Deze site gebruikt cookies. Is dat ok?
We hebben zo nu en dan een zijprojectje. Hebben we nodig, even iets anders. De ene keer is het ook geschikt voor GW, de andere keer niet. Dit keer is een twijfelgeval, want eigenlijk is er niets grenswetenschappelijks aan. Een akkoordenzoekmachine: SearchByChords.com. Gemaakt om liedjes te vinden op basis van de akkoorden die je beheerst. Waarom dit project dan toch op GW? Het is uniek, en dat is in huidige tijden best een beetje opmerkelijk. Je zou denken dat de wereld van het online gitaarspel een platgetreden pad is, maar nee. Iets dergelijks bestond nog niet op internet, en als wij er behoefte aan hebben, dan ongetwijfeld anderen ook. Professionele gitaristen zullen er misschien weinig aan hebben, maar iedereen die zo nu en dan eens een akkoordje pakt kan baat hebben bij deze nieuwsoortige zoekmachine. Voor een voller kampvuur!

Waarom een zoekmachine op basis van akkoorden?

Beginnende gitaristen (sommigen blijven naar genoegen in die fase steken) willen gewoon zoveel mogelijk leuke nummers spelen met de paar akkoorden die ze beheersen. Een gitarist die het beruchte F-akkoord bijvoorbeeld niet kan pakken, wil ergens alle nummers vinden die de F niet bevatten. Er zijn vele websites waar songs netjes gerangschikt op staan, met daarbij hun akkoorden en hoe ze te gebruiken, maar als je een lijstje van leuke, speelbare nummers wilt aanleggen, dan ben je érg veel zoektijd kwijt. Gewoonweg omdat je manueel moet zoeken in databases van tien- of honderdduizenden muzieknummers. Nergens kun je de resultaten afstemmen met de eigen kunde. Of onkunde. Daarom dus: een zoekmachine op basis van gitaarakkoorden. Om tijd te besparen. En die kan dan weer gebruikt worden om te oefenen.

Hoe werkt het?

Vooral erg simpel: je tikt gewoon de akkoorden in die je beheerst, bijvoorbeeld 'A, B, C, D, E, G, Em' en drukt op de zoekknop. Wat er uitrolt zijn alle geregistreerde bands en alle nummers die gebruik maken van die akkoorden. Om te zorgen dat het ook op tablets prima te gebruiken valt, werd er gekozen voor een keyboard-achtige manier van het tonen van de resultaten. Dat was nodig om te zorgen dat je in een gigantische bak aan zoekresultaten snel zowel performers als songtitels kunt bekijken. Geen eindeloos scrollen, alles dicht bij de hand:



Er is meer. Als je de details van een liedje opvraagt, dan zie je hoe je de akkoorden kunt pakken, of eventueel de variaties erop. Die info wordt live gelezen van jGuitar.com. Aangezien dit een zoekmachine is, bevat het niet de detailinfo over hoe je de song moet spelen. Er staan ook geen liedjesteksten op. Daarvoor wordt doorgelinkt naar de externe website waar onze zoekmachine de resultaten aantrof. 



Als u via Facebook inlogt (we hadden de code liggen) op SearchByChords.com, dan kunt u zelfs een songbook bijhouden met daarin uw favoriete nummers. Alles wat u kunt spelen verzameld. Zelf vinden we het erg handig, en zijn we er blij mee. 

Een perfecte zoekmachine voor de beginnende gitarist?

Er wordt gezocht in een database van meer dan 80.000 nummers. Het was onmogelijk om de zoekresultaten helemaal accuraat te krijgen. Dat komt omdat de websites waar we de data vandaan hebben gehaald soms fouten bevatten. Die worden dan overgenomen, want het verzamelen van de data ging op basis van scripts die diverse gitaarwebsites (chordie.com, ultimate-guitar.com, guitarfiles.be) hebben geanalyseerd en hun nuttige info vertaalde naar iets dat doorzoekbaar was. Gezien de meerwaarde van het snel kunnen opvragen van goede resultaten, wordt die kleine foutenmarge er graag bij genomen. In een volgende versie komt er vast een correctiesysteem, maar voor nu is het even goed. Eerst kiek'n wat het geeft.

We hopen hiermee voor het geïnteresseerde publiek een fijne dienst te hebben neergezet. Het ontstond uit eigenbelang, maar de wereld is er om te delen. Toch?
Socrates: Een felicitatie lijkt me op z'n plaats!

Van harte 3.14po, een prachtig project! Speel geen gitaar, maar een ieder die dat wel doet zal er blij mee zijn vermoed ik.

Edit: ik heb wat heen en weer geklikt op de site. Ziet er prachtig uit, zelfs voor een leek. Kan ja de akkoorden ook nog ergens "horen"?
(bericht gewijzigd op 14/6/2012 11:5)
Op 14-06-2012 11:02:00 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gas: goed idee 3.14po!
Ook ik speel geen gitaar, maar kan me het nut heel goed voorstellen.
Op 14-06-2012 11:05:35 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po: Thanks. Ik ben er vooral zélf erg blij mee.

Valt nog veel aan uit te breiden en te verbeteren, maar ik wil eerst even kijken of dit wel wat aanhang vindt. Ik ken alleszins al een gitaarleraar die er erg blij mee is. Goed om voor zijn leerlingen te gebruiken.
United as one. Divided by zero.
Op 14-06-2012 11:06:51 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Socrates:
3.14po:
Thanks. Ik ben er vooral zélf erg blij mee.

Valt nog veel aan uit te breiden en te verbeteren, maar ik wil eerst even kijken of dit wel wat aanhang vindt. Ik ken alleszins al een gitaarleraar die er erg blij mee is. Goed om voor zijn leerlingen te gebruiken.

Ik weet bijna zeker dat een Fb vriend van mij het al waarderen. Ik zal even een tip geven!
Op 14-06-2012 11:10:13 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po: Thanks. Maak er vooral veel reclame voor, ja. 't Zou wel leuk zijn als hier iets meer uitkomt dan alleen een hoop werk.
United as one. Divided by zero.
Op 14-06-2012 11:10:59 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Hetero Sapiens: Ik ga hem zeker proberen. Heb mijn gitaar alweer veel te lang niet vastgehouden, dit is een goed excuus om dat weer eens te doen.
De vingers van de handschoen denken dat ze los van de anderen staan. De handschoen weet beter.
Op 14-06-2012 11:13:37 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Socrates:
3.14po:
Thanks. Maak er vooral veel reclame voor, ja. 't Zou wel leuk zijn als hier iets meer uitkomt dan alleen een hoop werk.

Ik heb al gelinkt! Judith speelt gitaar, haar man speelt gitaar, en veel van hun vrienden ook. Dus wie weet!
Op 14-06-2012 11:13:59 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Samblo: Ziet er goed uit. Zou nu natuurlijk een preek kunnen houden hoe dit soort sites de mensen lui maken; het is immers de bedoeling dat je een nieuw akkoord leert als dat in een liedje zit dat je wilt spelen, maar de site is duidelijk met teveel goede wil en liefde gemaakt om daar al te lang bij stil te staan. Leve de kampvuurtokkelaars!
Op 14-06-2012 11:20:34 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Hetero Sapiens:
Samblo:
Ziet er goed uit. Zou nu natuurlijk een preek kunnen houden hoe dit soort sites de mensen lui maken; het is immers de bedoeling dat je een nieuw akkoord leert als dat in een liedje zit dat je wilt spelen, maar de site is duidelijk met teveel goede wil en liefde gemaakt om daar al te lang bij stil te staan. Leve de kampvuurtokkelaars!

Ik werk vaak alleen met zelfbedachte akkoorden, toch vind ik dit een leuk idee.
Om beter te leren spelen is oefenen de enige optie, om meer te leren spelen is dit een prachtuitvinding.
De vingers van de handschoen denken dat ze los van de anderen staan. De handschoen weet beter.
Op 14-06-2012 11:22:36 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
NewDayNL: Knap heur, maar goed dat wist je al vanuit de Zeepkist.

Wellicht leuk voor niet-spelers en mensen die willen horen hoe het klinkt: een kolommetje met zoekresultaten van/naar YT?

Grüss'n,

RR
Het was altijd groter dan we dachten dat het was
Op 14-06-2012 11:28:09 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi: bookmarked.
Op 14-06-2012 11:30:58 | Kudos: 3 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Socrates:
Samblo:
Ziet er goed uit. Zou nu natuurlijk een preek kunnen houden hoe dit soort sites de mensen lui maken; het is immers de bedoeling dat je een nieuw akkoord leert als dat in een liedje zit dat je wilt spelen, maar de site is duidelijk met teveel goede wil en liefde gemaakt om daar al te lang bij stil te staan. Leve de kampvuurtokkelaars!

Niet zo moralistisch doen hè!
Op 14-06-2012 11:35:54 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Samblo:
Socrates:
Samblo:
Ziet er goed uit. Zou nu natuurlijk een preek kunnen houden hoe dit soort sites de mensen lui maken; het is immers de bedoeling dat je een nieuw akkoord leert als dat in een liedje zit dat je wilt spelen, maar de site is duidelijk met teveel goede wil en liefde gemaakt om daar al te lang bij stil te staan. Leve de kampvuurtokkelaars!

Niet zo moralistisch doen hè!

Haha hoor wie het zegt... Maar denk dat 3.14po die kanttekening zelf ook al bedacht had, daar zijn wij reageerders ook voor: om kanttekeningen en vraagtekens te plaatsen. Toch ben ik overwegend positief, kan me goed indenken dat dit initiatief voor de beginnende gitarist en inspirerende en handige tool kan zijn en zelfs een gevorderde gitarist kan er voordeel uit halen al is het alleen maar om te zien hoeveel verschillende soorten liedjes dezelfde akkoorden delen. En, ondanks mijn kritiekpuntje, ben ik overwegend trots dat "onze" Pipo weer zo'n mooie site bijeen heeft geknutseld. Hoop dat het een daverend succes wordt!
Op 14-06-2012 11:44:35 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
Socrates:
Kan ja de akkoorden ook nog ergens "horen"?

Ja, als je op een van de variaties klikt, dan word je doorverwezen naar een site die dat heeft. Dat is ook die jguitar.com.
United as one. Divided by zero.
Op 14-06-2012 12:02:10 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
Samblo:
Maar denk dat 3.14po die kanttekening zelf ook al bedacht had, daar zijn wij reageerders ook voor: om kanttekeningen en vraagtekens te plaatsen.

Weet je, sommige nummers wil je gewoon graag spelen en dan ontkom je niet aan de F leren. Dus die vlieger gaat echt niet op. Ik ben lang geleden (toen ik 25 was) afgehaakt met gitaar leren spelen omdat ik de F niet snel genoeg onder de knie kreeg, in combinatie met te weinig leuke nummers die ik wel kon spelen. Dat is gewoon een domper voor een beginnende gitarist. Nu valt het moeilijke met het leuke meer te combineren, en is spelen leuk omdat je, naast afschuwelijk geluid, ook iets aangenaams en divers uit je gitaar kunt halen. En dan is er nog de slag die je moet leren, etc... Dus, Samblo, ik begrijp je kritiek maar ik zit zelf niet op dat gedachtespoor. Voor beginnende gitaristen is er zoveel te leren naast de akkoorden: ritme, slag, tokkelen, etc... Een zoekmachine die het makkelijker maakt om nummers naar eigen smaak en kunde op te zoeken, maar de gitarist echt niet luier. Het leerproces wordt er wel iets leuker door, dus dat harde afzien op sommige delen van de basis (de barré-akkoorden bijv) kan meer gespreid worden. Maar goed... voor sommige mensen moet je eerst afzien en pijn lijden voordat het ok is.
United as one. Divided by zero.
Op 14-06-2012 12:10:39 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Socrates:
3.14po:
Socrates:
Kan ja de akkoorden ook nog ergens "horen"?

Ja, als je op een van de variaties klikt, dan word je doorverwezen naar een site die dat heeft. Dat is ook die jguitar.com.

Leuk, ga effe kijken!
Op 14-06-2012 12:15:27 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Samblo:
3.14po:
Maar goed... voor sommige mensen moet je eerst afzien en pijn lijden voordat het ok is.

Als het zonder afzien en pijn lijden kan is het des te beter natuurlijk, voor mij is pijn echt geen voorwaarde voordat iets oke is. Wel is de menselijke conditie nu eenmaal dat je voor elke prestatie waarbij je jezelf overtreft een bepaalde mate van afzien moet doorstaan. Eigenlijk ook weer mooi natuurlijk. Je geeft zelf echter al aan dat je sommige dingen pas kan spelen als je bepaalde akkoorden kent. Als je je blijft beperken tot wat je al kent zal je nooit iets nieuws leren. Zelf vind ik dat de moeite van het leren van een nieuw akkoord in geen verhouding staat tot de mogelijkheden die het schept. Hierboven sprak ik al lof over je site, maar naast de voordelen schuilt er ook het gevaar dat mensen zich tevreden gaan stellen met onder de middelmaat en zo altijd beginnend zullen blijven. Het is vergelijkbaar met je automaat-rijbewijs halen en dientengevolge erg beperkt zijn in de keuze van auto's die je kan besturen. Aan andere kant heb je helemaal gelijk dat spelvreugde het belangrijkst is. Niet iedereen hoeft supergitarist te worden en ook met drie akkoorden blijft er genoeg over om te kunnen spelen. Sterker nog, waarschijnlijk meer dan er op die site te vinden is. Een volgende stap zou zijn om automatisch te transponeren. Voorbeeld: iemand kent alleen de akkoorden ADE, hiermee kan je ook liedjes spelen die in CFG genoteerd staan, je zal ze alleen in andere toonhoogte moeten zingen of een capodaster gebruiken.

Hoop dat je me niet verkeerd begrijpt: ben echt onder de indruk van die site, heb er zelf ook al met plezier doorheen gebrowsed en ben er van overtuigd dat het veel mensen goed zal bevallen.

edit: en natuurlijk heb je ook helemaal gelijk dat het voor de echte beginner heel handig is, kan me ook voorstellen dat die gitaarleraar het een erg bruikbare tool vindt.
(bericht gewijzigd op 14/6/2012 13:17)
Op 14-06-2012 12:55:31 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie : Mooi man, goed werk! De notitie van de akkoorden vind ik een top feature, en Samblo: zo kun je toch ook nieuwe akkoorden leren! Gewoon de akkoorden invullen die je wil leren... heb je er meteen wat nummers bij op je repertoire.
Op 14-06-2012 13:32:16 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
The Doctor: Fantastisch werk man! Echt een briljant uitgewerkt concept, en mijn respect voor alle moeite die hier ongetwijfeld in is gestoken!
Going down like the Titanic!
Op 14-06-2012 14:24:35 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
The Doctor:
Fantastisch werk man! Echt een briljant uitgewerkt concept, en mijn respect voor alle moeite die hier ongetwijfeld in is gestoken!

Ik dacht al: waar blijf je.
Op 14-06-2012 14:26:02 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
hugo: Ik dacht: ik tik es 2 akkoorden in die ik nog ken. En warempel, er bestaan songs met maar 2 akkoorden.
DansFans: je dance, donc je suis.
Op 14-06-2012 15:00:55 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gas: Ik speel klarinet, ken dus geen enkel akkoord en heb dus ook geen gitaar, maar heb hem wel op mn facebook gedeeld voor mn gitaarspelende kennissen.
Op 14-06-2012 15:19:18 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Cruzado: Gaaf concept zeg! Heb je er al over nagedacht om een nederlandse versie online te zetten, of kost dit teveel vertaal werk?

Website maken of website promoten? Seo Consultancy Cruzado
Op 14-06-2012 18:30:18 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gas: 10% van mn kennissenkring op facebook heeft je zoekmachine geliked.
Op 14-06-2012 18:33:41 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Deze GW'er is abonnee
Meneer Glimlach: Jurgen, heel goed gedaan!

Dat je dit gratis beschikbaar stelt is echt fantastisch, waren er maar (veel) meer van zulke gedreven en sociale mensen.
Omdat je er toch veel tijd in hebt gestopt en ik dit zeker weten met regelmaat ga gebruiken trakteer ik je op een kleine beloning, te nuttigen naast het kampvuur.

De andere gebruikers attendeer ik ook even op de mogelijkheid om de schrijver (en tevens maker van deze site en de akkoordenzoekmachine) op een biertje te trakteren. Voor een klein bedrag laat je dan je waardering blijken.

(Zie link vlak onder het blog.)

Proost Jurgen!
Wie weet tegenwoordig nog wat waar is?
Op 14-06-2012 18:38:05 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Pieter: Ik heb de zoekmachine doorgezet op mijn Twitteraccount.
No shit, Sherlock
Op 14-06-2012 18:42:14 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
michel73: Wat als je zo goed als alle akkoorden en hun variaties al kunt spelen? Dan wordt het weer onoverzichtelijk. Toch een leuk programma!
Op 14-06-2012 22:01:37 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
michel73:
Wat als je zo goed als alle akkoorden en hun variaties al kunt spelen? Dan wordt het weer onoverzichtelijk. Toch een leuk programma!

Hoezo onoverzichtelijk? Je vult dan gewoon meer akkoorden in dan een absolute beginner. Of je favoriete akkoorden, of gewoon de eerste drie die je te binnen schieten...
Kun je alle liedjes ooit gemaakt al spelen, tja, dan heb je er niet zo veel aan, nee.
Op 14-06-2012 22:09:24 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Veteo:
Emie :
michel73:
Wat als je zo goed als alle akkoorden en hun variaties al kunt spelen? Dan wordt het weer onoverzichtelijk. Toch een leuk programma!

Hoezo onoverzichtelijk? Je vult dan gewoon meer akkoorden in dan een absolute beginner. Of je favoriete akkoorden, of gewoon de eerste drie die je te binnen schieten...
Kun je alle liedjes ooit gemaakt al spelen, tja, dan heb je er niet zo veel aan, nee.

En, je kunt ook op artiest zoeken. Ik zag dat de Stones verrassend veel verschillende accoorden gebruikt hebben in de loop van eeuwen.
'Waarheid' is een niet-overdraagbare aandoening.
Op 14-06-2012 22:20:48 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
michel73:
Wat als je zo goed als alle akkoorden en hun variaties al kunt spelen?

Dan val je buiten de doelgroep, ja.
Hoewel je nog steeds de songbook-functionaliteit kunt gebruiken om je setlist bij te houden, maar ik denk niet dat je daarvoor alleen dit gebruikt.
United as one. Divided by zero.
Op 15-06-2012 0:08:31 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po: Youtube-suggesties nog aan toegevoegd. Kan handig zijn (weet ik uit ervaring) als je wilt meespelen met een nummer, of wilt luisteren naar hoe de slag of het ritme gaat.
United as one. Divided by zero.
Op 15-06-2012 0:51:34 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
3.14po:
Youtube-suggesties nog aan toegevoegd. Kan handig zijn (weet ik uit ervaring) als je wilt meespelen met een nummer, of wilt luisteren naar hoe de slag of het ritme gaat.

Die gaat zo:
Op 15-06-2012 1:27:58 | Kudos: 2 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Hetero Sapiens: Zeg pipo, krijg je hier eigenlijk geen gedonder over de rechten van?
De vingers van de handschoen denken dat ze los van de anderen staan. De handschoen weet beter.
Op 15-06-2012 10:10:14 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
Hetero Sapiens:
Zeg pipo, krijg je hier eigenlijk geen gedonder over de rechten van?

Waarom? Waar schend ik rechten op? Google schendt toch ook geen rechten als het een site doorzoekt?
United as one. Divided by zero.
Op 15-06-2012 11:35:44 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Hetero Sapiens:
3.14po:
Hetero Sapiens:
Zeg pipo, krijg je hier eigenlijk geen gedonder over de rechten van?

Waarom? Waar schend ik rechten op? Google schendt toch ook geen rechten als het een site doorzoekt?

Voor zover ik weet is het sinds een paar jaar verboden om tablatuur of teksten te plaatsen, in verband met rechten.

Ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten, kan ook alleen in Nederland gelden, maar ik kreeg ineens bij elke tablatuursite die ik kende de boodschap dat de inhoud vanwege rechten niet meer getoond mocht worden.
De vingers van de handschoen denken dat ze los van de anderen staan. De handschoen weet beter.
Op 15-06-2012 11:40:21 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Hetero Sapiens:
3.14po:
Waar schend ik rechten op?

Als de artiest of het label in kwestie zelf een tablatuurboek van een bepaalde band of een bepaald album uit wil brengen, zijn ze soms bang dat ze inkomsten mislopen.
De vingers van de handschoen denken dat ze los van de anderen staan. De handschoen weet beter.
Op 15-06-2012 11:43:21 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Samblo:
Hetero Sapiens:
3.14po:
Waar schend ik rechten op?

Als de artiest of het label in kwestie zelf een tablatuurboek van een bepaalde band of een bepaald album uit wil brengen, zijn ze soms bang dat ze inkomsten mislopen.

Dan nog zet deze site zelf geen tablature online, ze verwijst slechts naar andere sites die dat wel hebben gedaan.
Op 15-06-2012 11:55:42 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gas: dan zou zo'n zoekmachine toch juist uitnodigen om de tablaturen die niet vrij zijn, aan te schaffen, wat tot meer inkomsten voor die artiesten of labels zou kunnen leiden.
Op 15-06-2012 11:56:42 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Hetero Sapiens: @Samblo
Daar heb je gelijk in, zo had ik het nog niet bekeken.

@Gas
Geen idee. Ik weet wel dat sommige artiesten wat paranoïde zijn als het om rechten gaat.
De vingers van de handschoen denken dat ze los van de anderen staan. De handschoen weet beter.
Op 15-06-2012 12:05:48 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
Samblo:
Hetero Sapiens:
3.14po:
Waar schend ik rechten op?

Als de artiest of het label in kwestie zelf een tablatuurboek van een bepaalde band of een bepaald album uit wil brengen, zijn ze soms bang dat ze inkomsten mislopen.

Dan nog zet deze site zelf geen tablature online, ze verwijst slechts naar andere sites die dat wel hebben gedaan.

Precies, ja.
United as one. Divided by zero.
Op 15-06-2012 12:18:17 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
Hetero Sapiens:
Ik weet wel dat sommige artiesten wat paranoïde zijn als het om rechten gaat.

Ja, daarom heb ik bewust de lyrics niet in mijn database noch site. Hoef ik me daar niet druk over te maken.
United as one. Divided by zero.
Op 15-06-2012 12:19:12 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Hetero Sapiens:
3.14po:
Hetero Sapiens:
Ik weet wel dat sommige artiesten wat paranoïde zijn als het om rechten gaat.

Ja, daarom heb ik bewust de lyrics niet in mijn database noch site. Hoef ik me daar niet druk over te maken.

Ik hoor het al, je hebt het helemaal onder controle. Gelukkig maar want ik vind het een coole site.
De vingers van de handschoen denken dat ze los van de anderen staan. De handschoen weet beter.
Op 15-06-2012 12:28:29 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Pieter:
3.14po:
Youtube-suggesties nog aan toegevoegd. Kan handig zijn (weet ik uit ervaring) als je wilt meespelen met een nummer, of wilt luisteren naar hoe de slag of het ritme gaat.

Heb je ook nog iets gedaan met guitar hero dingessen?
No shit, Sherlock
Op 15-06-2012 16:44:55 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Snadert: Grappig gedaan. Wel iets voor de *kuch* beginnende gitarist. Het F akkoord is toch wel heel erg basic. Neem dan het Hendrix akkoord (E7#9)... hoe stop ik dat in die zoekmachine?
Op 15-06-2012 22:32:32 | Kudos: -2 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
Snadert:
Grappig gedaan. Wel iets voor de *kuch* beginnende gitarist. Het F akkoord is toch wel heel erg basic. Neem dan het Hendrix akkoord (E7#9)... hoe stop ik dat in die zoekmachine?

Ik heb die net ingevoerd in de zoekbalk, samen met een C. (Je moet minimaal 2 akkoorden invullen) en er komen gewoon zoekresultaten.
Op 15-06-2012 22:47:43 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
Pieter:
3.14po:
Youtube-suggesties nog aan toegevoegd. Kan handig zijn (weet ik uit ervaring) als je wilt meespelen met een nummer, of wilt luisteren naar hoe de slag of het ritme gaat.

Heb je ook nog iets gedaan met guitar hero dingessen?

Met watte?
Ik weet wat guitar hero is, een of andere game met zo'n nepgitaar, maar verdere verbanden zijn me onduidelijk.
United as one. Divided by zero.
Op 15-06-2012 23:15:06 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Pieter:
3.14po:
Pieter:
3.14po:
Youtube-suggesties nog aan toegevoegd. Kan handig zijn (weet ik uit ervaring) als je wilt meespelen met een nummer, of wilt luisteren naar hoe de slag of het ritme gaat.

Heb je ook nog iets gedaan met guitar hero dingessen?

Met watte?
Ik weet wat guitar hero is, een of andere game met zo'n nepgitaar, maar verdere verbanden zijn me onduidelijk.

Ik weet niet meer waarom ik het vroeg. Forget it
No shit, Sherlock
Op 15-06-2012 23:17:57 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
Pieter:

Ik weet niet meer waarom ik het vroeg. Forget it

Ok.

Inmiddels al meer dan 90.000 nummers te doorzoeken.
United as one. Divided by zero.
Op 15-06-2012 23:47:32 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Snadert:
Emie :
Snadert:
Grappig gedaan. Wel iets voor de *kuch* beginnende gitarist. Het F akkoord is toch wel heel erg basic. Neem dan het Hendrix akkoord (E7#9)... hoe stop ik dat in die zoekmachine?

Ik heb die net ingevoerd in de zoekbalk, samen met een C. (Je moet minimaal 2 akkoorden invullen) en er komen gewoon zoekresultaten.


OK. Dus moejelukke chords zitten er ook in. Kijk. Dat is leuk.
Op 16-06-2012 9:37:32 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
Snadert:
Emie :
Snadert:
Grappig gedaan. Wel iets voor de *kuch* beginnende gitarist. Het F akkoord is toch wel heel erg basic. Neem dan het Hendrix akkoord (E7#9)... hoe stop ik dat in die zoekmachine?

Ik heb die net ingevoerd in de zoekbalk, samen met een C. (Je moet minimaal 2 akkoorden invullen) en er komen gewoon zoekresultaten.


OK. Dus moejelukke chords zitten er ook in. Kijk. Dat is leuk.

Ja, alle akkoorden zitten erin. Mijn software schraapte als het ware content van andere sites samen, en daarbij was het niet van belang welke akkoorden er in het lied zitten. Als er maar akkoorden in zitten.
United as one. Divided by zero.
Op 16-06-2012 10:36:12 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po: Inmiddels meer dan 100.000 nummers. Mooie verzameling, al zeg ik het zelf.
United as one. Divided by zero.
Op 16-06-2012 18:39:08 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Veteo: Nou vraag ik me af hoeveel nummers van die 100.000 een mens herkent als 'ie ze hoort.
Iemand die dat ziet als een uitdaging en ze even gaat checken?

(Sorry, heb zelf toevallig te weinig tijd daarvoor.)
'Waarheid' is een niet-overdraagbare aandoening.
Op 16-06-2012 22:46:42 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Deze GW'er is abonnee
Meneer Glimlach: 't Slaat goed aan, Pipo.

Wie weet tegenwoordig nog wat waar is?
Op 16-06-2012 22:50:43 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
Veteo:
Nou vraag ik me af hoeveel nummers van die 100.000 een mens herkent als 'ie ze hoort.
Iemand die dat ziet als een uitdaging en ze even gaat checken?

(Sorry, heb zelf toevallig te weinig tijd daarvoor.)

Hangt er vanaf waar je woont en wat je smaak is. Maar als je een nummer goed speelt, dan zou je het toch wel een beetje moeten herkennen.

Er zitten er nu meer dan 160.000 nummers in. Ik zal er vermoedelijk maar een héél klein percentage van kennen, laat staan spelen.
United as one. Divided by zero.
Op 17-06-2012 1:35:36 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
henzzzzz: @3:14po
Geweldig deze site, bedankt voor de tip. Ik ben er heel erg blij mee.
Er is weer te veel geblaat en te weinig wol.
Op 17-06-2012 10:43:47 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po: Graag gedaan. Erg blij dat anderen er ook iets aan hebben. Bijna 250.000 nummers inmiddels. Ik moet wel nog een scriptje schrijven om enkele dubbele er uit te halen, maar erg veel minder zullen het er niet door worden.
United as one. Divided by zero.
Op 17-06-2012 11:11:02 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
henzzzzz: Ik heb de accoorden "Dm Gm A7" in de zoekmachine gegooid.
Dit schema wordt veel gebruikt in zowel zigeunermuziek of zuid amerikaanse muziek en spaanse/portugese muziek. Het grappige is dat dat in de uitkomst van de artiesten die deze combinatie van accoorden gebruiken, gelijk te zien is aan de namen. Allemaal vreemde buitenlandse namen. Maar slechts 61 artiesten met samen 62 liedjes.

In de toonsoort A mineur heb ik dezelfde accoorden ingevoerd
"Am Dm E7"
Uitkomst 103 artiesten met 125 liedjes.

En toonsoort E mineur "Em Am B7"
Uitkomst 186 artiesten, 200 liedjes.

Toonsoort G mineur "Gm Cm D7"
uitkomst 47 artiesten en 49 liedjes.

Even ter vergelijking. 3 simpele acoorden "C F G"
uitkomst 1621 artiesten en 2519 liedjes.

Ik vind het in ieder geval een opmerkelijk verschil tussen het accoordenschema van zigeunermuziek e.d. en van een simpel majeurschema. Het is overduidelijk minder populair.
Er is weer te veel geblaat en te weinig wol.
Op 17-06-2012 11:14:08 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po: Het staat niet op de populaire sites, idd. Voor sommige zaken zijn dan weer gespecialiseerde sites. De Vlaamse en Nederlandstalige muziek komt ook van sites die zich hoofdzakelijk daarmee bezig houden.
Als je een site vindt met allemaal akkoorden van zigeunermuziek, dan wil ik em (als het kan) gerust importeren voor je.
United as one. Divided by zero.
Op 17-06-2012 11:18:15 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
henzzzzz: @3.14po
Ik vind het vooral interresant om te zien dat in de popmuziek, weinig gebruikt gemaakt word van de dorische toonladder.
Als muzikant heb ik verder weinig aan deze site. Maar voor mijn research van de popmuziek is het een bijzonder handig hulpmiddel om eens wat standaard accoordenschema's in te voeren en te zien wat de uitkomsten zijn. Er valt op die manier nog heel veel te ontdekken. Welke toonsoort is het populairst. Er was al een discussie gaande in een ander blog over mineur en majeur. Het is mischien leuk om het verschil tussen deze 2 ook eens in te voeren. Hoe dan ook, ik heb weer wat te doen.
Er is weer te veel geblaat en te weinig wol.
Op 17-06-2012 11:31:38 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
avondwandelaar: @henzzzzz: Speel jij toevallig saxofoon?
we vliegen er weer eens lekker in
Op 17-06-2012 12:23:23 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po: Alle dubbele songs (zelfde performer, akkoorden en titel) zijn eruit. Blijven er 253.548 over. In totaal zijn er 29.195 performers en 2.760 verschillende gebruikte akkoorden.
United as one. Divided by zero.
Op 17-06-2012 17:20:38 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Deze GW'er is abonnee
Meneer Glimlach:
3.14po:
Alle dubbele songs (zelfde performer, akkoorden en titel) zijn eruit. Blijven er 253.548 over. In totaal zijn er 29.195 performers en 2.760 verschillende gebruikte akkoorden.

*Is hier even stil van*

Bedoelde je geen akkoorden combinaties?
Wie weet tegenwoordig nog wat waar is?
Op 17-06-2012 22:11:56 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
Meneer Glimlach:
3.14po:
Alle dubbele songs (zelfde performer, akkoorden en titel) zijn eruit. Blijven er 253.548 over. In totaal zijn er 29.195 performers en 2.760 verschillende gebruikte akkoorden.

*Is hier even stil van*

Bedoelde je geen akkoorden combinaties?

Nee. Sommige akkoorden zijn combinaties (bijvoorbeeld C/D) of dezelfde akkoorden met een andere naam, maar 2760 is het aantal verschillende gebruikte combinaties op akkoordniveau.
United as one. Divided by zero.
Op 17-06-2012 23:19:43 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
CCRider: k snap geen moer van die akkoorden en wat al niet, maar mooi werk Pipo. ( denk ik )

Ik ken iemand die dit goed kan gebruiken.
Zijn naam begint met een M en eindigt op ars.
I may be bad, but im perfectly good at it.
Op 17-06-2012 23:27:38 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Veteo:
Meneer Glimlach:
't Slaat goed aan, Pipo.

Tja, dat heb je zo met accoorden hè..
'Waarheid' is een niet-overdraagbare aandoening.
Op 17-06-2012 23:34:50 | Kudos: 2 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
Veteo:
Meneer Glimlach:
't Slaat goed aan, Pipo.

Tja, dat heb je zo met accoorden hè..

Scherp.
United as one. Divided by zero.
Op 18-06-2012 8:31:36 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
CCRider:
k snap geen moer van die akkoorden en wat al niet, maar mooi werk Pipo. ( denk ik )

Een gitaarakkoord is gewoon een combinatie van snaartjes die je moet indrukken. Het A-akkoord is bijvoorbeeld 3 snaartjes indrukken:

United as one. Divided by zero.
Op 18-06-2012 8:33:07 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
freddie-v-ierse: Gitaar spelen begint niet met je handen maar met je oren, je kunt nog zoveel akkoorden gratis krijgen er komt een tijd dat je ze toch moet kunnen horen over meerdere posities.
Leer je de akkoorden te herkennen dan is de mogelijkheid om een passende solo te spelen een stuk groter.
Wil je een gitarist worden zul je tenminste alle grote drieklanken moeten kunnen herkennen, de trappen van waaruit ze kunnen worden gebruikt.
De passende toonladders, bij de passende akkoorden. En dit op je gehoor niet met een zoekmachine.

En als tweede maar misschien wel het belangrijkste wat je moet en ik herhaal moet kunnen is de beheersing in je slag hand.
Daar geef je de muziek zijn ziel.
Je kunt zoeken wat je wilt alle akkoorden op een rijtje als je ritme niet deugt is het verloren tijd.

Een prachtig voorbeeld is de song, For the love of god van steve vai.
Van de tien gitaristen pakken er 8 de verkeerde akkoorden en komen daardoor in de knoei als ze aan de solo beginnen.

Ik kan je de akkoorden geven,
Emadd9 Fmaj7#11 Amadd9 Cmaj7
Dit zegt je niets als je niet kunt horen waar ze zich bevinden en klinken in relatie tot elkaar.
Als je b.v. Fmaj7#11 niet helemaal correct speelt je dit als dissonant terug hoort in de solo.

Gouden tip, vergeet de zoekmachine, gebruik je oren en ontwikkel je slag hand.
Op 19-06-2012 5:11:16 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
freddie-v-ierse: Henzzzz welke akkoorden zijn geschikt voor de dorische ladder
Welke trap vertegenwoordigt dorisch.
Op 19-06-2012 5:16:30 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
3.14po:
freddie-v-ierse:
Gitaar spelen begint niet met je handen maar met je oren, je kunt nog zoveel akkoorden gratis krijgen er komt een tijd dat je ze toch moet kunnen horen over meerdere posities.
Leer je de akkoorden te herkennen dan is de mogelijkheid om een passende solo te spelen een stuk groter.
Wil je een gitarist worden zul je tenminste alle grote drieklanken moeten kunnen herkennen, de trappen van waaruit ze kunnen worden gebruikt.
De passende toonladders, bij de passende akkoorden. En dit op je gehoor niet met een zoekmachine.

En als tweede maar misschien wel het belangrijkste wat je moet en ik herhaal moet kunnen is de beheersing in je slag hand.
Daar geef je de muziek zijn ziel.
Je kunt zoeken wat je wilt alle akkoorden op een rijtje als je ritme niet deugt is het verloren tijd.

Een prachtig voorbeeld is de song, For the love of god van steve vai.
Van de tien gitaristen pakken er 8 de verkeerde akkoorden en komen daardoor in de knoei als ze aan de solo beginnen.

Ik kan je de akkoorden geven,
Emadd9 Fmaj7#11 Amadd9 Cmaj7
Dit zegt je niets als je niet kunt horen waar ze zich bevinden en klinken in relatie tot elkaar.
Als je b.v. Fmaj7#11 niet helemaal correct speelt je dit als dissonant terug hoort in de solo.

Gouden tip, vergeet de zoekmachine, gebruik je oren en ontwikkel je slag hand.

En wat als je gewoon wat nummertjes wil spelen? Niet iedereen die wat muziek wil spelen heeft de ambitie goed te zijn in muziek. Ik doe het bijvoorbeeld puur voor de gezelligheid en om mijn dochtertje bekend te maken met een instrument in huis. That's all. Al de rest is me te moeilijk en interesseert me eigenlijk niet eens.
United as one. Divided by zero.
Op 19-06-2012 7:48:24 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
henzzzzz:
avondwandelaar:
@henzzzzz: Speel jij toevallig saxofoon?

Nee, ik ben meer van de snaarinstrumenten.
Er is weer te veel geblaat en te weinig wol.
Op 21-06-2012 20:12:15 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
henzzzzz:
freddie-v-ierse:
Henzzzz welke akkoorden zijn geschikt voor de dorische ladder
Welke trap vertegenwoordigt dorisch.

Heel veel zigeunermuziek wordt in Dm gespeeld.
In dit schema past ook een Gm A7 of Am Verder kan je daar nog een E7 tegenaan gooien, dit allemaal afgewisseld met wat dim accoorden.
Er zijn nog veel meer accoord trucjes op gitaar maar ik ben zelf ook nog pas 4 jaar bezig met balkan achtige muziek. Dus er valt nog genoeg te leren voor mij.
Er is weer te veel geblaat en te weinig wol.
Op 21-06-2012 20:23:14 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2013Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden