Deze site gebruikt cookies. Is dat ok?
Angstaanjagende waarschuwingen op pakjes sigaretten werken niet. Dat schrijven onderzoekers van de Universiteit Maastricht in een artikel in het wetenschappelijke tijdschrift Health Psychology Review. Teksten als 'Roken is dodelijk' of foto's van zwartgeblakerde longen kunnen zelfs het tegenovergestelde effect hebben, waarschuwt onderzoeker Gjalt-Jorn Peters.

Deze%20afbeelding%20kan%20uw%20gezondheid%20schaden

"Mensen die er niet van overtuigd zijn dat ze kunnen stoppen met roken, kunnen wanneer ze bang gemaakt worden in de defensie schieten en daardoor meer gaan roken. Dat kan niet de bedoeling zijn." De onderzoekers pleiten er dan ook voor dat de angstaanjagende waarschuwingen van de pakjes gehaald worden.
Mogelijk brengen de waarschuwingen zelfs schade toe. Volgens professor Marc Benninga bleek uit een onderzoek van het het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam, dat kinderen met chonische buikpijn meer werden geholpen met de suggestie dat er niets mis was met hun spijsvertering, dan wanneer de kinderen een pijnstiller kregen. Hoe zou het dan gaan met de negatieve suggestie bij mensen die zich voor gaan stellen dat hun longen zwartgeblakerd zijn met teer? Zouden die dan ook automatisch klachten gaan ontwikkelen? Het zogenaamde nocebo-effect?

Als de suggestie dat je gezond bent kan genezen, dan moet de suggestie dat je ongezond leeft je ook ziek kunnen maken. Dan kan een bericht over mogelijke kankerverwekkende stoffen in de lucht al dodelijk zijn, ook al krijg je de stof zelf niet eens binnen. En dan maken de waarschuwingen dat roken doodt, meer slachtoffers dan de nicotine in de tabak. Er zou dus eigenlijk een waarschuwing onder moeten staan: het lezen van deze waarschuwing kan uw gezondheid ernstig schaden.

zeikenoverroken

"Als je mensen wil motiveren om hun gedrag te veranderen, is het zaak om dat niet te emotioneel te brengen. De nadruk leggen op de negatieve consequenties werkt maar voor een bepaalde groep mensen: alleen de mensen die geloven dat ze kunnen stoppen met roken." Daarom is het volgens Peters belangrijk om de boodschap anders te formuleren. "Wellicht kunnen er tips op de pakjes komen te staan: 'koop minder sigaretten' of 'vermijd situaties waarin je meestal rookt' of 'vertel je vrienden dat je wil stoppen'.

Ik heb alleen niet het gevoel dat die slogans helpen. Sterker nog, ik heb net weer een sigaretje opgestoken. Is er iemand die een tekst kan bedenken die niet suggereert dat ik een langzame pijnlijke dood ga sterven en mij toch van het roken afhelpt?

Anders blijft er voor Stivoro Expertisecentrum voor tabakspreventie maar een oplossing over: prijs verhogen. Volgens de stichting heeft een verdrievoudiging van de prijs van tabak tussen 1990 en 2005 in Frankrijk tot een halvering van het aantal rokers geleid. Het kan natuurlijk ook zijn dat het hier om een 'natuurlijke afvloeiïng' ging.  
psixty4: Zoiets als dit artikel had ik toch laatst in het GWnieuws geplaatst, kan het niet meer terug vinden, zal wel in rook opgegaan zijn.

It's all a figment of imagination!
Op 16-08-2012 9:24:15 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
experimentator: Ja, dat heeft er even ingestaan. Als er nieuws wordt ingebracht, dan wordt het niet meteen geplaatst. Eerst gaat het naar de redactie. Soms redigeert de redactie het alleen maar en daarna wordt het geplaatst, soms doet iemand van de redactie er wat meer mee, maar dan verschijnt het nieuwsbericht niet meteen. In dit geval verscheen het per abuis toch meteen als nieuws en werd daarna weer snel verwijderd, omdat iemand van de redactie ermee aan de gang was gegaan.
Waarheden zijn illusies, waarvan men vergeten is dat ze illusies zijn.
Op 16-08-2012 10:14:09 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie : Correctie Nieuwsitems worden niet door ons geredigeerd.
Op 16-08-2012 12:33:42 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
hugo: Ze stoppen vanzelf wel als ze hun laatste rook uitblazen. Vies peuken.
DansFans: je dance, donc je suis.
Op 16-08-2012 12:47:33 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
hugo: Misschien wat mooie teksten voor afscheidsvieringen afdrukken?
Suggesties?
DansFans: je dance, donc je suis.
Op 16-08-2012 12:49:13 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Chris de Boden: Gezien de gevestigde orde wel heel erg goed is in het verzinnen van de meest krankzinnige maatregeltjes, doe ik er wel een schepje boven op(Ik hoop niet dat ik ze in Den Haag op verkeerde ideeën breng, want dit is slechts sarcastisch bedoeld)

De oplossing:
Naast de wietpas ook een tabakspas er door drukken tegen extreme voorwaarden. En dan zou je aan de volgende eisen kunnen denken:

• Alleen voor mensen vanaf 18 jaar en ouder
• Doktersverklaring waarin staat dat je niet tot een bepaalde risicogroep behoord(dus als je vader of moeder bijvoorbeeld een hart of longpatiënt is, krijgt jij geen pas)
• De pas is natuurlijk NIET gratis
• Elk jaar dien je een nieuwe pas aan te vragen.
• Zorgkosten die ontstaan door het roken niet gedekt door de verzekering
• Zeer beperkt aantal verkoop punten voor tabak
• Maximaal 5 pakjes shag/sigaretten in de maand
• De prijs van tabak vertienvoudigen.
• Roken alleen in je eigen huis, voor de rest geldt er een verbod, dus ook op straat.

Voer je dit door, dan is Nederland in een klap met roken gestopt.
En ook voor alcohol voer je een dergelijke pas in.

Het zal me nu niks verbazen als ik een uitnodiging krijgt van STIVORO voor een sollicitatie gesprek. Want dergelijke eerder genoemde zieke maatregeltjes moeten hun wel als muziek in de oren klinken.
Autobiografie: Een lekker stuk onberekenbaar projectiel.
Op 16-08-2012 12:54:36 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie : In Australië staat er van af december helemaal geen merknaam meer op de pakjes. Wel foto's van enge ziektes.
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Buitenland/346723/Australie-bant-reclame-en-logos-van-sigarettenpakjes.htm
Edit: daar kennen ze het onderzoek uit het artikel zeker nog niet.
Op 16-08-2012 13:21:14 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
experimentator: Chis, ik hoop dat ze jouw reactie in Den Haag niet lezen
Waarheden zijn illusies, waarvan men vergeten is dat ze illusies zijn.
Op 16-08-2012 13:47:28 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
experimentator:
Emie :
Correctie Nieuwsitems worden niet door ons geredigeerd.


Oh, dan heb ik dat verkeerd begrepen. Ik dacht, omdat er enige tijd tussen het inbrengen van het nieuws, en het plaatsen van het nieuws zat, dat er nog een opmaak- of redigeermoment tussen zat.
Waarheden zijn illusies, waarvan men vergeten is dat ze illusies zijn.
Op 16-08-2012 13:49:08 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Samblo: Interessant blog. Heb zelf altijd al vermoed dat extreme waarschuwingen en plaatjes ziekte juist in de hand werken. Ben zelf nog steeds een roker, ben daar niet echt blij mee eerlijk gezegd, binnenkort eens acupunctuur proberen, schijnt best goed te werken om te stoppen met roken. Beter dan al die enge teksten in ieder geval...
Op 16-08-2012 13:57:24 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Dicit:
Samblo:
Interessant blog. Heb zelf altijd al vermoed dat extreme waarschuwingen en plaatjes ziekte juist in de hand werken. Ben zelf nog steeds een roker, ben daar niet echt blij mee eerlijk gezegd, binnenkort eens acupunctuur proberen, schijnt best goed te werken om te stoppen met roken. Beter dan al die enge teksten in ieder geval...

Wens ik je echt heel veel succes. Ik ben ook een verslaafde. Veel geprobeerd om er mee op te houden behalve acupunctuur en niets lukte. Als je het gaat doen wil je dan laten weten of je er door geholpen bent?
Volgens mij gaat het gezegde dat je er wel achter moet staan om een kans van slagen te hebben echt wel op.
Als een hamer uw enige stuk gereedschap is lijkt alles op een spijker.
Op 16-08-2012 15:35:27 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Yochem: Waarom zetten ze ook niet een mooi fotootje neer op een vleesverpakking van het lieve kalfje, dat het biefstukje nu is...?

Waarom geen waarschuwing, als je je auto start, dat de kans aanwezig is, dat dit de laatste keer kan zijn dat je je auto start?

Waarom de fiets niet extra belasten, omdat fietsen in een stad erg gevaarlijk is...?

Waarom kennen we tot op heden geen vettax?

Roken is een melkkoe voor de overheid, het gaat om niks meer als G E L D ! ! ! !

Er is niks gevaarlijk als leven, mensen die niks doen, overkomt ook niks...
Op 16-08-2012 16:33:02 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
experimentator: Ik heb soms het idee dat de waarschuwingen niet alleen dienen om het roken te ontmoedigen, maar ook om aansprakelijkheid te ontlopen. Ik geloof dat er jurisprudentie bestaat over de taken van de overheid om burgers te beschermen en te waarschuwen.
Het ironische is natuurlijk dat ze met dit soort waarschuwingen mogelijk zorgen voor een nocebo-effect, dat de kans op het ontwikkelen van een kwaal doet toenemen.
Waarheden zijn illusies, waarvan men vergeten is dat ze illusies zijn.
Op 16-08-2012 16:40:00 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
psixty4:
experimentator:
Ik heb soms het idee dat de waarschuwingen niet alleen dienen om het roken te ontmoedigen, maar ook om aansprakelijkheid te ontlopen.


Net zoiets als dat bij auto's voor de amerikaanse markt er in de buitenspiegels gegraveerd staat:

"objects in mirror are closer than they appear"


It's all a figment of imagination!
Op 16-08-2012 16:44:37 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
experimentator:
psixty4:
experimentator:
Ik heb soms het idee dat de waarschuwingen niet alleen dienen om het roken te ontmoedigen, maar ook om aansprakelijkheid te ontlopen.


Net zoiets als dat bij auto's voor de amerikaanse markt er in de buitenspiegels gegraveerd staat:

"objects in mirror are closer than they appear"




Kijk, dat is nou een afschrikwekkende slogan! (en daarmee ook een hele gevaarlijke)
Waarheden zijn illusies, waarvan men vergeten is dat ze illusies zijn.
Op 16-08-2012 16:48:58 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Yochem:
experimentator:
Ik heb soms het idee dat de waarschuwingen niet alleen dienen om het roken te ontmoedigen, maar ook om aansprakelijkheid te ontlopen. Ik geloof dat er jurisprudentie bestaat over de taken van de overheid om burgers te beschermen en te waarschuwen.
Het ironische is natuurlijk dat ze met dit soort waarschuwingen mogelijk zorgen voor een nocebo-effect, dat de kans op het ontwikkelen van een kwaal doet toenemen.


De bepalende ministers worden helemaal zot gemaakt door stivoro en meer van dat soort extreme clubjes als de joden qua Israël, Multinationals qua lagere belastingen...

http://weblogs.vpro.nl/villavpro/2012/03/08/parlementair-lobbyisten-nemen-den-haag-over/
Op 16-08-2012 16:58:59 | Kudos: -1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Chris de Boden:
experimentator:
Chis, ik hoop dat ze jouw reactie in Den Haag niet lezen


Hoewel dat slechts sarcastisch bedoeld was denk ik dat als ze dat lezen in Den Haag dat er gelijk sprake is van overspannen ministers, omdat ze dan zien dat het nog veel idioter kan

Dat Chriet of Kriet een naamvariant van Chris is, is mij ook pas duidelijk, maar Chis komt ook voor

Autobiografie: Een lekker stuk onberekenbaar projectiel.
Op 16-08-2012 18:07:14 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
experimentator: Ik kwam nog een andere reactie tegen op het rookbericht:

http://tedvanlieshout.wordpress.com/2012/08/16/nieuwe-vormgeving-pakjes-sigaretten/#comment-1489
Waarheden zijn illusies, waarvan men vergeten is dat ze illusies zijn.
Op 16-08-2012 18:12:30 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Chris de Boden: Nu ben ik onder de indruk hoor
Autobiografie: Een lekker stuk onberekenbaar projectiel.
Op 16-08-2012 18:14:22 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Chris de Boden: Neu, dat wekt geen indruk.
Mijn maag draait zich eerder om van bepaalde mens achtige figuren die je met grote regelmaat op de televisie ziet.

Ik kan me voorstellen dat als ze figuren zoals Patty Brard, Albert Verlinden, Gordon en weet ik veel welke gebakkies nog meer op de pakjes sigaretten plaatsen dat meer mensen geneigd zijn om het pakje te laten staan
Autobiografie: Een lekker stuk onberekenbaar projectiel.
Op 16-08-2012 18:19:02 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
psixty4: 'N mooi sigarettendoosje:

It's all a figment of imagination!
Op 16-08-2012 21:10:55 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Chris de Boden:
psixty4:
'N mooi sigarettendoosje:


Ideale doosies voor het bewaren van pretsigaretten , kopen mensen deze peuken juist

Gaat ook niet werken.
Autobiografie: Een lekker stuk onberekenbaar projectiel.
Op 16-08-2012 21:17:27 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Op Zoek: Roken moet mogen!
Als je er niet doorheen zakt, dan kan je er rijden....
Op 16-08-2012 22:02:13 | Kudos: 2 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
moppie:
Yochem:
Waarom zetten ze ook niet een mooi fotootje neer op een vleesverpakking van het lieve kalfje, dat het biefstukje nu is...?

Waarom geen waarschuwing, als je je auto start, dat de kans aanwezig is, dat dit de laatste keer kan zijn dat je je auto start?

Waarom de fiets niet extra belasten, omdat fietsen in een stad erg gevaarlijk is...?

Waarom kennen we tot op heden geen vettax?

Roken is een melkkoe voor de overheid, het gaat om niks meer als G E L D ! ! ! !

Er is niks gevaarlijk als leven, mensen die niks doen, overkomt ook niks...


Of oma's in terreinwagens verbieden.
http://www.telegraaf.nl/buitenland/12746095/__Oma_rijdt_kleinkind__2__dood__.html
Op 16-08-2012 22:11:35 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Veteo: Dit verhaal geldt natuurliijk helemaal niet voor sigaren. Dat mag toch wel duidelijk zijn.
'Waarheid' is een niet-overdraagbare aandoening.
Op 16-08-2012 22:11:49 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Pieter: Ik denk niet dat een tekst helpt.

Je moet de oorzaak van het roken wegnemen. Heel vaak begint iemand in de pubertijd met roken. Uit stoerheid, om er bij te horen, uit nieuwsgierigheid, omdat pa en moe roken.
Beheers de omgeving dus. En dat betekent weinig plaatsen bieden om te roken.

En uiteindelijk accepteren dat nooit iedereen zal stoppen met roken.
No shit, Sherlock
Op 16-08-2012 22:17:43 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
ThoTh: Rokers laten roken, alleen niet overal...dus gewoon zoals nu..niet in openbare gebouwen, niet op het werk, niet in ov.

Verder de prijs terughalen naar de kostprijs + max 1% winst. Als het echt zo dodelijk is, zullen er genoeg prikkels zijn om er vanaf te blijven.

Verder, of zoals ze tegenwoordig zo leuk zeggen: Last, but not least!
De echte winst bevindt zich aan de productie kant!
Verbied al die troep die erin gestopt is, en de dodelijkheid van roken daalt substantieel.
Onderzoek andere vormen van roken, bijvoorbeeld met een inhaler en subsidieer desnoods...

Er is 1 ding erger dan roken...denken dat je een loser bent omdat je het doet. Die gedachte klopt wellicht wel, maar het is niet aan anderen omdat zo continue in je gezicht te houden.
Vertrouw diegenen die de waarheid zoeken, wantrouw hen die beweren het te hebben gevonden.
Op 16-08-2012 22:37:04 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
moppie: Fijnstof verkort ook je leven met 10 jaar.Het inademen van fijn stof kan leiden tot verergering van klachten aan de luchtwegen zoals hoesten en benauwdheid.De ademhaling wordt moeilijker en er ontstaat kortademigheid. Door inademing van fijn stof vermindert de longfunctie. Een gevolg kan zijn een stijging van het aantal en verergering van astma-aanvallen.Het extra gevaar schuilt in de fijne roestdeeltjes die diep in de longen dringen, daar ontstekingen veroorzaken die op hun beurt weer het risico van longkanker vergroten.

Ach, als je het probleem niet kan oplossen van deze sluipmoordenaar,dan geef je toch de rokers de schuld en dat door hun toedoen meeroken zeer schadelijk is.Wie kan bewijzen wat de boosdoener is, als je longkanker krijgt.
Ik wil het roken niet goed praten, maar het wordt een beetje vervelend om het vingertje naar de rokers te wijzen,terwijl buiten het grootste gevaar loert.
http://home.hccnet.nl/j.aart/fijnstof.html
Op 16-08-2012 22:51:09 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Pieter: Moppie, natuurlijk heb je gelijk met je opmerking over het gevaar van fijnstof, maar het gaat hier over hoe je rokers minder kunt laten roken
No shit, Sherlock
Op 16-08-2012 22:55:28 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Op Zoek: @ Moppie: klopt!
Ook op de site van het RIVM is veel info over fijnstof:
http://www.lml.rivm.nl/data/verwachting/fijnstof.html

Waarschijnlijk wordt er nog genoeg verdient aan het roken. Om roken voor nog meer mensen onaantrekkelijk te maken zou je namelijk heel simpel de verkoop van rookwaar kunnen verbieden...
(ik ben een jaar geleden gestopt, na 2 weken ic...)
Als je er niet doorheen zakt, dan kan je er rijden....
Op 16-08-2012 23:00:03 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Olav:

Als geruststelling heb ik nog een foto van mijn kerngezonde overgrootvader op zijn 85e verjaardag, met een degelijke sigaar. Ongetwijfeld kwam er ook een kruikje jenever aan te pas. Op de sigarenkist en op de jeneverfles stonden slechts aanbevelingen. De foto is van 1929.
(bericht gewijzigd op 16/8/2012 23:10)
Op 16-08-2012 23:04:56 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
psixty4:
Op Zoek:


Waarschijnlijk wordt er nog genoeg verdient aan het roken. Om roken voor nog meer mensen onaantrekkelijk te maken zou je namelijk heel simpel de verkoop van rookwaar kunnen verbieden...


Haha, dan creëer je nicotinejunkies ipv heroinejunkies
It's all a figment of imagination!
Op 16-08-2012 23:07:50 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Veteo: Het slechtste van roken is niet de tabak en zelfs niet de nicotine. Het slechte zit in al die kunstmatige stoffen die worden toegevoegd.
En het papier. Cellulose dus, dat vormt teer en dat is slecht voor je.
Daar zouden ze zich vooral op moeten richten, roken minder slecht maken.

Goede sigaren bevatten geen papier, geen teer dus, geen kunstmatige smaakstoffen, ze bestaan voor 100% uit tabak. Normaal rook je ze niet over de longen zodat je nauwelijks nicotine binnenkrijgt en daarom ook geen nicotineverslaving oploopt. Wel een gewoonteverslaving wellicht.

Vreemd genoeg worden alle rookartikelen gelijkgetrokken door de antirooklobby, en dat is zeker niet terecht.
'Waarheid' is een niet-overdraagbare aandoening.
Op 16-08-2012 23:14:23 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
moppie:
Veteo:
Dit verhaal geldt natuurliijk helemaal niet voor sigaren. Dat mag toch wel duidelijk zijn.


Daar hoor inderdaad nooit wat over,maar is nog schadelijker dan de sigaret.

STIVORO
Sigarenrook.
Veel mensen denken dat sigarenrook minder schadelijk is voor de gezondheid dan sigarettenrook. Dit is niet waar. Sigarenrook is juist ongezonder. Er zit meer teer, koolmonoxide en ammoniak in. De teer in sigarenrook bestaat uit meer kankerverwekkende stoffen dan de teer in sigarettenrook.

Het zijn meestal welgestelde heren die dit roken, een sigaar is de prijs van een pakje sigaretten.

Op 16-08-2012 23:16:56 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Veteo:
moppie:
Veteo:
Dit verhaal geldt natuurliijk helemaal niet voor sigaren. Dat mag toch wel duidelijk zijn.


Daar hoor inderdaad nooit wat over,maar is nog schadelijker dan de sigaret.

STIVORO
Sigarenrook.
Veel mensen denken dat sigarenrook minder schadelijk is voor de gezondheid dan sigarettenrook. Dit is niet waar. Sigarenrook is juist ongezonder. Er zit meer teer, koolmonoxide en ammoniak in. De teer in sigarenrook bestaat uit meer kankerverwekkende stoffen dan de teer in sigarettenrook.

Het zijn meestal welgestelde heren die dit roken, een sigaar is de prijs van een pakje sigaretten.


Dat zijn veel onwaarheden bij elkaar.
'Waarheid' is een niet-overdraagbare aandoening.
Op 16-08-2012 23:20:23 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Op Zoek:
psixty4:
Op Zoek:


Waarschijnlijk wordt er nog genoeg verdient aan het roken. Om roken voor nog meer mensen onaantrekkelijk te maken zou je namelijk heel simpel de verkoop van rookwaar kunnen verbieden...


Haha, dan creëer je nicotinejunkies ipv heroinejunkies

Zou het?
Voor de duidelijkheid....alleen de verkoop verbieden, niet het roken.
Je zal dan je sigaretten uit het buitenland moeten halen.
De groep rokers wordt dan vanzelf kleiner.
Als je er niet doorheen zakt, dan kan je er rijden....
Op 16-08-2012 23:21:02 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
experimentator: Ha, ik ruik mogelijkheden. Oude smokkelroutes worden in ere hersteld.
Waarheden zijn illusies, waarvan men vergeten is dat ze illusies zijn.
Op 16-08-2012 23:24:44 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
experimentator: drooklegging
Waarheden zijn illusies, waarvan men vergeten is dat ze illusies zijn.
Op 16-08-2012 23:26:17 | Kudos: 2 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
moppie:
Pieter:
Moppie, natuurlijk heb je gelijk met je opmerking over het gevaar van fijnstof, maar het gaat hier over hoe je rokers minder kunt laten roken


Dit is voor mijn geen motivatie om dan te stoppen.Van de wal in de sloot.Want voor mijn gezondheid schiet ik daar niets mee op als de stand eventueel gelijk blijft
Op 16-08-2012 23:27:08 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Pieter:
Op Zoek:
psixty4:
Op Zoek:


Waarschijnlijk wordt er nog genoeg verdient aan het roken. Om roken voor nog meer mensen onaantrekkelijk te maken zou je namelijk heel simpel de verkoop van rookwaar kunnen verbieden...


Haha, dan creëer je nicotinejunkies ipv heroinejunkies

Zou het?
Voor de duidelijkheid....alleen de verkoop verbieden, niet het roken.
Je zal dan je sigaretten uit het buitenland moeten halen.
De groep rokers wordt dan vanzelf kleiner.

Ik zou zeggen: reguleren, zoals drugs: alleen in rookwinkels en vanaf een bepaalde leeftijd.
Ik durf de stelling aan dat als je vóór je 20ste niet rookt, je dan ook niet zo snel meer begint.
No shit, Sherlock
Op 16-08-2012 23:28:31 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
moppie:
Op Zoek:
@ Moppie: klopt!
Ook op de site van het RIVM is veel info over fijnstof:
http://www.lml.rivm.nl/data/verwachting/fijnstof.html

Waarschijnlijk wordt er nog genoeg verdient aan het roken. Om roken voor nog meer mensen onaantrekkelijk te maken zou je namelijk heel simpel de verkoop van rookwaar kunnen verbieden...
(ik ben een jaar geleden gestopt, na 2 weken ic...)

Op 16-08-2012 23:31:15 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Olav: Ik heb ook eens zitten snuffelen op Eurostat. Maar daar zie ik helemaal geen verband tussen landen waar het meest wordt gerookt en landen waar de mensen voortijdig sterven door longkanker en hart- en vaatziekten.

Maar de Brusselse cijferaars weten wel te melden dat longkanker in meer dan 90% van de gevallen wordt veroorzaakt door roken en in minder dan 1% door luchtvervuiling.

Vreemd genoeg vergeten ze te vertellen dat veel longkanker is veroorzaakt door asbesthoudend materiaal en radon in woningen, door carcinogenen in de brandstoffen van huizen en voertuigen, door blootstelling aan steenkool- en bruinkoolstof en al die andere zaken die wat meer buiten de invloed van particulieren vallen. En waar flinke belangen en investeringen mee gemoeid zijn.

Nee, dan levert het verhogen van de tabaksaccijns een stuk meer op.

En Moppie,

je moet niet alles geloven wat de firma Stivoro zegt. Over sigaren bijvoorbeeld. Allereerst worden sigaren niet geïnhaleerd. En sigaren bestaan uit zuivere tabak, dus binnenwerk, omblad en dekblad bevatten geen papier. Wel is de tabak gesaust met geurstoffen zoals zoethout en rum. En de laatste onzin is dat sigaren duur zijn, er zijn wel peperdure sigaren maar een gewone Hollandse fabriekssigaar is goedkoop.

Ik bezit een aardig familiealbum vol met oude mannen die gezellig aan de sigaar lurken en die respectabele leeftijden bereikten zonder ooit ziek te zijn. Ik bezit zelfs geen enkele foto van mijn grootvader zónder zijn sigaar. Dat wil iets zeggen. Hij werd vrolijk 86 en overleed niet door longkanker of hart- en vaatziekte. De ouderdom kreeg hem uiteindelijk toch te pakken.
(bericht gewijzigd op 16/8/2012 23:41)
Op 16-08-2012 23:32:24 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Op Zoek:
Pieter:
Op Zoek:
psixty4:
Op Zoek:


Waarschijnlijk wordt er nog genoeg verdient aan het roken. Om roken voor nog meer mensen onaantrekkelijk te maken zou je namelijk heel simpel de verkoop van rookwaar kunnen verbieden...


Haha, dan creëer je nicotinejunkies ipv heroinejunkies

Zou het?
Voor de duidelijkheid....alleen de verkoop verbieden, niet het roken.
Je zal dan je sigaretten uit het buitenland moeten halen.
De groep rokers wordt dan vanzelf kleiner.

Ik zou zeggen: reguleren, zoals drugs: alleen in rookwinkels en vanaf een bepaalde leeftijd.
Ik durf de stelling aan dat als je vóór je 20ste niet rookt, je dan ook niet zo snel meer begint.

Niet zo snel.....
Ik bevestig echter weer de uitzondering op de regel...ik ben op mijn 33e gaan roken...
Als je er niet doorheen zakt, dan kan je er rijden....
Op 16-08-2012 23:32:37 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Pieter:
Op Zoek:
Pieter:
Op Zoek:
psixty4:
Op Zoek:


Waarschijnlijk wordt er nog genoeg verdient aan het roken. Om roken voor nog meer mensen onaantrekkelijk te maken zou je namelijk heel simpel de verkoop van rookwaar kunnen verbieden...


Haha, dan creëer je nicotinejunkies ipv heroinejunkies

Zou het?
Voor de duidelijkheid....alleen de verkoop verbieden, niet het roken.
Je zal dan je sigaretten uit het buitenland moeten halen.
De groep rokers wordt dan vanzelf kleiner.

Ik zou zeggen: reguleren, zoals drugs: alleen in rookwinkels en vanaf een bepaalde leeftijd.
Ik durf de stelling aan dat als je vóór je 20ste niet rookt, je dan ook niet zo snel meer begint.

Niet zo snel.....
Ik bevestig echter weer de uitzondering op de regel...ik ben op mijn 33e gaan roken...

Nee, je bent geen uitzondering, want er is geen regel. Hooguit een onbewezen stelling.
Waarom ben je eigenlijk gaan roken?
No shit, Sherlock
Op 16-08-2012 23:35:33 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
hugo: Wie rookt is toch de sigaar...
DansFans: je dance, donc je suis.
Op 16-08-2012 23:37:47 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Veteo:
Pieter:
Op Zoek:
psixty4:
Op Zoek:


Waarschijnlijk wordt er nog genoeg verdient aan het roken. Om roken voor nog meer mensen onaantrekkelijk te maken zou je namelijk heel simpel de verkoop van rookwaar kunnen verbieden...


Haha, dan creëer je nicotinejunkies ipv heroinejunkies

Zou het?
Voor de duidelijkheid....alleen de verkoop verbieden, niet het roken.
Je zal dan je sigaretten uit het buitenland moeten halen.
De groep rokers wordt dan vanzelf kleiner.

Ik zou zeggen: reguleren, zoals drugs: alleen in rookwinkels en vanaf een bepaalde leeftijd.
Ik durf de stelling aan dat als je vóór je 20ste niet rookt, je dan ook niet zo snel meer begint.

Denk ik ook ja.
Het is sowieso een domme gewoonte, maarja mensen hangen aan elkaar van de domme, onnozele en nutteloze gewoontes, als je die allemaal schrapt blijft er niks over.
'Waarheid' is een niet-overdraagbare aandoening.
Op 16-08-2012 23:37:48 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Op Zoek:
Pieter:
Op Zoek:
Pieter:
Op Zoek:
psixty4:
Op Zoek:


Waarschijnlijk wordt er nog genoeg verdient aan het roken. Om roken voor nog meer mensen onaantrekkelijk te maken zou je namelijk heel simpel de verkoop van rookwaar kunnen verbieden...


Haha, dan creëer je nicotinejunkies ipv heroinejunkies

Zou het?
Voor de duidelijkheid....alleen de verkoop verbieden, niet het roken.
Je zal dan je sigaretten uit het buitenland moeten halen.
De groep rokers wordt dan vanzelf kleiner.

Ik zou zeggen: reguleren, zoals drugs: alleen in rookwinkels en vanaf een bepaalde leeftijd.
Ik durf de stelling aan dat als je vóór je 20ste niet rookt, je dan ook niet zo snel meer begint.

Niet zo snel.....
Ik bevestig echter weer de uitzondering op de regel...ik ben op mijn 33e gaan roken...

Nee, je bent geen uitzondering, want er is geen regel. Hooguit een onbewezen stelling.
Waarom ben je eigenlijk gaan roken?

Ik dacht dat het hielp rustig te worden..... verbroken relatie enzo
En voor je het weet hang je er aan vast....
Uiteindelijk gewoon een stress roker geworden.... Op het "laatst" rookte ik 2 a 3 pakjes (19 stuks) per week. Meer van gaan "genieten" op bepaalde momenten... de 1e in de ochtend, bij de koofie, na het eten, in de file, als je ergens moet wachten
Heb nu nog steeds wel eens zo iets van.... mmmm zou wel een sigaretje lusten.
Als je er niet doorheen zakt, dan kan je er rijden....
Op 16-08-2012 23:45:12 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Socrates: De aanbevelingen van Chris vind ik een supergoed idee. Ik kriijg probleemloos mijn quota van vijf per maand toegewezen. Wat de prijs ook is, ik kan ze waarschijnlijk makkelijk voor het tienvoudige verkopen! Zo, da's lekker snel verdiend.
Op 17-08-2012 0:26:33 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Op Zoek:
Socrates:
De aanbevelingen van Chris vind ik een supergoed idee. Ik kriijg probleemloos mijn quota van vijf per maand toegewezen. Wat de prijs ook is, ik kan ze waarschijnlijk makkelijk voor het tienvoudige verkopen! Zo, da's lekker snel verdiend.

Het is dus duidelijk dat met sigaretten vee geld verdient wordt....
En dan nog vragen mensen zich af waarom er gerookt wordt....
Als je er niet doorheen zakt, dan kan je er rijden....
Op 17-08-2012 9:57:57 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
eoi: de enige werkelijke tabaks preventie zou zijn de nicotine uit shag en sigaretten te halen bij de productie.
Op 17-08-2012 10:14:25 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
psixty4:
eoi:
de enige werkelijke tabaks preventie zou zijn de nicotine uit shag en sigaretten te halen bij de productie.

Ja haha, maar waarom rook je dan?
Kan er dan net zo goed mee stoppen.

It's all a figment of imagination!
Op 17-08-2012 10:19:19 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gas:
Veteo:
Het slechtste van roken is niet de tabak en zelfs niet de nicotine. Het slechte zit in al die kunstmatige stoffen die worden toegevoegd.
En het papier. Cellulose dus, dat vormt teer en dat is slecht voor je.
Daar zouden ze zich vooral op moeten richten, roken minder slecht maken.


Er zijn inmiddels al geruime tijd sigaretten en shag zonder enige toevoeging, enkel tabak dus.

Veteo:
Goede sigaren bevatten geen papier, geen teer dus, geen kunstmatige smaakstoffen, ze bestaan voor 100% uit tabak. Normaal rook je ze niet over de longen zodat je nauwelijks nicotine binnenkrijgt en daarom ook geen nicotineverslaving oploopt. Wel een gewoonteverslaving wellicht.


Vergeet het maar, de meeste nicotine uit rook wordt middels je mondslijmvlies direct opgenomen in je bloed. Die nicotineverslaving krijg je dus toch wel, ook als je niet over je longen rookt. Daarbij kun je op deze manier nog altijd mond- en keelkanker oplopen, vlg de medici.
Op 17-08-2012 10:37:51 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
freddy-:
Emie :
In Australië staat er van af december helemaal geen merknaam meer op de pakjes. Wel foto's van enge ziektes.
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Buitenland/346723/Australie-bant-reclame-en-logos-van-sigarettenpakjes.htm
Edit: daar kennen ze het onderzoek uit het artikel zeker nog niet.

moest ik ook aan denken. stond in de krant -eer of gisteren. Dacht dat de logos alleen heel miniem er op mogen staan.
Op 17-08-2012 16:33:29 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Op Zoek:
Als je er niet doorheen zakt, dan kan je er rijden....
Op 18-08-2012 16:58:35 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gas: leuk sticker, alleen wordt ik soms wat moe van die voorlaatste 2 zinnen die je tegenwoordig in de diverse varianten in zowat elk statement tegen lijkt te komen.
Op 18-08-2012 18:35:00 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Emie :
Gas:
leuk sticker, alleen wordt ik soms wat moe van die voorlaatste 2 zinnen die je tegenwoordig in de diverse varianten in zowat elk statement tegen lijkt te komen.

Precies de reden waarom ik ze niet deel of doorzend. Terwijl ik het met de rest van de tekst wel eens ben.
Op 18-08-2012 18:40:18 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
psixty4:
Emie :
Gas:
leuk sticker, alleen wordt ik soms wat moe van die voorlaatste 2 zinnen die je tegenwoordig in de diverse varianten in zowat elk statement tegen lijkt te komen.

Precies de reden waarom ik ze niet deel of doorzend. Terwijl ik het met de rest van de tekst wel eens ben.

Zo beter? :


It's all a figment of imagination!
Op 18-08-2012 18:50:08 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gas:
psixty4:
Emie :
Gas:
leuk sticker, alleen wordt ik soms wat moe van die voorlaatste 2 zinnen die je tegenwoordig in de diverse varianten in zowat elk statement tegen lijkt te komen.

Precies de reden waarom ik ze niet deel of doorzend. Terwijl ik het met de rest van de tekst wel eens ben.

Zo beter? :




Op 18-08-2012 18:53:30 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
kind.of.human: De reuker reukt, de rukker rukt, en de naaister stikt. Ieder zijn hobby. Ik rook niet bij de weg. Ik inhaleer alleen. D'r is geen trucje om iemand van zijn verslavingen af te helpen, evenmin als dat er geen trucje is om iemand op het rechte pad te krijgen, of iemands karakter bij te stellen. Volharding, met af en toe een ongeplande terugval, die je moet omarmen; dat werkt. Een te rigide opstelling werkt niet m.i. Een cold turkey volgens mij ook niet. Verslavingszorg is daar ook in veel gevallen van terug gekomen. Bovendien is aangetoond, in elk geval bij alcohol, dat de leverschade bij een zware drinker die plotseling stopt veel groter is/wordt, dan bij iemand die geleidelijk minder gaat drinken. Kennelijk moet je oppassen met schokeffecten in het algemeen. Daar krijgt je hypofyse-hypothalamus-bijnier-as alleen maar weer een dreun van, die het bij veel verslavingsgedrag al zo vaak heeft gehad.
Dus voorral schokken (schoksgewijze 'bewegingen') vermijden, zou ik willen zeggen, wees zacht voor jezelf, dat werkt m.i. het beste. Calvijn zal het misschien niet leuk vinden, maar hij heeft de plank hier en daar toch echt mis geslagen, tucht heelt niet (altijd), nietwaar priesters?
Ik wordt steeds beter in het bedenken van motto's
Op 19-08-2012 3:16:14 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gas: daar zeg je zowat kind.of.human, ik heb ooit een stoppoging gedaan, midden in een revalidatieproces, en je wil niet weten hoe ik toen op mn mieter kreeg van de revalidatiearts.
Op 19-08-2012 12:40:21 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
jspreen: - "Secondary smoke is not good"

- Shut up! Goddammit if I don't smoke there's gonna be secondary bullets coming your way. I'm fucking tense.

Bill Hicks.
Op 19-08-2012 22:01:28 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Olav: jspreen,

Ik las eens dat het houden van een parkiet dertien keer meer schadelijke stoffen in de longen veroorzaakt dan meeroken. Dat geeft te denken.

En dan de verkeersongevallen.
Ik heb nooit een rijbewijs of brommer of auto gezien met een levensgrote waarschuwing erop.
Toch zorgt het verkeer per jaar voor een half miljoen doden wereldwijd, in de EU voor zo'n 50.000. Meestal kinderen en jonge mensen (20-40 jaar) in de bloei van hun leven.

Lonkanker en vaatziekten krijgen je meestal pas laat te pakken, niet zo veel eerder dan de gewone ouderdom dat toch wel doet.
Op 20-08-2012 21:21:32 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
masterblue: Misschien is dit ook wel leuk om te weten wat het de samenleving kost als we zouden stoppen
http://derekenkamer.kro.nl/seizoenen/rekenkamer-2011-01/afleveringen/04-03-2011
Op 20-08-2012 23:24:40 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Jozua d.:
masterblue:
Misschien is dit ook wel leuk om te weten wat het de samenleving kost als we zouden stoppen
http://derekenkamer.kro.nl/seizoenen/rekenkamer-2011-01/afleveringen/04-03-2011


En wat zou het de samenleving al gekost hebben of nog te wachten staan?
Op 20-08-2012 23:58:05 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Gas:
Jozua d.:
masterblue:
Misschien is dit ook wel leuk om te weten wat het de samenleving kost als we zouden stoppen
http://derekenkamer.kro.nl/seizoenen/rekenkamer-2011-01/afleveringen/04-03-2011


En wat zou het de samenleving al gekost hebben of nog te wachten staan?


Kijk even die docu, dan zie je dat rokers veel geld opleveren en altijd veel geld opgeleverd hebben, middels de belasting op tabak en zolang ze blijven roken en dus extra belasting betalen, en met een beetje mazzel eerder sterven, dus minder aow en pensioen vangen.
Ook niet rokers kosten de maatschappij de laatste 2 jaar van hun leven veel geld, ook niet rokers gaan niet dood van pure gezondheid, aan het einde van hun rit.
Op 21-08-2012 11:24:26 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Tetzmol: Van mij mag iedereen lekker roken hoor, als iemand daar tevreden mee is, is dat toch goed. Alleen niet roken op het werk en in eet aangelegenheden zoals snackbars en restaurants.
En die teksten op de pakjes helpen ook niet, net zomin als enge foto's. Het enige wat misschien wel werkt is de tekst:
ROKEN SPEKT DE SCHATKIST

Mijn kennis is een druppel, mijn onwetendheid een oceaan
Op 21-08-2012 14:47:00 | Kudos: 3 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Yochem: Rookpatroon nauwelijks beïnvloed door prijs

RIJSWIJK - De prijs van sigaretten heeft wel invloed op het aantal mensen dat rookt, maar nauwelijks op het aantal sigaretten dat een roker dagelijks opsteekt.

Dat valt af te leiden uit cijfers van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).

Opvallend is namelijk dat in landen waar per roker de meeste sigaretten gerookt worden, de sigaretten bij lange na niet het goedkoopst zijn.

De vijf landen waar het meest gerookt wordt - Kiribati, Griekenland, Nauru, Oostenrijk en Rusland - hanteren gemiddelde prijzen van rond de 4 à 5 dollar (rond de 3,50 euro). Rusland heeft een flink lagere prijs (1,03 dollar, oftewel 0,83 euro), Kiribati juist enorm hoog (7,19 dollar, oftewel 5,77 euro).

Tegelijk wordt er in de landen waar de prijzen enorm hoog zijn, slechts iets minder dan het wereldwijde gemiddelde gerookt per roker.

De vijf landen met de hoogste prijs per pakje sigaretten - Noorwegen, Ierland, Australië, Groot-Brittannië en Singapore - hanteren prijzen van omgerekend 7 tot bijna 11 euro per pakje. Toch steken de rokende bewoners van deze landen gemiddeld nog 24 sigaretten per dag op.

http://www.nu.nl/algemeen/2890631/rookpatroon-nauwelijks-beinvloed-prijs.html

Even mijn eigen gelijk bewijzen... Heerlijk!!

Het interesseert de overheid geen zak hoeveel er gerookt wordt, als er maar extra voor betaald wordt.
Volgende keer weer 2 kwartjes en da's net genoeg om alles in stand te houden en toch weer een extra inkomsten te ontvangen voor de staatskas en zo gebeurd het ook met de auto, drank en anderen producten die het leven geestelijk aangenaam maken...

Het volgende product wordt vlees met hetzelfde goed werkende systeem...
Op 22-08-2012 19:59:54 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Pieter:
Yochem:

Tegelijk wordt er in de landen waar de prijzen enorm hoog zijn, slechts iets minder dan het wereldwijde gemiddelde gerookt per roker.

Maar de vraag is of de rokers minder zijn gaan roken. Dat lijkt me toch waar het om gaat. Niet of het minder of meer is dan het wereldgemiddelde, dat beïnvloed wordt door rokers in andere landen.
En in die andere landen kunnen mensen meer zijn gaan roken doordat ze meer geld verdienen en dus makkelijk meer sigaretten kunnen kopen. Ik noem maar wat.
No shit, Sherlock
Op 22-08-2012 20:44:24 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Yochem:
Pieter:
Yochem:

Tegelijk wordt er in de landen waar de prijzen enorm hoog zijn, slechts iets minder dan het wereldwijde gemiddelde gerookt per roker.

Maar de vraag is of de rokers minder zijn gaan roken. Dat lijkt me toch waar het om gaat. Niet of het minder of meer is dan het wereldgemiddelde, dat beïnvloed wordt door rokers in andere landen.
En in die andere landen kunnen mensen meer zijn gaan roken doordat ze meer geld verdienen en dus makkelijk meer sigaretten kunnen kopen. Ik noem maar wat.


Zolang je niet echte reële cijfers hebt, kom je daar natuurlijk nooit achter.
Een roker koopt een pakje sigaretten (baalt van de prijs) en rookt deze nagelange (is dit Nederlands???) zijn hebzucht, stress, verslaving etc. is.
Denkt tijdens zijn roken nul komma nul na over de prijs die het hem/haar gekost heeft, totdat het pakje leeg is en dan moet er hoe dan ook een nieuw pakje komen.

Denk jij na, als je met je volle tank op de snelweg zit dat de benzine duur is??? Dat doe je pas als je bankrekening minimaal is en je tank van je auto gevuld MOET worden. En of je er nu veel of weinig in doet, bijgevuld wordt ie... En de bedenkers van dit soort politiek weten dat...

Als de politiek echt zo begaan is met de rokers, hadden ze samen met de rookindustrie en wat knappe koppen allang rond de tafel gezeten om een oplossing te bedenken hoe je de prettige verslaving van nicotine gezonder kunt maken á la de nicotinekauwgom, zodat je de sigaret met zijn schadelijke stoffen van de markt kunt laten verdwijnen. Maar net als met alcohol en benzine, wil de overheid helemaal niet dat het roken verdwijnt, want de overheid is ook een verslaafde, maar dan van teveel geld spenderen...
(bericht gewijzigd op 22/8/2012 22:28)
Op 22-08-2012 22:27:09 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Mijn kennis is een druppel, mijn onwetendheid een oceaan
Op 22-08-2012 22:57:39 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Buddah67: En als de prijs te hoog wordt ga je over op tabak. Zelf rollen of met een vuller de tubes vullen.
Dan komt dat op ongeveer 1.80 per pakje sigaretten en een half uurtje werk per dag om je dosis te maken voor de volgende dag.

Een doos van 200 gram tabak is ongeveer 15 of 16 Euro euro, tubes gaan 200 voor 2 Euro. En daar maak je 10 pakjes sigaretten van.

Hoezo roken is duur?
Op 22-08-2012 23:05:06 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Pieter:

Staat er daar dat minder rokers meer zijn gaan roken? Ik vind dat een beetje ongeloofwaardig als ik naar mezelf kijk. Op een gegeven moment kun je niet meer roken dan je doet. Ik kwam nooit verder dan 2 pakjes shag per week.
No shit, Sherlock
Op 22-08-2012 23:12:30 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Buddah67: Mijn opa werdt met iedere dag een paar sigaren gewoon 96 jaar. Zonder ooit ziek te zijn.

OK, roken is niet goed voor je, laat ik daar duidelijk in zijn. Maar, als je een gezond lichaam hebt zonder stress dan kan je van roken geen kanker krijgen.
Je lichaam wordt ieder jaar voor 98% vernieuwd (botten en kraakbeen doen er iets langer over). Dus zou het ook niet moeten uitmaken voor een gezond lichaam of die 40 jaar of 1 jaar rookt.

Het is dus ook nooit bewezen dat je van roken kanker krijgt. Wat wel duidelijk is, is dat bij mensen die veel stress hebben (bewust zowel als onbewust), het immumsysteem niet (goed) werkt, en indien je dan kanker krijgt dan zal dat zijn op de organen die het zwakste zijn (de longen bij een roker bijvoorbeeld).

Dan kan je je afvragen, als ik continue in stress leef - en ik rook niet, welke kanker ga je dan krijgen? Alvleesklier, prostaat, lever, maagkanker etc.

De oplossing is dus niet stoppen met roken, de oplossing is gezond leven, gezond bewegen (en dat leidt wellicht tot een idee om te stoppen met roken), en de stress uit je lijf te halen.

Om de stress uit je te halen zijn er technieken die al eeuwen lang worden gebruikt. Meditatie is daar een voorbeeld van.

Maar helaas kan Big Pharma daar niet veel aan verdienen, dus kan het ook niet voorgeschreven worden.

Een fijne avond.

Op 22-08-2012 23:14:49 | Kudos: 1 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Pieter: De celvernieuwing betreft alle moleculen in de cel, behalve het DNA. En als dat DNA door een reactie met een gevaarlijke stof muteert, is kanker geboren.
En vernieuwt een kankercel zichzelf ook zo snel?
No shit, Sherlock
Op 22-08-2012 23:38:46 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Socrates: "Maar, als je een gezond lichaam hebt zonder stress dan kan je van roken geen kanker krijgen."
Daar zeg je nog al wat!
Op 22-08-2012 23:42:50 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Socrates:
Pieter:
De celvernieuwing betreft alle moleculen in de cel, behalve het DNA. En als dat DNA door een reactie met een gevaarlijke stof muteert, is kanker geboren.
En vernieuwt een kankercel zichzelf ook zo snel?

Die kankercel vernieuwt zich nog veel sneller. Dat is namelijk psies het probleem met kanker, ongeremde celdeling.
Op 22-08-2012 23:44:04 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
psixty4:
It's all a figment of imagination!
Op 06-10-2012 11:54:14 | Kudos: 0 Bericht positief waarderen
 Directe link naar reactie Meld ongepaste reactie
Sitemap - © 2013Grenswetenschap.nl - Reageervoorwaarden