Deze site gebruikt cookies. Is dat ok?
Ruth Handler, een Amerikaanse zakenvrouw en een van de oprichters van Mattel, zag indertijd haar dochter Barbara spelen met papieren aankleedpoppen. Het bracht haar op het idee om zo'n pop in 3D te maken. Nadat Handler in 1956 op een reis door Zwitserland de pop Lilli (Bild Lilli Doll) aantreft, ontworpen door een Duitse fabrikant, besluit Mattel de rechten te kopen, om vervolgens een soortgelijke pop in de Verenigde Staten uit te brengen. De pop kreeg de naam Barbie, vernoemd naar het koosnaampje van de dochter van Handler, omdat zij de inspiratiebron voor de pop was geweest. Als 'geboortedatum' van Barbie geldt 9 maart 1959.

 

hugo: Wel kras dat hierdoor ons ideaalbeeld van de vrouw zo sterk bepaald lijkt.
DansFans: je dance, donc je suis.
Op 29-06-2012 13:04:01 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gas: of zou het andersom zijn Hugo, dat die barbie gecreëerd is naar het (belachelijke) ideaalbeeld van de vrouw?
Op 29-06-2012 15:01:27 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
hugo: De kip of het ei? Er zijn (gestoorde) dames die zich volgens dat beeld laten modelleren.
(bericht gewijzigd op 29/6/2012 15:11)
DansFans: je dance, donc je suis.
Op 29-06-2012 15:11:07 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gas: kweetut, Marijke Helwegen is zo'n voorbeeld.

Soms vraag ik me af of dat niet gewoonweg een psychische stoornis is, als je er zo wil uitzien en daarvoor in je laat snijden.
(bericht gewijzigd op 29/6/2012 15:18)
Op 29-06-2012 15:17:56 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Socrates: Als je over een meisje of vrouw zegt dat het een barbiepop is is dat nou niet bepaald een compliment geloof ik.
Ik geloof eerder dat het ideaalbeeld is bepaald door modegoeroes en de make-up industrie. Barbie is misschien de aanzet geweest, dat zou kunnen. En niet te vergeten "Twiggie".
(bericht gewijzigd op 29/6/2012 15:31)
Op 29-06-2012 15:31:14 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gas: tja, het modebeeld is momenteel nog altijd behoorlijk anorectisch als je de ontwerpers mag geloven.
Maar ze vinden dat vooral handig omdat een jurkje showen in maat 'veel te mager' goedkoper is.
Op 29-06-2012 15:33:27 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
Gas:
tja, het modebeeld is momenteel nog altijd behoorlijk anorectisch als je de ontwerpers mag geloven.
Maar ze vinden dat vooral handig omdat een jurkje showen in maat 'veel te mager' goedkoper is.

Ik hoorde laatst een modemeneer (ontwerper?) het volgende zeggen: "Zo'n dun model is gewoon makkelijk, je gooit er een jurkje over en het zit meteen goed."
Een model is dus een veredelde klerenhanger. Dat lijkt me ook niet leuk om te horen als model zijnde...
Op 29-06-2012 15:37:19 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gas: maar zo is het wel.
Daarbij gebruiken modemeneren hele dure, kostbare stoffen, en dan is maatje superklein nu eenmaal goedkoper dan modelletje volslank.
Ook veel minder werk in de diverse ateliers, als er niet teveel rekening gehouden hoeft te worden met lichaamsrondingen.
Op 29-06-2012 15:42:24 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
hugo: k heb nog een klerenhanger nodig...
DansFans: je dance, donc je suis.
Op 29-06-2012 15:42:29 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gas: joh, je bent bang dat zo'n grietje breekt zodra je haar stevig omhelst
Op 29-06-2012 15:50:33 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Socrates:
hugo:
k heb nog een klerenhanger nodig...

Je bedoeld toch zeker geen 'knaapje' hè?
Op 29-06-2012 16:02:56 | Kudos: 4 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
Socrates:
hugo:
k heb nog een klerenhanger nodig...

Je bedoeld toch zeker geen 'knaapje' hè?

Ik weet niet zeker of ze dat in Vlaanderen ook knaapje noemen. Zo niet, Hugo: 'knaapje' is in Nl. synoniem voor klerenhanger.
Op 29-06-2012 16:04:32 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
hugo: ik heb wel eens gehoord dat pedofielen eerder een knaapje gebruiken.
DansFans: je dance, donc je suis.
Op 29-06-2012 16:16:25 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Socrates:
hugo:
ik heb wel eens gehoord dat pedofielen eerder een knaapje gebruiken.


Die zou ik dan toch weer een kleerhanger willen adviseren. En op welke plaats ga ik dan maar niet zeggen.
Op 29-06-2012 17:32:53 | Kudos: 2 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Pieter: Ik vind deze pop helemaal niet op een oorlogsmisdadiger lijken
No shit, Sherlock
Op 29-06-2012 21:25:38 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Socrates:
Pieter:
Ik vind deze pop helemaal niet op een oorlogsmisdadiger lijken

En ik maar denken dat leukemie alleen bij goeie mensen voorkomt.
Op 29-06-2012 21:41:14 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Pieter:
Socrates:
Pieter:
Ik vind deze pop helemaal niet op een oorlogsmisdadiger lijken

En ik maar denken dat leukemie alleen bij goeie mensen voorkomt.

Hij overleed en wij vierden feest. Ik werd op die dag 30
No shit, Sherlock
Op 29-06-2012 21:51:37 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Olav: Wat een onzin, dat de stoffen te duur zijn om volslanke mannequins te omhullen. Mannequin komt trouwens van Manneke.. maar dat terzijde.

Het is gewoon een feit dat de meeste modeontwerpers homoseksueel zijn. En derhalve niets hebben met volle vrouwelijke vormen.

Barbie is een kind van de jaren '50. De mode van eind jaren '50 kende de wespentaille en wijd uitlopende rokken. Het ideaalbeeld in Europa was toen nog geen Twiggy, maar een rondborstige vrouw met zeer slanke taille zoals Brigitte Bardot of Gina Lollobrigida.

In Amerika was Audrey Hepburn het voorbeeld van schoonheid: superslank, lange benen, fijn gelaat.



Het is dus niet zo vreemd dat Barbie een wespentaille, lange benen, flinke borsten en een fijn koppie heeft. Jammer dat ze niet wat slimmer is gemaakt.
Op 29-06-2012 22:58:16 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
Olav:
Het is gewoon een feit dat de meeste modeontwerpers homoseksueel zijn.

Ah, feiten, zijn we gek op. Laat de cijfers maar eens zien. (Draai de bordjes maar om, Leontien!)
Ofwel: waar baseer je deze uitspraak op?
Op 29-06-2012 23:04:16 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Socrates:
Emie :
Olav:
Het is gewoon een feit dat de meeste modeontwerpers homoseksueel zijn.

Ah, feiten, zijn we gek op. Laat de cijfers maar eens zien. (Draai de bordjes maar om, Leontien!)
Ofwel: waar baseer je deze uitspraak op?

Awel, juust meneerke!
Het feit dat veel mensen denken dat het een feit is maakt het feitelijk nog geen feit, dus!
Op 29-06-2012 23:35:41 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Pieter:
Socrates:
Emie :
Olav:
Het is gewoon een feit dat de meeste modeontwerpers homoseksueel zijn.

Ah, feiten, zijn we gek op. Laat de cijfers maar eens zien. (Draai de bordjes maar om, Leontien!)
Ofwel: waar baseer je deze uitspraak op?

Awel, juust meneerke!
Het feit dat veel mensen denken dat het een feit is maakt het feitelijk nog geen feit, dus!

Een vriend van mij is van de modevakschool weggevlucht wegens de cultuur aldaar. Er zitten wel heel veel vrouwen en homo's op die opleiding, zei hij.
No shit, Sherlock
Op 30-06-2012 10:15:14 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Olav: Lijst van homoseksuele mode-ontwerpers:

http://en.wikipedia.org/wiki/Category:LGBT_fashion_designers
(LGBT = lesbian, gay, bisexual or transgender)

Vertel eens, welke beroemde mode-ontwerper staat niet in deze lijst?

Nou, Hugo Boss staat er niet bij. Als prominent Nazi en ontwerper van die indrukwekkende zwarte SS-uniformen kon dat ook moeilijk gezegd worden. Hogo Boss had dus (ongewild) meer met die andere (Klaus) Barbie van doen dan met ons speelmeiske.
(bericht gewijzigd op 30/6/2012 12:49)
Op 30-06-2012 12:41:53 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
Olav:
Lijst van homoseksuele mode-ontwerpers:

http://en.wikipedia.org/wiki/Category:LGBT_fashion_designers
(LGBT = lesbian, gay, bisexual or transgender)

OK, er zijn natuurlijk ook wel heteroseksuele modekoningen. Zoals Hugo Boss die overtuigd Nazi was en die indrukwekkende zwarte SS-uniformen ontwierp. Die had dus meer met die andere (Klaus) Barbie van doen dan met ons speelmeiske.

Vreemd dat daar een lijst van is. Ik heb even gezocht naar 'heterosexual fashion designers' , daar is geen lijst van. (Je maakt toch ook geen lijst van voetballers met blond haar, bedoel ik. )
Maar goed, bewijs geleverd!
Op 30-06-2012 12:51:25 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
Pieter:
Socrates:
Emie :
Olav:
Het is gewoon een feit dat de meeste modeontwerpers homoseksueel zijn.

Ah, feiten, zijn we gek op. Laat de cijfers maar eens zien. (Draai de bordjes maar om, Leontien!)
Ofwel: waar baseer je deze uitspraak op?

Awel, juust meneerke!
Het feit dat veel mensen denken dat het een feit is maakt het feitelijk nog geen feit, dus!

Een vriend van mij is van de modevakschool weggevlucht wegens de cultuur aldaar. Er zitten wel heel veel vrouwen en homo's op die opleiding, zei hij.

Ja, en in het leger lopen veel macho's rond, in de filmwereld veel extraverte mensen en in de informatica veel nerds... Apart eigenlijk, die scheiding der volkeren.
Op 30-06-2012 12:53:13 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Socrates:
Emie :
Olav:
Lijst van homoseksuele mode-ontwerpers:

http://en.wikipedia.org/wiki/Category:LGBT_fashion_designers
(LGBT = lesbian, gay, bisexual or transgender)

OK, er zijn natuurlijk ook wel heteroseksuele modekoningen. Zoals Hugo Boss die overtuigd Nazi was en die indrukwekkende zwarte SS-uniformen ontwierp. Die had dus meer met die andere (Klaus) Barbie van doen dan met ons speelmeiske.

Vreemd dat daar een lijst van is. Ik heb even gezocht naar 'heterosexual fashion designers' , daar is geen lijst van. (Je maakt toch ook geen lijst van voetballers met blond haar, bedoel ik. )
Maar goed, bewijs geleverd!

Te snel Emie! Bewijs is helemaal niet geleverd. De stelling was "De meeste zijn ..." en dan moet je ook naar het totaal kijken. Als je de lijst "homo enz." lijst (bah, wie verzint zoiets) aftrek van de totale fashion designers, hou je veel meer dan de helft over! Dus "meeste" klopt niet.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fashion_designers
Op 30-06-2012 13:46:53 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Pieter: En dan zijn er vast ook nog een heleboel die niet zo bekend zijn geworden
No shit, Sherlock
Op 30-06-2012 18:08:23 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gas: al mn mannelijke voorouders, muv mijn vader, waren kleermaker of hoeden- en pettenmakers, en vermoedelijk waren ze allemaal behoorlijk hetero want ze lieten telkens grote gezinnen achter.
Veel kinderen gingen wel vroegtijdig dood, maar toevallig bleven mijn voorvaderen allemaal lang genoeg leven om uiteindelijk mij op de wereld gezet te hebben.
In veel landen zie je meer mannen achter de naaimachines zitten dan vrouwen.
Dat zijn toch allemaal minder bekende 'modemakers'.
(bericht gewijzigd op 30/6/2012 18:13)
Op 30-06-2012 18:12:45 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Olav: Ja Gas, ook ik heb kleermakers als voorouders. En een hoedenmaker. Vaklieden.

Ik bemerk kritiek op mijn opmerking dat er een fors gehalte (ik zwak even af) homoseksuele mensen in de modewereld actief is. Daar is niks mis mee. Voor het ontwerpen van damesmode is wellicht een flinke scheut oestrogeen van meerwaarde. Vrouwen hebben volgens mij in het algemeen een grotere ideeënrijkdom qua vormen, kleuren en vernieuwing dan mannen. Ik vermoed, dat ook in de designwereld, in de film- en tv-studio's en tussen de dameskappers homoseksuele mannen belangrijke rollen spelen. Juist dankzij die dosis smaak en gevoel voor kleur en vorm.

Ik vind dat heel gewoon en wil niet worden weggezet als iemand die daar negatief over is. En zit ik er naast, ook goed.
(bericht gewijzigd op 30/6/2012 22:49)
Op 30-06-2012 22:48:58 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Socrates:
Olav:
Ja Gas, ook ik heb kleermakers als voorouders. En een hoedenmaker. Vaklieden.

Ik bemerk kritiek op mijn opmerking dat er een fors gehalte (ik zwak even af) homoseksuele mensen in de modewereld actief is. Daar is niks mis mee. Voor het ontwerpen van damesmode is wellicht een flinke scheut oestrogeen van meerwaarde. Vrouwen hebben volgens mij in het algemeen een grotere ideeënrijkdom qua vormen, kleuren en vernieuwing dan mannen. Ik vermoed, dat ook in de designwereld, in de film- en tv-studio's en tussen de dameskappers homoseksuele mannen belangrijke rollen spelen. Juist dankzij die dosis smaak en gevoel voor kleur en vorm.

Ik vind dat heel gewoon en wil niet worden weggezet als iemand die daar negatief over is. En zit ik er naast, ook goed.

En misschien voelen modellen zich iets meer op hun gemak als er een homo aan ze zit te frunniken in de paskamer. Vergelijkbaar met vrouwen onder elkaar?
Op 30-06-2012 22:58:13 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Olav: Zou best kunnen Socrates.

Hoewel volgens mij modellen niet koud of warm worden van gefrunnik. En paskamers hebben ze ook al niet nodig. Modellen kennen geen enkele gêne. Dat hoort bij het vak. Als je onzeker of een kruidje-roer-me-niet bent kan je maar beter geen model worden.
Op 02-07-2012 22:09:32 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Olav: Maar dan nu het Wikipedia-artikel over Nazi-misdadiger Klaus Barbie:

In 1947 werd hij in Frankrijk bij verstek ter dood veroordeeld. Van dat jaar tot 1951 werkte hij voor de Amerikaanse Counter Intelligence Corps (CIC) in Duitsland tegen de communisten, waarna hij met hulp van het CIC in 1951 naar Bolivia emigreerde en in de hoofdstad La Paz ging wonen onder de naam Klaus Altmann en tussen 1964 en 1982 diverse militaire dictators bijstond als 'ondervragingsspecialist'.

Zozo. Fijne jongens, die Amerikanen. Daar moesten we het van hebben...
Op 02-07-2012 22:13:24 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Socrates:
Olav:
Maar dan nu het Wikipedia-artikel over Nazi-misdadiger Klaus Barbie:

In 1947 werd hij in Frankrijk bij verstek ter dood veroordeeld. Van dat jaar tot 1951 werkte hij voor de Amerikaanse Counter Intelligence Corps (CIC) in Duitsland tegen de communisten, waarna hij met hulp van het CIC in 1951 naar Bolivia emigreerde en in de hoofdstad La Paz ging wonen onder de naam Klaus Altmann en tussen 1964 en 1982 diverse militaire dictators bijstond als 'ondervragingsspecialist'.

Zozo. Fijne jongens, die Amerikanen. Daar moesten we het van hebben...

Tel dit op bij de docu die nu wordt genoemd in de zeepkist over Goldmann Sacks, en inderdaad van die Amerikanen zouden we nooit meer iets meten hebben.
Op 02-07-2012 22:33:07 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Olav: Kijk Socrates, in twee stappen van de Barbiepop naar Goldman Sachs. Geweldig.

Zodra ik mijn geluidskaart eindelijk heb verteld dat hij gerust boodschappen van Linux mag ontvangen, zal ik kijken.

Grom brom - ik heb Windows vaarwel gezegd en ben over op Linux ofwel Ubuntu 12.1, maar mijn geluidskaart weigert toegang. Lijkt wel een complot. Verder werkt alles 300x sneller en fijner dan onder het oude WinXP.

Hee, is er geen Grenswetenschapper met de ultieme tip?
Op 03-07-2012 21:59:05 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Socrates:
Olav:
Kijk Socrates, in twee stappen van de Barbiepop naar Goldman Sachs. Geweldig.

Zodra ik mijn geluidskaart eindelijk heb verteld dat hij gerust boodschappen van Linux mag ontvangen, zal ik kijken.

Grom brom - ik heb Windows vaarwel gezegd en ben over op Linux ofwel Ubuntu 12.1, maar mijn geluidskaart weigert toegang. Lijkt wel een complot. Verder werkt alles 300x sneller en fijner dan onder het oude WinXP.

Hee, is er geen Grenswetenschapper met de ultieme tip?

Natuurlijk heb ik de ultieme tip! Afschaffen Windows is al een enorme stap in de goed richting! Nu op naar Macosx, eventueel via Linux, maar gelijk kan ook!

(Geluidskaarten weet ik niks van, maar ja, als je Apple hebt hoef je dat niet te weten hè?)
Op 03-07-2012 22:07:25 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Olav: Van Barbie naar de MacIntosh.

Jaaaa, mijn eerste computer (nee, ik lieg de eerste was een Atari 800XL) mijn eerste serieuze computer was een Apple Macintosh SE. In 1988.


Fantastisch ding. Liep nooit vast. Was altijd snel, 10 jaar lang.

Maar kan ik MAC OS 10 draaien op een oude PC, dan?
Op 07-07-2012 1:46:20 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Socrates:
Olav:
Van Barbie naar de MacIntosh.

Jaaaa, mijn eerste computer (nee, ik lieg de eerste was een Atari 800XL) mijn eerste serieuze computer was een Apple Macintosh SE. In 1988.


Fantastisch ding. Liep nooit vast. Was altijd snel, 10 jaar lang.

Maar kan ik MAC OS 10 draaien op een oude PC, dan?

Nee, helaas niet.
Op 07-07-2012 10:07:23 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2013Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden