's Werelds eerste elektrische auto kwam van de hand van Ferdinand Porsche op 26 juni 1898. 
Sneller dan alle andere auto's van dat tijdperk, liet de Egger-Lohner electric vehicle, C.2 Phaeton (kortaf P1) ook tijdens een 40 km EV race 28 auto's achter zich, waarvan er 16 niet eens over de finish kwamen door technische mankementen (met een opmerkelijke voorsprong van 18 minuten op de nummer 2).
Van de vier P1 modellen die uiteindelijk gemaakt zijn, is er onlangs eentje teruggevonden in een pakhuis in Oostenrijk.
De op de achteras gemonteerde motor voorzag deze heilige koe van achterwielaandrijving via een elektrisch aangedreven propeller.
De 3 pk motor werd opgevoerd naar 5 pk, dit had echter nadelige gevolgen voor het gewicht: zo'n 1350 kg schoon aan de haak.
Met een actieradius van 80 km en met een snelheid van 35 km/h was zij de snelste auto onder de toenmalige elektrisch- of benzine-aangedreven voertuigen. 





lm: Opvallend dat die 2pk extra zoveel meer gewicht opleveren aangezien ik verder overal lees dat het ding slecht 130 kilo woog.

Ook tof trouwens, die wisselende carrosserie voor de zomer en de winter.

Leuk blogje Adictech!
Don't take life so seriously, it's not like you're going to get out alive.
Op 23-02-2014 9:19:22 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
psixty4: Met een actieradius van 80 km en dat is niet veel minder dan de huidige elektrische auto's. Verder is het natuurlijk zonde dat dat ding een prominente plaats in het Porsche museum gekregen heeft. Als je daar naar toe gaat dan wil je Porsches zien en geen uit de kluiten gewassen scootmobiel uit de prehistorie.

It's all a figment of imagination!
Op 23-02-2014 9:54:35 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
hugo: Gaat het om een motor die stroom publiceert voor de aandrijving?
Of was er een batterij?
DansFans: je dance, donc je suis.
Op 23-02-2014 10:00:58 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
stoerecurry: Das nog een keer wat anders dan een prius.
Most people do not listen with the intent to understand, they listen with the intent to reply.
Op 23-02-2014 10:18:56 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
DeSchaduw: Hoog tijd dat Porsche weer die weg in slaat.
Ik zeg wat ik denk. Daarom ben ik vaak stil.
Op 23-02-2014 11:32:17 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Wad: Het was in eerste instantie niet de bedoeling om brandstof auto's te ontwikkelen. De druk van de Röthschilds en andere machthebbers heeft de aandacht van de electrische auto afgewend. We hebben een eeuw aan ontwikkeling verloren om de macht van extreem rijke mensen te bevredigen.
Op 23-02-2014 12:01:29 | Kudos: 3 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
DeSchaduw:
Wad:
Het was in eerste instantie niet de bedoeling om brandstof auto's te ontwikkelen. De druk van de Röthschilds en andere machthebbers heeft de aandacht van de electrische auto afgewend. We hebben een eeuw aan ontwikkeling verloren om de macht van extreem rijke mensen te bevredigen.

Uiteraard. Een eeuw geleden wist men al dat olie ergens over 200 jaar op zou zijn.
Ik zeg wat ik denk. Daarom ben ik vaak stil.
Op 23-02-2014 12:20:51 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
psixty4:
It's all a figment of imagination!
Op 23-02-2014 12:24:18 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
stoerecurry:
lm:
Opvallend dat die 2pk extra zoveel meer gewicht opleveren aangezien ik verder overal lees dat het ding slecht 130 kilo woog.

Ook tof trouwens, die wisselende carrosserie voor de zomer en de winter.

Leuk blogje Adictech!

De motor woog 287 pounds, omgerekend 130 kilo, de hele auto zelf woog 1350 kilo.
http://www.wired.com/autopia/2014/01/porsche-first-car-electric/

Most people do not listen with the intent to understand, they listen with the intent to reply.
Op 23-02-2014 12:46:58 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
rudiev:
DeSchaduw:
Wad:
Het was in eerste instantie niet de bedoeling om brandstof auto's te ontwikkelen. De druk van de Röthschilds en andere machthebbers heeft de aandacht van de electrische auto afgewend. We hebben een eeuw aan ontwikkeling verloren om de macht van extreem rijke mensen te bevredigen.

Uiteraard. Een eeuw geleden wist men al dat olie ergens over 200 jaar op zou zijn.

Pas geleden had je op discovery How we invented the world - cars (http://www.discoveryuk.com/web/how-we-invented-the-world/photos/the-history-of-cars/) , hierin kwam naar voren dat het kraken van olie ook van grote invloed is geweest op het succes van de verbrandingmotor. Ook de prijs, die flink daalde door het gebruik van de assemblage lijn in meneer fords'fabrieken, werkte mee aan het succes, een elektrische auto was minimaal 2x zo duur.
je mag me beledigen, je mag me kwetsen, maar spreek wat je denkt, dan discussieren we verder...
Op 23-02-2014 16:15:17 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
rudiev:
hugo:
Gaat het om een motor die stroom publiceert voor de aandrijving?
Of was er een batterij?

Volgens mij accu´s, de ouwe loodvarianten.

je mag me beledigen, je mag me kwetsen, maar spreek wat je denkt, dan discussieren we verder...
Op 23-02-2014 16:16:25 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
rudiev:
hugo:
Gaat het om een motor die stroom publiceert voor de aandrijving?
Of was er een batterij?

Volgens mij accu´s, de ouwe loodvarianten.

je mag me beledigen, je mag me kwetsen, maar spreek wat je denkt, dan discussieren we verder...
Op 23-02-2014 16:16:26 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Luk:
rudiev:
hugo:
Gaat het om een motor die stroom publiceert voor de aandrijving?
Of was er een batterij?

Volgens mij accu´s, de ouwe loodvarianten.


Misschien wel dit:

De schijnheiligen hebben het schijnbaar gehaald. Ehyeh Asher Ehyeh.
Op 23-02-2014 16:19:36 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
psixty4:
rudiev:
hugo:
Gaat het om een motor die stroom publiceert voor de aandrijving?
Of was er een batterij?

Volgens mij accu´s, de ouwe loodvarianten.


'Thanks to the 500-kg batteries, the 1,350-kg P1 could travel up to 80 kilometres, or three to five hours of operation. . . . To transfer power, a singlespeed differential was used. Vehicle speed was regulated via a 12-speed controller.'

link

It's all a figment of imagination!
Op 23-02-2014 16:31:52 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
DeSchaduw:
rudiev:
DeSchaduw:
Wad:
Het was in eerste instantie niet de bedoeling om brandstof auto's te ontwikkelen. De druk van de Röthschilds en andere machthebbers heeft de aandacht van de electrische auto afgewend. We hebben een eeuw aan ontwikkeling verloren om de macht van extreem rijke mensen te bevredigen.

Uiteraard. Een eeuw geleden wist men al dat olie ergens over 200 jaar op zou zijn.

Pas geleden had je op discovery How we invented the world - cars (http://www.discoveryuk.com/web/how-we-invented-the-world/photos/the-history-of-cars/) , hierin kwam naar voren dat het kraken van olie ook van grote invloed is geweest op het succes van de verbrandingmotor. Ook de prijs, die flink daalde door het gebruik van de assemblage lijn in meneer fords'fabrieken, werkte mee aan het succes, een elektrische auto was minimaal 2x zo duur.

Wat iets geheel anders is als een complot van toekomstige oliebaronnen. Wat merkwaardig dat mensen in die tijd graag iets kochten wat goedkoper was. Tegenwoordig moet het zo duur(zaam) mogelijk zijn.
Ik zeg wat ik denk. Daarom ben ik vaak stil.
Op 23-02-2014 16:34:20 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
rudiev:
DeSchaduw:
rudiev:
DeSchaduw:
Wad:
Het was in eerste instantie niet de bedoeling om brandstof auto's te ontwikkelen. De druk van de Röthschilds en andere machthebbers heeft de aandacht van de electrische auto afgewend. We hebben een eeuw aan ontwikkeling verloren om de macht van extreem rijke mensen te bevredigen.

Uiteraard. Een eeuw geleden wist men al dat olie ergens over 200 jaar op zou zijn.

Pas geleden had je op discovery How we invented the world - cars (http://www.discoveryuk.com/web/how-we-invented-the-world/photos/the-history-of-cars/) , hierin kwam naar voren dat het kraken van olie ook van grote invloed is geweest op het succes van de verbrandingmotor. Ook de prijs, die flink daalde door het gebruik van de assemblage lijn in meneer fords'fabrieken, werkte mee aan het succes, een elektrische auto was minimaal 2x zo duur.

Wat iets geheel anders is als een complot van toekomstige oliebaronnen. Wat merkwaardig dat mensen in die tijd graag iets kochten wat goedkoper was. Tegenwoordig moet het zo duur(zaam) mogelijk zijn.

Goedkoper als in beschikbaar komen voor de normale man, auto's waren toendertijd iets voor de meer welgestelde mensen. Ford kwam met auto's van de 500 dollar en werd daarmee betaalbaar voor het grote publiek.
Hier nog wat leuks:
http://www.todayifoundout.com/index.php/2011/04/in-1899-ninety-percent-of-new-york-citys-taxi-cabs-were-electric-vehicles/
http://jalopnik.com/5870808/how-a-new-york-taxi-company-killed-the-electric-car-in-1900

je mag me beledigen, je mag me kwetsen, maar spreek wat je denkt, dan discussieren we verder...
Op 23-02-2014 17:28:25 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
rudiev: Er wordt in dit artikel gezegt dat meneer porsche de eerste elektrische auto maakte, maar er waren al veel eerder elektrische auto's.
http://inventors.about.com/od/estartinventions/a/History-Of-Electric-Vehicles.htm
uit link:

Who invented the very first EV is uncertain and several inventors have been given credit. In 1828, Hungarian, Ányos Jedlik invented a small-scale model car powered by an electric motor that he designed. Between 1832 and 1839 (the exact year is uncertain), Robert Anderson of Scotland invented a crude electric-powered carriage. In 1835, another small-scale electric car was designed by Professor Stratingh of Groningen, Holland, and built by his assistant Christopher Becker. In 1835, Thomas Davenport, a blacksmith from Brandon, Vermont, built a small-scale electric car. Davenport was also the inventor of the first of the first American-built DC electric motor.

In 1828 schijnt dus al een eerste elektrische auto te zijn gemaakt.
je mag me beledigen, je mag me kwetsen, maar spreek wat je denkt, dan discussieren we verder...
Op 23-02-2014 17:30:43 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
DeSchaduw:
rudiev:
Er wordt in dit artikel gezegt dat meneer porsche de eerste elektrische auto maakte, maar er waren al veel eerder elektrische auto's.
http://inventors.about.com/od/estartinventions/a/History-Of-Electric-Vehicles.htm
uit link:

Who invented the very first EV is uncertain and several inventors have been given credit. In 1828, Hungarian, Ányos Jedlik invented a small-scale model car powered by an electric motor that he designed. Between 1832 and 1839 (the exact year is uncertain), Robert Anderson of Scotland invented a crude electric-powered carriage. In 1835, another small-scale electric car was designed by Professor Stratingh of Groningen, Holland, and built by his assistant Christopher Becker. In 1835, Thomas Davenport, a blacksmith from Brandon, Vermont, built a small-scale electric car. Davenport was also the inventor of the first of the first American-built DC electric motor.

In 1828 schijnt dus al een eerste elektrische auto te zijn gemaakt.

Maar dat waren geen Duitsers dus dat telt niet.
Ik zeg wat ik denk. Daarom ben ik vaak stil.
Op 23-02-2014 17:54:20 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
DeSchaduw:
rudiev:
DeSchaduw:
rudiev:
DeSchaduw:
Wad:
Het was in eerste instantie niet de bedoeling om brandstof auto's te ontwikkelen. De druk van de Röthschilds en andere machthebbers heeft de aandacht van de electrische auto afgewend. We hebben een eeuw aan ontwikkeling verloren om de macht van extreem rijke mensen te bevredigen.

Uiteraard. Een eeuw geleden wist men al dat olie ergens over 200 jaar op zou zijn.

Pas geleden had je op discovery How we invented the world - cars (http://www.discoveryuk.com/web/how-we-invented-the-world/photos/the-history-of-cars/) , hierin kwam naar voren dat het kraken van olie ook van grote invloed is geweest op het succes van de verbrandingmotor. Ook de prijs, die flink daalde door het gebruik van de assemblage lijn in meneer fords'fabrieken, werkte mee aan het succes, een elektrische auto was minimaal 2x zo duur.

Wat iets geheel anders is als een complot van toekomstige oliebaronnen. Wat merkwaardig dat mensen in die tijd graag iets kochten wat goedkoper was. Tegenwoordig moet het zo duur(zaam) mogelijk zijn.

Goedkoper als in beschikbaar komen voor de normale man, auto's waren toendertijd iets voor de meer welgestelde mensen. Ford kwam met auto's van de 500 dollar en werd daarmee betaalbaar voor het grote publiek.
Hier nog wat leuks:
http://www.todayifoundout.com/index.php/2011/04/in-1899-ninety-percent-of-new-york-citys-taxi-cabs-were-electric-vehicles/
http://jalopnik.com/5870808/how-a-new-york-taxi-company-killed-the-electric-car-in-1900


En toch weer proberen, niets geleerd van de geschiedenis.
Ik zeg wat ik denk. Daarom ben ik vaak stil.
Op 23-02-2014 18:00:28 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
hugo:
rudiev:
Er wordt in dit artikel gezegt dat meneer porsche de eerste elektrische auto maakte, maar er waren al veel eerder elektrische auto's.
http://inventors.about.com/od/estartinventions/a/History-Of-Electric-Vehicles.htm
uit link:

Who invented the very first EV is uncertain and several inventors have been given credit. In 1828, Hungarian, Ányos Jedlik invented a small-scale model car powered by an electric motor that he designed. Between 1832 and 1839 (the exact year is uncertain), Robert Anderson of Scotland invented a crude electric-powered carriage. In 1835, another small-scale electric car was designed by Professor Stratingh of Groningen, Holland, and built by his assistant Christopher Becker. In 1835, Thomas Davenport, a blacksmith from Brandon, Vermont, built a small-scale electric car. Davenport was also the inventor of the first of the first American-built DC electric motor.

In 1828 schijnt dus al een eerste elektrische auto te zijn gemaakt.

Toen hadden we thuis nog niet eens elektriciteit.
DansFans: je dance, donc je suis.
Op 23-02-2014 18:07:39 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Pjotter: Wel een leuk stukje speelgoed zo'n elektrische auto, je kunt zo eentje een aantal dagen meekrijgen voor een proefrit, erg interessant, maar is op dit moment nog niet rendabel. Nog steeds een hele dure auto die constant opgeladen moet worden.
Op 23-02-2014 20:13:18 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Nickname: Gewoon op thorium gaan rijden. Enige wat er vrij kan komen is radongas erg schadelijk maar vervalt binnen 5 seconden ofzo, en de risico's zijn erg klein. Er is meer dan genoeg van. 1gram kun jij jouw leven op rijden en geen opslag nodig....http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?i=9581 dit had ik er hier al eens over gelezen. Leuke materie
HierHeen.nl
Op 23-02-2014 23:28:51 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
lm:
Nickname:
Gewoon op thorium gaan rijden. Enige wat er vrij kan komen is radongas erg schadelijk maar vervalt binnen 5 seconden ofzo, en de risico's zijn erg klein. Er is meer dan genoeg van. 1gram kun jij jouw leven op rijden en geen opslag nodig....http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?i=9581 dit had ik er hier al eens over gelezen. Leuke materie


Erg schadelijk? Binnen 5 sec ben ik wel door die uitlaatgassen gereden...
Don't take life so seriously, it's not like you're going to get out alive.
Op 23-02-2014 23:37:14 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
rudiev:
hugo:
rudiev:
Er wordt in dit artikel gezegt dat meneer porsche de eerste elektrische auto maakte, maar er waren al veel eerder elektrische auto's.
http://inventors.about.com/od/estartinventions/a/History-Of-Electric-Vehicles.htm
uit link:

Who invented the very first EV is uncertain and several inventors have been given credit. In 1828, Hungarian, Ányos Jedlik invented a small-scale model car powered by an electric motor that he designed. Between 1832 and 1839 (the exact year is uncertain), Robert Anderson of Scotland invented a crude electric-powered carriage. In 1835, another small-scale electric car was designed by Professor Stratingh of Groningen, Holland, and built by his assistant Christopher Becker. In 1835, Thomas Davenport, a blacksmith from Brandon, Vermont, built a small-scale electric car. Davenport was also the inventor of the first of the first American-built DC electric motor.

In 1828 schijnt dus al een eerste elektrische auto te zijn gemaakt.

Toen hadden we thuis nog niet eens elektriciteit.

http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_motor
In deze link wordt zelfs 1740+ genoemd!
je mag me beledigen, je mag me kwetsen, maar spreek wat je denkt, dan discussieren we verder...
Op 23-02-2014 23:39:05 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Picobyte: De accu's opladen was toen een nog veel groter probleem dan het nu is.
Op 25-02-2014 12:06:15 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
tenma: Tja, als we naar Tesla hadden geluisterd, dan hadden we nu gloeilampen gehad die 100 jaar mee gaan, gratis elektriciteit voor de hele mensheid en nog veel meer fantastische dingen die Tesla allemaal had bedacht. Helaas, Zelfs elektricische auto's zijn achterhaald omdat het opwekken van elektriciteit ook veel geld kost
Op 26-02-2014 11:26:44 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
DeSchaduw:
tenma:
Tja, als we naar Tesla hadden geluisterd, dan hadden we nu gloeilampen gehad die 100 jaar mee gaan, gratis elektriciteit voor de hele mensheid en nog veel meer fantastische dingen die Tesla allemaal had bedacht. Helaas, Zelfs elektricische auto's zijn achterhaald omdat het opwekken van elektriciteit ook veel geld kost

Als we naar Jules Verne hadden geluisterd zaten we nu in het binnenste van de arde.
Ik zeg wat ik denk. Daarom ben ik vaak stil.
Op 26-02-2014 15:38:08 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Olav: Porsche was echt de eerste en enige niet. Deze elektrische auto reed in 1884 al rond VOORDAT Carl Benz zijn auto op benzine construeerde in 1885!



In Londen, eind 19e eeuw, waren de taxi's vooral elektrisch om dezelfde reden als nu: geen uitlaatgas en geen geluid.

Oma Duck had ook al een elektrische auto.



Het vehikeltje in de strip was een massaproduct van de Detroit Electric Car en er staat er nog eentje in het automuseum in Wassenaar:



Van de Renault Dauphine was ook een elektrische variant, gemaakt in de VS onder de naam Henney Kilowatt:



In de jaren '60 bouwde GM een hybride variant van de welbekende Opel Kadett, met Stirlingmotor. Ook al zo'n mooie techniek die al veel te lang onder in de la ligt:


(bericht gewijzigd op 26/2/2014 22:11)
Op 26-02-2014 22:09:46 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2017Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden