het pixelgras aan de andere kant van de pixelberg groener is? Maanden werken voor bedragen die groot lijken maar eigenlijk niets voorstellen? Een enkeling, aan de top van de piramide, die de jackpot haalt.

Waar Second Life nu al voor problemen zorgt; verslaving, relatieproblemen, scheidingen, stalkers, beeldvervorming zijn er niet vreemd bij; zullen deze mindhelmen en diens toekomstige opvolgers voor een nieuwe dimensie zorgen. Hoe diep is the rabbit hole? Heden ten dage zijn we al zover dat er bureau's zijn die mensen begeleiden met Second Life-verslaving en relatie- en levensproblemen op basis van het 'spel'.

De grote vraag?
Inderdaad, een blog met een vraag. Waar denkt u dat het naartoe gaat met dit soort ontwikkelingen. Spreken we van een technische doos van Pandora?Kan de mens in zijn algemeenheid zijn eigen hersenen aan? Kunt u ze aan?

Update: Alweer een nieuwe ontwikkeling en een nieuwe gedachtenlezer op de markt. De BCI, oftwel Brain Computer Interface, doet zijn intrede. 5 Jaar wachten? Nee hoor, the time is now.

Update 6-4-2008: Ook Emotiv gaat vooruit. Binnen het jaar is de spelbesturing met neuroheadset klaar en kunt u er olijk mee gamen.

 

TISWEERDRUKOPTW: zie ook http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?grens=1804 , Gamen met hersenimpulsen.

(bericht gewijzigd op 8-4-2008 10:24:01)
't is weer druk op 't werk. Jaja.
Op 08-04-2008 10:23:02 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2016Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden