Sporten is goed voor je, al moet je het natuurlijk ook weer niet overdrijven. Sporten is leuk om te doen en veel mensen mogen graag toekijken terwijl anderen sporten. Sport is ook heel actueel: de Olympische winterspelen zijn in volle gang en de Nederlandse schaatsers en schaatssters slepen de ene medaille na de andere binnen. Het erepodium is haast te klein, zo goed zijn we. Pardon, we? Daar trekken wij toch even de wenkbrauwen op. Iets wat ons hooglijk verwondert is die massale trots op andermans prestaties, die we ook zien bij andere sportevenementen en dan vooral als het nationaal voetbalelftal gewonnen heeft. 

'Onze jongens en meisjes', wat zijn ze goed en wat zijn we trots dat wij toevallig in hetzelfde land wonen als deze cracks. 

Wij kunnen er met ons verstand niet bij. Wat nou trots? Wij zaten massaal op de bank met chips en cola of ander lekkers, terwijl er op het scherm het ene persoonlijke record na het andere sneuvelde. Trots is in onze ogen een emotie die past na het leveren van een prestatie. Let wel: na het zélf leveren van een prestatie. We zijn toch ook niet trots als de loodgieter de lekkende gootsteen heeft gerepareerd? Dat is verdorie zijn vak, daar wordt hij voor betaald. Ja oké, het was een heel moeilijke reparatie. Zo'n geval had de loodgieter nog niet eerder gehad. Poehee, hij zweette ervan. 



Zelfs de allerbeste loodgieter heeft nog nooit vanwege het uitoefenen van zijn beroep een erepodium mogen beklimmen, laat staan dat half het land de vlag uithing omdat dit toch maar mooi onze loodgieter was, uit ons land!  

Het zit hoog, vandaar dat we het ons ook op Facebook afvroegen. Een van de reacties luidde: "Ik vraag me ook altijd af waarom ik precies zou moeten willen meekrijgen hoe hard iemand kan rennen/fietsen/schaatsen/etc. Wat voegt dat precies toe aan míjn leven?" Goeie vraag, als je 't ons vraagt. Sportliefhebbers (dat zijn mensen die graag naar sport kijken terwijl ze zitten te eten) zijn altijd vaag in hun antwoord, zo is ons gebleken. "Het is toch gewoon gaaf. Het zijn wel onze jongens. Ja, ik vind dat gewoon mooi. Ik ben daar trots op. Doe het ze maar eens na. Het is gewoon een gevoel." 

Ja, ook wij zagen Irene Wüst goud winnen, er was geen ontkomen aan. Zeker: knap werk, we doen het haar niet na en we gunnen haar het allerbeste. Maar dat heeft met trots niets te maken. De vraag blijft dus staan: waarom zou je trots zijn op andermans prestatie? 
lm: Voor de Olympische Spelen geldt dat van oudsher de sporters hun land/stad vertegenwoordigen. In de Griekse tijd komen we hele lofdichten op Olympische kampioenen tegen samen met standbeelden etc. De Olympisch kampioen werd in de eigen stad gehuldigd en de hele stad was super trots op zijn prestatie en zijn persoon. En omdat deze sporter zijn stad vertegenwoordigde straalde zijn persoonlijke succes ook af op zijn stad en stadsgenoten. En dat is nu nog steeds zo. Team NL vertegenwoordigd Nederland en op de Spelen hebben ze het qua schaatsen bijzonder goed gedaan, dus Nederland heeft het goed gedaan.
De loodgieter doet inderdaad zijn werk en feitelijk doet een professionele sporter dat ook. Maar vanwege dat fenomeen van vertegenwoordiging, wat al zo oud is als de eerste Spelen, doen de sporters hun werk namens Nederland, iets wat we niet van de loodgieter kunnen zeggen. Maar wel weer van bijvoorbeeld de militairen, waar we ook spreken over 'onze jongens en meisjes'. En van ambassadeurs en diplomaten, omdat ze ons land vertegenwoordigen.
Don't take life so seriously, it's not like you're going to get out alive.
Op 19-02-2014 8:41:21 | Kudos: 3 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
psixty4: Ben toch wel benieuwd hoe wij, Nederlanders, het er vanaf zouden brengen als er een internationaal kampioenschap loodgieten zou bestaan.

It's all a figment of imagination!
Op 19-02-2014 9:07:47 | Kudos: 2 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gio:
psixty4:
Ben toch wel benieuwd hoe wij, Nederlanders, het er vanaf zouden brengen als er een internationaal kampioenschap loodgieten zou bestaan.


Er bestaat al een soort internationaal kampioenschap loodgieten alleen noemen we dat 'watermanagement'.
De oude Atheense filosofen zeiden het al: niet 'goden' maar natuurwetten geven de wereld vorm!
Op 19-02-2014 9:45:07 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
nupeet:
psixty4:
Ben toch wel benieuwd hoe wij, Nederlanders, het er vanaf zouden brengen als er een internationaal kampioenschap loodgieten zou bestaan.


Gio:
psixty4:
Ben toch wel benieuwd hoe wij, Nederlanders, het er vanaf zouden brengen als er een internationaal kampioenschap loodgieten zou bestaan.


Er bestaat al een soort internationaal kampioenschap loodgieten alleen noemen we dat 'watermanagement'.

Mijn vader zou die op zijn sloffen gewonnen hebben, old school dan wel te verstaan, van die moderne dingen ( cv's en zo) begreep of wilde hij niet veel begrijpen, heb nog steeds zijn gietlepel.
Unity in the Heart of Diversity
Op 19-02-2014 9:59:19 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Danyel: Als de volgende spelen nou ook het koekhappen, zwartepieten en zeiken over het weer een olympisch nummer worden, zijn 'we' helemaal niet meer te verslaan op de medaillespiegel...
Op 19-02-2014 10:00:47 | Kudos: 2 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
hugo: Zouden het niet vooral mensen zijn die in hun eigen leven zelf weinig bevrediging & prestatie vinden, die zich via projectie wat willen identificeren met die van anderen?
Ik haal meer bevrediging (excuseer het woord) uit kleine eigen prestaties, dan uit uren tv kijken.
(Wat ik dan ook al jaaaren niet meer doe.)
DansFans: je dance, donc je suis.
Op 19-02-2014 10:09:49 | Kudos: 2 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
denker: Hoe goed en trots we op deze sporters mogen/kunnen zijn zal de toekomst uitwijzen.
Op 19-02-2014 10:10:32 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
denker:
Hoe goed en trots we op deze sporters mogen/kunnen zijn zal de toekomst uitwijzen.

De vraag is waarom we überhaupt trots zouden moeten zijn terwijl we zelf niks gepresteerd hebben.
@lm: ik woon in Nederland en voel me op geen enkele manier verbonden met die sporters. Ze wonen toevallig in hetzelfde land, meer niet. Er is helemaal geen 'we'.
Is it electrickery?
Op 19-02-2014 10:35:36 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie : Ik stel voor dat sportliefhebbers de juiste woorden gaan kiezen: "Ik ben blij dat zij gewonnen hebben."
Is it electrickery?
Op 19-02-2014 10:38:49 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Meneer Glimlach: Wat mooi, de spijker op zijn kop!

Ik ben trots op ons blog hierover op GW, of wacht...
Wie weet tegenwoordig nog wat waar is?
Op 19-02-2014 11:31:39 | Kudos: 3 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Nickname: Ik denk dat we daar trots op mogen zijn. Als 'we' zoveel winnen betent dat wat. Het land dat wint laat zien dat ze goede faceliteiten hebben een goede infrastuctuur en mogelijkheden voor topsport alswel goede kennis. Deze kennis is te delen met anderen en maakt dat we vooruit streven(in sport). Hier heeft elke nederlander aan mee betaald.. ik zou op deze tour nog enkele regels kunnen toevoegen maar het punt wat ik wil maken is benoemd.
HierHeen.nl
Op 19-02-2014 11:45:34 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Rijst: Vreemd dat de schrijver het gevoel van trots in relatie tot de Olympische successen niet begrijpt. Of is het satire??

Ik zal het uitleggen: die sporters VER-TEGEN-WOORDIG-EN Nederland.
En ik ben Nederlander dus kan ik trots zijn dat 'onze' sporters het zo goed doen. Logisch toch.
Op 19-02-2014 12:08:06 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
Rijst:
Vreemd dat de schrijver het gevoel van trots in relatie tot de Olympische successen niet begrijpt. Of is het satire??

Ik zal het uitleggen: die sporters VER-TEGEN-WOORDIG-EN Nederland.
En ik ben Nederlander dus kan ik trots zijn dat 'onze' sporters het zo goed doen. Logisch toch.

Verre van. Trots is een emotie die past na een prestatie. Ik heb op schaatsgebied niks gepresteerd, dus waarom zou ik trots zijn? Ze vertegenwoordigen Nederland. Nou en? Dat doet WA ook. Moet ik nou trots zijn op de koning? Of op de regering, want ook die vertegenwoordigt Nederland?
Is it electrickery?
Op 19-02-2014 12:09:54 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sar:
hugo:
Zouden het niet vooral mensen zijn die in hun eigen leven zelf weinig bevrediging & prestatie vinden, die zich via projectie wat willen identificeren met die van anderen?
Ik haal meer bevrediging (excuseer het woord) uit kleine eigen prestaties, dan uit uren tv kijken.
(Wat ik dan ook al jaaaren niet meer doe.)


Je bent er wel trots op dat je uren geen TV meer kijkt, maar wel uren op GW spendeert... (Hij is flauw hoor, hier zit nog enigszins toevoeging van waarde in. Bij TV is de toevoeging enkel het aan/uitzetten en zappen naar een andere zender.)

Anyway, opvallend dat men ook vaak 'we hebben gewonnen' en 'ze hebben verloren' hanteert. De trots valt ineens weg bij een verlies of tegenvallend resultaat en daar lijkt men niet mee verbonden te willen worden.

Leef niet je droom, maar leef het doorzien van die droom!
Op 19-02-2014 12:11:45 | Kudos: 2 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Deefdrums: Ik ben indd trots op mijn team als we een wedstrijd winnen na er hard voor geknokt te hebben. Maar dat komt omdat ikzelf onderdeel ben van dat team. Ik heb ook moeite om mee te leven met de topsporters die Nederland vertegenwoordigen. Zij zijn net als wij (helaas) een product van Nederland, in de topsporters is veel meer geld gepompt dan in de gemiddelde burger. Ik vind het schandalig dat topsporters zoveel geld verdienen terwijl bijvoorbeeld brandweermannen die soms uitzonderlijke prestaties leveren met hun eigen leven op het spel dat niet krijgen. Ben niet trots op dat feit en vind de topsporters zo op het voetstuk zetten ook niet nodig. Totaal eens met de blog😉
Men moet geen struif om een ei bederven
Op 19-02-2014 12:17:59 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Cocorico: Ik vind al die Award shows in de showbizz ook altijd zo tenenkrommend. Elkaar applausjes en schouderklopjes geven omdat ze zo goed gepresteerd hebben. Dat schouderklopje hadden ze al gehad, zie ook de bankrekening. Een hele vreemde gewoonte vind ik dat, een bevestiging dat ze zichzelf wel heel erg bijzonder vinden en zichzelf wel heel erg serieus nemen.

Nog niet zo heel lang geleden was 'acteur', of 'minstreel' of 'bard', bijna een zwerver die nog net rond kon komen. Er is daar iets grondig mis gegaan geloof ik.
(bericht gewijzigd op 19/2/2014 12:20)
Ken uzelf, dan zult u het universum en de goden kennen
Op 19-02-2014 12:19:48 | Kudos: 2 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Deefdrums:
Rijst:
Vreemd dat de schrijver het gevoel van trots in relatie tot de Olympische successen niet begrijpt. Of is het satire??

Ik zal het uitleggen: die sporters VER-TEGEN-WOORDIG-EN Nederland.
En ik ben Nederlander dus kan ik trots zijn dat 'onze' sporters het zo goed doen. Logisch toch.

Ben je dan trots op Nederland, op de sporters, op jezelf als Nederlander of op alle Nederlanders?? Niet echt logisch. Tenzij je afkomst zo belangrijk is dat het bepaald wie je bent.

Emie :

Verre van. Trots is een emotie die past na een prestatie. Ik heb op schaatsgebied niks gepresteerd, dus waarom zou ik trots zijn? Ze vertegenwoordigen Nederland. Nou en? Dat doet WA ook. Moet ik nou trots zijn op de koning? Of op de regering, want ook die vertegenwoordigt Nederland?

Eerder een afkeer dan trots hehe. Verschikkelijk hoe het gejuig van de alex en maxima in beeld gebracht werd. Mensen waren zelfs daar trots op.
Men moet geen struif om een ei bederven
Op 19-02-2014 12:26:15 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie : Schaamte komt ook voor. "Ik schaam me dat ik Nederlander ben", hoor je weleens als een Nederlander (van der Sloot bijvoorbeeld) iets ergs gedaan heeft. Ook al zo'n rare 'wij-zijn-één-volk'-kronkel. Je hebt zelf toch niemand vermoord? Je bent zelf toch niet in slaap gevallen tijdens de 500 meter?
Is it electrickery?
Op 19-02-2014 12:28:22 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Deefdrums:
Emie :
Schaamte komt ook voor. "Ik schaam me dat ik Nederlander ben", hoor je weleens als een Nederlander (van der Sloot bijvoorbeeld) iets ergs gedaan heeft. Ook al zo'n rare 'wij-zijn-één-volk'-kronkel. Je hebt zelf toch niemand vermoord? Je bent zelf toch niet in slaap gevallen tijdens de 500 meter?

Ik schaam me weleens als Nederlander als ik erbij stil sta dat ik geniet van de Nederlandse welvaart die over de rug van andere is gecreëerd en zoals nu nog gebeurt. Dat doet heel ons volk uiteindelijk, zonder terug te kijken en te blozen... voc mentaliteit noemen we dat... ten koste van andere het maximale winnen. Maar ik zie mezelf liever als wereldburger of aardebewoner dan Nederlander. Nationaliteit creëert een afstand tussen mensen en vele hebben dat nodig zodat ze toch nog ergens trots op kunnen zijn, kennelijk.
Men moet geen struif om een ei bederven
Op 19-02-2014 12:47:18 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sar: Trots hebben voor een ander impliceert toch een bepaalde betrokkenheid uit compensatie of tekortkoming van de toeschouwer. Voor veel mensen lijkt het zowel mentaal als lichamelijk niet weggelegd om dag in, dag uit gericht bezig te zijn met iets. Onbewust doen we dit echter wel, ieder zijn talent in het dagelijks werk zoals bijvoorbeeld de genoemde loodgieter. De mate waarin we de uitschieters in prestatie bepalen heeft te maken met veel factoren. De uitschieters richten zich echt specifiek op hun pad, terwijl de meeste mensen geneigd zijn hun aandacht te verdelen over werk, gezin thuis, ontspanning, sport en vrienden (waar helemaal niks mis mee is overigens). Aangezien mensen blijkbaar veel waardering hebben voor mensen met de insteek om alles op te geven voor een bepaald iets of bepaalde prestatie, ontstaat hieruit het medeleven en de trots. Het heeft ook iets positiefs, hoeveel mensen raken geïnspireerd om vervolgens weer aan hun eigen talenten te sleutelen? Zo geven de sporters op hun beurt onbewust weer iets terug. Het gaat niet om de vorm van prestatie, het gaat om de beleving ervan.

In het geval van de sporter ligt het wellicht anders dan bij de koning, maar toch zit hier ook iets als een constante prestatie. De gehele dag onder druk staan van wat het volk allemaal wel of niet van je vindt als koning, vraagt om een groot incasseringsvermogen. Ik zou niet met hem willen ruilen. Ondanks dat het lijkt dat hij het niet voor het kiezen had om koning te worden, kan hij wel degelijk afstand doen. De manier waarop hij bij opvoeding is begeleid, heeft alles gegeven om deze druk aan te gaan en het pad te bewandelen. Sommigen menen daar trots op te zijn uit wellicht de beleving dat hij het als koning maar allemaal op zijn schouders weet te dragen.

Hoop dat het een beetje te volgen is waar ik op doel. Trots op een ander zijn, heeft veel te maken met trots zijn op je eigen prestaties.
Leef niet je droom, maar leef het doorzien van die droom!
Op 19-02-2014 12:56:18 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sar:
Emie :
Schaamte komt ook voor. "Ik schaam me dat ik Nederlander ben", hoor je weleens als een Nederlander (van der Sloot bijvoorbeeld) iets ergs gedaan heeft. Ook al zo'n rare 'wij-zijn-één-volk'-kronkel. Je hebt zelf toch niemand vermoord? Je bent zelf toch niet in slaap gevallen tijdens de 500 meter?


Je bent ook geen Nederlander, je bent een persoon met de Nederlandse nationaliteit in het paspoort.
Leef niet je droom, maar leef het doorzien van die droom!
Op 19-02-2014 12:57:19 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie : Waardering voor iemands prestaties, respect voor diens kunnen, is nog altijd iets anders dan trots. Het (valse) gevoel van saamhorigheid dat dit medaillefeest opwekt is ook iets anders dan trots. Er wordt gewoon stelselmatig het verkeerde woord gebruikt.
Is it electrickery?
Op 19-02-2014 13:00:36 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
hugo: Ondanks die schaatsprestaties zijn Belgen over het algemeen natuurlijk toch wel veel beter dan Nederlanders.
DansFans: je dance, donc je suis.
Op 19-02-2014 13:04:13 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
hugo:
Sar:
hugo:
Zouden het niet vooral mensen zijn die in hun eigen leven zelf weinig bevrediging & prestatie vinden, die zich via projectie wat willen identificeren met die van anderen?
Ik haal meer bevrediging (excuseer het woord) uit kleine eigen prestaties, dan uit uren tv kijken.
(Wat ik dan ook al jaaaren niet meer doe.)


Je bent er wel trots op dat je uren geen TV meer kijkt, maar wel uren op GW spendeert... (Hij is flauw hoor, hier zit nog enigszins toevoeging van waarde in. Bij TV is de toevoeging enkel het aan/uitzetten en zappen naar een andere zender.)

Anyway, opvallend dat men ook vaak 'we hebben gewonnen' en 'ze hebben verloren' hanteert. De trots valt ineens weg bij een verlies of tegenvallend resultaat en daar lijkt men niet mee verbonden te willen worden.


Ik ben wel actief op GW.
Ik promoot visies.
Had je al begrepen.
DansFans: je dance, donc je suis.
Op 19-02-2014 13:05:21 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
michael: Misschien zouden we Rita Verdonk eens moeten vragen hier wat over te schrijven
the more things change, the more they stay the same
Op 19-02-2014 13:09:07 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
lm: Ik kan je argumentatie volledig volgen Emie en ben het daarin wel met je eens. Maar volgens mij ging het blog om nog iets anders dan alleen het verkeerde woordgebruik 'trots'. Namelijk de bijna collectieve blijdschap als het een Nederlander is die wint en de teleurstelling als het een ander is dan we/men verwacht/gehoopt hadden. Althans, dat is de invalshoek die ik in mijn reactie genomen heb. Hoe kijken jullie daar dan tegen aan? Immers, als het alleen om de waardering van de prestatie van de sporter gaat, verklaart dat nog niet waarom we wel waardering hebben voor de prestatie van de Nederlandse sporter hebben, maar minder voor die van een willekeurig andere sporter en al helemaal niet voor de prestatie van die buitenlandse sporter die de Nederlandse sporter verslaat. ('We' is hierin gebruikt als algemene, non-persoonlijke term voor een collectief wat mogelijkerwijs naar onszelf verwijst maar niet noodzakelijkerwijs echt ieder individu onder valt )
Don't take life so seriously, it's not like you're going to get out alive.
Op 19-02-2014 13:34:48 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Ko de Root: We hebben het allemaal nodig ergens bij te horen, dat krijg je als je een groepsdier bent. En dan ben je dus ook trots op prestaties van anderen.
Misschien niet terecht, wel evolutionair noodzakelijk.
Op 19-02-2014 13:46:31 | Kudos: 2 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sar:
Emie :
Waardering voor iemands prestaties, respect voor diens kunnen, is nog altijd iets anders dan trots. Het (valse) gevoel van saamhorigheid dat dit medaillefeest opwekt is ook iets anders dan trots. Er wordt gewoon stelselmatig het verkeerde woord gebruikt.


De nuance is erg klein mijn inzien. Trots is een emotionele reactie uit zelfrespect of respect voor een ander, wat ook inherent naar elkaar kan werken. Een teveel aan trots voor jezelf is arrogantie en een tekort aan trots voor jezelf kan leiden tot minderwaardigheid. Is trots te meten?

In jou geval link ik trots zijn op jezelf meer aan bescheidenheid, Emie. En dat mag ook, daar kan je ook trots op zijn. Ik snap ook niet goed waarom de saamhorigheid als vals wordt aangemerkt. Is dat het idee dat het medaillefeest meer schaduwen heeft dan iets waar je gewoon sportief plezier aan kan beleven?
Leef niet je droom, maar leef het doorzien van die droom!
Op 19-02-2014 13:47:42 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
Sar:
Emie :
Waardering voor iemands prestaties, respect voor diens kunnen, is nog altijd iets anders dan trots. Het (valse) gevoel van saamhorigheid dat dit medaillefeest opwekt is ook iets anders dan trots. Er wordt gewoon stelselmatig het verkeerde woord gebruikt.


De nuance is erg klein mijn inzien. Trots is een emotionele reactie uit zelfrespect of respect voor een ander, wat ook inherent naar elkaar kan werken. Een teveel aan trots voor jezelf is arrogantie en een tekort aan trots voor jezelf kan leiden tot minderwaardigheid. Is trots te meten?

In jou geval link ik trots zijn op jezelf meer aan bescheidenheid, Emie. En dat mag ook, daar kan je ook trots op zijn. Ik snap ook niet goed waarom de saamhorigheid als vals wordt aangemerkt. Is dat het idee dat het medaillefeest meer schaduwen heeft dan iets waar je gewoon sportief plezier aan kan beleven?

De saamhorigheid noem ik vals, omdat deze er in 't echt niet is. Mensen worden steeds egocentrischer en egoïstischer en zijn niet of nauwelijks bereid iets voor een onbekende te doen of eens een keer de rotzooi van een ander op te ruimen. Als we echt zo saamhorig waren, dan zag Nederland er heel anders uit.
Sportief plezier beleven, prima. Daar is weinig op aan te merken. Maar noem het dan plezier.

Is it electrickery?
Op 19-02-2014 13:55:43 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
stoerecurry:
Ko de Root:
We hebben het allemaal nodig ergens bij te horen, dat krijg je als je een groepsdier bent. En dan ben je dus ook trots op prestaties van anderen.
Misschien niet terecht, wel evolutionair noodzakelijk.

Hier ben ik het ook helemaal niet mee eens, precies zoals Emie al zo mooi verwoorde, hoe kun je trots zijn op iemand ander zn prestatie? Als je trots bent op je kinderen, snap ik wel, maar er is toch niemand trots op zn buurman, omdat hij werknemer vd maand is geworden? Waarom zijn we dan wel trots op een paar volledig onbekenden die rondjes schaatsen? Als je deze vergelijking door trekt naar het voetbal, krijg je een nog veel andere dimensie, hoe kun je trots zijn op een team die je nog nooit hebt ontmoet, die niet bij je uit de regio komen, per willekeur wordt samengesteld en gevarieerd met andere clubs die tot de "vijand" horen? Trainers worden ook verkocht , wat blijft er dan over van wat men een club noemt? Misschien een stukje misplaatste jeugd nostalgie?
Most people do not listen with the intent to understand, they listen with the intent to reply.
Op 19-02-2014 13:57:57 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie : Laatst viel in mijn wijk de stroom uit. Onmiddellijk komen mensen naar buiten en wordt er ineens met omwonenden, ook wildvreemden, gesproken. Heel even is er dan zoiets als saamhorigheid te voelen, maar zodra het licht weer aan gaat, is dat weg. Iedereen weer lekker achter z'n eigen voordeur, met anderen niks te maken.
Is it electrickery?
Op 19-02-2014 13:58:51 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Dicit: Het podium stond net iets boven het "Hollandse maaiveld".
Mag dat?
Voor mij wel.
"Wij "bestaan niet, vraag maar aan Maxima.
"Zij"waren er wel.
Nu koffie.
Nooit te oud om nog meer te leren.
Op 19-02-2014 14:01:47 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Chris de Boden: Vind het leuk voor die Hollanders dat ze het zo goed doen, maar ben er niet trots op
Linux=Technisch lego voor volwassenen. Project SteviaLX 1404 v1.0
Op 19-02-2014 14:07:04 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Chris de Boden: Koning Pils is wel trots zo te zien:


Linux=Technisch lego voor volwassenen. Project SteviaLX 1404 v1.0
Op 19-02-2014 14:42:53 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Patrick NL:
Chris de Boden:
Vind het leuk voor die Hollanders dat ze het zo goed doen, maar ben er niet trots op

ik geef je een hand!
Op 19-02-2014 14:47:46 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Chris de Boden: Ik ben pas trots als ik zelf een prestatie van formaat heb neergezet.
Linux=Technisch lego voor volwassenen. Project SteviaLX 1404 v1.0
Op 19-02-2014 14:52:26 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
Dicit:
Het podium stond net iets boven het "Hollandse maaiveld".
Mag dat?
Voor mij wel.
"Wij "bestaan niet, vraag maar aan Maxima.
"Zij"waren er wel.
Nu koffie.

Met maaiveld (dat met misgunning geassocieerd is) heeft het niks te maken, wie het snelste schaatst wint nou eenmaal.
Is it electrickery?
Op 19-02-2014 14:54:31 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Veteo:
Emie :
Ik stel voor dat sportliefhebbers de juiste woorden gaan kiezen: "Ik ben blij dat zij gewonnen hebben."

'hun' of 'hunnie'

Volgens Wiki is een tekort aan trots een slechte eigenschap.
Ik wil dat nuanceren.
Volgens mij hoort trots bij competitie, strijd, winnen van anderen dus.
Bij een totaal gebrek aan competitiedrang zal ook die soort trots ontbreken.
Bij een persoonlijke overwinning of prestatie kun je wel trots zijn op jezelf. Maar die trots is dan niet ten nadele van, en in relatie tot anderen.
Meer genoegen en voldoening dan trots, feitelijk.
Hier noemen ze dat 'gruts op zijn'.
You don't know what you've got until it's gone...
Op 19-02-2014 16:35:46 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Deefdrums:
hugo:
Ondanks die schaatsprestaties zijn Belgen over het algemeen natuurlijk toch wel veel beter dan Nederlanders.

In het belg zijn bedoel je zeker?
Men moet geen struif om een ei bederven
Op 19-02-2014 17:29:10 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Deefdrums:
Veteo:
Emie :
Ik stel voor dat sportliefhebbers de juiste woorden gaan kiezen: "Ik ben blij dat zij gewonnen hebben."

'hun' of 'hunnie'

Volgens Wiki is een tekort aan trots een slechte eigenschap.
Ik wil dat nuanceren.
Volgens mij hoort trots bij competitie, strijd, winnen van anderen dus.
Bij een totaal gebrek aan competitiedrang zal ook die soort trots ontbreken.
Bij een persoonlijke overwinning of prestatie kun je wel trots zijn op jezelf. Maar die trots is dan niet ten nadele van, en in relatie tot anderen.
Meer genoegen en voldoening dan trots, feitelijk.
Hier noemen ze dat 'gruts op zijn'.

is wat kort door de bocht... je kan op alles wat je presteert trots zijn. Zelfs op de dingen die je niet presteert. Trots op je kinderen, trots op je nieuwe eetgewoontes, trots op wat je familie of vrienden bereiken, trots op je bonsaiboompje of op jezelf dat je je bonsaiboompje goed verzorgt... trots kan op veel dingen maar het is logischer dat het dichtbij je staat dan dat je trots bent op iets waar je niks mee te maken hebt.... De dingen waar je voldoening uit haalt, hoef je niet altijd trots op te zijn. Terwijl je wel voldoening haalt uit de dingen waar je trots op bent.
Men moet geen struif om een ei bederven
Op 19-02-2014 17:39:45 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Patrick NL:
Dicit:
Het podium stond net iets boven het "Hollandse maaiveld".
Mag dat?
Voor mij wel.
"Wij "bestaan niet, vraag maar aan Maxima.
"Zij"waren er wel.
Nu koffie.


Je slaat spijkers op de kop!

Waar moeten we dan trots op zijn als het niet bestaan?
Op 19-02-2014 17:48:48 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Veteo:
Deefdrums:

is wat kort door de bocht... je kan op alles wat je presteert trots zijn. Zelfs op de dingen die je niet presteert. Trots op je kinderen, trots op je nieuwe eetgewoontes, trots op wat je familie of vrienden bereiken, trots op je bonsaiboompje of op jezelf dat je je bonsaiboompje goed verzorgt... trots kan op veel dingen maar het is logischer dat het dichtbij je staat dan dat je trots bent op iets waar je niks mee te maken hebt.... De dingen waar je voldoening uit haalt, hoef je niet altijd trots op te zijn. Terwijl je wel voldoening haalt uit de dingen waar je trots op bent.

Dat bedoel ik.
Voldoening en trots.
Het verschil tussen het goede en het beste.


You don't know what you've got until it's gone...
Op 19-02-2014 18:33:13 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Deefdrums: Ok dus het meedoen kan voldoening geven en het winnen de trots. (Om even bij de sport te blijven). Dus voor veel mensen is het aanschouwen en of aanmoedigen het participeren (wat al een voldoening geeft, vandaar dat ze blijven kijken?) en de winst zorgt ervoor dat ze trots zijn. Maar het rare is dat ze automatisch achter iemand staan vanwege nationaliteit. Dus ze maken bijna geen keuze, hebben vrijwel geen invloed op de uitkomst. Het enige wat ze verbind is de nationaliteit en de belasting. En toch zo trots zijn op die gene die hun trots(kennelijk) verdedigt. Hoe meer ik erover nadenk hoe onlogischer het wordt, in mijn ogen dan....
Men moet geen struif om een ei bederven
Op 19-02-2014 18:52:40 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Veteo:
Deefdrums:
Ok dus het meedoen kan voldoening geven en het winnen de trots. (Om even bij de sport te blijven). Dus voor veel mensen is het aanschouwen en of aanmoedigen het participeren (wat al een voldoening geeft, vandaar dat ze blijven kijken?) en de winst zorgt ervoor dat ze trots zijn. Maar het rare is dat ze automatisch achter iemand staan vanwege nationaliteit. Dus ze maken bijna geen keuze, hebben vrijwel geen invloed op de uitkomst. Het enige wat ze verbind is de nationaliteit en de belasting. En toch zo trots zijn op die gene die hun trots(kennelijk) verdedigt. Hoe meer ik erover nadenk hoe onlogischer het wordt, in mijn ogen dan....

Ik kan er helemaal niks mee, trots, competities, winnen.

Ben het ook helemaal eens met Theremin's blog.

You don't know what you've got until it's gone...
Op 19-02-2014 19:56:25 | Kudos: 2 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
hugo:
Veteo:
Deefdrums:
Ok dus het meedoen kan voldoening geven en het winnen de trots. (Om even bij de sport te blijven). Dus voor veel mensen is het aanschouwen en of aanmoedigen het participeren (wat al een voldoening geeft, vandaar dat ze blijven kijken?) en de winst zorgt ervoor dat ze trots zijn. Maar het rare is dat ze automatisch achter iemand staan vanwege nationaliteit. Dus ze maken bijna geen keuze, hebben vrijwel geen invloed op de uitkomst. Het enige wat ze verbind is de nationaliteit en de belasting. En toch zo trots zijn op die gene die hun trots(kennelijk) verdedigt. Hoe meer ik erover nadenk hoe onlogischer het wordt, in mijn ogen dan....

Ik kan er helemaal niks mee, trots, competities, winnen.

Ben het ook helemaal eens met Theremin's blog.


Daar zal hij trots op zijn.
DansFans: je dance, donc je suis.
Op 19-02-2014 20:07:17 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Casus: Zij representateren toch het land waarin wij leven en waar de meeste van ons ook geboren zijn.

Aangezien de mens erg graag ergens bij wil horen, vooral als het draait om strijd met andere landen(volkeren) is het niet meer dan normaal dat je trots bent, niet zo zeer op diegene die het uitvoeren maar wel waarvoor zij staan; de groep waar wij allen deel van uitmaken en willen uitmaken op dat moment.

Misschien heb je een vete met je familie, maar je laat je eigen familie door anderen, buitenstaanders, niet snel kleineren. De kans is zelfs groot dat je ze alsnog verdedigt

Op 19-02-2014 22:03:14 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Casus: Zij representateren toch het land waarin wij leven en waar de meeste van ons ook geboren zijn.

Aangezien de mens erg graag ergens bij wil horen, vooral als het draait om strijd met andere landen(volkeren) is het niet meer dan normaal dat je trots bent, niet zo zeer op diegene die het uitvoeren maar wel waarvoor zij staan; de groep waar wij allen deel van uitmaken en willen uitmaken op dat moment.

Misschien heb je een vete met je familie, maar je laat je eigen familie door anderen, buitenstaanders, niet snel kleineren. De kans is zelfs groot dat je ze alsnog verdedigt

Op 19-02-2014 22:03:14 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Deefdrums:
Veteo:
Deefdrums:
Ok dus het meedoen kan voldoening geven en het winnen de trots. (Om even bij de sport te blijven). Dus voor veel mensen is het aanschouwen en of aanmoedigen het participeren (wat al een voldoening geeft, vandaar dat ze blijven kijken?) en de winst zorgt ervoor dat ze trots zijn. Maar het rare is dat ze automatisch achter iemand staan vanwege nationaliteit. Dus ze maken bijna geen keuze, hebben vrijwel geen invloed op de uitkomst. Het enige wat ze verbind is de nationaliteit en de belasting. En toch zo trots zijn op die gene die hun trots(kennelijk) verdedigt. Hoe meer ik erover nadenk hoe onlogischer het wordt, in mijn ogen dan....

Ik kan er helemaal niks mee, trots, competities, winnen.

Ben het ook helemaal eens met Theremin's blog.


begrijp me niet verkeerd, ik ben het ook helemaal eens met de blog. Maar de vraag is uiteindelijk waarom je trots zou zijn op andermans prestatie. Van mensen dichtbij kan ik me het wel voorstellen maar het blijft raar omdat we in hetzelfde land (lees begrenzing) geboren zijn, we maar trots moeten zijn op alle uitzonderlijke prestaties die een medelander voort brengt. Wat houdt trots dan nog in?
Men moet geen struif om een ei bederven
Op 19-02-2014 22:16:34 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
psixty4: Hoe trots zouden de Jamaicanen zijn op hun bobsleeteam? Ze hebben 3 heats meegedaan en zijn 3 x laatste geworden.



It's all a figment of imagination!
Op 19-02-2014 22:45:25 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
sufi: Met dit soort gezever zouden we vast ook wereldkampioen zeveren worden. Kunnen we weer ergens trots op zijn.
Op 19-02-2014 22:49:22 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
DeSchaduw: Bij een loodgieter bestaat het werk niet uit competitie met anderen. Toch is het zo dat als hij bekend staat als "goed" meer verdient als zijn mindere collega. Net als een topsporter die meer presteert beter wordt beloond.
Wat betreft de koning, het is bekend dat hij sport een warm hart toedraagt net als de rest van de familie. Zijn moeder gaat ook op haar 75e nog lekker een weekje skien. Kijk eens hoe veel mensen dat, zelf al hebben ze het geld er voor, op die leeftijd nog presteren.
Dat hij, net als ieder ander bekend persoon, daarbij in beeld komt is niet meer als normaal.
En na zijn biertje met Putin worden "onze" aardappels weer toegelaten in Rusland dus heeft het zeker ook voor de economie positieve gevolgen.
Iedereen die deze mensen dat niet gunt is stiekem jaloers en zou maar wat graag zelf daar in de schijnwerpers staan.
Ik zeg wat ik denk. Daarom ben ik vaak stil.
Op 20-02-2014 20:12:12 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
DeSchaduw:
Bij een loodgieter bestaat het werk niet uit competitie met anderen. Toch is het zo dat als hij bekend staat als "goed" meer verdient als zijn mindere collega. Net als een topsporter die meer presteert beter wordt beloond.
Wat betreft de koning, het is bekend dat hij sport een warm hart toedraagt net als de rest van de familie. Zijn moeder gaat ook op haar 75e nog lekker een weekje skien. Kijk eens hoe veel mensen dat, zelf al hebben ze het geld er voor, op die leeftijd nog presteren.
Dat hij, net als ieder ander bekend persoon, daarbij in beeld komt is niet meer als normaal.
En na zijn biertje met Putin worden "onze" aardappels weer toegelaten in Rusland dus heeft het zeker ook voor de economie positieve gevolgen.
Iedereen die deze mensen dat niet gunt is stiekem jaloers en zou maar wat graag zelf daar in de schijnwerpers staan.

Het gaat dus totaal niet over een ander iets wel of niet gunnen. De vraag is en blijft: waarom zijn mensen trots op wat een ander gepresteerd heeft?
Ik denk dat vooral het 'ergens bij horen', het groeps/kuddegevoel een rol speelt. Een waardeloze verklaring eigenlijk, want waarom zou je alleen waardevol zijn als je 'ergens bij hoort'?
Is it electrickery?
Op 20-02-2014 20:23:05 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
DeSchaduw:
Emie :
DeSchaduw:
Bij een loodgieter bestaat het werk niet uit competitie met anderen. Toch is het zo dat als hij bekend staat als "goed" meer verdient als zijn mindere collega. Net als een topsporter die meer presteert beter wordt beloond.
Wat betreft de koning, het is bekend dat hij sport een warm hart toedraagt net als de rest van de familie. Zijn moeder gaat ook op haar 75e nog lekker een weekje skien. Kijk eens hoe veel mensen dat, zelf al hebben ze het geld er voor, op die leeftijd nog presteren.
Dat hij, net als ieder ander bekend persoon, daarbij in beeld komt is niet meer als normaal.
En na zijn biertje met Putin worden "onze" aardappels weer toegelaten in Rusland dus heeft het zeker ook voor de economie positieve gevolgen.
Iedereen die deze mensen dat niet gunt is stiekem jaloers en zou maar wat graag zelf daar in de schijnwerpers staan.

Het gaat dus totaal niet over een ander iets wel of niet gunnen. De vraag is en blijft: waarom zijn mensen trots op wat een ander gepresteerd heeft?
Ik denk dat vooral het 'ergens bij horen', het groeps/kuddegevoel een rol speelt. Een waardeloze verklaring eigenlijk, want waarom zou je alleen waardevol zijn als je 'ergens bij hoort'?

De vraag is , waarom dat gevit op die trotsheid? Antwoord: jaloezie.
Ik zeg wat ik denk. Daarom ben ik vaak stil.
Op 20-02-2014 20:37:09 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
DeSchaduw:
Emie :
DeSchaduw:
Bij een loodgieter bestaat het werk niet uit competitie met anderen. Toch is het zo dat als hij bekend staat als "goed" meer verdient als zijn mindere collega. Net als een topsporter die meer presteert beter wordt beloond.
Wat betreft de koning, het is bekend dat hij sport een warm hart toedraagt net als de rest van de familie. Zijn moeder gaat ook op haar 75e nog lekker een weekje skien. Kijk eens hoe veel mensen dat, zelf al hebben ze het geld er voor, op die leeftijd nog presteren.
Dat hij, net als ieder ander bekend persoon, daarbij in beeld komt is niet meer als normaal.
En na zijn biertje met Putin worden "onze" aardappels weer toegelaten in Rusland dus heeft het zeker ook voor de economie positieve gevolgen.
Iedereen die deze mensen dat niet gunt is stiekem jaloers en zou maar wat graag zelf daar in de schijnwerpers staan.

Het gaat dus totaal niet over een ander iets wel of niet gunnen. De vraag is en blijft: waarom zijn mensen trots op wat een ander gepresteerd heeft?
Ik denk dat vooral het 'ergens bij horen', het groeps/kuddegevoel een rol speelt. Een waardeloze verklaring eigenlijk, want waarom zou je alleen waardevol zijn als je 'ergens bij hoort'?

De vraag is , waarom dat gevit op die trotsheid? Antwoord: jaloezie.

Gevit? Nee, onbegrip. Als jij een huis bouwt, moet ik daar dan trots op zijn?
Is it electrickery?
Op 20-02-2014 20:41:15 | Kudos: 2 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie : Maar voor iemand die dweept met al wat Russisch is begrijp ik het wel, Russen zijn erg trots. Trots en eer, hoe irreëel ook, betekenen daar nog iets.
edit: Ik ben niet jaloers op wat een ander presteert. Ik ben alleen trots als ik zélf iets presteer. Dat is een belangrijk verschil. Trots zijn op wat een ander doet begrijp ik simpelweg niet. Facebook koopt WhatsApp voor een paar miljard dollar. Vind ik geweldig leuk voor de bedenker van WA. Misgunning of jaloezie? Absoluut niet, ik vind 't prachtig. Maar dat lijkt niet eens op trots.
Is it electrickery?
Op 20-02-2014 20:46:16 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
DeSchaduw:
Emie :
Maar voor iemand die dweept met al wat Russisch is begrijp ik het wel, Russen zijn erg trots. Trots en eer, hoe irreëel ook, betekenen daar nog iets.
edit: Ik ben niet jaloers op wat een ander presteert. Ik ben alleen trots als ik zélf iets presteer. Dat is een belangrijk verschil. Trots zijn op wat een ander doet begrijp ik simpelweg niet. Facebook koopt WhatsApp voor een paar miljard dollar. Vind ik geweldig leuk voor de bedenker van WA. Misgunning of jaloezie? Absoluut niet, ik vind 't prachtig. Maar dat lijkt niet eens op trots.

Dus als jij vier jaar van je leven hebt besteed om iets te bereiken waarmee je de hele wereld op dat gebied verslaat en het lukt je dan heb je er vrede mee als de hele wereld zegt: Nou en?
Dan zal het je een zorg zijn als er niemand blij voor je is?
Want dat is wat je hier uitstraalt, puur egoisme en gebrek aan empathie.

En ja wij zijn hier trots op de Nederlanders want de Russen daar gaat het wat minder mee (Plusjenko zich teruggetrokken, ijshockeyteam uitgeschakeld).
Verder als we het optellen steken we samen overal boven uit
(bericht gewijzigd op 20/2/2014 21:17)
Ik zeg wat ik denk. Daarom ben ik vaak stil.
Op 20-02-2014 21:16:10 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
DeSchaduw:
Emie :
Maar voor iemand die dweept met al wat Russisch is begrijp ik het wel, Russen zijn erg trots. Trots en eer, hoe irreëel ook, betekenen daar nog iets.
edit: Ik ben niet jaloers op wat een ander presteert. Ik ben alleen trots als ik zélf iets presteer. Dat is een belangrijk verschil. Trots zijn op wat een ander doet begrijp ik simpelweg niet. Facebook koopt WhatsApp voor een paar miljard dollar. Vind ik geweldig leuk voor de bedenker van WA. Misgunning of jaloezie? Absoluut niet, ik vind 't prachtig. Maar dat lijkt niet eens op trots.

Dus als jij vier jaar van je leven hebt besteed om iets te bereiken waarmee je de hele wereld op dat gebied verslaat en het lukt je dan heb je er vrede mee als de hele wereld zegt: Nou en?
Dan zal het je een zorg zijn als er niemand blij voor je is?
Want dat is wat je hier uitstraalt, puur egoisme en gebrek aan empathie.

En ja wij zijn hier trots op de Nederlanders want de Russen daar gaat het wat minder mee (Plusjenko zich teruggetrokken, ijshockeyteam uitgeschakeld).
Verder als we het optellen steken we samen overal boven uit

Nu verwar je meeleven/empathie weer met trots. Ik kan me perfect voorstellen dat Wüst en Kramer heel trots op zichzelf zijn. Maar ik zat op de bank en keek toe, ik heb dus niets om trots op te zijn. Ik ben blij voor hen, ja. Ik vind het knap, ja. Ik zou dat niet kunnen opbrengen, nee. Maar dat is (nogmaals) niet hetzelfde als trots.
Edit: Er wordt iets collectief gemaakt (Wij, Nederland) waar het niet collectief is. Een paar goeie schaatsers is niet 'iedereen in Nederland'.
Is it electrickery?
Op 20-02-2014 21:20:26 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
DeSchaduw:
Emie :
DeSchaduw:
Emie :
Maar voor iemand die dweept met al wat Russisch is begrijp ik het wel, Russen zijn erg trots. Trots en eer, hoe irreëel ook, betekenen daar nog iets.
edit: Ik ben niet jaloers op wat een ander presteert. Ik ben alleen trots als ik zélf iets presteer. Dat is een belangrijk verschil. Trots zijn op wat een ander doet begrijp ik simpelweg niet. Facebook koopt WhatsApp voor een paar miljard dollar. Vind ik geweldig leuk voor de bedenker van WA. Misgunning of jaloezie? Absoluut niet, ik vind 't prachtig. Maar dat lijkt niet eens op trots.

Dus als jij vier jaar van je leven hebt besteed om iets te bereiken waarmee je de hele wereld op dat gebied verslaat en het lukt je dan heb je er vrede mee als de hele wereld zegt: Nou en?
Dan zal het je een zorg zijn als er niemand blij voor je is?
Want dat is wat je hier uitstraalt, puur egoisme en gebrek aan empathie.

En ja wij zijn hier trots op de Nederlanders want de Russen daar gaat het wat minder mee (Plusjenko zich teruggetrokken, ijshockeyteam uitgeschakeld).
Verder als we het optellen steken we samen overal boven uit

Nu verwar je meeleven/empathie weer met trots. Ik kan me perfect voorstellen dat Wüst en Kramer heel trots op zichzelf zijn. Maar ik zat op de bank en keek toe, ik heb dus niets om trots op te zijn. Ik ben blij voor hen, ja. Ik vind het knap, ja. Ik zou dat niet kunnen opbrengen, nee. Maar dat is (nogmaals) niet hetzelfde als trots.
Edit: Er wordt iets collectief gemaakt (Wij, Nederland) waar het niet collectief is. Een paar goeie schaatsers is niet 'iedereen in Nederland'.

Dan is de vraag, voe je de zelfde blijdschap en bewondering voor een Tsjechische atlete die goud haalt? Of voor een Pool?
Immers zij hebben misschien nog wel meer moeten doen voor hun prestatie, hun inkomen ligt stukken lager en faciliteiten zijn waarschijnlijk ook niet zo goed.
Dus als je niet even blij bent voor andere landen, heb je dan niet toch stiekem dat stokje trots
Ik zeg wat ik denk. Daarom ben ik vaak stil.
Op 20-02-2014 22:15:26 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Rob: Twee weken lang nationalistisch zijn mag toch wel
Op 20-02-2014 22:18:08 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
DeSchaduw:
Dan is de vraag, voe je de zelfde blijdschap en bewondering voor een Tsjechische atlete die goud haalt? Of voor een Pool?
Immers zij hebben misschien nog wel meer moeten doen voor hun prestatie, hun inkomen ligt stukken lager en faciliteiten zijn waarschijnlijk ook niet zo goed.
Dus als je niet even blij bent voor andere landen, heb je dan niet toch stiekem dat stokje trots

Ik persoonlijk heb helemaal niks met sport, of er nou een Japanse of een Tsjech of een Nederlander wint zal mij aan m'n reet roesten. Ik voel geen trots als iemand anders iets presteert, is dat zo moeilijk te begrijpen? Waarom zou jij trots zijn als ik een huis bouw, leg me dat nou eens uit?
Is it electrickery?
Op 20-02-2014 22:19:45 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
Rob:
Twee weken lang nationalistisch zijn mag toch wel

Is nationalisme ooit goed?
Is it electrickery?
Op 20-02-2014 22:22:36 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
DeSchaduw:
Emie :
DeSchaduw:
Dan is de vraag, voe je de zelfde blijdschap en bewondering voor een Tsjechische atlete die goud haalt? Of voor een Pool?
Immers zij hebben misschien nog wel meer moeten doen voor hun prestatie, hun inkomen ligt stukken lager en faciliteiten zijn waarschijnlijk ook niet zo goed.
Dus als je niet even blij bent voor andere landen, heb je dan niet toch stiekem dat stokje trots

Ik persoonlijk heb helemaal niks met sport, of er nou een Japanse of een Tsjech of een Nederlander wint zal mij aan m'n reet roesten. Ik voel geen trots als iemand anders iets presteert, is dat zo moeilijk te begrijpen? Waarom zou jij trots zijn als ik een huis bouw, leg me dat nou eens uit?

Maar geef nu eerst eens antwoord op mijn vraag. Want uit jouw beschrijving blijkt naar mijn idee dat je toch net iets meer mee leeft met Nederlanders als met anderen.
Ik zeg wat ik denk. Daarom ben ik vaak stil.
Op 20-02-2014 22:43:06 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
ThoTh: Je optrekken aan een ander en daarover praten, in de stille hoop dat een ander zich ook graag een keer aan jou optrekt of met plezier over je praat?

Ik herken 't, beleef 't soms ook, maar 't slaat rationeel vaak inderdaad als een lul op een drumstel.
ALLES IS WAAR
Op 20-02-2014 22:51:31 | Kudos: 2 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
DeSchaduw:
Emie :
DeSchaduw:
Dan is de vraag, voe je de zelfde blijdschap en bewondering voor een Tsjechische atlete die goud haalt? Of voor een Pool?
Immers zij hebben misschien nog wel meer moeten doen voor hun prestatie, hun inkomen ligt stukken lager en faciliteiten zijn waarschijnlijk ook niet zo goed.
Dus als je niet even blij bent voor andere landen, heb je dan niet toch stiekem dat stokje trots

Ik persoonlijk heb helemaal niks met sport, of er nou een Japanse of een Tsjech of een Nederlander wint zal mij aan m'n reet roesten. Ik voel geen trots als iemand anders iets presteert, is dat zo moeilijk te begrijpen? Waarom zou jij trots zijn als ik een huis bouw, leg me dat nou eens uit?

Maar geef nu eerst eens antwoord op mijn vraag. Want uit jouw beschrijving blijkt naar mijn idee dat je toch net iets meer mee leeft met Nederlanders als met anderen.

Ik leef net zo veel mee met Poolse winnaars als met Nederlandse of Koreaanse. Het is leuk om te winnen, ik kan dat invoelen, los van in welk land de winnaar is geboren. Zelfde met voetbal- of andere clubs. Wie er wint interesseert me niet, maar fijn voor hen dat ze gewonnen hebben. Ik gun ook iedereen de hoofdprijs in een loterij. En iemand iets gunnen, blij zijn voor iemand, heeft dus niks met 'trots zijn op' te maken.
Is it electrickery?
Op 20-02-2014 22:58:58 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
hugo: Wist je dat wereldkampioen wandelen, nr 1, 2 en 3 Belgen zijn?
Niemand die het weet.
Of trots is.
(Zij wel. Mss zitten de media er voor iets tss?)
DansFans: je dance, donc je suis.
Op 20-02-2014 22:59:46 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
hugo:
Wist je dat wereldkampioen wandelen, nr 1, 2 en 3 Belgen zijn?
Niemand die het weet.
Of trots is.
(Zij wel. Mss zitten de media er voor iets tss?)

Ik wist het niet maar ik feliciteer hen van harte!
Is it electrickery?
Op 20-02-2014 23:01:26 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
DeSchaduw:
hugo:
Wist je dat wereldkampioen wandelen, nr 1, 2 en 3 Belgen zijn?
Niemand die het weet.
Of trots is.
(Zij wel. Mss zitten de media er voor iets tss?)

Gewoon of snel?
Ik zeg wat ik denk. Daarom ben ik vaak stil.
Op 20-02-2014 23:03:51 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
DeSchaduw:
Emie :

Ik leef net zo veel mee met Poolse winnaars als met Nederlandse of Koreaanse. Het is leuk om te winnen, ik kan dat invoelen, los van in welk land de winnaar is geboren. Zelfde met voetbal- of andere clubs. Wie er wint interesseert me niet, maar fijn voor hen dat ze gewonnen hebben. Ik gun ook iedereen de hoofdprijs in een loterij. En iemand iets gunnen, blij zijn voor iemand, heeft dus niks met 'trots zijn op' te maken.

In het Engels hebben ze het dan over een rivier in Egypte.
Niet dat ik je niet begrijp want ik zit echt niet met een oranje petje of een wit-rood-blauw vlaggetje. Maar het is leuk om een land waar je enige binding mee hebt goede resultaten te zien boeken. Dat geldt overigens ook voor Belgie in ons geval. Had het zeker niet erg gevonden als een Belg er voor had gezorgd dat Nederland een medaille minder kreeg.
Ik zeg wat ik denk. Daarom ben ik vaak stil.
Op 20-02-2014 23:10:52 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
hugo:
DeSchaduw:
hugo:
Wist je dat wereldkampioen wandelen, nr 1, 2 en 3 Belgen zijn?
Niemand die het weet.
Of trots is.
(Zij wel. Mss zitten de media er voor iets tss?)

Gewoon of snel?

Gewoon.
Kilometers maken.
DansFans: je dance, donc je suis.
Op 20-02-2014 23:42:22 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Veteo: Gloeien van trots, opzwellen van trots;
Ehhh... gebakken lucht?

'Succes kent vele vaders, een mislukking is wees.'
Waarom niet trots op een verliezer? Omdat trots niet gaat om de prestatie maar om het winnen.
Ergo; Wie niet houdt van strijd is ook niet trots op winnaars.
You don't know what you've got until it's gone...
Op 21-02-2014 0:05:48 | Kudos: 2 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gnaues: Wielrenners... Daar waren 'we' ook zo trots op. En trots op een stelletje schaatsertjes die zich laten toejuichen door de trotse dochter van een oorlogsmisdadige en de trotse kleinzoon van een nazi... Ik zeg: KOTS!
Op 24-02-2014 16:04:59 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
DeSchaduw:
Gnaues:
Wielrenners... Daar waren 'we' ook zo trots op. En trots op een stelletje schaatsertjes die zich laten toejuichen door de trotse dochter van een oorlogsmisdadige en de trotse kleinzoon van een nazi... Ik zeg: KOTS!

Populistische termen gebruiken uit jaloersheid. Ik zeg:KOTS.
Ik zeg wat ik denk. Daarom ben ik vaak stil.
Op 24-02-2014 16:11:19 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gnaues: Hahaha... Ja ik ben een jaloerse populistenvolger... Fan van de grote blonde leider... Aanbidder van oranje...huh???!!!
Op 24-02-2014 20:41:53 | Kudos: -1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
DeSchaduw:
Gnaues:
Hahaha... Ja ik ben een jaloerse populistenvolger... Fan van de grote blonde leider... Aanbidder van oranje...huh???!!!

De ideen van stoerecurry en lm worden soms toch wel erg aantrekkelijk.
Ik zeg wat ik denk. Daarom ben ik vaak stil.
Op 24-02-2014 20:45:44 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
psixty4:
Gnaues:
Hahaha... Ja ik ben een jaloerse populistenvolger... Fan van de grote blonde leider... Aanbidder van oranje...huh???!!!

Wie of wat je echt bent, geen idee. Maar door wat ben je hier op GW terecht gekomen? Wat denk je hier te vinden? Waar gaan je interesses naar uit? Kunnen we misschien nog een blog van je verwachten?

It's all a figment of imagination!
Op 24-02-2014 20:47:54 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
hugo: Er zijn mensen die trots zijn op hun auto.
Of op hun geraniums.
Mag dat?
DansFans: je dance, donc je suis.
Op 24-02-2014 23:15:08 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
stoerecurry:
DeSchaduw:
Gnaues:
Hahaha... Ja ik ben een jaloerse populistenvolger... Fan van de grote blonde leider... Aanbidder van oranje...huh???!!!

De ideen van stoerecurry en lm worden soms toch wel erg aantrekkelijk.

Bijzonder...
Most people do not listen with the intent to understand, they listen with the intent to reply.
Op 25-02-2014 0:46:08 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gnaues: Wie ik ben doet niet terzake... Iemand moet de veelal demonische content hier in de smiezen houden. Er zijn hier zelfs bekeerde muzelmannen heb ik gezien en opgeslagen.... Nou jaaaaa!!!!
Op 25-02-2014 14:39:00 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
hugo:
Er zijn mensen die trots zijn op hun auto.
Of op hun geraniums.
Mag dat?

Die mensen zijn niet echt trots op die spullen maar op zichzelf, omdat zij die geraniums toch maar mooi in bloei hebben, en die auto konden kopen. Trots op hun eigen prestatie dus. Niks mis mee.
Trots zijn op de auto van de buurman, dat zou ik raar vinden.
Is it electrickery?
Op 25-02-2014 14:43:51 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
michael:
Gnaues:
Wie ik ben doet niet terzake... Iemand moet de veelal demonische content hier in de smiezen houden. Er zijn hier zelfs bekeerde muzelmannen heb ik gezien en opgeslagen.... Nou jaaaaa!!!!


Wat een geheimzinnigheid, AIVD zeker
the more things change, the more they stay the same
Op 25-02-2014 15:54:40 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
hugo:
Gnaues:
Wie ik ben doet niet terzake... Iemand moet de veelal demonische content hier in de smiezen houden. Er zijn hier zelfs bekeerde muzelmannen heb ik gezien en opgeslagen.... Nou jaaaaa!!!!

Dan kan je maar beter je scherm afplakken.
DansFans: je dance, donc je suis.
Op 25-02-2014 16:43:10 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Deefdrums:
Emie :
hugo:
Er zijn mensen die trots zijn op hun auto.
Of op hun geraniums.
Mag dat?

Die mensen zijn niet echt trots op die spullen maar op zichzelf, omdat zij die geraniums toch maar mooi in bloei hebben, en die auto konden kopen. Trots op hun eigen prestatie dus. Niks mis mee.
Trots zijn op de auto van de buurman, dat zou ik raar vinden.

Dus trots op de buurman zijn? Is toch niet zo raar. Misschien heeft hij jaren lang er aan gewerkt om het voor elkaar te krijgen of iets dergelijks. Krijg het idee dat je weinig goede ervaringen hebt met de buren??. Daarnaast kan je best trots zijn op de prestatie van de geraniums dat ze zo gegroeid zijn of trots op de zuinige rijprestaties van je automaat.
(bericht gewijzigd op 25/2/2014 18:45)
Men moet geen struif om een ei bederven
Op 25-02-2014 18:41:52 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
Deefdrums:
Emie :
hugo:
Er zijn mensen die trots zijn op hun auto.
Of op hun geraniums.
Mag dat?

Die mensen zijn niet echt trots op die spullen maar op zichzelf, omdat zij die geraniums toch maar mooi in bloei hebben, en die auto konden kopen. Trots op hun eigen prestatie dus. Niks mis mee.
Trots zijn op de auto van de buurman, dat zou ik raar vinden.

Dus trots op de buurman zijn? Is toch niet zo raar. Misschien heeft hij jaren lang er aan gewerkt om het voor elkaar te krijgen of iets dergelijks. Krijg het idee dat je weinig goede ervaringen hebt met de buren??. Daarnaast kan je best trots zijn op de prestatie van de geraniums dat ze zo gegroeid zijn of trots op de zuinige rijprestaties van je automaat.

Ik ben blij voor de buurman dat hij een porsche kan kopen. Ik ben niet trots op hem. Dat is een totaal ander gevoel. Ik vind het reuze knap van die schaatsers, maar ook dat is geen trots.
Is it electrickery?
Op 25-02-2014 20:01:59 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Deefdrums: Wanneer ben je wel trots op iemand anders dan? Of kan dat volgens jou niet?
Men moet geen struif om een ei bederven
Op 25-02-2014 22:35:53 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2017Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden