De wereld raakt steeds drukker bevolkt en al deze mensen hebben voedsel nodig om een menswaardig leven te kunnen leiden. Door plagen van plant en dier is de opbrengst per akker lager dan deze in ideale(re) omstandigheden zou zijn. 
Gelukkig hebben we de wetenschap en commercie die de handen ineen slaan om u te helpen. Monsanto is uw redder in nood. Wilt u hier even tekenen?
Monsanto

Op papier is het een aardig plan: maak een onkruidverdelger dat alle planten doodt. Zoek een organisme dat niet dood gaat aan het verdelgingsmiddel. Pluis uit welk gen verantwoordelijk is voor de resistentie tegen het gif en bouw dat in in een voedselgewas. Verkoop het voedselgewas samen met de onkruidverdelger en je akker kan je eenvoudig onkruidvrij maken zonder dat je gewas eraan onderdoor gaat. De oogst zal groter zijn, de voedselprijzen zullen dalen en er zullen minder mensen sterven door de honger.

Een knap staaltje techniek, dat moet zeker toegegeven worden.
Maar zoals het wel vaker het geval is, is iets dat te mooi klinkt om waar te zijn vaak gewoon te mooi om waar te zijn. 

Monsanto

Onderstaande documentaire probeert de minder vriendelijke kant van deze multinational in beeld te brengen, maar het is handig om eerst een beeld te schetsen van dit bedrijf.
Het bedrijf is in 1901 opgericht in de VS en begon grondstoffen te produceren voor onder andere Coca-Cola: sacharine, vanilline en cafeïne
Sommigen zien Cola als een godendrank, maar andere zien hier het eerste smetje op het blazoen van Monsanto.

In de Vietnamoorlog leverde Monsanto het beruchte ontbladeringsmiddel Agent Orange aan de Amerikaanse overheid. Het middel is berucht, omdat het misvormingen, verschillende soorten kankers en andere onaangename aandoeningen veroorzaakt. Ook bij baby's.

Monsanto

En hier begint een patroon duidelijk te worden dat in de documentaire nog nader naar voren zal komen: Gaat het Monsanto echt om "wise decisions", "stewardship", "responsibility" en "safety of the employees, customers and environment", zoals ze op hun website schrijven? Of gaat het enkel om het grote geld en macht?

Oordeelt u zelf na het zien van onderstaande documentaire. 
De literair onderlegde lezer zal enig verband met "dr. Faust" toch wel herkennen, maar houdt u in de gaten dat het hier niet om fictie gaat. Monsanto bestaat echt en opereert daadwerkelijk in deze wereld. Wie weet ooit ook in uw achtertuin.


Vraagt u zich nu ook niet af of u nog wel wilt werken met Roundup?
En of dat pak met aardappelpuree van genetisch gemodificeerd zetmeel nog wel op uw bord gaat belanden? En of u via Coca-cola Monsanto blijft sponsoren? Wij wensen u veel wijsheid toe.

(Dank aan GW'er Nupeet voor het posten van dit filmpje in een eerder blog)


NewDayNL: Goed verhaal Glimlach. Toevallig kwam Monsanto gister ook ter sprake in het blog kritieke crisispunt.

De doc hierboven kende ik al. Goeie dat ie nu hier staat. De sterke arm van Monsanto reikt verder.

De VS-commerciele zender Fox Corp. is een van de grootste omroepen aldaar en een echte 'brood & spelen'-omroep. Hoewel ze Family Guy uitzenden van vrijdenker Seth MacFarlane ( http://en.wikipedia.org/wiki/Seth_MacFarlane#Political_views ) is dat slechts een schaamlap voor het gehele aanbod.

Zo ook beginjaren 2000. Een journalistenteam werd aangenomen voor een Tegenlicht-achtig programma: Fox Investigators. Een van de eerste verhalen die dit team wilde brengen, was schoolmelk die - door gebruik van Monsanto's groeihormonen - kankerverwekkend zou zijn. Het team kreeg het met eigen management aan de stok. Het item is nooit uitgezonden en het team werd ontslagen.



Consumentenstaking?
Er schijnen legio voorbeelden te bestaan en toch blijft Monsanto leading wereldwijd. Zie een eigen fillempie:



Al die negatieve verhalen over Monsanto zou in een volledige vrijemarkteconomie resulteren in een snel faillissement vanwege een consumentenstaking. Dat dit niet gebeurt, kan werkelijk maar één ding betekenen (en daar verwijst hun eigen filmpje ook naar) de macht van o.a. deze club is buiten het zicht nog veel groter dan we denken.

ACTIE?
Het is anno 20nu denk ik tijd dat we wereldwijd de grootste voedselproducenten onder de loep nemen en kijken wat hun banden zijn met met name Monsanto
http://en.wikipedia.org/wiki/Food_industry#Prominent_Food_Companies

Natuurlijk moeten we blijven eten en liefst niet al te duur. Daar komt zelfvoorziening/stadslandbouw om de hoek kijken en een conglomeraat van 'goede producenten'. Hier ben ik al een tijdje - tevergeefs - mee bezig. Later meer.

RR
Het was altijd groter dan we dachten dat het was
Op 12-06-2012 11:33:58 | Kudos: 2 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
NewDayNL: Starten doe ik het niet, maar ik zal mij inzetten voor de Nederlands/Europese organisatie als deze:

http://www.organicconsumers.org/monsanto/

RR
Het was altijd groter dan we dachten dat het was
Op 12-06-2012 11:58:04 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
lifetime: Mis groeide mais, groeit hier ook vol op en al jaren! Niemand weet hoe het komt, maar de boeren zijn er wel blij mee. De opbrengst is dan nog hoger (per plant, wel te verstaan). En de koeien die het eten hoor je ook niet klagen.... Ben overtuigd dat er geen weg terug meer is, en erger zij die dit aanrichten vanuit de politiek en wetenschappelijke hoek, gaan vrij uit! Vraag mij wel af wat zijzelf en hun kinderen uiteindelijk (gaan) eten...?
Live kost Time
Op 12-06-2012 13:35:04 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Maron:
lifetime:
Mis groeide mais, groeit hier ook vol op en al jaren! Niemand weet hoe het komt, maar de boeren zijn er wel blij mee. De opbrengst is dan nog hoger (per plant, wel te verstaan). En de koeien die het eten hoor je ook niet klagen.... Ben overtuigd dat er geen weg terug meer is, en erger zij die dit aanrichten vanuit de politiek en wetenschappelijke hoek, gaan vrij uit! Vraag mij wel af wat zijzelf en hun kinderen uiteindelijk (gaan) eten...?


Op Spitsbergen ligt een bunker met zaden voor alle gewassen uit de hele wereld..
Op 12-06-2012 13:41:28 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
vailixi:
Gaat het Monsanto echt om "wise decisions", "stewardship", "responsibility" en "safety of the employees, customers and environment", zoals ze op hun website schrijven? Of gaat het enkel om het grote geld en macht?


Tja als je het zakelijk goed wil doen moet je over lijken gaan. Letterlijk.
Niemand buiten onszelf kan over ons innerlijk heersen. Wanneer we dit weten worden we vrij.
Op 12-06-2012 13:50:29 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Deze GW'er is abonnee
Meneer Glimlach:
NewDayNL:
Goed verhaal Glimlach. (...)
RR

Hartelijk dank.
Ik ga er ook even goed voor zitten om de filmpjes in je waardevolle post te bekijken. Jij bent ook goed bezig!
Wie weet tegenwoordig nog wat waar is?
Op 12-06-2012 15:50:45 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Deze GW'er is abonnee
Meneer Glimlach:
Maron:
lifetime:
Mis groeide mais, groeit hier ook vol op en al jaren! Niemand weet hoe het komt, maar de boeren zijn er wel blij mee. De opbrengst is dan nog hoger (per plant, wel te verstaan). En de koeien die het eten hoor je ook niet klagen.... Ben overtuigd dat er geen weg terug meer is, en erger zij die dit aanrichten vanuit de politiek en wetenschappelijke hoek, gaan vrij uit! Vraag mij wel af wat zijzelf en hun kinderen uiteindelijk (gaan) eten...?


Op Spitsbergen ligt een bunker met zaden voor alle gewassen uit de hele wereld..

En wie beheert die Seed-vault?

Driemaal raden...

http://zaplog.nl/zaplog/article/de_zadenbank_van_gates_rockefeller_monsanto_en_syngenta_op_spitsbergen
Wie weet tegenwoordig nog wat waar is?
Op 12-06-2012 15:54:44 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gas: gisteren zijn we op jacht geweest naar toetjes zonder gemodificeerde toevoegingen en dat viel nog niet mee.
Je komt al gauw uit op gewone yoghurt, zonder toeters of bellen, maar die kun je prima zelf toevoegen.
We vonden nog een kwarkmerk dat zonder gemodificeerde toevoegingen was maar dat liep al zoetjes richting 'best duur, kun je zelf goedkoper fabrieken'.
En dan heeft de plus nog een merk "Gijs", die heeft bavarois en chocolademousse zonder rare toevoegingen.
Die valt onder het hoofdstuk; duur, vooral geschikt voor feestelijke momenten.
Ik heb gekeken naar de kookpuddingen, daar is 1 merk beschikbaar zonder gemodificeerde rotzooi en ben nu op het wereldwijde web maar oorspronkelijke toetjesrecepten aan het zoeken waar ik geen zetmeel bij nodig heb.
Op 12-06-2012 16:53:46 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Maron:
Meneer Glimlach:
Maron:
lifetime:
Mis groeide mais, groeit hier ook vol op en al jaren! Niemand weet hoe het komt, maar de boeren zijn er wel blij mee. De opbrengst is dan nog hoger (per plant, wel te verstaan). En de koeien die het eten hoor je ook niet klagen.... Ben overtuigd dat er geen weg terug meer is, en erger zij die dit aanrichten vanuit de politiek en wetenschappelijke hoek, gaan vrij uit! Vraag mij wel af wat zijzelf en hun kinderen uiteindelijk (gaan) eten...?


Op Spitsbergen ligt een bunker met zaden voor alle gewassen uit de hele wereld..

En wie beheert die Seed-vault?

Driemaal raden...

http://zaplog.nl/zaplog/article/de_zadenbank_van_gates_rockefeller_monsanto_en_syngenta_op_spitsbergen


Als je dat allemaal leest begint het nu toch wel een beetje creepy te worden..;(
Op 12-06-2012 18:19:29 | Kudos: 2 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
celtic:
NewDayNL:

De VS-commerciele zender Fox Corp. is een van de grootste omroepen aldaar en een echte 'brood & spelen'-omroep. Hoewel ze Family Guy uitzenden van vrijdenker Seth MacFarlane ( http://en.wikipedia.org/wiki/Seth_MacFarlane#Political_views ) is dat slechts een schaamlap voor het gehele aanbod.
RR


Family Guy is naar comedy central gegaan, toen ze hoorde dat ze door Fox gecanceld zouden worden. Ze nemen Fox regelmatig op de korrel.
Condemnation without investigation is the highest form of ignorance
Op 12-06-2012 18:24:40 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
NewDayNL:
celtic:
NewDayNL:

De VS-commerciele zender Fox Corp. is een van de grootste omroepen aldaar en een echte 'brood & spelen'-omroep. Hoewel ze Family Guy uitzenden van vrijdenker Seth MacFarlane ( http://en.wikipedia.org/wiki/Seth_MacFarlane#Political_views ) is dat slechts een schaamlap voor het gehele aanbod.
RR


Family Guy is naar comedy central gegaan, toen ze hoorde dat ze door Fox gecanceld zouden worden. Ze nemen Fox regelmatig op de korrel.

Dat laatste wist ik, maar ik dacht dat dat vanwege zelfspot en zo was. Goede aanvulling, dank!

RR
Het was altijd groter dan we dachten dat het was
Op 12-06-2012 18:40:21 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Hetero Sapiens:
Gas:
gisteren zijn we op jacht geweest naar toetjes zonder gemodificeerde toevoegingen en dat viel nog niet mee.
Je komt al gauw uit op gewone yoghurt, zonder toeters of bellen, maar die kun je prima zelf toevoegen.
We vonden nog een kwarkmerk dat zonder gemodificeerde toevoegingen was maar dat liep al zoetjes richting 'best duur, kun je zelf goedkoper fabrieken'.
En dan heeft de plus nog een merk "Gijs", die heeft bavarois en chocolademousse zonder rare toevoegingen.
Die valt onder het hoofdstuk; duur, vooral geschikt voor feestelijke momenten.
Ik heb gekeken naar de kookpuddingen, daar is 1 merk beschikbaar zonder gemodificeerde rotzooi en ben nu op het wereldwijde web maar oorspronkelijke toetjesrecepten aan het zoeken waar ik geen zetmeel bij nodig heb.

Ik heb onlangs ook naar vla of pudding zonder gemodificeerd maïszetmeel gezocht. Niet gevonden.

Zoek je recepten zonder zetmeel? Er is toch nog wel niet-gemodificeerd zetmeel te krijgen?
De vingers van de handschoen denken dat ze los van de anderen staan. De handschoen weet beter.
Op 12-06-2012 19:51:57 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gas: dat valt zwaar tegen als je de kleine lettertjes gaat lezen.
Maar ik ben nog niet uitgezocht dus ik ga vast het een en ander vinden aangezien ik toetjes erg lekker vind
Op 12-06-2012 20:12:06 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Hetero Sapiens:
Gas:
dat valt zwaar tegen als je de kleine lettertjes gaat lezen.
Maar ik ben nog niet uitgezocht dus ik ga vast het een en ander vinden aangezien ik toetjes erg lekker vind

Laat het even weten als je iets vindt.
Ik ben daar ook wel nieuwsgierig naar.
De vingers van de handschoen denken dat ze los van de anderen staan. De handschoen weet beter.
Op 12-06-2012 20:20:55 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Deze GW'er is abonnee
Meneer Glimlach: @Gas en andere lekkerbekken:

Waarom maak je niet zelf griesmeelpudding?
Dat deed ik vaak samen met mijn grootmoeder en dat was altijd erg lekker en niet moeilijk. Voor zover ik weet kan je nog steeds griesmeel krijgen van niet gemodificeerde tarwe, misschien zelfs wel bij de lokale molen?

http://www.smulweb.nl/zoeken/?query=griesmeel%20pudding&type-recepten=recept

Eet smakelijk, laat even weten als je dit gedaan hebt.
Wie weet tegenwoordig nog wat waar is?
Op 12-06-2012 21:47:22 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
grappenmaker: Dit bedrijf zaait letterlijk haat. Ooit zal het daar de vruchten van smaken. Maar dat zal niet in verhouding staan met de aangebrachte schade. Weet wat je eet!
7.83
Op 12-06-2012 22:06:25 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Olav: @ Meneer Glimlach,

Niet-gemodificeerd tarwe betekent nog niet dat er geen Monsanto-troep in of aan zit.

Monsanto maakt namelijk een sproeimiddel waarmee de tarwe op een bepaald moment zijn wortel laat afsterven. Het resultaat is dat de tarwe op de akker verdroogt en direct na het oogsten kan worden verwerkt zonder droogtijd. Tijd is geld, vandaar.

Helaas zit die Monsanto-rommel er dus wel in.
Op 12-06-2012 22:53:32 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Zoekertje: Er was al gemodificeerd zetmeel voor er dito gewassen gebruikt werden. De eigenschappen werden door chemische- of thermische behandeling gewijzigd. Om bv een koude binding te krijgen, klontervorming tegen te gaan, smaak te wijzigen. Maar ook hier is de consument of de voedingswaarde meestal niet het eerste doel, wel het versnellen of vereenvoudigen van de produktie
Op 13-06-2012 0:23:51 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
denker: Monsanto, het moordbedrijf inzake biodiversiteit.
In de derde wereldlanden zijn tig mensen en gezinnen de dood ingedreven door de handelswijze van dit zichzelf o zo prachtig vindende werkende bedrijf.
Als boeren gedwongen worden om hun zaadgoed van Monsanto af te nemen, waarbij dit bedrijf niet schuwt om hun genzaadgoed op de akkers van boeren te verspreiden die niet bij hun afnemen, is nog het minste euvel.
Het glashard overtreden van wetgevingen in vele landen, is ook een werkwijze van dit bedrijf wat meer dan één vinger in de pap heeft, zonder dat er ook maar iemand de euvele moed heeft om hen voor de rechter te sleuren, is veelzeggend.
Op 13-06-2012 1:20:08 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
hugo: Er zijn kleinschalige alternatieven. Hier in de buurt vb. (o.a.) Hartenboer (bioproductie en distributie, streek en seizoensgebonden, je kan zelfs op het veld gaan afhalen). Beetje zoeken in alternatieve en lokale circuits.
Alternatieven voor zaden: http://t-over-leven.dansfans.be/index.php/hybriden
Meedoen maakt de tegenbeweging sterker. Dat helpt meer dan klagen.
DansFans: je dance, donc je suis.
Op 13-06-2012 9:46:09 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
K.Zwellever: Ik persoonlijk vind de bedrijfsstrategie van Monsanto,gekoppeld aan de macht die ze hebben weten op te bouwen nog veul enger als de middelen/zaden die ze verkopen,
Op 13-06-2012 10:44:05 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gas: maar daar kun je alleen je afkeuring voor laten blijken als je die rommel weigert te kopen.
Je kunt je verontwaardiging wel schriftelijk uiten, zolang je de portemonnee van monsanto mee blijft vullen, schiet dat niet op.
Ik weet dat een eenmansactie ook geen gewicht in de schaal legt, maar het is beter voor mn eigen geweten, als ik er op deze manier niet aan de macht van monsanto meewerk. (voor zover mogelijk is)
Op 13-06-2012 11:47:09 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
denker:
hugo:
Er zijn kleinschalige alternatieven. Hier in de buurt vb. (o.a.) Hartenboer (bioproductie en distributie, streek en seizoensgebonden, je kan zelfs op het veld gaan afhalen). Beetje zoeken in alternatieve en lokale circuits.
Alternatieven voor zaden: http://t-over-leven.dansfans.be/index.php/hybriden
Meedoen maakt de tegenbeweging sterker. Dat helpt meer dan klagen.

Ben het hier wel mee eens maar er zijn gewoonweg te weinig mensen die zich hierin verdiepen of mee bezig houden, om zo te komen tot een beweging die nationaal of zelfs internationaal tegengas gaan geven tegen multinationals die diversiteit alleen in hun winsten zien.
Maar goed nietsdoen is instemmen met en daar pas ik voor en ben dus zelf ook kleinschalig begonnen met zaadwinning van nog originele planten en het daaruit voortvloeiende zaadgoed, om zo een kleine bijdrage te doen aan instanthouding van origineel materiaal.
Gelukkig zijn er in NL enige clubs die zich bezighouden met het instanthouden van vergeten groenten etc. dus daar zijn dan mogelijkheden tot uitwisseling van idee en materiaal.
Op 13-06-2012 11:53:22 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
hugo:
denker:
hugo:
Er zijn kleinschalige alternatieven. Hier in de buurt vb. (o.a.) Hartenboer (bioproductie en distributie, streek en seizoensgebonden, je kan zelfs op het veld gaan afhalen). Beetje zoeken in alternatieve en lokale circuits.
Alternatieven voor zaden: http://t-over-leven.dansfans.be/index.php/hybriden
Meedoen maakt de tegenbeweging sterker. Dat helpt meer dan klagen.

Ben het hier wel mee eens maar er zijn gewoonweg te weinig mensen die zich hierin verdiepen of mee bezig houden, om zo te komen tot een beweging die nationaal of zelfs internationaal tegengas gaan geven tegen multinationals die diversiteit alleen in hun winsten zien.
Maar goed nietsdoen is instemmen met en daar pas ik voor en ben dus zelf ook kleinschalig begonnen met zaadwinning van nog originele planten en het daaruit voortvloeiende zaadgoed, om zo een kleine bijdrage te doen aan instanthouding van origineel materiaal.
Gelukkig zijn er in NL enige clubs die zich bezighouden met het instanthouden van vergeten groenten etc. dus daar zijn dan mogelijkheden tot uitwisseling van idee en materiaal.

Er zijn ondertussen al duizenden enkelingen die dit doen.
Er veel daarvan kan je ook via internet vinden. Heeft toch ook voordelen...
DansFans: je dance, donc je suis.
Op 13-06-2012 13:42:01 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
denker:
hugo:
denker:
hugo:
Er zijn kleinschalige alternatieven. Hier in de buurt vb. (o.a.) Hartenboer (bioproductie en distributie, streek en seizoensgebonden, je kan zelfs op het veld gaan afhalen). Beetje zoeken in alternatieve en lokale circuits.
Alternatieven voor zaden: http://t-over-leven.dansfans.be/index.php/hybriden
Meedoen maakt de tegenbeweging sterker. Dat helpt meer dan klagen.

Ben het hier wel mee eens maar er zijn gewoonweg te weinig mensen die zich hierin verdiepen of mee bezig houden, om zo te komen tot een beweging die nationaal of zelfs internationaal tegengas gaan geven tegen multinationals die diversiteit alleen in hun winsten zien.
Maar goed nietsdoen is instemmen met en daar pas ik voor en ben dus zelf ook kleinschalig begonnen met zaadwinning van nog originele planten en het daaruit voortvloeiende zaadgoed, om zo een kleine bijdrage te doen aan instanthouding van origineel materiaal.
Gelukkig zijn er in NL enige clubs die zich bezighouden met het instanthouden van vergeten groenten etc. dus daar zijn dan mogelijkheden tot uitwisseling van idee en materiaal.

Er zijn ondertussen al duizenden enkelingen die dit doen.
Er veel daarvan kan je ook via internet vinden. Heeft toch ook voordelen...

Is ook goed, maar duizenden enkelingen maken geen vuist en zijn in feite geen partij om rekening mee te houden of kunnen door hun aantal iets afdwingen.
Daar ligt dan het nadeel.
Op 13-06-2012 18:33:44 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Deze GW'er is abonnee
Meneer Glimlach: Laatste nieuws:
Monsanto veroordeeld voor vergiftiging!

http://www.grenswetenschap.nl/nieuws.asp?i=11808
Wie weet tegenwoordig nog wat waar is?
Op 15-06-2012 15:43:36 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Antropoloog:
denker:
hugo:
denker:
hugo:
Er zijn kleinschalige alternatieven. Hier in de buurt vb. (o.a.) Hartenboer (bioproductie en distributie, streek en seizoensgebonden, je kan zelfs op het veld gaan afhalen). Beetje zoeken in alternatieve en lokale circuits.
Alternatieven voor zaden: http://t-over-leven.dansfans.be/index.php/hybriden
Meedoen maakt de tegenbeweging sterker. Dat helpt meer dan klagen.

Ben het hier wel mee eens maar er zijn gewoonweg te weinig mensen die zich hierin verdiepen of mee bezig houden, om zo te komen tot een beweging die nationaal of zelfs internationaal tegengas gaan geven tegen multinationals die diversiteit alleen in hun winsten zien.
Maar goed nietsdoen is instemmen met en daar pas ik voor en ben dus zelf ook kleinschalig begonnen met zaadwinning van nog originele planten en het daaruit voortvloeiende zaadgoed, om zo een kleine bijdrage te doen aan instanthouding van origineel materiaal.
Gelukkig zijn er in NL enige clubs die zich bezighouden met het instanthouden van vergeten groenten etc. dus daar zijn dan mogelijkheden tot uitwisseling van idee en materiaal.

Er zijn ondertussen al duizenden enkelingen die dit doen.
Er veel daarvan kan je ook via internet vinden. Heeft toch ook voordelen...

Is ook goed, maar duizenden enkelingen maken geen vuist en zijn in feite geen partij om rekening mee te houden of kunnen door hun aantal iets afdwingen.
Daar ligt dan het nadeel.

Door de Codex alimentarius zijn er zeer binnenkort geen alternatieven meer.Enkel GMO zaad van Monsanto mag gebruikt worden.Is in veel landen al verplicht,(veel demontraties van boeren).De landbouwuniversiteit in Wageningen omarmt het gebruik van GMO en is groot voorstander van chemie-concern Monsanto/IG Farben/Bayer. IG Farben? dat is dat nazi bedrijf,producent van Agent Orange en cyclon-B.
IG Farben/Prescot Bush.(opa van kwibus George)How Bush grandfather helped Hitler's rise to power(geen complotsite,gewoon the gardian)
Op 15-06-2012 16:25:51 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gas: niet helemaal waar Antropoloog, er zijn zelfs landen die bepaalde monsantozaden inmiddels verboden hebben: http://renvogel.com/2012/05/12/poolse-imkers-winnen-van-monsanto/
Op 15-06-2012 16:28:22 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Antropoloog:
Maron:
Meneer Glimlach:
Maron:
lifetime:
Mis groeide mais, groeit hier ook vol op en al jaren! Niemand weet hoe het komt, maar de boeren zijn er wel blij mee. De opbrengst is dan nog hoger (per plant, wel te verstaan). En de koeien die het eten hoor je ook niet klagen.... Ben overtuigd dat er geen weg terug meer is, en erger zij die dit aanrichten vanuit de politiek en wetenschappelijke hoek, gaan vrij uit! Vraag mij wel af wat zijzelf en hun kinderen uiteindelijk (gaan) eten...?


Op Spitsbergen ligt een bunker met zaden voor alle gewassen uit de hele wereld..

En wie beheert die Seed-vault?

Driemaal raden...

http://zaplog.nl/zaplog/article/de_zadenbank_van_gates_rockefeller_monsanto_en_syngenta_op_spitsbergen


Als je dat allemaal leest begint het nu toch wel een beetje creepy te worden..;(

idd allemaal GMO zaad van Monsanto op spitsbergen, voor straks na de grote vernietiging.Round up staat er ook dus dat komt helemaal voor mekaar.Een mooie nieuwe wereld orde met Monsanto
@MeneerGlimlach had u ook de documentaire'Off the grid' gezien op ned2,afgelopen Donderdag? De documentaire beschrijft hoe de amerikanen( zogenaamd)''het heft in eigen hand nemen'' dus dat is nog het ergste dat ze denken dat ze het heft in eigen hand nemen.Door het zien van deze docu begrijp ik dat het allemaal realiteit is die NWO, en hoe het er hier in Nederland over 3 jaar uit ziet. Op 13:10 gaat het over de New Economics Institute en wie zien we daar? Inderdaad de Rockefellers Brothers Fund.En let eens goed op de kilheid van de Rockefellers,en luister goed HOE ze dingen zeggen,en let op de non-verbale aspecten.Vooral als er wordt gezegd:The new new new economic institute en dan ,''Ik vind persoonlijk al heel lang dat we op zelfvernietiging af koersen'' en vervolgens;''Want ons hele economische model berust op consumptie''wow ,wow ,wow wat een verschrikkelijk tuig,En zie je die illuminaat die even een slokje van zijn consumptie neemt op 13.47 wow,wow ,wow.Dat zijn dus de mensen die achter de NWO zitten.De uitstralende kilheid knalt zo je huiskamer in!!Goed werk trouwens van de docu maker en cameraman om de non-verbale communicatie vast te leggen. Er is geen woord over NWO gezegd natuurlijk en over de Codex.Nu denken de mensen dat ze het heft in eigen hand nemen door in groepen te gaan leven met een nieuwe munt,en zelf (biologische)groenten te kweken.omg wat een duivels doordacht plan zijn ze aan het uitwerken. Ook stuitend dat ze al het asfalt van de wegen aan het halen zijn.SCHOKKEND
(bericht gewijzigd op 17/6/2012 14:46)
Op 17-06-2012 13:42:47 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Jacob Lageveen: Monsanto is een van de gevaarlijkste bedrijven in de wereld. Zij chanteren de boeren en zij vernietigen alles wat natuur is. Monsanto heeft zelfs een patent op bepaalde varkens. Weg met Monsanto!
Op 26-06-2012 2:11:04 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Jacob Lageveen:
Gas:
niet helemaal waar Antropoloog, er zijn zelfs landen die bepaalde monsantozaden inmiddels verboden hebben: http://renvogel.com/2012/05/12/poolse-imkers-winnen-van-monsanto/


Frankrijk heeft ook een ban op Monsanto genetisch gemodificeerd zaad.
Op 26-06-2012 2:12:34 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2014Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden